20<le Ja er. Zondag, 25 September .To VERTREKUREN UYT AELST NA ER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRANKS 'S JAI5RS, BELAlXGRYKEN WAEBOM. lea. mmvoEmm IS. Dendcrm. 5-20 8-28 9-45 12-20 3-19 6-16 9-12 1 lokeren 5-20 8-28 0-00 1-2-20 0-16 Brits. 6-39 E (l«2«oV 8-0f> 812 9-38 11-58 12-15 2-38 2-55 5-27 li (i« 2* c') 5-50 0-20 8-60 9-35 JlEcll. Anlw. 5-20 6-39 7-55 9-45 12-10 12-31 3-10 3 20 5-60 6-16 6 24 8-45 8-50 leut'. Tliietten l.nylt Verv. Land. 5-208-12 9-38 9-45 12-15 3 10' i Gt'ttd, Brugge, Oslemte 7-47 8-25 (8-44 9-46 I Gcnd) 12-30 3-10 3-18 6-16 7-39 8-37 9-18 j OoornyJi, Kortryk, Moesereen, Bvsscl (langs j Gend) 6-47 8-44 12-39 3-18 6-39 8-39 't Doornyk, Ryssel (langs Alli) 7-55 5-35 0-00 I Ninove, Gecrardsb,, Alh, 7-55 2-85 5-35 8-50 I Borgen, Quiévrain, Namen, 7-55 2-BB 5-35 van ANTWERPEN NAE11 St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 5-00 8-30 11-00 2-30 4-00 1-< 0 9-00, van GENII NAER Lokeren, Sl-Nicolacs, Antwerpen, 4-01 6-30 9-20 10-35 ,2-25 6-25 7-25. Te Lede slaen al de konvoys uylgenomcn de verlrekken uyt Brussel van 7-15 8 05 12-00 6-00 8-05 en die van Gend 6-12 11-28 2-05 5-00 6-02 8-05 Te Idegem en Santobrgbk slaen stil al de de konvoys. -- Te Gyseghem slaen stil ai de konvoys. Te Denderleeuw slaen al de konvoys uylgenomcn do verlrekken van Brussel 7-15 8-05 12-00 6-00 8-<i5 8-40 en uyt Aelst 6-39 9-38 2-38 5-27 8-29 8-30, Vertrekuren u,.'l Dendert ouw uaer Brussel 8-12 8-17 12-10 12-28 3-08 6-03 6-06 9-05. Dendermonde, Aelst, Ninove, Geeraordsfoergen, CTiIqiiu 8inim. VAK I.OKERH) NAF.R 7-00 9-30 3-05 8-00 0-00. All), 7-00 0-00 3-05 7-45 0-00. VAK ATII KAER Geendrdibergen, Ninove, Aclsl. Dondernioude, Lokeren 6-30 10-40 1-40 4-35 7-25. Lessen, Geernordsbergen, Ninove, Aolsl 6-30 10-40 1-40 4-38 7-25. Brussel (lange Denderleeuw) 8-30 10 40 4-35 7 28, Gend, Brugge, Oostende (langs Lede), 6-10 10-40 1-40 4-35 7-25. VAN ÜENI) KAER Audenaerdo, 6-48 0-30 1-30 6-00 8, nakr aelst 8-00 9-00 11-35 4-35 5-00 5-57 6-46 8-0. VAK BUUSIBL NAER Aelst, Gend, 7-15 7-25 8-00 8-05 II 20 12-00 1-20 2-36 4-35 5-00 1MB 6 00 8-08 8 10, Ninove. Geeraerdsbergen, Aiti (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 6-1B 8-18. VAN nBNUBRMOKUE NAER Brussel (langs Aelst) 7-30 7-66 8-20 5-08 6-öfi 8-25 (lungs Meoli.) 5-48 6-37 8-00 10-05 3-30, Aolsl 7-30 7-30 7-88 11-68 2-20 5-05 8-25 9-45. ,ke oor AELST, DEN 22 SEPTEMBER 1806. eii der WA LR en OP NIEUW DE KERKHOF KWESTIE VERHANnBLO. Indien gy, Kiezers, verstandig- en voorzigtig- lyk wilt te werk gaen, indien gy uwen keus roet kennis van zaken wilt doen. dan is 't noodig dat gy volkomentlyk ingelicht zyt nopens de grondstelsels en voornemens van deze die zich voorstellen om door u gekozen te worden. Ziet daer, Kiezers wat voor u van 't grootste belang is te weten, doch ziet daer ook juyst datgene wat deze die voornemens zyn uw vertrouwen niet te beantwoorden, u zorgvuldiglyk verborgen in afwachting dat gy hun op nieusv de magt van u te vertegenwoordigen gegeven hebt. Onder andere vragen die gy 't regt hebt hun te doen, kennen wy er geene belang- rykere dan deze van 't kerkhof. En inder- daed, gy allen, inwooners dez?r stad, of schoon verschillende van denkwyze nopens de uytsluyteJyk politieke vraegstukken, gy gelykt allen elkander in zeker puntgy zyt allen catlio- lyken van geboorte en van overtuyging, en gy houd aen uwen godsdienst meer dan aen uwe fortuyn. Gy stelt uwe godsdienstige groudstelsels 'oven alle andere vooringenomenlieden, et gy wel wachten te stemmen voor deze die «rye uytoefening van den catholyken gods dienst zouden willen belemmeren of tegenkanten. Dit zoo zyndc, zoud gy niet allerligtzinnigst tewerke gaeu, indien gy nietvraegde aen deze die gy gaet kiezen wat zy met het kerkhof van zin zyn 1 Het liesluyt dat liet nieuw bestuer zal ie nemen liebben by liet aenslaende openen van het nieuw herklioi aen St-Job, zal voorzeker van 't allergrootste belang wezen. Dus is het zeer jiatueriyk dat de kieskwestie onder dit oogpunt geplaeist worde. Nu, de Kerkhoischendingen zyn aen 't order van den dagh-byna alle weken hebben wy nieuwe zulke aanklagen in ons catbolyk Belgién te be treuren. De goddelooze besmetting zet zich op de jammerlykste wyze voort van do groots steden is zy tot de kleyne en van daer zelfs tot de buytendorpen overgegaan. Tot nu toe nogians is de stad Aelst van zulk ergerlyk woneel nog e> lom, hevryd gebleven, mer 't is ongetwyleld omdat de geiegenheyd ontbroken beeft- Verheugt u over de gunstige omstandigheden die van ons'de byna officiële Kerkhofecbendingen hebben afgekeerd, waardoor naburige steden zyn geschandvlekt geworden, inner verzekert u voor bet toeko mende. En'boe dat? Vraegt aen de leden van uwen gemeeuteraed welke buune voornemens ten dien opzigte zyn, 'Willen of willen zy niet dat de catholyken voor durend kennen begraven worden in gewyden gromt, afgescheyden van dezen waer wen zal «begraven degene va» d'intvooners, mogteu er ii?kte, iing ut isheid, le-gnl, erheid, uder is )UBARY len difi van de 3,134: beent n i in de LI ATA komen d met aey de overi- ;ebr«ik p een» aone et i macg- i slaen. ebruikt 16: M. jyn net noeder- smn, en M. W. je doof- i4,816: l leven, ieg, die ramp en igheden 48,721 tgeneo te ITTIltCR» uitgesproten door den lieer Doctor Voor/Mier vm betHteirgoöwbfifl ic l.emm, ter vat# t*®* Yerjnrdag va» HET UAVJ9S genootschap TE aelst. gijn# ilesmn, Gaiiard gij «iet êmUw dat, vooraleer vsm gawieb' naenden ligfif® Z&fan) te *pf6fcftd, het «iet g@ed ZOO •smiddet met u erna mmr uitgehfeidde k&obto te whm pf, ie.o piofIe? de,or Jkorte öitloggioK eene bteioe yeroni- eiwfdigmg te wages oyer deze mi-jee tegeowoordig' «id ie «w middee Wei is waan de heer VooniUer les gefiooteehaps héeii mij weg tot El,, gofcaaed, werki##g i«ge<oe.f)e« tot oodereteo«i«g der edet' r het ge- o«twe#'j#ee die hij ziofc voorgteit wet is m»rf pij keft mij «we toegeerie® xo&r oogeo geteld e« mij r»n «we .goodwittigtjeid verzekerd mar .dit otteg is en lever- jjic-t bgfcwam om êm. twijfet te yefdryve» die mij in 50,ooo k&St, ie weteö of, mor de eerste maat del het Davids reaooteehajp hesiaao rerovmbatirL het wei mv N "S, jongen (:U OWCn'YreiJ ,y vin l'i. HllscIjV Év-^'-ynip. 6)1 bcAtDiu) n» tó tófliSgfel ei)\wimr- i fei «»«nsdi bo®ft fbjswijls «en gegwuil ioor- Mij :sel).jiit tol 4g Jfi6ei) van hees fimooisctop 14sei baren grm>4 ibew«rt«jimij feiljnt 4»I 'iic e®il®ajaae)'6 dooi 6,- gSarieiijf e ««Lijii van .den L' i't'iifLijrdra Vailer der V3avii)ai.',be Belgen, Ile'iLfe'd stekiDge, loor den Lf-aeiitigeii baiam zij eer vaderiaipj.elie z«4e- tesen, 6e aclioenele Maieblen «oei worlbreagea «tl «i 'Ie laelvoiusi b.elzeke .©e» ïlorierijii flj<tet,ip vooThe- »at. zyn, die in den schoot der cathoiyke Kerk niet gestorven zyn? Dat zy ronduyt antwoorden JA of NEEN, en gy zult weten' wat er u te doen staet, Kiezers Het is de eerste mael niet dat wy in ons blad den gemeentoraed uytgenoodigd hebben ons op dit punt gerust te stellen, maer tot nu toe is die uytnoodiging zonder antwoord gebleven, in afwachting dat onze regentielieere'n hunne berekende stilzwygendheyd verbreken eu op onze nieuwe stellige sommatie antwoorden, iels wat de pligt \an loyauteyt en regtzinnigbeyd hun oplegt, zullen wy u openherliglyk zeggen, Kie zers, wat wy denken van de 'leden die thans den gemeenteraed uytmaken, wat wy van hun te vreezen of te liopen hebben. Om de stemming te vermoeden die op de kerkliolkwestie zou uytgebragt worden, indien deze kwestie thans door de tegenwoordige leden op te lossen ware door de tegenwoordige leden, moet er rekening gehouden worden I" Van eene a'gemeenc bemerking, welke aen alle te nemen besluiten moet toegepast worden, in den gemeenteraed zyn er aanvoerders, of kop stukken, en andere die zich laten by den neus leyden, wyl zy geene persoonlyke denkwyze hebben, of deze slagtofferen als zy bekwaem zyn er eene te hebben, is 't van weynig belang te weten wat zy zelve denken, Wy willen wel ge- looven dat hunne inzigten allerbest zyn, maer den grond van d'beilo is gekalsvd met goede in zigten. Al waren zy de vurigste catholyken in de ziel, wat zou ons dit geven, vermits zy toch niets anders doen dan knikken of schudden volgens dat er bun opgelegd is. Nu, de opperhoofden van don gemee.nlcraed, gy kent ze. Het is u niet onbekend dat zy denkbeel den belcyden die zeer ongerusts lellend zyn voor de cathoiyke gewetens. Daerby zyn zy absoluut en alleenlieersclizuclilig, dobbeie reden om ie doen vreezen dat zy met de kerkliofkweslie gre tig de geiegenheyd zullen te baet nemen om de ealiiolykeii te kwellen en op hun een jok te doen wegen 'tgeen des te onverdrageiyker zou zyn daer liet zou vallen op degenen die de dood scheen aen hunne magt onrukt te hebben. Erimiert gv u nog de dwaze protestatie die den gemeenteraed van Aelst opgesteld heeft te gen bet algemeen petitionnement der catholyken van g'heel 't land, waerby zy vraegden dat hunne regteii en godsdienstgevoeiens in liet stuk van begraving zouden geëerbiedigd worden? Deze zoo regjveerdige en gegronde petitie die gy, geëerde medeburgers, zoo eenparig en met zóó veel vlyt geteekènd hebt, omdat gy gevoelde boe belangryk de zaek was, deze. petitie, wat hebben uwe bestuerders er meê gedaen Zy heb bel» gepoogd ze bélagchelyk te maken, zy'zelve hebben er meé gespot, en 't was niet moeyelyk, by de enkele lezing van die domme protestatie, den Voltairiaenscben sehimpgee.si tè erkennen die ze bad ingegeven. Bij 'dezegedachte» zeg ik mij. dat de vereer,cimJc taak dl® ik voer heden op mij heb genomen in har® uitvoe ring te vyeusehen laken, daar ik u misschien van de grootheid tot welke gij geroepen zijl niet genoegzaam zal kunnen overtuigen, wijl. .ik geene voldoende ee.rjie- iiiiging mt de inrichting van Davids Genootschap zal kunnen toebrengen- boeit, rekenend® op uwe welwil lendheid, hoop ik er in te galakken tot CL, dezelfde ge dachten die tui; bezielen te doen evergaan, n betrouwen in te boezemen j» uwe pogingen cc u moed jn te priuh-u om, nieitegsnstaandc ipo.cil.ijkheid e» legcokantingfii, n rond Davids henier le scharen, die censdnegs nw® kroon van grootheid moet niktuaken Ja, mijne Meerei), gij zijl iu het slaanisch strijdperk getreden, begunstigd door de schoonste en zuiverste gedasbleo di.e hel «ene» Vlaming gegeven zij iu het liitvocren zijner veiplleiiiingen i<; bréngen want Davids zedeleer en vaderlandsehe nolgingen herleven in i'.en gij wip t' als zijne navolgers 't 'Ijchi géven, Alzoo, «rooi sok en verbeven hemt mij de tots land- brenging dtzes genootscbaps vooriuisiernijk toont zich voor mij «we toekomst «i de verte, indien niets vreemd en oneerlijk voor hem, den greelsten d er vlaaoi- scheamen, in nw midden komt ihejnipon- En denkt niet dat er daarom van eik van LI uitschijnende inoeie- bjke niaatsehapj,eit!;ke deugden vereischl worden: deukt niet dat gij daaraan ab® nwe fmtkmblm mH natten toecigenen en n-we rust Ofoffma 1 mm neen David i.s ons incl zijn voorbeeld voorgegaan, en. voor hen die het geluk nret gehad hebben hém' «w nabij te kennen', heeft jnj liet in zijne laarlm neergeschreven. Mij leert ons .dal er niets nederiger js das hei gedrag welk een ware Vlaming mm de» dag «oei léggen, Vmmmit n nietblijft de zoon van uwe inoedoV. dal is let op dat zij altijd yao verslaan worde, dat zij u altijd Nu, vermits uwe besluerders Ingclien met de wenscben die gy zoo eenpariglyk bobt uytge- drukt, is dit geen teeken dat zy geenzins van zin zyn zicb naer uwe wettige en billyke verlangens te schikken? is dit niet een Ulaer bewys dat zy integendeel bereyd zyn de schnndclyke kerkhof- schendingen na te volgen waer tegen zy vonden dat gy u zonder reden kwamt verzetten! Overlegt dit wel, geëerde medeburgers, voor aleer gy uwe magt afslaet, want eens de kiezing gedaen, zal liet te late wezen en gy zult geen regt meer hebben te klagen als uwen vader, uwe moeder, uwe zusters of broeders legen uwen dank, tegen uwe overtuyging, gelyk redelooze dieren zullen gedolven worden in een ongeivyden grond, waer zy aen de gebeden der Kerk niet zullen deelachtig wezen, lil, Eyndelyk, kiezers, is er iets bekwaem om uwen hvyfei weg te nemen, 'I is wel de bereken de stilzwygeudlieyd van uwe übgrliaiersbestuer- ders, Zy wachten zicli wel op uwe vragen no pens bet nieuw kerkhof ie antwoorden, omdat zy, van den eennn kant, zich niet openbaerlyk willen verbinden inve godsdienstige vi vlieden 'te eerbiedigen en van den anderen kant, omdat zy vreezen zicb te ontmaskeren en u voorop mót hunne Inzigten bekend te maken, Zy zyn te zeer ovemiygd "dat gy oen uwe godsdienstige gevoe lens verkleefd zyt en dat gy u wel zoud wachten Ic stemmen voor mannen die gy weet deze ge voelens te zullen verkreuken en verdrukken, voor mannen die gy weet in onze goede stad Aelst de rampzalige leerstelsel» van eencn Laurent en andere kwanten van zelfden kaliber te zullen invoeren. By gevolg dan, kiezers: Wilt gy een getvyd kerk hof, stemt legende liber- baterslyst. Wilt gy een ongewyd kerkhof, stemt voor de coterie, muerten minste beklaegt u later niet, want g.v zult mot regt eu reden de verachting der goeden inloopen en de bespotting der slechten, die jn u niets anders zul len zien dan dupen of gefopte» door uwe evge- ne schuld. Wy zuilen in 'i kort voordragen wat de catho lyken eyscben, de zedelyke en vvettêlyke redens waerop zy hunne eysscbeu steunen, de valscbe. voorwendsels onder welke men bun regt wey- geit, en eyndelyk de gebeyme dryjVtweii die onze tegenstrever» bezielen, Dee» kort onderzoek zal u overinygen dat de kei'kbofliweslle slechts een tussebeiigevsl is in de kerkvervolging, en dat zy in verband staet met een uylgestrekt stelsel van kwelling en vyande» lykbeyd. Men beeft in de liberliiilefsbladên ge schreven dat, indien de catholyken niet «eitigiyk verdwynen. men ze revointionnaifiyk moet ninia- ken. Deze bedreyging mag toegepast worden sen erkemip en zjeh pycr verblijde. Tevens zal «et David uwe leps zijn Voer God, Slsedsrtaal sn Vaderland, Ik zal deze punten bggebeuwéib «dj voorstel lende eene openbare hclnigenls te gevvu van achting en dnnkhssfhéid voor den ouverinoeibareii hppfdninn der vlanni.ehc beweglns en van v-ancc toegenegenheid veor de leden v.a'n Davpis Genooischap, Wij batmen mnm droevigea iij.i heiirecvina. De otide «Siiteehappclijké Ipesinnd, hcsehuldigd vssn ®nk>k«n0i»h«i!t en inlgedangit, legeeover de onzedige co ongodsdienstige hedendaapr'Jie leerstelsels haar besten» en zedeleer Je verdedigen, is van de koningen al' lot den Jonasten der piiderdaiien, ui den persoon van iederen rac.iscb Leelor»)d door den gee.-i sen oproering, oukniselie spruit der hnpveerdigheid en ongelpevigheid wie» «en eencn iroon op de pninew zelf der luisterrijk® bféederlicfde heeft gi.jiouw d. Alles' kraakt en berst los onder de geweldige slagen die toegebracht vvorden. Alhier spirted troonen in, nao worden volkeren van de v-ercLlksarl atersctuaia, elders »'Oi.dt ,de vrijheid verwezen, en dit sites uit haai te-gen Godsdienst en Overheid en onder den dektnaniel van vrijheid zelf es van volksliefdeIk zal jn geene pob- liëkc beschou vying Deden bet zal dij genoeg WéZéii hel kwaad aan Ie wijzen lof welks besjnjdiiig wij in ons land oenen zoo hostelykoi) hulpiui'ddri 'j- v-mi- n IteblWd, Wij ,ooh, telgen, «ij /ijn ijci ooyvïji der laffe aam ijslagen djer godueloozc «iiilelingeiiwij liehhen deii invloed vanluinnci) hasi alreeds i» yerschiijige Ojiroersoinsiaii.digiie.den oudervojidrn ook is ono, yrip béid ondermijndook is dé zin onzer gesdirevenc insjetliégcn vorvajsebt. ipel hoop dof rij. onder den ■schijn van vrijstelling de ware vrijheid zotten kor,nep ombrengen en dat zij onze zedelijke yooroudere», die ons deze (aslalljji-ru hebben overgeleverd, onze liefdé den godsdienst en aen zyne instellingen. Indien men er niet in gelukt bet geloof nvt de bot ton te rukken, men zal integendeel middel vinden om op eene brutale wyze de uytoefening van bunnen eerediennt te belemmeren ofte vernietigen. Men schreeuwt bedenweg met de cathoiyke kerkho ven! Weg met de processiën, 'lis te zeggen, weg mot de uytoefening van den catholyken «eredienst buyters de kerk!Dit is maer eenen eersten stap om later of wel de inwendige uytoefening te kwellen ofwel teenomaol te beletten. Wat ons betreft, gjg regtzinnige voorstaendors van alle grondwettige vr,vlieden, en hyzoudorlyk van de godsdienstvryheyd voor iedereen, loet ons de kenspreuk van een naburig ryk aennemen en antwoorden aen deze die ons van onze vrvheden willen bcroovenNors Maistibnpron» Wy tul len te handhaven. SAMEN,Si'HAEK TUSSCHEN TWEE I.irtF.IHIA- TEILS M' DLI'YMSTHVKER EN PLOEG, (Zy lieefl ylaeis in 'i huys van Ploeg,) Ptofus, IIowel, bier en door 1 wat is dat nu? Hy moest bier al van len p uren geweest zyn en 'k zit hier nog te koekeloeren,,,,. Meynt, dien vremdeling misschien met my den zot te' houden? Hy i8 verduveld mis, ik ben immers veel te ryk om my van zoo nen dansmeester te laten manke ren,,,.. Da wilt hier voor de k/ezingen komen werken en dat is te tier en te luy om(Er word aen de deur geklopt). Pi,086. Inlrez, non de to'nnerre.,.. I'mviisTiivKrn, (Binnenkomende), Bonjour, kameraed Ploeg,,,. I'i.nnr,, A ca, l'liivmstrvké'r, len naasten keer wat beter opgepast, zulde 't is nu eei( ner en half dat ik n bier zit af te wachten, l'i.LviisTRVKni, Pardon, ami Ploeg, 'k meyn» de dat g'op de vaert nog niet zoud gedaen g'iiad hebben. Ploeg. Altez loop nen keer naer de galg dan, wie beeft er hier met uwe vsnynige kompij- meuten alfairens dan? Ge weet ge wel dat uwen numero ook gekend is, en dat uvve actiën bier in stad zoo boog niet siaeri als ge wei uytgeeft, want met october aeustaende krygt ge waer- schynlyk nen scbup onder uw broékalle man, uyiaenomen 't Iraiicimigottegalroed, is u zoo ben als kouden pap, Pi imsTiiiKER. rit, nen scbup onder myn broek? En waerom, s'il vous plall? Ploeg,--—Waerom? Dit moet gy wel weien- Wie is er de schuld dat de burgpry nu zoo «b.iroomelyk veel meer stadsla.sten moet beialen dan eertyds, en dit om den logjewinkel ic onder» beuden. om nuttelooze en kostclyke kindersclio-- !an tè stichten, waer wy andere niet aen winnen dan 8 of 10 vremile «paenselig vliegen meer door onze straten te zien defileren enz- enz.? Pi-l'ïmst, Allow, siloos, vriend Ploeg, Isct dit potje gedekt, biet ons malkander niet verwy- ten, want moest ik op mym beurt, uwe conscieh» tie onderzoeken, ge zoud er voorzeker nen scboo- en ome (laiikhairheid ziilleii knnnm onlrukkm, Zij vergeten dan die uiteMge» dat d« vrijheid, ons home ow/A vwtmietm overgeiirachi, deer deze u-wicri ®rij- wen op d«.n ganscjuii bwdhöta» gezaaid werd en «et si roemen Weeds tot vrnchthaarheld werd gememn; «ij vergelen dat wij met de «sedérhersteB den haat teas# verbastering en dwingelandij hebben htgmten s zij vergelen éindelijk, betere» de gssehtedenis tmy leert, dat, na drij mmtm kmx ft.ei al Ié tluthrm goddéloosheid on zédetibedérf fttumttU 'e hebben, de Vlaming in zijne grondwet heef! doe» éeib'scbfijvé» dal bij niet toelaat dat men emipn hinderpnat aa„ ji«t hum lenen ziiner ouderlijke GMsditml zai moam stelten Wel is waar, hij heen aa»'sitdereii dezelfde waarborg ook piel ontzegd mm, mei 'i oog geriibl on zijn glorierijk yeried,:», iBoeht hij zich verzekerd boude» als echte ZOU) zijner onverbasterde vooronders 'voort te; leven Slaaf Mj wiat ook dat hij aliijii zou mfiete» strijden, dal hij gewap«ndér hand allee» zijne vrijheden zou kunneii bewaii'ii en Gods Veewéiiighètd heeft hem insi sproken, l'iigeiezon satire», indachtig m de oudé leiterijkh.anier.s, relihen c«nc mw&fbgna krachten bewerk,! om het volk en do viaamsehgezitidhéid t® hesehermenen ,d« vi.aain.sche smmiseimypen zijn outstan»Heil ma ï.tplivm en flsvid, die abe uwe teyerekrachte'ii verpmm hebt tot wederei mul der vtsaw» sctic nationatiteyf«nj ons geteerd iioj.i op welke gfoi,'il; «g)!is«jf;n gij mei «Mwre om i» de wekmmt té dure» dis ons «ene Taal beLi Ine een lief hebbe» die o»s bet ig< nasrdlg karakter es de «ton® mar voorouders yarr'mmrt en ous aauwakkéft iot hfcsirijdiflg -van ai ludgéeu deze bebteuu meun over-- yyioui i.) m om bsiitie zonen een vrij land tot eifdësl na te laten dij h.etit u dan, mijne iicefcn, »a» een Vlsawseb

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1866 | | pagina 1