Jaer. Zondag,. 16 Sept.eïiiber 1666. X{> 1046. V ERTREKUREN UYT AELST NAER v H ïi 6 FRANKS 'S JAKIiS. VERTREKURENUYT VOLGENDE STATIËN LIBERHATERSONGE- BONBEKHEYD: Leest en oordeelt zelve. Is't genoeg? Neen.... Nog niet genoeg Neen, Wat is hel libes'lialersslelsel? OEI BEN. .311-1 Benilerm. 5-20 8-28 9-45 -12-20 3-10 6-16 0-12 Gend, Brugge, Oslende 7-47 8-25 (8-44 9-45 i.okeren 5-20 8-28 0-00 12-20 6-16 Gend) 12-39 3-40 3-18 6-16 7-39 8-37 9-18 r.rus. 6-39 E (te2ec'J 8-05 8 -12 9-38 11-58 12-15 sg Doornvk, Kortryk, Moescroen, Bvssel (langs 2-38 2-55 5-27 E (le.2e c') '5-50 6-20 8-50 9,-35 Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39 IIochAiiiw. s-ao. 6-39' 7-SS 9-45 12-10 H-31 Doorityk., «vssel Slaags Alh) 7-5S 8-3» 0-C0 IMv'VüiSS.nutk Ven/ i.™i. 8-908-.9 9-88 1 Al1>' S"3B 8-*». 9-45 12-15 3 10 Berger., Quiévrain, Namen, 7-55 2-55 5-35 VAN ANTWERPEN NAEH Sl-Nieolaes, 'Lokeren, Ge^tf, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 7- 0 9-00. VAN GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, Aotwerpéh, 4-00 6-30 9-20 10-35 2-25 6-25 7-25. Te Lede staèn al de kony'oys uytgenomen de vertrekken uyl Brussel van 7-15 8-05 12-00 6-001 8-05 en die van Gend 6-12 11 -2.5 2-05 '5-00*6-02 8-05 Te Idegen en Santbergen staeu stil aide de konvoys. - Te Gyseghem slacn stil id de konvovs. Te Denderleeuw staeu al de konvoys uytgenomen de vertrokken van Brussel 7-15 8-05 12-00 6-00 8-^5 8-40 en uyl Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 6-29 8-30. 'Vertrekuren uyl Denderleeuw naer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 b-03 6-06 9-05. l -V 4'uiiftie Sisuni VAN 1,0 EE REN NAER Dendcrnionde, Aelst, 7-00 9-30 3-05 8-00 0-00. Ninove, Georaei'dsbergen, Ath, 7-00 0-00 3-05 7-45 O-DO. VAN ATH NAER Georaei'dsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25, Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Brussel (langs Denderleeuw.) 6-30 10 40 4-35 7-25. Gend, Brugge, Oostende (langs Lede)- 6-30 10-40 .1-40 4-35 7-25. VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aei.St 8-00 9-00 Tl-35 4-35 5-00 5-57 6-45 8-0 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8 05 11 20.12-0) 1-20 2-35 4-35 5-00 5-15 6-00 8-05 8-1#. Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20' 5-iJ^, ,8^5. VAN DF.NDER310NDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-30 7-55 2-20 5-05 5-56 8-25 (langs Mech.) 5-45 6 37 8-00 10-05 3-30, Aelst 7-30 7-30 7-55 11-58 2-20 5-05 8-25 9-45. AELST, DEN 15 SEPTEMBER 4866. Wy hebben in twee voorgaande Nrs bewezen dat de maconnieke ïiberhatery langsomvei-der 'gaet in het dwarsboomen en vernietigen onzer godsdienstvryheden en in bet doel dat zy beoogt van den Cbatholyken Godsdienst in het slyk te versmachten. Nu, als ware den oogenblik gekomen om tot die volkomene versmaebting over te gaen, heb ben de voornaemste tolken der francmagpnsli- berbatery, zooals den Eyoüt du Parlement, de .joodsche Indépendance en vooral het Office de Publicité eenen zoo scbroomelyken hoop modder en slyk byeeuvergaerd, dat men verstomd staet by het zigt van zooveel stinkende vuyligheyd, en hoogst veronlweerdigd by bet overwegen waer- •toe deze dienen moet. Nemen wy de zaek van wat booger op om beter verstaen te worden. De laetste jubelfeesten ter eere van O. L. V. van Halle zyn in die stad met eeiien zoo buyten- :gewoonen luyster, met zooveel schitterenden prael, en vooral met eene zoo voortreffelyke in- getogenheyd gevierd, dat wy vr.y weg mogen zeggen dat die godsdienstbetoogingen tydvak zullen uytmaken in dejaerboeken onzer geschie denis, en eene doorslaende getuygenis geven van 't levendig geloof onzer bevolkingen en van hare •noyt genoeg geprezene lielde, verkleefdheyd en vertrouwen tot en in de H. Moeder Gods, in welke de ware catholyke bunnen troost zoeken, ■byzonderlyk in deze tydeii van ramp en geesscl waermêe de volkeren geslagen worden. Wy mogen er byvoegen dal het volk, door deze ■overschoone processiën, door de ryké offergiften, •door de openbare godvruchtsbetopgingen, en troostinboezemende bedevaerten ter eere van O. L. V. van Halle, openbaerlyk heeft willen waermaken 'tgoeu het, Van over eeuwen in zyne gebeden uyldrukt, te wetendat bet. Maria aen- roept, lio.ud en aenziet als de hulp der cristenen, de troosteres der bedrukten, by welkers gewydde beeld het smeekend gaet neerknielen om van onheylen en rampen verlost of bevryd te worden. Nu', 't is ter ge'legenheyd dezer zoo schitterende beesten dat de liberhatersctrukpers, en vooral het •maponnieke Office de Publicité in zoo dolle woede ontsteken is, dat zy niet alleen alle palen van welvoegelykheyd te buyten gaet, maer aen de smeerigstè goddeloosheyd en crapuleusste be- •dorvenlieyd den vollen zwier geeft, als 't. ware •om de processiën, de -geloovigen, God en Zyne .Ileylige Moeder zeiven met een en keer te ver smachten. Wy gevoelen den diepsten walg, de diepste :afgékeerdheyd óm in dien afschuwelyken vuyl- üiispoel te vroeten doch wy oordèelen zulks moodzakefyk, om aen 't publiek meer en meer ite doen kennen wat de liberhatersparty is, en vwat dringende pligt het voor alle treffelyke men- schen is meer dan ooyt te werken om dien (Sdburftigen haspel overal in de kiezingen buyten ite steken, ten eynde de besturen te zuyveren van al de elementen die aen deze zoo ongebondene als goddelooze secte verslaefd zyn. EENE VERSCIIYNIÏSG. (Vervolg en Slot.) Op dit oogenblik wierden myne oogen door eene duyzeling geheel verduyslerd, iets kouds en zachts vloog my langs het voorhoofd myne handen laten de 'zvden der opening los en ik val. Ik weet niet hoe lang ilt op den grond heb gelegen, ook weet ik niet waer, lervvyl ik weder bykvvam door de buytenlucht, welke my door die opening loewoey. Toen den dag begon aen te breken, bevond ik my op hel botfeneynde van den trap en de opening was de Innleern, waervan ik gesproken heb. Myne belderbeyd van geest met den morgendstond wal teruggekeerd zynde, kwam ik in die akelige kamer weder en trachtte niy de oorzaek van mynen schrik op eene .natuerlyke wyze uyt le leggen. Ziet hier wat ik, na eeuige oogen- lilikkc-n nadenken, bemerkte. Dat goschuyfel en die geesten, welke my benauwd hadden, waren ontzettende vleermuyzen, aen welke de znel lot verblyf diende, daer ik er nog aen de zolder balken bespeurde. En de verschyning van het spook in een doodsge- waed Ik ontdekte in een donkeren uylhoek, die aen myn eerste onderzoek ontsnapt was, een groot ge broken spiegelglas, dat langs den muer stond en dat wacrschynelyk vroeger den schoorsteen had versierd De matras waerop ik my te midden der kamer had Om u een gedacht te geven, landgenoten, van de verregaende ongebondene goddeloosheyd waeraen het maconniek Office de Publicité zich sehaemteloos -werlevert, ziet hier wat dit smaed- blad durft scliryven, en béfnerkt wel, dat wy nog de meeste vuyligheyd, uyt eerbied voor den lezer, overstappen De processiën, zegt dit snood blad, slepen achter zich in 't midden der 19lle eeuw, den steert der middeneeuwen. De leelykheden die ze volgen, zyn deze der koppige en wetend beyd, der al'godery, der verachtelykdieyd en schyn-- heyügheyd. Den neger is effenaf leelyk, of liy van den Aep-Baviaen afstamme of niet, hy heeft er toch iels van. Onze dweepzuchtige processiemannen zyn nog leelyker dan den Aep-Baviaen, omdat den Aep-Baviaen maer eene beest is, en omdat de zedelyke leeiykheyd en de natuerlyke leelyk- beyd zich by'hun vermengen. Als den mensclr valt, hy valt van hooger en hy valt leeger. Den steert der processiën doet ons zien hoe diep hy kan vallen, als hy van de Godheyd zich tot houten heyligen verlaegt. De zedelykheyd der processiën, is het ver- toog die zy ons aenbieden, liet zyn die ufschu- welykheden zelve, die aerdige afgoden die niets christëlyk hebben en die men vruchte- loos verbeeld onr ze minder verachtelyk te c maken. De menigte die ze volgt 'feetaelt. de schuld van eene lange dwaesheyd die bees- tige wezens op welke de erüyke en eeuwen- oude slaverny zich samentrekt, zyn voor ons het gezigt van den zatten slae'f. -Zyn verstand afstaen, zicli van God verwyderen om zich lot den afgod te wenden, ziet daer waertoe men komt. Ineen andere plaetsvan zyn artikel, maekt den scliurflschryver eene vergelykenis tusschen 't geen hy het catholiek heydendom en het oud heydendom noemt" Hy geeft natuerlyk den voor keur aen dit laetste, 't welk, zegt hy, al hel schoone 'in de afgodery te bewaren, ten minste de verdienste had van Herculessen, Apollons, Adonissen en niet lieylige Clu'istophorussen te maken. \rerder beschryft den maconnieken kerel de geestelyklreyd der processiën volgender wyze 'T is, zegt hy, eene rey van kloeke pastors, met hoogdiage'nde kleur, die 't oog te levendig hebben, een breed kinnebak, eeneu groolen mond, de ooren regt, liet wezen in vlam, de hersenpan kleyri, den bu\ k vooruyl, en die in de pratyk gelyk in de theorie gansch aen het tydelyk'verslaeld zyn....» De geloovigen moeten natuerlyk ook hun paert krygen. Ziet bier wat den franschen krabbelaer van hun zegt Zy hebben leelykheden die bun eygen zyn, onuytsprekelyke leelykheden en die de schyn- heyligheyd, de geheyligde.ondeugd vermengen nedergelegd, liigjuyst over dien spiegeh zoodal het spook, dat my in doodsgevvaodwvas verschenen, niets anders was dan rnyii eygen bleek en bèdeesd afheedst'l, dal zich bewoog naer male ik zelf onder hel deksel, waerin ik my gewikkeld had, worstelde en dal zyne armen naer my iiylslak naer gelang ik de myne lot het zelve riglle. Ik beken dal ik mv niet onthouden kon te grimlachen, ofschoon ik nog huyverde hy hel akelig gevoel dat my des nachts had gekweld, ik onderzocht den schoorsteen op nieuw, ei: denzelven van binnen bekykende, zag ik dat de pvp gesloten was. Ik zag alleen door hel zwakke licht van de lanteern door de deur, welke ik half had opengelaten. Er kan hier gec-ne lucht biiinendringon, zeyde ik, daer de ramen toegestopt zyn. Dal gebrek aen lucht hoeft waerschynlyk myne keersen doen uylgaen. Maer van waer komt dien «akeligen reuk Ik tast hier en daer iangs de muren'en bekyk nauw keurig die veroordeelde clour. Na.uwclyks tien ik tot op den drempel gehukt of ik bemerkt dat dien stank ver dubbelt, zoodal ik er bynn van stikte. Ik herinnerde uiv toen dat ik met myn hoofd bier ongelwyfeld tegen ge'- slooten had, toen ik op den grond viel. -< Dien slank, zey de ik, dringt ongel wy fold hier binnen door verborgene scheuren er beslaet stellig achter dezo kamer eene andere geheyme plaels, die vervuld is met ongezonde voorwerpen. Een oogenblik beving my onwillekeurig zekero vrees. Dezen vleugel van het kasteel is onbe woond en verlaten als hier achter eens een vreeselvk geheym, wclligl eene moord verborgen was met een streelencl en huychelend gezigt, het welk misstaet op wezenstrekken'die geene ge- woonlyke zoetaerrligheyd noch gelukzaiigheyd aenbieden zy hebben iets loos, bedrieglyk, gevaerlyk, verworpen en onzuyver. Onder liet getal verschynen de afgodisten, de mabome- taenscbe priesters, die hunne geestdryvery op hun smal voorhoofd en op hunnen puntige» hoofdschedel dragen by dez"e geene bypocrie- tery, maer eene soort van verstomping en verbeesting. Van God en Zyne religie hébben zy geen gedacht 'l is den afgod dien zy ken- nen, aenzien, volgen, en driftelyk aenbidden, en niet de Maegd of den heyligen voor derzel- ver deugden, maer een afscbuwelyk monster, uyt eenen blok hout gekapt etc. etc Gy ziet het, landgenoten,'hier is geen en uytleg noedig die gevleeschde duyvels ais door d'iielle op d'aerde uytgebraekt, grypen met limine klau wen vast den drymael heyligen God, zyne ge- benedydde Moeder Maria, de heyligen, de bis schoppen, de priesters en al de 'geloovigen der H. Kerk, om ze alle te samen als in eenen bundel* lebinden en er al hunne goddelooze gal op uyt te storten, enware het mogelyk, te vernie tigen....^.Kan den haet tegen God en Zyne H. Kerk verder gedreven worden, en kónneii er doorslaender bewyzen gegeven worden dat de liberhuters-francmacons de ware hinders zyn van dezen die in zyne lielsche woede uvtriep dat zy Jesus-Christus onder den vloeknaem van Eet - loozö» moeten verplettei en onze hoop bedrogen te worden, wy zouden vlak af moeten bekennen dat den vreeslyksten geessei Gods over liet ondaukbaer België» is neergestort en bet zoodanig met verblindheyd geslagen heeft, dat het met handen en voeten bezig is den-schrik- kelyken afgrond te graven waeriu hel onvermy- delyk zal verzwolgen worden. \Nx koenen niet meer voorfgaen in bet opsom men der eerlooze snoodheden, zoodanig bemoes- tert ons de verontweerdiging maer't geen wy hier zullen aerimerken, is dat de Belgen welke in hunne huvzen nieuwsbladen gedoogen waerin zulke abominabele schurkeryën gedrukt staen, zoowel de diepste verachting hunner medebur gers verdienen dan de lafle scliandschryvelaers die ze uytbraken. Aen zulke nieuwsbladeren g'abonneerd zyn en blyven, is met derzeKcr op stellers God en zyne heyiige Moeder verioocbe- uen on versmaden, de religie in modder en slyk helpen versmachten, de beschaving radbraken en de regtveerdige vermaledyditig <les hemels op zich trekken. Wee oen bun die, door hunne inscbryvingen, medewerken om zulke vreeslyke godslasteringen te verspreydon en het zaed der booslieyd in de herten werpen. En dan zyn er rnenschen die verwonderd zyn dat de bissclioppelyke overheyd liet lezen van liberhaters maconrieke schui'libladen verbied Hadden wy er iets aen te zeggen, er zou in g'heel 't land noch kerk, noch kapelleken, noch callmlyk blad bestae», waer die afgrysselyke I rail erna- C-onstael niet met naem en stuk zoude geschand vlekt wordenZuilen de kiezers niet eyn- delyk klaer zien en gevoelen waer de •iVaiicma- C-onsprincipen liet. land heënleyden zullen de kiezers nog voor kandidaten konnen stemmen die vooraf aen de francmaoons opperhoofden blinde geboorzaembeyd in alles moeten zwoeren, 't is te zeggen van zelfs goed te keuren, te liand- liaven en te verspreydon verbeestende leerstel sels gelyk wy hierboven aenhalen Wy durven het niet onderstellen, nogtans kwanten wy in Ik wierri in deze overdenking gestoord door kreten van verwondering, welke ik aeiitcr my hoorde. Ik keer ray om Wy meenden dal gy dood waert, riepen vcTscliilleode stemmen. Ik herkeu den graef, zvnen neef en eenige and«-re verschrikte nieuwsgierigen. Den jon gen mensch scheen my met schrik aen le staren en le willen zeggen Hoe zvt gy nog levendig en vervolgens liet woord opnemende, zêydc'by Wal zvt gy bleek, M. den abt t ontkent gy nog de oorzaek van myne vrees Ja, ik ontken er de bovennalucrjyke oorzaek van, maer de natuerlyke sehuyll hier, lerwyl ik op de ge heyme deur wees. Wal steekt er achter die deui'. M. don graef? Dat weel ik nietzy is sedert lang vergeten en ik hen uirainer nieuwsgierig genoeg geweest ora ze le openen. Welk een verpestende h.ictij, riep iedereen, het is als de uylvvaseining van eeu lang heslolen graf. Weldra waren er eenige hyten en liouweelen gereed; men breekt de deur open... Tóén ging er een nlgemee- nen kreet van schrik op. Nimmer bad men zulk een verpestenden, ofsehuwelyjven slank geroken Al de aen- wezigen namen de vlugt en sommigen konden slechts de deur bereyken, zoo waren zy verstikt en bevreesd. Eerst den volgenden dag was het mogelyk om dil vree selvk geheym nader te onderzoeken. Wal vonden wy toen Lykon 0 neen, ik grimlach nog als ik er aen denk. Wal was die noodlottige jdaets dan! Een zoldertje G'heel het stelsel der liberhaters komt hierop uytalleen heerschen en meester zyn van alles Daerom verkrenken zy al de -constitutionnele vryheden en brengen door hunne willekeurigheyd de volkeren tot slaverny, armoede-en ondergang. Siaet d'oogen op Hallenftaliën, eer het onder de slaverny der.liberhaiers was, was ry.k en gelukkig. Napels bad geene de minste schui nen Toskanen, Modena en Parma waren voor beelden van gespaerzaemheyd. Maer nu dal de liberhaters hel zoogezegd vry Jtaliën besturen., liggen al die verschillige staten verpletterd onder 'tgewigl hunner lasten en schulden. De schulden van den staet zyn nu geklommen tot de vcrsehrikkelyke somme van YY.F DUY- ZEND MiLLlOENEN en alle jaren word den intaliaenschen budget geslotenmet een .te kort van 250 a 300 millioenen zonder .eenige hoop van beternisDit is niet te verwonderen onregtveerdig goed gedyd niet. Lrret de liberhaters maer -kerken en kerhgoe- ■deien aensiaen en plunderen, iaetze maer rooven en stelen, laet ze maer bisschoppen, priesters en religieusen vorbannen ol in kerkers steken, als Kunnen godsdienst- en priest'ershaet zal vol- daen zyn, als hunne driften en onregtveerdig- heden zullen voltrokken wezen, wat zal er aen '1 ongelukkig ltaliën overblyven Schulden,. armoede en ondergang Dit zyn de onvermyiie- lyke gevolgen van een goddeloos en onregtveer dig maconniek liberhatersbestuei'. Den artsketter Lui her .zelf zegt in zyne schrif ten dat deze die de kerkgoederen stelen om dezer goederen wille eyndelyk zullen arm en tot den bedelzak gebragt worden, comprobat cxperienlia, cos qui ecclesiaslica b<na ad se trax- erunt, ob ea tandem (lepauperari el mendicos fieri Hel Verbond heeft dus schoon- te zeeveren dat wy vry, .gelukkig en ryk zyn 't is bedrog. Het Verbond weet zoowel dan wy dat wy op de stap pen gaen van het ongelukkig Piemoni, en zyn zyne vurigste verlangens ons gansch en g'heel voor alt.yd onder het maconniek liberhatersjok te doen bukken, het zal zyne verlangens zien verwezenlykt worden, als de Kiezers aen 't liber- hatersmacouniek geweld geen pael en perk komen stellen en aldus hunne eygen e schande, armoede en ondergang voorkomen... De kerkelyke diensten te Luyk zyn bezet met politiemans. Men zou zeggen dat de politie een order van paters is geworden. De burgerlyke wet kent aen den pastor het regt var. politie toe in de kerk. M. Piercot stelt zich boven de wet. Onder 'i liollandsch gouvernement bad iets dergelyks plaels in sommige steden. De politie agenten gingen naer de kerk niet om twist le maken, maer om af le spieden en over te dragen. zonder venster, waer sede-rt onheugelyke jaren eenige I bundels liooy lagen, welke, den yd had verrót en üie j den verpestenden slank opgaven. Den verdikten d;imp- kring van die duystere kamer \\as zoo bedorveu door i die véiTOlle hooyschelf, dal nieu er nauwelyks eenige j uren hel leven zou hehhen kunnen behouden, en mis schien zou myne pooging om er in door le dringen my wei'kelyk hel leven hehhen gekost, indien de trapdeur, welke den neef van den graef gedurende de veertien dagen' had laten opcnsiaeu, niet de buy ton lucht door de huilcern bad doen binnendringen in dien verpestten leermuyzeiiuesl. De zwaorle dl bedorveidieyd van den sliislaenden dampkring helderden mv nu de natuerlyke ■oorzakeu der gedruklheyd en nachtmerrie op, welke üiy genlaegd hadden. ZieUlaer op nieuw een bewvs van hel ongervmde om voor spooken niet te v-reezen behoudens ecu byzon- d-eren last van God, welken de dooden kan oproepen ten leven, hehóoren de spooken niet tol liet gebied der wezcnll Jvheyd zy beslaen sleehls in dal der verbeel ding. Den A.vr Marquet. Over twee dry jaren, in den tyd dal de jagl open was, had den baron van J die 's zomers zyn kastéél in Tou' raine, en 's winters een hotel der H. Dominiekslrael te Parys bewoont, eenige vrienden uylgenooüigd tot eene jagtpartv. De jagt liep goed af; en men school veel wild. Terwyl dan legen den avond die lieeren bezig waren hunne overwinningen sinakelyk in een lierlelvk

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1866 | | pagina 1