20de Jaer. Zondag, 8 April 186©. N" 102
O»
VERTREKUREN UYT A BEST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
WA EROP MIKKEN ZY1
En hoe zoo
Bellarmien en Den Dender-
bode.
DEN DEN
Denderm. 5-20 8-28 9-45 12-20 3-1 6-16 9 12 m Gend, Brugge, Ostende 7-47 8-25 (8-44 9-45
j| Gend) 12-39 3-10 3-18 6-16 6-39 8-37 9-18
Lokeren 5-20 8-28 0-0u 12 20 6-16
Brus. 6-39 E(le2ecV8-05 8 12 9-38 11-58 12-15 Doornvk, Korlryk, Moescroeri, Rvssel (langs
2-38 2 55 5-27 E (1°2e c'J 5-50 6-2(»_8-50 9 35 jg Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39
Mech. Aniw. 5-20 6-39 7-55 9-45 12-10 12-31
Doornyk, Rvssel (langs Alh) 7-55 5-35 0-60
3-10 3 20 5-50 6-16 6 24 8-45 8-50 g v. til a ov D „A
I.euv. Thienen Luyk Verv. Land. 5-208-12 9-38 g N,nove> Geerardsb., Alh, <-o5 2-55 5-35 8-o0
9-45 12-15 3 10 j§ Bergen, Quiévrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, jokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7- 0 9-00.
VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25.
Te Lede slaen al de konvoys uylgenomen de vertrekken uyl Brussel van 7-15 8 05 12-00 6-00
8-05 en die van Gend 6-12 11-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santbergen slaen slil
al de de konvoys. - Te Gyseghem slaen slil al de konvoys.
Te Denderleeuw slaen al de konvoys uylgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-n5 8-40 en uyt Aelsl 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30.
Vertrekuren uyl Denderleeuw uaer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6 03 6-06 9-05.
VAN I.OKEREN NAER
Dendermonde, Aelst, 7-00 9-30 3-03 8-00 0-00.
Ninove, Geeraerdsbergen, Atb, 7-00 0-00 3-05 7-45 0-0O.
VAN ATIl NAER
Geeraerdsbergen. Ninove, Aelsl, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelsl 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-35 7-25.
Gend, Brugge, Ooslende (langs Lede). 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
VAN GEND NAF.R
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aei.st 8-00 9-00 11-33 4-35 3-00 3-57 6-45 8-4;
VAN BRUSSEL NAER
Aelsl, Gend. 7-15 7-25 8-00 8-05 11 20 12-09 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-10.
Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-13 8-15.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55 2-20 5-05 8-25 (langs Mech.) 5-45 6-37 S-00 10-05 3-30 7-3#,
Aelsl 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45.
fnlque Srmiïi.
AELST, DEN 7 APRIL 1866.
Eerstdags zullen onze kwit-
tancien van abonnementen etc.
door den post worden aengeto-
den aen degene onzer inschryvers die nog niet
voldaen hebben. Wy verzoeken hun vriendelyk
dezelve te betalen om ons alle verlorene onkosten
van terugzending en moeyte te besparen.
Door de schandwet die de liberhatery komt te
smeden, welke aen liberhatersneslen meer repre
sentanten gaet laten kiezen dan grondwet, billyk-
heyd en regtveerdigheyd toelaten, door 'die
schandwet, zeggen wy, mikken de liberhaters
op de versterking der liberhatersmeerderheyd,
die hun zal toelaten eenen g'heelen reessem
partyakten, kwellingen, knevelaryën en dwinge-
landige maetregels legen de catiiolyken uyt te
voeren en zich aldus aen het schotelken te
houden.
Be maconnieke liberhatery wilt
1° Al hare ontwerpen in de roofwet der stu
diebeurzen verborgen, verwezenlyken.
2° Het wetsontwerp op de kerkfabrieken door-
dryveri, om bisschoppen, pastors, katbolyken en
al wat aen de kerk vastgehecht is, te pynigen,
te kwellen en van allen invloed te beroovèn.
3° Eenen doodslag aen de calholyke gevoelens
toebrengen met de gewydde kerkhoven te out
êeren en te schenden, om de afschuwelyke lee
ring der solidairen in te voeren.
4° Overal de opvoeding der kinderen overwel
digen om deze volgens de zoogenaemde onaf-
kanglgke zedeleer, dit is te zeggen, zonder God en
zonder religie, op te kweeken.
S° Den predikstoel laten bewaken door eenen
champetter of anderen betaelden spioen van de
maponnieke kliek.
6° Het bestuer der openbare liefdadigheyd
teeneinael in d'handen stellen van gasten die
van de francmaponsprincipen doorweekt zyn.
7" Eyndelyk eenen geheelen reessem ontwer
pen die vyandig zyn aen dien godsdienst als
wetten doordryven, om te konnen zeggen dat de
mannen der Iogiën niets anders doen dan de wet
uytvoeren, dit is te zeggen den wi! des volks,
en aldus de geestelyke overheyd en de catholyke
bevolking onder de francmaponsroede te doen
plooyën. Alle maetregels zyn genomen om de
vlaemsche bevolkingen te verpletleren. De iaetst
gestemde wet bewyst dit duydelyk.
Twaelf nieuwe leden gaen iy de wetgevende
kamers gevoegd worden, en van die twaelf, is er
GEENEN EENEN voor de Vlaenderen!Het is
eene genomene maconnieke beslissing van name-
lyk de vlaemsche volksvertegenwoordigers lot
stellige minderheyd te vernypen, om deze te
beletten zich nog te doen aenhooren en onze
principen en belangen te doen geldenLet er
wel op, kiezers der beyde Vlaenderen, uwe be
langen zoo geestelijke als tydelyke gaen effenaf op
het spel gezet worden, en voorzeker verliest gy,
verpletterd onder de meerderhevd, indien gy
uiet al uwe krachten inspant en "niet met eene
onverbrekelyke eendragt, met eene oridempelyke
stoutmcedigheyd de handschoen opraept om uwe
maconnieke verdrukkers en dwingelanden op
eeue wettige wyze, door de kiezingeu, te ver
pletteren.
Den oogenblik is daer van te willen en zoo
krachtdadiglyk te willen, dat niets kan vveder-
staen aen 'igeen gy besloten hebt van namelyk
te stryden tegen deze:
Die u uw geloof en uwe vryheden willen ont-
rooveri
Die uw regt van eygendom verscheuren eri
inpalmen
Die uw regt van op gewyden grond begraven
te worden vernietigen
Die u tot de schandigste slaverny willen ver
nederen
Die uwen godsdienst in 'Islyk willen ver
smachten
Die u eyndelyk den laetsten druppel merg en
bloed zoeken uyt te zuygen door vraekroepende
senandcontributiën, welke gy eyndelyk niet meer
zult konnen betalen.
4a, den oogenblik van te strvden is daer; laet
ons catholyke meetings houden gelyk te Luyk te
Antwerpen en in andere plaetseu; 'laet ons daer
#e grieven blootleggen du» wy tegen den alles-
overweldigenden francmaponshaspel te doen
gelden hebben, en nemen wy daer al te gelyk
bet onverbrekelyk hesiuyt van als eenen man te
werken voor den triornl van Godsdienst, t ryheyo
en Vaderland.
Willen de catholyke genootschappen van Vlaen
deren tegen de onregiveerdige wet op de ver
meerdering van bet getal représentanten by den
senaet protesteren en voor de herstelling van dit
vraekroepand onregt en schandige verdrukking
der Viaenderen petit ionneren, zv mogen zeker
zyn dat zy zullen gelukken, want de vlaemsche
liberhaterssenal.eurs zouden tegen die petitiën
niet mogen werken, zonder zich aen eene onge
nadige afkoking bloot te stellen, want dan zou
den de kiezers zoo liberhaters als 'calholyken
moeten klaer zien en begrypen dat hunne last
hebbers in den Senaet niets anders zyn dan
stompe fopmaclnnen, uyterlyk goed om den mi-
nisterielen wagen te smeeren en deszelfs kra
kende wielen nog wat in gang te houden.
Overweegt wel wat wy u zeggen, kiezers der
Vlaenderen, want van de uytvoeriug of verwaer-
loozing dezer raedgeving zal alles afhangen
Wilt gy u redden, ge kont, wilt ge niet, gy zult
het beklagen, en beweenen en het willen doen
als het zal te late zyn.
Bellarmien.Denderbode, 'k en kan niet meer
wederstaen u eens te komen spreken over liet
onnoozel apenspel der francmapons, 't geen gy
onlangs in uw blad beschreven hebt.
Denderbode. Ge zyt my wel gekomen, vriend
Bellarmien. Zet u neêr en vraeg inaer al wat gy
weten wilt.
Beul:!k zou willen weten waerom de moor-
telbroers zich met zulke belachelyke momineryën
bezig houden, die hun veeleer voor eenen hoop
krankzinnigen dan voorredelyke meuschen moe
ten doen passeren.
Dend.Dit is gemakkelyk om verstaen. Zy
doen dit t" om dupen te vangen, die meenen',
gelyk er nog al in 't publiek gezegd word, dat er
by de franemapons geen kwaed bèstaet2" omdat
zy toch iets moeten doen om in hunne vergade
ringen den tyd te |iasseren en de oogen van de
dommerikken te blindlapper. 5° omdat deze
niommaryën zeer geschikt zyn out aen de nieuwe
dupen te doen gelooveu dal hunne gelieymen zoo
erg niet zyn dan den Paus en de bisschoppen
voorhouden.
BeLL. Zyn er dan onder de franemapons
dupen die in de Iogiën geen kwaed bemerken
Dend. Voortyds was 't nog al mogeiyk dat
protestanten en flauwe catholyken, zelts s'ouve-
reynen en ander groot volk er zoo groot kwaed
niet in vonden, omdat de kopstukken der t'ranc-
mapoiis hun gelieym doelwit zorgvuldiglyk ver
borgen hielden er bestond nogtans altyrt groot
kwaed in den schrikkelyken eed van gëtrouwhëyd
en geheyinliouding dien zy moesten afleggen, en
door den welken zy aen onbekende kopstukken
IN ALLES moesten gehoorzamen.
Bell. Gy zegt voortyds, Denderbode maer
hedendaegs?
Dendekb. Hedendags hebben de kopstukken
byna overal het masker afgelegd, en is hunne
samenzweering tegen onzen heyligen godsdienst
zoo klaerblykelyk geworden, dat' alwie francma-
pon word, wetens en willens aen dezelve deel
neemt.
Bell. Is dit dan toch zoo erg geworden
Dend. Ja, vriend Ik zou er u menigvuldige
bewyzen konnen van geven. Ik wil u voor den
oogenblik maer vragen of gy hier of in andere
plaetseu, wel eenen francmapon kent die voor
nen halven centiem religie heeft
Bell. G'hebt gelyk, Denderbode. Men ziet
er wel hier en daer die somtyds naer de kerk
eens gaen, maer zy zouden er Veel beter uvlbly-
venwant 't is schande hoe zy er zich gedragen.
Dend, En niet alleen hebben zy geen religie,
maer in alle omstandigheden ziet' men ze alle
middels aenwenden om de religie hatelyk te
maken en zooveel mogeiyk uyt te roeven.
Bell. Maer, Denderbode, hoe komt het dan
dat treffelyke jongelingen, kinderen van christe-
lyke ouders en brael opgebragt, zoo ligt francma
pon worden
Dend. Ge zult dit gemakkelyk verstaen,
vriend. Dit gebeurt voornameiyk op plaetsen
waer de kopstukken hunne zendelingen hebben,
die van wege den Grooten-Oosten of Opperfraric-
maponsbestuer belast zyn er rekruten te werven
en eene logic Ie stichten. Niets is lieftalliger,
vriendelyker, bereydwilliger om aen iedereen
dienst té doen, dan zulken zendeling bemerkt
liy zelf crgèns of word er hem eenen jongeling
aengewezen die zoo ehristelyk, zoo Ijraef ol ker-
kelyk niet meer is dan hy plagt, den zendeling
zoekt alle gelegenheden om dien jongeling naer
zich te trekken. Hy bewyst hem vriendschap, hy
vleyt zyne neygingen en driften, zoekt hem smaek
in te boezemen voor de maponnieke leerstelsels,
en brengt hem eyndelyk zoo verre, dat hy hem
niet aileenlyk voor goed vast heeft, maer hem
ook kan gebruyken 'om andere zyner kamaraden
in 't net te krygen.
In weynige jaren tyds kan zulken zendeling
eene g'heeie stad onder hel francmaponsjok bren
gen en er alderhande maetregelen doen uytvoe-
j ren ten dienste der samenzweering tegen de
religie.
Overal waer de fraucmapons meester zyn, stich
ten zygoddeiooze scholen om onze kinderen aen
den godsdienstigen invloed te onttrekken zy
stelen onze catholyke beurzen om er in hunne
universiteyten godsdiensthaters en priesterver-
sinaders meé te smeden zy sleuren onze bis
schoppen en pastors voor de regtbanken omdat
deze weygeren lot stelen ineè te helpen zy be-
rooven ons van onze gewydde kerkhoven om de
catholyken niet hui). Ie. samen in eenen zelftlen
Vuyliïispüt te délven zy zyn op 't punt zich van
onze kerken zelve met alles wai ze inhouden
meester te maken en er de pastors van alle gezag,
van alle magl, van allen invloed te beroovèn zy
zyn openlyk vyandig aen den Paus en als ware
Chrisfusbalers hoort men ze de schroomelykste
goddeloosh- den legen alles wat beylig is uylbra-
ken.... Eyndelyk zy werken onophoudelyk vol
gens de voorschriften welke onlangs den vene
rabelen eener logie in de volgende bewoordingen
algal
Wy moeten aen het werk vallen. Ten allen
kante is den VYAN.) bezig met zich goed in slag
order te stellen te vergeefs weenden wy ons te
mogen beloven den EEBLOOZEN dit is te zeggen,
Christus en de catholyke i eligie, verpletterd te hebben
in de i8li' eeuw DEN EEBLOOZEN herleeft ster
ker en onverdr.tegzamer dan oogt.
Wy moeten dan Autaer legen Autaer stellen,
en onderwijs tegen onderwys géven.
Bell. Gy zoud my wel doen twyfelen of zy
nog aen God gelooveu. G'hebt ons meermaels
gezegd dat ze in hunne schriften nooyt van God
spreken, maer aileenlyk van zekeren ingebeelden
groeten bouwmeester'van 't heelal.
Dend. Heden gaet liet nog erger. Ge weet
wat ik zondag lest verhaeld heb nopens het aen-
veerden van eenen francmapon In de logie te
Brussel.
Bell.Ja, hoe hem den Venerabelen gevraegd
heeft of hy aen eenen God gelooide, en hoe, op
zyne antwoord dat hy aen niets gelooide dan aen
het mensclidom en van geene religie was. den
Venerabelen hem daerloe volkomen vry verklaer-
de, zeggende dat den God der francmapons den
God der priesters niet is, maer de» genen der
rede of den grooten bouwmeester van 't heelal.
Dend. Eu dat er ten gevolge in 'tkort te
Brussel eene algemeene vergadering van al de
Belgische fraucrrapouslogiën zal gehouden wor
den, om eens voor all.yd lo beslissen of de moor
telbroers verpligt zyn aen eene godheyd te ge
looveu en aen wat voor eerie.
Bell. Nu, als zy van onzen lieven Heer God
met meer willen, zy hebben maer eenen onder
huil voor afgod te kiezen, by voorbeeld, aigod
Frère, afgod Bara, of algod Rogier; want die
kerels zyn wel stout tegen den Almagtigeu God,
Schepper van hemel en aerde, maer ze zyn inte
gendeel nedrig en kruypend aen de voeten der
bazen die aen 'tschoteiken zitlen.
Dend. bit laetste laet zicli begrypen, 'tis
om er een sloksken uyt te krygen en er den zwier
in de wereld te konnen meè maken, en 'tis juyst
daer de pest die 't land verwoest, verderft "en
naer zynen ondergang leyd. Daertegen is er
maer eene remedie te weten, dat de kiezers
overal de kamers, de provincie- en gemeentera
den zuyveren van al wat francmapon is; alsdan
mogen wy verzekerd zyn dat de afgoden Frère,
Bara, Rogier en andere algodjes van minderen
kaliber maer van zelfden deesem, met g' heel
bunnen aenhang voorgoed in 't stof zullen vallen
om zich in de wanhoop dood te spartelen.
Er word thans veel gesproken van eene alge
meene kiezing in juny en van het afstellen van
t' ministerie, zegt den liien Public. Men geef)
voor reden dat onzen nieuwen vorst, die tus-
schen de Belgen geen onderscheyd wilt maken,
van gedacht zou zyn hel publiek gevoelen ,te
rnedplegen nopens een staetsbestier t' welk deze
gelykheyd der Belgen volstrekt miskent. Wy
laten ons in politieke zaken niet ligt misleyden'.
nogtans wy hebben van eersten af geloofd en
gelooven nog dat dezen akt van regtveerdighevd
zeer mogeiyk, ja, zeer waerschynelyk en zeifs
noodzakelyk is.
Den ligt/ut du Parlement, zoo iedereen wel be-
grypt, is daer over misnoegd, en doet zyn beste
om dat gedacht aen den kant te stelleu. Wel
boe, zegt het liberhatersblad, den koning zou het
land raedplegen?... 'Tis om te lagchen Wie
heeft u zulke leugens opgedraeyd, t' is wel te
zien dat gy u met den i april hebt laten foppen.,.
Wat meer is zegt den ministeriëlen Egout, ik
verklaar u dat t' ministerie niet meer van zin is
liet scbotelken te verlaten dan den Paus zyn
tydeiyk bestier af te staen, Lezers, wat zegt gy
van deze vergelykenis, is zvniet weerdig van dei)
Egout?
Gaet dit niet wat verre, als gy hoort dat de
beeren Frère Rogier en Bara onalzettelyk, en
op den rang der koningen gesteld worden, en by
gevolg dal Belgenland veroordeeld is voor altyd
onder den goddeloozeti liberhatersgeessel te
moeten .zuchtenWaer toe dient dan de constitu
tie? Staet er niet uyldrukkelyk gezeyd: Den
koning noemt zyne ministers eii zet se af. Maer
nu, sedert den doctrinairen vooruylgang is dit
geheel anders. Het koningdom is algeschaft, of
beier wy hebben nu in de plaets zes alleen ge
bieders zes oppervorsten, zes liberale Pauzen,
onfaelbaer in hun bestier en die aen den koning
zelve, indien hy hun wegzond, zouden antwoor
den, non Possumus. Sire, 'tkan niet zyn, wy
vertrekken n et! T'is al zoo veel als gezeyd dat
den koning in Belgenland niet meer is dan een
gekroonden dienaer aileenlyk belast met de
oliiciele akten te onderteekenenWaerlyk men
moet ministerielet} pennenkueebt zyn om de on-
beschaemdheyd zoo verre te durven dryven en
zuike roekeloosheden te durven uytkramen. En
wie zyn die ellendige schrwelaers? 'Tzvn juysi
deze die voor slechte burgers uytgevën alwie
zich voor de maponieke lykbaer van Leopold I
niet plat ter aerde nederyverpt. Dat de doctri
naire moortelmannen den overleden koning op
hunne wyze heyligverklaren, dit staet hun vry,
maer dit is geen reden om den levenden koning,
als 't hun lust, te ontlroonen.
Wy lioopen dat deze schaemtelooze tael, die de
inzigten der macomiieke opperbazen vèrraed, aen
de aendacht des konings niet zal ontsnapt zyn
en dal dezen tegen alie gevallen op zyne hoede
zal wezen. Wy raden 't de Belgeivook aen
De twee lieeren uyt 't Verbond storten kroko
dillentranen omdat wy him le regt beschuldigen
van de oproermakers te loven en te pryzen, die
le Soleure hunnen bisschop uytgejouwd heb
ben!.... "fis, zeggen zy, 't gepeupel van Bazel
niet dat den bisschop uytgejouwd heeft, maer
't zyn 5000 burgers met fakkelen en muziek die te
Soleure eenen charivari zyn komen houden voor
de deur van eenen grootvicaris, wiens gedrag
den bisschop afgekeurd heelt. Hewel, lieeren op-
stellers van 't Vei bond, uwe 3000 burgers en uwe
gewaende al keuring zyn een koppel leugens ge
lyk een koppel olifanten, en deze uytdrukking
zult gy zelve niet kwalyk nemen, aengezien gy
zoo gewoon zyt le liegen, dat bet by Ui. eene
tweede natuei geworden is. Noch bisschop, noch
groolvicui'is hebben 't algemeen verbod gegeven
dat gy hun toeschryft, maer den grootvicaris
heelt geantwoord op de vraeg van den pastor
eener ganscli catholyke parochie, die buyten
't kanton Soleure ligt en den bisschop heelt de
antwoord goedgekeurd, en daerotn heeft eenen
iiberhaterskwant eene menigte oproermakers
uyt alle hoeken byeengetrommeld, die, gelyk bet
belgisch liberhatersgespuys van 1837. de 'beyde
hoogweerdige geestelyken hebben uytgejouwd"....
Ziet daer de waerhey.1. Maer wat willen wy u
van waevheyd spreken, 'tis roozen voor de zvvy-
nen strooyën.
Om de Verbande beeren, die gedurig over vrv-
heyd en vertlraegzaemheyd zeeveren gelyk de
kinderen die boktauden krygen, te doeii zien
lioe hunne medeliberhaters van Zwitserland de
vryheyd verstaen, zullen wy hun eenige inlich
tingen geven die wy hun deileren te wederleggen
of met grond te loochenen. Zet dus uwen bril
op en leest, maer leest wel