Jaes\ Zondag, 4 ISeerl i till©. 1020. Bi immm - VERTREKUREN AELST AA Eli 6 FRANKS 'S JA;ÜN. vertrekuren i:vt volgende statiën De Kiesher vorming. (en. En wat middel gebrnykl zy? Maer wij vragen u Den Seoael ess den predik stoel. Mel Catholicism us en de revolutie. n 'üenderm. 5-20 8-28 945 12-20 3-10 6-16 9-12 ffi Gelid, Brugge, Oslcnde 7-47 8-25 (844 9-45 lokeren S-20 8-28 0-00 1-2 20 6-16 Geild) 12-39 3-10 3-18 6-16 6-39 8-37 9-18 Brus. 6-39E (le2ec78-05 8 12 9-38 11-38 12-13 Doornvk, liortrvk, Moescroen, fivssel (langs 2-38 '2 55 5-27 E (I» 2« c') 5-50 6-20 8-30 9-33 sj (lend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39 BO°ie¥miWA8"10 'M1 I Dool'nS'k' Ryssel (langs Alb) 7-53 5-33 0-00 few Tliiencn Luvk Verv" Land! 3-208-12 9-38 I Ninove. Geerai'dsb., Ath, 7-Ö5 2-55 3-35 8-60 9-45 12-15 3 10 Berger., Quiévrain, Namen, 7-55 2-55 5-35 n VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7- 0 9-00. 1.1 VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen. 4-0^ 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25. Te Lede slaen a! de konvoys uytger.omen de vertrekken uyl Brussel van 7-t5 8 05 12-00 6-00 8-05 en die van Gend 6-12 11-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santbergen slaen slil >r al de de konvoys. Te Gyseghem slaen stil al de konvoys. |e [tenderleeuw staeu al de konvoys uylgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00 6-00 8-40 en uyt Aelst 6-39 9-38 2-3S 5-27 6-29 8-30. jjF |erli'èkuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-0S 6 03 6-06 9-05. Cu*quc ^iiiini. Dendermonde, Aelst, Ninove, Geeraerdsbergen, Alh, VAN LOKEREN NAER 7-00 7-00 9-30 0-00 3-05 8-00 3-05 7-45 0-00. 0-00. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-35 7-25. Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-40 4-35 7-25. VAN GEND NAER Audenaerde, 6 45 9-30 1-30 6-00 8.—naer aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 S-05 ll 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-10. Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-25 (langs Meelt.) 5-45 6-37 8-00 1O-05 3-30 7-i Aelst 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45. AELST, DEN 5 MEERT 1806. t V8B rlyke door :*s en i der Onze geabonneerde» die over iuV 1865 en vroeger nog niet voldaen hebben, worden vriendelyk ver lacht ons hunnen inschryvingsprys in een man- laet op den post te laten geworden, om ons moeyte, de onkosten en werk van inzameling Ie sparen. De maoonnieke liberha tersparty gevoelende lat zy g'heel 't land door gedurig meer en meer [rond verliest en dat haer ryk van tyrannieke neestersehap gevaer loopt met eenen enkelen slag in duygen te vallen, zoekt ook gedurig naer oiddelen om dien slag al' te weeren en aldus len 't sclr'telken te konnen blyven. De mapon- ïieke liberhatersparty weet dat zy grootelyks egen 't volk gezondigd heeft 1° -Al 't zelve te verdrukken met zyne koste- [yksie vTyliedeu te verdelgen. 2° Met deszelfs teederst geliefde gevoelens van [pdsdienst te versmaden en te verkreuken. 3U Met schandwetten te maken die de regtveer- igheyd den nek omvringen en de officiële beur- :endievery in onze wetboeken laten insluypen. 4° Met "in alles den hatelyksten partygeest tegen het grootste deel der natie te gebruyken, aldus moedwillig en schaemteloos de gelyk- isyd van alle Belgen voor de wet te versmachten. Met het volk den laetsten druppel merg en tie iveet uyt te zuygen, door verpletterende contri- iutiën, door vraekroependc opcenten, door las- vau allen aerd op 't bier, op den genever, t. zout en op meer andere dingen van eerste loodzakelykheyd. 6° Met het afgeperste geld des volks onbe- ichoftelyk te verkwisten aen onnoo'zele forten en tanonnen, aen ongodsdienstige scholen en sub- iidiën aen liberhatersvriendekens en kozyntjes, en rampzalige komediën en goddelooze predi- anten, aen dwaze praelgebouwen en paleyzen, en prachtige wandeldreven en nutteiooze Maes- verken te Luyl:, aen belagchelyke soldaetjes- jpelen, knolexpositiën enz. enz. enz. De maponniëke doctrinaire liberhaterskoterie [evoelt dal zy 't volk verbitterd heeft met de pvydde kerkhoven te schenden, met in alles ten goddeloos gespuys den voorrang te geven. 8" Met de jonge schuldelooze leerlingen uyt de iberile scholen te verbeesten, al hun in openbare ilegtigheden te leeren zingen Wech met. 'l geloop Vech met de godsdienstgevoelen^Wech met Chris-* iws 9° Met aen 't sterfbed van ongelukkige zondaers LER dei'Sj iekën Jelui» uiten isclie ILL1É iden, it- of 'kten ir én, slvke i doop •eren nC', Apo- siekta, i.ig m sh rid, le-gal, heid. ndom als gevleesehde duyvek de wacht te staen om er Miester, HH. Sacramenten, hemelsehe gratie en iyndelyk de goddelyke bermhertigheyd op de medste wyze van te verwyderen, en die ellen delingen van in hun bed in 't diepste der lielie te tloen vallen. 10' Met openlyk de schroomelyke en godsha- nde leering t' onderwyzen dut den vrede der ziel fleenlyk te vinden is in de verloochening van God!!.. li' Met de booze schriften van eenen berucht- fea kerkdief en beeldstormer te doen herdrukken si aen't hool'd dier schriften te doen plaetsen hl én catlwlyken godsdienst niet alleenlijk moet "jtttedoofd maer in slyk en modder moei versmacht lorden 12" Met byna overal francmafonslogien in te 'Kien waerin zoowel de onbedachte opkomende eugd als den winstzoekenden, begeerlyken ge vorderden ouderdom gevangen vvorden'door liet ïrleydende lokaes van vette plaetsen en eer- itnbten, van tyddyke voordeelen en profyten zoo oor zich zeiven als voor hunne kinderen, en die laer die rampzalige francmnponsprinciepen in- aiygen die hun naer den breeden weg des-ver- wsleyden en ze, in plaets van er nuttige leden "or de samenleving van te maken, tot ware leessels der zelve opvormen. Kt alles heeft liet volk'gezien, gemediteerd en pstaen en daerom is liet ten uytertst verbolgen fgen die secte, welke kost wat kost met haren Wren klouw liet volk wilt geprangd houden. Ha! een middel dat, haer dunkens, onfeylbaer eene hervorming der kieswet!Maer in Mken zin die hervorming? In den zin der vry- hiigjt®eyd en der gelykheyd Ja, gy zyt er wel meè, Boet gy van de francmacons-liberhaters-doctri- - "hssen vryheyd of gelykheyd verwachten 't is in de ,E\Ti I mei eg de ovrri- ■bniik eene jne et nneg- iloen. iruikt iM. n «PB ieder* m, en ff. Hoof» ,816t leren. B.die open lieden S.721 allard enden iNtldel 1 kile meole rincii tem- 5O,U00 goud gnen zoeken in eene bbdelaershut, of braed- worsten in een hondenkot. Die mannen hebber, sedert jaren eene berekende politiek van versla ving en blinde gehoorzaemheyd ingehuldigd die politiek hebben zy gedurig gestaefd en onder- schraegd met alleenlyk en uytsluylelyk gasten aen het schotelken te laten 'lekken die op den maponnieken leest geschoeyd en dus van zelfden kaliber geworden zyn dan zy zelve, gasten die belang hebben- dat de francmaconskoterie blyve heerschen, omdat de goud- en zilverstukken van daer komen gasten, met een woord, die zonder de gunsten, de voordeelen en profyten welke den maconuieken haspel hun met volle handgrepen toewerpt, zouden moeten werken, zwoegen en zorgen gelyk de andere burgers, en gedwongen zyn uyt te roepen Adieu schoone dagen Adieu lekkeren kost Adieu goeden wyn Adieu schoone kleederen Adieu schoone huyzen. en meubels Adieu plaisieren êtc. etc. Het geld ont breekt ons, wy konnen met de wereld niet meer meê doen, het publiek zal ons over de schouders zien, en zoo zeer wy te voren gevreesd, gevleyd en aengeirokken wierden, zoo zeer zullen wy in 't vervolg verlaten, versmaed en verfoeyd wor den. Nu dan, dit is 't geen het maponniek doctrina- rismus maer al te wel berekend heeft en daerom wilt het. 't getal kiezers vermeerderen niet onder de brave burgerv, niet onder de treffelyke am bachtslieden, niet onder de belangwekkende buytenlieden, maer onder de halve "geleerden, die konnen bewyzen dat zy dry jaren naer school geweest hebben ofschoon zy 'dan noch mossel noch viscli zyn en niets zoo zeer van doen heb ben dan verstand en liefde lot het goed Waeronder nog Onder de gediplomeerde schoolmeesters, gedi plomeerde professors van scholen, wereldlyke gemeentekollegiën, universiteyten etc. die, willen zy hunne plaetsen behouden en hun broóken kon nen blyven winnen, meermaels tegen wil en dank hunne consciëntie zullen moeten geweld aeil- doen en voor fracmaconskandidaten stemmen. Maer waeronder byzonderlyk om kort te wezen Onder de function na rissen en bedienden van den slaet, van de provincie en van de gemeente, wier traktementen tot 1500 franks befoopen, en van welke er door dit middel alleen vyf duyzend kiezers zullen worden, kiezers welke meesten deels niet noodig zullen hebben geïnuyiband te worden, omdat zy door de maoonnieke zon uyt- gebroeyd en in de liberhaters-doctrinarischë pi'incipen geconfyt. zynde, zullen stemmen voor al wat aen dien rampzaligen haspel vasthangt of er door aenbevolen word. Kiezers, met een woord, die al hunne krachten zullen inspannen om den reeds krakenden f'rancmaconswagen uyt de de doólage te trekken ten eynde zy zelve met hem niet zouden verzinken Ziet daer catholyke landgenoten, welke schalk heden het francmaponnismus gebruykt om zich aen hel schotelken ie knnnen houden en u voort durend te konnen blyven pluymen. Is dit voor u eene reden van ontmoediging of bevreesdheyd Neen, duyzendmael neen, dit is den laetsten middel der wanhoop voor de liber- berhalers-francmapons, en voor u een onfeylbaer teeken dat gy sterker en sterker geworden zyt en in staet van hun 'hoofd te bieden met alle zekerheyd van ze te verpletteren. Ja, met alle zekerheyd van ze met eenen slag te verpletteren, want zy hebben een ontolbaer getal gewetens gerevolteerd welke te voren onverschillig, be nauwd of hun zelfs eenigerwyze toegenegen waren en welke nu luydop uylroepen Den liber- haterspartygeest is te walgelyk. geworden, de doctrinaire dwingelandy is te pnverdraeglyk te ontëerend en te schandvlekkend geworden, het mapouniek verderf en de zedeloosheyd, de maponnieke verleydirig gaen alle palen te buyten, daer moet een eynde aen gesteld worden of de samenleving is reddeloos verloren, want regt- veerdiglieyd,zedelykheyd, regt, wellen, waerbeyd en deugd- worden straffeloos verkracht, vernie tigd en verdelgd. Deze zyn noglans de steunpi laren van het maetschappelyk gebouw, en laten wyze teenemael verrotten, het gebouw zal in storten en ons allen onder zyne puynen hegra ven. En dan wee ons want alle herstelling zal onmogelyk wezen... Moed dan, catholyke landgenoten, nu is er voor 't goed nen stuyver te winnen, nu dat de worsteling om leven of dood gaet worden moed dan, zeggen wy nog eens, en des te meer moed, omdat gy zeker zyt van den zegeprael, ais gy wilt, daedzakelyk en krachtöadiglyk wilt, want willen is konnen zegevieren als gy moedig en onver schrokken voor regt en waerbeyd stryd Nimmer heeft God de zynen verlaten, en voor zeker zal hy ze nu niet verlaten, als zy voor Hem worstelen. Het spreekwoord moet Jus voor de catholyke Belgen eene daedzaek worden Helpt u zelve zoo helpt u GodMoed dus en onbeschroomd vooruyt Onder de artikels deze week in den Senaet aengenomen, bevind zich de schikking betrek- kelvk de vryheyd van den predikstoel. Men weet dat deze kwestie lange en hevige redetwisten heeft doen ontstaen in de Vertegenwoordigers Kamer'en in de drukpers. M. den baron d'Ane- than heeft ze onderzocht in een merkweerdig verslag. Den opstel door de Kamer aengenomen, heeft den voorkeur niet bekomen, en den Senaet heeft met eenparigheyd den volgenden opstel gestemd .welken door de byvoeging van een woord in italiek, voorgedragen was geweest door MM. den prins de Ligne, Forgeur, Malou, den baron de Tornaco, den baron d'Anethan en T'Kint-De Naeyer Art. 302. Zullen gestraft worden met een gevang van acht dagen tot dry maenden en eene boel van 26 tot 500 franks, de ministers van godsdiensten die, in de uyloefening hun- ner bediening, door redevoeringen in open- bare plegtighêden uytgesprokon regtstreeks zul- len aengerand hebben het gouvernement, eene wet, een koninklyk bevel of al anderen akt der openbare magt. Dezen artikel doet de straf verdwynen welke de Kamer bepaeld had tegen het allezen op den predikstoel van mandementen die de akten van het gouvernement aenranden. 'T is iets, maer volgen ons niet genoeg. Wie kan immers zeggen dal eene wet goed is, als zy de volste vryheyd geeft aen verkoehite gazetschryvers, aen plaets- zoekende heiberg-predikanten, aen de slechtste kerels d'eerste, maer aen eenen treffelyken deken, pastor of onderpastor,, die soms uyt gewetens- pligt moeten spreken," halvelings den mond stopt en dit omdat zy priester zyn Noglans dit heétèn de liberhatfers-doctrinarissen progres, verlichting en vry onderzoek....... In de schitterende conferentie door M. De Kerkhoye Zondag lost in den eatholvken letter- kring dezer stad gegeven, heelt hy aêngevangen met klaerlyk uyl te leggen wat 'caiholicismus en wat revolutie is. Ik zeg caiholicismus en niet chrislianismus, zegde den redenaer, omdat het catholicismus deneetiigen zetel is van den christen godsdienst, en omdat deszelfs vyanden deze god- deivke religie aanrandende, altyd hunne schich ten tegen het catholicismus uytwerpen. Van den anderen kant legt hy volgeuderwyze uyt wat de revolutie is allen akt tegen het wetielyk gezag is eenen opstand. De revolutie is den opstand iuge- rigt als grondstelsel. Den oorsprong der revolutie nagaende, heeft hy den zeiven gevonden in onzen eersten Vader Adam, die, uyt ongehoorzaemheyd, is opgestaen tegen,God, onder wiens gezag alleen hy geplaetst was. Sedert dien is de revolutie, altyd aenge- groeyd, zy bragt de seheuringen en kéttoryën te weeg die ware opstanden zyn tegen het goddelyk gezag der Kerk. Marlen Luther durfde den earstén de revolutie als.grondstelsel inrigten, later wierd zy in de wysbegéerte ingebragt, en op onze dagen verpest zy geheel do samenleving. De oorzaken der revolutie, zegde M. De Kerk- hove, zyn de zelfzucht en de hooveerdighevd. 'T is om zich zonder wederhouding aeu al hare driften te mogen overleveren dat er zooveel ver- schiilige secten tegen de Kerk zyn opgestaen, en gedurig de eenige christens religie aenranden en'tis dees onderscheyd welk haren roem uyl- maekt. 'T is aldus dat de vrydenkers alle jok afgeschud hebben dat hunne driften tegenkant. Eenen vrydenker zegde my eens, zoo verhaelt den achtbaren spreker wy nemen aeu dat twee en twee vier maken maer indien onze belangen zulks kwamen vergen, het m'eestendeei van óns zouden niet aerselen die stellige waerbeyd als ongerymd te verwerpen. Na bewezen te hebben dat de oorzaek der revo lutie in de zelfzucht gelegen is, gaet hy over tot hare uvtwerksels op de samenleving. Ue revolutie verzedeiopst de maetschappy en leyd haer gevol- gelyk lot liaren ondergang. De catholyke religie, integendeel, onderhoud er de zedelykheyd en strekt om de maetschappy te bewaren. De vyanden der religie, niet durvende beweeren dat de samenleving zonder zedelykheyd kan bestaen, zeggen dat er eene zedelykheyd mogelyk is zonder religiemen vind overal treffelyke menschen, zeggen zy. Ja, dit betwist ik niet* er zyn menschen wier driften min geweldig zyn, die, ten gevolge der gezelschappen waerin zy geleefd hebben, beter zyn dan anderen' den christen invloed dien zy ondergaen hebben is niet vremd aen dezen uytslag maer dit getal is zeer kleyu. Inderdaed, kan men wel onderstellen dat menschen, gansch en g'heel aen hunne drif ten overgelaten, zonder middel om ze te bewin- gen, zich tegen derzelver woede konnen verzet ten? Maer er zyn ook slechte onder de christenen. Dit is geen bewys, zy zyn slecht juyst omdat zy slechte christenen zyn. Het is die zedelykheyd zonder godsdienst die hun tot de onafh'anylyke zedeleer gebragt heeft. De vyanden der Kerk noemen ons slaven der bisschoppen en der priesters, die ons altyd aen hunne beslissing moeten onderwerpen zonder vrylyk de artikels die wy moeten gelooven te mogen onderzoeken. Dit is eene lastering 't is byzonderlyk op beden dat wy onze religie wel moeten bezitten en de priesters raden ons het vry onderzoek der zelve aen, om altyd in slaet le zyn ze le verdedigen. De revolutioiinairen willen van den God der christenen niet. zy gaen zelfsz.oo verre van te zeggen God is het kwaed. Zy gevoe len nogtans dat er iets noodig is waeraen alles moet onderwerpen zyn, en dan nemen zy den god- Staet en dien anderen god der revolutión- nairen, den god- Guillotien. De revolutie en het catholicismus verdeden thans de wereld onder huu tweeën. De revolutie houd niet op den mepsch toe te roepen OW REGT. De religie overwonnen door 't getal, maer die ofschoon overwonnen altyd voorlstryd, roept den mensch toe UWE I'LIGT. Aen de ryken, de pligt van den armen met goedheyd te behandelen, hem te helpen en hy te staen. Aen de armen, de pligt van aen hunne oversten te gehoorzamen, verdul- diglyk te lyden etc. De revolutie, integendeel, drylt den ryken aen de zwaksten te berooven en zich als meesters boven alle anderen mensehen te stellen zy spoort den armen aen het jok des gezags af te schudden en zich met hunne oversten gelyk te stellen. Neemt het christianismüs weg en laet de revolutie heerschen, en welhaest zult gy ofwel deafschuwelykste dwingelandy, ofwel de schroomelykste regeringsloosheyd zien opkomen. Om de menschen te bedriegen en zich aenhan- gers te maken, neemt de revolutie de schoonste titels aen szy is liberuel en wilt voor alles den vooruytgang der beschaving. Geene oorlogen meer, dit was goed voor de oproerige geesten der middeneeuwen heden heelt de rede le veel voortgang gedaen de aerde is thans maer eenen ujpfestrekten schaapstal waer alles om te beter gaet. Maer is 't misschien in den nacm van den vooruytgang der beschaving dat men thans g'heel de pool.sche natie mannen, vrouwen, "kinderen, ouderlingen omhals brengt, en dit onder de oogen van Europa, terwyl al volkeren diezicli de meest bcschaefde heeten, dit bloedig tooneel koud weg beschouwen Is 'l in naem des vooruytgangs of der rede dat de Amerikanen elkander gedurende vier jaren verscheurd hebben, dat de oorlogen van üenemerken, van China, van Mexiko en de moorderyën van den Libauus gevoerd en gepleegd zyn geweest?Nogtans, 't is met aen zich- zelve groote titels te geven en ons catholyken, de spotnamen van achteruytkruypèrs en 'licht- dompers toe te werpen, dat onze vyanden hunne rangen doen aerigroeyën en 't gezag overweldigd hebben. Maer ontmoedigen vjy ons niet by het zien van ons kleyn getal. De eerste christenen waren veel minder in getal, nogtans hebben zy den moed niet verloren en eyndelyk de wereld bekeerd, Stry. den wy dan zoo lang wy leven en is 't ons niet gegeven de vruchten vari onzen arbeyd te genie ten, indien onze nakomelingen den zegeprael be halen die wy begonnen hebben te bewerken, wy zullen eenen veel schooneren behalen dien God ons zal geven tot belooning van onzen arbeyd, zegeprael die nooyt zal eyndigen. Jongelingen, die hier tegenwoordig zyt, wan delt in den weg dien wy u aentoonen, 't is op u dat den zegeprael onzer heylige zaelt voortaen berustende is, gy hebt die pligt te vervullen, wy

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1866 | | pagina 1