2öde Jaer.
Zondag, I July 111(16. JV 1657
VERTREKUREN UYT A EEST NA ER
wmm
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
FRANKS 'S JAFRS. Aclsl
ZY ZYN WOEDEND....
Eene stellige antwoord.
EN DAN,
Benderm. 5-ÏO 8-28 9-4S 12-20 3-10 6-16 9-12 a Geml, Brugge, Ostende 7-11 8-2S (8-44 9-43
lokeren 5-20 8-28 0-00 12 20 6-16 g Gend) 1*2-39 3-10 3-18 6-16 6-39 8-37 9-18
flrus. 6-39 E(1«2ecV8-05 8 <2 9-38 11-58 12-15 ig Doornvk, Kortryk, Moescroen, Byssel (langs
2-38 2-55 5-27 E (1« 2» c') 5-50 6-20 8-50 9-35 ra Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39
1 "oornyk Ryssel (langs=Alh, 7-55 5-55 0-00
leuv. Tliienen Luyk Ver*. Land. 3-20 8-12 9-38 f N'"«re. Geerardsb,, Ath, 7-o8 2-5o .-.-35 S-oO
9-45 12-15 3 10 jg Berger., Quiévrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7-' 0 9-00.
-van GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25.
Te Lede staen al de konvoys uylgenomen'de vertrekken uvt Brussel van 7-15 8-05 12-00 6-00
8-05 en die van Gend 6-12 H-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santbergen staen stil
al de de konvoys. Te Gyseghem staen stil al de konvoys.
Te Denderleeuw staen al de konvoys uylgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-05 8-40 en uylAelsl 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30.
Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-OS 6-03 6-06 9-05.
('u!qu« Snus
Dendermonde, Aelst,
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath,
VAN I.OKEREN NAER
7-00 9-30 3-05 8-00 0-00.
7-00 0-00 3-05 7-45 0-00.
6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
6-30 10 40 4 4-35 7 -25.
6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokereti 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst
Brussel (langs Denderleeuw)
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede).
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 S-05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-40.
Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55 2-20 5-05 5-56 8-25 (langs Mecli.) 5-45 6-37 8-00 10-05 3-30.
7-3U7-3Ö 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45.
AELST-, DEN 50 JUNY 1860.
.la, zy zyn woedend de doctrinaire schotel-
ibazen, omdat op den eersten kreet van eendragt,
de catholyken niet seffens gereed zyn liet hoofd
in den schoot te leggen en op de kniën te vallen
al smeekende -« Ach 1 liberhaters-doctrinairen,
red ons, want wy zyn op het punt van te ver-
gaen.
De doctrinaire schotelbazen, zeggen wy, zyn
verwonderd en toonen zich ten uytertst verbol
gen, omdat de catholyke gazetten, in dezen riete-
ligen oogeublik, liet hool'd durven opheffen en
vlakaf zeggen Neen, neen, liberhaters-doc-
irinairen, wy luysteren naer uwen oproep tot
unie en eendragt nietdien oproep komt uyt een
valsch hert, dit is te zeggen dat hy niet gemeend
is en dal hy slechts van uwe judaslippen valt,
omdat gy benauwd zyt niet van het vaderland of
.onze instellingen te compromitteren, dit hebt gy
swterx lang' gedaen maer omdat gy vreest voor
iuwe ipei'soonlyke position, omdat gy benauwd
zyt van het schotelken weggeschopt te wordefi,
omdat gy vreest uwe onverzadelyke heersch-
zucht, uwe schandige dwingelandy niet meer te
konnen voldoen en involgen. In 4848, toen het
land gelykelyk iu gevaer verkeerde, deden wy,
catholyken, tot u, liberhaters-doctrinairen,. eenèn
rëgiziiinigenoproep tot eendragt en unie, en wat
o hebt. gy gedaen G'hebt ons daerna duyzendmael
beschimpt, bespot en gelasterd gy zegde ons
dat wy 't. land in gevaer gebragt hadden, dat wy
lafhertigen waren, dat wy met de dood op het
lyf liepen etc. ete. Die schandtael hebt gy hon
derd mael herhaeid en in de Kamers, en in pu
blieke coifferenliën, en byzonderlyk in de druk
pers. Het was altyd hetzelfde liedeken, en hoe
meer de catholyken tegen die lasterende leu
gen tael protesteerden, hoemeer gy dezelve her
haalde
Niet noglhans dat wy dan iets te verliezen
hadden, wy waren aen 't bewind niet, wy hadden
maer eene allerkleynste minderheyd in de kamer,
en gy, gy waert ten vollen meester, gy deed al
wat gy wilde. Doch, het gevoelen, van vader
landsliefde had hy ons, catholyken, de boven
hand, en 't was dit gevoel van eer en verknocht-
heyd aen onze instellingen dat ons den oproep
tot eendragt deed doen, opioep dien gy, liberha-
ters, zoo eerloos tegen ons g'exploiteerd hebt...»
Maer, zal iemand ons vragen, omdat de liber
haters-doctrinairen u zoo schandelyk behandeld
hebben, is dit wel eene reden om hun op de
zeilde wy-ze te behandelen, nu dat het land we-
zenlyk in gevaer is en dat onze instellingen zou-
- den konnen opgeschept worden
Daerop antwoorden wy dat wy, als ware catho
lyken en als ware vaderlanders,, onze instellingen
beminnen en aen dezelve uyt ganscher herte
verknocht zyn dat wy, tot derzelver handhaving
bereyd zyn alle opofferingen te doen en van onze
DEN BEUL
Een verhael uyt den lyd van Robespierre.
le Vervolg.
Een scherpen noordenwind vvocy over de armzalige
wooningen dezer onbewoonde wvk welke iu hare ver-
lalenheyd hel ualuerlyke loevlugïsqord der armoede en
ellende scheen te zyn.
Den vremdehng die steeds het spoor der vrouw ge
volgd had, scheen door iels dal zyue aendachl boeyde
getroffen le zyn hy bleef slil staen, in gepeyns verlo
ren en scheen eenigzins te beven. Zyne lange gestalte
wierd flauwelvk verlicht door een lanteern, welks
•schyiisel Ier nauwernpod door de duysternis heendrong.
De vrees had de oogon der oude gescherpt, zy meende
nu iets vröesaenjagend in de trokken van den vremde
hng le bespeuren althans haren vroeleren angst over
viel haer weêr en de oagenhlikkelyke besluylelooshoyd
van dm: man ten nutte makende, 'vloog zy in alleryl in
hun donker naer de deur van een eenzaem huis, drukte
op de voèr der klink, en verdween zoo snel als een
spooksel.
Den vremdehng stond nog al lyd onbcwegelyk stil en
bekeek hot huis, dal er even armoedig uvlzag als al het
overige in de voorstad. Uyt losse sleerièn opgebouwd
en mol wat gecle kalk overdekt, schóól) het buys, dat
vol spleten in de muren was, slechts oenen harden'ruk
wind uoodig le hebben, om geheel omver te wacyèn.
fortuyn, en van onze rust, en zelfs van ons bloed,
maer dat wy die kostelyke panden noch konnen,
noch willen toevertrouwen aen gasten gelyk
eenen Ba-ra, eenen Frère, eenen Rogier en tutti
quaiiti die ons vertrouwen niet bezitten en nim
mer zullen bezitten. In onze oogen zyn zy onze
ergste vyanden, zoodanig dat wy vlakaf durven
zeggen dat wy noch van de Fransehen, noch
van de Piemontezen, noch van de Pruysen eene
slechtere behandeling te vreezen of te verwach
ten liebbèn, dan van het belgisch liberhaters
doctrinarismus.
Het fransch bestuer boevt wel de vryheyd van
spreken, schryven en vereenigen in Vrankryk,
maer dit volk is niet ryp voor de vrvlieyd, het
maekt er meest altyd misbruyk van als het de
zelve geniet. In Belgiën word de vryheyd van
spreken en schryven door kwel wetten, door
boeten en kotzittingén den nek omgevrongen.
In Vrankryk is men vry door testamenten het
goed te doen zoo en gelyk men het verstaet
in Belgiën komt het gouvernementen legt seffens
de hand o,p de liefdadige testamenten en fon-
daliën als het dezelve naer zynen zien niet mag
besturen.
In Vrankryk word den catholyken godsdienst
geëerbiedigd en worden deszelfs aenranders
seffens kort gezet in Belgiën is men by de
opperbazen altyd willekom, als men maer den
godsdienst aenrand, deszelfs bedienaers be
schimpt en belastertals men maer god
deloos is en zyne goddeloosheyd openlyk durft
belyden en laten kennen.
In Vrankryk worden wel by voorkeur de aen
't bestuer toegedane persoonen tot ambten en
plaetsen benoemd, maer men maekt er geen ver
schil tusschen de catholyken en de fruncmagons.
In Belgiën, integendeel, moet men francmagon,
godsdiensthater zyn, noch van kerk noch van
kluys houden, priester en religieus beschimpen
en vyandig zyn, den godsdienst halen, immers
'hoe goddeloos hoe liever zyn om eene plaets
of ambt te bekomen. Voorde ware catholyken,
voor deze die Gods geboden eerbiedigen en waer-
lyk braef en deftig-zyn, voor deze is erin Belgiën
niets te verkrygen dan den last van gedurig het
uytgelekt schotelken aen te vullen, te betalen en
langsommeer te betalen
In Pruysen is de bloedwet voor iederen, zelfs
voor de zonen des Konings. In Belgiën is die
schandwet voorden armen burger alleen. Terwyl
den ryken maer een enkel papierken van zynen
reessem bankbriefkès te scheuren heeft om zich
vry te koopen, moet den armen werkman, den
ongelukkigen landbouwer, den kleynen burger
zyue zonen zien naer ff leger trekken dan zelfs
wanneer zy beginnen onderstand aen 't huysgezin
le konnen doen en eenen afgesloofd en vader te
konnen sparen die door bovenmatig werken,
zwoegen, slaven en zweeten te vroegtydig zyne
krachten verloren heeften onbekwaemgeworden
is zyne familie het brood te bezorgen.
In Pruysen is men vry van stemmen en kiezen
voor wien men goedvind in Belgiën worden de
afhanglyke kiezers liet mes op de keel gezel en
met eene volslagene ruine bedreygd, als zy niet
stemmen, zelfs tegen hun geweten, voor franc-
mapons en kerels die noch eerbied, noch achting,
noch vertrouwen genieten.
liet dak, van bruyne pannen, met dik mos begroeyd,
was op verschillende plaetsen ingevallen en scheen de
massa sneeuw, die er op lag, niet le kunnen dragen.
Iedere verdieping had dr.y vensters, waervon de ramen
door de vochligheyd veel hadden geleden en door de
strenge zonnehitte'waren gespleten, zoodal de koude
gcmakkelyk er kon doordringen. Die theurige, eenzame
wooning geleek aen eenen ouden toren dien den lyd
vergeten had omver te stoolen. Een zwak licht sche
merde door het bovenste venster overigens zag alles
er donker uyt.
Intusschen klom de oude niet zonder moeyte eenen
ouden vervallen trap op, terwyl zy zich aen een touw,
dat hier de plaets innam van eene leuning, vasthield.
Op geheymzinnige wyze klopte zy op de deur van een
dakkamertje, waeropzv door eeh ouden man met zeer
veel haest wierd binnen gelaten. Uytgepulvan vermoey-
enis, zonk zy dadeiyk op eenen stoel ter neêr, dien men
haer aenbood.
Berg u, berg.u, iiep zy, hoe zelden wy ook uyt-
gaen, zoo vervolgt moil ons toch waer wy gaon, en
weet men wal wy doen.
Wal is er dan gebeurd vroeg eene andere oude
vrouw, die by den heeid zat
Den man, dien wy gister-avond naby dit huys heb
ben zien wandelen, heeft my dezen avond vervolgd,
antwoordde zy.
Op hel hooren dezer woorden, zagen de dry bewoo-
ners van het armoedige vertrek met slomme verbazing
elkander aen.
Den ouden man was het minste ontsteld'van allen,
misschien dacrom dat hy, wal zyn persoon betrof, aen
In Pruysen worden de religieusen geëerbie-
digd, geacht en gezocht, by zooverre, dat liet
gouvernement ze met eerekruyssen en titels van
onderscheyding belaed in Belgiën worden zy
gehoond, versmaed en als eene pest der samen
leving uytgescholden die men zelfs met ff geweld
moet uytroeyënMinister Frère durfde zelfs
op de nationale spreektribueu den nooyt genoeg
gescbandvlekten revolutionnairen kreet uytbra-
ken a bas les convents! Wech met de kloosters
orders
In Italiën gaet 'net erger dan in Belgiën, dit
bekennen wy, maer 't is hier op den zelfden voet,
en word er geen pael of perk aen de francma-
ponsoverweldiging gesteld, 't zal er welhaest het
zelfde liedeken zyn gelyk in Italiën, en misschien
nog slechter, want.de* straffeloosheyd is een ge
durig aeuloksel tot meerdere boosheyd.
In Italiën steelt men wel de kloostergoederen
maer in Belgiën steelt men de studiebeurzen. En
waerom slaet men hier de kloostergoederen niet
aen Eenvoudiglyk omdat de kloosters geene
goederen hebben.
In Italiën slaet men wel de fondatiën aen
maer men doet betook in Belgiën.
In Italiën maekt men zich gereed om de kerk
goederen in te palmenmaer in Belgiën doet
men juyst het zelve.
In Italiën eerbiedigt men wel geene liefdadige
testamenten meer maer men eerbiedigt ze
evenmin in Belgiën.
In italiën verbant en verjaegt men wel de bis
schoppen en priestersin Belgiën versmaed en
daegt men ze voor de regtbanken als zy, uyt
pligt en geweten, weygeren meê te werken aen
eene stroopwet die het zevende gebod wacht u
van stélen, afschaft en roekeloos wilt vernietigen.
In Italiën begunstigd men wel officiële vuyl-
koten, huyzen van ontuchtmaer in Belgiën
ondersteunt men zedelooze theaters, die scholen
van overspel on verleyding, duit men zedeschen-
dende karikaturen, wulpsche volksballen en meer
andere deugenieteryën die wy hier niet noemen
willen, enz. enz. enz.
Gyliberhaters-doctrinaire-francmagonsgy
roept om eendragt, om unie, onder u en onder
ons catholyken Maekt u eens een beetje van
kant dan, valsch slangengebroed, g'hebt ons nen
keer gefopt, maer g'en zult het geeneu tweeden
keer gedaen krygeu. Wy herhalen het u, gy zyt
onze ergste vyanden, van niemand konnen wy
slechter behandeld worden dan van u.
En wat er meer van is, uwe gazetten hebben
openlyk geschreven dat de catholyken wettiglyk
moeten weggevaeyd of wel revolüiionnairlyk verdelgd
iu orden, dat het eerlooze schandgeweid van ver
woesting van catholyke huyzen, van opstraet-
werping der wetgevende Kamers, van aenranding
van vrye godsdienstgestichten, en zelfs van
levendig religieusen op brandstapels le braden
in alle groote omstandigheden gelyk in 1857 zal
vernieuwd worden.... En dan, gy zoud willen dat
wy u thans zouden ondersteunen, de hand leen en
en u aen 't schotelken houdenAllons done,
zoo zot niet. Indien den ezel zoo slim is nooyt
tweémael tegen den zeilden steen te stöoten, dan
het grootste gevaer was bloolgesteld. Te midden van
tegenspoed en vervolgen, is liet de grondstelling van
een moedig man, om zich zeiven op le offeren en de
redding van anderen te beproeven. De gewaorwordm-
geu der beyde vrouwen, zigtbaer op haer gelaetj zoo
dikwyls zy den ouden man aeuzagen, gaven duydelyk
genoeg te kennen dat hare bezorgdüeyd voor hem hel
grootste was.
Laet ons op Gods goedheyd vertrouwen, zusters,
zegde hy op geruststellenden loon. Wy zongen zells
Zynen lof le midden van de moofdtooneelen die in ons
klooster plaets grepen. Indien hol Zyn wil was, dat ik
pen het verschrikkelyk bloedbad, dal op die gewyde
plaets door de republikanen wierd aengerigl, ontrukt
wierd, dan geschiedde dat zonder twyfel om my voor
eene andere bestemming le bewaren, waeraen ik zon
der oenig morren my onderwerpen moet. God vvaekt
over Zyne uytverkoreuen en beschikt huil lot, naermale
het Hem het beste toeschynt. Denkt maer aen u zelveu,
zusters, en niet aen my
Oumogelyk zegde eene oer vrouwen; wal
beteekenl ons leven, hel leven van twee aruio nonnen,
in vergelyking met het uwe, in vergelyking niét hel
leven van eenen priester?
lher, vader, zegde de non, die pas l'luiys geko
men was, hier zyn de hostiën die gy my gelast hehl
le halen, en zy gaf hem de doos die zy van den
suykerbakker ontvangen had.
Luyster, riep dc andere non, ik hoor voet
stappen op den trap.
Zy noorden allen zoo scherp mogeiyk het geluyd lier
voetslappen hield op.
moogt gy het nog min kwalyk nemen (lat. de
catholyken zich geen tweeden keer door het
maeonniek fopmachien laten treffen.
Wilt den Koning geen ander bestuer noemen,
hy moet het weten, maer hy mag er ook by weten
dat de catholyke Belgen niet van zin zyn zich door
verbasterde belgische 1te laten opvreten. De
francmagonsgazetten vertellen al wederom dat er
onder de liberhatersmeerderheyd der kamer nie
mand zal gevonden worden die het bestuer zal
willen aenveerdendit hadden 'wy verwacht,
't is de oude taktiek van het magonniek doctri
narismus, maer als wy catholyken, gelyk de
liberhatei sgazetten ons nog, over eenige dagen,
schaemteloos hebben durven schryven toch moe
ten verpletterd en versmacht worden, scheelt
het ons weviiig door wie zulks gebeurt, doch
men wete het wel, dit en zal nooyt gebeuren of
wy zullen er by zyn.
De twee heerèn uyt ff Verbond zyn nog altyd
aen ff jammeren en '(.klagen over de onherstel
bare afkoking van hunnen kandidaet. 'T is waer-
lyk een plaisier om hunne liberale jeremiaden te
lezen en d'uytleggingen van die slimmerikken
over den uytslag der laetste kiezing te aenhooren.
De verpletterende neêrlaeg van hunnen lieven
liberhater Benjamin, op welken sedert lang alle
francmagonsboop berustteheeft ze zoodanig
ontsteld, dat zy er teenemael het hoofd van ver
loren hebben en als uytzinnigen raeskallen over
de oorzaken van hunnen rampspoed.
Om hunne dupen nog meer le verblinden, leg
gen zy er natuerlyk de schuld van op de pries
ters en de boeren. Dit is hun oud liedje. 'T zyn
de pastors, zeggen zy, die de buytenkiezers even als
onredelijke veekudden naer de stembus opdrijvenen
tegen die blinde stemmers is men in het arrondisse
ment Aelst nog magteloosZy hadden er gerust
mogen bvvoegenen wy zullen magteloos blyven.
Maer de buytenkiezers zullen hel kompli'ment
van het koppel Verbondschryvers wel onthou
den en ff zal hun zeker veel populariteyt geven
by de buytenkiezers welke zy in hun vuylblad aen
redelooze dieren durven vergelyken. Wy zullen
ff ook onthouden en er op tyd én stond d'errin-
nering van doen, dan als die zelfde Verhonds -
krabbelaers de buytenkiezers zullen vleyën en
streelen om er- hier en daer, in andere omstan
digheden, een stemmeken van te krygen. Dan
zullen zy gevoelen hoe duer den honing is als zy
hem van de dooihien zullen moeten lekken.
In zyn hoofdartikel van Zondag lest meent het:
koppel den nagel op den kop ^esiageri te hebben.
Maer ff was mis. liet. kan beter de menschen op
den kop slaen dan den nagel. Het koppel zegt.
dat de catholyke dagbladen niet overeeiikomerL
wegens de oorzaken van hunne nederlaeg.
'T zyn die afschuwelijke francmayons, zeggen-
déeene 't is hel ministerie dat misbruyk gemaekt:
heeft van zyne positie om op de kinzin gen te wegen,
zeggen d'andereff zyn de geweldenarijen van de
liberale boxeurs van de schooljongens uyt de gend-
sche universiteyt, zegt een derden neenneen,.
zegt een vierden, ff zyn onze eygene vrienden die
c> Verontrust u niet, sprak den priester,. wat cr
ook gebeuien moge, ik heb reeds iemand, op wiens-
trouw wy ons verlaten kunnen-, voor ons gcwormen.
Die zal u in zekerheyd over de grenzen breugen, om u
voor hel marielaerschap le behoeden, dal volgens den
gruwzamen wil van Robespierre voor de dienaren der-
herke is bestemd.
Zyt gydan niet voornemens, vader, ons te verge
zellen, vroegen de beyde nonnen, ver&chnkt als'zv
waren.
Zusters, myne plaets is by de martelaren, niet by
de geredde», antwoordde bedaerd deu eerweerdigeu
priester.
Luysterwcér gerucht op den trap weêr hooren
wy dien zwaren voetstap, van zoo even, riepen de
beyde vrouwen-
Dezen keer hoorde men, door de stille van den
avond,, de voelsiappen op den trap zeer duydelyk. De
nonnen, hoe meer zy de voetstappen hoorden naderen,
drongen den priester in eene plaets aen hel niidofe.
oynde der kamer, sloten daerop de deur en hiugeu.in
ailervl öenige kleedingslukken daervoor. Eenen stond
latei schrikten zy hevig, op een drymael herhaekl ge
klop buyien op de deur.
Den persoon, die wenschte binnen gelaten le worden
schoen hel slilzwygen, uat dc liónueu na zyn kloppeu
aeu den dag legden, voor een teeke» le houden uat Uy
mogt binnen komen. Hy opende dus zelf de deur, en de
beyde vrouwen herkenden vol schrik in hem den man
die hare wooning had b< spied, den spioen, dm eene
van haer beydón dien avond op strael had achtervolgd...
(Word voortgezet).