20,le Jaer. Zomlag-, II July I«66.
.V 11)511,
I-si" 1 D<S$v« a ilT^üvW088
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STAT IËN
6 FRANKS 'S JAKRS.
GEEN WONDER.
Wat gebeurt er in Belgièn
I -
Magt fs geen regt.
Denderm. 5-20 8-28 9-45 12-20 3-10 6-16 9-12 S Gend, Brugge, Ostende 7-47 8-25 (8-44 9-45
Lokeren 5-20 8-28 0-00 12 20 6-16
Gend) 12-39 3-10 3-18 6-16 6-39 8-37 9-18
'"Wl 1 Alh) 7-SS 5-35 0-00
J.euv. Tliieneo Luyk Verv. Laud. 5-208-12 9-38 S; "lll0ve> Geerardsb., Ath, 7-55 2-55 5-35 8-50
9-45 12-15 3 10* j| Bergen, Quiëvrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 41-00 2-30 4-00 7-' 0 9-00.
VAN GEND NA ER Lokereu, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-00 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25.
Te Lede slaen al de konvoys uylgenomen de vertrekken uyl Brussel van 7-15 8-05 12-00 6-00
8-05 en die van Gend 6-12 11-25 2-05 5-00 6-02 8-05 - Te Idegem en Santbergen staen stil
al de de konvoys. Te Gyseghem staen stil al de konvoys.
Te Denderleeuw staen al de konvoys uylgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-05 8-40 en uyt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30.
Vertrekuren uyl Denderleeuw uaer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6-03 6-06 9-05.
VAN LOKEREN NAER
7-00
7-00
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermoude, Lokeren
Dendermonde, Aelst,
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath,
9-30
0-00
3-05
3-05
8-00
7-45
0-00.
0-00.
6-30
6-30
6-30
10-40 1-40
10-40 1-40
10 40 4-35
4-35
4-35
7-25.
7-25.
6-30 10-40 4-40 4-35 7J
Uuïque Suuni.
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst
Brussel (langs Denderleeuw)
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede).
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6 45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 X-6
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend. 7-15 7-25 8-00 8-05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-40.
Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-45.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55*2-20 5-05 5-56 8-25 (langs Mecb.) 5-45 6-37 8-00 4 0-05 3-30.
Aclsl 7-3U 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45.
AELST, DEN 7 JULY 1866.
Allerzwaerwigtigste gebeurtenissen doen zich
ithans in Italiëu en Duytschland op. Eenen ver-
schrikkelykeu oorlog stelt er alles te vuer en te
zweerde, maeyt er duyzende en duyzende men-
schen levens weg en teystert die zoo schoone
landstreken op eene zoo gruwelyke wyze, dat
men volgeern de oogen van die yslyke menschen-
slagteryër. zou afwenden, ware in deoritkriooping
van dit bloedig drama de oplossing van het toe
komende niet gelegen-
Van den eenen kant ziet men Pruysen, een
Iiithero-caUinistiscli koningryksamenspannen
jnet het paushatend en kerkverdrukkend Piemont
en eene strydmagt van over 't millioen soldaten
in slagorde samenbrengen. Van den anderen
kant ziet men bet ontzagwekkend catholyk Oos
tenryk, dat zich reeds verscheydene mael tegen
de louregtveerdigste snoodheden heeft moeten
Tayitputten, al zyne beschikbare legerbenden ten
•slryde voeren. Die twee legers hebben natuerlyk
«elk een verschil lig doelnogthans moet het van
weerskanten ten koste van stroomen menschen-
bloed, verwoestingenen aide yslykheden van
4en oorlog bereykt worden.
Pruysen en Piemont hebben geen ander doel
dan hunne vuyge begeerlykheyd, hunne snoode
hebzucht, bet nooyt genoeg geschandvlekt prin
ciep van inpalming van eens anders goed, te
voldoen.
Oosteniyk, integendeel, heeft hier geen ander
inzigt dan zich te verdedigen en'aldus het prin
«iep van regtveerdigheyd te handhaven. Ja, zoo
waer is 't dat deze catholyke Mogendheyd niets
anders dan haer aengeraud zelfbestaan, haer
éygew goed verdedigt, dat gansch Europa hare
zaek uyt ganseher herte toegenegen is en de
vurigste wensehen slaekt voor haren zegeprael.
Iiilkoint hieruyt, dat het princiep van eeuwige
regtveerdigheyd by de Volkeren nog boven ligt
en nog erkend word als de -een i ge gröndzuyl der
maetschappelyke samenleving.
Doch, en dit is't geen wy hier willen besta-
tigen,
Men ziet een groot, deel der doctrinarische
üiaconiiieke liberliatersdrukpers reykhalzénd de
nederlaeg, ja, zelfs de algelieele verdelging van
Oostenryk betrachten
En wit mag die verraderspers tot dit eerloos
schandgedrag aendryven
■Niets anders dan den verblindden haet tegen
den catholyken Godsdienst, welken de francma-
cons gezworen hebben in modder en slyk te
versmachten. Zy welen en gevoelen dat den
zegeprael van Oostenryk en de nederlaeg van
Pruysen en Piemont zouden voordeelig wezen
aen den triomf dei' Kerk welkers ondergang zy
zoo vurig wensehen. Zy voorzien dat den grooten
christen Keyzer van Oostenryk alles zou te pande
brengen om de overweldigde regten der Kerk
te hersteilen als 't zou in zyne magt wezen.
Daerom spannen zy te samen met de geban-
DEN BEUL
Een verhael uyt den lyd van Robespierre.
2® Vervolg.
II.
tien vremdeling was een langen, sterken man maer
•och op zyn gelaet, noch in zyn geheele voorkomen
had hy iets, dut vrees aenjoeg. Zonder hel stilzwygen
te verbreken, zag hy heel bednerd de kamer eens door.
Twee bossen slroo, op de planken liggende, dienden
h* Slaepplaets voor de beyde nonnen. In het midden
eer lamer stond eene tafel vvaerop een brood te zien
was Een vuer brandde er in den heerd en den geriil-
se voorraed hout, die daer nacsl lag, verried dnydelvk
««armoedig de bewooners hel hadden. He oude m'u-
ree.die hoelang reeds geleden, gewit waren, geiuvg-
«n hoe ellendig hel met het dak geschapen stond, daer
z» ten gevolge van het doorsypelen des waters er
wylersl vochtig uylzageu.
Eene heylige re'ükwie, die wjerschynlyk hv het plun
deren van liet klooster waerloc den pricsler e'n de bevde
■oonen behoord hadden, nog gered was, stond op den
«Morsteen-mantel. Dry stoelen even zooveel doezen
«i eene oude kommode maeklen er het geheele ameu-
Wemenl uyt.
I" den eenen hoek, naest de plank met kleêren, was
«ne deur, die toondo dat daer nog eene tweede kamer
was.
Scdclyxfen was' te h'e'rkénnen op hel gelaet van den
vloekte kerkvervolgers, met de geesteiyke goed-
roovers, met de ketters en haters van't Paus
dom. Want alles wat den godsdienst kan nadee-
lig wezen, is altyd zeker by die gasten byval,
goedkeuring en ondersteuning te ontmoeten.
Alle andere beweegredens moeten voor hunnen
ingekankerden godsdiensthaet zwygen. En daer
om is het snood gedrag onzer francmagonspers
voor ons geen wonder.
Politiekelyk gesproken, zouden de belgisclie
francmagons zich wel moeten wachten de neér-
laeg van Oostenryk te verlangen het is immers
Oostenryk dat stryd niet alleen om zyn evgen
goed te behouden, maer nog om aen de kleynere
staten van Duytschland hun volksbestaen te
handhaven tegen de inslikkingszucbt van Pruy
sen, 't geen juyst wilt doen wat Victor-Emmanuel
in Italiën ge.daen heeft. Victor-Emmanuel beeft
in Italiën, Napels, Siciliën, Toskanen, Parma en
een deel der Pauslyke Staten ingepalmd. Pruysen
wilt al de hertog-prinsdommen en kieyne konicg-
ryken van liet Duytsch Verbond aen zyn koning
ryk hechten, om als de grootste magt van
Üuytschland te konnen optreden en deszells
volkeren onder zyneu yzeren wil te doen bukken.
En dat het francmagonnismus hieraen niet vremd
is, dit is voor ons-geen wonder.
Indien onzen magtigen gebuer, onder 't een
of 't ander staetkundig voorwendsel, ons kleyn
Belgiën eens kwame aenheebten, zouden de
kieyne staten van üuytschland ons met regt niet
zeggen Belgiën, 't is wel besteed g'hebt het
on regt, de inpalming, de diefte toegejuicht
welnu, ondervind nu eens de gevolgen van het
kwaed dat g'aen een ander gejond hebt. Word gy
nu gestraft langs waer gy meest gezondigd hebt,
ziet nu dat g'er af of uyt geraekt. Eu gebeurde
zulks, dit zou voor ons geen wonder wezen, want
't is dit vooruytzigt en die vrees welke ons steeds
hebben aengedreven om do belgische liberhaters-
francniagons doctrinarispolitiek aen te randen,
politiek die twist en tweed ragt in 't land gezaeyd
en aldus de magt van Belgiën totael verlamd
heeft.. Om die magt te doen herleven komen de
magonnieke haspelmannen nu de eendragt pre
diken, maer gy hebben de zelve vernietigd, ja,
zoodanig vernietigd, dat hare verryzing onmoge-
lyk, geworden is ten zy als de ware oorzaken van
hare verkwyniiig weggenomen worden en vol-
komentlyk ophouden. Deze oorzaken hebben wy
in ons vorig Nr aengeduyd en zullen er op terug-
keeren als 't nog noouig zal wezen.
is meestal gelegen in geletterde stedelingen en
universiteyts-studeht'en. Zy voert den naem van
volksvereyn of national vereyn, en ondersteunt
Pruysen.
Het volk wilt het oude üuytschland. zoo als
het van over eeuwen bestaet, 'ten wilt geene
hergieting. 't. Is verre bovenmagtig in de buyten-
gemeenten. Het wilt Oostenryk.
Oostenryk word ook ondersteund door de min
dere vorstendommen; zoo niet uyt liefde, ten
minste uyt baet. Zy weten genoegzaern dat den
uytslag van den oorlog voor hen een vraegstük
is van leven of van dood.
Veronderstellen wy dat Oostenryk verpletterd
worde, zal daerom Pruysen meester zyn van
Üuytschland? 't Is wel te peyzen van neen. üe
vrymetselary wilt eene duytsche republiek. Reeds
van nu is er spraek van, als Oostenryk overwon
nen word, eenen oproep te doen aen 'tvolk, in
massa op te staen voor Üuytsehlands vryhevd,
en het duytsch verbond in te rigten op het plan
van Zwitserland, en de Vereenigde Staten.
Pruysen heeft het kwaed ontbonden, en zoude
gemakkelyk door den stroom kunnen meJege-
sleept worden. T En ware geen wonder, en
't ware regt.
Den oorlog is begonnen door Pruvsen en
Italiën. Het zyn twee landen waer de vrymetse
lary tot hooge magt is geklommen. Hooger dan in
andere landen van Europa.
Achter Pruysen en Iialiën zit Vrankryk. De
meerderheyd van 't volk is den vrede genegen.
Anders is het met de Socialisten en de Bonapar-
tisten van 't koleur van prins Napoleon. Wat den
keyzer aengaet, wy gelooven dat hy mede doet.
't Is het algemeen gevoelen.
Duytschland is eene verzameling van vorsten
dommen. In die verzameling werken twee mag-
tende vrymetselary en 't volk.
De vrymetselary wilt de ineensmelting van al
de duytsche stalen, tot eenen staet. Hare kracht
vremdeling, toen zyne oogen die der nonnen ontmoet
ten, nadat hy de kanier opgenomen had. Hy verbiak
't eerst het stilywygen, terwyl hy de bcydo vrouwen die
voor hem stonden, allervriendelyksl aensprak, zoodal
haren vreeslvken angst wel wyken moest.
Burgeressen zoo begon hy, ik kom hier niet.
als vyand. Hy hield eenen oogeublik stil en vervolgde
toen wéérIndien ramspoed u getroffen heeft, kunt
gy verzekerd wezen, dat ik daer geene schuld aen heb.
Üe reden, wacrom gy mv hier ziet, is alleen om eene
groote gunst van u te verzoeken.
De nonnen zwegen.
Als nivne tegenwoordigheyd u vrees aenjaegt,
ging hy voort, zoo zeg hel mv dan, en ik zal my
dadelyk verwydcren. Slaer gelooft my, ik ben u gunstig
gezind, en als ik u in eenig opzigt van dienst kunne
wezen, vertrouwt dan geheel op ray. Ik ben misschien
in geheel Parvs, nu wy geenen koning meer hebben,
den eenigen man dra boven de wel verheven is.
Er lag in den loon, waerop hy (Jeze woorden uvl-
sprak, zooveel opregtheyd, dal zuster Agatha, de non,
met wie den lezer, in den beginne van dit verhael, hel
eerst kennis heeft gemaekt en die eene zeer beschaefde
opvoeding had genoten, den vremdeling eenen stoel
wees, als noodigde zy hem uyt om te gaen ziilen. Ily
verried, toen zy hem deze opmerkzaemheyd bewees,
op zyn gelaet eene mengeling van vreugde en droef-
heyd. Hy maekte van dit aeubod niet eerder gebruyk
dan nadat de beyde nonnen zeiven waren gaen zitten.'
a Gy hebt hier, ging hy voort, eene schuylplaels
gevonden voor eenen priester, die op wonderbaerlyksle
Terwyl men de catholyken uytnoouigd tot vre
de, tot eendragt, tot vergeteui's van 't ongelyk,
tol slagtoffering van 't geleden pnregt op den
autaer des vaderlands, een liberael blad, den
Echo Provincial schryft
Ware 't zake dat de catholyken de overhand
hadden bekomen in de stemming, dan hadden
zy 't hoofd moeten buygen voor de kasseysteenen.
Hetzelfde blad voegt erby dat zulke overwin
ning het kommandoteeken zoude geweest zyn
van wanorde, van oproep in de straten, dat de
kasseysteenen zouden hebben geantwoord aen de
stembne/kes.
't En is den Echo alleen niet die spreekt in
dezen zin.
Het ministerie keurt dit goed, zwygeud en
oogluykende ten minsten.
Nu viagen wy:
Waertoe dienen nu de kiezingen nog?—- Waer-
toe dienen politie, justitie, legermagt? Gy
ontneemt ons onze burgerlyke en natuerlyke reg
ten en gy gebaert te klagen te klagen, dat wy de
nationaliteyt niet vastgekleefd zyn? Bestael er
nationaliteyl zoncror burgerlyke en natuerlyke
regten?
Er zyn menschen die meenen dat het voldoende
is van in de kiezingen ft is eender op welke ma
nier) te gelukken, om gelyk te hebben.
Onze ministeriële» zyn van dat getal.
Zy hebben de magt, den invloed van het Gou
vernement, liet geld van de algemeene kas, en
een leger ambtenaren die hunnen meester on
derstand biedenwant gelyk bet spreekwoord
zegt wiens brood men eet, diens woord men
spreektzy hebben bovendien hunne burge
meesters, hunne distrikt-kommissarissen, hunne
gouverneurs, die zich niet schamen gelyk liet
te Gend met den heer burgemeester de Kerkhove
wyze aen het bloedbad ui een Karmeliler-klooslcr ont
komen is.
Zyt gy den persoon, vroeg Zuster Agatha, die
bestemd is om ons op onze vlugl te beveyligen tegen?...»
Ik ben niet den genen Uieu gy wacht,antwoord
de hy.
Ik verzeker u, mynheer, viel de andere non ver
schrikt hem in de rede, hier is geenen priester.
Gy moet dan by eene andere gelegenheyd wal zorg
vuldiger den schyn weten te bewaren, antwoordde
hy, en hy nam een lalynsch gebedenboek van de tafel
op mag ik u ook vragen, of gy latyn verslaet
liet hy eeuigzins spotachtig daerop volgen.
Zy antwoordde uiel. Den oubeKendcn den angst be
speurende, die op hel gelaet der nonnen zigtbaer was,
en ziende hoe al hare leden boeiden en (tel hare oogen
vol tranen schoten, begon te vreezen da* hv te ver was
gegaen.
Stelt u gerust. zegde hy, secferl dry dagen ken
ik den ongelukkige» toestand, vvaerin gy verkeert.
Ik weel zouwel de namen van u luwden, .als dien vaD
den eerweerden priester, die hier verborgen is. Hy lraet.
Sl! spreek hem niet uyt, riep zuster Agatha, ter
wyl zy den vinger op hare lippen legde.
Ik heb genoeg gezegd, vervolgde hy, om u te
toonen, dat als ik oogmerk hadde, om u te verraden, ik
myn doel reeds vroeger hadde kunnen bereyke».
Na deze beluyging kwam den priester, die alles wat
gesproken was gehoord had, uyl zyne schuylplaels ie
voorsehyu.
Ik kan niet gelooven, Mynheer, zegde hy, dal
en met distrikt-kommissaris Dommer geplogem
is om de catholyke kiezers van de trappen van
het Stadhuys te werpen; zy hebben ook nog
hunne krygsbenden vrymetselaers en aenhangers
van denzellden kaliber altoos gereed, om by elke
groote gelegenheyd, (liet zyn de eygene woorden
van den doetrinairen Journal de Gand, en daer-
by de schandalen die weynigen tyd voor de kie-
zing te Brussel en te Gend plaets gehad hebben,
bewyzen het genoeg), altoos gereed, zeggen wy,
om de buytenkiezers aen te vallen en priesters
af te slagen, en om by elke groote gelegenheyd,
de sehandige tooneelendat is te zeggen, de
schitterrende manifestation van 1857 te vernieu
wen Dat alles hebben zy en, in tyd van nood,
de kasseysteenen en de brandstapels op den
hoop toe, om hun vaderlyk gezag te doen eerbie
digen en hunnen zegeprael te verzekeren en,
dank aen al die magt, aen al dien invloed, aen
al dat geweld, aen al die onwettige middelen
waerover zy beschikken, gelukt het hun in de
kiezing van 12juny de victorie te behalen
Schoon wy beter verhoopt hadden, zal zich
nogtans niemand over die victorie verwonderen
maer wat dient opgemerkt te worden, zyn de
gevolgen die onze tegenstrevers uyt hunnen zege
prael trekken, De ministeriele politiek, roe
pen zy uyt, is door de pleglige goedkeuring van
het kiezerskorps bekrachtigd het Land is
met ons, en wy hebben gelyk.
Onnoozelen praet I
Zoo spraken de Fransche beulen der jaren 90
ook zy ook hadden de magtmaer hadden zy
daerom gelyk Was daerom het Land met hen
Wilde daerom het Land waerlyk al die rnoorde-
naryen, al die gruwelen, al 'die uytziiiuigheden,
al die eerloosheden, die er alsdan plaets grepen?
Was daerom het volk waerlyk voor de konings
moord, voor de guillotien, voor het bloed en voor
de brandstapels .Men moet van zyne zinnen
beroofd zyn om zulks te beweren.
En zoo redeneren noglans onze tegenstrevers
Blaer of zy de weldenkende burgers zullen
overfuygen dat is wat anders
(Gazette van Lier.)
VltANKRYK'S STAETKÜNDE.
Wy roepen de aendagt op den volgenden ar-
tikei
Den hall-officiëelen Constitutionnel kondigt he
den morgend bet onderstaende, blykbaer van
hooger hand medegedeelde artikel af:
De openbare denkwyze, zoo diep bewogen
en ontroerd by 't begin des oorlogs. loont zich
kalmer en meer vertrouwend, nu den oorlo™ in
Duytschland en Italiën in gang is, en wy van'uer
tot uer de tydiugen van vreëslvke gevechten ver
nemen.
Dat is een gelukkig verschvrisel: het bewvst
dat de politiek, ontwikkeld in den brief des Kei
zers aen den lieer Drouyn de Lhuys, en door de
fransche regeering in practyk ge'bragt dagelyks
heter begrepen en gewaerdeerd word.
Vrankryk kan geene redens hebben om zich
te vereenfgeti met driften die oorlog wilden. Het
kan evenmin geheel en al onverschillig blwen
aen zulke groote worsteling en aen derzelver uv't-
slageu.
gy met niyne vervolgof» gomeene zack maekt. Ik ver
trouw dus volkomen op 11. Wat is uw verlangen?
hit ede] vertrouwen van den man en de Oliregtlieïe'
die op zyn gelaet Ie lezen stond, zouden zelfs eeiieii
moordeiraer met eerbiedigen schroom vervuld liehben
Den gelioymziniiigen vremdeling, die zich te midden t-ii
dit Looiieel van nood en onlbcering. in dit dakamerlir
liad binnengedrongen, zag eenen oogeublik de drv ncr-
soonen, welke voor liem stonden, slilzwygend aèn en
sprak daerop niet eene gesmoorde slem lól'den pi iesler-
Vader- ik beu hier gekomen ,om u Ie verzoeken
eene mis te doen voor de zieierusl van hem., van hem
Wiens leven eens door de wet vooronsclieudbaer wie'rd
gehouden, maer wiens Hgohaem toch in gewvde aerde
nfet mag rusten.
Eene huivering; beving den priester, die min of mei r
vermoedde wat deze woorden te beieekciirn haddm
De nonnen die niet, bcgrvpeo konden, waerop den
deling zinspeelde, zagen hem mei niel minder nieuws
gierige dan onrustige oogen aen.
Uwen wepsub zai vervuld worden, zcy den prirs
Ier, koin tegen middernacht weder hier en ei mil
my bereyd vinden om de lykmis le doen, - bet eeniv
wat de kerk doen kan, ter verzoening der misdeed
waerop, naer ik meen, gy doelt.
D.en onbekenden beefde hevig, maer hv- herstoi-G»
zich spoedig, grootte de» priester en de 1 -g. noy
en verwyderde zich, zonder een woord meer te z,
(Word voortgezet.)
("j Lodew vk XVI, 31-guilliolinecrd drn 22 jimuary J7P3