"«iö'1' Jaer
Jiiiv
vertrekuren uyt volgende statiën
II O*
UYT AELST .MAER
(r,ciEi VERTREKUREN
JWpONWJEKEN VOOR-
UYTG/ING
MAER
Kt!
nieii
istel-
maer'
ill de
>aus-
r S)enderm. 5-20 8-28 9-45 12-20 3-10 6-16 9-12 Gentl, Brugge, Oslende T-47 8-25 (8-44 9-45
j okeren 5-20 8-28 O-Oo 12 20 0-16 J 'Gend) 12-39 3-10 3-18 6-16 7-39 8-37 9-18
'iers,«rus. 6-39 K (4e2Pc'j8-03 8-!2 9^38 11-58 12-15 Doornvk, Kortrvk, Moeseroen. Rvssel (lanirs
Iteld,!2-3S 2-55 5-27 E le 2* e') 5-50 6-20 8-50 9-35 (Jéndj 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39
intenileel.- A.mw JrS? ,Q"'ai re Doornvk, Rvssel (langs Aih) 7-55 5-35 0-< 0
V10 3 20 5-r.O 6-16 6 24 8-45 8-o0 v. v.
h*»p li euv Thienen Luyk Verv. Land. 5-208-12 9-38 tf* *'n<>vef Geerardsb., Alh, '-55 2-no 5-3 n s-nO
9-45 12-15 3 10 lier?en' Ow'iévrain, Namen, 7-55 2-55 5-35
ulIen*VAN ANTWERPEN NA ER St-Nicolacs, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7- 0 9-00.
dienAAN GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen. 4-0» 6-30 9-20 40-35 2-25 6-25 7-25.
Te Lede slaen a! de konvoys uylger.oraen de vertrekken uyt Brussel van 7-15 8-05 12-00 6-00
'ezen g.05e« die van Gend 6-12 11-25 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idkgem en Santbergen slaen stil
van aide de konvoys. Te Gyseghem shien stil al de konvoys.
Te Denderleeuw slaen al de konvoys uytgenomen de vertrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
0-00 8-*o 8-40 en nvt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8 30.
^ERT Aei'irckuren uyl Denderleeuw nner Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-OS 6-03 6-06 9-05.
Dendormonde, Aelst,
Ninove, GeeraerdsberyenAlh,
6 FRANKS 'S JA li li S. Aelsl
VAN I.OKEREK NAER
7-00 9-30 3-05 8-00 0-00.
7-ÜO 0-00 3-05 7-45 0-00.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, ftendennoinie, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Lessen, Geeraerdsbergen. Ninove, Aeisi 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Brussel (langs Denderleeuw; 6-30 tl) 40 4-35 7-25.
Gend, 'Brugge, Oostende (langs Lede). 6-10 10 40 1-40 4-35 7-25.
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8- naek aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend. 7-15 7-25 8-00 8-05 11 20 12-00 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6 00 8-05 8-10.
Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelsl) 7-30 7-55 2-90 5-05 5-56 8-25 (langs Mecli.) 5-45 6-37 8-00 10-05 3-36.
7-30 7-30 7-55 41-58 2-20 5-05 8-25 9-45.
t v;ia
rlyke
door
es en
AELST, BE!V 28 JLLT I860.
1(*er Ofschoon de magonnieke überhatery gedurig
fide woorden van verdraegzaemheyd en vrylieyd op
klelippen en ouder de pen hebbe, is er in gansch
«Jade wereld geen gespuys dal onverdraegzamer en
vvandiger is. aen de vrylieyd dan deze secte.
Alles moet naêr hare goes'te, 11 aer baren wil,
'luier bate strekkingen gaen, zooniet, zy springt
in 't harnas en werpt met volle handgrepen slyk
Li modder zelfs naer datgene wat het volk als
IER Eet heyligste en troostelykste op aerde eerbie
digt, en waernaer het zynen toevlugt neemt, als
Kin gee'ssel slagen van hierboven het uyt zyne
der» fcligtvei'zuymeiiis komen ontwaken.
iekrn Te Brussel immers vertoont den vreeslyken
cholera zich en worden cle invvooners by bonder-
leien den gelyk stroohalmen door de dood wegge-
uiten inaeyd. Op het zigt van dien woedenden geessel,
isclie komt bet. volk tot inkeer, het. verheft zyne blik-
jiken naer den hemel en, in gansch vrywilfig uyt
mi* 'cygene beweging ingerigtte bedevaerden, smeekt
idelKel om genade en ontferming van Hem die he
it- ofjichikt zoowel over 't leven van den mensch als
ïkipfifcr dit van den worm.
Maer wat gebeurt er?
3 de tOiider voorwendsel dat. die bedevaerden die in
'kiilmte 'en ingetogenheyd met de koelte des
dyke nncltts 'ge'daen worden, en,wel is waer, tot
loven de twintig duyzend mensclien byeenver-
zamelden-, nadeelig zyn aen de gezondheyd en
door soh ri ka en jagen, komt de liberhatersoverheyd de
iereapcusselaers aenmanen zich van die betoogingen
onthouden. l)e opeenhooping van volk brengt
gezondsheydsstaet der stad in gévaer, byzon-
IEN.Idei'lyk als zulks des nachts gebeurt, zegt de ma-
A'onriieke überhatery van Brussel!
Maer is 't ook geene nachtelyke opeenhooping
kart volk, als er in smeerige en verpestte kroe
gen, die tol, proppens toe vol zitten, kloef kens-
J^jj jiallen en anderen spelemanswinkel gehouden
worden? Maer dit is vooruytgang!
Is 't ook geene opeenhooping van volk, als er,
met de kermissen, feesten en vermakelykheden
ngerigt worden waer de nieuwsgierigen gelyk
jiënzvvermen naer toe trekken? Doch dit is ver-
ichting!
Is't ook geene opeenhooping, als er in de
'randende zon, in 't heetste van den dag, garde-
3 ivieken, troepen en duyzende menschen byeen-
eirommel .1 worden om den koning in te halen
r i f zoo iets dergelyks by te wooneu? Dit echter is
ryheyd
Zyn de schurftige volksballen, waer men des
achts met duyzende en duyzende persoonen
ergaert, die zich aen afmattende dansen en
'veetverwekkende bewegingen overleveren, zyn
.tig?»
kin*»
ZOOVEEL AEXZOEKi
EENE SCHETS.
Het was een helderen kouden avond in hel laetst van
ecember, toen Mr. A. van zyn kantoor, naer de ge-
ocgwis van een goed brandend kolenvuur en een ge-
mfikelyken leuningstoel in zyne voorkamer, te buys
erugkeerde.
Ily verwisselde zyne zware leerzen met pantoffels,
iloeg zyn kamerjupon om zich heen, en toen 111 zynen
stoel achterover leunde, zag hy eerst eens naer den
jplafond en daerna vergenoegd in hel rond.
I Evenwel Bleef er nog cenc wolk op zyn voorhoofd,
pal kon hem hinderen Om de wnerhevd Ie. zeggen,
[tóen namiddag had hy in zyn kantoor een bezoek ont-
fvnngen van den agent van een der voornaemsle welda-
Idigheyds inriglingen 111 de stad, die by hem met warmte
hadaengedrongen, om zyne inteekeuing van hel vorige
jaer te verdobbelen, en hem daerloe bad zoeken le
'bewegen door-omslandigheden en redenen, waerop hy
ifiielwel wist wal le antwoorden.
De menschen denken, zoo luydde zyne alleenspraek,
i« dat ik van geld gemaekl ben, geloof ik Dal is nu de
'vierde inrigting, waervoor men mv dit jaer vraegt om
tnyne inteekenirig te verdobbelen, en juystdit jaer heb
ik zulke zware onkosten gehad bet bouwen en meu-
bcleeren van dit buys tapylen, gordyiien en allerley
nieuwe dingen, zonder end ik begryp waerlyk niet,
boe ik een centiem meer voor aelmoezen kan missen.
En dan de rekeningen voor de jongens en mcyskens
zy zeggen allen dat zy nu eens zooveel «noadig hebben
dan voor wy in dit groot buys kwamen woonen. Ik twy-
frl, of ik wel goed gedaen heb met het te bouwen.
En Mr. A. zag weder naer den plafond en in het rond
dit ook geene volkopeenhoopingen? Maer dit
heeten de liberliaters 't volk verzedelykeu en
oiïderwyzen..
E11 daerby, is dit niet ongezond als er met
kermissen of andere zoogezegde feestvieringen
tot diep in den nacht ja, zelfs tot.'s morgends toe
gedronken, geslempt, gebrast en gezwierd word,
zoodanig dat men dikwils des anderdags met
yelieele benden van die nachthelden en heldin
nen ontmoet, voor wie de wydste straten van
Brussel nog te smal zyn?
Ah! dit alles is by de maponnieke überhatery
te vergeven, dit alles zal zy noch tegenspreken
noch verbieden, omdat het van eenen anderen
aerd is dan rustige en vreedzame bedevaerden,
die de slapende gevoelens van geloof, van ver
trouwen op God en zyne heyiigen by 't volk
wakker maken, verlevendigen en liet zelve aen-
zetten tot boetpleging, en dit wel in openbare
rampen, waer de mensclielyke wetenschap mag-
teioos tegen is, als den hemel den loop aen zy
nen regtveerdigen toorn wilt laten.
Dit verbod van bedevaerden ter zyde gelaten,
is 't niet om te sidderen by bet. zigt der yslyke
godslasteringen en booze beschimpingen die de
vuyge maQonnieke'scharidpers tegen het gebed,
tegen Gods almagt en tegen de boetpleging durft
uytbraken, nu byzo'nderlyk dat de kastydende
baud van God op liet menschdom schyrit te druk
ken?
Is't niet.om te sidderen, zeggen wy. by de
gedachte dat den deer, vertoornd door die ter
gende beschimpingen, de kracht van zyn eeuwig
waerheydswoord in de H. Schriftuer uylgedrukt:
Deus non irridetcr,God loet ziek niet bespotten
aen g'heel 't land zou konnen doen gevoelen?
Wiei'den de gebeden en smeekingeu der goeden
niet verdobbeld, wierd er door de goeden geen
boelc op boete gedaen die Gods vrake ontwapent,
wy zouden zulks grootelyks te vreezen hebben.
De schaemielooze liberhater-francmac-ons Indé-
pendance durft immers zoo verrede gods terging
dryven dat zy de openbare gebeden en bedevaer
den des volks uytscbeld als bypeloovige betoouin-
gen, belaffchtlyH manifestationdie voor eenig doel
hebben de bggeloovighegd van zekere menschen te
misbruyken
E11 als wilde de francmaQons-E/o?7<? de verre-
gaende goddeloosheyd der Indépendance nog
bekrooneu, voegt zy er by:
Meer da* 500personen hebben zich op 14
dezer aen de belagchelykste oefening der super-
stitie overgeleverd en hebben de stad doorkruyst
met den pater-noster in de hand en allerhande
gebeden mompelende, liet is hoogst betreurens-
weer dig van op onze dagen van verlichting en
beschaving zulke echt kluchtige betoogingen le
moeten aenschouwen
Belachelyke superstitiën! onzen godsdienst.
Kluchtige betoogingen! onze bedevaerten, god
vruchtige gebruyken en openbare gebeden...
Hoe vind gy het, catholyken
naer de kostbare meubelen, en eyndelvk voor zich in
het vuer.
Hy was vermoeyd en slaperig, zyn hoofd begon te
draevëii, zyne oogen vielen toehy was in siacp....
Hy droomde.
In' zynen slaep meende hy aen de deur le hooren
kloppen hy deed rpen, en voor hem stond eenen man,
eenvoudig, armoedig zelfs gekleed, die hem mei eeue
byzondér zachte en welluvdende stem verzocht, om
hem even te mogen spreken.
Mr. A. liet hem in de kamer komen, en zette een
stoel voor hem bv hel vuer.
Den vremdeling zag oplettend rond, en zich toen
weder naer Mr. A. keerende, bood by hem een papier
aen.
Dit is uwe inleekening voor hel Doofslommenge-
nootschap van verleden jaer, zegde hy. Gy weet genoeg
van de behoeften dier zaek 0111 u die nog in T breede
uyt le moeten leggen. Ik kwam eens zien, of gy er nog
wat zoud willen byvoegen.
Hv zegde dit met dezelfde zachte stem, waermede
hy te voren bad gesproken maer 0111 eene ol'andeie
reden, die hem zelve onverklaerbaer was, gevoelde j
Mr. A. zich voor den armen, eenvoudigen stillen man
meer verlegen dan hy oovt voor iemand geweest was.
Het duerde eene poos eer hy iets kon antwoorden,
en ioen b'-gon hy op eene haeslige. verlegen* manier,
dezelfde verontschuldiging te maken, welke hem dien
namiddag zo voldoende ware voorgekomen den
slechten lyd. de moevelykheyd om zyn geld in te kry-
gen, huysselyke uytgaven, enz., enz....
Den vrèhideling zag nog eens rond in het vertrek,
zoo vol pracht en weelde, en nam het aengeboden
papier den koopman uyt de band, maer legde hem ter
stond een ander voor.
cc Dit is uwe inleekening voor het Liefdadiglievds-
genootschap, hebt gy er iets by te voegen? Gy weet hoe-
Maer, stoort u daer niet aen en vergeeft het
ons dat wy u die walgelyke beestigheden onder
d'oogeu leggen, wy doen het slechts 0111 ze te
schandvlekken en 0111 u eens te meer te'doen
begrypen wat de macounieke liberhatery is, wat
zy beoogt, en met welke duyvelsehe hardnekkig-
beyd zy werkt om het licht des geloofs onder
't volk uyt te 00ven en den catholyken godsdienst
in het slyk te versmachten, gelyk de lraticmaoons
openlyk geschreven hehben.
Doe Ir* catholyken, verl'oeyen wy die vuyge
secte en hechten ons te vaster, aen het. geloof
onzer voorouders, dan zyn wy zeker van in de
Straffen die ons overkomen, hoe hard die ook zyn,
troost, hoop .en verligting te vinden, terwyl de
zen goddeloozen bucht slechts magtelooze woe
de, en allesvergiftigende wanhoop in zyne be
schimping zal ontmoeten.
Heeten de liberhaters-francmapons onze zien-
wyze achteruytkruyping en Jiclitdompery be
kreunen wy er ons niet om, maer dat zy toezien
dat hunne zienwyze die zy vooruytgang en ver
lichting noemen, hun niet te zee re yooruytjaegt
naer den afgrond en niet te veel verlicht 'om in
den zeiven zoo diep te storten dat z'er niet meer
uytgeraken.
Men leest in een weekblad van Dendérmonde
Wy zyn gedurig getüygen van de edelmoedig
ste zelfsopoffering, door den Godsdienst inge
boezemd
Geleden eenige dagen is er eene hospitael-
zuster, slagtoll'er barer menschlievendheyd, be
zweken en in den Hemel de kroon barer vei-
diensten gaen ontvangen twee andere zusters
zyn ziek geworden, eene van deze is reeds byna
genezen de overige zusters, mettegenstaeiide
haren onophoudelyken iever, konden aen den
overlast van werk niet meer wederstaen eenige
Begynen hebben dit vernomen en aenstonds
waren zy hereyd naer hét gasi.huys te snellen
vier zyn aldaer in dienst., andere zyn hereyd haer
aftelossen; hare namen moeten niet verkon
digd worden, God kent dezelve, het is van Hem
dat zy den loon verwachten
Men zal moeten bekennen dat de Begynen zich
edelmoediglyk vrekeu, over al wat legen haer
gezegd, geschreven en gedaen is geweest.
Maer hier dient het volgende bygevoegd te
worden
De Zusters van liefde, die inden Deensclieri
kryg zoo talryke diensten hebben bewezen, zyn
weder van regeringswegeen van alle zy den a en-
gezocht om de zieken en gewonden 'te verple
gen. Uyt Munster alleen zyn er reeds 449 naer de
Pruysische hospitalen vertrokken. Te Beriyn
heeft men de beyde hospitalen aen hare zorgen
toevertrouwd. De verzorging van de zvvaer ge
wonden is aen de bermhertige Broeders uyt
Sileziën en de Broeders Alexianen uyt de Hvn-
provincie toevertrouwd. De Jesuieteïi uyl deze
provinciën hebben hunne leerlingen en novicen
aen deze broeders toegevoegd, om in de hospita
len behulpzaem te zyn. Het aental gekwetsten
veel het gedaen heeft, en hoeveel hel nog verlangt le
doen, als de Christenen er maer de middelen toe ver
schaffen. Voelt gy u niet geroepen 0111 er nog iels by
le voegen
Mr. A. wierd zoo wel eeniuszins kwaed als verlegen
door dit gezegde niacr er was iels in liet zachtzinnige
voorkomen des vrenidelings, dal hem bedwong.
Hy antwoordde, dat hy hoewel het hem zeer speet,
zich in zulke omstandigheden bevond, dat hy dit jaer
niet een zyuor liefdadige giften kon verhoogen.'
Den vremdeling nam. zonder ieis meer te zeggen,
hel papier terug, maer legde terstond hel Viudelinus-
gcnootscliap m de placts, herinnerde Mr A. met wey-
nige maer duydelyke en kfaebtige woorden aen de
welbekende verdiensten van dat g.-nooiscbap, en vroeg
wederom, of hy iels by zyne gift had te voegen. Nu
wierd Mr. A. ongeduldig.
cc Heb ik met gezegd, antwoordde hy, dat ik niets
meer doen kan dan verloden jam Hel sihynt wel, dat
er tegenwoordig goeii" evnd aen de aeuzoeken komt.
Eerst was hel slechts om dry óf vier dingen le doen,
en dé sommen, die 111911 verlangde, waren gering, nu
komen er dagelvks meet en meer plannen iedereen
vraegt ons om geld, en iedereen wilt, als men eens
gegeven beeft, dal men zyne iiileekeiiingen zal verdob
belen en nog eens verdobbelen. Er Uoiul geen eynd
aen. Ik ben van zin er vooreerst niet meer aen mede
te doen.
Den vremdeling nam hel papier terug, stond op en
den koopman strak aenzionde, zegde by mét eeiie slem,
die door zyne ziel drong.
cc Dezen nacht een jaer geleden dacht gy, dat uwe
dochter lag le sterven... Gy koude van ziele-ungsl niet
slapen. Tol vyi.ee hebt gy toen dien geheelcn nacht
geroepen
Den koopman zag met ontzetting np er scheen ovr
het geheele voorkomen van zynen bezoeker, die hem
moe! reeds zoo groot zyn, dal men met bezorgd-
heyd uieuwe veldslagen te gemoel ziet. daer me»
niet weet, waer hen te huysvesten, en er geen
genoegzaem aental geneeslieeren aeuwezig is om
ze allen te behandelen.
Daer ziet men andermael waertoe de religieu
zen dienen, die minister Frère zoo schaemteloos
wilt neervellen en die andere francmac-onskop-
stukken ais eene pest. afschilderen. Waren er
geene rejigieusen, meestal de cholerazieken en de
varieengescboteneen vaneengekapte soldaten van
den broedermoordenden oorlog zouden vergeten
te ge'nezen, of in hun lyden en vreeslyke smerten
hulp en hystand te ontvangen. Maer zoo gaet het,
men kent den prys der gezondheyd niet dan als
men dezelve verloren heeft, en evenmin kent
men de weerde van de religieuzen liefde ten zy
men dezelve noodig heeft, en nergens hulp noch
hystand kan vinden.
Zulien deze voorbeelden van zelfsopoffering
by de überhaters gelden Voor den oogenblik ja,
maer als de roede van 't lyf zal wezen, zal 't we
derom zyn Wech met de kloosters..... Den über
haters franernaoonsbros is immers voor geene
dankbaerheyd #yalbaer, zynen verstokten gods^
diensthaet dooft alle gevoelens van eer, trefïelyk-
heyd en dankbaerheyd uyt.
Men leest in het Vrije Woord
Toen Jan Van Kyswyck, in volle openbare Zit
ting van den Antwerpsehen Geineenteraed, wierd
beroepen om de beschuldigingen, die hy in een
dagblad had geschreven, doydelvk te bepalen,
namen te noemen, bewyzen te" levéren, toen Zocht
hy een ellendig middel van uylvlugt. Hy beweerde,
dat er in hem twee persoonen waren het raedslid
eri den gazetschrvver, en dat den eenen niet Ver-
antwoordéiyk was voor den ande;en. Alsof eenen
man van eer niet instaet voor al zyne daden, het
is gelvk hoe, en waer hy dezelve gepleegd heeft
Gok vergenoegde men zich niet niet die gekke
verklaring. Er wierd aen Jan Van Kyswyck gezegd,
tial. men hem beschouwde als een lastkraer, in
dien hy zyne beschuldigingen niet KON sla-nde
houden, en ais een LAFAEKD, indien hy het niet
DUKFdE. j
Tegen den miier gedrongen, riep hy uyt
Dat den tvd van spreken niet gekomen was dat
hy zyne coilegas niet als bevoegde onpartydige
reglers beschouwde dat hy uytleg geven zoii, op
lyd en stond, waer het te pas kwaifte.
De leden van den Gemeenleraed wierden door
die woorden gedwongen Jan Van Kyswyck voor de
regtbank te dagen. Men gaf hem andere regters
dan zyne coilegas, Men plaetsle hem voor de jus
titie.
Nu zou hy toch spreken 1
Neen ,- liy zocht tyd te winnen hv vroeg van
maend tut maend. van week lol week, liytslel.
Eyndelvk wierden zyne advokaten gedwongen
le ploy ten.
Denkt men, dat zy de beschuldigingen verregt-
veerdigen, zoo onbeschoft door Jan Van Ryswvck
uvtgebraekl.9
I kalm, maer doordringend aenzag, »ene verandering le
j zyn gekomen, welke hem met eerbiedig ontzag Ver-»
vulde hy devnsde terug, hield zyne banden voor zyn
geziglen gaf geen antwoord...
cc Vy!'jaren geleden, zegde den vremdeling, toen gy
zelf aen den rand van liet graf wnerl, en dacht, uat gv
by uw sterven een aental hulplooze kinderen, zoud
achterlaten, boe hebt gy toen gebeden Wie heeft u
toen gered
Den vremdeling wachtte naer antwoord, maer er
volgde eerie doodsche stille. Den koopman liet, als ge
heel overstelpt, bet hoofd voor-over zinken, tot hv op
den rug van enen stoel leunde.
en vien,deling kwam nader, en zegde zacht, maer
met nog meer nadruk cc Herrinnerl gy 11, vy 1 tien jaer
geleden, dien lyd, toen gy u zoo geber i hulpeloos en
hopeloos verloren voeldeltoen gy dagen eu nachten
in gebed doorbragt toen gy dacht dal gy de geheide
wereld zoud willen géven voor ric verzekering, dat
uwe zonden 11 vergeven waren Wie heelt toen naer 11
geluvslerd
c< liet was 111 vn God en Zaligmakerantwoordde den
koopman, met eene plotselinge uylberstmg van berouw
volle aendoemng. 0 ja. Hy was het
Eu heeft by ooyi gek'laegd, dat hy te dikwyls wierd
aenzociitzegde den vremdeling óp eenen* toon vol
yervvytende zachtlieyd. Welnu, vervolgde hy, wilt gy
liezen avond beginnen, en niets meer van Hem vragen',
als nv, van dezen avond af, niets meer van u vragen
wilt
cc 0, nooyt, nooyt riep den koopman uyt, zich voor
do voeten oes vremdelings werpendemaer le gelyk
scheen de gedaente le verdvvyneu, en diep ontroerd
outwaekte den koopman uyt zynen droom.
0 my 11 God Wal bel) ik gezegd Wat heb ik gedaen
riep hy uyt. Neem alles - alles. Wal is alles dal ik heb'
by bel hetgeen Gy voor my hebt gedaen