Ptuymstrykër by Pandour te Brussel. Ondemvyzers, zyt op uwe hoede. Zegeprael der Catholyken nu gebeurtMaer wat willen wy zeggen, daffmeê. kon liet liberhatersdom geene kiesjagt- horïden, geene byzondere vriendekens, kozyn- tjes en soortgelyken bügt bevoordeeligen Want 'foor hel vet en voor het smeer lekt de kat den handeleer. Robespierre, rampzaliger memorie, was tegen de doodstraf, en 't koppel, gesteund op Jan Sevestfe, is daerin eens met Robespierre. Simile simili gander, dit is te zeggen dat botermelk met of zonder brokken, toch botermelk is. M' Liénart met dn Belgische, de Fransclie, de Italiaensclie, de Duytsclie, de Hollandsclie en de Engelsehe kamers en met de vorsten van alle beschaefile landen, stemt voor l behouden dei doodstraf, en 't koppel uyt 't Verbond springt er geleersd en gespoord op alsof het met zyne ze- ven Ninoviters Mr Liénart, de belgische kamers en al de kamers van Europa ging in frikadellen- vleescii kappen! Onnoozel koppel! alwie uwe hansworstenstreken leest moet by zichzelven zeggen: Wat zyn dit toch twee kluchtige Don- quicliotten! "Nadat het koppel M' Liénart en de Belgische kamers afgerost 'had gelyk kal, smyt het zich in «ens op zyne kriiën en kust de botten van de ministers. Niemand, roept liet koppel uyt, heelt oovt meer goed gedaen dan hel tegenwoordig ministerie (sic). Met wie houd het koppel nu den spot? Is 't met de kamers of met de ministers? Met zichzelve of met zyne .lezers? Wy weten 't niet maer 't geen wy weten, is dat eenen dom merik, of hy slaept of waekt, schrylt of klapt, toch altyd nen dommerik is. Tusschen iVerbondlezei' en Onnoozclaer is geen verschil. Zy bedicden alle beyde een en t zelve. Wecli met de doodstraf! roepen de zeven Ninoviters uyt!En waerom? Z'en weten 't niet, maer ze zeggen dat het is omdat M. Liénart hun niet geraedplehgd heeft en omdat hyjuyst het tegenovergestelde wilt!!'T is koddig. De Italiaensclie logiekwanten roepen ook wceh met de doodstraf, maer deze weten wei waerom. 'T is opdat zy te geruster met den dolk of ponjaerd zouden konnen werken. Was.Orsini nog ill leven, hy zou ook geweldig tegen de doódstrai protesteren. Wech met d'ontlioofding! roept het koppel ook uyt, en ditmael kan liet zich onpartydig wanen, want als men zelf't lioofd reeds verloren heeft, kan men zicli in de kwestie belangloos achten. De ministers hebben voor de gemeenle Malde- ren als burgemeester genoemd den BAERD- SCIIEERDER van de prochie!.... Dit. is waer- schynfyk ook om Malderen, dat wat te klerikael is, te verlichtenMoest een catholyk ministe rie zulke perten uytsteken, g'heel de liberhaters- francmaconspers zou het vermaledydeu tot in 't diepste der hel. Maer nu, omdat den barbier van Malderen liberael is, is alles wel.... Zal daer in de kamer niemand over spreken Pluymstr. (binnentredende.) Geen belet?B.\ Pandour Pandr. Niet het minste, Piuymstryker, ik verwachtte u. Zet u maer neer, want ik ben om verduveld curieus om iets positief te weten van die nieuwe maetschappy derSBokkenvyders. Den raed ziet er geen goed in en vreest dat dit volkske ons nen aerdigeti tour zou konnen spelen. Wat peyst gy er van Pluymstr. Hewel, den grooten raed heelt gelyk, want als 't zoo is gelyk ik deze week vernomen heb, moogt gy zeker zyn dat wy in g'heel den Aelstersclien klerikalen nest geen gevaerlyker vyanden hebben'ïdan die vervloekte Bokkenryders. Panor. Is dit toch waer? Maer wat voor soort van volk is dit zoo al Pluymstr. Eene vieze, eene zeer vieze soort, die brillen heeft voor alle liberale neuzen, kam men voor alle liberale koppen eu scheermessen voor alle liberale baerden. Immers eene soort die ons veel spel gaet leveren. Pandr.— (Zyn hoofd schuddende.) Maer hoe kan eene zoo onlangs nieuwe societeyt zoo ge- vaerlyk zyn voor ons Pluymstr. Wel omdat zy zoo populair is en byna g'heel de stad naer zich trekt. Ge moet weten, Pandour, dit zyn al aelstersche jongens van pur sang, en bygevolg al jongens die calholyke principen en eene goede opvoeding ontvangen hebben. 'T en zyn precies wel geen kweze- laers, maer zy zyn toch vóór alles catholyk en willen catholyk blyven. Daerby, zyn 't schuwe jongens, die zich op eene ordenllyke wyze amu- zeren maer wel amuzeren, halve kozakken die noch duvel noch hel vreezën en in alle omstan digheden waer goed voor de klerikalen te doen is op hunnen post zynOnder ons gezegd, 'k ben ik er iudcrdaed benauwd van. Pandr. Maer Piuymstryker, gy die zoo nen fynen vos wilt zyn, kont gy die kerels in uw net niet krygen Kont g'uw beste fopmachien niet wel smeereh eu proberen of ge z'er niet eens onder krygt Pluymstr. Mynen wil is goed genoeg, Pan dour, maer 'k en durf ik dit niet proberen, want ae zouden my effenaf onder myn achterste schop pen. En wat cr nog 't ergste van al, zy werden 200 menigvuldig in getal, dat ze gelyk van odder den grond komen. Pandr. Is er geen middel om er eenige de vingers met muntolie te smeeren en ze als spi- oenen te gebruyken Pluymstr. 'K en zie er geen kans aen. Met liberale platb'roeken gaet dit al speleu, maer Bokkenryders en zyn vervlóekt geen platbroeken. Dit volkske heeft niet alleen hair op de tanden en vuysten aen de ermen, maer daerby nog prin cipen en nen kop zoo hard als yzerBegint ge daer muntolie aen te stryken, 't is alsof ge ze aen uwen hond zynen steert streekt. Pandr. Kont ge daer niet eenige van uw kliekske onder foefelen om er zoo alleugskens partygeest en rusie in te brengenen alzoo hunne inzigten en plannen omverre te werpen Studeer nen keer Machiavel, daerin zult g'al de fynste streken vinden om meester te worden. Pluymstr. Maer B.\ Pandour, peyst gy dat die Bokkenryders uylen zyn Moest er zich eenen onzer slimmerikken presenteren, ze zouden hem subiet op nen bok zetten en ze voerden hem regt naer 't zothuys. Ze kennen ons volk te wel en willen er geen gemeens meê? Pandr. Tracht gy zelf eens met den eenen of den anderen in vriendelyk gesprek te komen trekt nen keer een splinternieuwe siropentronie aen en zoekt hem zoo minzaem maer fyn weg t'overfazelen. Pluymstr. 'K zal er my in 't vervolg wel van wachten. Ik vlugt ze gelyk de pest, warit zy zou den my scheeren zonder zeep dat vel aen 't mes zou hangen. Pandr. Maer poogt hun wys te maken dat gy het zyt die hunne stad zoo gelukkig gemaekt en liaer zyt komen verlichten. Pluymstr. 'T is precies daermeê dat Ploeg en ik ons over dry weken zoo leelyk verbrand hebben. Wy kwamen ook met dit liedje voor den dag, maer ongelukkiglyk was er nen Bokkenryder by, die ons op een twee dry zoo fyn den bek stopte, dat wy geen goeste meer hadden om nog te klappen. Kan een Ploeg, zey hy, zoo al schert sen weg, eene stad verlichten Of heeft nen Pluyms ryker ooyt iemand gelukkig gemaekt? Ge moet gek zyn om alzoo te durven zeeveren. Weet ge wat g'hier zyt komen verligten ONZE BEURZEN, en anders niet; eu daerom roept 'tvolk nu achter u allez kadé, en wenscht u den wind van achter. 'T volk gaf den Bokkenryder gelyk en lachte ons vierkant uyt. Ik was zoo bes'chaemd dat myn hemd aen myn lyf plakte, en Ploeg stond te kyken gelyk eenen die een potje gebroken had. Pandr.G'hebt onze zaken leelyk verbroddeld, Piuymstryker in plaets van overal aen 't hoofd te zyn, staet ge daer gelyk nen armen Tist g'heel van achter. Is dit nu de plaets voor nen logieman die voortyds de pretentie had zelfs de beesten te konnen doen spreken Nen waren logiegast moet weten over alles meester te spelen, 't is zoo dat wy bier te Brussel kamers en ministers doen dansen gelyk wy schuyfelen. En gy die de kans zoo schoon g'had en zooveel baet van uwe melkkoey getrokken hebt, ge zyt zoo dom, dat g'u van een handvol Bokkenryders tot over d'oo- ren in den modder laet draeyën. Pluymstr. Dit is allemael gemakkelyk geklapt maer zoo gemakkelyk niet om doen. Die Bokken ryders hebben een reglement dat van geenen ezel gemaekt is en dat veel op 't onze trekt, met dit verschil dat zy het welzyn en het goed van stad en burgery willen, en wy alleenlyk 'l goed en 't welzyn van 't kliekske. Daerby komt het dat de burgery hun zoo genegen is en dat zy zooveel byval vinden. Pandr. 'K voorzie ik wel, Piuymstryker, dat uw kantje t'Aeist afgeweven is én dat gy zult moeten eyndigen met uwe melkkoey te verkoo- pen. Gy, gy trekt gedurig achteruyt, en 't zyn de Bokkenryders die vooruytgaen. 'K wenschte dat ze van den duvel in Spanje gevoerd wierden. Pluymstr. 'T ongelukkigste van al is, dat zy 't volk weten te voldoen en de vremdelingen naer de stad trekken. Ik had in den tyd geschre ven dat Aelst zou een beggynhof worden van zoohaest de klerikalen meester waren. Maer't is precies 't contrarie. Aelst herneemt en heerleeft g'heel en gansch sedert dat ons kliekske op lles- schen gelrokken is. Zondag en dynsdag gaen de Bokkenryders my eene zweep over myn smoel geven dié ik lang zal gevoelen de stad zal te kfeyn zyn voorde menigte nieuwsgierigen die nae'r de ryke en wonderschoone Cavalkade der Bokkenryders zullen komen zien. Pandr. Ha dit klerikael gespuys gaet eene cavalcade inrigten Welken duvel geeft hun dit allemael in En wat gaet gy doen Pluymstr. Ia, dit weel ik niet, maer 't is toch alzoo. En 'k en kan ik daer niets aen doen, ten zy om ons kliekske wat te troosten, boven- erms' in 't Verbond gedurig op MMr Liénart en Wambeke kloppenC'est me fiche dé conso lation, 't is waer, maer wat wilt gy? 'k moet die jannen toch ten beste mogelyk trachten te troos ten, wyl het maèr voor hun alleen is dat ik schryf, want buylen hun, niemand leest ons bladje noch gelooft wat er in staet. 'T kot is om zeep. Pandr. 'K zou u moeten kennis geven van 't verslag van den logieraed, maer 'k eu heb er de courage niet. toe, mynen moed is tot in-myn schoenen gezonken, als ik zie dat stad, kanton en arrondissement Aelst ons voor goed ontsnap- pen. 'T is een miserie van de andere wereld, 'k zou dien vuylen klerikalen nest met berd wil len afsluyten, zoodat. er niet eenen meer uyt noch in kar»Wilt gy maeudag of dynsdag komen Pluymstr. Ja 'k, want den karnaval zal voor ons t'Aeist niet geestig wezen, 'k zou liever op den oever van de zee gaen zittenSalut done, B.\ Pandour Pandr. Aurevoir, Piuymstryker, ha! ha! ha! ha Ik moet toch lagchen in al myn verdriet, als ik u zoo gelyk nen steerteloozen vos zie op trekken Bonjour De magonnieke party die, gelyk men weet, al hare poogingen inspant om den Godsdienst uyt het onderwys te sluyten, heeft te Brussel een boek gekregen die voor titel draegt: le Maitre populaire. Joufvrouw' Gatti, het troetelkind der vrydenkers en der voorstaenders van eene zede- leer die met. den Godsdienst niets gemeens heeft, moet zich hierover verheugen, zy vind trouwens in den Maitre populaire een voorstaender van hner leerstelsel dat bestaet, gelyk men weet, in hare kinders buyten alle godsdienstige begrippen op te voeden en zich enkelyk te bepalen by eene zedeleer die van allen Godsdienst afgescheyden is. Derhalve, volgens dit stelsel 't welk de libe ralen van zuyver bloed in Belgiën willen invoe ren, moet den priester uyt de school gebannen worden en de geboden Gods, zoowel als de ge boden der II. Kerk, zyn versletene vodden die men weg moet werpen, wilt men dat het pro- gres in zynen gang niet verhinderd worde en dat de beschaving zich voortzette Den Maitre populaire verstaet zeer wel zyne zending. Er is geen twyfel aen ot de logrën zullen hem eene goedwillende hand toesteken en door haren invloed zyne zending vergemakkelyken. Hy rekent ook op de medehulp der onderwyzers, op die van het gouvernement en op al degenen die de vrydenkery voorsfaenen daer volgens hem de uytgaef van zyn schrift van het aller grootste nut is om de Belgen te beschaven, hy noodigt onophoudelyk alle weldenkende men- schen uyt om zyn tydschrift te verspreyden en hem vele inschryvers te bezorgen. Indien by gebrek van ingeschrevenen zyne onderneming moest achterblyven, het ware een'e algemeene ramp, 't ware een teeken dat de Belgen met wil len verlicht worden en dat de schoobneesu-rs nog niet ryp genoeg zyn In eenen brief door de lndépeadanaafgekondigd en geteekend Een Vrydenker, d lezen wy hel volgende Den man die meest in 1862, door zyn krach- lig woord, door dry merkweerdige redevoeringen inden Senael uylgesproken, heeft bygedragen lot de ontvoogding van het graf, tol de uytbreyding van de societeyt der solidaire], die ik verdedige, is M. Frère-Orban. d Wy wenschen M. Frère geenszins geluk met dit kompliment, en wy moeten hem dan de woorden toepassen die Leopold over gemelde socieievt deed schryven aen den heer pastor-deken van Sle-Gu- dula, en met wylen onzen Koning mogen wy zeg gen dal >1. Frère medegespannen heeft met de genen die onder voorwendsel van beschaving en a vooruylgang, de samenleving willen sloolen uyt de wegen van het christendom, ten zekeren pe et rykel van ze lot de barbaerschheyd terug te leyden. KIEZING VAN MECHELEN. Dynsdag morgend, om 10 uren, is men te Meciielen overgegaen tot de kiezing van eenen Volksvertegenwoordiger, in vervanging van wylen M. den baron Van den Branden de Reeth. Er waren twee kandidaten op rang M. den burggraef Eug. de Kerckhove, oud afgezant, voorgedragen, door de catholyken M. L. Verhaegen, advokaet, voorgedragen door de liberalen. Het getal stemmers was 2233 en de volstrekte meerde rheyd 1117. M. Eug. 'de Kerckhove,. catholyken kandidaet is gekozen met 1500 stemmen tegen 927, gegeven aen M. L. Verhaegen, liberalen kandidaet. Den groolsten geestdrift heerschte te Meche- len, en overal weêrgalmden de kreten van Leve de KerlihoveLeven de catholyken Oi^ aen onze lezers een slaelken te geven van de buytenspoorighedeu, waer aen de ministeriele drukpers zich overgeleverd heeft tegen M. de Kerckhove, laten wy hier de proklamatie volgen die hy maendag avond aen de kiezers van Mechelen toestuerde: In plaets van myne kandidatuer trouwhertig te bevechten, gebruyken myne tegenstrevers nu de eerrooving, de belediging en de leugens. Tot hiertoe heb ik de slem niet verheven om op die schandige aenrandingen le antwoorden maer ik kan of mag niet langer zwygenmen gaet nu zoo verre, dat ik als eer, afgevallen christen word af geschilderd en dat men my zelfs myn familienaem aurft betwisten Kiezers, men wilt u bedriegen. Den naem waer- mede ik teeken is den mynen, en op geen enkel tydstip van myn leven heb ik myn geloof, myn va derland noch myne politieke grondstelsels verzaekt. Ik verklaer het op hel stelligste, en ik daeg ruvne tegenstrevers uyt, zelfs het kleynste tol staving van hunne gezegden hy te brengen. Gy vveet het, kiezers, ik heb de eer niet gezocht uw vertegenwoordiger in de Kamer te worden, en ik heb de kandidatuer niet aengenomen dan in de overluyging dat zulks voor my eene plicht was. Maer nu kiezers, vind ik my verplicht my op uwe onparlydigheyd, op uwe gevoelens van eer le be roepen, nu moet ik uwe stemmen vragen. Aen welke gezindheyd gy ook mogt ioehooren zult gy de lage middelen verachten die men m het werk stelt om een eerlyk man le verdrukken. Daer- van heb ik de verzekering. In alle omstandigheden heb ik al de rechtzinnige overluygingen geëerbiedigd, maer er is iets wat ik niet eerbiedigen kan, iels wat ieder ^deftig man schandvlekken moet, dit is dien schynheyligen en naemloozen laster waenm-de men my vervolgt. Kiezers, ik reken op u om over al dien smaed eerherstelling te bekomen Eugeen de KERCKHOVE. Mechelen, 23 february, 1867. Deze tael van een regtzinnig en eerlyk man deed geheel Mechelen door den besten indruk, en zon der twvfel heeft zy bygedragen om den zegeprael te volledigen. Doch voor aleei le eyndigen, schand vlekken wy de euveldaed waer aen het vlaemsch tooneel van .Mechelen, zoo men ons verzekert, zich maendag phglig maekte: vlaemsche smeerige lie- dekens wierden teg<ni M. de Kerckhove op liet tooneel gezongen. Schande heelt alle treffelyk man aen die baldadigheden gesproken, en men ziet het, het vlaemsch tooneel na gediend te hebben tot het verloonen ven zedeloosheden dient nu om de poli tieke drillen le verzadigen. Welke eerloosheyd Zie hier den tekst der aenspraek door den Paus in het konsistorie den 22 febry lest, in het Vati- kaen uylgesproken Eerweerdige Broeders, a De lieldadiglièyd van Jesus Christus Ons aan wakkerende hel middel op le zoeken door 't welk wy in het weduwschap van zoo veel bisdommen van ItaSiën zouden kuuncn voorzien, hebben Wy, in de maend van mey van 't jaer 1863, eenen eygenhandigen brief aen den doorluchtigen koning Yielor-Einmanuel gesluerd, om hem te verzoeken een persoon by Ous af le veerdigen, met den wel ken W'v eene zoo ernstige zaek zouden kunnen behandelen hy kwam onze wenschen naer en er winden onderhandelingen aengevungen. Deze on derhandelingen hadden geenen goeden uytval, zonder dal het voorzeker onze schuld was, en huu gevolg bedroog onze wenschen die er. waerlyk in toegegeven hadden, onder de indrukking van onzen vuiigsten iever, om de zaligheyd der zielen te verzorgen die den Meyligen Stoel altyd en le regie aen alle andere zaken heeft verkozen. Sedert, is de onderhandeling hernomen ge weest op de aendringingen van deze die meester van Ilaliën zyn, maer hel is ons niet mogelyk, Eer weerdige Broeders, van over dit ontwerp zonder eene diepe droef heyd en eene bittere sniert te handelen, luderdaed, de bisschoppen die wy naer opi-ustaende zetels gaen zenden, zullen mei allee- nelyk de inkomsten van eiken bisschoppelyken stoel verspild vinden, alsook alles 't geen gewoon- lyk tot hun onderhoud en tol dit der armen diende, maer, 't geen nog beweenelyker is, zullen zy de autaersleenen verspreyd vinden, d<i schuylplaelsen dei geeslelyke volmacklheyd verlaten de huyzen en de inwooners der kloosters van alle hulpmidde len beroofd, de gewyde maegden uyt deze muren verjacgd alwaer zy, met de hulp Gods waren o'in er iu de omhelzing van den hemelschen Echtge noot te leven en te sterven. Zekerlyk is het eene ernstige en droevige zaek van bisschoppen tot zulke zetels le beschik ken, bovenal in 't midden der onrusten van de openbare gebeurtenissen. Wat gedaen nogtans? zouden wy van ons voornemen afzien Neen verre van ons Dat deze werklied? n dus vertrekken tot den wyngaerd door God zelve geplant en met het bloed van zynen zoon besproeyd, dat zy hem in naem van Jesus Christus gaen bewerken en maer van Hem alleen de beste hulp afwachten dat zy hem ontginnen met vertrouwen in het patroon schap der Moeder Gods le stellen, die hunne al mogende hulp zal zyn. a 'T is zy, inderdaed, die den troon van wys- heyd is, en die de herders met leering en ver sland vervolt, en ter zeiver tyd, by haren tytel van toevlugl de r zondaren, is het zy die hun 'het meeslendcel dergene za! terug brengen die ver doold waren. T is zy die, in hoedanigheyd van troost der bedrukten, door hen de sn erten der ongelukkigen zal lenigen 'l is zy die, als hulp der cluistenen, hun de gehoorzaemheyd eu de kindei Lyke locgenegeuheyd van een groot getal zal verschaffen. et Aldus zullen zy in de gewilligheyd en do verkleefdh'yd hunner kinderen eene verzachting by hunne zware lasten vinden, als ook eene ver troosting in de te leveren worstelingen tegen de vv- andën van God en de magten der duysternissen, dïe alles in 't werk leggen om het veld van het Evan gelie le overweldigen en er droevige verwoestingen le veroorzaken. a 'T is daerom dat onder de nieuwe herders Wy ei- eenigm weerdig verklaren die aen Ilaliën loebehooren, verhopende dat hel ons zal toege laten zyn er nog anderen te mogen benoemen, indien echter de besluytselen, te strydig, eylaesl van mannen die volgens de grondregels der eeuw leven, mét de onze kunnen overeenstemmen, bo venal voor wat den keus der persoonen betreft. Het ware misschien niet ten onpas van nog meer over den (egenwoordigen slaet van zaken te zeg gen; maer hel toekomende kondigt zich te klaer aen door de reeds volbragle reeks van droevige gebeurtenissen, ten zy er eene verandering door de regterzyde van den Allerhoogslen daergesfeld worde. a Laet ons nogtans vertrouwen in God hebben die, door de voorspraek der Onbevlekte Maegd en der heylige Apostelen. Ons lot heden toe op eene zoo schitterende wyze, onder de schaduw zyner vleugels beschermd heeft, lot dat eyndelyk zoo als Wy het verhopen, My onzen rouw in vreugde ver- andere. a Laten wy, Eerweerde Broeders, al onze krach ten inspannen om dezen zoo verlangden uytslag te verhaeslen en den zeiven door onze gebeden, door de eendragligheyd der zielen en de uyloefe- ning van al de chrislelyke deugden le bekomen. Wy lezen in eene briefwisseling uyt Roomen dat den aelmoesemer van het legioen van Antibes eënen brief heelt afgelezen, welken wy mededee- len,"tot meerder eer en glorie der heylige Kerk, tot lof van den persoon, die hem geschreven heeft, en tot stichting dergenen, welke met edele gevoelens bezield zyn Lyon, 14 january 1867. Monseigneur Het spyt my grootelyks dat ik ook de regten der Kerk niet kan verdedigen in hel pauzelyk leger; doch dit is my onmogelyk; ik ben een meysje van 23 jaren. Maer God in zyne voorzie- nigheyd wilt nogtans eeniger wyze myn verlan gen voldoen; ik heb 300 franken byeen verza meld ik zend ze u om my eenen plaetsvervanger met dit geld te bezorgen; hierby zult gy nog ontva'ngen eenen Scapulier die te Fournieve ge wyd is: hy is gemaekt van bet kleed van eenen opperbevelhebber, die ook als held en heyligen gestorven is. Ik verzoek u ootmoedig van my mynen plaetsvervanger te doen kennen, opdat, indien hy op het slagveld valt, ik voor hem kun ne bidden. Tellende op uwe goedhevd, aenveerd, Mgr. de verzekering van diepen eerbied. A. G. Een weynig na de lezing van dezen brief, bied er zich een jongen seminarist aen: nadert ganseh bewogen, en de tranen in de oogen zegt hy: maer dezen brief is door eene heylige geschre ven het is wonderop eens ontbreekt hem den aelmoesenier met hem te zeggenen nu....... Welnu, was de antwoord, ik wil den plaetsver vanger zyn. Ja: maer wat zult gy met uwen toog dan aen- vangen? lk zal hem laten rusten tot dat Pius IX den zegeprael over de aenvalien zyner vyanden behaeld heeft; en moet ik sterven, zoo zal dit kleed, eeri martelaerskleed zyn. Een afgrond opent gewoonelyk eenen anderen, zegt den profeet Davidzoo ook mag men zeg gen dat eene edelmoedige daed eene andere me debrengt. X.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1867 | | pagina 2