I9'u' tJaer. Zondag-, o Moerl lllöo. iV' 0011. VERTREKUREN? UYT AELST A ER FRANKS 'S JAFRS. Altyd logen en laster. Benderiu. 5-20 8-30 9-45 12-25 3-25 6-27 9-10 M Gend. Brugge, Ostendc 6-3.7 8-28 10-43 12-28 Lol-crcn 5-20 8-30 0-Ou 12 25 6-27 ij 3-15 6-18 le en 2" klas langs Dendermonde. Brüss 8-05 12-10 2-5u 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 Doornyk, Kortryk, Moescroeri, Ryssel (langs Mech. Brus. Anuv. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Gend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18. Leuv. Tliienen Luvk 5-20 8-30 9-45 3 20 6-27 1 Doornyk, Ryssel (langs Alh) 7-55 5-35 0-^0 Verv. Land. S-Truyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Geerardsb.. Alh, 7-55 2-40 5-35 8-50 Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-07 Bergen, Quiévrain, Namen, 7.55 2-40 5-35 VAN ANTWERPEN NA ER St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GEND NA ER Lokeren, St-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10 20 2-35 6-15 7-00. Tc Lede staen al de konvoys. Te Idegem slaen deze verlrekkende van Atl» 6-30- 0-00 10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gyseghem staen stil al de konvoys uytgenomen deze verlrekkende van Aelst 0 00 des morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen slaen stil de konvoys van Alh 6-30 10-40's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. VAN li)KEREN NAF.R Dendermonde, Aelst, 7-00 9-30 3-10 7-45 0-00. Ninove, Georaerdsbergcn, Alh. 7-C0 9-30 3-10 7-45 0-00. VAN ATfl NAER Geeraerdshergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 40-40 4-30 7-25. Lessen, Geeraerdshergen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 4-30 7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 7-25. Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30 7-25. VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20 11-25 2-05 5-00 5-57 6-45 8-0. fuique Suuni. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 II 20 11-50 2-35 0-00 5-40 8-15. Ninove. Geeraerdshergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-1R. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-IU (langs Mech.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0 00 7-50, Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30. AELST, DEN 4 MEERT 1865. Pastor en Advokaet over de Kerkfabrieken. EERSTE REEL. e Advokaet. Wal pcyst gv van de nieuwe wet op de kerkfabrieken? Pastor. Om regt uyt le sprekeu, ik peys dat het eene kerkdievery is. A. Dievery vvaerom dat P. Omdat den staet geen hoegenaemd regt heeft van ii i hier over eene wet intevoeren zonder tusschenkomsl onzer bisschoppen en goedkouring van den Paus. n A. Hoe verstaet gy dit P. Ik zal 'l u zeggen. Macr antwoord eerst op eenige vragen. Wat is eenen eygenaer? A Den eygenaer is dezen die vry over zyn goed mag beschikken gclyk hy wilt. S P.. Zonder aen iemand rekening te moeten geven, niet waer A. Ja. P. Wie is den eygenaer der kerkgoederen A. Onze staetsmannen beweeren dal het den slaet, de natie is, volgens het dekreet der fransche nationale i vergadering van 1789, hetwelk al de kerkgoederen ter beschikking der natie gesteld heeft. P. En hetwelk de natie belast beeft van voortaen op eene betamelyke vvyze le voorzien in de kosten van den eeredienst, den onderhoud der geeslelyken en den on- derstand der armen. Aenveerd gy dit dekreet? A. Waerom niet? P. Gy hekent alzoo dat, vooraleer dit dekreet gestemd was, de kerkgoederen Ier beschikking der natie niet waren, dal zy cenen anderen eygenaer hadden, die voorzag in de kosten van den godsdienst, den ondcr- bood der geeslelyken, en ook, lel er wel op, in den on- dwstaad der armen A. Ik beken hel't was .een abuys van 't oud regiem. J P. In dit oud regiem had den armen altoos boler op '9 zyn brood en moest geen honger lyden. Maer, abuys of geen abuys, gy bekent het, en daermeé bekent gv dat een dekreet of eene wet aen den eygenaer zyn goed 11 mag ontnemen. n[ A. Ja. in geval van algemeen nul, en op conditie van t vergoeding, zoo als hel toenmaels geschied is en nog heilendaegs geschied. P. Hola, mynheer, dit is eene gansch andere zaek. j Voor een algemeen nul wykt den byzonderèn eygenaer j legen eene hem voldoende vergoeding, terwyl het de kreet van 1789 aen -de Kerk al hare eygendommen vville- 11 keuriglyk afnam tegen eene simpele belasting die door !'l een ander dekreet kon ingetrokken worden. A. 'T is waer, gy hebt gelyk. Ook heeft Bonaparte eenige jaren nadien dit revolutionnair dekreet afge- i schalt. Noglans P. Hoort! Indien dert stoet zich mag eygenaer ver klaren der kerkgoederen, ik zie geene reden waerom hy zich ook niet zou mogen eygenaer verklaren van n de eygendommen der burgers, ja, van al de roerende f en onroerende goederen van geheel heiland, en 't com- 1 raunismus of socialismus uytroepen. A. Om de waerheyd te zeggen, ik ook niet. P- lk keer weör tot myne vraeg. Wie is den eygenaer der kerkgoederen A. Men kan houden slaen dat hel de parochianen zyn r voor de goederen van hunne parochiekerk, en de geloo- H vigen van '1 bisdom voor de gene der seminariën en calhcdralen. P. Wy zullen ons aen de parochianen houden. Indien Volgens dit systeem eene algemeene vergadering van parochianen het besluyl nam van by voorbeeld de kerk- meubelen le verkoopen en de kerk zelf in eene danszael J te veranderen, wal zoud gy zeggen? ltj A. Gy gaet te verre, pastor, dit mogen zy niet. dj P. Als zy eygenaers zyn ii A. Inderdaed, eenen eygenaer mag over zyn goed be- schikken naer beliefte. 1 P. En dit bewyst dat zy noch eygenaer zyn der kerk- l( goederen, noch liet ooyl zyn kunnen. Kwamen zy met 1 zul kg prctentien voor den dag, met regt zou den 'pastor j hun antwoorden Weg uyt myne kerk. ik ken u niet. Verre van nog myne parochianen te zyn, gy zyt zelfs I geene catholykeri meer. ill A. Gy hebt my wederom vast. •i P. Wie is dan* den eygenaer? A.He! 'T is toch den pastor niet P. Den pastor is bestierder der kerkgoederen vair zync Kerk, te samen mei den kerkraed van parochianen die den bisschop nevens hem stelt om hel goed en nut tig bestier le handhaven. A. Zoo is den bisschop eygenaer P. Ook niet. Den bisschop, ja zelf dén Paus van Roo- men mag niet willekeuriglyk beschikken over de tycle- iyke goederen die aen de Kerk toebehooren. Dit heeft onzen Heyligen Vader zelf reeds zoo dikwils geant woord aen de Mogendheden die hem pramen om van 1 het afgenomen deel zyner staten aftezien. De bisschop pen zyn bestierders der kerkgoederen van bun bisdom onder het oppergebied van den Paus, die den algemee- 't nen beslierder van al de kerkelyke goederen der we- i reld is. A. Noglans heeft den Paus in menige omstandigheden •over kerkelyke goederen beschikt. P. Ja, als bestierder, macr niet als eygenaerby voorbeeld als hy, om aen geestelyke goederen eene nut*- tigere beschikking te geven, in de 16de eeuw een deel der overgroole bezittingen der abldv van Afïligliem be stemd heeft voor de inrigling van 't aertsbisdom van Mechelen T zy om grooler kwaed te vermyden, gelyk na de fransche revolutie als hy, zonder zich over het kerkelyk regt uylledrnkken, verklaerd heeft dat do koopers der kloostergoederen ever de gedane koopen niet zouden ontrust worden. A. Wie is dan eygenlyk den eygenaer der kerkgoe deren P. Wilt gy hel weten God is den eygenaer. God zelf. God alleen, Jesus-Christus, Zoon Gods, stichter en onzienbacr hoofd der H. Kerk, en, gelyk ik zoo even zegde, onder Hem, als algemeenen bestierder, den Paus van Hoornen. Daerom is het, dat allen acnslag op kerk goed eene heyligschendery is, en den bedryver in den ban der 11. Kerk slaet. TWEEDE DEEL. A. Wy zouden alzoo legen God zelf opstaen, al ons met bet bestier der kerkgoederen le willen bemoeyën P. Dit volgt er uyt. A. Maer, is het alzoo, waertoe dan wereldlyke kerk fabrieken waerloe het loezigl van den burgemeester? waertoe de magtiging van den staet om in bezit van legaten te komen Dit alles besloet in or.s land zonder tegenkanting van de bisschoppen. P. Gy zegt zeer wel, zonder tegenkanting van de bisschoppen. De kerk is geonen dwingeland den Paus en de bisschoppen zyn toegevend zy aenveerden of dulden de staetsw ellen die Gods cygendom niet aen- raken, en daerom konnen zy in zekere omstandigheden toelaten dat het wereldlyk gezag nazie of de giften die de geloovigen aen God opofferen niet overdreven zyn, en of zy wel bestierd worden. A. Konnen zy da'n do nieuwe wet ook niet toelaten P. Zy hebben eenpaerlyk verklaerd van neen, om dat deze wet niet alleen hun de magt van over kerkgoede ren te beschikken byna gansch afneemt, maer '1 grond- stelsel zelf der kerkelyke bezitting acnrand, en 't beslier van Gods eygendom teenemael aen den slaet, en dan nog aen eenen godsdienslhatenden slaet overdraegt. A. Ik heb liet wetsontwerp gelezen, maer er niets zulks in gevonden. P. Neen Indien wy den tyd hadden om hot gansch te doorgronden, gy zoud er maer al te veel in vinden. Zegt my Wie zal de leden der kerkfabriek noemen A. Voor de eerste mael zal den Bisschop de helft noe men, en den gouverneur de andere helft onder de catho- lyken der parochie. Burgemeester en Pastor maken er ook deel af. De uyttredende leden worden door de kerkfabriek zelf vervangen. P. Dus, van den eenen kant vier goede catholyken en den pastor, van den anderen kant vier catholyk gedoop te ïrberhaters of francmag.ons en eenen burgemeester die niet alleen franenrjijon maer zelfs protestant of Jood mag zyn. A. Gy neemt liet altyó op 't ergste, pastor. P. Ik neem hel met op 't ergste Den godsdienslhael doet overal de ware catholyken uytsluykpn en liberha- ters van zuyveren bloede plaetsen hy zal bel nog veel meer doen in de kerkfabrieken, alvvaer hy niets zoekt dan den meester te spelen en den pastor le tergen. A. Zy zullen toch vyf tegen vyf zyn', en in de kleyne parochiën dry legen dry. P. En vyf legen vyf, dry tegen dry, zullen al de mnet- regelen verwerpen die den pastor zal voordragen. En komt er eenen der ware catholyken te slerveh, (fe kerk fabriek zal hem met vyf'tegen vier, en dry tegen twee, door eenen liberhater vervangen, en aldus aen de gods- diensthatende slaelsmannen de meerderheyd geven, die dan noch paslor, noch bisschop meer zal acnhooren. A. 'T is nog al waer. P 'T is daermeê nog niet al. Volgens een artikel der wet is den Pastor van reglswege lid van de kerkfabriek; macr volgens een ander "artikel zal hy byna nooyl zyn regt mogen uyloefeneii. A. Hoe dat? P. Ten eersten, den burgemeester en de zyne zullen voor lokael der vergaderingen hel gemeentehuys kiezen, alvvaer den paslor niet zal willen verschynen* ten min ste» ten platten lande. A. Waerom niet? P. Omdat ten platten lande het gemeentehuys go- woonlyk eene liberbalersherbcrg is. A. Ja, waer de kwanten van het dorp slechte gazetten komen lezen en soorlgelyken prael vertellen. P, Ton tweeden, volgens een artikel van de wet mag een lid der kerkfabriek niet tegenwoordig zyn, als de beraedslaging zyne persooneele intresten of de gene waermede hy belast is aengaei; en vervolgens zal den paslur in de beraedslagingen byna nooyt mogen tegen woordig zyn. A. Inderdaed, er is byna altyd kwestie van onkosten voor de pastory of voor de Kerk. P. Processie, Missie, Jubilé, onlliael van den Bisschop, Mevmaend, en meer andere zaken zullen verworpen worden, zonder dat hy alleenlyk zyn advies zal mogen afgeven. A. Noglans het wetsontwerp zegt dat de uytgavcn voor den inwendigen dienst uytsluytelyk onderworpen blyven aen de goedkeuring van het. Bisschoppelijk gezag. P. Ja wel. Maer wat zyn dit voor uylgaven? Den aen- koop van hostiën en wyn voor de mis, ion was, olie en wierook voor de diensten, het lappen van kazuyfels en ander kerkgerief, en dacrmeó al. 'T is waerlyk om met de Bisschoppen te spotten foey A. Maer op voorstel van den Bisschop zullen de per manente deputatie en 't ministerie de uoodige uylgaven niet weygeren. P. Ha, daer zyn wyHet is dan niet den bisschop die in den naem van Christus de goéderen zyner kerk be stiert, maei' de permanente deputatie en het ministerie die er zich meester van maken. Daerom precies is het dat onze bisschoppen nnoyt eene wet knnnen aennemen die. gelyk ik hooger gezegd heb, het bestier van Gods eygendom, ja den eygendom zelf aen den slaet over draegt, verre van hem te laten jnpalmen door ons lie- dendaegsoh Chrislushalend slaetsbeslier. BERRE BELL. A.' 'T is aerdig. Als ik u hoor, ik gevoel dat dit wets ontwerp ten uylersten halelyk is voor de catholyken; en als ik naer de ministeriele dagbladen luyster, is hel de onnoozelsle wel van de wereld «De ministers willen niets anders, zegt h"l Verbond van Aelstals de mis- bruyken voorlekomen die zich in de bestiering van hel tydelyke der eerediensten hebben voorgedaenmets anders als de burgers hel regt geven van le weten waerloe hel geld moet dienen, dat zy moeien betalen als hel budget der kerkfabriek een le kort oplevert. P. De burgers bekommeren zich zeer weynig om dit regt: bet leekenbestier kwelt hun met andere kommer nissen. Hoort macr wal zy zeggen als de contributie- billetjes komen! Indien ievers gemeenleraedsheeren begeeren te weten wat de Kerk met de penningen der gemeente doen wilt, zy hebben het maer aen den bur gemeester le vragen, die volgens het beslaende gebruyk de vergaderingen der kerkfabriek bywoont; en staet hun de antwoord niet aen, zy kunnen de penningen weygeren, en de gevolgen hunner weygering on- dergaen. A. Welke gevolgen P. Vinde ik, pastor, de penningen noodig, en weygerl men ze my, ik zal ze gaen bedelen by myne getrouwe parochianen. Word den gen\eer.teraed'daerdoor halelyk gemaekt, het zal zyne schuld zyn. A. Maer als den te kort veroorzaekt is door misbruy- ken, die men niet heeft weten voorlekomen? P. Ha de misbruyken voorkomen Er zyn in hunne administration andere misbruyken te voorkomen, als zy daer naer goesting hebben. Gy kent ze zoo wel als ik van in de ministeriel) lol in de gemeenlebeslieren kun nen zy cr genoeg vinden dat zy daermêc beginnen A. Gy bekent toch dat er misbruyken voorkomen in het beslier der kerkgoederen P. Er kunnen overal misbruyken voorkomen- Wy zvn nionschen. geene engelen. Dacrgelaten dat de ge'este- lykheyd uyt geweten en voorzorg veel min als een wereldlyk bestier aen misbruyken onderhevig is, anl- woorde ik hierop, dat er andere middelen zyn om de misbruyken uytleroeyen en voorlekomen, dal men daer om de kerk van hare beziltiugen niet moet berooven. Is't dat den paslor onvoorziglig handelt, men kan den bisschop vermanen. Hebben de ministers over do han- delwyze van den prelaelzelf te klagen, zy kunnen zich tol den Nuntius of reglslreeks tol den Paus wenden. - En indien de mannen van ons slaetsbeslier aen den godsdienst zyncn zaligen invloed wilden laten, niets ware gomakkelyker dan alle misbruyken voorlekomen zy zouden niet onze bisschoppen in volle een jragi leven, en by hun allen eerbied, ja alle voldoening genieten. A. Maer eylaes! zy zyn geheel anders gezind, en de wet zal doorgaen. P. Zoo veel te slechter. A. Wat zullen de bisschoppen dan doen? P. Wat zy ai doen zullen weet ik nietmaer wat ik voor zeker boude, dat is dat men den bisschoppelyken non possumus zal liooren dat de bisschoppen-stellig zul len weygeren van in de uytvoermg der wet mede te werken. A. 'T gouvernement zal dan alleen al de kerkfabrie ken noemen en inslelllen. P. En als overal de pastors hunne kerk en sacristy sluylen wat zal dan geschieden A. Het zal zoo verre niet komen, hoop ik. P. Wy zullen hel afwachten. Ondertusschen heef» onzen Denderbode reeds een zeer zwart tafereel over de droeve gevolgen van de wet afgegeven. A. Ik heb er iels of wat van gelezen in 't Verbond. Hy voorzegt dal den staet het zilverwerk der kerken zal konnen acnslacn, en cr geld van maken voor allerhande verkwistingen. Hel lihcrhatersbladje spot met die voor zeggingen. P. De voorzeggingen, die de wet van 1789 over de kerkgoederen le weeg gebragl heeft, hebben ook zuike spoilt rs ontmoet; en r.anwelyks vier jaren nadien waren in Yrankryk al de kerken verwoest en geplunderd. (Hy opent eenen boek). Leest eens wal hier over meld een geleerd tydschrift le Gend uylgegeven. A. (lezend.) Vessnger des sciences historiquesdes arts etc. 1844-. Faipoult, minister der financiën van de fransche. republiek zynde van hetjaer 1793 tot 1795, ontving alle tien Hagen 40,000 marken, dal is een ge- wigl van 20,000 ponden zilverwerk. Dil, in klompen gegoten zynde, wierd naer Gend aen liet buys Bau- wens gezonden en overgelaten legen 40 franken voor ieder mark of half pond, met oorlof van het verder optezenden naer de bank van Amsterdam, waer het legen 54 franken by het riiark belaeld wierd. Dozo tiendaegsche verzendingen duerden veertien a vyfticn maenden lang, en hebben aen het buys Bauwens eene winst toegebragl van meer dan twee millioencn. n P. Ilcwel, gy ziet dal de voorzeggingen van den Dt'pderbodc zoo belachelyk niet zyn89 was maer vier jaren van 93. A. Ja, ja, wy zyn in 1865, en eer dat vier jaren voor- by zyn kunnen wy nog vieze dingen zien, want de on dervinding leert ons dat de zelfde oorzaken gewoonlyk dezelfde uytwerksels hebben, wnervan God ons beware. P. Lael ons ondertusschen bidden om bekeering der boozen en der dwalenden Advokaet houd christelyk uwen jubilé, man, en zegt vaerwel aen de liberhatery. A. Dat Z3l ik doengy hebt my verlicht. In zyn laetste Nr komt het Verbond van Aélsi al wederom met een artikel voor den dag met logen en laster aencengeweven en doorzaeyd met hypocrietenbloemekens uyterlyk geschikt van den eenen kant, om een allertreffelyksten pastor te benadeeligen en te beliegen, en van den ande ren kant, om eenen persoon die in geur van zat- lappery gestorven is, volgens de liberbatersprin- cipen te kanoniseren. Demntto'niekeIndépendance, den ligout du Parlement en een vuylblad van St. Nicolaes luidden bet Iiberhaters. Iogen-en laste'r- trompetje over de dood en begraving van zekeren Temmerman van St. Gillis-Waes gesteken, en ons regtzinnig Verbond kon voorzeker niet nalaten te dansen gelyk bet trompetje floot. Ondertusschen beeft den zeereerw. Pastor van St. Gillis-Waes eene logenstraffing doen afkondi gen die wy ons verbaesten bier over te nemen om de al te ligtgeloovige lezers der liberhaters- bladen te wapenen tegen de leugens en lasterin gen die hun gedurig onder alle soorten van vor men opgediend worden. Gisteren was't eenen broeder, van daeg is't eenen pater, morgen zal't eenen paslor, overmorgen eenen bisschop wezen, zoodanig dat de liberhaterssehryvelaers altyd met nen Pater, nen Pastor ot nen Bisschop.óp den neus loopen om er gedurig al wat schaed-of schandelyk is van te vertellen met gedacht dat er van de logen-of lastertael toch altyd iets zal overblyven. Wy raden den wel eerw. heer pastor van St. Gillis aen de lasterbladen te verpligten zynen brief op te nemen en aldus deze te dwingen hun ne eygene schande onder d'oogcn hunner lezer» le brengen. Ziet bier den brief: St. Gillis-Waes,[25 february 18G5, Mynheer den Opsteller, Gelieft de volgende regelen in uw geèorr) weekblad op te nemen. In haer nummer van Zondag laetstleden geeft de Toekomst eene correspondentie uyt St. Gillis, vol valsehe aentygirigen zoo wel wegens ons gemeentebestuer als wegens my, in zake van dé begrafenis van wylen Jos. temmerman. Ziehier lioe ik my in dit belreurensweerdig geval heb ge dragen Men had liet lyk van Jos. Temmerman gevon den niet ver van zyne woonplaets. Den heer schepen, gelast met de politie, vergezeld van den wettigen doktor, ging ter plaels het lyk aan schouwen en bragl my ter kennis dat, volgens hem,'den genaemden Jos. Temmerman in staet van dronkenschap! gevallen en aen de koude be zweken was. Bovendien was dien persoon dry uren omstreeks bekend als eenen gevvoonen dronkaerd. Van deze zaek heb ik kennis gegeven aen myne bevoegde overheyd, die goed gevonden heeft den overleden op de gewyde aerde te laten begraven, zonder de minste kerkelyke ceremo niën. Ingevolge heb ik zelf, door mynen koster, order gegeven aen den grafmaker het graf te del ven ik zelf ben in den namiddag gaen zien of myne orders wel uytgevoerd waren, en dit alles is geschied in volle overeenkomst tussclien de geestelyke en wereldlyke overheden van St.- Giliis. Onrtoodig de logenstraffen dal ik, in myn ser moen, den voornoemden overleden lot de eeuwige verdoemenis zou verwezen hebben dit vonnis héb ik aen God overgelaten steunende op deze woor den het is God die oordeelt. Aenveerd mynheer, de verzekering myrier achting. Uwen nederigen Dienaer, B. VAN NIEUWENHOVE, pastor. Het schynt dat het was om een vermaningske te ontvangen dat den heer Rogier zaterdag naer het paleys van Laken is ombonden geweest. Den minister van buytenlandsche zaken heeft de ligt- zinnigheyd gehad vrydag laetst in de Kamer te laten gevoelen dat de toegenegenheyd van het ministerie eerder was voor de officieren en sol daten die dienst genomen hebben in de expeditie van Mexiko dan voor degenen die gemaHelyk en lug Itun leren overbrengen in den hoek van hun vuer, met de cigaer in den mond. Deze woorden in volle Kamer uylgesprokea door eenen minister des koriings, hebben eene geweldige misnoegdheyd in het leger verwekt. Men zegt dat verscheydene opperofficieren de uytdrukking dier misnoegdheyd tot voor den voet van den troon hebben gebragt. Z. M. heeft de wettige teergevoeligheyd des legers begrepen en den heer Rogier doen roepen om hein hare af keuring te betuygen. (Bien public).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1