I9de Jaer
Zondag', 9 April 180
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
De vermomde Wolven.
Welke religie beschermen zv?
Wat is eenen Vletjer
ERRATUM.
Hoe en Waeroni
Denderm. 5-20 8-30 9-45 '2-25 3-25 6-27 9-10 1 Gend, Brugge, Öslende 6-37 8-28 10-45 12-28
Lokeren 5-20 8-30 0-00 12 25 6-27 jf, 3-15 6-18 le en 2e klas langs Dendermonde.
Bruss 8-05 12-10 2-5u 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 Doornvk, Korlryk, Moeserocn, Kyssel (langs
Meel). Billis. Aniw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 rj Gend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18.
Leuv. Tliierien Luyk 5-20 8-30 9-45 3 20 6-27 if? Doornyk, Rvssel (langs Ath) 7-55 5-35 0-^0
Verv. Rand. S-Truvën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Geerardsb., All), 7-55 2-40 5-35 8-50
Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-0i Dcrg.cn, Quiévrain, Namen, 7-55 2-40 5-35
VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00.
VAN' GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaés, Antwerpen, 6-10 9-05 10-20 2-35 6-15 7-00.
Te Lede staen al de konvoys. Te Idegem slaen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw.
Te Gyseghem staen" stil al de konvoys uylgenomcn deze vertrekkende van Aelst 0-00 des
morgens én 0-00 en van Dendermonde len 0-00 's morgens en 00-00.
Te Santbergen staen stil de konvoys van Ath G-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds.
Van Denderleeuw U-Q0 8-20 's morgeus, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds.
iA'L
('ulque Suibiu.
VAN I OREREN NAER
Dendermonde, Aclst, 7-00 9-30 3-10 7-45
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath. 7-00 9-30 3-10 7-45
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokéren 6-30 10-40 4-30
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 4-30
Brussel (langs Dendei leeuw) 6-30 10 40 4-30
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20 11-25 2-05 5-00 .5-57 6-45 8-0
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 11-20 11-50 2-35 0-00 5-40 8
Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Meel).5-45 8-57 -10-05 3-40 0-00 7-50.
Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30.
-00.
)-00.
(-25.
(-25.
i-25.
3-00.
1-15.
8-15.
AELST, DEN 8 APRIL I8C5.
Onder al de schoone lessen die 't Evangelie
ons geeft, is er eene die. op onze dagen wel t'e
pas komt. Het is de volgende:
Wacht u van de valsche leeraers die tot u ko-
men in schaepskleederen maer die van binnen
grijpende wolven zyn.
Zoo nen wolf was Caïn, die onder het schaeps-
vel van broederlyke liefde vermomd, zyn en broe
der Abel naer buyten lokte om hem ónmidclelyk
dood te slaen.
Zoo nen wolf was Absalon, die onder den
schyn van vriendschap zynen broeder Amnion ter
tafel noodigde om hem daerna vreedelyk té ver
moorden.
Zoo nen wolf was koning Herodes, die dc dry
IIH. koningen uytden Oosten vriendelyk verzocht
hem, by hunne terugkomst, te zeggen waer den
Messias geboren was opdat hy Hem ook zou ga'en
aenbidden.... O den schandvollen valschaerd!
O den bedekten wolf! Hy had reeds in zyn eerlos
gemoed besloten den Messias in zyne wieg te
versmachten, zooals het genoeg gebleken is toen
hy zooveel duyzende onnoozele kindertjes deed
vermoorden, enz. enz. enz.
Van zyne natuer, is den wolf zoo roofgierig
en vreed, dat hem byna geen een dier kan ver
geleken worden. Hy is byzonderlyk den vyand
der schapen, en als hy eene kudde nadert om ze
le verslinden, dan vallen eerst zyne blikken op
den herder, dien hy door den weerlicht, zou
willen zien wegrukken, om des gemakkclyker.
zyne vreede tanden in 't vleesch der schapen te
kon nen slaen. Ware de les van de vermomde
wolven op onze dagen beter verstaen, men zou
de schroomelyke verwoestingen niet zien die
de valsche leeraers, door hunne verleydende ga
zetten, te weeg brengen. De schryvelncrs dier
gazetten zyn, zoo hel Evangelie leert, gelyk aen
vermomde wolven, en of liét Verbond tegen Aelst
daeronder mag gerekend worden, dit zuilen zyne
opstellers zelve misschien bekennen als wy hun
hunne consciëntie helpen onderzoeken.
In hun Nr van 2G maert schreven zyDe
religie heeft van de liberalen niets te vreezen intè-
gemleel deze zyn hare regtzinniyste beschermers.
Van welke religie spreekt het Verbond? Het is
voorzeker niet van de Roomsch-Catholyke reli
gie, die de onze is, want g'heel 't land weet hoe
de liberhalers deze religie beschermen: Zy loo
chenen de Godheyd van Christus in hunne boe
ken en schriften; zy loochenen God zeiven en
zeggen dat het geluk van den mensch gelegen is
in de verloochening van God. Zy willen ons
catholyk vaderland aftrekken van de H. Kerk,
want hetierlyk Verbond durft in zyn Nr van 8
janry lest schryven dat het land als een vuyge
v slaef het hoofd niet buygt voor een woord, al
kwam dit woord van Hoornen, dit is le zeggen
van den Paus van Roomen, den Stadhouder van
Christus op de aerde en vertegenwoordiger by
uy'lmuntendheyd der catholyke religie. Het is
voorzeker de catholyke religie niet die zy bescher
men, want g'heel de wereld weet hoe zy in Italiën
en Pie nont te werk gaen met de bisschoppen,
die de prinsen zyn der H. Kerk: meer dan 80
zyn of in ballingschap of liggen in dc kerkers te
verkwynen. Het is de wereld door hekent hoe- de
priesters, de bedienaers van de religie, hoe de
religieusen en kloosterlingen door de liberhalers
beschermd worden. Belgenland heeft getuyge
geweest hoe zy de broeders van Jemmappe be
schermd hebben; hoe zy de arme religieusen met
de patentzweep beschermd en stoel en tafel voor
de deur verkocht hebben hoe zy te Gend de
Blauwe Lyvekens, de Broeders der Kulderschool
bescherming verleend hebben met ze weg te
voeren en de kerksieraden, heylige vaten etc.
opènbaerlyk te verkoopen. Men weel hoe zy de
religie beschermen met de catholyke kerkhoven
le ontëeren en wylen onzen overleden bisschop
buyten de kerk te willen werpen. Men ziet nog
alle dagen hoe slim zy de religie beschermen,
door hunne gruwelyke sacrilegien, door hunne
woedende uytvallen zoowel tegen den Paus als
tegen de bisschoppen en priesters, door hunnen
openbaren haet tegen al wat met de religie in
verband slaetO die vermomde huychelaers,
zy durven zich de beschermers van de religie
noemen op den oogenblik zeiven dat zy de catho
lyke beurzen geknipt hebben en bezig zyn met
wetten te maken om al de kerkgoederen binnen
te palmenNeen, Neen, niemand zal het geloo-
ven dat dé liberhaters de beschermers zyn van
onzen catholyken goddienst'tis eenen bitteren
schimp geworpen naer het hoofd der catholyken,
maer die er zich niet zullen laten door onthutsen,
noch foppen. Maer
DEN EEULYKEN ROOVER.
Neen, dot wil, dat kan ik niet langer verdr.agen
sprak Robert Dawson by zich zeiven, toen, op zekeren
dag zyne vier kinderen het vyfde lag op den. schoot
der moeder-zich aen hem klemden luyd jammerende om
cenig voedsel smeekten, ten eynde hunnen snerpenden
honger le stillen dat kan ik niel langer uylhouden op
de eene of andere wyze moet ik deze kinderen brood
verschaffen
In geheel hel graofschap Banff leefde geen eerlykcr
man dan Robert' Dawson. Ofschoon niet rvk, had hy
toch van der jeugd af, lol op wcynige maenden geleden,
in zekere welvacrd geleefd. Buyten zvne schuld was hy
ongelukkig geworden en met vrouw en kinderen lol de
uyiersle armoede verzouken.
Lang droegen Robert en zyne echtgenote hun onge
luk mét stille onderwerpinggeen zucht kwam over
hunne lippen. Hadden zy alleen moeten lyden, dan Ware
hunnen toestand nog dragelyker voorgekomen en had
de hoop op betere toekomst hen nog meer bemoedigd
maer zy hadden kinderen, en deze slonden om de selia-
i)ioio legerstede der moeder, die, byna stervende van
gebrek, op een handvol strooy lag, en wéenden om
brood.
Al do poogingei) van Robert, om door handenarbeyd
iels ie verdienen, wares te vergeefs dagen lang moest
Wilt gy weten, liberiiaters, welke religie gy
beschermt? Zet uwen bril op en leest:
Gy beschermt de religie der solidairen en vry-
denkers, die openlyk óp hun vaendel schryven:
noch doopsel, noch vormsel, noch hiecht, noch
communie noch geestelyk huwelyk, noch priester
aen het sterfded noch priester aen 'I graf.
Gy beschermt de religie der francmayons, die
voor leering hebben de vervloekensweerde woor
den van den artsgoddeloozen Voltaire, door den
duyvel zeil' ingegevenverpletteut des eerloozen
(écrasez l'i.nfame)! Door die woorden verstaet gy:
Verplettert Jesus-Christus of vernielt den catho
lyken godsdienstZiet daer, liberhaters, welke
religie gy beschermt, en al wie van uwe religie
deel maékt, word door u beschermd tot in de
uer der dood
Het is immers alzoo dat gy te Brussel den on-
gelukkigcn Verhaegen, te Gend den inedely-
densweerdigen Dufranne, en by Brugge den
droevigen Beeckman in hun uylerste bygestaen
en beschermd hebt al den priester van hunne
doodsponde verwyderd le houden om te beletten
dat zy zicli bekeerden en den troost van dc reli
gie ontvingen.
Het is dan te vergeefs, liberhatersschryvela.ers,
dat gy schaepsvcllen aentrekl en met honingzoete
woorden van vleyery afkomt om u als bescher
mers der catholyke religie te doen aenzien. De
menschel! kennén u aen uwe wolventanden die
te veel vooruyt steken. Nogtans, opdat men u nog
heter leere kennen vragen wy
En wy antwoorden
Een Viever is nooyt openhertig noch regtzin-
niggelyk eenen schalken vos trekt hy een mas
ker aen om tot zyn oogwit te komen.
Eenen Vleyer is gelyk aen de apotekers pillen
die van buyten verguld of met zoetpoeder bedekt
zyn, maer van binnen galbittere of walgelvke
stoffen bevatten.
Eenen Vleyer weet zich te draeyen naer den
wind gelyk liet haentje op den toren hy kan alle
plooyen aennemen gelyk den hoed van eenen
hanstworst of pailjas.
Den Vleyer gelykt aen de oorblazers en scho
tellekkers die maer bezorgd zyn van wel le staen
met de opperbazen, want 'L is slechts rond de
groole dal men vleyers vind, die, om aen hunne
meesters te behagen, zoodanig weten te klappen,
dat zy het kwaed voor goed en 't goed voor
kwaed doen doorgaen.
Den Vleyer is eenen tweezak die kan wit en
zwart zeggen op een zeilde zaek. Is zynen baes
eenen afgevallen en valschen booswigt, den
vleyer noemt hem een ernstig man, die zich in
achting weet le houden. Is hy eenen lasteraer
van bisschop of priester, den vleyer noemt hem
een deftig en welsprekend manNog meer,
is hy eenen bactzuehtigen inpalmer, den vleyer
heet hem eenen wyzen besluerder of huyshouder.
Is hy eenen vuylen eclitschend, den vleyer noemt
hem een plezierig en gelant man. Met een woord,
al waer de vleyers den voet binnen mogen zetten,
ziet men de ondeugd in deugd, de schelmery in
eerlykheyd, het onregt in wettigheyd en den
duyvel in eenen engel veranderd Aldus weten
de' vleyers het snoodste kwaed eene eerlyke
werwe aen te vryven. Het spiegelglas aept alles
naer wat er voor gedaen word met de lagehende
laent net, mei «Te weenenue weeui net, met
muyllrekkers trekt het muylen enz... Alzoo danst
ook den vleyer naer het deuntje dat zynen mees
ter schuyfeft, en zoo dansen meestal de liber
haters op het flüytje der bazen van Brussel. Doch
door zulke liberhatersapen zullen de catholyken
zich niet meer laten lbppen zy zullen zich steeds
errïnnèren.
Hoe meerder streefing en gèvley
Hoe vreeselyker tyranny.
hy geluyge zyn van het lyden der zynen, met gewaer-
\v o rd in gen, die zich niet laten schetsen, maer hen de
ziel doorboorden, zoodal hy radeloos wierd. Zyne geest
kracht bezweek en hy had een stellig besluyt genomen,
toen hy de bovenaehgehaeldo woorden uytte.
Hy snelde voori om hel mecielydeh en de mensclie-
lykheyd zyuèr natuergenolen af le smeeken doch niets
mogt Wen, en zyne smeekingen om hulp hieven vruch
teloos. Wat nu'le doen Zvne 'van gebrek stervende
vrouw, zyne hongerige kirfdereii zweefden hem, met al
hel vcrschrjkkelyke van hunnen toestand, voor den
geesl. Hy duchtte", dal, wanneer zy binnen een ucr geen
voedsel "ontvingen, een of meer van hen zouden be-
zwyken.
Vertwyfchng greep hem aen, en hy besloot, den eer
sten, dien hy. op eene afgelegene plaets, alwaer hy zich
bevond, zou'ontmoeten, te berooveu, al moest hy daer-
voor op hetzelvo oogenblik of later, de siraf van hel
gcregl ondergaen.
Ik wil, riep hy in wanhoop tfyt, liever eene ge-
regterlyke straf ondergaen, dan myne vrouw en myne
kindereu van gebrek le zien omkomen
Weldra vond liy gélegenheyd om zvr. in alle geval
schuldig voornemen le volbrengen. Een welgekleed
man kwam tc voet den weg op. die door het woud ge-
leydde Vrdrnd aen het gevóel, dat den roover bezielt,
sloeg hel lied van Robert hoorbaarzyne leden heet-
In ons laetsle Nr is, door uytlating van een
woord, de laelsle zinsnede van ons hoofdartikel
eenen tegenstrydigen onzin. Wy schreven
Gelyk hel waer is 't geen de schriftuer zegt dat de
burgers zuchten als de goddeloozen over liun de
Heerschappy genomen hebben, zoo is 't niet waer,
er moest slaen zoo is 't niet MIN waer 't geen zy
op eene andere plaets zegt dat de boosheyd de volke
ren ongelukkig maekt.
Wy houden er aen die waerheydsvolle woorden
te herhalen en porren onze landgenoten aen er
zicli wel van te doordringen op dat zy hun tot
spoorslag dienen om zooveel het in hunncmagt
is de boosheyd tegen te werken en ze zooveel
mogelyk in haren verwoestenden gang tc verhin
deren.'Als de boosheyd geweld doet en vlytig is
om zich te verspreyden en 't goed te beletten,
dan moet het goed geweld, dobbel geweld doen
en allervlytigst werken om de boosheyd moedig
te keer te gaen en hare rampzalige gevolgen af
te weeren. Met aenhoudenden moed, met kracht-
dadighcyd. met iever en byzonderlyk met eens-
gezindlieyd werken 't kwaed beslryden is 't goed
slaven, de deugd versterken en eyndelyk den
triomf der waerheyd verzekeren.
den, loen hy den voetganger de plek zag naderen, al
waer hy zich verborgen had.
lly volhqrdde echter hy zyn besluyt, en toen den
vremdeling naby genoeg was, sprong hy te voorschyn,
greep hem aen, en eyschle zyne beurs. Den aangevalle
nen ontwarende dat Robert geene pistool, noch zelfs
iets, dal naer een' weerbaer wapen geleek, hy zich had,
stelde zich legen, en nu ontstond er eene worsteling.
Robert, sterk door vcrlwyfeling, kreeg de overhand,
lïaelde hem eene banknoot van 125 fr. uytden zak, cn
liet hem zich verwyderen.
Hy zelf snelde den weg naer zyne wooning op, doch
was nauwelyks eenige stappen vei gegae», of in zyne
borsl onlstoïid eenen stryd lussehen gevoel van eerlyk-
neyd, en de deernis met vrouw en kinderen, dié van
honger dreygden om tc komen. Zyne eerlykheyd zege
vierde hy besloot niels le nemen, wat iicm niet loe-
kwam, en zyn lot en dal der zynen aen de Voomeuig-
heyd le blyven toevertrouwen.
Dadelyk liep hy terug, ylde den beroofden na, hactde
hem in, en gaf hem de banknoot terug.
Mynheer, zeyde hy, hier is uw gc'.d ik «leed on
regt, niet het u te ontnemen ik zou geene rust hebben,
zoo ik het u niet lerug gafslechts den lioogsten nood
kon my liet denkbeeld doen opvallen, om oenen mede-
thénsch te herooven. Uyt grond van myn hert smeek ik
u om vergiffenis, mynheer.
Wilt men weten op wat wyze 't Verbond de
religie in den persoon van hare wettige Opper
hoofden eerbiedigt, men heeft maer eenige zin
sneden uyt zyn hooldartikel van Zondag.laetst te
lezen die wy letterlyk opnemen.
d" Onze zes belgische bisschoppen doen stap
pen die ten minste uytnemende onbetamelyk zyn.
2" Zy prikkelen den koning aen om de grond
wettige regels te buyten tc gaen en de werking
van het Parlement te belemmeren.
3" Zy laten op eene al te ruyterlyke wyze
hunne verachting voor den nationalen wil blyken,
4" Zy zyn door hunne liefde voor de verlédene
tyden verblind.
3" Zy begryperi het werktuygelyke (le mêcanlsme!)
van het pariementarismus niet. (Och heere,
spreekt toch vlaemsch, jongens
G° Zy handelen als of wy onder het stelsel van
een willekeurig gouvernement leefden.
7" Zy geven een bewys van-verachting voor de
gehruyken van het grondwettelyk regiem,
8" Zy klampen zich aen de "hoop een könflikt
lussehen de kroon en de natie te zien opryzen.
9" Zy bekreunen zich weynig om de gröndwet-
telyke gehruyken.
dü° Zy gaèn buyten de wet, met te samen een
verzoekschrift aen den koning iutedienen.
11" De tael van hunnen brief is alles behalve
gematigd en evangelisch.
En waerom al deze vervvytingen tegen onzè
eerbiedweerdige Bisschoppen
Omdat de liberhalers hed'endaegs zoo verre
gekomen zyn, dat in plaets van het oud liedekeri:
Den priester in zyn Kerk, 't geen zy nog over wey-
nige jaren zongen, zy reeds in de Kamer der
Volksvertegenwoordigers bezig zyn met eenè
wette knoeyen, die aen bisschoppen en pastors
al hun gezag zelf binnen de Kerk, en al de noodige
middelen om den godsdienst op eene betamelyke
wyze uyt te oefenen beneemt, en omdat diesvol
gens onze Hoogweerdige prelaten eerbiedigiyk
aen zyne Majesteyt waersehynlyk zullen verklaerd
hebben, dat zy aen het uytvoeren van zulk eene
wet nooyt zullen konnen medewerken, aengezien
zy de Catholyke Kerk in Belgiën van de vryheyd
beroolt die haer door de Grondwet gewaerborgd
isen dat zy eyndelyk daerom Zyne Majesteyt
eerbiedigiyk verzoeken, in gevolge Hare grond-
wettelyke volmagt, eene zoo rampspoedige wet
niet goed te keuren, in geval zy door de Kamers
moest aenveerd worden.
He wel, slim koppel van twee, waer zyt gy nu
met uw dozyn verwytende beledigingen
Doch, gaet maer voort, boe meer gy schreeuwt
en tiert, hoe eerder onze catholyke bevolking de
oogen zal openen en zien waer gy ze wilt naertoe
leyden, en dan zal wel den oogenblik komen, dat
men uwe kliek beloonen zal naer verdiensten, en
elk uwer tegenwoordige Meestergasten met eene
blekken buys al achter huyswaerts zenden.
Wat men er by wint met de Kerk te bestelen.
De ondervinding leert dat degene die zich
meesier maken van de goederen dei- Kerk, eyn
digen met daerdoor zelf le verarmen en tot den
bedelstund gebrngt te worden.
Robert keerde zich om, ton cyndc zich te verwyderen
nadat hy den vremdeling het geld had overhandigd
doch dezen riep hem lerug, en verzocht hem een oogeB-
blik te vertoeven.
Uw gedrag verbaest mv, sprak den vremdoling
eerst vvacgl gy uw leven om myii geld te ontnemen, en
dan keert gy terug, om liet my weder te geven. Het is
anders de gewoonte niel van roovers, dat zy zich om
het laclste veel bekommeren.
Mynheer, sprak Robert met nadruk, 'ik ben geeneu
roover. gy zyt den eersten, dien ik in myn leven iets
ontroofde.
Uwe hnndclwyze ovcrtuygl my daervan, hernam
den anderen. Verhael mv, wat u tot zulk eene daed ver
voerde.
Eene zieke, misschien thans reeds stervende
vrouw cn vyf jonge hulpelooze kinderen, aen de jam-
mcrlyksle elionde ten prooy.
Meer kon Robert niet zeggen het gevoel had hem
geheel overweldigd, en niel dan met moeyle had hy de
laetste woorden uylgcsproken.
Armen man, hernam den vremdeling, ik heb me-
delydeu mot uwen toestand woont uw huysgezin ver
van hier?
Omgevcer anderhalve myl, mynheer, was het
anl woord.
Will gy my veroorloven u naer buys te vergezel-