VERTREKUREN UYT AELST .WIJS 3Sl(MÊÊSêaÊÊ&3 V E RTR E li UIIE N IJYT VOLGEXDE STA TIÉN c fmxks 's jv.us. IN. Bellarmicn Van don Abeel en Den Denderbode. EERSTE DEEL. TWEEDE DEEL. DERDE DEEL. VIERDE DEEL. DeudfM'm. 5 20 8-30 9-45 12-25 3-2"» 6-27 9-10 Gi-nd. Brujrsse, Oslenrt.ï 6-37 8-28 IMS 42-28 l.oker n 5.-20 G-30 0-00 12 23 6-27 3-1S 6-18 le en-2e klas langs Dendcrmoixle. imiss 8-05 12-10 2-5.; 5-35 5 45 8-43 8-30 9-30 «3 Doornyk, Korliyk, Mouserocn, Hyssel (limys Jlceh Brus. Aniw. 5-20 8-50 9-45 3-20 6-27 Geurl) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18 Leuv. Thicnon I.uvk 5-26 8 30 9-45 3 20 6-27 Si Doornyk, Hyssel (langs Alii) 7-55 5-33 0-« 0 Verv Lam". S-Trtivcn 3-20 8-30 9-43 3-20 6-27 m Ninove, Geerardsb., Alb. 7-35 2-40 5-35 8-50 Gei/d 6-37 8-28 12-28 3-17 6 18 9-01 g Berger:, Qniévrain, Namen, 7-38 2-40 5-35 VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nieolaes, Lokeren, Geud, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0 00. VAN GENU NA ER Lokeren. St Nitolaes, Antwenen. 6-10 9-05 10 20 2-35 6-15 7-00. Te Le»e staen al de konvoys. Te Idegkm slaen deze vertrekkende van Atl» G-30 0-00 IÜ-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gyseohem staen stil al de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Aélst 0 00 des morgens en 0-00 en van Dendermonde len 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen slaen slit de konvoys van Alh G-30 10-40's morgens. 4-30 en 7-25 s avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. ('ulflue A»uiain. Dendermonde, Aclst, Niiiove, Geertierdsbergen, Alh. van Lokeren nakr 7-0n 9-30 3-10 7-45 7-öü 9-30 3-10 7-45 VAN ATH NAFR Geeraerdsbergen, Ninove, AclstDrndcrmondc, Lokeren 6*30 10-40 4-30 Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelsi 6-30 10 40 4-30 Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 Geud, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-iÜ 10 40 4-30 VAN (SEND NAER Audenacrde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8.- nakr aei.st 7-20 11-25 2 05 5-00 5 VAN BKUSSZ1. NAER \Hst. Gend. 6-03 7-30 7-50 1120 11-50 2-35 0-00 5-40 Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Meeh.) 5-45 8-57 10-05 3-40 Aelsl V 7 25 7-55 12|U2 2-20 3-15 0-00. Ü-ÜO. 37 6-45 8-0. 8-15. 8-15. 0 00 7 50. 8-10 9-30. AELST, DEN 28 JANUARY 1865. Deze onzer geëerde inschryvers die hunnen abonnementsprys voor 1864 en vroeger nog niet voldaen hebben, worden vriendelyk verzocht ons daertoe een mandaet op den post te zenden, om ons aldus tydverlies en onkosten te sparen. Al den tyd dien wy moeten besteden tot het "maken en inzamelen onzer rekeningen, kon nen wv aen liet sehryven onzes blads niet beste den, en dien tyd is veelvuldiger dan men wel zou denken. Wy verzoeken dus andermael onze ge ëerde inschryvers ons zooveel mogelyk te ont lasten door het toezenden hunner abonnements- pryzen. ER Bellarmien. Dag M. den Denderbode. IlKMn:iiiiüi)K.Welden bliksem 1 Bellarmien, ■wat geluk van u hier te zien Bull. Ik koom u eeu zalig nieuwjaer wen schen. Demi. Bly van u te zien, Bellarm. en u van gclykeifte wenschen. Maer wat is dat, man, hebt gy dan g'lieel en gansch van de politiek algezien? Bell. Och ja, ik Sedert dat mynen Marcus is moeten soldaet worden, heb ik van gazette noch gehoord noch gezien. Ik hoor nog al veel van politiek klappen in d'herberg, maer ik iaet klappen. Doch dezer dagen ben ik waerlyk curi eus geworden. Men sprak gedurig van Encycliek -/onder dat ik het verstond Wat is nu eygenlyk eene Encycliek Dend..Dit zal ik u zeggen. Eene Encycliek is eenen omzendbrief van den Paus 't zy aen de bisschoppen of aen alle geloovige chrislenen, in den welken onzen II. Vader, als onfaelbaer Opper hoofd der H. Kerk, de ware leering van Christus voorstelt, en de valsche leerstelsels of drogre- dens die er tegen uytgestroeyd worden veroor deelt. Bell. Zoo zyn wy dan verpligt alles te ge- looven wat er in staet Dend. Zekerlyk, zoowel als 't Evangelie want Christus zegtdie U aenhoort aenhoort my. Bell.Maer men zegt dat den Paus onze Constitutie doemt in zyne Encycliek Desd. Aen deze die dit zeggen moogt gy vlakaf antwoorden dat zy liegen. Bell. Hy doemt, zegt men, de vryheden die onze Constitutie waerborgt, en stelt ons daer- door in de onmogelykheyd van ten zelfden tyde aen zyne leerstelsels en aen onze grondwet ge trouw te blyven. Is dit waer Desd. Vooraleer ik daerop antwoorde, wil ik eenige vragen doen. Wat is de vryheyd in het algemeen Bell. Hewel, de vryheyd is het vermogen van iets te doen of te laten. Ik ben tot hier geko men, ik had konnen t'huys blyven, ik ben vry. Desd. En als er twee dingen zyn die gy te samen niet doen kont, by voorbeeld liegen en de waerheyd zeggen Bell. Dan kan ik kiezen. Desd. Dus de vryheyd is ook het vermogen van te kiezen. Maer hebt gy ook het regt van tus- schen twee dingen te kiezen hetgeen gy wilt. Bell. Als beyde goed zyn, ja ik by voor beeld aen tafel mag ik eene peer of eenen appel kiezen. Desd. Maer als 't een goed is en 't ander kwaed, zooals liegen en de waerheyd zeggen, wat regt hebt gy dan Bell. Ho, dan heb ik enkeiyk het regt van hel goed te kiezen Desd. Maer gy kunt ook het kwaed kiezen Bell. ,'T is waer, ik kan liet, maer ik mag nietik heb liet vermogen maer geen regt. Desd.Gy zyt er, Bellarmien, geen regt. Nooyt kan men 't regt heliben van 't kwaed te doen. Bf.ll. Dit is klaer. Anders zou eenen dief liet regt hebben my te bestelen, zonder ooyt ver pligt te wezen het gestolen goed terug te geven. Desd. Din, din, dinSophie, breng ons eene lekkere kanne bier. Bellarmien zal een glasje met my nemen. Bell. M. den Denderbode, g'hebt te veel goedlievd. Desd. Neen, Neen, Bellarmien, ik wil u de zaek eens wel uytleggen, en daervoor is wat tyd noodig. Bell.Sakkerloot, Demierbode, dit isfynenkost. Desd. Nu, nu, Bell. wel bekome liet u, man, gy moogt zoo iets meer hebben dan een ander, de roozen moeten niet allyd voor de zwyneii ge- strooyd worden. Bell. Dank u, Denderbode. Df.sderrore. I.aet ons nu tot onze Grondwet komen. Welke vryheden waerborgt zy ons Bellarmien. Hewel, by voorbeeld de vry heyd der drukpers. Desd. Geeft deze vryheyd u 't regt van leu genachtige schriften uyt te geven Bell. Het regt, neen tot het kwaed geeft zy maer het vermogen. Desd. En dan nog een bepaeld vermogen, want de wet beperkt het eenigzins als zy iets strait, by voorbeeld den laster. Bell. Inderdaed, ik heb inemgmael hooren zeggen dat er opstellers van lasterschriften door de regtbanken veroordeeld worden. Dend. Noem nog eene vryheyd. Bell. Hewel, de vryheyd der eerediensten. Desd.Goed, vriend. Maer geefl deze vry heyd u het regt eenen valschen eeredienst of ook hoegenaemd geenen te belyden Bell. Bah neen zy geeft er ons 't vermo gen toe, maer ditmael een onbepaeld vermogen want in ons land mag men van alles zyn, soli daire, vrydenker, god loochen aer en al wat ge wilt. Demi. Zachtjes, Vriend, niet te zeere. Neen, Neen, geen onbepaeld vermogen. Men beginne eens in ons land de leerstelsels van Mahomel in te voeren, die aen de mans loelalen met zooveel vrouwen als 't hun belieft in wettig huwelyk te treden, of de leerstelsels der Mormons, die man en vrouwvolk ondereen doen leven gelyk de beesten, en ge zult zien hoe gauw de invoerders van zulke leerstelsels achter de grendels zullen gedraeyd worden. liet strafwetboek is daer oni zulke vuvligheden te beteugelen. Bell. 'T is waer, Denderbode, g'hebt gelyk, 't gebeurt nog Si dat kwanten zonder religie met zulke schandalen op 't lyf op 't banksken gebragt wórden. Desd. Dus de vryheden onzer grondwet geven ons geen regt tot het kwaed, maer alleen- lyk het regt tot het goed, en 't bepaeld vermogen tot het kwaed. Bell. Dit heb ik vastNoglans nog een woord. De Constitutie behelst, zegt men, het regt der Belgen zy zegt niet het vermogen. Desd. De Constitutie behelst het burgerlyk regt, ja maer voor hel geweten is toch zulk een regt, als 't tot het kwaed dient, maer het enkel vermogen te doen 't geen de burgerlyke wet niet belet en niet straft, alhoewel God het verbied. Bell. Dit begryp ik. In gevolge de Constitutie konnen onze wetgevers liet slecht gebruyk onzer vryheden door voorkomende maelregels niet be letten, noch het in menige gevallen straffen maer het blyft toch altyd ik kan liet, maer ik mag nietik heb liet vermogen voor het slaets- bestuer, maer geen regt voor God. Desd. Hoor nu myne antwoord op uwe vraegkan men, vraegde gy, terzelfder tyd, getrouw aen den Paus en aen de Constitutie bly ven Ik antwoord Ja, zekerlyk, ongetwyfeld. Den Paus leert ons dat wy geen volkomen en onbepaeld regt hebben tot de vryheden die in onze Constitutie staen maer hy leert niet dat wy het bepaeld vermogen tot dezelve, zoo het in ons land bestaet niet mogen erkennen. Integendeel hy en zyuen vootzaet Gregorius XVI hebben nienigmael te kennen gegeven dat zy onze onder werping aen de Constitutie goedkeuren anders zouden liaer zooveel catholyken den eed van ge- trouwhevd niet gezworen hebben. Bell. Maer den Paus doemt de vryheden onzer Constitutie? -> Desd.—Ik wil u deeygene woorden van den Paus voorlezen. Het is valscli, zegt den H. Vader, a dat de vryheyd van geweten en van eeredienst een regt is, ëygen aen eiken menscb, een regt <1 uvt te roepen en te waerborgen in alle goedgc- vestigde staten het is valscli dat de burgers regt hebben tot de volle vryheyd van luydop en openlyk over alles limine denkwyze uyt te brengen, 't zy mondelings, door de drukpers of op alle andere wyze, zonder dat noch goes- a telyk noch wereldlik gezag deze vryheyd bepa- len' mogeliet is valscli dat deze burgerlyke vryheden uooytden weg banen om den geest en dë zeden Her volkeren ligtelyker te bederven en de pest der stelselmatige onverschilligheid te verspreyden. Bell.Hewel, spreekt den Paus hier niet van hel burgerlyk regt dat in onze Constitutie ge schreven staet Dend. Ja zeker maer hy zegt met dat wy dit regt niet mogen aeilveerden en handhaven, zoo als liet door de grondwet in ons land ingevoerd is met bepaeltle vryheden welke men zoowel tot liet goed als tol liet kwaed gebruyken kan. Wy ge bruiken die vryheden tol het goed, en wy laten zede kwaedwilligen genieten voorliet kwaed. Bell. Ik versla nu dal wy ons aen de Con stitutie mogen onderwerpen. Maer ik versta nog niet dai men ze heeft mogen® invoeren. Zy laei, eylaes, zooveel kivaed gebeuren Ziet eens wat al schroomelyke godslasteringen in ons land on gestraft blyven Desd. Wat wilt gv doen God iaet het 011- kruyd wel in 't midden (Ier tarwe groeyen. Onze Grondwet is gemaekt in omstandigheden die het stemmen onzer vryheden vèreyschten om grooler kwaed te vermyden. Bell. Hoe dat Dend. Onder liet hollandscli bestuer bezaten wy alleenlyk de vryheyd tol liet kwaed onze grondwetmakers hebben ons ook de volle vry heyd willen waerborgen tot het goed zy konden niets meer verkrygen zonder de eendragt te bre ken die alsdan zoo noodig was. Bell.— Mogten zy alsdan het kwaed stemmen? Desd. Hun inzigt was zekerlyk niet het kwaed te stemmen. Zy stemden vryheden die goed e» kwaed inhouden, met inzigt van het goed te staven en het kwaed ie laien geschieden zonder het daerom goed te keuren. Bell. is kwaed laten geschieden met ook kwaed doen Desd. Als men het niet beletten kan, men mooi het wel laien geschieden. Er word zooveel kwaed in de wereld gedaen dal nocli burgerlyke nocli kerkeiyke wet in stad is te beletten. Den Paus zelf zou te vergeefs al liet kwaed zoeken ie beletten dat te Roomen en in zyn stalen geschied. Bf.ll. En als men liet kwaed beletten kan, mag men het dan nog laten geschieden Desd. Als dit onvermydelyk is om een groo ler kwaed te voorkomen, ja. Wy dulden liet kwaed dat uyt onze grondwet voortspruyt, om de vryheyd van"'t goed niet te verliezen. Bell. Dit is waer, en indien de liberbaters niet gedurig en op alle manieren den echten zin onzer grondwet verdraeyden, met onze vryheyd tot liet goed, zou het nog zoo slecht niet gaen. Desd. Had de eendragt blyven duren, wy zouden niets beters te wenschen hebben. Maer gelyk gy zegt, de liberbaters ontnemen óns zyde- lings de vryheden der grondwet die ten voordeele zyn van 't goed, en behouden maer de vryheden voor het kwaed. Bell. En zy durven ons zoo vaischelyk be schuldigen van aen de grondwet met hert en ziel niet te konnen getrouw blyven. Lten. Ja, Bellarmien, die gasten durven alles, doch dit is eenen schalken vossentrek; 'I is opdat het volk niet zou bemerken dat zy zelve alle oogenblikken de grondwet verscheuren en martelen, have voorschriften schenden en ver minken. En dit is voor ons eene reden te meer om ons vaster dan ooyt aen haer te kleven, want zy is 't eenigste wapen dat ons overblyft tegen hunne onopiioudelyke aenrandingen. Bell.Toe M. den Denderbode, neem nog een snuyije, ik gevoel wel dal ik te lastig ben, maer 'k hoor toch zoo geern de waerheyd. Desd. Neen, Bellarmien, g'en zyt niet lastig, gy zyt integendeel leerzaem, en voor zulke men- sclie'n zou ik alles doen. Het zyn maer de koppige liherhaters die my konnen moeyelyk maken toont hun degwaerheyd zoo klaer als de zon, zy sluyten hunueoogen en willen ze niet zien. Doet ze hun tasten, hunne vingers zyn ongevoelig als die van marmeren standbeelden. Giet ze hun op met nen lepel, z'en willen niet zwelgen. Immers, in piaets van voor de waerheyd te buygen, staen ze dacr zoo styf voor als of ze nen bessemsteel ingeslikt hadden. Maer als ze dobbclzinnigen klap hooren, iets slecht zien enz. zy begrypen seffens alles en gelyken aldus aen die walgelyke vliegen die van niets anders leven dan van vuy- ligheyd. Bellarmien. Ik zou 11 nog iets willen vragen. Leert den Paus niet ook dat de burgerlyke wet ten niet zyne leerstelsels moeten overeenkomen Denderbode.Den Paus leertdat/de H. Kerk moet konnen gebruyk maken van hare zaligma kende kracht niet alleen ten opzigte Van dc per- soonen in 't byzonder, maer wel ook ten opzigie dor volkeren en hunner wereldlyke overlieyd. Bell. Het beste staelsliesluer zou dan het- gene zyn, waerin dc Kerk en Staet te samen in wederzydschê eendragt liet welzyn der volkeren bevorderen Desd. Zoo leert liet ook den Paus, en daer om begeert hy dat, in landen en hy milieu, tfie den waren godsdienst alleen belyden en er ge trouw aen blyven, de wereldlyke overhead het indringen van valsche en verdërflykc leerstelsels en drogredens zooveel mogelyk belette en bctcu- gele. Maer integendeel alwaer de volkeren aen versehillige eerediensten toebehooren of anders zins door bestaende grondwetten de hedendag- sclie vryheden geslaefd hebben, vergenoegt zich den Paus met de volle vryheyd van (len catholy ken Godsdienst, zooveel hy kan, te waerborgen en te verdedigen. Bell. Ik ben voldaen. Maer ik heb nog hoo ren zeggen dat onze .Constitutie de Volksbóer- schappy (souveraineté du pniiple) vaal steil, en dat don Paus-dit leerstelsel gedoemd heelt. Wat is daervan, Denderbode Desd.De grondwet zegt, art. 25 Al de magten komen voort van de natie. Als eene natie tot haer bestaen komt, of als eene natie, door omstandigheden, zonder opperhoofd, zondek grondwet, in wanorde vervallen is, dan geefi zy zich eene grondwet, een bestuer, een opperhoofd: in dezen zin isTiet klaer dat al de mogten van de natie voortkomen, en daerom zegt onze grond wet hier de loutere waerheyd, want in 1831 was Belgiën in zulk eenen toestand. Maer als eene natie regelmaltglyk gevestigd is, en hare grond- wei en haer wettig bestuer bezit', dan heeft tiet volk 't regt niet meer dit allés wederom omverre te werpen, maer 't is voor 't volk integendeel eene pligt aen zyne grondwet 'g i' rouw te blyven en in dezen zin doemt den Paus liet stelsel der volksheerschappy als eene dwaling die aen 't volk 't regt zou toekennen gesladiglyk in wanorde on revolutie te leven. Bf.llarmies. Men durft nog zeggen dat den Paus eene dwaesheyd begaeu heeft,(lat liet oogenblik niet gunstig was om eene Encycliek uyt tc geven. "Desderiiode. Het zyn hoogmoedige en onbè- sehaemde 'dwazerikken die zulken dwazen zeever uy.tkramen. Den Paus heeft daertoe integendeel een allergunstigst oogenblik gekozen. 'T is wan neer Satan met al zyn gespuys scliynt uytgelalen te zyn omoveral de KerkLcbev icliteii en ze te ver nielen, wanneer zyne menigvuldige afgezanten ai hare leerstelsels ja, liet bestaen zelfvan den AI- magtigen God loochenen en onder de voeten stampen, wanneer het gezag van den Paus, Dis schoppen en priesters door modder en slyk ge trokken word, wanneer Iranctnapous en solidai- ren alle middelen aenwenden om do volkeren lè misteyden, wanneer dagelyks bv duyzende god en zedelooze dagbladen roudgeluerd wórden om in de gemoederen de verderflykste en rampzalig ste grondstelsels in te planten ja, 't is wel als dan het oogenblik dat liet Opperhoofd der H. Kerk dc stem moet verheffen om zyne kinderen te ver manen, ze tegen liSt verder! te wapenen, hunne oogen op de ware leering van Christus te vesti gen, en hun dan aen te wakkeren om. door vuri ge gebeden, tydens eenen jubild, van God af te smeeken dat Hy dc onlieylen en rampen vcrwy- dere die ongetwyfeld tot straffe van zooveel gru weldaden reeds over de hoofden der volkeren hangenHet is voor den Paus nu tyd van spreken of't zal nooyt tyd wezenMaer wilt wil ik zeggen, Bellarmien, het is voor de liherha ters altvd te lang of te korl, to breed ol te smal als de II. Kerk vermaningen doel. De onbeschofte stoutiglieyd gaet zooverre, (lat achtkantige ezels den Pausj de bisschoppen en de priesters dur ven gispen, willen leeren en dit nog wel in zaken van hoogste godsgeleerdheyd en zui verste zede- leer, maer vraegl hun om hunnen onzen Vader ol hunne vier akten op te zeggen, zy w< ten er niets meer van cn staen te lijken gelyk nen uyl uyt eeu ankergat. Wat ons betreft. Bellarmien, houden wy ons vastgekleefd aen onze Moeder de II. Kerk, bidden wv haren Goddelyken Bruydegom dat Hy ze bescherme, behoede en tot den zegeprael brenge die gebeden met geloof, hoop en liefde gestort zullen verhoord worden „en wat vroeger of wal later zullen wy de dwalingen en derzelver verspreyders onder de wielen van den triomt- wagen der Kérk zien verpletterd worden, Bei.l.Ik bedank u, Denderbode, wanneer mag ik nog eens terugkomen OknoGy moet my niet bedanken, Bellarm. komt als ge .wilt, voor u zal ik altyd eenige oogen blikken over hebben. Salut

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1