19th Jfaer Zondag, II Mg ey o. VERTREKUREN UYT A EEST NA ER VERTREKUREN.UYT VOLGENDE STATIËN 6 FMMS 'S JAERS. Catholyken, op uwe hoede ffifêSÖBBSFSffliWjr ftif" Z&1 het durven Neen. Eerste vraegje. Tweede vraegje. Provinciale Kiezingen. 1 3 Denderm. 5-20 8-30 9-45 42-25 3-25 6-27 9-10 ffl Gend, Brugge, Oslende 6-3.7 8-28 10-45 12-28 LokeVen 5-20 8-30 0-00 12 25 6-27 a 3-15 6-18 le en 2° klas langs Denilc'niionde. Bruss 8-05 12-40 2-50 5-35 5-45 '8-45 8-50 9-30 t§ Doornyk, Kortrvk, Moescrderi, Hyssel (langs Mech. Brus. Aniw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 jjj Gend) 6-37 8-28 42-28 3-15 6-18. LeftV. Tliienen Luyk 5-20 8-30 9-45 3 20 6-27 vf Doornyk, Ryssel (langs Alh) 7-55 5-35 0-00 Verv. Land. S-Triiyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 jgj Ninove, Geerardsb., Alb, 7-55 2-40 5-35 8-50 Gond .6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-0/ g Bergen, Quiévrain, iN'anien, 7-55.2-40 5-35 VAN ANTWERPEN NA EU Sl-Nieolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10 20 2-35 6-15 7-00. Te Lede staen al de konvoys. Te Idegem slaen deze vertrekkende van Alli 6-30 0-00 10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Tc Gyseghem staen stil al de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Aelsl 0-00 des morgens en 0-00 en van Dendermonde len 0-00 's morgens en 00 00. Tc Santbergen staen stil de konvoys van Alh 6-30 40-40's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Va» Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. Pulque Suum. Dendermonde, Aelsl, Ninove, G eeraerd sberg VAN I.OKEREN NAER 7-00 9-30 3-10 7-45 0-00. Alh, 7-00 9-30 3-10 7-45 0-00. VAN ATH NAER Geeraerdsbergon, Ninove, Aelsl, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30 7-25. Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelsl 6-30 10-40 4-30 7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10-40 4-30 7-25. Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30 8-00. VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20 11-25 2-05 5-00 5-57 6-45 8-0. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 1120 11-50 2-35 0-00 5-40 8-15. Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (fangs Aelsl) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Meeh.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0-00 7-50. Aelst 7-25 7-55 42-02 2-20 5-15 8-10 9-30. AELST, DEN 27 ülEY 1805. Verledené week ontvingen wy een vlugschrift dat op 't eerste zigt onze aandacht verwekte. Het draegt voor titelonderrigtixgs-bond GENOOT SCHAP TER UYTBUEYDING EX VERBETERING VAX OPVOE DING ex ONDERWYS ix belgiëx. Al het schriftje te doorloopen gevoelden wy seffens dat. het uyt den francmaconswinkel kwam en dit gevoelen wierd eene stellige: over- tuygiug als wy op het eynde der brochuer de namen lazen der mannen die dezen bond samen stellen. Ziet hier, landgenoten een handvol der voornaemste Vanschoor, senateur, Venerabelen der Franc- macons-LogieDen Grooten-üostenvan Brussel. Vanhumbeeck, volksvertegenwoordiger, digni taris dier zelfde Logie. Defrè, volksvertegenwoordiger, idem dignita ris van de Lögie: Den Grooten Oosten. Madame Gati de Gamond, bestierster der onea- tliolyke meyskens-school te Brussel. Berardi, bestierder en Tardieu, opsteller van het jodenbhd l'Indépendance BeUje. Uautzenrerg N., opsteller van het maponniek- liberater blad de Stad Gend. Van Camp Alpa., opsteller van den anti-catho- lyken Précurseur2 van AnUyerpen Bancel, Tirerghiën, Tarlier, Berger, en Van Bp.mmkl, professors by dè godsdiensthatende Uni- versiteyt van Brussel, ingengTdöorae LOgie^an den Grooteu-Oosten. Heremans, professor by de oncatholyke Univer- siteyt van Gend. Üewilde en Hrnnebert, professors by den brus- selschen Alhenéc. .Paul Jaxsox en Potvin, beyde opeutlyk gekende hestr.yders der leering van Christus en van zyne II Kerk. En zoo voorsts, en zoo voorts, maer at mannen van zelfde grondstellingen ten getale .van by de 200 En hoe zullen die jannen het aen boord leggen rim d'«"opvoeding en 'tanderwijs in Belgiën uyt te iireyden en te verbeteren? Luystert, landgenoten, liet schriftje zegt het en dit namelyk door: de inrigting van kiriderkribben, bewaerscholen, scholen voor volwassenen, zangschoölen, teeken- akademiën, volksboekeryën en nuttige schriften. Verder door de herziening te bewerkstelligen der wetten die de verspreyding van het maeo- niek ondenvys belemmeren. Zy zullen vragen, dat dezelve overeenkomstig den geest-der Con- stitiitie worden'gewvzigd, dat de .school geheel en al onzydig (lees ON,GODSDlENSTiG)\voide.» Deze instelling heeft nog voor doelwit dien- aèngaeude de geihèenten hare regten te doen erkcniien en pligteivaf te teekenen, en haren moréleu invloed te gebrdyken om den bhiem op die gemeenten te werpéivwèlko hare pligt uyt cèh verkeerd begrip van spaerzaemlieyd vërnalatigén, en ook de middelen beramen om de armste in stdet te stellen eene GOEDE SCHOOL le bekomen. Eene der byzqnderste zorgen der Maets.chai)- py zegi het schrift, moet zyn het ONDERWAS DEI! '.MEVSüENS: it Ook zullen de NORMAELSCHOLEN, op harp beurt, dë ernstige aendacht dor MaeisrtiapOT .'opwekken; vooral het 1<* ONDERWY- ZERS enONüERWYZERfcSSEN zal m acht genomen worden. ZONDAG- en AVONDSCHOLEN zullen voor «"den 'man des volks geopend worden; vulks- BIBLIOTHEKEN zullen in allé gemeenten in- gèngt worden. De Maetscbappy zal middelen beramen om scholen, bibliotheken, leeszalen en conferen- ciëii in dè kazérn'èri in 'te rigten. Zv zal PRYSlCAMl'EN ïnrigten en geene ge- legfe'nbevd laten ontsmippen om diegenen- te ondersteunen en aen te moedigen, die hare ziièk dienen. - Op zekere tvdstipp'en van het jaer, zullen et te Brussel ptëglige vergaderingen gehouden worden, in welke beloömngeu zullen w-orden uvlgerevkt, rëdevóéringèn eft eönferenl.ien w-orden" gehouden, en waeraen vrouwen en 'hinderen zullen mor/én aenwezig zyn Alle përSoonen; uyt alle gewesten en streken van Belgiën, kunnen wèrkzaem Lid der Maet scbappy worden mits eenen jaerlykschen in leg. waervan -hét bedrag niet beneden eeneil frank mag wezen. Hel nractsohappelyk jaer begint -ffen .1 OAt nbcr. Eynclelyk ziehier eenen anderen uyttrek uyt dit schrift, welken bewyst dat het onderwys welk die Maetscbappy zich voorstelt te geven, alles behalve godsdienstig is: Den opregt vryen menscb is by, die zich in volle ligt beweegt, hy, die van de banden der -onwetend heyd ontheven ZYNE REDE AL- LEEN TOT GIDS nemen moetDen echt a vryen menscb is dengenen welken de opvoe- ding heeft verlost van de DWALINGEN en de VOOROORDEELEN (het geloof en den Godsdienst) die hem de oogen verblinden Het onderwys is het eenige middel om de GELYKI1EYD ONDER AL DE MENSCHEN te brengen.... Wat dunkt er u van, landgenoten? Gevoelt gy nu wat erop handen is? 'T is de francma^onnery, zegt het Boterkuipje van Dixmude met veel grond en waerheyd, die van hoofd tot de voeten gewa pend, haer net over geheel Belgiën uyt werpt, om alzoo allen in den schoot van de Ongods- dienstigheyd en het Ongeloof te lokkenziedaer den oorlogskreet aen Godsdienst en Kerk ver- klaerd Sedert zes jaren heeft de Franmaconnery in ons land niet opgehouden op eene heel byzondere wyze hare dagbladen de taek op te leggen van het onderwys door de geestelyken en de religieu zen gegeven, aen te randen; nu of de liberale gazetten zich van die taek goed gekweten heb ben, is gebleken, en of zy erin gelukt zyn veel dupen onder de catholyken te maken, is onge- lukkiglvk ook maer al te veel bewezen. Ook zyji middeleii aenwend om, op de puynhopen van het CATHOLYK onderwvs in Belgiën de grond- vesien te leggen van een ONGODSDIENSTIG onderwys. Van de houding der catholyken in deze zaek, zal de toekomst van Belgiën grootendeels at- hangen. De catholyken moeten dus op hunne hoede zyn en zich wel wachten hunne kinderen, hunne knechten, hunne werklieden naer dergeljke instellingen te laten gaen, want al wat zy er zullen hooren zal strekken om hunne godsdien- stige gevoelens uyt ie dooven en ef eene maconie- ke' lucht in te ademen die een doodelyk vergift ivoor de zielen is. Gy zyt gewaerschouwd, catho-. lvke Belgen, valt gy in den strik en moet gy na derhand uwen val met bloedige tranen beweenen, 't zal uwe schuld zyn. Deze maoonnieke werking heeft den Demkrbode van over -18 jaren voorzien en voorzegd omdat de zending van 't lrancmacons- e-espan algemeen gekend is deze van den catho- lvkeu godsdienst in 'tslyk te versmachten en denzelven onder de gruwelyke benaming van den EERLOOZEN te verpletteren, ge yk de ma oonnieke kopstukken zelve in volle letters ge schreven hebben. Het koppel van twee uyt 't Verbond niet weten- te van wat hout pvleu maken om den Denderbode den kop af te schieten, is gewapend met eene vreeslvke zaeg scherlings ep nen diestei schen zaegstóel gesprongen, en 7.00 geweldig beginnen zagen, dal het meende den Bode vier vvl trottraa in tweeën open te leggen. Maer wat gebeurde er. Na'acht dagen verlóren peerdenarbeyd, bemerk ten de twee sullen dat hunne zaeg zonder .anden Inderdaed, waervan is er kwestie l«#^en ons en bet koppel van twee uyt t Verbond. Van twee enkele vraegjes en van meer met, waeiop hel koppel noch durft noch zal antwoorden. Wv hebben M. Eyerman sedert, vyf maenden meermaels uytgedaegd a.en de burgers yan Aelst Sier te' maken WAT ER, volgens hem, aen het middelbaer onderwys der alhier beslaende mevsjessfiholen ONTBREEKT om voldoende en vollediy te zyn. Hierop niet durvende antwoorden, en nogjjJQS te ver in 't nel gejaegd om nog langer te konnen zVvgen wat doet het fanfeus koppel van twee Het tvgt ons eene fyn.e leugen aen en antwooid dan on zi n evgen uytvindsel. Het doet ons. letter - Ivk ze4en (lat wy, M. Eyerman uytdagen om kenbaef te maken WAEROM by i.! de zrtung.les aemeenteraeds van ?5 december 1864 IER KLAERD HEEFT dat het onderwys (lei; jonge mevsjes alhier niet voldoende noch vollediy 11. Naer zul ken WAEROM hebben wy nooyt ge- vraegd en zullen wy nooyt vragen. Het staet immers vry aen den gemeenteraedsheer en groo ten verslaggever Eyerman, zoowel als aen pro fessor Laurent van Gend, alles voor te dragen wat hem in den kop schiet^ het staet hem vry in den gemeenteraed als perfecten francma^on te handelen, en aldaer alderhande mae.tregel.en voor te stellen die den invloed der geestelyken op het christelyk onderwys der jeugd verlammen ol'ver nietigen, of die dienen om de catholyke gevoelens van 'liet volk op den iiberliaiersfrancmai;onsleest te schoeyen het staet hem vry gedurig verhoo- gingen van opcenten voor te dragen om het thea terspel, den liberhalersletterkring nuttelooze scholen en volgens ons nog vele andere nuttelooze zaken in te rigten of in voege te houden dit alles staet hém vry zoolang de kiezers er geen embargo op leggen, maei het staet ons ook vry zulke voorstellen en maelregels le beknibbelen. Doch nooyt zal 't ons in 't gedacht komen hem te vragen WAEROM hy aldus te werk gaef dit ware immers naer den bekenden weg vragen. Nogtans wy zullen niet ophouden M. Eyerman stellig uyt le dagen aen de burgers van#Aelst kenbaer te maken wal er aen het middelbaer on derwys hunner alhier opgevoedde dochters en rouwen uitbreekt om voldoende en volledifj te zyn, en wat men er,-volgens hem, zóu moeten uytla-. ten en byvoeg'en om het voldoende én volledig, te maken. Wy hebben zooveel te meer regt zulks te vra gen, omdat, indien de raedgevingen van den ,4rooten verslaggever Eyerman redelyk zyn, de "meysfesschoTeii zich zohdèr Vw.jïui haesten dezelve in aendacht tc nemen en aldus de gewaënds noodzakelykheyd eener nieuwe middelbare meysjesschool te doen verdwynen en derzelver nutteiooze onkosten te sparen. Zyn deze raedgevingen integendeel niet redelyk, dan mogen de stadhuysheeren, die de kosten der nieuwe school blindelings gestemd hebben, met kwaiyk nemen dat wy hun voor loutere knikkers aenzien, die op een verslag van M. Eyerman zou den decreteren dat de maeii van groenen kaes gemaekt is. Het koppel van twee verklaerdc in zyn zelfde N' dat bet aityd gereed staet den nacnt des sehi-y- vers van een MEDEGEDEELD artikel kenbaer te maken aen al wie er belang in heeft. Terwyl wy ons blad steeds als opsteller teekenen en liet koppel ailyd verdoken is gebleven, hebben wy het, op deze stellige verklaring, by t woord ge nomen cn het zelve uytgenoodigd het lafhertig masker af te leggen, opdat wy met gelyke wapens zouden stryden. En wat antwoord het koppel in zyn Verbond Gevoelende dat het, door zyne ligtzinrngheyd, in zyne evgene netten gevangen en op de pyn- bank gehï-agt is, schiet het in woede en smyt ons eene buy dwaesheden en scheldwoorden naer 't hoofd. Ziet er hier een staelken van 1° Den Denderbode is den beschermer van M. Van Wamliêkö door toelating of Office. 2° Den Denderbode is den tolk der jesuiten. 3° Het koppel draegt zich den Denderbode in t g'heel niet aen. 4° Den Denderbode doet de kwezels en kwe- zelaers en alle godvruchtige persoenen van zy nen aenhang lagchen. t 5° Den Denderbode speelt den importanten 6° Eenekyrielle van ezels, zwynen en vuylms- poel maekt zyne wekelyksche bezigheyd uyt, en daermeê is het al. 7° Hy slaet zyne vleugels gelyk eenen arend. 8° Het onderteekenen van den Denderbode door zynen opsteller is eene dwaze lachmark- tei9° Zyne politieke vrienden staen alryd gereed om hem te verloochenen. 10° Hv doet zyne abonneinentei) betalen. 41° Er is van 'hem geene kwestie by het koppel, dit is heel en al onmogelyk. 12° Hy heeft eenen twistzieken inborst Maer wat is hier nu het meest te verwonderen ofwel de t\yee schryvelaers van 't Verbond, ofwel de twee dozynen en half lezers aen wie het weke- lyks uytgedeeld word? Dit is nog al moeyelyk om zeggen al wat wy daerop konnen verzeke ren, is dat, van den eenen kant, het paer dozyn- tjes en half inschryvers toch altyd kontent zyn met de portie die de twee jannen hun voordienen, als er maer wat klerikael ondergemengd is en van den anderen kant, dat het koppel schryve laers toch altyd artikels uyt hun" breyn konnen trekken die aeneenhangen gelyk gedroogde boo- nenDus 't gaet schrik- en schroomelyk zyn voor M. Van Wambeke, als twee zoo uytstekende verstanden, gelyk zy gezegd hebben, hem van zeer naby zullen opvolgen en zyne publieke loop- baen zullen onderzoeken en discuteren!!!!!!!! Het is om le verdroogen van angst en benauwd- heyd, want liet zal een discussietje zyn a la Baes Kirnpe, door twee kwanten die noch moed noch hert hebben zich te laten kennen, waerschynJyk omdat er te veel greep op hun is, en omdat er van hunne publieke loopbaen een tableautje zou konnen gemaekt worden waer voorzeker veel olk zou komen naer kyken'T is daerom dat zy zich meer dan ooyt in den lafhertiglieydsman- tel draeyen, doch te vergeefs de tippen hunner ooren steken van boven uyt, zoodat als zy nog zullen de importante komen uythangen om aldus hunne byzigtige lezers nog heter te konnen fop- Den, als zy nog in hun bladje de fanfarons zullen (omen spelen en hunne vleugels slaen gelyk twee arends, roepende wy zyn altyd bereyd aen al wie er belang in heeft onze namen t© doen In de kantons van Brussel, Gend, en Luyk hebben gedeeltelvke provinciale kiezingen plaets gehad, waer de libel-haters liyna zonder tegen stand gezegepraeld hebben. Ill de kantons van Namen, Landen, Hollogne en Lokeren hebben gelykclyk provinciale kiezin gen plaels gehad die zeer levendig waren. In al deze kantons zyn de libel-haters met groole meerderbeyd aFgekookl en hebben de catholyken schitterende zegepralen behaeld. Wamehoot. M. Joseph De Hemptinnë, nyveraer te Gend, catholyken kandidaet. is zon der tegenkanting gekozen geworden door 133 stemmen op 224 ingeschrevene kiezeis. Loochristy. Op 43ï> kiezers zyn er 239 komen stemmen. M. Eug. Lippens doctrinaire kandi daet, is gekozen met 2ot stemmen. Hy had geen mededinger. Te Enehien hebben de catholyken msgeljks de bovenhand gehad. M. Choppinet notaris, ca tholyken kandidaet is gekozen, terwyl den kandr- daet der liberhalery, M. Mercier is atgekookt ge worden, Te Heyst op den Berg hebben de catholyken, niettegenstafende al 't geweld en looze streken der libevliatersparty en van de invloedhebbende ministeriele amblenaers, den doclrinairen liber- haters-kandidaet afgevoosd en voor goed den vollen grond gezel. 15" Hy levd de kiezers by den neus, enz. enz. Is dit nu eene antwoord op ons enkel vraegje van zich te ontmaskeren Het is waerlvk mei spytdat wy zulk ellendig aèknóev onder d'oogen onzer lezers brengen welke zullen zeggen dat het Verbond een alzetse is geWórderi vabi den vuylcn Baes Kimpe van Gend die aen 't publiek niet anders dan verzuei- de hotermelk mei zwalpêyers voordiende., en-uyt dien hoofde onder den nlgemeeuën walg hezwe- Len 'is. In eenige ministeriëele zeephladjes lazen wy dezer dagen het volgendeZie eens hoe liet ministerie de catholyke religie vervolgtin den Vloniteur van heden staet er een komnklyk be- sluyt, welk groole sommen toeslaet voor het maken of vergrooten van kerken En- als de bi-ooóschryvevs dit herliaèld hebben, elke mael dat een dergelvk besluyt verschynt, meenen zy een schoon stuk werk gedaen te hebben Arme sullen, die elkanders dwaesheden copi- ëeren zonder eens te zien of zy het opnemen weerd zyn. Het ministerie, zegt gy, is tegen de Religie niet, aengezien liet geld toeslaet om ker ken te maken en te vergrooten. Welnu, het is alsof KV zegdetDe ministers zyn zulke trene- ivke monschen, dat zy het geld, door de ircl.voov kerken toegestaen, in hunnen zak met steken Met een woord, gy pryst.de ministers omdat dit aeld niet stelen! Want gy behoort liet te weten, de minsters moeten die sommen toestaen de wet verplicht er hen toe zy zouden stelen, deden zy liet niet, en gy pryst hen, omdat zy doen wat zy niet laten kunnen Schonnen lof! Oolyke loftuylers f I. Land).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1