I O'1" Jaer. Zondag-, §6 Meert lUGo. 971. VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN! UYT VOLGENDE ST AT JËX 6 FRANKS 'S JAERS. DE MISBRUYKEN Maer wxj vragen Overweegt 1795. Verkwistings litanie De Religie hloeyt! Aenbelangend berigt. Verlichting. Beoderm. 5-20 8-30 $-4» 12-25 3-25 6-27 9-10 j Lokeren 5-20 8-30 0-00 12-25 6-27 Bruss 8-05 12-10 2-50 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 Mecb. Brus. Amw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 j Leuv. Tbienen Luyk 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 I Verv. Land. S-Truyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-07 Gend, Brugge, Ostende 6-37 8-28 10-45 12-28 3-15 6-18 le en 2° klas langs Dendermonde. i Doornvk, Kortryk, Moescroeri, Ryssel (langs i Gend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18. Doornyk, Ryssel (langs Ath) 7-55 5-35 0-00 i Ninove, Geerardsb., Ath, 7-55 2-40 5-35 8-50 j Bergen, Quiévrain, Namen, 7-55 2-40 5:35 VAN ANTWERPEN NAER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10-20 2-35 6-15 7-00. Te Ledb staen al de konvoys. Te Idegem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10-40 4-30 7-25 en al de konvoys-vertrekkende van Denderleeuw. Te Gyseghkm staen stil al de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Aelst O'-OO des morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen staen stil de konvoys van Ath 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgeus, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. Dendermonde, Aelst, Ninove, Geeraerdsbergcn, Ath. Cucquc Sunm. VAN LOKEREN NAER 7-00 9-30 3-10 7-45 7-00 9-30 3-10 7-45 VAN ATH NAER Gceraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30 Lessen, Geeraerdsbergcn, Ninove, Aelst 6-30 10-40 4-30 Brussel Gangs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30 VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20*11-25 2-05 5-00 5-57 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 11 20 11-50 2-35 0-00 5-40 8 Ninove. Geeraerds&ergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8 VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Mccli.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0 Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8 0-00. O-OO. 7-25. 7-25. 7-25. 8-00. 6-45 8-0. -15. -15. 00 7-50. 10 9-30. AELST, DEW 25 MEERT 1865. Om het publiek te foppen en aen de schandige inpalming van kerken en derzei ver goederen eenen schyn van wettigheyd en zelfs van noodzakelyk- heyd te geven, hebben de gehuerde broodschry- velaers der liberhatery, sinds eenigen tyd, op alle toonen gezongen Dat de Kerk onbekwaem is hare goederen te bestieren Dat het meestendeel der geestelyken boeren zyn, die van wetenschappelyke voorwerpen geen hoegenaemd verstand hebben; Dat zy met geheele schepen kunst- en oud- li eydsdingen hebben laten wegfoefelen of tegen ellendig klatergoud verwisseld Dat er niemand den neus in de kerkrekeningen mag stëken, 't welk voor gevolg heeft dat ontel bare oude kostelykheden verdwenen zyn; zulke en meer andere zoo schaemtelooze als verachte- lyke leugens van zelfden kaliber hebben de liber haters en in de dagbladpers, en in brochuren, en in openbare gesprekken tot vervelens toe uyt- gekraemd, zoodanig dat zy er in gelukt zyn eene menigte kortzigtige lezers en aenhoorders by den neus te leyden en aen deze te doen gelooven rlat ons liberhaters-francmaC'Onsministerie zynen hatelyken aenslag tegen de Kerk en hare goede ren maer uyt noodzakelykheyd ontworpen heeft, met het eenig doel van zoogezegde misbruyken in 't bestier der kerken en derzelver goederen te doen ophouden, en aen hetzelve eenen regelmati- gen en wettigen vorm in te printen, waerdoor alle misbruyken zouden onmogelyk worden. Als men al die vuyge drogredens en snooden bedriegersklap overweegt, zou men niet zeggen dat de burgerlyke magt alleen bekwaem is van goed te bestieren en dat de Kerk, als eene ver kwistster barer goederen, met oubekwaemheyd moet geslagen en onder de voogddy van het wereldlyk bestier gesteld worden? Ja, dit zou men zéggèn en gelooven, als men de leugenaersintriguen niet ziet ontmaskeren, als booze lastertael voor evangelie gehouden word, als men zich door de fopmaghien laet begoochelen en verleyden. Waerdoor is de Kerk ryk geworden? Is't met handel te dryven? Is't met speculatiën te doen Is't met koopen en verkoopen? Geenzins't geen de Kerk heeft, dit heeft zy als offergiften ontvangen, maer zy heeft die offer giften wel hewaerd, wel bestierd, zy heeft die offergiften doen voortbrengen en winnen. Bewys hiervan de rykdommen die zy thans nog bezit en degene die fiaer tyderis de franscbe revolutie zyn ontroofd geworden. Mag men wel 't zelve zeggen van den Slaet? Geenzinswant de geschiedenis en de feyten zyn daer om eene onwedersprekelyke getuygenis van bloedige schande te geven tegen den Slaet. Dezen beeft integendeel zoo slecht bestierd, zoo veel verkwist en verbrast, dat by niet alleenlyk al zyne goederen verloren, maer zich nog boven dien tot over de ooren in schulden gesteken heeft; by zooverre, dat hy met millioenen en millioenen papieren geld beeft moeten scheppen, en zich daerby nog gedwongen vind zyne onderdanen jaerlyks den laetsten druppel zweet en bloed uyt te persen on de rampzalige gevolgen van zyn slecht en verkwistend bestier uyt te boeten. En nu zou bet wereldlyk gezag de schynheylige pre tentie hier komen opperen van beier de kerkgoe deren te kon nen bestieren dan de Kerk zelve? Allons done, 'tis de gezonde rede, 'tis de geschie denis, 'tis de daedzakelyke waerheyd den nek omvringenOok is't de begeerte niet van 'tbestier der kerkgoederen regelmatiger te zien maken of derzelver bestaen te waerborgen die de schryve- laers der liberhatery aenspoort om alle drogre dens uyt te vinden ten eynde de Kerk te doen ont erven, maer wel bunnen verkankerden haet tegen den godsdienst, hunne onverzadelyke heb- en grypzucht om de goederen der Kerk te konnen helpen inslikken. Ja, in 4795 bad de wereldlyke magt de staets- goederen zoo slecht bestierd, dat. het hoofd er haer van draeyde en dat zy niet meer wetende van wat bout pylon te maken, in woede en wan hoop schoot, nóch regt noch rede meer verstond, en zich noch door tie vreeze Gods, noch door de vrees des bloeds meer liet tegenhouden. Die zelfde wereldlyke magt eyndigdp met God zeiven te loochenen ep zich in alle slach van gruwelen te storten, stroomen bloed vergietende zoowel op 'tslagveld als in 'tmidden harer onderdanen. Als de geestelykheyd dan aen 't wereldlyk ge zag, 't welk met eene doodelyke verblindheyd geslagen was, eene helpende hand wilde toerey- ken, dan verstiet het deze hand en het wierp zyne gierenoogen op eens anders goedhet viel op de geheyligde schuylplaetsen van monikken en nonnen welke bet uytplunderde en gelyk wilde dieren verjoeg; hel wierp zich nadien op de semi- nariën en andere gestichten van onderwys die insgelyks uytgestroopt en derzelver inwooners of gevangenen of in ballingschap of onder de guillotien vermoord wierden; eyndelyk sloeg het eene heyligschendende hand aen de kerken zelve, welkers geheyligde vaten, zilver- en goudwerk en al wat zy inhielden geroofd, platgeslagen, ver kocht of versteken wierdenDit was nog niet genoeg: de kruysen zag men van de kerktorens tuymelen, het lood van de dakken afrukken en tot de klokken toe in duyzende stukken naer be neden storlen om er weldra struyvers van te gieten dieg'heel 'tland overstroomden....w. Doch die ontzettende schatten waren op verre na niet loereykend om de helsche wulpschheyd en den gedurig toenemenden gouddorst van het wereld lyk beslier te verzadigen. Al die rykdommen smolten gelyk den sneeuw voor de zon, en men dacht welhaest aen een ander middel om geld en goed et makenmen verzon de afgryslyke wet der verdachten: al wie godsdienstig waren en geld en goed bezaten wierden door die helsche wet getroffen en hunne goederen ingeslikt. Im mers, na aldus kloosters, seminariën, kerken, byzondere goederen en fortuynen binnengepalmd en gedurende langen tyd niet anders gedaen te hebben dan gestolen, geroofd, gemoord en ge brand, besluerde de wereldlyke magt ZOO WEL, dat al die onmetelyke schatten gingen vliegen en dat zy welhaest wederom doodarm wierd, en gedwongen voor honderde millioenen assignaten uyt té geven en eyndelyk de schandelykste der bankkroeten te maken Ziet daer, schryvelaers der betaelde maeonnie- ke liberhatery, een vlugtig overzigt van de man nen van 4789, wier principen gy hier wilt komen doen gelden en wier schurftakten gy wilt doen vernieuwen, met gedurig te willen doen gelooven dat het wereldlyk gezag de kerkgoederen heter kan besturen dan 't geestelyk. Van zulke GOEDE bestuerders, o Heere, verlost alle landen want het zyn vreetduyvels die gouden bergen zouden verslindenÖm u te doen zien hoe WEL de wereldlyke magt weet te heslieren, lees de volgende Wat is er van een groot deel der staelsdomey- nen geworden? Zy zyn verkocht, en 't geld is op. Wat voordeel heeft de volksplanting van San to-Thomas opgeleverd Krol met 't pond en vonk met d'ellè. Wat. nut hebben de hoerenscholen opgebragt Niets als spot, geldverkwisting en bankroeten. Wat profyt heeft de zoo kostclyke als belagche- lyke Britisch-QUeen verschaft? Geen hoegenaemd; dit reuzenschip, na millioenen verzwolgen te hebben, is eyndelyk voor nen appel en een on verkocht en voor brandhout in stukken geslagen. Er zyn twee gepraemde geldleeningen van rond de veertig millioenen gevraegd, en de milli oenen zyn verdwenen gelyk den rook. De schuld alleen is er van overgebleven die jaerlyks door de arme contribuahelen moet betaeld worden. Den Staet heeft alle budjetten doen zwellen gelyk luchtballen, zy zyn verdobbeld, want in 1840 betaelden wy slechts 84 millioenen en nu betalen wy reeds 150 a 460 millioenen. De ontvangsten en buytengewoone inkomsten zyn meer dan verdobbeld en wat is er in de kas Schulden met hoopen De byzondëre maetschappyën van yzeren weg *n winnet» jaerlyks millioenen en 't. geen den Staet met zyne ontzaggelyke spoorwegnet wint, kan men, ten gevolge van 't gebrekkig bestier, aen den neus knoopen. 400 Millioenen worden te Antwerpen aen dom me en nuttelooze lonktorens, kazematten, aerde- barmen, forten en kasteelen verkwist, en wat nut zal dit alles opleveren Geen, integendeel, den oorlog in 't hert van 't Vaderland, en welligt de platschieting der eerste en voornaemste han delsstad van Belgiëii. Wat voordeel hebben de staetspeerdenstoete- rven aen 't land gedaen Geen met millioenen franks zyn er aen verkneukeld en nu zyn de peer den voor spotpryzen verkocht. Wat profyt heeft 't land getrokken uyt de wet ten die 't vry onderwys verdrukken, uyt de hate- telyke pensioenwet, uyt de inrichting van hon- derste nuttelooze maer rykbelaelde plaetsen, uyt de hoopen millioenen aen 't leger verkwist, uyt de belagchelyke expositiën van rapen, knollen, wortels, preyën, verkens en kalvers, uyt de reu- zenprocessiën, uyt de millioenen subsidiën aen bankroetiers of andere ryke menschen, aen viool- en iluytspelers, aen schilders, onnoozele boekenknoeyers en liedjesmakers Het land heeft daer geenen centiem profyt uyt getrokken, maer 't heelt zyne schulden zien'verdobbelen, 't heelt zyne jaerlyksche lasten voelen verzwa ren, 't heeft den twist en de tweedragt onder de burgers zien ontstaen, het hoort van niets anders dan van kerkhofschendingen, van sacrilegiën tegen het allerheyligste Vleesch en Bloed van onzen aenhiddelyken Verlosser, dan gruwelyke godslasteringen tegen de leering der H. Kerk, dan van sterven zonder biechten noch beregten, dan van versmadingen, laster en logens tegen den Paus, tegen de bisschoppen, tegen de priesters en tegen al wat catholyk isHet land hoort en ziet niets anders dan de inrigting van wulpsche biblioteken, verbeestende theaters, echtschey- dingen met hoopen, zelfmoorden zonder eynde, leerstoelen waer abominatiën en gruwelen uytge- braekj worden waerover Luther en Calvyn, zelve beschaemd zouden wezen, immers het land hoort en ziet niets anders dan vergod-en verzcdeloozing, dan ondempbaren luxe, bedrog en bankroeten met duyzende, verlies van eerbaerheyd en regt- veerdigheyd, omkooping en ontelbare andere schelmenakten te lang om te meldenen gy komt ons vertellen dat het wereldlyke gezag beter bestieren kan dan de Kerk!Achteruyt, wal- gelyke volksbedriegers Achteruyt schynheylige verleyders, verschuylt u in uwe donkere franc- macmnsspelonken, en weieens zal de onverbidde- lyke geschiedenis in vurige letters op hare blad- zyden uwe veroordeeling schryven en u effenaf als oorzaek van 's volks ondergang schandvlek ken Catholyken, weest op uwe hoede; ten zy gy te samen werkt om 'tgoed te ondersteunen, om 't kwaed te bevechten, om de zwakken le helpen, om de twyfelachtigen goeden raed te geven, en vooral om van God de afweering der rampen en onheylen die over 't vaderland hangen af te smee- ken en te verbidden, zult gy tot uw eygen geluk en 't geluk van anderen, nooyt geraken waer gy komen moet te weten tot elk het zyne, clique slum: aen god, de kerken en hare goederen aen den koning en zyn gouvernement, eenen rede- lyken budget! aen 'tyolk zyne veyligheyd, zyne rust, zyn geluk en zyne godsdienstige vryheyd. clique slum...... De liberhaters-vervolgers van den godsdienst, om des te beter de Kerk te ondermynen en, ware liet mogelyk le verdelgen, hebben besloten hunne nellen te spannen tot in de sacristyën der kerken zelve, in hoop van eene groole vangst le doen, en daerna de bisschoppen en priesters onder hunne dwingelandy te doen bukken, om alzoo de gewaende ualuer-religie in de plaets van den waren godsdienst onder liet volk le doen aennemen. Om die heymelyke goddeloosheyd en plannen van satan trapswyzein te voeren en maer allengskens te doen uytbersten slellen zy al hunne verslaefde schryvelaers aen 'twerk, zy zenden eerst de min ondeugende platzakken voor- uyt om daerna de groote bazen te laten volgen en zoo met geweld onze godsdienstvryheyd voor goed den nek te kraken. Onder de godsdienst- hatende schryvelaers die den weg naer de sacris ty moeten banen word de stad Aelst vertegen woordigt door het koppel van twee uyt 't Verbond, die geleersd en gespoord in hun blad van zondag te voorschyn komen om den godsdienst aen wal- gelyken schimp ten prooy te werpen en spots- wvze aen 'Ivolk poogen wys te maken dat de religie bloeyt hoort wat zy komen vertellen uyt den walgelykeu Lierenaer Nog nooyt zyn de kerken beter onderhouden geweestnooyt zyn er meer nieuwe kerken met liet geld van het gouvernement gebouwd; nooyt zyn onze priestsrs vryer vcweest: nooyt heeft men beter voor selioone pastoryen gezorgd; nooyt is het geloof meer geeerbiedigd geworden enz. Phariseën, die gy zyt, zet uwen bril op en leesti 1° Onze gewyde kerkhoven worden onlëerd, en ile religie bloeyt'. 2" De catliolyke beurzen worden geknapt, en de religie bloeyt 5° De gruyelykste sacrilegiën worden bedreven (Gend en Leuven), en de religie bloeyt! 4° De religieuzen worden te Gend op straet gezet en hunne meubels en kerksieraden, heylige vaten etz. verkocht, en de religie bloeyt 5° Den catholyken miester word op den preek stoel den mond gestopt, en de religie bloeyt! 6° Den priester en 't christeiyk onderwys wor den uyt de school gejaegd, en c'le religie bloeyt 1 7" Men bereyd zich om de kerken 'en liar'e goe deren te steleii, en de religie bloeyt 8° Men leert in de staetsuniversileyt dat de ziel van den mensch, na zyne dood, in den buyk van eene geyt of van al ander dier gaet logeren, en de religie bloeyt 9° Men roept godsverzakers op de stadhuyzen om 't volk te vergoddeloozen, en de religie bloeyt I 10° Maer 't is al genoeg, ellendige schryvelaers om u op uwe juyste weerde te stellen'en nen 't v olk te doen begrypen wat voor gasten het zyn die de hand zouden willen leggen op de regten van God en van zyne H. Kerk. En dan zoud gy, koppel van twee met uwen vuylen Lierenaer en kompanie willen dat den priester, dit ziende, zou zvvygen of zeggendit gaet my niet aen, het zyn myne zaken niet! Wiens zaken zyn het dan? Wie is't die ons moet leeren welke de regten zyn van God, van de Kark van Bisschop en Pastor? Zyn't de francmafons, de solidairen, de vryden- kers? of zyn't misschien de twee farceurs uyt 't Verbond Waerlyk als men hunne knoeyery leest, men zou zeggen dat zy schryven niet voor menschen, maer wel voor kalkoenen. Maer dat zy het ont houden, 'tzal met hun gaen gelyk 'tspreekwoord zegt: die nen put delft voor een ander, valt er zelf in. Gy wilt de catliolyke Belgen in den af grond storten, maer gy en de uwe zult er eerst in liggen. Wy hebben in ons N'van 22 janry gesproken van het koppel splinternieuwe biechtvaders uyt 't Verbonddie toen in hunne donkere achterka mer opgesloten, zoo men zegde, zielroerende vastensermoonen gingen voorbereyden en zes uren daegs aen de studie der Theologie besteden, met inzigt van met den aenstaenden paesschen in den francmafonstempel aen de statie de biecht der catholyken te aenhooren die, door hunne krachtige beweegredens getroffen, by hun zouden komen men culpa zeggen en voor altyd de eonsti-* tutie verloochenen. Onvoorziene omstandigheden hebben aen het ieverig koppel niet toegelaten g'heel hun voor nemen als predikanten uyt te voeren zy hebben nduwelyks in hun hladje eenige flauwe sermoon- Ijes ten voordeele van 't inpalmen der kerkgoe deren algegeven, en eenige andere aen hunne warme vriendekens den Lierenaer, den Koophan del enz. optieend. Maer den liherhaterskring is hun ter hulp gekomen, en Bergé, Bancel, Pap- paort en oonsoovten hebben zoo fel gepreekt en op de gemoederen zoo grooten indruk gemaekt, dat de beyde Jannen vol hoop zyn aen hunne biechtstoelen in de francmacenslogie vee! peni tenten le krygen. Acngezien den jubilé den 1 april begint, zal het koppel van twee gedurende g'heel' de maend, 's woensdags en 's vrydags van elke week, in voorgenoemd lokael, biechtzitling houden, na middag met het aenkomen van 't konvoy van Ninove, tot aen het vertrek van 't laetste konvoy. Wy raden hun aen geene andere penitentie op te leggen tén zy van voortaen in alle kiezingen voor de liberhaters te stemmen, en dagelyks de vol gende tien liberhaters geboden to lezen en te mediteren DE TIEN GEBODEN DER LIBERHATERS 1. Bovenal ijl beiorgd voor 't tillen van den pot. 2. Met l'ans, Bisschoppen, Priesters, Nonnen dryft den spot. 3. Leen zon- en he\li|>,dn|zen schenden in plaets van vieren. 4. Eert 't fra'ncmtnjonsfjebroed steeds op allo manieren. 5. Met wil en wei ken dood do kloosters overal. 6. Prvst vuylen klap en krorgvrrkeer, komedie en bal. 7. I ooft al die beurs, of kei k, of testamenten rotrven. 8. Liegt en bedriegt maer steeds men ral toch iets geleoven, 9. Begeert voor uwe kliek 't bestier van arm en kerk. 10. Alsook al ander ambt, en plaets. en post, en wetk. Wy vernemen dat den nieuwen vasten predi - kant, Vader-Oversten der brusselsche Vryden- kers-Solidairen, met zyn verlichtingskraem, ver leden Zondag, op 't. stadhuys, door de chefs van den liherhaterskring met fel naer maconnismus-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1