Xondag*, M" 1194, I9(le J li er Seiiieiiiiic os O VERTREKUREN UYT AELST NAER C FRANKS 'S JAiiRS. VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN Wat zal het zyn, Eeiic calholyke ofoncaiholyke school? 117/zetjt er van li voeding der vrouw. a ss j# 1ENDER-B0DE )m(!crm 5-20 8-28 9-45 12-20 3-40 6-1G 94'2 SS Gend, r.rugge, Oslonde 7-47 8-25 (8-44 9-45 okcren 8-20 8-28 0-00 14 20 6-16 g Cend) 12-39 3-10 8-18 046 0-39 8-37 9-18 zoniilros, 6-39'E(1"S"oV«-0S 8 12 9-3S 11-5842-15 noornyk, Korli-yis, Mooairoon, Itvssol (longs 2-38 2 55 5-2, K (I* 2« c1) 5-50 6-90 8-50-9 33 ffi Cend) 0-47 8-44 12-39 3-18 0-39 8-39 1 "OO"^' R>'ssel m «-38 0.00 3-10 3 20 5-30 6-16 6-24 8-45 8-50 o vom'Uv Tliicnen Ruyk Verv. Land. 3-20 8-12 9-38 7 f 0-45 12-15 3 10 *%AN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Rokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7- 0 9-00. /AN GENO NAER Rokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-0R 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25. zydfo j,,,-de slaen al de konvoys uylgcnomen de vertrekken uyt Brussel van 7-15 8 05 12-00 6-00 8-05 en die van Gend 6 -12 I I -25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idègem on Santbergen slaen al de slaen slil de konvoys. - Tc Gyseghem slaen slil al de konvoys. V(l(TivDenderleeuw slaen al de konvoys uytgonomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00 6-00 8A5 8-40 en uyt Aelsl 6-39 9-38 2-3S 5-27 6-29 8 30. 'Vertrekuren uyl Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6 03 6-06 9-05. Ninove, Gecrardsb., Alb, 7-55 2-55 3-35 8-50 gj Berger., Quiévrain, Namen, 7-53 2-55 5-35 Suism. Seigg bendermondc, Aelst, Ninove, Geeraerdsbergen, VAN I.OKEREN NAER 7-00 Alb, 7-00 VAN ATII NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Rokeren Ressen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst Brussel (langs Denderleeuw) Gend, Brugge, Oostende (langs Rede). VAN GEND NAER Audenacrdc, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naf.r aei.st 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8 05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-10 8-40 Ninove, Geeraerdsbergen, Alb (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER 9-30 3-05 8-00 0-00. 0-00 3-05 7-45 0-00. 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. 6-30 10 40 4-35 7-25. 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Brussel (langs Aelsl) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-25 (langs Mccli.) 5-45 6-37 8-1 7-30 7-55 11-58 2-20 -00 10-05 -05 8-25 3-30 7-30. 9-45. AELST, DEN 2 SEPTEMBER 1805. r'yhf' Het is nu voor den vierden keer dat wy deze d°oi;Y|»aCg aen 't koppel uyt 't Verbond vooi stellen, "Sfilientot nu toe heeft het er nog niets durven op 11 ^'antwoorden. Nogtans deze vraeg is wel een ant woord we- rd, wyl er niets zoo gewigtig is dan ■de opvoediiig der jongheyd. Al wat wy tot nu toe —«.nvtT Verbond wéten, is datonzeliberhaters een en priester voor hunne nieuwe rneysjesschool '/.ou den gevraegd hebben, maer het Verbond zegt niet ol'zy in hunne vraeg gelukt hebben Zou 't Verbond nog in d'onzekerheyd verkee- ren? Zou -het misschien daerom zyn dat het ons ER naer Mr den Deken verzend, om alzoo, door onze Ihisschenkomst, den uytslag dezer netelachtige izaek te kennen? Indien het zoo is, dan moeten wy aen 't Ver- Q,\l)oiul zeggen dat liet ons spyt hetzelve daerin niet '^Me koniiêii voldoen, daer het ons geenzins toe- komt ons met de zaken van Mr den Deken te be- riiiwinoeyen. Het Verbond vind dit wel heel natuerlyk, itcBmiaei alle andere menschen vinden dat het lau- cliej tere en grove dwaesheyd is zonder bevoegdlieyd kien neus in eens anders zaken te willen steken. .lié Wat zegt het Verbond nog? Het verdedigt ern- sliglyk MM. Eyerman en De Ryck, en spant al - of zyuc krachten in om hunnefaem voor te staen. te»; Dit, begrypen wy en DAT is natuerlyk..... Doch en, dit was niet noodigwy zyn overtuygd zoowel deb-Is 't Verbond dat de faem van die twee heeren al te wel in d'openbare denkwyze gevestigd is ,'ke -dan dat zy door '1 zeggen van den Denderbode en ■nog honderd Denderbodens daerby iets zou kon- liien verliezen. Waerschynlyk om ZYN publiek te stichten en 1 i-ook om de libeVhatersschool aen te bevelen, voégl ne er 't Verbond nog by: dat liet. noch den abt van >0-1 o* noc'1 ')roec'er Wladimïr, nocli den abt n^TBlaireau, noch allen anderen van die soort zal '1 wezen die met het'godsdienstig onderwys zal belast zyn. Daervan zyn wy ook ten vollen over- tuygd, wel te verstaen, als den priester voor de Fgemeenteschool door de geestelyke overheyd benoemd word. Onze overtuvging zou echter zoo J groot niet wezen, moest den keus van eenen priester voor de nieuwe school afhangen van onze officiële karaktermannen, omdat wy redens hebben van te denken dat zy nog konnon doen j'i geen zy reeds meermacls gedaen hebben. En ie> inderdaed, als zy durven toelaten dat eenen Cha- na vée, die eenen afgevallen priester is, eenen Bergé, die solidair is en van geeneri priester J wilt noch voor 't doopsel, noch voor 'thuwelyk, n' noch op 't sterfbed zelve; als zy durven toelaten - dat krinolien Royer, die al de kerken in godde- looze bibliotheken zou willen veranderd zien, als' onze officiële karaktermannen, 'zeggen wy, durven toelaten dat goddelooze redenaers gelyk ?t Bancel, Altmeyer, Van Bemmel en meer andere van zelfden kaliber op onze gemeenlezael komen publieke lessen en cohfërentiëii geven, God weet e. Aval die karaktermanncn, nog al zouden durven... t, Verstaet gy nu, Verbondhoe zeer gy u de vin- EEiX SNEEUWTOÖNEEL. (Uyt Siberiën) ben storm brulde ven de zyde der Yszee, en aen den t nnciilelyken hemel flonkerden" de sterren, en wierpen j haer schynsel door de nauwe yenslerluykcn in de don- Kcre ruymle, waer de gevangenen naesl elkander op den f bard geslamplen kleygrond lagen, en elkander vast j omstrengeld hielden, om zich te verwarmen. be ongclukkigen sliepen, van hel ducrhaie vaderland en van de bloedige dagen van den vryheyd'sslryd droo- nx'iKlcvoorhy de-oogen der ziel zweefden die tyden van rocmrykc heldendaden en veelvuldige offers, en de hoop, als levendig beeld des nachts voor hen oplreden- f de om voor eemge uren hel hevvustzvn van liet oogen- I blik mei haren sluyers te bedekken, goot troost en kracht in de bloedende herten, zy verhardde hen tegen den i smaed cn de kwellingen welke den volgenden morgend t zich weder vernieuwen zouden. be slapers hoorden niet dat de deur wierd geopend, I zagen niet hoe den doffen schyn van een hoornen lan- i, leem op hunne geslolone oogleden.viel en eenen nieu wen makker zicli by hen voegde, geschoren,, barrevoets in ccncn groven slavónkiel, even als zy'zelvén. Reg u neder, oproeling, en slaep hy de anderen, zegde een kozak ruw, en sloeg de deuren loe. Van koude sidderend, waggelde den gevangenen naer gers verbrand al te veel den slimmerik te willen spelen, met namelyk eenige schurltkerels te noe men die liberhatersmanieren hadden aengeno- men Wat er van zy, wy zullen 't afwachten doch durven voorop zeggen dat de stad Aelst nooyt haer vertrouwen zal schenken aen eene school die niet slaet onder 't gezag en de waekzaemheyd der geestelyke overheyd. Dat het koppel cn zynen aenhang dus maer de schoenen van de voeten loopen om hier en daer een docliterken, 'tzy door vleyery, 't zy door dwang, naer hunne geliefkoosde school te. trekken, zy zullen by de catholyke moeders nooyt gelukken. De calholyke famili'ën verdobbelen tegenwoordig hare waek zaemheyd sedert dat zy weten dat de francma- (?ons besloten hebben overal scholen te stichlen zoo voor meysjes als voor jongens, om olzoo van jongsaf de herten en de geesten op den francmaèonsleest te schoeyën. Eyndelyk om te sluyten, zegt het Verbond: dat liet verzekerd is dat de moeders zullen gerust zyn, en 't voegt er by: dil isgenoegals wilde liet zeggen": kunnen wy maer'gelukken in de moeders te paeyen eirgerusl tc stellen, 't is ge noeg 't is genoegmeer vragen wy niet, wy zullen zorgen voor de jufvrouwtjes en'ons metal 'l overige zeer geern belasten Ja, wat zegt gy daervan, calholyke moeders, zyn 't'geene kluchtige pailjassen uyt 't Verbond, die zich durven vleyën, door hunne 'dwaesheden, uw vertrouwen te winnen om u by den neus te leyden Kan dit zyn Zal dit zyn Neen Nooyt De catholyke moeders kennen te wel hare weer- digheyd en verstaen te grondig hare pligl dan dal zy zich zouden laten verblinden door sehryvelaers die hunne namen niet durven laten kennen, om dat zy welen dat, van zoohaast zy zouden gekend wezen, gansch het liberhatersspel zou verbrod zyn. Verre dan, o Verbond, van de moeders te paeyen en gerust' Ie stellen met haer te zeggen- dat er eenen priester gevraegd is, gy zult ze nog niet kohnen gerust stellen al kwarat gy haer zeg gen dat er eenen priester is toegestaen. Vele zullen eerst willen zien en ondervinden of dien priester de noodige vryheyd zal genieten om met vrucht zyne zending ie konnen vervullen, ofzyne poogingen niet zullen verydèld worden enz. enz. Deze voorzorg, zult gy zeggen, is eene voorzorg- van wantrouwen, maer wie is hiervan de schuld? Niemand anders dat de francmapons die in hun nen onderrigiingsbond ronduyt durven schryven dat, in hunne scholen het onderwys onafiiaxgi.yk tegenover den godsdienst moet zyn gelyk in het protestantsche Holland, dit is te zeggen vyandig aen Kerk en Godsdienst Niemand zal dus aen de moeders de voorzorg konnen kwalyk nemen van eerst te willen zien of den priester daer niet slechts als uyisteckberd zal dienen niemand zal konnen afkeuren dat zy zich de parabel van den zaeyer uyt 't Evangelie emaneren, die leert dat hel tot niets baet goede tarwe te zaevën in den akker, als daerna den vyandigen m'ensch komt en er 't onkruyd in zaeyt, 'tgeen noodzakelyk het goed graen zal versmachten. Alle verstandige lieden zullen de zyne medegezellen in hel lyden, slrekle zich, dicht aen zynen buerman gedrukl, op den grond uyt en beproefde om Ie slapen maer de vormocydc oogen wilden zich niet sluyten smerlelyke herinneringen aen hel vader land.en zyne vernedering pnerden zich aen hel knagend gevoel van den bitteren honger, en de behoefte aen iichamelyko warmte scheen hy hem op dil oogenhlik dringender, dan die van warme deelneming. O dien smaed, zegde hy tot zich zeiven o die schande, dal ik in die mannelyke borst zïilk een vrou- wely.k hert omdraeg. Gedurende myn geheel leven gloeyde myne ziel voor al wat verheven cn groot was geen naem was my duerbaerder cn heyliger dan dien der moederlyke aerde, en geene sterren schenen my zoo schitterend, dan die der eer en der vryheyd nog tans was ik eenen bfoödacrd die 'de goederen van liet wispelturig geluk en de schatten van zyn vurig verlan gen, wilde redden in de reven der dapperen met geest drift bezield en daerom viel ik in de handen van den wantrouwenden overwinnaer. Op nieuw sidderde ik voor een kloekmoedig bcslnyl terug ik bad wapens, om in wanhopenden nood dc hajonnetlen der indrin gende soldaten tot eenen doodclyken stoot tc dwingen. Ik had een oogenhlik den doodelyken kogel in myne magt, die aen myne ziel den weg der vryheyd zoude geopend hebben, cn ook dil oogenhlik verloor ik, ik, cllendigen bloodaerd 1 En nil, wee my Daer ik hy myne zoo vurig gcwcnschle' laiidgenoj.cn bon aeng'ekomen, begeer ik niet, met hen van ons leed en onze nooyt uyt- geputle hoop te spreken ik smacht naer. een warm catholyke moeders toejuyehen welke zullen zeg gen: wy zuilen het eerst nog wat afwachten tot dat wy de vruchten van het christelyk onder wys zien en vooralsnu in de onzekerheyd vragen wy en blyven wy vragen wal zal dil zyn, eene catholyke of oncalliolyke school'/ Sedert eenigen tyd zyn al de liherhatersbladen opgevuld met lange boterhamartikels over de op voeding der vrouw, cn 't is incest al den zelfden rimram uyt de brusselsche fraucmaponsgazetten gecopteerd, met eenige varianten in ongodsdien stige si-bémol over de min of meer dringende noodzakelykheyd van de vrouwen aen den invloed der religie te onttreken, ze te hertemperen op eenen lïbérhatersvorm en haer alle soorten van kunsten cn wetenschappen op te gieten! Door die hertempering Wilt men van dc vrou wen advokntessen procureuressen, lilosofinnen, cn meer andere sehoone dingen maken. Immers bet maponniek gespan zoekt aen het vrouwvolk alle godsdienstige gevoelens to doen verliezen en hot met eenige oppervlakkige kennissen van alles wat en op het cynde nie mendal le te verryken, om het des te gemakke- lyker onder den solidairenwinkel te krygen en aldus hel doel van algemeen zedebederf en ver- goddelooziug der samenleving te bereykeri. Die onderneming schyut ons, hoe pligtig ook in haer inzigt, eene dwaesheyd van groven kaliber die hier nooyt pakken zal, want. de mans zouden al gauw ondervinden wal zy er by zouden winnen warén al hunne vrouwen öpgéleerd gelyk de kri nolien Royer, die hier van den eersten keer fiasco gemaekt heeft cn met den leegst en dienst is afge dankt. Om aen die slimme sehryvelaers en kopisten wat stof lol overdenking te geven, zullen wy hun hier het gedacht meededen van Napoleon I, die voorzeker geen onnoozelhoofd was, maer dien zy maer ellen af, als klerikaal zullen afschetsen en daermeê zal alles opgelost zyn, wel Le verstaen voor de dommerikkeu en gapers. Ziehier wat hy neerschreef(Gorrespondance de Napoleon I, 15""' vol.) Wat zal men de jufvrouwen die men te Ecouen önderwysl (een gesticht voor dochters van officieren door den keyzer opgerichl) wat zal men de jufvrouwen tc Ecouen leeren Men moet beginnen met haer de religie in al hare strengheyd in te planten, ik duld niet de minste verandering op dat punt. Den godsdienst is eene belanyryke zaek voor de opvoeding. Hv is, wat men ooit zegge of niet, de zekerste waevbor- gen voor de moeders en voor de echtgenoten. Maekl ons vrouwen die gelooven en niet vrouwen die over alles redekavelen en alles willen door- ze gronden.... Indien de jonge persoouen, die tc Ecouen opgevoed zyn, zich den naem van goede huysvrouwen weten te verwerven, dan hen ik te vreden, en dan heb ik myn doel bereykt...... Zoo dacht er Napoleon over. Maer zoo-denken ongelukkiglyk onze heden- daegsclie verlicliters, onze liberatersche hervor mers der vrouw niet. Hunne vrouw moet blinken, schitteren, redene ren, philosoferen, cn vry van alle klerikale en ver- dcksel, een slok brandêwyn cn cgii stuk brood. llcclc tranen rolden over dc wangen van den jonge ling die in zyne ziel geene hoop of troost wist te vinden en in koortsachtige sniert de Uruypehde oogenblikken lelde, lol dal een schemerend licht hel naderen van den morgend verkondigde. Eyndelyk klonk hel bnrsch geroep van den schild wacht a Slael op, gy beorenleydersDen lyd om le waken is gekomen. De gevangenen sprongen op, vreven zich halfslapende de oosen, cn waren maer o! le spoedig lol hel volko- mcnsle bewuslzyn van hunne ellende teruggekeerd. Zy gingen door dc enge poort, cn traden uyt hel met palissaden en eer.cn aerden wal omgeven waèluliuys in de vrye lucht, alwacr velen met honden bespannen sleden stonden, cn het gcleyde der kozakken eenen groolen kring rondom hen vormde. Zyn zy alleen byeen vroeg den officier. Den knporael telde, en antwoordde: Alle twaolf; en hier is den niewv aengekomene, die ons eersl heden naehl ïnhnclde. Hoe heel hy Numero 384. De gevangenen keerden hunne blikken nieuwsgic- rig-nacr den nieuwen makker, tot wicn den officier zegde Treed voor, 384. Van waer komt gy? Van Jeniseisk, waer ik twee dagen lang vergelen was gebleven, onder diegenen, welke naer de berg werken van Nenlschink moeten. ouderde vooroordeelen (gelyk zy in hunne verlichtte tnel de religie noemen) den eerloozen in het slyk helpen versmachten En daerom moeten zy aen het heylzaem toe zicht van den godsdienst onttrokken worden En daerom moeien zy in eenen liberhater zin hervormd worden En daerom moeten zy verbeterd worden ontkwe- zcld worden gelyk den Journal de Gand eertyds zegde) in scholen waeruyt men het maken van het II. Kruys, als gekke superstitieals kinderach tige gewoontens, verbied. En daerom roepen de liberhatersche dagbla deren uytdat, de onvoorzichtige overlating dei- vrouw aen de priesters bittere vruchten heeft voort- gebragl. Journal de GandIndépendance enz. enz. enz. al koeken van eenen deeg, maer al om even z-uer en bedorven). Het sehimpbladje dat op zyn voorhoofd den naem plakt van Verbond van Aelstdaer het we- zenlyk 't Verbond tegen Aelst is, dry ft, onder veel anderen zeever, onbeschoftelyk dén spot met het algemeen gevoelen, volgens welk de besmetteiyke ziekten, den oorlog en andere rampen met reden mogen aenzien worden als straffen van God over het menschdom. Indien het ons niet walgde op al den vuygen laster en snoode schryvelary van dit bladje te antwoorden, wy zouden beginnen met aen het koppel jannen te vragen of zy nog aen Goden aen Zyne Voorzienigheyd gelooven. Want zoo verre zyn tegenwoordig de liberhaters gekomen, dat vele van liunne mannen de schroomelykste goddeloosheden durven uylbraken en zeggen on der andere dat men den vrede der ziel alleen kan pullen in de verloochening van God En 't is in d'handen en aen de waekzaemheyd van zulke mannen dat de opvoeding der jonge meysjes zou moeten toevertrouwd worden??!!.. 'T is niet alleen uylzinnig maer ongehoord Volgens een blad van Verviers, is er te Ryssel een heymeiyk werfbureel voor Mexiko ingérigt. Er is. echter eene voorwaerde welke niet meer iu acht genomen wordnamelyk, dat menden Relg zyne hoedanighcyd van Belg, voor den terugkeer, nog waerhorgt. Waerloe is dat ook dienstig! Wat naer Mexiko gaet, keert er niet van terug. De zaek is dezen keer op de meest eenvoudige manier ingérigt: men deserteert le Verviers en daer word men dit slechts den volgenden dag ge- waer, zegt l'Echo de Verviers. YZEIVEN WEG. BER1GT. Te rekenen van den 1 September aenstaende, zullen de volgende veranderingen worden loege- bragl aen den dienst der reyzigerstreyncn: 1° Hel vermogen toegelaten aen den expréstreyn vertrek keilde uyt Oostende ten 4 u. 50 m. des morgends om zyn vertrek uyt te stellen tot 5 u. 10 m wanneer de mael van Engeland in verachle- ling is, zal afgeschaft zyn. Diensvolgens zal dien Ireyn uyt Oostende ver trekken ten 4 uren 50 min. des morgends, zynen gewoonlyken weg volgende lol Mcchelen, waer hy aenkomen zal ten 7 uren 5 m. in plaels van ten 7 uren 7 min. des morgends. "Dus een die genade kreeg Den gevangenen trok de schouders op, maer den offioiGr schreeuwde woest Wal? gy erkent dc genade van den czaer niet? Zult gy dhdolyk eens bekennen, dat uw lot nog veel te goed is «c iloc kan ik Ik weel immers niet waerheen ik gc- bi agl zal worden, en of de onbegrypelyke wysheyd van den alleenlieerhor nog een harder lot voor my zou heb ben kunnen opzoeken, dan my in den onderaerdsehen nacht der myn verwacht Maer ik zeg u, gy hond dal gy begenadigd zyt, want den czaer heeft besloten, u vaii een gevangenen weder lol zyn onderdaen te maken, u eene vrouw le geven, cn mei haer hel bevel Sibcriü le bevolkendus, prys zyne goodlieyd,, pryst dezelve allen, gy ojiroer- lingeii De gevangenen riepen een luyd hoezee! Den officier beklom tevreden zyne slede, den treyn wierd in orde gesehaerd, cn nu ging hy snel vooruyl, de ongelukkige Polen le voel, het grootste gedeelte van hel geleyde in sleden, alleen een paer kozakken op Hunne kleyne peerden rydende. Rondom was de breede onafzienbare vlakte met sneeuw bedekt, al waer duvslere maslhosschcn liet heiemmerden; den kouden noordwind joeg liet nallo slof dwarrelend op, cn blies helzelve (Ie reyzigers in liet gezicht. In wevnige oogenblikken waren de baerden der Russen met yzel bedekt, even als dikwyls op eenen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1