2O'1' Jaer. Zondag, 154 Meert 1866. N" 1625
VERTREKUREN UYT AELST N A ER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
ALTYD UYTSTEL.
MAER.
Wiltuigen van den lïberha-
ters-letierks'ing.
ER30DE
Denderm. 5-20 8-28 9-45 42-20 3-10 6-16 9-12 9 Gend, Brugge, Oslende 7-47 8-25 (8-44 9-45
Lokeren 5-20 8-28 0-00 12 20 6-16 U Gend) 42-39 3-40 3-18 6-46 6-39 8-37 9-18
Brus. 6-39 E(lu2ecV 8-05 8 12 9-38 14-58 12-15 tg Doornvk, Kortryk, Moescroeri, Ryssel (langs
2-38 2 55 5-27 E (le 26 c') 5-50 6-20 8-50 9-35 ffi Gend) 6-47 8-44 12-39 3-48 6-39 8-39
Mech. Amw. 8-40 6-39 7-35 9-45 42-1» 14-31 Doornvk, Ryssel (langs Ath) 7-S3 S-3S 0-00
*8-14 9-38 1 GoJrards,, Alk, T!» 4-33 3-33 8-30
9-45 42-15 3 40 Bergen, Quievrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
van ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 41-00 2-30 4-00 7-'0 9-00.
VAN GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 40-35 2-25 6-25 7-25.
Te Lede slaen al de konvoys uytgenomen de vertrekken uvl Brussel van 7-15 8 05 42-00 6-00
8-05 en die van Gend 6-42 11-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santbergen slaen stil
al de de konvoys. Te Gyseghem staen stil al de konvoys.
Te Denderleeuw slaen al de konvoys uytgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-05 8-40,en uyt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30.
Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-12 8—17 12-10 12-28 3-08 6-03 6-06 9-05.
Culque Suuni.
Dendermonde, Aelst,
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath,
VAN LQKEREN NAER
7-00
7-00
9-30
0-00
3-05
3-05
8-00
7-45
6-30 40-40 4-40 4-
6-30 10-40 1-40 4-
6-30 10 40 4-35 7-
6-30 40-40 4-40 4-
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst
Brussel (langs Denderleeuw)
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede).
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 4-30 6-00 8. naer aelst 8-00 9-00 41-35 4-35 5-00
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-Ó0 S-05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6-00
Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw),
VAN DENDERMONDE NAER
35 7-25.
35 7-25.
■35 7-15.
5-57 6-45 l-§8
05 8-40.
7-30 2-20 5-15 8-45.
Brussel (langs Aelst) 7-30
Aelst
i-55 2-20 5-05 8-25 (langs Mech.) 5-45 6-37 8-00 40-
7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-
■05 .3-30 7-30.
25 9-45.
AELST, DEN 24 MEERT 1806.
yrr^rr-rrr^ Onze geabonneerden die over
i\\V 1865 en vroeger nog niet voldaen
hebben, worden vriendelyk ver
zocht ons hunnen inschryvingsprys in een man-
daet op den post te laten gewordenom ons
de moeyte, de onkosten en werk van inzameling
le sparen.
Sedert dat de liberhaters aen 't schotelken
zitten, hebben zy schier nog anders niet gedaen
■dan gezorgd voor zich zelve en voor hunne
vrienden. De openbare belangen, de vryheden
des volks, de gespaerzaemheden in de uytgaven,
de rust onder de gemoederen, den vrede des
lands, dit alles is allyd gelyk de bekeering by de
verouderde zondaers, uytgesteld geworden.
Als men hun sprak van de militiewet, die hate-
lyke bloedcontributie, die den geringen burger
byna alleen betaell te veranderen of af te schal
len, de liberhaters stelden het uyt.
Sprak men hun van de verdrukkenden wetten
op het zout, op het bier enz. te veranderen, zy
stelden het uyt.
Vroeg men hun om den verpletterende oor
logsbudget te verminderen en aldus de lasten
der arme contributiebetalers te verligten, die
vraeg wierd uytgesteld of naer den vergeetboek
verzonden.
Vroegen 800 duyzend petitionnarissen van het
land om de gewydde kerkhoven tegen de mapon-
nieke schenderyën en ontberingen te vrywaren,
die vraeg was voorde liberhaters van geen be
lang, en zy wierd uytgesteld of in de vuylmaude.
geworpen.
Wierd er hun gevraegd om de kieswet te ver
anderen en de schandelyke onregtveerdigheyd
te doen ophouden die aen den buy ten maer 11
kiezers geeft op 1000 inwooners, terwyl zy er
aen steden 41 op -1000 verleent, al wederom uyt-
stel.
Wierd er hun bewezen dat het een schreeu
wend onregt is dat de buytenkiezers van vyf tot
twaelf uren wegs moeten afleggen en tyd en' geld
verkwisten om hun kiesregt te konnen uytoefe-
nen, terwyl de kiezers der steden op hunne pan-
toeffels, nevefi hunne deur en zonder de minste
kosten hun regt konnen uytoefenen, en vroeg
men hun om die hatelyke privilegie te doen op
houden, 't was al wederom uytstel of van de
hand gewezen.
Petitionneerde men tegen de hatelyke wetten
op 't onderwys, die 't land ruineren en ongeloof,
tvvyfelleer en goddeloosheyd aen -de jongheyd
ingieten, die petitiën wierden met verachting óp
de zolders der kamer geworpen en later als vuyl
papier verkocht.
Wierd er gevraegd om de testamenten onge
schonden te bewaren, en den wil der testateurs
te eerbiedigen, foey dan, 't was de moeyte niet
weerd, de vraeg wierd verschoven en in de vuyl-
•mande geworpen.
DEN BEDELAERSJOAGEIV.
EENE VERTELLING.
Toen reed op zekeren dag den ouden Deuvik naer het
j taedhuys, vvaer het juysl zilliog was, en trad onver
wacht de zael binnen., met den geestelyken by zich.
Den burgemeester, die het meest over hem te zeggen
had gehad, zette een gezigt zoo vriendelyk ais hy maer
kon, en bood hem eenen stoel aen, vvaerop Deuvik
zonder komplimeulen plaets nam.
Heeren, begon hy, ik heb niets meê te deelen.
Daer ik echter geen vriend van lange redenering ben,
zal ik met de deur ia huys vallen. Gv weet, ik ben hier
geboren, en zou er misschien van honger zy» omge
komen, daer myne vaderstad en haer edelaehlbaren raed
geen lust betoonden om voor de armen, weezen en
noodlydenden te zorgen.
Zoo ben ik de wyde wereld ingegaan, en God heeft
my gezegend. In deze myne geboortestad is het echter
geen hoir beter geworden. Gy zyl rykc lieden, en doet
niets voor de armen. Voor weduwen en .weezen word
niet gezorgd, en niet eene armenschool bezit gy. En de
stad heelt middelen genoeg. Waer nu de stad en den
raed niets willen doen, heb ik zelfde handen uylgesto-
ken. Gy weet dal ik de vier huyzeu daer buyleii de
poort heb gebouwd, en ik zal ze in kort laten mèubele-
ren en voor gebruyk geschikt maken, in zoo ver dit nog
fiifct geschied zy Het eerste, het digst bv de poort,
is voor een burgerhospitael of gasthuys bestemd, opdat
■arme en zieke burgers, des noods ook hier ziek gewor-
Wierd erMaer 't is al genoeg, vragen wy,
met een woord, wat goeds de liberhaters gedaen
hebbenEn de antwoord is: niets, niets, vol
strekt niets.
Indien wy vragen wat kwaed zy gedaen hebben,
dan zouden de feyten en daedzaken ten antwoor-
de, bewyzen dat eenen g'heelen boek zou ontoe-
reykend zyn om dien liberhatersgeessel te bevat
ten. Nemen wy nogtans eenige punten op.
1° Zy hebben de jonge militianen naer Ant
werpen gezonden om ze er als ongelukkige last
dieren, in de moerassige kazematten en koorts-
verwekkende foutifikatiën, te doen slaven en
arbeyden dat 't zweet hun van den rug liep en
dal zy welhaest met 't polderkalf op'flyfnaer
huys gezonden wierden, om er tot last in plaets
van onderstand aen hunne arme ouders te die
nen.
2° Zy hebben de wetten op het zout en bier
zoo drukkend gemaekt, dal den armen, die schier
altyd palaten te voet moet eten, er nauwelyks,
een graentje zout kan hy voegen zonder er gróote
contributien voor te betalen, en dat den werk
man zich nauwelyks nog met een glas goed bier
kan versterken.
3° Den oorlogsbudget hebben zy zoodanig doen
zwellen, dal ons land er jaerlyks meer dan het
derde zyner inkomsten moet zien aen verslinden.
4° Zy hebben door alle middels de kerkhoven
geschonden en laten schenden, en hierdoor
zulke schandige ergernissen laten indringen, dat
de geeslelyke overheyd verpligt is van haer mi
nisterie tot het wyd'en van nieuwe kerkhoven
te weygeren, omdat zy geene waerborgen meer
heeft van de gewydde aerde tegen de heylig-
schenderyën eener gevloekte secte te zien vry
waren.
5° Zy hebben eene nieuwe kieswet voorgedra
gen, waerdoor zy 7 a 8 duyzend hunner betaelde
slaven als nieuwe trekpeerden aen den liber-
hatersvvagen konnen spannen, om hem uyt de
modderige doölage van de verrotte liberhatery
te konnen trekken daerby nog een ander wets
voorstel doende om het getal van libcrhaters-
knikkebollen in de kamer le vermeerderen, die
wetten zullen konnen stemmen om godsdienst
en vryheyd, zedelyk en stoflëlyk geluk des volks
etc. den nek te kraken, en van ons schoon catho-
lyk vaderland een rampzalig tweede Piemopt le
maken.
6° Zy hebben het land als met eene net over
spannen met eene menigte scholen en gestichten
waer God en zyne geboden, de Kerk en hare
wetten, het geloof en zyne weldaden op de bru-
taelste en boosaerdigste wyze buytengesloten
zyn, en dus waer de jeugd is overgelaten aen
haer zelve en ten prooy aen de rampzalige gevol
gen van eenen mensch zonder God.
7° De testamenten die in alle tyden, in alle
landen, door alle secten zyn geërbiedigd geweest,
de testamenten die aen de bloedigste omwente
lingen, aen den stroom der yslykste goddeloos
heyd waren ontsnapt, omdat die monsters ver
schrikt waren er d'hand aen te slaen, die testa
menten ziet men nu, onder bet impopulaire en
den vremdelingon, er in kunnen worden verpleegd en
genezen. Eene apotheek moet er by wezen, als ook eer,
byzonderen doktor. Voor alles is en word gezorgd, en
voor hel onderhoud is een kapilacl vastgesteld. Ik de
poneer de akte, waerby ik het aen de stad ten ge
schenke geef, niet de noodige voorwaerden hier Ier
plaets, en merk nog alleen maer aen, dat een en ander
door de regering des lands bereyd is gezien en goed
gekeurd.
liet tweede gebouw is door my tot een weeshuys
bestemd. Voor eene doelmatige mrigting is gezorgd.
Ook dit zal van liet noodige worden voorzien, terwyl ik
liet kapilael reeds heb vastgezet, voor eenen vader,
moeder, en al wie er verder noodig mogl wezen.
Hel derde is een huys voor oude, zieke en hulp
behoevende lieden, iuzouderheyd voor de lammen en
kreupelen, die hier in de stad op de hoeken der straten
en aen de kreupelen, die hier in de stad op de hoeken
der straten en aen de kerkdeuren slaen bedelen. Zy
kunnen daer verpleegd worden tot aen hun zalig eynde.
Jk heb ook hier alles lang te voren overwogen, en ge
zorgd dat zy aen niets gebrek hebben. De geneeshee-ren
en heelmeesters ontvangen voor de zorg aen hun lig-
chaem, en de geestelyken voor die aen hunne ziel be
sleed de noodige vergoeding. Dit alles is in deze akte
vastgesteld en bcpneld.
a Het vierde g houw is tot werkhuys bestemd voor
gezonde menschen, die anders loopen bedelen zy
mogen kinderen uf volwassen zyn ingsgeiyks tot ver-
belerhuys voor dronkaerds, dagdieven, en al de zooda-
nigen die niet willen oppassen. Gc ziet, mynheeren
dat is een ruym veld, inzonderheyd als men het wilde
uytbreyden tot menschen als gy en anderen, die niet
gehaet liberhaterdom, in volle 19dc eeuw, inpal
men, vaneenscheuren en opslokken, dit ten spyte
van Grondwet, van regtveerdigheyd en van Gods
geboden zelve.
Als gy dit alles ziet en overweegt, landgenoten,
is 't dan niet meer dan hoog tyd dat er eynde
gesteld worde aen de verdrukkingen die de liber-
liaters-francmaponsecte op u doet wegen ts het
niet meer dan hoog tyd dat er pael en perk ge
steld worde aen dien stroom van ongeregligheyd
die bedreygt ons catholyk vaderland te verzwel
gen
Gy zegt ja, welnu, den tyd nadert op welken
gy, gewapend met uw kiesregt, zult kunnen zeg
gen geenen duym verder meer, 't is gedaen,
ge moet weg of onzen naem zal geen Belg meer
wezen
Dus de liberale Aelstersehe damen, die
sedert larig met spyt gevoelden dat hare opvoe
ding, volgens de lieftallige uyidrukking van M.
den grooten verslaggever Eyerman, niet volledig
niet voldoende was deze damen hebben onlangs,
door de zorg van den liberhalerskring, op ons
stadhuys een krachtig supplement van opvoeding
gekregenHet geklap der vremde predikan-
tinne duerde vijf kwaert uers lang, zeggen de twee
heeren opstellers van 't Verbond, en de damen
zaten daer als geboeyd onder de beloovenng van een
dikmaels geestigsomtijds schertsend woord. De
oudste en de dikste waren de meest betooverde:
men zag ze gapen alsof zy met iedere zinsnede
eene g'heele schotel rystpap gingen inslokken.
Ook heeft de predikantinne wondere dingen ver
teld. Om maer een enkel puntje aen te halen,
volgens de twee heeren uyt 'l Verbond zegde zy
dat, om een goed huyshouden te vormen, de
vrouw in vollomehe gemeenschap van denkbeelden
mei haren man moet levendit is te zeggen dat,
als den man goddeloos of francmapon is, de
vrouw ook noch van God, noch van zyn gebod
mag weten; dat als dien man zynen paessohen
niet houd, de vrouw zich ook wel moet wachten'
van tot den biechtstoel te'naderen; en onder de
arme klas, (waermeê 't madameke zich ook bezig
hield) dat de vrouw van eenen zatlap zich ook
moet konnen zat drinken, om aldus, met hem de
worsteling le kunnen aengaen, die haer door
't Verbond word aenbevolen, om haer te redden...
Aengezien onze liberale damen zich zoo ligt
door een geestig en schertsend woord laten boeyën
en betooveren, zal waerschynlyk den liberhalers
kring in 'tkort de gelegenheyd waernemen van
haer ook zekeren brusselsehen predikant ie laten
hooren, die te Doornyk en elders over het lugchen
in de kunst fransch en vlaemsch ondereen gebab
beld en zoodanige godslasteringen en schimper-
nyën legen al wat heylig is uytgebraekt beeft,
dat de veroniweerdigde damen hem het woord
polisson toekenden, en dat. een protestantschen
heer luydop riep: e'est infame, en een professor
c'est ignoble
doen waertoe zy van Gods en reglsplege verpligt zyn.
Over hel doel van dit huvs is een inzender stal nol ont
worpen en door de regering goedgekeurd. Ook hier is
voor alles gezorgd.
ic Nu deponeer ik al deze akten, als schenkingen aen
de stad, hier ter plaetsmaer ik liet» my het oppcrloe-
ziglvoorbehouden zoolang ik leef. Sterf ik, dan treden
anderen, die ik dacrloe verzocht en benoemd heb, in
myne plaets en wel met gelyk regt.
Nog eene zaek. Het werkhuys is kant en klaer.
Eenen opzigler heb ik omboden hy is er reeds.
Ik vorder van. u, krachlens de volmagt, die ik van de
regering heb ontvangen, dat le beginnen met morgen,
door lusscheukomsl der politic, alle bedelacrs, zonder
uytzondering, aen mv worden afgeleverd. Hier is de Ivst
waerop de dronkenlappcn er. zwervers in deze stad
slaen opgeteekend. Ik verwacht ze alle morgen vroeg!
Den burgemeester en dun edel-achtbaren raed zalen te
zien of ze gek waren. Zoo iets was hun nog nooyt voor
gekomen. Toen Deuvik had uytgesproken, stond den
burgemeester op, hoes.Le drymael, en wilde goh begin
maken mei het houden eener dankrede maer Deuvik
stuylte hem koi taf. Geef u geen moeyte, zegde hy.
Dank begeer ik niet; slechts pliglvervulling verlang ik.
Ik weel hoe men n)y hier over den hekel heeft gebaeld,
omdat ik aen geen bedelaer iets geef. Jk weel ook, uyt
eygen ervaring, dat hel bedelen ligchaem en ziel ver
deelt. Ik ben hcdelaersjongcn geweest, ofschoon lang
niet van de ergste soortintusschen weei ik waer hel
bedelen naer toe leyd. Gods genade heeft my gi-red
daeiom wil ik helpen' vvaer ik kan. Het bedelen te ver-
bicden, zonder voor de armen en verdommen te zor
gen, is eene pn.monschelvkheyd. Zy willen leven. Mogen
De twee heeren uyt 't Verbond schynen oen
onzen eerw. heer Deken te willen leeren wat
hem zou te doen staen indien er hier te Aelst
een protestant kwame te sterven. Om by hun,
en vervolgens ook by onze stadhuysbazén voor
een treffelyk man en vveerdigen geestelyken aen-
zien te worden, zou hy moeten stiptelyk de vyf
volgende puntjes naleven.
1° De klokken van de kerk doen luyden.
2° De weezen van beyde geslachten en andere
kinderen uyt de schooien doen deel maken van
den lykstoet.
5° Het lyk in gewyde aerde doen begraven.
4° Als pastor van de parochie de begraving
bywooneu in pastoreel gevvaed en met al de tee-
kens van den catholyken godsdienst.
3° Indien er eenen protestantschen Domine
verschynt, hem in de kerk den dienst laten doen
er. hem zelfs op den predikstoel laten klimmen
om zyn sermoentje af te geven
De twee heeren uyt 't Verbond verheffen tot in
den derden hemel de zwilsers van Soleure, die
hunnen bisschop voor de deur van zyn paleys
door liet gepeupel hebben doen uytjouwen, omdat
den prelaet bovenstaende vyf puntjes niet toege
laten bad voor de begraving van eenen protes
tant die, by geval, in een gansch catholyk dorp
gestorven was. Hierby wenschen gemelde heeren
dat overal het openbaer gevoel('tis te zeggen den
oproer van 'tgepeupel) zulke poogingen zou on
derdrukken en de verdwaelde kerkvoogden tot
hunne pligt van broederlyke liefdadigheyd
terugroepen
Wy moeten hier byvoegen dat het vertelsel van
't Verbond vol leugens is, dat den goeden bis
schop voor het enkel door ons aengebaeld feyt
zich in levensgevaer bevind, en waerschynlyk
zal moeten vlugten, en dat eyndelyk al de liber-
haters-francmaponsbladen even gelyk het Ver
bond de oproermakers loven en pryzen, verkla
rende dat liet, een werk van broederlyke liefda
digheyd is zulke oproermakers op te' hitsen te
gen de bisschoppen die hunne piigten kwyten,.,.
Den Grooten-Oosten der francmacons te Brus
sel heeft een wydloopig verslag uytgegeven over
het fameus apenspel der vereenigde logiën ter
eere van koning Leopold I.
Dit verslag bevestigt volkomen alles wat wy
nopens deze zoo dwaze als belagchelyke komedie
in ons blad verliaeld hebben, benevens nog ver-
scheydene even zoo curieuse omstandigheden,
onder andere, dat. er wel 1000a 1200 fraricinapons
tegenwoordig waren, verdeeld in dry benden of
kolommen, en dat M. Eyerman van Aelst aen
't hoofd van de noordsehe bende of kolom te
pronken stond, en dus 300 a 400 francmapons
mulei' zyn kommando had. M. Eyerman groeyt in
grootheyd: Groolverslaggever in den genieente-
raed, Grootredenaer in de Alliance, Grootfranc-
mapori in den Grooten-Oosteu-Öosien Profi»
eiat, cathuiyke burgers,.,..
zy niet bedelen, zoo als zy gewoon zyn, dan worden
zy dieven. Uier kunt gc echter het bedelen verbieden
want er is voor alles gezorgd. Alhreeht, den geestelyken
zal my vooreerst met raed en daed hystaen. Doel gy nu
ook öwe pligt, heeren en daermede vaerwelHy
ging heen.
Kort en bondig was hy, maer beleefd om den weörga
niet. Trouwens, den edel-aehtbnrcn raed. had, wet
beschouwd, niet beiers verdiend, en den zeeman was
gewoon zoo le bandelen. Kort en goed, en op d,en may
at', daer was hy eenen liefhebber van.
Den eerweerden heer Aibrecht bleef, om nu den raed
alles te verklaren en uyt te leggen.
Wat Deuvik verlangd had, gebeurde. Eiken hedeiaoi'.
die zich den anderen morgen zien liet, wierd opgeljgl en
naer bet werkhuys ovcrgebragl Hier moest hy eersl in
een had gaen, daema kreeg hy nieuwe kleuren en ver
volgens was hel Die niet werkt zal niet etenMen
kon een beroep kiezen zoo als men wilde. Er was eene
kieérmakcrs-, eene schoenmakers-, eene timmer«n.aus-
werkplnets, eene drneybank, ee.tie smederv; kortom,
van alles, en by elke slond eenen meester oen het
hoofd. Weldra waren allen aen d.en gang. De oude van
dagen, die geen ambacht kenden, wierden aen het we
ven van grof linnen gezet; daer viel niet veel aen te
loeren. De jongens kregen aHen een meester; het was
een geschaef, een geklop, een gepiek, een gedracy,
dat het een lust was. De meysjes waren aen belander
eynde van het huys bezig en hadden genoeg mei bet
klaer maken van den pol te doen; naoyen en breven
leerden zy in de tusschen-urcn. Ook hadden zy 'zoo
wel als dé jongens, hare uren, waerin zy by d n mees
ter in het werkhuys onderwys in bet lezen, schryye^