i 9i,c *Iaei\ Zondag, 19 Meert JLttfi-o. 970: VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRANKS 'S JAERS. Jack int 't Verbond. Rcllarmien nyl don Denderbode. Eerste Deel. Tweede Deel. Derde Deel. Allycl ooien me!, hollekcns. MM. Coomans en Ghazal. 1EN1EN11M MI. Scnderm. S-20 8-30 9-45 1=2-25 3-2S 6--27 9-JO ffi Gend, Brugge, Osfenda 6-37 8-28 10-45 12-28 l.okerea 5-20 8-30 0-00 12-23 6-27 ij 3-15 6-18 en 2" kins langs Dendermonde. Brass 8-05 12-10 2-50 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 ig Doorayk, Korlryk, Moeseroori, Ryssel (langs Weell. Bras. Anuv. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 ij Gélld) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18. Leuv. Tliienen I.uyk 5-20 8-30 9-45 3 20 6-27 Doornyk, Ryssel (langs Alb) 7-55 5-35 0-00 Verv. 1-and. S-Truyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Geerardsl)., Alb, 7-55 2-40 5-35 8-50 fiend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-0Ï g Bergen, Qnidvrain, Naraon, 7-55 2-40 5-35 VAN ANTWERPEN NAER Sl-Nicolaes, Lokeren, fiend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GENU NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-03 10 20 2-35 6-15 7-00. Te Lede slaen al de konvoys. Te Idegem slacn deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00 40-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van-Denderleeuw. Te Gyseghem staen stil al de konvoys uylgenomen deze vertrekkende van Aelst 0-00 dos morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Saktbeegen staen stil do konvoys van Alb 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 s avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. OREREN NAER 7-00 7-00 9-30 9-30 6-30 6-30 6-30 6-50 (ruiqnc guiim. Dendermonde, Aelst, Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst Brussel (langs Denderleeuw) Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). VAN GF.N'D NAF.R Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-2 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-03 7-30 7-50 11 20 11-80 2-38 Ninove. Geeraerdsbergen, Alb (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 8-18 8-18. VAN DENDERMONDE NAÊR Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Mech.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0 00 7-86. Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30. 3-10 1-45 O-OOv 3-10 7-45 O-OOi 40-40 4-30 7-25i 10-40 4-30 7-25. 10 40 4-30 7-25. 40-40 4-30 8-00. 2-05 5- -00 3-57 6-4k 8-0. 0-00 5-40 8-15. AELST, DEN 18 MEERT 1865. en (De volgende samenspraek heeft pkels in eene herberg waer de twee sprekers elkander ontmoeten.) Bellarmien. (binnenkomende). Wanneken, een glas bier, als 't u belieft. Jaek. (Van verre roepende). Ha Bellarmien, kom, zet u bier een beetje by my, met uw pintje, den uytzet is zoo lekker, wv zullen een beetje klappen. Bell. (Opkykende). Ha! 't is Jaek die daer zit, ik kom seffens, jongen, 'k heb precies een eyken met n te pellen, want nu hebt ge nen keer schoon uwen naem waerge- maekt. Jaek. Hoe mynen naem waergemackt? Bell - Wel ja, jongen, ge weet immers wel dat Jaek een nuchter kalf beteekerit, dit is te zeggen nen onnoozelen, die al zyn versland onder zynen hoed draegt, en die als zynen hoed af is, nen gepateriteer- don dommerik van d'aerste klas is. Jaek. Het is een schoon kompliment. Bell. Ja, een kompliment dat op u past gelyk d'een mosselschelp op d'ander. Jaek. Bell. g'en moogt u niet lastig maken. Bell. Neen iK, Jaek, want die zich lastig maekl in een kindsk... is nog den grootsten onnoozelen nogtans wil u zeggen dat ge me daer in 't Verbond nen hoop dingen'hebt doen uytkramen die aaneenhangen gelyk gekapt strooy, en dat ge zelf daerby zooveel leu gens hebt verteld als 't koppel van twee uyt dit blade ken nog hairen op den kop heeft. Jaek. - Ik, leugens verteld Bell. Ja, ja, leugens gelyk oliefanten. Hier is uw Verbondlees my nog eens uwe zoogezegde bowyzen en 'k zal u op eene andere manier antwoorden. Jaf.k. (leest) Wien besteelt den Staet met eene wet ie herzien Bell. Hola, Jaek, met eene nieuwe wet te maken, als 'l u belieft. Jaek. Nu, met eene nieuwe wet te maken om nen de kerkgoederen een regelmatig beslier te geven Bell. Ja, om de kerkgoederen in te palmen, gelyk onlangs de studiebeurzen Jaek. Om des zelfs uytgaven naer dc inkomsten te t regelen in ren woord, om alles goed na te zien, en nim- t< metuytsluylclyk aen den pastor alleen het bestier er van a over te laten Bell. Wat zou uw koppel van twee uyt 't Verbond Zeggen, indien den Staet eene wet maekte om hunne uytgaven naer de inkomsten le regelen, om alles goed na te zien, en nimmer uylsluylèlyk aen bun alleen bel bestier hunner eygene goederen over te laten Jaek. Er bestaet verschil; deze heeren zyn eyge- naers en den pastor niet. Bell. En den Staet nog veel minder. Indien den Staet de kerkgoederen mag pakken en beslieren, die hem niet loebehooron raaer aen de Kerk, er bestaet gcene reden waerom hy hetzelve niet zou mogen doen met de goederen van die twee jannen, ja, met al de goederen van geheel 't land. Jaek. Volgens u, is den pastor eygenger der kerk goederen. Bell. Dit heb ik nooyt gezegd 't is eene zwarte leugen van 't Verbond. Jaek. Dm pastor heeft er altyd willckeurigltjk over beschikt en misbruyk van gemackt Bell.Dit is.nog eene leugen ten allen tydo is den pastor bewaekt geweest door oenen kerkraed en door het bisschóppulyk bestier. Jaf.k. Maer de misbruyken en geldverkwislingen bestonden toch. Bell. -- Spreek van mibruyken en geldverkwislingen in 't wereldIvk bestier. Spreek by voorbeeld, van ge meentebesturen waer men' eenen ontvanger- laet weg- ioopen met 3"0,000 franks en dan bankroet speelt ten nadcele van den armen spreek van gemeentebesturen die van de burgers ondragelyke belastingen afpersen om nutlelooze, ja, goddelooze scholen tc stichten, om komedicn en andere schandalen te ondersteunen, om door alderhande middelen onder het volk de godsdienst- gevolens uyt te dooven. Maer spreek van geene mis bruyken onder hel geeslelyk beslier. 'T is aen dit beslier dat'onze godshuyzen en nrmbeslieren de goederen le danken hebben die zy hedendags bezitten. Jaek. -Wie heeft de kerken gebouwd en begocd? De gemeente niet waer? Bf.ll. Derde leugenal de oude kerken zyn ge bouwd en begocd geweest door de catholyke vorsten, volkeren en abtdyën der voorgaende eeuwen, lol glorie Gods, lot oefening van den godsdienst, onder het uyl sluylèlyk bestier der geeslelvke overheyd. Jaek* Wie vernieuwt en herbouwt nog de kerken en pastorijen altyd dc gemeente. Bell Vierde leugen. 'T is de kerkfabriek chc her bouwt en vernieuwt en als zy alleen niet in staet is, dan moeten Staet en gemeente helpen, 't zy uyt vergoeding voor de gestolene.goederen tydensdc fransche revolutie, 'tzv tol,bewaring van monumenten der bouwkunde, die den Slaei niet wilt laten vervallen, gelyk hier te Aelst St. Martens proeliiekerk. Jaek. <c Wie geeft den noodigen onderstand aen de kerk als zy te kort komt? Altyd de gemeente. Bell. Vvfde leugenwant ge zoud willen doen gelooven dat de kerk overal en altyd onderstand noodig heeft, tervvyl dit maer zelden voorvalt. Onze kerk tiier t'Aelst geniet van de gemeente geeneu centiem onder stand. Zelfs word aen den beer Deken geene vergoeding voor huyshuer gestemd, alhoewel de gemeente daerloe door de bestaende wetten verpligt is. Jaek. Bellarmien, als ik nen nagel heb, dan hebt g'allyd een gat. Bell. Dit bevvyst u dat ge maer nen onnoozelen theepot zvt die over zulke zaken niet moogt klappen, want g'hebt ergens eene klok hooren luyden cn g'en weet niet waer den klepel hangt. Wanneken, lapt nen keer. Jaek Ja, Wanneken, want Bellarmien doet my nen krop in de keel krygen. Ik meende dat ik myn zaeks- kens r.og al wel van buyleu geleerd had, maer 'k onder vind.... Nogtans 'k zal hem wel gaen stekken, 'k zal cr mei de vuyle voelen eens gaen door marcheren. Bf.ll. - Ja, Jack, maer zie wel toe dat g'u de knoes- seis niet aen stukken marcheert.... Jaek. Zoud gy de tienden en alle oude voorregten willen zien herleven Bell. Ha het spook van tienden en doode hand Och arme, Jack, dit spook is tot op den draed versleten, juysl gelyk het spook dal onze liberhaters boven de deur van de Concorde uyt steken. Men komt daermeö maer voor den beetel als men niet meer weet wat zeg gen, of als men gereed staet, gelyk in 4857, om kassey- steenen voor redens le gebruyken. Jaek. Zegt uwen pastor niet ook dat in die lyden den armen boter op zyn brood had Bf.ll. Ja, dit zegt hy, en dit heb ik zelf zeer dik* wils van mynen grootvader hooren zeggen. Jaek. Was dit uyt de tienden en van testamenten- knappery niet, en van hel geld dat zy aen den armen on- vremd hadden, dal zy, ter eere Gods, boter en brood ga een Bell. Gy spreekt van testnmentenknappery zonder bewys, en dil is uwe zesde ïeugen. Overigens, wat doet het ministerie nu met de byzondere bcgalen die aen pastors gemaekt worden voor brooddeclingen en andere werken van Bermhertigheyd Jaek. Het ministerie verandert het testament en geeft de legaten aen hel armbeslier. Bell.— En het armbestier geeft aen de armen slechts twee franks ter maend tervvyl eerlyds bv de geeste- lykcn en in de kloosters alle noodlydende dagelyks ge boterd brood kregen en ot wat zy van doen hadden. Jaek. De Kerl: is eene weezeDen Staet regelt door eene wethoe de inkomsten en uytgaven der kerk zullen bestierd worden. Zou dit zoo onredelyk zyn Bell. Den Staet is ook eene weezeIndicjj den kardinael van Mechelen, door een mandement, regelde hoe de inkomsten en uytgaven van den Staet zullen be stierd worden, zou dit niet onredelyk zyn Ga voort. Jaek. Zoowel dc liberalen als de klerikalen onder werpen zich eerbiediglyk aen 7 geestelijk gezag van den Paus. Bei.i,. Ja, zoo eerbiediglyk, dat zy gedurig zync zaligmakende leeringen beschimpen, cr den zin van ver- draeyën om ze halelyk te maken, dat zy dagelyks hunne gazetten opvullen met laster tegen de gansche chrisle- lyke leering, ja, tegen den goddelyken persoon van Christus zelf: zoo onderwerpen zich de liberhaters aen 'l geeslelyk gezag van den Paus, Vraeg bel maer aen dc kerels die bier op 't stndliuys conferenlien doen geven, en die wekelyks naer Brussel loopen om de sehroomo- lyko leeringen van Bancel le gaen aonhooren. Ga voort, Jaek. Jaek. Maer 7 gezag van den Paus heeft zync palen. Uei.l. En Ja;ki met .zyne meesters. Vloyerman en Belediger, zyn waerscliynlyk van hooger franemapon- sctie hand b'elast deze palen vastte stellen? Is 'l zoo, jongen Jaek. Och lact my voorlgnen. Dit gezag wierd fyrannick cn was in vroegere tijden de oorzaek van den a afval van duyzende en duyzende christenen. Bell. Gv spreekt van Marten Luther en Jan Calvyn, de twee oudgrootvaders der hedendaegsche liberhaters, twee wangedrochten, die vorsten en volkeren opmaek- ten om kerken en kloosters tc plunderen, die den vasten, de biecht, de mis en al de heylige sacramenten afschaf ten, die leerden dal men dapper mag zondigen als men maer sterker gelooft daer is de oorzaek die van duy zende catbolykcn protestanten gemaekt heeft. Jaek. - Zy beweerden in vorige eeuwen dat al de troo- t< nen der aerde aen den Paus tocbehooren, en dal zy naer hunnen wil er moglen over beschikken. Bf.ll. - Zevende cn allerdomste leugen, waervoor uwe meesters Vleyerman en kompagnie een uytvin- dingsbrevet verdienen. Proficiat En dan? Jaek. Hoe menigen koning hebben wy van zynen a troon niet zien werpen op een woord van den Paus Bell. Vleyerman had voorzeker zynen bril niet op, als hv dil gezien heeft. Moest men hem deze menige koningen docri noemen, hy zou stom staen als nen kabiljauw. De Pauzen hebben bier en daer eenen dwin geland ten voordeele der volkeren, afgezet, toen bel openbaer regt bun daerloe de niagt erkende. Jaek. Bellarmien, g'hebt eene tong gelyk een mes, Tt spyt. mv dat ik aen dit potje geroerd heb, want myiie keel is gezwollen gelyk nen krop salade: k zou nen ,»'heelen eeiiicr bier mei nen keer uyldrinKen. Bf.ll. Dit verwondert my niet, Jaek, als de kalvers wat veel gebulkt hebben, drinken z'ook een g'heel teele botermelk met nen keer uyt. Jaek. Zoodat ge me toch voor een kalf houd, Bellarmien? Bell. Uwen klap is toch niet beter als 't gebulk van een kalf. Is er nog iets Jaek. Ik ga toch nog een koppel strofkens lezen: hebben wy altyd onder het wereldsch gezag de vreedste moordplegingen niet gezien Bei.l. Liegen, en altyd liegen! Niet onder bet we- reldlyk gezag, van den Paus beeft men dit gezien, maer wel onder het wereldlyk gezag, in de middeleeuwen, onder hel gene van groole en kleyne vorsten, die gedu rig in oorlog leefden, 'tzy onder elkander, of tegen hunne volkeren: en later in de 16 eeuw onder 't gezag van Lutheranen, Calvinisten en andere ketlersche voisien cn revolutiemakers, tegen wie dan ook soms catholyke mogendheden, alhoewel mei volle regt, doch wat vreed te werk gingen.... Jaek. De brandstapels rooken nog der slagtoffers op wier goederen zy mikten. Bei.l. Jaek, riek nen keer aen uw handen, of zy niet nog naer den rook slinken Jaek. Ik, waerom Bell. My dunkt dat gy te Jemmappes waerl, als de liberhaters eenen stapel van der broeders meubels had den gemaekt om ér die religieusen levendig op te ver branden. Was Vleyerman daer ook by Jaek. My dunkt dal gy met my don zot houd. Bell. Niet zonder reden, vriend. Hoor, jongen in den ouden tyd wierden groote misdadigers, volgens de toen bestaende wellen, tot zulke dood veroordeeld maer nooyt kwam de geostelykhcvd daer tussehen, ten zy gelyk nu, om den pligligen by te slaen. Tydens do fransche revolutie hadden de revolutionnaire francma- gons andere' middelen uytgevonden 't was maer effen af twintig; dertig, veertig onschuldige daegs zonder gehoor noch vonnis kop af met de guillolien en omdat "dit moordluyg niet rap genoeg ging, slak men met eenen keer g'heele barken vol met onschuldige slagtof fers en men liet ze in den afgrond der zee verzinken en verdrinken. En wat ziet men hedendags Ga naer liet gerevolulionneerd llalien, bezoek er de afgryslyke ker kers, gy zult er met honderde en duyzende ongelukki- gen opeen liggend vinden die maenden en jaren lang in hunne eygene vuyligheyd versmachten zonder eens onderhoórd le worden 'en zeg my dan, waer en doe:* wie de euveldaden en mooi derven gepleegd worden. Jaek. Bellarmien, ik moet spreken of bersten, ik zal u dus de waerheyd zeggen dil geknoeysel van het erbond komt van my niet. 'T is Vleyerman en Belediger van 't bladje die geprobeerd hebben den Denderbode nen keer na le apen zy hebben mynen naem daerloe ont leend maer zy hebben er zoo slecht in gelukt, dal zy over hunne eygene knoeyerv beschaemd waren, en daerom hebben zy van onder het vvoordeken medege- dcild geplaelst. Bell. Als 't zoo is, Jaek, ingezien uwe openhcrlig- heyd, vergeef ik u uwe dwaesheyd, maer wees in bet vervolg voorzigtiger en onthoud dat dezen die met zvne vingers de kasianiën uyt bet vuer laet halen om door een ander opgesnoept te worden, nen onnoozelaer is. Wanneken. Jaek, zie eens in den spiegel hoe scbroomelyk uwen neus verdikt en verlengd is. Ik heb niet eenen schoen die zoo groot is. Jaek. Loop naer den weerlicht, stoute b.... 'k en moet ik daervoor geencn spiegel hebben, 'k gevoel ik bel wel. 'tv ga naer buys. Salut. Het jodenblad, de Indêpenclance xan 20 january 4864 geeft verslag over eenen voorstel gedaen door een lid der commissie van monumenten om tot eene aïgeheele hervorming der kerkfabrieken te komen. Dit lid begeert strenge wetten tegen de geestelykheyd, welke zoo maer effenaf van onwelenheyd en onkunde beschuldigd word. Dit. lid heet M. Schuefmans procureur des konings te Hasselt. Volgens dat dien heer vertelt, zyn er volle schepen geladen met alle soorten van kunst voorwerpen uyt onze kerken naer Engeland afge- zeyld. De Indépendance geelt daerop, volgens liberhatersmode, vuer dat ze zweet, en de gees- telvkheyd die zy afschetst als komende uyt de boerenklas die geene eerste kunstmatige opvoe ding ontvangen heeft, word duchtig door de jo- denzweepen gejaegd en ten bloede gegeesseld. Onder andere haelt de Indépendance al jamme rende en kermende een historieken aen volgens welk den kerkfabriekraed van Spa eenen koste- lvken tableau van Poussin zou verkocht hebben, welken tableau ook al naer Engeland zou ver trokken zyn. M. den Pastor van Spa die tyd in g vernemende, logenstraft dezelve volkomenttyk en verklacrt dat dc kerk van Spa nooyt eenen ta bleau van Poussin in haer bezit gehad heeft en dat zy hem by gevolg nooyt heeft kontien verkoo- pen. Maer de' logen was in 't publiek gezonden en dit was genoeg voor den liberhaters jodenwin- kel. Liegen en vervalschen, ziet daer de liberha- t.ery afgeschetst.. Maer onderstellen wy dat er het honderdste deel waerheyd is van 't geen den brochuerschry- ver van Hasselt, de Indépendance eti na deze het Verbond van Aelst vertellen wegens déverdwyning uyt onze kerken van menige kunstvoorwerpen, is 't wel treffelyk, is 't wel regiveerdig, de geesten lykheyd daervan te beschuldigen Wanneer en door wie zyn die kunstvoorwerpen ontvremd en verkocht? In de groote fransche revolutie, als de ma(;onnieke liberhaters-kerkdie- ven alles pakten dal zy krygeii konden. De koste- lyke tableaux wierden uyt hunne lysten gesne^ den, de basreliëfs uyt de paneelen gerukt, de spekende kunstbeelden uyt de nissen gehaeld, met een woord, al de kostélykheden wierden ge stolen en publiekelyk aen de meestbiedenden verkocht, of naer Parys overgevoerd. Den on- schatbaren St Rochustableau uyt onze St-Mar- tenskerk wierd ook al geknipt en naer Paryé gevoerd. Verder wierden hier al de schatten uyt onze kerken en kloosters door de revolutionnaire kerkdieven geroofd en verkochtkostelyke ka- zuyfels, choorkappen, kantenalbeii enz. enz. ver dwenen gelyk den weerlicht. Kundigst en on schatbare gouden en zilveren dryfwerken zoo als kelken, ciboriën, remonstrantie», wierookvaten* relikwiekassenkruysbeelden en kandelaers* wierden gestolen en naer Parys gestuerd waef zy grootendeels onder den ma^ounieken hamer wierden plat geslagen, en in den smeltkroes der heyligschennis geworpen. Alle tien dagen ver trok er zoo een konvoy naer Parys geladen met twintirig duyzend ponden zilverwerk en dit gedu-' rende 18 maenden lang Daerby wierden al de schoone beelden die de kerkert van Belgiën, de stadhuyzen van Leuven Audenaerde enz. versier*, den, weggerukt, eensdeels publiek verkocht of naer Parys vervoerd, en andersdeels in stukken geslagen en gebezigd om modderpoelen enz. op te vullen. Met een woord den maconnieken libero- haters vernielings- en roofduyvel pakte,- verbry- zelde, verkocht al wat hem onder de handen viel, onschatbare en ontelbare kostelykheden wierden door zyne trawanten en mederoovers zoo in het geheym als in 't openbaer ingepalmd, weggè'ste- ken en later verkochtEn nu komt het liber* haters maponniek princiep de geestelykheyd van ontvremding etc. beschuldigen en in dé vèrledene rooveryën door anderen gepleegd eene schyfirede zoeken om de kerkgoederen én kostelykhed.eiï van den Catholyken godsdienst wederom in- té* palmen Achteruyt, goddeloos, schynheylig ge broed, de Belgen kennen u, en wees verzekerd datgy het ditmael zoo schoon niet zult hebben,- want als gy met vuysten afl^omt, zult gv er vuys- ten tegen vinden. Wy zullen hierop terugkeeren. Monsieur Baron Chazal heeft zoo ongeveer twee1 duyzend soldaten uyt ons leger naer Mexico to ten gaen, om de inwooners aldaer met tiajonnet en kogel te doen begrypen, dat zy geen heter landbestuer kunnen wenschen dan dat, welk keyzer Napoleon hun geschonken heeft. Waerom hebt gy zulks toegelaten,- Vroeg Mynheer Co'omans aen Monsieur Chazal? Wel, antwoordde dezen, orts te'ghf kon die- twee duyzend man gemakkelyh ontbeeren. Als dat zoo is, besloot iVI. Coomans, dart had gy van overlang ons leger moeten verminde ren van twee duyzend man, dat waren twee duy zend werk-en ambachtslieden meer voor derf akkerbouw en 's lands nyverheyd, item twee duyzend man minder te onderhonden, en byge- volg zoo veel gewonnen voor de algemeeiie kas, of zoo veel afgekort aen onze lasten, eontributiën, patenten, imposten, enz.... Dat is bondige waerheyd hy boer en burger, maer geenszins voor een liberhatersch verstand, omdat het door eerten catholyken gezegd is aen- een liberhaters ministerie. ïlet. wetsontwerp over de drukpers door de heeren De Baets, Coomans en andere Vertegen woordigers zal van wegen verscheydeïie doctri naire® eene hevige tegenkanting ontmoeten. Den lieer Pirmez, onder anderen, vind dat de drukpers veel te Zacht behandeld Word. Den heer' Hymans, hy, die met de drukpers alles is ge worden iiy ook is van dat gevoelen. Wat hebben wvdan te wachten van de MulleCs, Jourets, OVban's en andere doctrinaire numeros!'

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1