Solidaire propaganda te
Antwerpen.
1781).
Landgenoten, op uwe hoede.
Pluymslryker by
Pandour 1e Brussel.
Be Vrydenkery.
KAMER.
liet nooyt genoeg geschandvlekt solidairenge-
spuys zoekt, onder 't masker vari menschlie-
vendheyd, zyne verwoestende en goddelooze
leeringen onder het arm volk van Antwerpen te
verspreyden. Over weynige dagen, bood zich
eene arme weduwe met dry kinders ten bureele
aen van die zoogezegde menschüevende kérels
en vroeg eenige hulp. Den solidairen buralist,
eenen ouden gryzaerd, na liaer eenige vragen
over haren toestand gedaen te hebben, wekte
haer op om, indien zy kwame te hertrouwen,
niet meer te trouwen voor de kerk. De samen-
spraek tussclien die arme weduwe en den soliT
dair was, volgens den Journal d'Anversvan
volgenden inhoud
Vrouwke, gy hebt verscheydene kinderen?
Wacht u wel van ze te laten hunne eerste com
munie doen; en kwamt gy in een tweede huwe-
lyk nog kinderen te krygen, ge moogt ze. niet
doen doopen. Al die dingen, geloof my, laet ze
ge rus tel yk varen. Oy zy t doodarm en ongelukkig,
hewel wy zullen u helpen, g'en zult nog geen
lialf «er t'huys zyn of ge zult al eenige hectoli
ters kolen ontvangen. Als gy geen werk hebt,
kom, wy zullen er u geven, en terwyl gy op uw
werk zult wezen, zullen uwe kleyne kinders wel
gekleed hunnen tyd nuttiglyk in onze scholen
besteden. Ge ziet dan, vrouwke, dat ge kont
gelukkig zyn als ge maer wilt
Maer, Mr gy vraegt my dat ik aen myn
geloof zou verzaken en myne kinderen zonder
geloof zou opbrengen. Zy zyn allen gedoopt, en
in de christeiyke leering onderwezen, en gy wilt
dat ik ze aen het christen geloof onttrekke!....
O neen, dit nooyt!....
Vrouwke, kom, zet u wat nader by het
vuer, 't is zoo koud, en laet ons wat klappen
Zeg my, kent gy dit? (hy toont haer een crucifix
geplaetst op een tafeiken met bet aeuzigt om
leeg.)
Ja, Mr 't. is hel beeld van ons lieven Heer.
In 't g'beel niet, vrouwke lief, 't is enkelyk
een drykantig stuk hout en niets meer
Mr 'k heb ik al tyd geleerd dat dit het beeld
is van ons lieven Heer.
Pru'len, onnoozel schepsel!Zeg my
eens, hebt gy niet 't een of 't ander -beeld in
uw.huys?
Ja, het beeld van eenen hevligen.
Hewel, myn scliaep, wat is dit? Een beetje
plaester.
Mr ik gevoel waer gy naertoe wilt: geen doop
sel meer! Geen eersie communie meer! Geen
huwelyk meer voor de kerkGeen heyligen
meerEn waerschynelyk ook geenen- God
meer
Ja, juyst, en ook in uwe laetste ziekte geen
priester, geen sacramenten meer
Maer Mr dit is my en myne kinderen aen
't geloof doen verzaken
Wel, vrouwke toch, ge vraegt my van u
onderstand en werk te verleenen, van te zorgen
voor uwe arme kinderen, en ik zeg u dat gy dit
alles in overvloed zult bekomen, dat er u niets
zal ontbreken, maer wel te verstaen, op conditie
dat gy verzaekl aen al wat ik u daer kom te
zeggen.
Maer, M' doodarm zyn, is dit niet genoeg
om geholpen te worden
Zeker niet, dan hadden wy maer ons geld
byeen te vagen als nen vuyluisboop en u daervan
tè laten pakken zooveel ge wilt.
Mr het kan niet zyn, geef m-y myn huwe-
lyksakte terug, 'k heb liever doodarm te blyven.
Gc zoud beter doen, vrouwke, van eerst
nog wat te overwegen.
Neen, dit kan ik onmogelyk niet doen, ik
kan noch mag myne kinderen aen 'l geloof ont
rukken nocli zelf er aen verzaken.
Hewel, vrouwke, ik raed het u nogtans
aen en wek u op wel te overpeyzen.
Mr als 'l u belieft geef my myne huwelyks-
akte terug.
Daer, vrouwke, neem uwen brief, overpeys
alles wel en kom binnen eenige dagen terug....'
De ongelukkige schamele weduwe vertrok
g'beel ontsteld en ging aen eene vriendin met
biltere tranen vertellen 't geen haer kwam te
gebeuren.
Wy zullen ons wel wachten hier iets by te voe
gen wegens bet solidairen gespuys; hét koppel
uyt 't Verbond zou ons aenstonds zeggen dat wy
de solidairen, ondanks hunne algemeen bekende
eerlykheyd en menscldievendheyd, zoeken te bemod
derenwant het eerlyk koppel verdedigt alles
wat eerlyk is
welligt een schol zou vallen, loeu plotseling hel seyn
wierd gehoord. De wacht, wederom door den kolonel
vergezeld, trok onmiddolyk op, henevens eenige der
meest beproefde officieren van hel regiment. Toen zy
den post" naderen, zagen zy den man dien zy daer had
den uylgezel naderen, terwyl hy een anderen by zyne
lange hairen langs den grod voortsleeple, en weldra
bleek hot dal dezen een Indiaen was, die door de
schildwacht, was doodgeschoten. Den man moest nu
onmiddolyk verhalen heigeen hem wedervaren was.
lk had n gezegd, zcyde den man, dal ik vuren
zou zoo ik het minste gcriisel hoorde, en dit besluyt
heeft my het leven gered. Ik had nog niet lang op post
gestnen, toen ik op korten afstand van my verwyderd
eenig,geritsel vernam, lk keek om en ik zag een Amcri-
kacnsch zwyn. zoo als er zoo veel hier in de bosschen
zich ophouden hel dier woelde deri grond om met
zynéshuy.t, eu schoen le zoeken uner evkels lussohen
do afgevallen bladeren. Daer deze (lieren hier zoo alge
meen zyn, zou ik er niet lan gcr mier gekeken hebben,
doch daer ik voortdurend op myne hoede was, ieder
oogenblik eene overrompeling^gverwachlle, en niet wist
wat ik al dan nia als eene gu oude reden lol bekom
mering had acu le merken, hi ld j myne oogen onaf
gebroken op hol dier gevestigd, en Kgiug al zyne bewe
gingen na. Voor het oog<nblik bestond er echter geen
reden om het alnrmschool le geven, liet scheen mv
echter dat het dor iets zonderlings in zyne bewegingen
had, en my hoe langer hoe diglcr naderde, hoewel 'hel
sloeds traehüe nobler my en buyten myn gezigi te
blyven. Ik wientnu hoe langer hoe oplettender, en ik
stond in bcracd of ik vuren zou of niet. Myne kameia-
Aeuge/.ien het liberalendom zynon oorsprong
heeft in de princip.én van 4789, is 't van 't groot
ste belang dat men wel vvete wat voor mannen
de voorzaten waren van onze hedendagsche
liberbatcrs en hoe zy die principen hebben inge
huldigd.
Wanneer de liberale belhamels, de bewonde-
raers van Voltaire en Rousseau, in 4789, te
Parys, hun roof- en haetgeweefsel sponnen
tegen godsdienst en koning, vonden zy twee
volksbelooningen uyt die daerin eene groote rol
speelden, te weten de lastering en bet graen!
Den 12 julv riep Camille Dumoulin den eersten
dat men 't volk gael vermoorden. De bureclen
aen den ingang der straten van Parys worden in
brand gestekeu; liet gerucht loopt dat bet graen
in de stad niet mag komen, om 't volk uyt te
hongeren. Den deurwaerder Maillard aen 't hoofd
der benden piundert de wapenwinkels en neemt
de geweeren en pistolenOveral roept het
liberhatersgespuys'tis de duerte van 't brood,
de monnikken en nonnen hebben al bet graen
in hunne kloosters en ook meest al de wapens...
Er zyn 20,000 fusieken by de Carthuyzers
Naer de CaiThuyzors, roepen zyDen abt
vraegt: wat wilt gy? Wapens!Er zyn bier
geene wapens. Laet ons zien, en 't gespuys
vliegt binnen. Alles word in stukken en brokken
geslagen. Men brengt twee monikken voor.
Hier zyn wapenverbergersDocd aen de mo
nikken, scbynheyligenVerraders!...
De messen waren reeds op de borst, toen
eenen burger er in geiukte de schandelykheyd
dier vreede baldadigheden te doen verstaen
Ondertusschen waren andere benden naer Sl
Lazarus-krankzirinigenhuys'gevlogen, om er vol
gens d'eene wapens, volgens andere er meel te
vinden. Daer word wederom alles kort en kleyn
geslagen zonder iets te vinden.
Eyndelyk stroomt hel gespuys naer de wapen-
plaets der invalieden, neemt daer 20 kanons en
20,000 geweeren. Van daer naer het fort de
Bastille. Den gouverneur weygert den ingang,
bet fort word aeugerand, verscbeyde officieren
en soldaten worden verscheurd, 'andere opge
hangen. Dit was den 44 july. Den 22 July worden
den ouderling Foulon en zyn en schoonzoon
Berthier opgeligt en op de gruwelykste .wyze
vermoordHet gespuys gaf voor voorwendsel
dat Foulon zou gezegd hebben dat hy 't volk
zou doen liooy eien. Men bragt liet afgesneden
liooid van Foulon onder d'oogen van Berthier,
en aen Berthier zelve baelde men 't lierte uyt
't lyf en bragt men bet bloedend voor de libe'r-
baters stadliuyslieeren. Men liep eenen dag en
half met de twee bebloeclde hoofden op pyken.
Den bakker Francois wierd ingelyks vermoord.
De liberhaters vergadering beraedslaegde koel
bloedig te Versailles over de regten van den
menscïi tpen op o october deurwaerder Mail
lard liet woord vroeg en zegde: Het volk weet
wie liet graen duer maekt, wie geld geeft aen
de mulders om niet te malen. Den artsbis-
schop van Parys is er eenen van, de priesters
zyn de vyanden des volks, maer den arm van
't volk is reeds opgeheven, en den arm van
't volk is schrikkelyk.
Uyt deze weynige regels ziet men klaer hoe de
godsbaterv der vreede liberhaters het volk weet
te misleyden met de menigten te streelen en haer
de hand te vryven, en als 't oogenblik voordeelig
scliynt, op klooster- kerkgoed en priesters te
wyzen. De kasseysteenen van 48o7, de brand
stapels van Jemmappes, de kerkhoven, de roof-
wet der catliolyke studiebeurzen leveren ons
reeds eenen voorsmaek op van die fanatieke
liberliatery. Moesten zy eens voor goed en g'beel
meester worden, 't zou er nog anders gaen. God
beware en verlosse voor allyd ons schoon
Belgiën van 't rampspoedig en godsdiensthatend
liberbatersdom
Pandour. Ha, Monsieur Piuyrastryker, ge zyt
daer eyndelyk toch. 'K was gereed u met den
telegraef te doen roepen. Waerom zyt gy over
acht dagen niet gekomen
Pi.üVMSTRïKEii. "F was my onmogelyk, Pan
dour, 't klerikael gespuys levert my 'zoodanig
veel tablature, dat ik er geenen weg meê weet.
Verandert dit niet, 'k moet er onder blyven of de
pyp aen Merten geven. G'beel 't kii'ekske ligt
plagtgenepen tot Zander toe.
Paso». Hewel, jongen, dit verwondert my
niet. Be moorlelbazen zoowel als ik zyn sedert
lang overtuygd dat gy den man niet zyt om onzen
winkel te doen draeyën. G'hebt een veel te groot
den zullen my uytlagéhen, dacht ik, wanneer it alarm
maek door belnederseliielen van een zwyn. Ik had dan
ook byna besloten bel dier met rust te'laten, toen ik
meende op le merken, dat het, juyst toen liet zwyn
post vatte achter een krnpelhoscbje, eenen voor een
zwyn zeer onnntuerlyken sprong deed. Nu aerzelde ik
niet langer. Ik legde acn, schoot myn geweer af en het
dier lag oogenblikkelyk voor my uytgestrekt, met een
gcluyd dat ik terstond voor de s'leai van een mensehe-
lyk wezen herkende. Ik naderde, en verbeeld u myne
verbazing toen ik bevond dot ik een Indiaen gedood
bad. Ily had zich verborgen onder de huyd van oen
wild zwyn, zyne handen en voeten waren er zoo
volkomen mode bedekt, en hy geleek zoo precies op
hel dier dat hy wilde voorstellen," dal de vermomming
op eenigen afstand en lusschen de struyfcen en het
kreupelhout niet alleen onmogelyk te onderkennen
was, doch zelfs op korten alsland menigen zou misleyd
hebben. Ily was gewapend mei een knods en een toma
hawk.
Het raedsu! van liet verdvvynen der vorige schild
wachten was nu opgelost.
He Indianen, op deze wyze als zwynen vermomd, be
gaven zich ieder afzonderlek in hel kreupelhout, namen
liet oogenblik waer dal zv tie zwynen-huvd konden
afwerpen, overvielen de schildwachten nog vóór dal
deze zich in de mogelykheyd bevonden om alarm te
maken, en na den man gedood en gescalpeerd le heb
ben, droegen zy zyn lyk van daer en verborgen hel op
eenigen afstand onder de bladeren.
De Amerikanen beloonden hen voor elke scalp van
een vyandelyk so ld re! die zy hun loonen konden.
gedacht van tt zeiven omdat gy in den schyn
den importanten kunt spelen maer daerin zit
bet verstand niet. Be komedianten spelen ook
die rol. Als zy gekleed zyn en op den theater
Versehyneri zou men zeggen, 't is den duvel en
zyn-moer, doelt als hunne kostumen uyt zyn,
'tzyn waerlyk arme beestjes, el après loutsimpele
komedianten, .waer noch oordeel, noch kruym,
noch beleg in zittten.
Pluymstr. 'it zie wel, B.\ Pandour dat
g'onze moeyelyke positie in dien Aelsters'chen
bourg-pourri niet verstaetj 'ge peyst gy dat bet
le Aelst is gelyk te Brussel, en dat bet ullemael
maer een gapen en een gieten is hola baes,
't gaeter daer anders 'k moet zonder ophouden
vechten legen byna g'beel de stad, en'k en heb
geen ander hulp dan van onzen Zander en van
't kliekske, en ge weet wat slimmerikken liet
zyn.
Pas™. Bat uwe positie nu moeyelyk ge
worden is, dit weet ik. Maer wie beeft ze zoo
moeyelyk gemaekt Had uwe bovenkamer beter
gemeuöTéerd geweest, 't en zou nooyt zoo verre
gekomen zyn. Ik heb bel altyd gezien en gewe
ten, al de kwanten die maer halve scholen ge
daen hebben, al die zoogezegde halve of mislukte
studenten hebben ons altyd veel meer kwaed
gedaen dan goed, niets is er voor ons zoo 11a-
deelig dan die halve geletterden, en nog byzon-
derlyk als zy ingenomen zyn van liun zeivèn en
vol pretentie. Daer en steekt zoo niets solïed in,
bunnen kop zit vol ydel glorie, zy hebben wat
gelezen zonder bet verstaen te hebben omdat bun
oordeel zoo kort is als zagemeel, en als ze moeten
iets gewigtig uytwerken, ze stellen hel en aerde
in beweging, en dan, op 'l eynde van 't spel,
miskloeteren zy de zaek en daermeê is 't gepast
ze staen daer dan te kyken gelyk nen hond op
een zieke koeNeen, neen, jongen, 't en
zyn de klerikalen niet, maer wel onze eygene
slimmerikken die zich zelve op 't zand gevoerd
hebben.
Pluymstr. Maer wat kon ik er aen doen ais
zy in alles hun eygen gedacht wilden uytwerken?
Pandr. 'T is juyst datgene wat bewyst dat ge
maer nen teppen zyt met veel ydel glorie maer
weynig breyn. Had g'een beetje fyn geweest,
g'liad ze alieihae! gefopt tol Zander eii uwe twee
sprekers toe. Maer wat wil ik zeggen, 't is by
u veel geschreeuw en weynig te scheeren.
Pluymstr. Maer peyst gy dat ik met die
mannen niet te rekenen heb G'hebt daer onzen
Zander B. V. Hien kerel heeft van den eenen
kant te veel verstand om zich zoo maer dom weg
le laten by den neus leyden en voor nen uyl te
willen passeren en van den anderen kant, heeft
byte weynig versland om alles of zoo iets fyn
dooi zyn zeiven te doen. Hoe wilt gy dat'ik
daermeê den logiewinkel doe marcheren
Pandr. Altyd de zelfde streken by kneukels
als zy 't spel verbrod hebben, zoeken zy hunne
klodden een ander op te hangen. Jlaer 'k ga u
klaer spreken den grooten raed is zoo goed
als gedecideerd van u weg te trekken, omdat hy
ai uwe uylenstreken ziende, overtuygd is dat gy
ten niete uytgebrand zyt, dat uwen invloed op
't volk onder zero gedaeld is, en dat gy uyt uwe
schamelyke neêriaeg nooyt meer op kont staen.
Pluïmstr. Heeft den logieraed u niet gezegd,
Pandour, waerin ik zoo al den Ennen VVuyten
of den uyl gespeeld heb? My dunkt, als iemand
in een rotten klerikalen nest gelyk Aelst kan tot
stand brengen liberhaters k.kscbolen van eersten
rang voor jongens en meysjes, publieke confe-
rentiën doen geven door onze bezonderste ge-
lool'sverzakers en godslooohenaers, francmafons-
logie, theaterspel, alliance, volksboekerv. doen
opregten en in gang steken, daerby nóg alle
weken een welgepeperd gazetje doen voor den
beelel komen, ik zie ik niet dat men daervoor
eenen zoo kolossalen dommekop moet zyn. Wat
peyst gy er van. Pandour
Payor. Ziede wel, ziede wei, altyd dwaze
stroppentoeren, kinderagies, stoflen en boffen
op u-zelven en u laten foppen waer ge by zyt.
Wilt gy weten wat ik peys van g'beel de litanie
die ge daer met zooveel complaisance afgezee-
veril hebt
Pluymstr.Ja, B.'. Pandour, laet ons eens
hooren.
Payor. Wel dat in 't land der blinden de
eerioogigen koning zyn, en dat al uwe liberale
vruchten zoodanig bitter en verzuerd smaken,
dat welhaest niemand meer er zal willen in
byten, dit is te zeggen dat al uwe werken zullen
in duygen vallen.
Pluymstr. (Zyne tranen afvagende). En is
den grooten logieraed daerin ook van uw ge
dacht
Payor.O gy grooten bluffer, wat! ge zult
bier komen jankenSeffens blymoedig, zulde,
of'k steek u buyten
Pluymstr. 'K en. janke 'k ik niet, BPan
dour, maer 't is toch droeve, van bier zoo onge
nadig te moeten gekamd worden als nen mensch
zyn beste gedaen heeft.
Payor. 'T zyn de logiebazen zelve die my
van alles overtuygd hebben. Zy hebben op uweii
chapitre eene geheele zitting bezig geweest,
daervan is er een wydloopig verslag opgemaekt
dat ik u binnen acht dagen wyd en breed onder
den neus zal leggen. Nu moet ik den logieraed
gaen presideren en kont gy optrekken. Maer
ïraebt dat ge my de naeste week eens weet te
zeggen wat er zoo al is van die nieuwe maet-
schappy, die te Aelst komt ingerigt te worden
onder dén naem van Bokkeryders. Naer ik bier
vernomen heb, heeft die maetschappy veel byval
en is zy uylnemend populair. Bit geeft my en
myne medebazen nog meer onrust.
Pluymstr. Inderdaed, om de waerheyd te
zeggen,'k en ben er ook niet gerust op, dit zou
nen leeleken doorn in onzen voet konnen wor
den. Ik zal u de toekomende week daer meer
weten over le zeggen. Au revoir, B. Pandour, tot
binnen acht dagen.
Pandr. Salut, Pluymslryker, dat 't wei ga.
Den eenen of den anderen van het koppel
uyt 't Verhoud moet ergens met eene geheyme
Adamsstreek besmet zyn, terwyl bet zich zoo
uylnemend verbitterd en spytig toont, omdat wy,
in ons voorlaatste N', eens van verre het spreek
woord vari den ouden Adam aengeroerd hebben,
zonder nogthans naer bet koppel te mikken.
Hadden wy eerder geweten dat die enkele aen-
roering een zoo wonderlyk uytwerksel kon te
weeg brengen, wy zouden sedert lang die snaer
getoetst hebben en gezien wat er zoo al in 's kop
pels lierte verborgen ligt, want 't is in de naluer
van zekere kwanten, als zy denken verdacht te
worden van iets dal niet heel proper is, hunne
eygene fauten aen eens anders rug te vryven.
Vraegt maer aen eenen vuyierik jongen, nat
hebt gy hier, daer of ginter gedaen en
seffens zult g'hem zien le peerde springen en
hooren tieren 't is dien sloeber, dien schobbe
jak, dien schurk, die u dit gezegd heelt, 't en
kan van niemand anders komen dan van hem,
want er was niemand anders acn of by, by alleen
beeft my gezien in die siraet, in gindsc'h park,
in zulken theater; maer 'k zal hem op zyn kappe
zitten, dien schelm, enz. enzZoo inoet bet
waerscbynlyk met den eenen o( anderen van bet
koppel wezen, want op onze enkele aenroering
van den ouden Adam schiet bet in de uyterste
verbittering en werpt bet nen hoop scheldwoor
den naer 't hoofd van den Demierbode, die den
gemeenstee vaerlkapoen of zakkendrager r.ooyt
in den mond heeft, en die ons eens le meer
komen overluygen dat den modderstiel, den stiel
is van 't koppel, en dat bet tot over de oogen
ui den modder moet verzonken liggen, aengezien
bet rond zich niets anders ziet dan modder en
vuvligheyd. Doch zoo is 't allyd geweest, nen
vuylen vogel bevuylt zyn eygen nest.
Moesten wy 't koppel uytdagen ons een enke
len treffelyken persoon te noemen dien wy ooyt
bemodderd hebben, wy zyn zeker dat het zal
zwygen en een ander zeévervat steken. Ware
treffelyke mensclien kan niemand bemodderen,
't is maer als zoogezegde treffelyke persoonen
zich zelve bemodderd hebben, dat zy zich door
anderen bemodderd wanen, als een ander maer
eensvoudiglyk zekere modderakten afkeurt. Van
een rotten appel konnen wy toch niet zeggen dat
by gaef, blozend, schoon en lekker is wy zou
den dit schoon te zeggen en honderd niael te
bevestigen hebben, den rotten appel zou zelf
toch altyd bewyzen dat hy rotten appel is. Ergo...
Het Verbond zegt dat wy, veel moeyte hebben
om de redevoeringen van de twee sprekers te ver-
leeren. Dit is maer hall de waerheyd 't is ons
niet alleen moeyelyk maer volstrekt onmogelyk
dezelve te verloeren, want nooyt hebben wy iets
zoo ivdigeste of onverteerlyk ontmoet, zoo ge-
knoeyd, zoo ellendig, zoo" verknoeffeld waren
die discoursen. En wy zyn 't alleen niet, dry
honderd aenwezige getuygeu, waeronder veie
liberhaters, krompen ineen van schaemte in de
plaets van de twee sprekers. Maer wal is 't, kop-
nelke, g'en gevoelt niet dat eene dwaesbeyd
pryzen, den dommerik spelen is.
'T koppel zegt dat bet voor ons niets anders
dan walg en medelyden over heeft. Wel bedankt,
koppel, wy begeer'en, wy willen van u niets an
dersGaeft gy ons lof en eer, wy zouden
kraclitdadiglyk protesteren. Uwen lof ware voor
ons eene kroon van schande.
Het Verbond beweert dat den gazetschryver
maer de administratieve akten van den ambte-
naer mag aenranden, en dit op ordentelyke wyze...
Zyn uwe vuyle en dwaze platheden op MM. Van
Wambeke, Liénart en andere OBDENTELYK,
konfrater? Zegt gy ja, alle verstandig man zal u
antwoord™ dat gy eene fameuse vuyle goeste
moet hebben. Zegt gy neen, gy veroordeelt u
eygen zelven en bewyst dat eenen ezelskop was-
scheu maer verkwisting is van zeepe.
Om te bewyzen dat M' Liénart, en altyd dien
ongelukkiger! zelfden M' Liénart in den gemeen
teleed en in de kamer niet deftig en wel gespro
ken heeft, brengt het Verbond twee MAGT1GE
redens aen
1° Hat den pastor van Godarville de godsdiens
tige begraving geweygerd beeft aen zekeren
Pergnaux, die hem over 27 jaren eene huwelyks-
disperise niet heeft willen betalen
2° Bat den gemeenteraed van Ninove besloten
heeft aen de kamers eene petitie in te dienen
voor d'afschafling der doodstraf
Wy zouden over zulke verregaende onnoozel-
heden verwonderd zyn, indien wy niet wisten
dat den portier van eenen zot, altyd mag zeggen
dat er by zyn meester niemand t'huys is.
Dezer dagen vroeg een student der Hoogeschool van
Brussel toen hy uyl de les trad, waer zyn leeraer van
burgelyk regl gehandeld had over de solidaire of onder
linge verpliglingen, aen eenen zyner kameraden waer-
toe zich eygenlyk die zoogezegde Solidairen of Vrydcn-
kers onderling verpligten. Dezen antwoordde hem zy
verpliglen zich onderling, ieder voor allen en allen voor
ieder om als beesten te sterven.
Dit antwoord, inxiien men het wel nadenkt, is zoo
wonderspreukig niet dan men wel zou veronderstellen.
Inderdaed, hel eygenlyk en algemeen kenmerk, hetwelk
den menseh van liet redeloos dier ondcrscheyd, is den
Godsdienst, die den mcnsch, koning der Schepping,
door eenen inwendigon en uytwendigen verecnigings-
band met God, zynen Hoeren Meester, verbind. De Vry-
denkers dan, die dien band losrukken of er van niet
willen weten, stellen zich gelyk aen de dieren, en hunne
zoogenaemde Vrydenkery, die zy in ronkende volzinnen
voordragen als de verheffing van den mensch als
koning dei Schepping, rukt integendeel den mensch die
schitterende kroon van het hoofd, verdooft en verblind
zyne rede en maekt dat hy, gelyk do diqren niet meer
dan aen de naluerdrifl gehoorzaemt. Ongelukkig zou de
maetschappy zyn enkelyk uyl Solidairen samengesteld
Zy wierd een waer dierenhol waer de eene de andereu
zich onderling zouden verslinden
De Kamer der Volksvertegenwoordigers heeft
zich gisteren bezig gehouden met eenen voorstel
van M. Ceuvreur, strekkende om op 49 rnaert acn-
staende den redetwist over de kieshervormingen te
beginnen.
M, Couvreur heeft beweerd dat Belgie met de
gedachten der eeuw moet vooruylgaen, en zich
niet laten achtersteken door de landen die zelfs
geene vryc instellingen bezitten zoo als Vrankryk