20<le Ja er. Zondag, 25 September
.To
VERTREKUREN UYT AELST NA ER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAI5RS,
BELAlXGRYKEN
WAEBOM.
lea.
mmvoEmm
IS.
Dendcrm. 5-20 8-28 9-45 12-20 3-19 6-16 9-12 1
lokeren 5-20 8-28 0-00 1-2-20 0-16
Brits. 6-39 E (l«2«oV 8-0f> 812 9-38 11-58 12-15
2-38 2-55 5-27 li (i« 2* c') 5-50 0-20 8-60 9-35
JlEcll. Anlw. 5-20 6-39 7-55 9-45 12-10 12-31
3-10 3 20 5-60 6-16 6 24 8-45 8-50
leut'. Tliietten l.nylt Verv. Land. 5-208-12 9-38
9-45 12-15 3 10'
i Gt'ttd, Brugge, Oslemte 7-47 8-25 (8-44 9-46
I Gcnd) 12-30 3-10 3-18 6-16 7-39 8-37 9-18
j OoornyJi, Kortryk, Moesereen, Bvsscl (langs
j Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39
't Doornyk, Ryssel (langs Alli) 7-55 5-35 0-00
I Ninove, Gecrardsb,, Alh, 7-55 2-85 5-35 8-50
I Borgen, Quiévrain, Namen, 7-55 2-BB 5-35
van ANTWERPEN NAE11 St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 1-< 0 9-00,
van GENII NAER Lokeren, Sl-Nicolacs, Antwerpen, 4-01 6-30 9-20 10-35 ,2-25 6-25 7-25.
Te Lede slaen al de konvoys uylgenomcn de verlrekken uyt Brussel van 7-15 8 05 12-00 6-00
8-05 en die van Gend 6-12 11-28 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santobrgbk slaen stil
al de de konvoys. -- Te Gyseghem slaen stil ai de konvoys.
Te Denderleeuw slaen al de konvoys uylgenomcn do verlrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00
6-00 8-<i5 8-40 en uyt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 8-29 8-30,
Vertrekuren u,.'l Dendert ouw uaer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6-03 6-06 9-05.
Dendermonde, Aelst,
Ninove, Geeraordsfoergen,
CTiIqiiu 8inim.
VAK I.OKERH) NAF.R
7-00 9-30 3-05 8-00 0-00.
All), 7-00 0-00 3-05 7-45 0-00.
VAK ATII KAER
Geendrdibergen, Ninove, Aclsl. Dondernioude, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25.
Lessen, Geernordsbergen, Ninove, Aolsl 6-30 10-40 1-40 4-38 7-25.
Brussel (lange Denderleeuw) 8-30 10 40 4-35 7 28,
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede), 6-10 10-40 1-40 4-35 7-25.
VAN ÜENI) KAER
Audenaerdo, 6-48 0-30 1-30 6-00 8, nakr aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-46 8-0.
VAK BUUSIBL NAER
Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8-05 II 20 12-00 1-20 2-36 4-35 5-00 1MB 6 00 8-08 8 10,
Ninove. Geeraerdsbergen, Aiti (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 6-1B 8-18.
VAN nBNUBRMOKUE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 7-66 8-20 5-08 6-öfi 8-25 (lungs Meoli.) 5-48 6-37 8-00 10-05 3-30,
Aolsl 7-30 7-30 7-88 11-68 2-20 5-05 8-25 9-45.
,ke
oor AELST, DEN 22 SEPTEMBER 1806.
eii
der
WA LR en OP NIEUW DE KERKHOF KWESTIE VERHANnBLO.
Indien gy, Kiezers, verstandig- en voorzigtig-
lyk wilt te werk gaen, indien gy uwen keus roet
kennis van zaken wilt doen. dan is 't noodig
dat gy volkomentlyk ingelicht zyt nopens de
grondstelsels en voornemens van deze die zich
voorstellen om door u gekozen te worden. Ziet
daer, Kiezers wat voor u van 't grootste belang
is te weten, doch ziet daer ook juyst datgene
wat deze die voornemens zyn uw vertrouwen
niet te beantwoorden, u zorgvuldiglyk verborgen
in afwachting dat gy hun op nieusv de magt van
u te vertegenwoordigen gegeven hebt.
Onder andere vragen die gy 't regt hebt
hun te doen, kennen wy er geene belang-
rykere dan deze van 't kerkhof. En inder-
daed, gy allen, inwooners dez?r stad, of
schoon verschillende van denkwyze nopens de
uytsluyteJyk politieke vraegstukken, gy gelykt
allen elkander in zeker puntgy zyt allen catlio-
lyken van geboorte en van overtuyging, en gy
houd aen uwen godsdienst meer dan aen uwe
fortuyn. Gy stelt uwe godsdienstige groudstelsels
'oven alle andere vooringenomenlieden, et gy
wel wachten te stemmen voor deze die
«rye uytoefening van den catholyken gods
dienst zouden willen belemmeren of tegenkanten.
Dit zoo zyndc, zoud gy niet allerligtzinnigst
tewerke gaeu, indien gy nietvraegde aen deze
die gy gaet kiezen wat zy met het kerkhof van
zin zyn 1 Het liesluyt dat liet nieuw bestuer zal
ie nemen liebben by liet aenslaende openen van
het nieuw herklioi aen St-Job, zal voorzeker van
't allergrootste belang wezen. Dus is het zeer
jiatueriyk dat de kieskwestie onder dit oogpunt
geplaeist worde.
Nu, de Kerkhoischendingen zyn aen 't order
van den dagh-byna alle weken hebben wy nieuwe
zulke aanklagen in ons catbolyk Belgién te be
treuren. De goddelooze besmetting zet zich op
de jammerlykste wyze voort van do groots
steden is zy tot de kleyne en van daer zelfs tot
de buytendorpen overgegaan. Tot nu toe nogians
is de stad Aelst van zulk ergerlyk woneel nog
e> lom, hevryd gebleven, mer 't is ongetwyleld omdat
de geiegenheyd ontbroken beeft- Verheugt u over
de gunstige omstandigheden die van ons'de byna
officiële Kerkhofecbendingen hebben afgekeerd,
waardoor naburige steden zyn geschandvlekt
geworden, inner verzekert u voor bet toeko
mende.
En'boe dat?
Vraegt aen de leden van uwen gemeeuteraed
welke buune voornemens ten dien opzigte zyn,
'Willen of willen zy niet dat de catholyken voor
durend kennen begraven worden in gewyden
gromt, afgescheyden van dezen waer wen zal
«begraven degene va» d'intvooners, mogteu er
ii?kte,
iing ut
isheid,
le-gnl,
erheid,
uder is
)UBARY
len difi
van de
3,134:
beent n
i in de
LI ATA
komen
d met
aey de
overi-
;ebr«ik
p een»
aone et
i macg-
i slaen.
ebruikt
16: M.
jyn net
noeder-
smn, en
M. W.
je doof-
i4,816:
l leven,
ieg, die
ramp en
igheden
48,721
tgeneo te
ITTIltCR»
uitgesproten door den lieer Doctor
Voor/Mier vm betHteirgoöwbfifl ic l.emm,
ter vat# t*®* Yerjnrdag
va» HET UAVJ9S genootschap TE aelst.
gijn# ilesmn,
Gaiiard gij «iet êmUw dat, vooraleer vsm gawieb'
naenden ligfif® Z&fan) te *pf6fcftd, het «iet g@ed ZOO
•smiddet met u erna mmr uitgehfeidde k&obto te whm pf, ie.o
piofIe? de,or Jkorte öitloggioK eene bteioe yeroni-
eiwfdigmg te wages oyer deze mi-jee tegeowoordig'
«id ie «w middee Wei is waan de heer VooniUer
les gefiooteehaps héeii mij weg tot El,, gofcaaed,
werki##g i«ge<oe.f)e« tot oodereteo«i«g der edet'
r het ge- o«twe#'j#ee die hij ziofc voorgteit wet is m»rf
pij keft mij «we toegeerie® xo&r oogeo geteld e« mij
r»n «we .goodwittigtjeid verzekerd mar .dit otteg is
en lever- jjic-t bgfcwam om êm. twijfet te yefdryve» die mij
in 50,ooo k&St, ie weteö of, mor de eerste maat del het Davids
reaooteehajp hesiaao rerovmbatirL het wei mv
N "S, jongen (:U OWCn'YreiJ ,y vin l'i. HllscIjV
Év-^'-ynip. 6)1 bcAtDiu) n» tó tófliSgfel ei)\wimr-
i fei «»«nsdi bo®ft fbjswijls «en gegwuil ioor-
Mij :sel).jiit tol 4g Jfi6ei) van hees fimooisctop
14sei baren grm>4 ibew«rt«jimij feiljnt 4»I 'iic
e®il®ajaae)'6 dooi 6,- gSarieiijf e ««Lijii van .den
L' i't'iifLijrdra Vailer der V3avii)ai.',be Belgen, Ile'iLfe'd
stekiDge, loor den Lf-aeiitigeii baiam zij eer vaderiaipj.elie z«4e-
tesen, 6e aclioenele Maieblen «oei worlbreagea «tl
«i 'Ie laelvoiusi b.elzeke .©e» ïlorierijii flj<tet,ip vooThe-
»at.
zyn, die in den schoot der cathoiyke Kerk niet
gestorven zyn? Dat zy ronduyt antwoorden JA
of NEEN, en gy zult weten' wat er u te doen
staet, Kiezers
Het is de eerste mael niet dat wy in ons blad
den gemeentoraed uytgenoodigd hebben ons op
dit punt gerust te stellen, maer tot nu toe is
die uytnoodiging zonder antwoord gebleven,
in afwachting dat onze regentielieere'n hunne
berekende stilzwygendheyd verbreken eu op onze
nieuwe stellige sommatie antwoorden, iels wat
de pligt \an loyauteyt en regtzinnigbeyd hun
oplegt, zullen wy u openherliglyk zeggen, Kie
zers, wat wy denken van de 'leden die thans
den gemeenteraed uytmaken, wat wy van hun
te vreezen of te liopen hebben.
Om de stemming te vermoeden die op de
kerkliolkwestie zou uytgebragt worden, indien
deze kwestie thans door de tegenwoordige leden
op te lossen ware door de tegenwoordige leden,
moet er rekening gehouden worden
I" Van eene a'gemeenc bemerking, welke aen
alle te nemen besluiten moet toegepast worden,
in den gemeenteraed zyn er aanvoerders, of kop
stukken, en andere die zich laten by den neus
leyden, wyl zy geene persoonlyke denkwyze
hebben, of deze slagtofferen als zy bekwaem zyn
er eene te hebben, is 't van weynig belang te
weten wat zy zelve denken, Wy willen wel ge-
looven dat hunne inzigten allerbest zyn, maer
den grond van d'beilo is gekalsvd met goede in
zigten. Al waren zy de vurigste catholyken in de
ziel, wat zou ons dit geven, vermits zy toch niets
anders doen dan knikken of schudden volgens
dat er bun opgelegd is.
Nu, de opperhoofden van don gemee.nlcraed, gy
kent ze. Het is u niet onbekend dat zy denkbeel
den belcyden die zeer ongerusts lellend zyn voor
de cathoiyke gewetens. Daerby zyn zy absoluut
en alleenlieersclizuclilig, dobbeie reden om ie
doen vreezen dat zy met de kerkliofkweslie gre
tig de geiegenheyd zullen te baet nemen om de
ealiiolykeii te kwellen en op hun een jok te doen
wegen 'tgeen des te onverdrageiyker zou zyn
daer liet zou vallen op degenen die de dood
scheen aen hunne magt onrukt te hebben.
Erimiert gv u nog de dwaze protestatie die
den gemeenteraed van Aelst opgesteld heeft te
gen bet algemeen petitionnement der catholyken
van g'heel 't land, waerby zy vraegden dat hunne
regteii en godsdienstgevoeiens in liet stuk van
begraving zouden geëerbiedigd worden? Deze
zoo regjveerdige en gegronde petitie die gy,
geëerde medeburgers, zoo eenparig en met zóó
veel vlyt geteekènd hebt, omdat gy gevoelde
boe belangryk de zaek was, deze. petitie, wat
hebben uwe bestuerders er meê gedaen Zy heb
bel» gepoogd ze bélagchelyk te maken, zy'zelve
hebben er meé gespot, en 't was niet moeyelyk,
by de enkele lezing van die domme protestatie,
den Voltairiaenscben sehimpgee.si tè erkennen
die ze bad ingegeven.
Bij 'dezegedachte» zeg ik mij. dat de vereer,cimJc taak
dl® ik voer heden op mij heb genomen in har® uitvoe
ring te vyeusehen laken, daar ik u misschien van de
grootheid tot welke gij geroepen zijl niet genoegzaam
zal kunnen overtuigen, wijl. .ik geene voldoende ee.rjie-
iiiiging mt de inrichting van Davids Genootschap zal
kunnen toebrengen- boeit, rekenend® op uwe welwil
lendheid, hoop ik er in te galakken tot CL, dezelfde ge
dachten die tui; bezielen te doen evergaan, n betrouwen
in te boezemen j» uwe pogingen cc u moed jn te priuh-u
om, nieitegsnstaandc ipo.cil.ijkheid e» legcokantingfii,
n rond Davids henier le scharen, die censdnegs nw®
kroon van grootheid moet niktuaken
Ja, mijne Meerei), gij zijl iu het slaanisch strijdperk
getreden, begunstigd door de schoonste en zuiverste
gedasbleo di.e hel «ene» Vlaming gegeven zij iu het
liitvocren zijner veiplleiiiingen i<; bréngen want Davids
zedeleer en vaderlandsehe nolgingen herleven in i'.en
gij wip t' als zijne navolgers 't 'Ijchi géven,
Alzoo, «rooi sok en verbeven hemt mij de tots land-
brenging dtzes genootscbaps vooriuisiernijk toont
zich voor mij «we toekomst «i de verte, indien niets
vreemd en oneerlijk voor hem, den greelsten d er vlaaoi-
scheamen, in nw midden komt ihejnipon- En denkt
niet dat er daarom van eik van LI uitschijnende inoeie-
bjke niaatsehapj,eit!;ke deugden vereischl worden: deukt
niet dat gij daaraan ab® nwe fmtkmblm mH natten
toecigenen en n-we rust Ofoffma 1 mm neen David
i.s ons incl zijn voorbeeld voorgegaan, en. voor hen die
het geluk nret gehad hebben hém' «w nabij te kennen',
heeft jnj liet in zijne laarlm neergeschreven. Mij leert
ons .dal er niets nederiger js das hei gedrag welk een
ware Vlaming mm de» dag «oei léggen, Vmmmit
n nietblijft de zoon van uwe inoedoV. dal is let op
dat zij altijd yao verslaan worde, dat zij u altijd
Nu, vermits uwe besluerders Ingclien met de
wenscben die gy zoo eenpariglyk bobt uytge-
drukt, is dit geen teeken dat zy geenzins van zin
zyn zicb naer uwe wettige en billyke verlangens
te schikken? is dit niet een Ulaer bewys dat zy
integendeel bereyd zyn de schnndclyke kerkhof-
schendingen na te volgen waer tegen zy vonden
dat gy u zonder reden kwamt verzetten!
Overlegt dit wel, geëerde medeburgers, voor
aleer gy uwe magt afslaet, want eens de kiezing
gedaen, zal liet te late wezen en gy zult geen
regt meer hebben te klagen als uwen vader, uwe
moeder, uwe zusters of broeders legen uwen
dank, tegen uwe overtuyging, gelyk redelooze
dieren zullen gedolven worden in een ongeivyden
grond, waer zy aen de gebeden der Kerk niet
zullen deelachtig wezen,
lil,
Eyndelyk, kiezers, is er iets bekwaem om
uwen hvyfei weg te nemen, 'I is wel de bereken
de stilzwygeudlieyd van uwe übgrliaiersbestuer-
ders, Zy wachten zicli wel op uwe vragen no
pens bet nieuw kerkhof ie antwoorden, omdat
zy, van den eennn kant, zich niet openbaerlyk
willen verbinden inve godsdienstige vi vlieden 'te
eerbiedigen en van den anderen kant, omdat zy
vreezen zicb te ontmaskeren en u voorop mót
hunne Inzigten bekend te maken, Zy zyn te zeer
ovemiygd "dat gy oen uwe godsdienstige gevoe
lens verkleefd zyt en dat gy u wel zoud wachten
Ic stemmen voor mannen die gy weet deze ge
voelens te zullen verkreuken en verdrukken,
voor mannen die gy weet in onze goede stad
Aelst de rampzalige leerstelsel» van eencn
Laurent en andere kwanten van zelfden kaliber
te zullen invoeren.
By gevolg dan, kiezers: Wilt gy een getvyd kerk
hof, stemt legende liber-
baterslyst.
Wilt gy een ongewyd
kerkhof, stemt voor de
coterie, muerten minste
beklaegt u later niet,
want g.v zult mot regt eu
reden de verachting der
goeden inloopen en de
bespotting der slechten,
die jn u niets anders zul
len zien dan dupen of
gefopte» door uwe evge-
ne schuld.
Wy zuilen in 'i kort voordragen wat de catho
lyken eyscben, de zedelyke en vvettêlyke redens
waerop zy hunne eysscbeu steunen, de valscbe.
voorwendsels onder welke men bun regt wey-
geit, en eyndelyk de gebeyme dryjVtweii die
onze tegenstrever» bezielen,
Dee» kort onderzoek zal u overinygen dat de
kei'kbofliweslle slechts een tussebeiigevsl is in
de kerkvervolging, en dat zy in verband staet met
een uylgestrekt stelsel van kwelling en vyande»
lykbeyd. Men beeft in de liberliiilefsbladên ge
schreven dat, indien de catholyken niet «eitigiyk
verdwynen. men ze revointionnaifiyk moet ninia-
ken. Deze bedreyging mag toegepast worden sen
erkemip en zjeh pycr verblijde. Tevens zal «et David
uwe leps zijn Voer God, Slsedsrtaal sn Vaderland,
Ik zal deze punten bggebeuwéib «dj voorstel lende
eene openbare hclnigenls te gevvu van achting en
dnnkhssfhéid voor den ouverinoeibareii hppfdninn der
vlanni.ehc beweglns en van v-ancc toegenegenheid
veor de leden v.a'n Davpis Genooischap,
Wij batmen mnm droevigea iij.i heiirecvina.
De otide «Siiteehappclijké Ipesinnd, hcsehuldigd vssn
®nk>k«n0i»h«i!t en inlgedangit, legeeover de onzedige
co ongodsdienstige hedendaapr'Jie leerstelsels haar
besten» en zedeleer Je verdedigen, is van de koningen
al' lot den Jonasten der piiderdaiien, ui den persoon
van iederen rac.iscb Leelor»)d door den gee.-i sen
oproering, oukniselie spruit der hnpveerdigheid en
ongelpevigheid wie» «en eencn iroon op de pninew
zelf der luisterrijk® bféederlicfde heeft gi.jiouw d. Alles'
kraakt en berst los onder de geweldige slagen die
toegebracht vvorden. Alhier spirted troonen in, nao
worden volkeren van de v-ercLlksarl atersctuaia, elders
»'Oi.dt ,de vrijheid verwezen, en dit sites uit haai te-gen
Godsdienst en Overheid en onder den dektnaniel van
vrijheid zelf es van volksliefdeIk zal jn geene pob-
liëkc beschou vying Deden bet zal dij genoeg WéZéii
hel kwaad aan Ie wijzen lof welks besjnjdiiig wij in
ons land oenen zoo hostelykoi) hulpiui'ddri 'j- v-mi- n
IteblWd, Wij ,ooh, telgen, «ij /ijn ijci ooyvïji der laffe
aam ijslagen djer godueloozc «iiilelingeiiwij liehhen
deii invloed vanluinnci) hasi alreeds i» yerschiijige
Ojiroersoinsiaii.digiie.den oudervojidrn ook is ono, yrip
béid ondermijndook is dé zin onzer gesdirevenc
insjetliégcn vorvajsebt. ipel hoop dof rij. onder den
■schijn van vrijstelling de ware vrijheid zotten kor,nep
ombrengen en dat zij onze zedelijke yooroudere», die
ons deze (aslalljji-ru hebben overgeleverd, onze liefdé
den godsdienst en aen zyne instellingen. Indien
men er niet in gelukt bet geloof nvt de bot ton te
rukken, men zal integendeel middel vinden om
op eene brutale wyze de uytoefening van bunnen
eerediennt te belemmeren ofte vernietigen. Men
schreeuwt bedenweg met de cathoiyke kerkho
ven! Weg met de processiën, 'lis te zeggen, weg
mot de uytoefening van den catholyken «eredienst
buyters de kerk!Dit is maer eenen eersten
stap om later of wel de inwendige uytoefening
te kwellen ofwel teenomaol te beletten.
Wat ons betreft, gjg regtzinnige voorstaendors
van alle grondwettige vr,vlieden, en hyzoudorlyk
van de godsdienstvryheyd voor iedereen, loet ons
de kenspreuk van een naburig ryk aennemen en
antwoorden aen deze die ons van onze vrvheden
willen bcroovenNors Maistibnpron» Wy tul
len te handhaven.
SAMEN,Si'HAEK TUSSCHEN TWEE I.irtF.IHIA-
TEILS M' DLI'YMSTHVKER EN PLOEG,
(Zy lieefl ylaeis in 'i huys van Ploeg,)
Ptofus, IIowel, bier en door 1 wat is dat nu?
Hy moest bier al van len p uren geweest zyn en
'k zit hier nog te koekeloeren,,,,. Meynt, dien
vremdeling misschien met my den zot te' houden?
Hy i8 verduveld mis, ik ben immers veel te ryk
om my van zoo nen dansmeester te laten manke
ren,,,.. Da wilt hier voor de k/ezingen komen
werken en dat is te tier en te luy om(Er
word aen de deur geklopt).
Pi,086. Inlrez, non de to'nnerre.,..
I'mviisTiivKrn, (Binnenkomende), Bonjour,
kameraed Ploeg,,,.
I'i.nnr,, A ca, l'liivmstrvké'r, len naasten keer
wat beter opgepast, zulde 't is nu eei( ner en half
dat ik n bier zit af te wachten,
l'i.LviisTRVKni, Pardon, ami Ploeg, 'k meyn»
de dat g'op de vaert nog niet zoud gedaen g'iiad
hebben.
Ploeg. Altez loop nen keer naer de galg
dan, wie beeft er hier met uwe vsnynige kompij-
meuten alfairens dan? Ge weet ge wel dat uwen
numero ook gekend is, en dat uvve actiën bier in
stad zoo boog niet siaeri als ge wei uytgeeft,
want met october aeustaende krygt ge waer-
schynlyk nen scbup onder uw broékalle man,
uyiaenomen 't Iraiicimigottegalroed, is u zoo ben
als kouden pap,
Pi imsTiiiKER. rit, nen scbup onder myn
broek? En waerom, s'il vous plall?
Ploeg,--—Waerom? Dit moet gy wel weien-
Wie is er de schuld dat de burgpry nu zoo
«b.iroomelyk veel meer stadsla.sten moet beialen
dan eertyds, en dit om den logjewinkel ic onder»
beuden. om nuttelooze en kostclyke kindersclio--
!an tè stichten, waer wy andere niet aen winnen
dan 8 of 10 vremile «paenselig vliegen meer door
onze straten te zien defileren enz- enz.?
Pi-l'ïmst, Allow, siloos, vriend Ploeg, Isct
dit potje gedekt, biet ons malkander niet verwy-
ten, want moest ik op mym beurt, uwe conscieh»
tie onderzoeken, ge zoud er voorzeker nen scboo-
en ome (laiikhairheid ziilleii knnnm onlrukkm, Zij
vergeten dan die uiteMge» dat d« vrijheid, ons home
ow/A vwtmietm overgeiirachi, deer deze u-wicri ®rij-
wen op d«.n ganscjuii bwdhöta» gezaaid werd en
«et si roemen Weeds tot vrnchthaarheld werd gememn;
«ij vergelen dat wij met de «sedérhersteB den haat
teas# verbastering en dwingelandij hebben htgmten s
zij vergelen éindelijk, betere» de gssehtedenis tmy
leert, dat, na drij mmtm kmx ft.ei al Ié tluthrm
goddéloosheid on zédetibedérf fttumttU 'e hebben,
de Vlaming in zijne grondwet heef! doe» éeib'scbfijvé»
dal bij niet toelaat dat men emipn hinderpnat aa„ ji«t
hum lenen ziiner ouderlijke GMsditml zai moam
stelten Wel is waar, hij heen aa»'sitdereii dezelfde
waarborg ook piel ontzegd mm, mei 'i oog geriibl on
zijn glorierijk yeried,:», iBoeht hij zich verzekerd boude»
als echte ZOU) zijner onverbasterde vooronders 'voort
te; leven Slaaf Mj wiat ook dat hij aliijii zou mfiete»
strijden, dal hij gewap«ndér hand allee» zijne vrijheden
zou kunneii bewaii'ii en Gods Veewéiiighètd heeft hem
insi sproken, l'iigeiezon satire», indachtig m de oudé
leiterijkh.anier.s, relihen c«nc mw&fbgna krachten
bewerk,! om het volk en do viaamsehgezitidhéid t®
hesehermenen ,d« vi.aain.sche smmiseimypen zijn
outstan»Heil ma ï.tplivm en flsvid, die abe uwe
teyerekrachte'ii verpmm hebt tot wederei mul der vtsaw»
sctic nationatiteyf«nj ons geteerd iioj.i op welke
gfoi,'il; «g)!is«jf;n gij mei «Mwre om i» de wekmmt
té dure» dis ons «ene Taal beLi Ine een lief
hebbe» die o»s bet ig< nasrdlg karakter es de «ton®
mar voorouders yarr'mmrt en ous aauwakkéft iot
hfcsirijdiflg -van ai ludgéeu deze bebteuu meun over--
yyioui i.) m om bsiitie zonen een vrij land tot eifdësl
na te laten
dij h.etit u dan, mijne iicefcn, »a» een Vlsawseb