2i,le Jaer.
Zondag, 2(i Mey 1867.
JS* 1084.
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN:
6 FRANKS 'S JAI5RS.
LIBERALEN VOORUYT
GANG.
Is het gelooflyk
De Grondwet.
DEN DENDERBODE
Dend. 8-257-258-339-4512-2" l-303-l66-319-l8| Gend, (6-08 vrydag) 7-93 (El«2»3°kl. 7-25
■iokeren 8-25 8-33 9-45 12 '25 3-16 6-31
Bnis. 7-55 8-32 E(1 23 k') 9-4t 12-01 12-21 2-41 §j
•2-58 5-48 E (I" 2» 3' k') 5-53 8-36 8-55
Mech. 5-25 7-25 7-55 K (1 '2 3 kl.) 8-32 E(1 2
3 kl.) 9-41 945 12-91 '2-58 3-16 5-53 6-31 9
8-36 en 8-5.8 E(12 3kl.l 1
Anlw. 5-25 7-25 7-58 EC1 '2 3 kl.) 8-32 E(1 23kl) S
9-45 12-01 2-58 3-16 5-536-31 8-36 8-55 jf
l.euv. Thienen Luyk Verv. Landen. 5-25 7-25 jg
en 8-32 E l23 kl.) 9-41 9-45 12-01 12 21 2-58
8-30 8-50 12-25 12-42 1-30 3-18 G-2Ö 6-42
8-40(El23kl.) 9-18
Brugge, Ost 7-03 E( 1 2 3 kl). 8-30 8-50 12-25
12-42 6-20 6 42
Doornvk, Kortryk, Moescroen, Ryssel (langs
Gend) 7-03 E(1 2 3 k.)Doornyk niet begrepen
8-50 12-25 12-4-2 3-18 6-20 6-42
Doorn. Ryss. (langsAlh) 8-00 0-00 Ath 2-45
5-50 8-50 Doornyk.
Ninove, Geersb. Ath, 8-00 11-55 2-50 5-53 8-55
3 16 6-31 Thienen 8-55 E (1 2 3 kl.) gg Bergen, Quiévrain, Namen, 8-00 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Gend, 5-30 7-30 9-00 11-00 2-30 4-00 6-30 7-30
VAN GEND NAER,Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 10-50 2-20 4-25
5-35 7-00.—Te Lede staen al de konvoys uylgenomen de Expres.Te Idegem en Santbergen slaen
al de konvoys. - Te Gyseghem staen stil al de konvoys.— Te Denderleeuw staen al de konvoys
uytgen.de vertrekken van Brussel 6-30 8-10 12-00 6-00 8-05 en uyt Aelst 8-32 2-38 5-48 8-36.
Vertrekuren uyt Denderleeuw uaer Brussel 8-08 9-54 12-13 12-32 3-13 6-05 9-08.
- r
VAN LOK EREN NAER.
Denderm. 11-00 3-05 Dender m. 4-57 7-40
7-00 11-25 4-57 7-40
1-40
1-40
1-40
1-40
4-34
4-34
4-34
4-34
0-00
7-27.
7-27.
7-27.
7-27 Gend
Unique Suum.
Dendermonde, Aelst, 7-00 9-35
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath,
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-33 10-40
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-33 10-40
Brussel (lang Denderleeuw) 6-33 10-40
Gend, Bruggse, ostende (langs Aelst). 6-33 10-40
van konsse naer Audenaerdc, gend 4-00 8-05 9-50 lï«55 4-45 8-25.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst., Gend. 6-30 E 1 2 3 kL) 7^25 8-10 11-20 12 00 2-15 5-15 6-00 8 t
Ninove. Geeraerdsbergen, Alb (langs Denderleeuw), 7-25 11-20
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-39 8-09 E (l 2 3 kl.) 11-30 11-66 2 96 6-25 8-30 (langs Mech.) 6-51
8-11 10-69 3-38 3-26 7-41
Aelst 7-30 8-09 11-30 11-66 2-25 5-25 5-86 8-25 10-00.
Er" VAN brai'ne-i.e-comte naer: Enghien) Geerardsbergen, Sollegem, Gelid, 7-10 9-07 4-15 813
van gend NAEltSollegem,- Braine-le Comte, 5-55 9-33 3-20 6-50
)S 8 (1 2 Ski.) 815
2-16 5-15 8-15.
AELST, DEN 25 MEY 1867.
(vervolg).
Wy hebben tot hier toe de Brusselsche logie-
bazen van d'Alliance alleen aen 't werk gezien
om de liberale party te organiseren, aentedryven
en opteleyden wy moeten nu ook zien op welke
wyze de andere logiën van 't land daerin deel
nemen en medewerken.
'T is aen de werkzaemheyd der logiën dat de
taek toevertrouwd is van al de kwestien opte-
belderen en optelossen die vroeg of laet moeten
deel maken van het programma van den liberalen
'vooruytgang, of liet voorwerp zyn van een wets
ontwerp voor te dragen in de Kamers.
Het eerste gedacht van de logiën op die wyze
aen 't werk te stellen komt van den moortel-
brogr Grisarwy vinden het in diezelfde rede
voering van 15 december 1845, by welke hy
bewees dat het magonnismus moest den geest,
de ziel en het leven zyn van 't liberalismus. Ziet
hier zvne woorden:
Men zon moeten een maconniek congres inrig-
tenen dit congres zou moeten eenige sociale
kwestien aemvyzen welke in de logiën zonden
verhandeld worden.
Al de logiën zouden hare kommissarissen zen-,
den naer 't congres om er de denkwijze van hunne
logie voortedragen. Die denkwijzen zouden in het
'congres onderzocht wordenmen zou de eene door
de andere verbeteren en een definitief p'an vast-
stellen.
De princiepen aldus vastgesteld zouden voor
thema overgeleverd worden aen al de liberale
gazelten die meer of min onder den invloed zyn
van 'l order, en op die wyze zouden zy vroeg of
laet de overhand bekomen in de publieke opinie.
B.\ Grisar stelde eenige kwistiën voor die,
volgens hem, behoorden aldus verhandeld te
worden de organisatie van 't werk, de pri
sons, het pauperismus, den onderstand te
geven aen de veroordeelde na dat zy vry gemaekt
zyn, de bureelen van weldadigheyd, de
hospicën, de bergen van bermhertigheyd en
diergelyke democratieke kwestiën zooals hy die
noemde.
Den voorstel van B.\ Grisar wierd goedge
keurd en medegedeeld aen de logiën van-'t land
wy zullen later zien dat hy ook aengenomen en
uytgevoerd wierd.
Bemerken wy in 't voorbygaen dat B.\ Grisar
ons hier den uytleg geeft van een feyt welk onze
lezers zonder twyfel dikwils bestatigd hebben,
te weten, de eenparigheyd met welke de liberale
gazetten somtyds al te samen eene en zelfde
kwestie verhandelen. 'T is dat zy die kwestie
voor thema van de logiën ontvangen hebben.
Maer wat willen de logiën met de bovenge
melde kwestien van B./. Grisar? Wat hebben zy
gemeen met de bureelen van bermhertigheyd
enz.? De logiemannen weten zeer wel wat zy
willen zy willen aen 't hoofd zyn van al die
stichtingen, vooreerst, om de bedieningen 'die
Wy ontleenen aen 't Vlaemsche Land de vol
gende regelen over de hoogst luysterryke pro
cessie welke Zondag te Gend is uytgegaen
PROCESSIE TER EERE VAN DEN
H. MA€HARIUS.
Voorzeker is de stad Gend nooyt ooggetuygen ge
weest van eene zoo prachtige processie als degene die
zondag aldaer plaets had, en die by duyzende persoo-
nen van alle dc kanten van 't en van het vremde had.
uytgelokl. Gend was Gend alleen niet meer 't was
herschapen door de aenwezigbeyd van geheele paro
chiën die waren toegesneld om de godsdienstige pleg-
tigheyd by te woonen.
Zondag* gedurende den ganschen morgend is de
'hoofdderk van Sl-Baefs opgepropt geweest door eene
ontelbare menigte, die zich onder het uytgestrekt ge
welfsel verdrong om de goddelyke diensten by te woo
nen. De hoogmis is gezongen geworden door Zyne Exc.
den pauselvken nuntius by het bof van Brussel.
Alle dc konvooyen die omtrent den middag in onze
stad aenkwamen, braglen met duvzende persoonen aen,
en zonder dc bezondere treynen die ingerigt wierden,
zouden er menigten moeten t'huys gebleven zyn.
Van met den middag waren allo de straten vvaer de
processie moest doortrekken opgeproptmen zou geen
appel ter aerde kunnen smyten hebben, zoo men ge-
meenlyk zegt.
Juyst met den slag van 2 uren is den plegligen
stoet op marseh gegaen, defilerende voor de Hoogvvecr-
dige bisschoppen die geplaetst waren op den trap
palende aen de kapel van den H. Macharius. Van dan
er aen vast zyn, aen hunne liberale vrienden te
kunnen geven, maer bezonderlyk, omdat die
stichtingen voor hun krachtige middels zyn om
hunnen verderflyken invloed op het volk te ver-
spreyden.
En wat mogen de logiemannen daer over in
hunne logiën en in hun congres te redeneren
hebben Hewel, die stichtingen benevens nog
andere zoogezegde menschlievende inrichtingen
moeten reglementen hebben die de moortelbroérs
de noodige middels verschaffen om tot hunne
inzigten te komen by gevolg, is het niet de
moeyte weerd dat zy wel onderzoeken op welke
wyze zy zich van die stichtingen moeten bedie
nen, om al degene die er willen van genieten,
onder't bedwaftg der logiën te brengen? Is het
niet de moeytq weerd dat zy wel overwegen,
welke middels zy moeten werkstellig maken,
om te bek'omen dat degene die huiinen toevlugt
nemen tot die stichtingen, hun geloof ten pande
stellen voor den onderstand dien zy vragen
Maer is het gelooflyk dat de logiemannen met
hunne stichtingen van weldadigheyd hei volk
zoeken te exploiteren in zyn godsdienstig wel-
zyn Of het gelooflyk is Onze lezers herin
neren zich de samenspraek die onlangs plaets,
had te Antwerpen, tusschen eenen directeur van
een dusdanig gesticht en een arm vrouwke die
hem in haren dringenden nood eenigen troost
kwam vragen. Het vrouwke kon alles bekomen
op conditie dat zy en hare kinderen aen hun
geloof verzaekten; ihaer gelukkiglyk'het vrouwke
wederstond aen de bekoring en zegde dat zy
liever had van honger te sterven daifi haren God
te verloochenen.
En wat willen de logiën met het pauperismus,
de organisatie van 't werk, enz.? De logiegasten
van d'Alliance hebben in 't programma van het
liberael congres gezet, dat zy den stoffelyken toe
stand der werkklassen willen verbeteren zou
het misschien daerom zyn dat de logiën zich
bezig houden met over dusdanige kwestien te
redeneren Een ander magonniek kopstuk zal
ons diesaengaende zeer merkweerdige inlichtin
gen geven, zoo als wy in ons volgende artikel
zullen zienj 'T is noodzakelyk dat men die man
nen daer over zelf hoore spreken, want anders
zou men er niet kunnen geloof aen geven.
Volgens het plan dan van B.\ Grisar, al die
kwestien en veel andere waer de liberhaters van
't liberael congres nooyt zouden durven aen den
ken hebbenbehoorden aldus opgehelderd te
worden in de logiën en deel te maken van het
programma van den liberalen vooruytgang. Wy
hebben nog het laetste woord niet van dat pro
gramma en aengezien er nog veel eenvoudige
menschen zyn die niet begrypen waer de logie
mannen en hunne liberale bondgenoten met ons
catholyk Belgenland naer toe gaen, wy zullen
nog meer dan eens terugkomen op het geen er
in de logiën omgaet.
Voor 't oogenblik willen wy alleenlyk de aen-
dacht van onze lezers vestigen op liet geen er
hier sedert eenige weken omgaet, 't is te zeggen,
op de handelwyze van onze Aelstersche fiber-
haters, ten opzigte van 't werkvolk.
af Kon men zien dal alles wat men gezegd had van de
rykheyd en de hccrlykheyd der processie, ten minsten
niet overdreven wasook verwekte den stoel eene
algemeene bewondering. Men wist niet wat eerst na
zien alles was verrukkend/ en vaD den besten smaek.
liet voorbylrekke.n der processie duerd ééne uer en
half, en 't is slechts kwart voor vier uren dat de Hoog-
weerdige bisschoppen zich op gang konden begeven,
te midden der schoon viersierde siraten. Onder oil oog
punt nog moeten wy onze medeburgers pryzen om dat
zy gewedievierd hebben ten eynde de plegligheyd te
vereeren. Er waren by honderde huyzen die echte voor
beelden waren van ryke versiering.
Wat nu den stoet aengaet, welk deel moeten wy
bezonderlyk pryzen Hier is onze verlegenbeyd groot
niets was gemeen in de processiealles was bewon
deretisweerdig. Moeten wy spreken van den schoon
uylgedoschten groep van *het instituut Sl.-Amanö, van
den prachligen en kostelyken stoet die het kollegie van
Slp-Barbara had samengesteld Moeten wy dit of geen
godvruchtig werk noemen, zoo als de II Familie,* St.-
Vincenlius-a Paulo, rlen groep van St.-Pielers-Penning,
enz., enz.? Dan is het behoorlyk en billyk dat wy geheel
de processie beschryven van het erne eynde tot het
ander, dal wy in alle de byzonderheden treden van al
die kostelyke groepen maer dan ook moeten wy ten
minsten dry bladen hebben zoo groot als het onze. Elk
godsdienstig werk, elk genoolschap, elke paroctiie
heeft magtig bygedragen om de processie te verheer-
lyken, en de algemeene poogingen zvn ten vollen
gelukt.
Zeggen wy noglans een woprd van de bezondersle
Onze Aelstersche liberale vooruytgangers schy^-
nen zoo wel te verstaen wat de logiebazen van
de Brusselsche Alliance wilden zeggen door die
woorden van huil programma. Verbetering
van den zedelyken toestand der werkklassen. Vol
gens onze liberale vooruytgangers, ook is er
zedeleer en zedeleer, er is de christelyke zede-
leer die van hunnen smaek niet is en welke zy
verwerpen, en de vrye zedeleer die hun zeer
behaegt en welke zy voorstaen. Er is de chris^
telyke zedeleer van de welke zy het volk afkee-
ren, en de vrye zedeleer welke zy .aen 't volk
voorhouden.
Onze Aelstersche liberhaters weten dus wat
zy doen als zy aen onze brave werklieden 't mes
op de keel zetten om ze te doen verzaken aen
alle catholyke stichtingen die voor bezonder doel
wit hebben, de verbetering van hunnen zedelyken
toestand volgens de christelyke zedeleer en van
den anderen kant., zy weten ook wat zy willen
met hunne liberale stichtingen, zoo als liberale
scholen, liberale danszalen, liberale komedien,
liberale volksboekeryen, liberale vertooningen
van wassen beelden en eerlooze printen, enz.,
enz... 'T is daer, 't is in de vrye zedeleer volgens
hun dat het volk de verbetering van zynen
zedelyken toestand moet zoeken.
Het komt nog al wonder voor dat sommige
van die liberale vooruytgangers zich nog uyt-
geven voor goede christenen, dat zy nog hunnen
paesschen houden. Maer neen, noglans, dat is
zoo wonder niet. Judas den Iscarioter, terwyl
hy bezig was met zynen goddelyken Meester te
verraden, gaf zich ook uyt voor nen goeden
Christenen, hy hield ook zynen paesschen. En
welk was er't gevolg van voor den verrader?
Die zoo christelyke liberale vooruytgangers heb
ben het waerschynlyk nog niet vergeten dat zy
er aen denken en maer wel onthouden dat ge-
woonlyk dezelfde oorzaken dezelfde uytwerksels
hebben. Maer het volk is nu nen keer te meer
verwittigd wilt het van zynen ondergang be-
waerd worden, flat het de rampzalige liberhaters-
principen verfoéye en ze vlugie gelyk de pest.
zonder die verfoeying, zonder die vlugt, is zyne
zedelyke en stoflelyke ruine verzekerd.
In 't jaer 1794 is het fransch republikaensch
dwangbestier in ons land gekomen.
Hoe vele vryheden heeft ons land sedert dien
verloren
Den opsteller van de Paix .houd zich met den
opzoek bezig. Geholpen door eeuen oudpn regts-
geieerden, is hy zoo verre gekomen in zynen
arbe.vd dat hy van nu af weet dat er thans dry
keeren zoo veel strafwetten zyn als vóór 1794.
En ons gouvernement kapt nog dagelyks tak
ken af van den boom der burgerlyke vryheyd.
Boete en gevangzitting, (by herval) 'zyn vast
gesteld tegen de vreedaerds ten opzigte van bees
ten. Uyt den uytleg van M. Bara blykt dat hier
door niet alleen verstaen worden de hanenge
vechten, maer nog het aen'spannen van trekhon
den. het blinden van vinken, het doorsteken van
den steert der eykronkers, enz.
groepen van elke parochie
S. Jan-Bnpiisla mag zioh beroemen over bare kon-
frerie van den Levenden Roozenkrans en over baren
groep van de slrydende, de lydende en zegepralende
Kerk vry hcerlyk en mot de beste goest samengesteld.
De parochie van Sle-Anna bchaelt veel eer over bare
groepen van de 1111. Jnacbim, Anna en Jesus, en van
den H. Macharius. be palroonagie der paroctaie'verdienl
ook grooten lof.
De parochie van don 11. Slepbanus was vertegen
woordigd door den groep der U. kindsbeyd en de kon-
frerie van 0. L. Vrouw van llalle, enz.; maer wat heb
ben de inriglers dier groepen loch moevle gehad om
alles zoo wonder en met zoo goeden uylslag ie ver-
rigten Daer na volgde den groep der inwooners van
llalle, die de algemeene goedkeuring wegdroeg.
Bravo, parochie van den II. Kersleere zy aen u voor
uwen groep van de palroonagie der Jonge Dochters
die, lofzanger, zongen en voor dengenen van den Zalig
maker. Oninogelyk van iels sierlvker en koselyker lom
loon te spreyden.
De parochie van S. Pielers verdient allen lof voor
bare groepen Ier eero van den 11, Pelrus en van O. L. V
van den oever. Zy waren inderdaed verrukkende.
En Akkergem dan Het geen deze parochie len Loon
had gespreyd was alleen eene ryke en majestevlvoile
processie: den groep van de Gedurige Aenbidding
wierd bezonderlyk aengemerkt en geprezen.
Ware er eenen prvs le bekomen voor de schoonste
groepen, de parochie van Sint Mictiie.ls zou met byval
mogen mededingen 't was een algemeenen kreet van
verrukking toen den groep der verheerlyking van hei
De hanengevechten zyn verboden. De hals-
brekeryen, peerdenloopen genoemd, blyven be-
taeld worden met het geld van 't volk.
Den zandverkooper mag zynen hond niet meer
aen de zandkarre spannen. Hy mag er zyne kin
deren aen spannen.
Het uytleggen der droomen word gestraft. M.
Bara gelooft aen de'toovery!
Onze grondwet is eene brave, eerlyke, deugd-
zaem oude vrouw. Spytig is 't dat meestal hare
tanden uytgetrokke» zyn.
Gevoelende en wetende dat de zoo dyvaze als
pretentieuse vergelyking die II' De Ryck publiek
op het stad buys gedaen heeft tusschen zyn eygen
zeiven en II' Bethune, eene onverschoonbare
beestigheyd is, die alle ordenielyke lieden zoo
binnen als buytên de stad in eeneii iuydruchtigen
schaterlach heeft doen schieten, zoeken de Ver-.
óonrfschryvers, door listige advokatenstreken, die
kwestie stillekens van kant te schuyven.
En waerom zoeken zy dit';
Wel omdat zy ontwaren dat het publiek zich
op de kap van M, De Ryck nog al wel verlustigt
en telkens dat liet dezen grrrrooten schepen ziet
zich de verregaende belagchelykheyd errinnert
van de peerdenvj'g die, by gevolg, onder nen
hoop appelcienen in 't water geraekt, uytriep
ll'.i/ komen afgedreven
Nogtans, zoekende het standbeeld dat Wy aei)
M. De Ryck beloofd hebben te zien opregten
als hy of de recruten de dry simpele vraecjes
die wy hun gedaen hebben, wel beantwoordden,
kronkelen zy zich gelyk gevilde palingen. Maef
och arme hunne antwoord is een zoo ellendi»
beestje, dat wy er moeten aen renonceren M°
De Ryck een standbeeld te helpen opregten ten
ware hy, zyne verregaende pretentie niet 'kon-
nende bemeesteren, zich ook al zou vergenoegen
op nen eenvoudigen abeelen k.kstoel geplaetst
te worden. Is hy daer liefhebber van, dit is maer
een kleyn kostje en 't zal hem net staen.
En wat zeggen M. De Ryck of de recruten in
hunne antwoord
1° Dot zelf zyne fortuyn maken nog al veel
versland vereyscht.
Maer, o gy ongelukkige knoeyers, beziet, on-
dervraegt, onderzoekt al uwe liberbaterskopstuk-
ken, die tot de fortuyn gekomen zyn, en gy zult-
moeten bekennen dat verre het allergrootste
deel de allergrootste doramekoppen zyn. die zich
door een koppel doortrapte kwanten iaten exploi
teren en liberael zyn zonder te weien wat libe-
ralismus is. Hadden die onnoozelaers verstand
noodig gehad om ryk te worden, voorzeker zou
den zy in den kruywagen gelegen hebben ir*
plaets van met peerden en koetsen te ryden.
En heeft M. De Ryck hier zyn Fortuyn zelf ge
maekt, de Aelstenaers zeggen wy willen 't ge—
looven, hy heeft lang genoeg aen 't scliotelkeri;
gezeten. Als men menigvuldige vette posten met-
nen keer bekleed en daer rond de twintig jaren
de voordeelen van mag opstryken, dan heeft men-.
Kruys verscheen alsook dezen der konfrerie van bef.
H. Hert Eer en lof aen de parochie van S Michiels
Daerna kwam de parochie van S. Jacobs, die ook
uytmuntte, bezonderlyk door haren groep verbeeldende
de konfrerie der Heylige Dryvuldigheyd, die rvk en
schoon uytgedoscht en in de beste' orde gerangschikt,1
was.
Zeggen wy dat de parochie van S. Nikalaes lof ver-
dient voor haren groep van 0. L. Vrouw van Slrafen -
onmogelyk van iets bekoorlyker ten toon te spreyden;.
De* groepen van St-Baefs waren verrukkende de
weezen van St-Baefs, de groepen van 0. L. Vrouw va.11
Salette, van de Onbevlekte Ontvangenis en byzonderlyk,
de verheerlyking van den H. Mpeharius trokken ai de
oogen op zich, en men hoorde niets ander» dan- lof.
Na de geestelykhevd, kwamen HH. Hoogw. de bis-
schoppen van Namen, Brugge, Hebron en Lnylc de
relikwie-kas van den H. Macharius voorgaende en het
volk zegenende. Men bemerkte, alsdan Z. H. rlen bis
schop van Gend en Zyne Eminentie den kardinael aerls-
bisschop van Mechelen.
Mgr. den bisschop van Doornyk en Z. Exc. den nun
tius hebben geheel de processie niet kunnen bywoonen
uyt hoofde van vermoeydhevd.
De leden der konfrerie van den H. Macharins volgden
den stoel, die gesloten wierd door de ruytery.
Op het Arteveldepleyn heeft Mgr. Bracq eene aoji-
spraek gedaen en Zvne Em. den kardrnael van MechelUn
beeft den zegen gegeven.
Wy herhalen het, nooyt heeft Gend ooggetuvge y air
zulk een heerlyk, prachtig en deftig schouwspel
wc est,