2©,e Jaer. Zond a 5 December llöil. i\° 1007.
'-311 rrnykrRyssffa"SAl-)- int r;:;
VERTREKUREN IJYT AELST NA ER
VERTREKUREN UYT VOEGENDE STATIËN
Bellarmien en Wannes
bij
den Denderbode.
Aerdig nieuws.
R A. jM EII
Eenen Brief.
Wat is daervan
55 5-27 E (lp 2e c') 5-50 6-2o b-oO 9 3d (Jenil) 6-47 8-44 12-39 3-18 6 39 8 39
ienen l.uvk Vorv. Land. S-ïu #-12 9-38 1 Nl"ove' <"!cfard8b- Alh' -»» *->» 5"8S *-*>
Dcnclërm. 5-20 8-28 9-45 12-20 3-1<> 6-16 9-12 Gend, Brugge, Oslondo 7-47 8-25 (8-44 9-45
lokcren 5-20 8-28 0-00 12 20 6-16 Gend) 12-39 3-10 3-18 6 16 6-39 8-37 9-18
Brus. 6-39 E(1«2eoV8-05 8 12 9-38 11-58 12-15 Ooornyk, KortryU, Moescrocn, Ryssel (lnugs
2-38 2 55 5-27 E (lp 2e c') 5-50 6-2u 8-50 9 35 (iencl) 6-47 8-44 12-39 3-18 6 39 8 39
Mceli. Aniw.
3-10 3 20
Leuv. Thienen Layk ,v... -
9-45 12-15 3 10 «erger., Qmevrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
VAN ANTWERPEN NA ER St-Nicolaos,'Lokeren, tiend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7- 0 9 00.
VAN GENÜ NA ER Lokeren, St-Nicolaes, Antwerpen, 4-üO 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25.
Te Lede staen al de konvoys uylgenomcn dé vertrekken uyl Brussel van 7-15 8 05 12-00 6-00
8-05 en die van Gend 6 12 1 1-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santbergen staen al de
slaen stil de konvoys. - Te Gysegiiem staen stil al de konvoys.
Te Oendcrlceuw slaen al de konvoys .uylgenomcn de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-°5 8-40 en uyl Aelsl. 6-39 9-38 2-38 5 27 6-29 8-30.
Verlrekuren uyl Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-OS 6 03 6-06 9-05.
Dendermonde, Aelsl,
Ninove, Gecraefdsbergen, Alh,
VAN I.0KEREN NAER
7-00
7-00
9-30
0-00
3-05
3-05
10-40
10-40
10 40
10 40
8-00
7-45
1-40
1-40
00.
-00.
35 7-25.
35 7-25.
25.
■35 7-25.
('uique Siiinsi.
G FilAXKS 'S JAF.I'iS.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelsl, Dendermonde, Lokcren 6-30
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelsl 6-30
Brussel Gangs Denderleeuw) 6-30
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-3Ü
VAN GEND NAER
Audenacrdc, 6 45 9-30 1-30 6-00 8. naer aei.st 8-00 9 00 1 1-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0..
VAN BRUSSEL NAER
Aelsl, Gend. 7-15 7-25 8-00 8 05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00
Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelsl) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-23 (langs Meel).5-45 6-37 8-00 10-
Aelsl 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-
05 8-10 8-40
-15.
05 3-30 7-30.
25 9-45.
AELST, mi\ 2 DECEMBER 8805.
tigsta
Bellarmien. Wel, Denderbode, ge verschrikt
my van den eenen kant, en van den anderen
vérbaest gy my. Gy zegt ons dat gy van over
twintig jaren die revolutionriaire leerstelsels
bestreden hebt, zeg eens, bestond die helsclie
leering van toen af'?
Denderbode.Zeker, Bellarmien, bestond die
leering, dit is de leering der francmagons, maer
alsioeri durlden die gasten ze niet opeulyk bely-
<len, omdat zy nog niet meester waren, omdat
ze nog acn 't scliotelken niet zaten en zooveel
aeiihangers met 't geld uyt'i SQliolelken nog niet
hadden kon tien maken.
Hadden de Belgen deze voor 't land zoo schand
vlekkende als gevaerlyke uytslagen voorzien
iiooyt zouden zy voor de libel-haters gestemd
hebben en nooyt zouden deze aen 't roer geraekt
zyti.
Wannes. 'K meende ik dat het de fransche
goddelooze studenten waren die deze schroome-
lyke leeringen hier eerst zyn komen verkondigen?
Oend. Neen, neen, Wannes, bet zyn onze
liberhaters-fraucinagonsen onze belgische stu
denten dié iii Tkongres van Luyk zulke afschu-
welyke dingen uytgebraekl hebben, zyn de dis
cipels der liberhaters-francmagons '*t is in de
liberhalersscholcn, in de francmagons universi-
teylcn dat zy van jongsaf als revolulionnairen,
godsloochenaers en socialisten opgekweekt zyn
geworden. De liberbatersscholen en leeringen
hebben hare vruchten doen kennen dn de onge
lukkige dood van Verhaegen, van Carlier, van
Duiraune, ja, zelfs lot in de solidaire dood van
een meysken van 12 jaren, 't dochtertje van den
studieprel'ekt eener liberhatersschoolWat
moet gy nog meer hebben als gy by dit alles nog
overweegt dat de liberhaters lest, rond het stand
beeld van den francmagon Verhaegen, onze ca-
tholyke jongere schoolkinderen hebben doen
zingen WEG MET DEN MESSIAS WE8 MET
DE RELIGIE
Bell. Dit gaet dan zoo verre, Denderbode,
dat men onder de liberliatersklauweu al zoo
slecht is als onder 's duyvels klauwen zelve?
Benderd. Dit komt overeen uyt, Bellarmien
liet liberhatersgebroed zet het werk van Satan
voort, het zoekt de menschen uyt de armen van
God en van zyne Kerk te rukken, en 't is dacrom
dat liet overal zoekt scholen in te rigten zonder
godsdienst, slechte bibliotheken opent, godde-
looze letterkringen vormt, vuyle theaterspelen
invoert, en predikanten en prejikantinnen roept
die liet venyn der twy fel leer, des ongeloofs en
boosheyd met zeemzoete woorden, met' kluchtige
vertelselkens, met leugens en bedrieglyke schyn -
redens in de herten hunner aenhoorders storten.
Wann. Maer waerom zenden de catholyke
ouders liunne kinders naer die francmagohs-
scliolen.
Waerom kiezen de catholyke Belgen zulke
mannen als representanten en gemeente besiuer-
ders
Denderb. Och Wannes daerop zou ik nen
g'heelen dag lang konnen klappen liet het den tyd
my toe. Maer in 't kort zie hier de antwoord op
uwe vragen Zommige catholyken doen. dit uyt
dwang, andere uyt baetzuchi, andere uyt ver-
blindbeyd enz.
Wann. Hoe is liet. mogelyk dat er nog men
schen zyn die zich door de liberhalers konnen
laten bedriegen als men de schrikkelyke uyt-
werksels ziet hunner leeringen gelyk in 't kon-
gres van Luyk
Denderb. Ja, maer, Wannes, de liberhaters
loochenen dit alles glad af en leggen er de schuld
van op de bisschoppen en op de priesters Dit
doen zy omdat zy gevoelen dal die verbeestende
leeringen in ons catholvk land eenen algemeenen
gruwel verwekt hebben waeraen zy zich niet
verwacht hadden, want die kerels meenden dat
onze. bevolkingen in zedebederf en ongeloof verre
gevoorderd waren, en ook nog omdat zy vreezen
dal die baldadige schandalen huil veel kwaed
zullen doen
Wann.De catholyken zyn te goed en te eerlyk
om met dien valsclien haspel te bandelen,
zy laten zich te gemakkelyk overfaselen en ver-
siaei; niet dat de liberhaters limine gevaerlykste
vyanden zyn.
Dknd. Dit is waer, Wannes, de liberhaters
pri veel gevaerlykcr dan die goddelooze frane-
magons van 'L luyksch kongres. De bezetene van
Luyk spraken hun hert regluyt, tervvyl de liber
haters d'hypocrieten spelen om 't land niet te
verschrikken. Dit is 't eenigsle verschil dat er
tusschen onze liberhaters en de goddelooze bees
ten van Luyk bestaetmaer zoowel d'eene als
d'andere zyn revolutionnairen, godsloochenaers
en socialisten.
Wann. Zou dit waer zyn, Denderbode?
Denderb. Daeraen valt niet te twvfelen.
Immers, wat willen die woesiaerds van 'Luyk?
Zy willen den godsdienet en God zeiven verdel
gen. En wat willen de liberhalers? Juyst het
zelve, want zy leeren en preken openiyk dat men
den vrede der ziel moet putten in de verlooche
ning van God zeiven. Daerby ontnemen zy den
armen het brood, als hy zyne kinderen naer
godsdienstige scholen zend; zy stampen den
priester weg aen 'tsterfbedde, zy doen 's zondags
werken gelyk in de week zooals te Seraing; zy
bedryven' openbare heyligschenderyën gelyk ie
Leuven, met spots- en schimpsw'yze twee a dry
mael op nen morgend en zonder gebiechL te heb
ben tut de H. Communie te naderen.
Wal willen de kerels .van Luyk nog? Eens
anders goed stelen en door hunne opwekkingen
lot stelen helpen, slechten raed geven enz
Juyst dit willenen doen de liberhaters ook: zy
stelen de catholyke studiebeurzen en willen de
bisschoppen pramen daerin mede te helpen, zy
slaen liet kerkeugoed aen, verbreken puregtveer-
diglyk de leSlanïentèn en fondaticn.
De kongreskwanten van Luyk schreeuwen dat
zy revolutionnairen zyn, dat zy de revolutie
willen om alzoo van alles meester te worden.
De liberhaters zyn mannen van zelfden deessem;
zy zyn door den oproer meester geworden in
1857, zonderde kasseysteenen, zonder de ver
woesting, Je ruytenbrekery en de brandstapels
van Chimay, zou men geen eenen li herhaler op de
ministers kussens zien zitten. De liberhatersbla-
den schreven in den tyd dat men de catholyken
revolulionnairlyk moest neervellen, en den woe
denden Casse riep te Luyk uyt dat men door hel
geweld lot de vryheyd moet geraken enz. enz.
Bell. Denderbode, zyt gy niet Ie zeer ver-
moeyd 'k zou geern nog wal. vragen
Dend. Neen, Bellarmien, vraeg maer op,
't en steekt op geen vrage.
Bell. Maer boe durven de liberhaters dan
in hunne gazelten liet luyksch krongres afkeuren
en zeggen dat de fransche losbollen te verre ge-
gaen zyn
Dend.De liberhalers durven alles doen, alles
zeggen en daerby liegen dat hun hair omhoog
komt. Dit volksken is van leugenaers afkomst,
hunnen stiel is liegen, zy zweeren zelfs van in
de leugens te leven en te sterven. Doch vraegl
eens aen de liberhaters waerin de kvvaè jongens
van Luyk verschillen met de leerstelsels der
liberhateisgazetten Waerin zy te verre gegaen
zyn Waerin zy aen de liberhalerslessen te kort
gebleven zyn?En die gazetten zullen u niet kon
nen antwoorden, want stellig en onbetwistbaer
is 't dal de kongresgasten stipteiyk de lessen der
liberhaters, hunne meesters, geleerd en gevolgd
hebben, dat zy de eerste vruchten zyn van den
liberliatersboom en dat bun gedrag een logiek
gevolg is van de liberhatersche leerstelsels. Want
als de liberhaters God verloochenen, overal God
verbannen uyt bet önderwys, uyt de wetten, uyt
de liefdadigheyd, uyt de samenleving, waerom
zouden de kongresgasten van Luyk, hunne disci
pels, geene godsverlooclienuers zyn
Bell. Dit spreekt gelyk nen boek.
Dend. Als de liberhaters het goed van .de
kerk mogen aenslaen, waerom zouden die droeve
kongresjongens de geldkoffers van den geldsmid
van Luyk en andere ryke francmagens niet mogen
gaen overrompelen Moet bet goed van de frauc-
niagons meer gerespecteerd worden dan hel goed
van de kerke
Als de liberhaters de broeders van Jemmappe,
die geen kwaed maer veel goed doen, in bun
klooster durven gaen aenranden, hunne meubels
verbryzclen er eenen gloeyenden brandstapel
van maken om er die arme reiigieusen legend
op te verbranden, waerom zouden de revolulion-
naire dolziunigon van Luyk de burgers niet dur
ven den kop afslaen en de van bloeddruppeude
guillotine niet langs de straten doen dansen
Wann. Zoodat gy wilt besluyten, Dender
bode, dat de liberhaters de pligligSten zyn van
al de abominabele baldadigheden waerdoor de
luyksche schreeuwers 't land geschandvlekt in
iri gevaer gcbragl ltchhen?
Dend. ZekeiTyk, Wannes. 'T en zyn de kwaê
.losbollen van Luyk niet die de ware revolution-
naiien, de ware godsverloochenaers, de ware
socialisten zyn, maer 't zyn hunne leermeesters,
die 'l vergift van zulke verfoeyelyke schandprin-
cipeh in de jonge herten gegoten hebben, 't zyn
de liberhaters of Irancmagons gelyk gy ze noemen
wilt, want al wie liberiialer is, trekt met de
francmagons aen de zelfde koorde. Zoodanig dat
al wie in de kiezingen voor nen liberiialer stemt,
ook stemt voor nen francmagon, voor nen revo-
lutionnaii', voor nen socialist. Met een woord hy
kiest voor lie., wangedrocht, dat in zynen kop de
liberhalers draegt, in zynen balg de francmagons
en solidairen, en in zynen steert de verschrik
kende socialisten.
(Word voortgezet),
Ecnpn brief uyt Brussel aen de Gazette de
Liége brengt aerdige dingen aen den dag nopens
de benoeming van minister Bara. De openstaende
plaet.s van justicieminisler is eerst en vooral
aengeboden geweest aenaenaen
(ge rr.oogt niet laehen) aen M. de Macar van
Huy Maer den man bad verstand genoeg
om le begrypen dat by voor dit postje niet gebo
ren was en heeft liet gladal geweygerd en liy
had gelyk, want hy zou daer gezeten hebben
gelyk nen aep in nen porcelynwinkel. Alsdan zyn
onze oud versletene ministers met de portefeuille
van juslicie gcloopen by M. Pirmez. Dezen lieer
zou aem-éerd hebben onder twee conditiën 1°
Dat zy hunne wel op hel. overweldigen der kerk
goederen moesten begraven en er niet meer op
pey/.en 2° dat zy aen de uylvoering der roofwet
op de .studiebeurzen aenmcrkelyke wrz..cliting
moesten toebrengen,
Dit stond den luykschen proconcul niet acn,
en liy dacht dat hy toch betere slof in zyn pries-
terbatend magazyn had, wyl er den jongen gewe
zen beurzenslude'it Bara, die met d'oordjes der
kanonikken van Doornyk is opgeleerd, er nog te
pakken was. Dit was juyst 't alfaireken van mi
nister Frère, want Bara is jong en lieell niet de
grootste distinctie zyn examen van klcrikacletcr
voor den francmagohsjury afgelegd, en daermeê
zal 't versleten francmaconsmiuislcrie nog wat
gelapt zyn.
Bara dan word geroepen en men vraëgt hem
of hy wilt minister spe:en, wel te verstaen, mi
nister van jusiicie Solléns knikte Bara met
een zoo geestvervoerend geweld, dat hy zich
bykans het nekkebeenlje brak, doch by zyn ge-
knik vroeg hy dadelykofhy de roofwet op de
studiebeurzen stipteiyk zou mogen doen uylvoeren
en in dezen zit tyd de wet op de kerkgoederen
voordragen Zynen francmagonsappetyl is,
gelyk men ziet, zoo groot, dat liy niet aileenelyk
de sludiebeu: zen maer ook al het kerkegoed met
eenen keer wilt inslikken, dit is 't catholiek met
eenen keer opetenDe rondleurders in mi-
nislersportefeuillen aenveerdden met. volle vol
doening de vragen van Bara en Bara, 't is te
zeggen den gewezen beurzenstudent Bara, was
minister van justicie!
Men zegt dat den koning de begeertens van
Bara kende en ze aengeuomeu heeft. Dit verwon
dert ons niet, den koning lag ziek maer 't geen
ons verwondert, is dat, gebrek aen kieschheyd,
onze ministers eenen zieken koning durven ver
rassen wy zeggen verrassen, want als den
koning nog tc Ostende was, heeft hy zich, in
eene samenspraek met een der aenzienlykste
mannen des lands, billerlyk beklaegd over de
politiek van M. Frère, en heeft er bygevoegd dat
de wel op de kerkgoederen nooyt aen den dag
zou komen.
Den koning, ingezien zynen soberen gezond-
heydsslaet, onderwerpt zich aen alles, maer is
verre van alles goed le keuren, liet beyvys hier
van is. dat hy de eedsaflegging van den nieuwen
minister Bara niet heeft willen ontvangen, en
bvgevolg, in geene onderhandeling met hem tre
den
ook is er in overdreven, 'tis al waerheyd maer
ook gausch de waerheyd.
Wy kunnen den brief van M. Dechamps niet
mededeelen dewyi hy uytemiate lang is, en dat
meesterstuk willen wy ook niet krenken met het
gedeeltelyk over te dragen. Wy zetten onze lezers
aen liet zich te verschaffen: welhaestzal liet, in
eenige bladzyden uytgegeven worden.
De Politieke discussie zet zich onophoudelyk
in onze Kamer voort: wy zien niet wanneer men
er een eynde zal kunnen aenstellen, dewyl de
zelfde feyten gedurig door verscbillige sprekers
worden aengerand.Dit mael zyn liet geene
scliermmuP el ngen meer tusschen de rechter en
de linkerzyde, 'tis eenen volkomen oorlog; en,
wy mogen bet zeggen, de regterzyde gaet geenen
stap acliteruyt en laet niets onbeantwoord.
Maer met dit alles worden de belangen van
'i land verwaerloosd en den oorlog legen bet
klerikael kost scliroomelyk veel geld aen de
burgers die er niets by winnen. Maer dit komt
van voor liberhaters te stemmen.
Wal verschil is er tusschen M. Frére en M. de
Theux?
Antwoord: Hetzelfde als tusschen eenen hout
zager en eenen houtkliever.
M. Frère zaegt jaren lang aen eenen harden
klei'ikalen boom in welken by dry ondoorzaegbare
weeren vind de doode handhet zwart klerikael
spookden geheymen invloed der bisschoppen.
M. de Theux komt iederen keer dien zageman
ter hulp met eenen beytel die in eens de dry
weeren doorklieft, en de spaenders in liet aenge-
zigt van M. Frére doet vliegen. En dat heet parle
mentaire beracdslaging!
Is de afwezige bespreken, Meyngeestiglieyd
de afwezige lasteren is voorzeker lafhertighcyd.
Het een en liet ander deden, dezer dagen, MM.
Ilogier en.Dolez in de Kamer der Volksvertegen
woordigers. Zij hebben loon naer werken gevon
den. M. Dechamps, oud Vertegenwoordiger van
Charleroy den belasterden, komt aen beyde een
brief ken te behandigen dal hun lang zal geden
ken. Den scliryvcr maekt hunne schets naer
'tleven; zy is door eene meesterhand bewerkt.
Niéts ontbreekt aen het verhaei dal hy doet van
het parlementair loven dier twee mannen, .niets
Het koppel van twee uyt 't Verbond heeft deze
week de lastdragende burgers in onrust gebragt
door een artikel dat schyit geschreven te zyn
om door hun alleen verstaen te worden.
Zy spreken van een koninglyk besluyt van 12
november, 'l welk eene buytengewoohë belasting
van tien opcenten op liet foncièr en personneel
gedurende liet tegenwoordig jaer 18G5 goedkeurt.
Is dit eene nieuwe belasting, die men ons nog
in december gaet afpersen Men zou liet denken,
aengezien de buyteiigewoone opcenten voor het
tegenwoordig jaer reeds door koninglyk besluyt
van 51 december 18G4 goedgekeurd' waren én
reeds door de heeren ontvangers van staet en
stad zyn opgestreken.
Van den anderen kant zeggen zy dat het ko
ninglyk besluyt van 12 november eene beraed-
slaging van den gemeenlernod goedkeurt, behou
dende voor bel tegenwoordig jaer tien afzonder-
lyke opcenten op den grond cn personneel. Zou
den dan onze stadhuysbazen deze opcenten geligt
hebben zonder daertoe gemagtigd te zyn, én
vervolgens zouden zy eene koninglyke goedkeu
ring hebben moeten aclilernaerloopen om niet
verpügl te zyn aen de lastenbetalende burgers de
opgeligtte penningen terug te keeren
Wy weten nocli verstaen ons aen dit gescliryf-
sel, maer 't géén wy weten en ondervinden, is
dat, alwaer er eenige liberhalers aen 't beraed-
slagen bezig zillen, bet al tyd uytkoint op leggen,
en dat dit. leggen alzoo verre gekomen is, dat de
con tri butiela sten, sedert dal de liberhaters op
d'eyers zitten, reeds verdobbeld zyn. Blyven die
gasten nog lang meester in 't land, de'burgers
i zullen maer voor twee dingen meer te zorgen,
hebben 1° om den schralen kost le krygen, en
2" om al 't overige van hun gewin naer de ont
vangers te dragen. Dit zal liberael progres zyn
en veriiGting derbeurzen
Men heeft met verwondering bemerkt in de
Kamer dat den ex-minister Tescli plaets heeft
genomen op den hoek der bank, van de stom-
dooven, alias de mosselbauk, .aldus gcriaemd om
dal zy bezet is door de gentsehe vertegenwogrdi-
gers, Kercliove, Lippens en De Bast. Zulks be-
wyst waerscliynlyk dat M* Tescli die maer ver
trókken is na een hevig krakeel met minister
Frère, voornemens is te pronken, en zich zoo
wel als de dry gentsehe mossels wil gesloten,
houden.