m VERTREKUREN UVT A EEST N A ER VERTREKUREN UVT VOLGENDE STATIËN C KRANKS 'S JAERS. GODSVERLOOCHENING irjl) en i«" VERBEESTING Wat dunkt u er van iel ei ftandrm: 6-96 8-28 9-4S 12-20 3-19 6-16 9-12 j» Gi-ml, Brugge, Oslemli! 7-47 8-iS (S-44 9-45 Lokfren S-ÏO 8-48 0-00 12 ÏO 6-16 Gend) 12-39 3-10 3-18 6 16 6-39 8-37 9-18 Brussel. 6-39 E (1® 2'cV'8-05 8 12.9-38 11 58 a) Boüï-nvk, Kortr.vk, Moesereen, Rvssel (langs 12-162-382-55 5-27 (I* 2' c1) 5 W 5-50 8-60 1 Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6 39 8-39 Mocli- Anivv., 5-20 6-39 7-55 9-15 12-10 12-31 i>l05rnyk, Rvssel (langs Alh) 7-55 5-33 0-<Ml 5-10 3 20 5-50 6-16 6 21 8-4» 8-nO «j Ninove, Grcrardsb., Alh, 7-55 2-55 3-35 8-50 l.eiiv.' Tliiènen Luyk Verv. Land. «>-2u8-l2 9-38 j* uepgon, QuióvrainNamen, 7-55 2-55 5-35 9-45 12-45 3 40 't&, VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 41-00 2-30 4-00 7- 0 9-00. VAN GENR NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 40-35 2.-25 6-25 7-25. Te Lkdf. slaen al de konvovs uylgenomen de vertrekken uyt Brussel van 7-15 8 05 42-00 6-00 8-03 en die' van Gend, 6-4 2 1 1-25 2-05 5-0*0 6-02 8-05— Te Idegem en Santbergen slaen al de slaen stil de konvovs. Te Gyseghem slaen stil al de konvovs. Te Denderleeuw staéu al de konvovs uylgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00 fi.fl0 8A5 840 on uyt Agist 6 -39 9-38 2-38 5 -27 6 29 8 3D. Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-42 8 17 12-10 12-28 3 08 6-03 "6-06 9-05. VAN I.OKKRKN NAER Dendermonde, Aelst, 7-00 9-30 3 03 8-00 0 00. Ninove, Gecraqrdsbergen, Alh. 7-0U 0-00 3-05 7-45 0-00. VAN ATH NAP.» Geeraordsborgen, Ninove, Aolsl, D< ndermonde. Lokeren 6-30 .10-40 1-40 4-33 7-23. Lessen, Geeraerd3hergfinv Ninove, A-'lsi 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-35 7 25. Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 640 10-40 1 40 4-35 7-25. VAN GENU NAER Audenaerde, 6 45 9-30 4-30 0-00 8. naer af.lst 8-00 9 00 11-35 4-33 5-00 5-57 6-45 8-0. VAN.RRISSKI, NAER Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8 05 11 20 I2-0 1-20 2-35 4-35 5-00 5-45 6 00 8-05 8 *0 8-40 Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-45 8-15. VAN I>F,NDKRMONI>K NAER Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55 2-"O 5-05 8-25 (langs Meeli.) 5-45 0 37 8-00 I '>-05 3-30 7-30. Aelst 7-30 7-55 14-58 2-20 5-05 8-25 9-45. Citbiuc ^mmn. AELST, DEN 17 JIWV 1805. n de CaCholykê landgenoten, wy hebben 11 zoo dik- wils toegeroepen Weest op uwe hoede, doet de oogen open, waekt, vereenigt u en werkt kracht- dadiglyk voor het goed en voor de waerheyd, gelyk de boozen waken, zich vereenigén en krachtdadiglyk werken voor het kwaed en voor de dwaling. Zoolang wy de pen voeren zuilen wy niet ophouden tot u "dezelfde tael te spreken iEl als de noodzakelvkheyd zich er van zal opdoen. Van daeg hebben wy u eene zoo afschuvvelyke mededeeling te doen, dat-de pen ons uyt walg en d?n alkeer ontvalt, en wy onszelven geweld moeten aendoen om snoodheden bekend te maken gelyk deze waei van er thans kwestie is. delei Ook vragen wy voorop om verschooning aon ui lei onze geëerde lezers, zy zullen begrypen dat flë isclii pligt ons dwingt ronduyt alles- te verklaren, op dat elkeen zou op zyno hoede wezen en eyndelyk iLi,ii begrypen hoe dringend noodzakelyk het is dat de (deó, eathólykën hunne gelederen aensluyten en zonder )t- i vaer of vrees-met verheven hoofde tegen -den. ge- >kiB Htecneri vyand van Godsdienst-en- Vaderland op— iKiD, trekken. ii di Ziethiernu waervan er kwestie is Onlangs was het vergadering in eene francma- slyki ponslogic te Luyk, logie waervan; zoo men ons verzekert, den minister van liriantien, M. Frère, deel maekt. Eénen der redenaers nam het woord duw en hy sprak, te midden der toejuyehingen, de erei volgende afgryslykheden uyt iï 0, Warneer den mensch overweegt dal hy alleen Vpo- van alle de schepselen met verstand is begaefd, is fËN. het. hem teel toegelaten te twyfelen of dit verstand hem verleend is geweest om zich heel en canscji OVER TE LEVEREN A EN HE WELLUSTEN IlIE HEM f.E- MEEN ZYN MET DE HEEST???IK ZAL ZEGGEN DAT HEN NAHM VAN GOO EEN WOORD IS ZONDER ZIN. Dat den mensch dus ophoude buyten de wereld die hy bewoont wezens te zoeken die hem een geluk verschaffen welk de naluer hem weygertdat hy de valuer bestuderedat hy zyne ontdekkingen Juiii toepasse aen zyne eygene gelukzaligfieyd. Het is buyten de valuer dat wy de godheyd moeten zoekm zeggen wy dat de natlf.r God is. Houden onl' wy ons duö aen de natver. Welke ook de oorzaek in- zy die den mensch werpt in hel verblyf dat hy be- woont, hel bestaeh van den mensch is een feyt. Dat iiy zich ZKLVEN BKMiNNg, dal hy zoeke zich te be lt warm. EN, g De byrjelonvigheyd verspreyd haren invloed over alles'en dient om alles te bederven. Indien het be lt wezen ware dat <{e christéne religie van God voort- komt of van de nattiermen zou ze met ondcrwer- ekif Pi"0 luoeten aenvéerden mder de religiën wierden ,P)„j uylgevonden door min of meer behendige bedrie- tn'id, gen. Alles wat de christene religie goeds heeft is -B«J uyt de heydensche schryvers geroofd; in hetgeen zy J! HEEFT VAN HAREN IN STELLER IS ZY NIETS WEERD. J Vooraleer de godheyd der religie te bewijzenzou '«•I1PI w MEN MOETEN HET BESTA EN VAN Got) BEW YZEN. ii dt iiipI i <i) Ja, catholyko landgenoten, wat dunkt er u van? vc,.i: gy ziet nu lilaer wat men u aenprecfikt. wal men S 11 w,lt inplanten, wal men u wilt aenleerën God ie,i versmaden en lasterenaen allen godsdienst apf,- verzaken en ju< zeiven bovenal beminnen, dit 's le zéggen zoodanig beminnen, dat gy uwe menschelvké w'cérflikheyd gelyk een versleten aii kleed voor goed zond afleggen om bet te verwis- solen tegen bet kleed der beest, opdal gy u zon- 'JJ' derde minste weerhouding ganseh en g'hecl in wl al de wellustep. der - verbeesting zöud konnen i iï: wentelen Doch ,van waer komt die afschuwelyke leering p'Cg Wie is 't die zulke snoode ongebomlenheden ais «lm grondstelsels aen de samenleving wilt inboe- zemen Z, Gy hebt het reeds gehoord, landgenoten, die i<jpi rampzalige leering word gepredikt en tbegejuycht in de francimtcohslogicn, zulke baldaclighedeii k'1* worden u aengeraden en voorgehouden door Ét, Irancmaeous die, iet er wel op, nu de preien lie ;«i durven opperen de OPVOEDING en hel ONDER- NV VS :n Relgiën uyt te bh by den en te verbeteren, die gucn zorgen en werken dat er overal scholen voor jongens en me.ysjes gesticht worden, wacrin leermeesters en leermeesterssen van hunnen kaliber bet onderwys en de opvoeding der jeugd zullen waernemen En er valt hier te zeggen dit zyn klerikale vertelseltjes, dit zyn klerikale uytvindingen om de goede menscben te veschrikken hel zyn de francmagions zelve die dit alles afgeven, doen drukken en rondspreyden. Hadden wy die ge drukte schandprincipen onder d'oogen niet, had den wy de gedrukte namen van het franemaeous- verbond voor ons niet liggen, wy zouden het niet konnen gelooven en nog veel "minder in dezer voege willen of durven schryven. Wy gehoorza- zamen mei tegenzin aen eene maelschappelyke, christelyke gewetenspligt die ons oplegt het volk te waarschouwen en le vermanen, opdat het in de francmaconsstrikken niet zou vallen en in den poel des verderfs niet verzwolgen worde. Let dan op, Vaders, Moeders, Voogden en al wie last der zielen draagt, ziet wel toe waer g'uwe kinders ter schole zend, onderzoekt of het Christusbeeld, den catechismus, de zedeleer er niet uytgebannen zyn geeft wel acht uyt wat soort van boekeryën er schriften en boeken in uwe huyzen komen overlegt wel naer wat soort van theaterspelen men uwe kinderen en onder- hoorigen zal uytnoodigen, want dit zyn al mid dels die, volgens den francmaeonswinkel, best geschikt zyn om 't onderwys en d'opvoeding uyt te breyden eri te verbeteren! Den tyd ontbreekt ons om deze stof verder te behandelen, wy zullen er.dus op tetugkeeren. Wy hebben gezien dat er, in de logien van Vrankryk, zekeren geest van scheuring aen het gisten was. De fransche vrymetselarv moet zy God en de. on steriel y kb è'yd der ziel uyt hare statuten weg vagen Dat was de kwestie. Zestig logien antwoordden Ja. Den Grooten Oosten van Vrankryk komt te be slissen met 86 stemmen tegen 83 dat God en de onsterfelykheyd der ziel by de francmaeons zul len gedoogd blyveu. Hoe lang Den tyd is riiet bepaeld. Zy noglans, die God en de onsterfelykheyd loochenen, zullen daerom niet laten aenveerd te worden als vrymetselaers. De maponr.ieke gazetten van ons land houden de beslissing der fransche opperlogie nauw ver doken voor hare lezers maer aller# konu toch uyt. Wy denken dat deze feyten en daedzaken van aerd zyn om de calliolyken te doen nadenken. Doch dat zy maer volle betrouwen hebben en moedig werken, Gód zeli' zal op tyd en stond wel doen gevoelen dat by nog bestael en met de uyt- zinnige francmaponsbesluyten speelt gelyk den wind met de walerblaeskens.... Aelst, 14 Jüiiy 1863. Mynheer den Denderbode Och wat hebt ge my Zondag lest plezier gedaen met de klaprane in den mond van den grooten verslaggever M. Eyerman te steken Nu, zegde ik by myri zei ven, nu zal ik eyndelyk vernemen waerom myne beminde vrouw en myne zoo christelyke* en neerstige dry dochters, volgens dezen heer, onvolledig of onvoldoende opgevoed of onderwezen zyn nu zal zyn zoolang geheyin gehouden iuzigt langs die kraen uyl-zyneh mond vloeyen, en zal het. publiek weten of, volgons hem* het onderwys onzer meysjes noodzakelyk onchristelyk, en zyn bedoeld gesticht èen'e geu zenschool wezen moet, om voldoende en vo'lcdig le wezen.... Ik was inderdaed zoodanig bly, dat ik voor de eerste mael van myn leven expres hel Verbond heb doen halen. De kiapkrane steekt in in den mond van M. Eyerman, peysde ik zy zal waerschynlyk reeds effeki gedaen hebben, ik moet in 't Verbond zien wat er al uytgélöopon is Maer, och heere hoe stond ik verbnesd, tóen ik in liet blad je vond dat de kiapkrane toe- gedraeyd was, en vervolgeus dat er niets kon uytioopeuL. Ik kom u vriendelyk verzoeken, vriend Dender bode, toch ie zorgen dat de kiapkrane éffekt doet; en als gy ze andermael in den mond van M. Eyer man steekt en ondervind dat zy le kleyn is of niet wel past, gy er wat kladpapier of klodwerk rondwind om ze wel te doen passen, opdat wy eyndelyk toch zouden welen wat voor eene school dezen heer en zyne kollcga's met onze voor dees jaer gestemde 3700 franks en verdere duyzende voor de volgende jaren inrigten willen, om de tfeffelyke Scholen onzer nonnekens en Aelsiersche jufvrouwen de concurrentie aen le doen. Aenveerd etc. X. Wy bedanken onzen Vriend X. over zyne me dedeeling noglans wy moeten hem doen bemer ken dal de kiapkrane in den mond van M. Eyer man niet loégedraeyd, maer wyd open sloud maer dat de hersenpan van zynen knoeyer in het Vei mil id v rd ra ëyd was. aengezien dezen op onze zoo inenigmael lierliaelde vragen wederom niets anders geantwoord heeft ten zy dat M. Van Wambeke door den minister van openbare werken le kort gedaen is!.... Evenwel heioven wy aen onzen Vriend X. dat wy toch ons beste zullen doen om dc kiapkrane te doen werken. Men scbryft uyt Saflelaere aen den Denderbode: Den 5 juny waren al de huyzen mot drykleurige vlaggen versierd wimpels met godsdjenstige zinnebeelden en groene kransen met 1 doemen bezaeyd, waren boven de schoone en breede straet, welke hel dorp uytmaekt, gespannen. Eene groote menigte volk kwam van aile gewes ten tocgeloopen. Dien dag was oenen feestdag- voor Saflelaere. ImJerdaed, men zag weldra een welgerangschikl korps aenkomen van vyftien tof zestien honderd mannen, van allen ouderdom en rang, dragende* op de borst eene medalie met het afbeeldsel huns patroons het was de archicon- frërie, van den H. Franciscus-Xaverius van Saf- felaere en degenen der aenpalende dorpen Wach- tebeke, Winckel en Destcldonck, die zicli veree- nigd hadden met de eerste om èènèn kostelx ken standaerd en een schoon beeld van den H. Fran ciscus-Xaverius in te hulden. Dien ryken standaerd in goud op rood flu weel geborduerd, is zeer wel en kunsiig bewerkt cn doét eer aen de behendige borduerders van Groin!)ion. Hy is opgedragen door den eer-voor zitter, edelmoedig, mild en dienstwillig man, die steeds de genegenheyd en de liefde zyner mode burgers heeft verworven. Door dit voorbeeld aangewakkerd, hebben de leden, ieder volgens zyn vermogen, hun aendeel bygebragt, ten eynde een beeld van hunnen patroon aen het genoot schap te verschaffen. Dit. beeld komt uyt de beeldhouwery van den lieer Van lïiesbroeck, van Gend, en laet niets 'te verwachten hét aenge- zigt van eene groote volmaektheyd, heeft veel uytdrukking eyndelyk, 't is gesneden met een meesterhand. Nu dan, al deze genootschappen, voorgegaen door dc geeslelvkheyd, kruys en banieren aen het hoofd, zyn deze twee voorwerpen op 't eynde des dorps geplaetst gaen afhalen onder het zin gen van lofzangen en liet spelen des rauzyks. In het vooruylzigt dat de kerk de menigte des volks niet zoude kunnen bevatten hebben, had men een byzonder spreekgestoelte geplaeist op het kerkhol, waeruyt den Eerw. Paler Vander Stappen, bestueider des werks, aen zyne talryke toobelioorders met zyne stentor-stem" het woord voerde. Den weisprekenden Jesuiei sprak met zulke aendoening, met zoo een open hert dat hy de aendaeht en de herten van allen won. De zonen van den H. Franciscus-Xaverius bovenal wierden door zyne woorden bewogen zy wisten wel dat deze van yver brandende uytdrukkingen slechts aen lmn waren toegestuerd. Wat schoon tafereel ontvouwde zich hier aen den aenschoijwer. Op een kleyn heuveltje, digt by den predikstoel geplaetst, kon hy ontwaren eene dringende menigte, met ontdekte hoofden, blóodgesield aen de brandende zonnestralen die liet zweet op de verbruynde hoofden deed peer- Ion. "I"was als door betoovering dat ze in deze oiibeweeghke bonding zoo lang kon bly ven staen. Een Cebristeii kan aen zulk schouwtooneel niet ongevoelig wezen, 't is waer, liet bert inoet reyn zyn om de godsdienstige plegtigheden te kunnen waerderen, Hunnen deitigen en legely- ken geheymzinnigen aanblik treil altoos maer 't is slechts aen een christen hert dat hy deze zoete aendoening, dezen eerbied, dezen'troost verschaft die den goddeloozcn of dén ongeloovi gen niet kent. Ja, het geloof is noodig om dit te begrypen. Het ongeloof spot er mee, maer laet het ongeloof lachen, laet het maer met hevigheyd uytvaren, alom zyne leugens on zyn vergift ver- spreyden, hel kan niet meer door zyne ieugens en zyn vergift, verspreyden, het kan niet meer door zyne woede de waerheyd, hei geloof vernie len dan een kind de zon zou knunen verduyste- ren met tegen haer handvolleu stofte werpen. Nauwelyks was het sermoen gedaen, of men hoorde een schoon en wetluydcnd gezang uyt liet midden des tempels galmen. De zware en traeg- zame stemmen des priesters er. der kinderen van den IIFranciscus-Xaverius, hieven den TeDeum aen. De feest was ten eynde, zy loofden er den 'Heer voor en stelden onder zyne bescherming de toekomst des genootsehaps. DOOI) VAMGK VAX HEULE, IICRTS.IilSSCHOP r.i.V CALCUTTA. Wy hebben maendag avond een telegrafisch bei igt ontvangen, welk ons eene beweenelyke tyding aenbragt, le weten bet schielyk overlyden van Z. Iloogw. Mgr. Van Heule, aertSbissêhop van Ainida, aposlèlyken vikaris van Rengalien. Z. iloogw. is gestorven te Calcutta, b\gevolg cener plotselinge gernekthcyd. Andere bezonderheden ontbreken ons. Mgr Van Heule, geboren tc V|>er, was maer 42 jarenoud. Ily was, met M. Edmond Neul, naer Calcutta uyt Marseille vertrokken den 21 decem ber 1864 en na Bombay en Madras bezocht tc hebben, was hy den 12 february laatstleden te Caleutta aengekomen Hy had zich aenstonds me? oenen onvertnoey- hareri iever aen zyne apostelyke zending toege legd, en wy vreezen dat hy, in dit gevaerlyk kli- maet, zyne "kraehteii niet genoegzaeinza! gespaerd hebben. Den 2 april laet.stleden schreef hy wegens het oprigten van een eatholyk weekblad te Galcutta, waermeê hy zich neerstig bezig hield; geheel zynen brief betoonde zyne uyterste bekommering voor alles wat de glorie Gods en de zaligheyd der zielen van hem vereyschteu. Zyne vroegtydige dood is een onherstelbaar verlies voor de zending die Z. H. Pius IX hem had toevertrouwd. Maer tevens is het eene gló- rieryke dood hy sterft op het slagveld als eeneu vromen soklaet, hy valt als eenen martelaer zyner pligt. DEiS TOESl Aiyu IN MEXiKO. De New-Yorksche korrespondentie van den Times zegt in eenen brief van 26 mey het volgen-» de het Zuyden blykt nu nog erger door den oorlog uytgeput te zyn dan men hier gedacht had. Groote landstreeken zyn er wildernissen, voor maels bloeyende steden verlaten, boerderyen en landhuyzen verdwenen zonder ander spoor dan half verbrand houtwerk te laten, en er is menig fatsoenlyk man, die vroeger duyzendë balen ka toen oogste, en nu bly is als hy in zyne behoefte voorziet door ligten arbeyd op landeryen, welke hy voorheen in eygendofn had. De negers, die gedurende den oorlog tneeren- deels getrouw aen hunne meesters waren, zyn nu eensklaps weerbarstig, onbeschoft en onhan- delbacr. Den neger heeft ontzag voor magt. Hy beminde zynen meester omdat dezen voor hem de verpersooulyking van fykdom en gezag was was er iets dat hy haetie, dan was, hef. den blan ken, die voor het brood werken moest en geene magt noch geld had. Nu de negers hunne gewezen meesters arm en hulpbehoevend zien, verachten zy hen, gelyk voorheen den blanken arbeyder zy nemen stuk ken van verlaten plantages in bezit, verjagen de de achtergebleven blanke vrouwen en kinderen en geven blyken van eene gezindheyd, die groote vrees voor de toekomst moet doen ontsla en. Onder zulke omstandigheden is liet, dat het vraegsluk van liet stemregt der negers in het zuyderlyk op het lypyt komt na de beslissing van het vraegstuk der slaverny. Al is dep oorlog af- geloopen, de revolutie sehynt nog maer in haer begin te zyn. De leyders van do repnblfkeynsohe unionitische.party (die nu juyster de anti-z'uyder- lyke party dient genoemd te worden) sehynt te vreezen dat in het vervolg, by eene nieuwe pre- sidentskeuze, de demokratiscbe party van het noorden en van het westen, gesterkt door die van het zuyden, in sta et zou zyn eenen denio- kraet, die gunstig voorde belangen van 't zuyden gestemd is, tot den president zetel te verheffen/ en alzoo het bewind weder aen de republikeyn- sche party te ontnemen. Ter verhoeding van zulk eenen ommekeer word er voorgesteld de vrygemaekte negers in 't stem regt te doen deelen en aen eiken man onder beu eene stem le geven, zonder onderscheyd van be- staen, verstandsontwikkeling of zeden. 5Ien on derstelt, dat al de negers van bel.Zuyden hunne slem zullen uytbrengen ten voordeele vau ciïo party, waeraen zy de vryheyd en bet burgerschap zouden te danken hebben en dat de demokraii- sche party alzoo vooraltyd of althans laiig ayigc- sloien zou zyn van bel bewind.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1