21<lc Jaer. Zondag, 7 July 11167. !\T° 1090.
VERTREKUREN UYT AELST AA ER
VERTREKUREA UYT VOLGENDE STATIE A
6 FRANKS 'S JAI5RS.
LIBERALEN VOORVYT-
GANG.
Want leest
Wal meer is.
GEtlEEMTERAED.
OEN DENDER-BGDE.
l)cnd.5-257--238339-45 12-2 1-303-16 6-31 9-18® Gend, (6-OS vrydag) 7-03 (E lc 2e 3° ld. 7-88
Lokcren 3-25 8-33 9-45 12 25 3-46 6-31 gj 8-36 8-50 12-25 12-42 1-30 3-18 G-20 6-42
Rrus. 7-55 8-32 E(l 23k1)9-41 12-01 12-21 2-41 ty 8-40 (E l 23 kl.) 9-18
2-58 5-48 E (1e 2e 3e k') 5-53 8-30 8-55 Brugge, Osl7-03 E( 1 2 3 kl). 8-30 8-50 12-25
Meel). 5-9-5 7-25 7-55 K (I 2 3 kl.) 8-32 E(l 2 gj 12-42 6-20 6 42
3 kl.) 9-41 9-45 12-"1 2-58 3-16 5-53 6-31 T. Doornyk, Kortryk, Moescroen, Ryssel (langs
8-36 en 8-35 E (1 2 3 kl.) gj Eend) 7-03 E(1 2 3 k.)Doornyk niet begrepen
Aimv. 5-25 7-25 7-55 Iifl 2 3 kl.) 8 32 E(l 23 kl) 8-50 12-25 12-42 3-18 6-2 u 6-42
9-45 12-01 2-58 3 16 5-53 6 31 8-36 8-55 jp Doorn Hvss. (langs Alh) 8-00 0-UU Aili 2-45
I ouv. Tbienen Luvk Verv. Landen. 5-25 7-25 gj 5-50 8-50 Doornyk.
on 8-32 E I 23 kl.) 9-i l 9-45 12-0-1 12 21 2-58 f| Ninove, Geersb. Alh, 8-00 11-55 2-50 5-53 8-55
3 16 6-31 Tbienen 8-55 E (1 2 3 kl.) Berger., Quiévrain, Namen, 8-00 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Rend, 5-30 7-30 9-00 11-00 2-30 4-00 6-30 7-30 L
VAN GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, 'Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 10-50 2-20 4-25
5-35 7-0O.— Te Lede slaen al de konvoys uytgenomeii de Expres.—Te Idegem en Santbergen slaen
al de konvoys. - Te Gysegiiem staen stil al de konvoys.Fe Denderleeuw slaen al de konvoys
uytgen.de vertrokken van Brussel 6-30 8-10 12-00 6-DO 8-05 en uyt Aelst 8-32 2-38 5-48 8-36.
Vertrekuren uyt Denderleeuw uaer Brussel 8-08 9-54 12-13 12-32 3-13 6-05 9-08.
C'iiique Siium.
VAN LOKEBEN NAER
Denderm. 11-00 3-05 Dcnderm. 4-57 7-40
7-00 11-25 4-57 7-40 0-00
Dendermonde, Aelst, 7-00 9-35
Ninöve, Geeracrdsbergen, Ath,
VAN ATH NAER
Geeracrdsbergen, Ninove, Aelst. Dendermonde, Lokeren 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27.
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove. Aelst 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27.
Brussel Hang Denderleeuw) 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27.
Gend, Bruggse, ostende (langs Aelst). 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27 Gend
van Ronsse naer Audenaerde, gend 4-00 8-05 9-50 11-55 4-45 8-25.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-25 8-10 11-20 12 00 2-15 5-15 6-00 8-05*E (1 2 3 kl.j 8-15
Ninove. Geeracrdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-25 11-20 2-15 5-15 8-15.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 8-09 E (12 3 kl.) 11-30 11-55 2-25 5-25 8-30 (langs Mech.) 5-51
8-t l 10-U9 3-38 5-25 7-41
Aelst 7-30 8-09 11-30 11-55 2-25 5-25 5-56 8-25 10-00.
van braine-le-comte naer: Enghien, Geerardsbergon, Soltegem, Gend, 7-10 9-07 4-45 8 15
van gend naer Soltegem, Braine-lo Comle, 5-55 9-33 3-20 6-50
AELST, DEN 6 JULY 1807.
(vervolg).
Wat wilt liet mat;onismus met zyn verpligtend
volksonderwys? Is het noodig dat de werklieden
leeren lezen en schryven, óm te leeren kasseyën
opnemen en zich met kasseysteenen wapenen?
Ten minsten niet; maer 't is noodig dat de kinde
ren der werklieden naer francmae'onsscholen gaen
om aldaei' eene maponnieke opvoeding te ontvan
gen, om gewillige werktuygen te worden van de
logiën in 't uytvoeren der revolutionnaire plannen
van '1 maponnismus.
Eene maponnieke opvoeding is eene ongods
dienstige opvoeding, en by gevolg het spreekt
van zelfs dal al de logiën t'accoord zyn om het
christelyk onderwys uyt de scholen te verbannen
als eene pest.
Maer hoe bekomen dat onze catholyke werk
lieden hunne kinderen naer francmaponsscholen
zenden! De logiën hebben verstaen dat het
zal nioeyte kosten, en 't is daerom dat zy ook
t'accoord zyn om onze catholyke werklieden met
't mes.op de keel daer toe te dwingen.
Wy hebben gezien welke liatelyke dwangmid
dels ons Aelstersch moortelboeike voordraegt.
Volgens onze moortelkneukels, de beste middels
om onze catholyke werklieden te dwingen, zyn
de berisping, de boet en 't prison.
De logie van Antwerpen spreekt noch van boet
noch van prison, maer behalve de verwittiging en
de berisping, zy vraegt de berooving van het voogd
schap, het verlies der regten van kiezer en ver-
kiesbaer te zyn, het verlies der bekwaemheyd om
eenig hoegenaemd openbaer ambt uyt te oefenen, de
ontrukking van het kind aen zyne familie en zyne
opsluytimj in een der gestichten welke door den staet
ten dien eynde zouden opgeregt worden.
Wat .de opvoeding aengaet volgens de Ant-
werpsche logie,de lusschenkomst van den priester,
als wettige magl, in 't onderwijs, verijdelt en vernie
tigt noodzakelyk de werking van den onderwyzèr
zy beroo/l de kinderen van alle zedelyk, logiek en ra-
tiomieél onderwys. I)e leering van den catechismus is
het grootste beletsel dat men stellen kan aen de ont
wikkeling der faculteylen van het kind. Den geest
van den mensch ontlast van dien hoop dingen die
hem verdraeyenzou juyster, regter en zedelyker
zyn.
Wat zegt gy, catholyke werklieden? Is het niet
om er stom van te staen?.. Zoo dan, onthoud het
wel, in de scholen welke de logiën ,voor uwe
PHI LIPPUS MARiVIX
VAN SteALDEGONDE.
Terwyl men te Roomen bezig is met de verheerlylong
van de 19 Marielaers van Gorcum, onder welke 5 Bei
gen, die in 1572 voor'l geloof door de Geuzen vree-
delyk zyn vermoord geweest, willen onze belgische
liberalen ook hunnen held, den Geus Marnix, verheden
en een standbeeld oprechten aen den invoerder der
Geuzen kóllèry van Luther en Calvyn. De godlooZe
pooging van den Geus Marnix is ongelukkiglyk door-
gegaeu in Holland maer, God dank, in ons catholyk
vaderland heeft zy mislukt. De verheerlyking van den
geuzen heihamel Marnix die geheel Belgie door van
elk eerlvk man mét veronlweerdiging moet verslooten
wordeiu heeft aenstonds byval gevonden by de liber-
haters drukpers, waer onder het verlicht Verbond van
Aelst.
Er is dan, zoo als dit prulbladje over korten lyd
zegde, door het volk stellig te weten of de verheer
lyking van den Geus Marnix een loffelyk of wel een
afziglelyk feyt is. De kweste is allergcwigligsl, zy zal
op eene tastbare wvze over geheel de liberhatorspnrty
voor altyd doen oordeelen. en een harden klop toebren
gen aen 'l francmaponsgespuys, om dal zy aen vele
de oogen zal openen.
Men mag den Geus Philippus Marnix van Ste Aldegon-
de, van wie hier gewag is, niet vermengen met den
veldoversten Philippus van S,e Aldegonde de Noircarme,
die ten zelfden lydp, leefde, en die gouverneur van
Henegouw was, een zeer voortrcflvk man le'eiiemael
verschillend van gevoelen en daden, aen wien den
rechtsgeleerden lydgenóot DAMHOUDER van Brugge zyn
latynsch werk Over de criminele strafvordering heeft
opgedragen.
Den Geus Philippus Marnix van Slc Aldegonde oor-
kinderen willen opregten, zal er geene kwestie
zyn van christelyke leering, ofwel, indien er
kwestie van is, 't zal zyn om aen uwe kinderen
wys te maken dat al wat den catechismus voor
houd prullen zyn, goed om hunnen geest te ver
draeyen, enz. enz....
De zelfde logie wilt dat de werklieden hunne
kinderen naer de francmaponsscholen blyven
stieren tot den ouderdom van 18 jaren.
Wat dunkt u daervan, brave werklieden? Uwe
kinderen zullen alzoo schoone gelegenheyd heb
ben om eenen stiel te leeren en schoone daghuren
winnen, niet waer? En indien gy niets anders
hebt dan uwedaghuer, waermeê zultgy aen uwe
kinderen zoo lang kost en kieeren geven Voor
de francmapons is dit het minste daer vagen zy
hunne hielen aen.
De logie van Luyk belyd den zelfden eerbied
voor den catholyken godsdienst. Volgens haer
het spreekt van zelfs dat den invloed van den
priester op 't onderwys moet verdeiiflyk zyn, vermits
HET DOELWIT VAN DEN CATHOLYKEN GODSDIENST LYNItEGT
TEGENSTRYDIG IS AEN DIT VAN 'T LIBERALISMUS.
Wat zegt gy daervan, liberale huychelaers?
Ah ziet daer hoe gy spreekt onder u in 't ge-
heym van uweklubsen; maer in uwe gazetten
voor de eenvoudige menschen en voor uwe
dupen, bezonderlyk ten tyde van de kiezingen,
daer moogt gy niet bekennen dat het doelwit
van 't liberalismus even gelyk het doelwit van
't maponnismus, lynregt tegenstrydig is aen dit
van 't Catholicism us,. Neen, gy moet dan uw inas-
ker aentrehken, en zeggen dat gy vol eerbied zyt
voor de "religie van onze voorvaders gy moet
zeggen gelyk onze jannen uyt 't Verbond over
eenige weken, dat het liberalismus van zyne
natuer verdraegzaem is ten opzigte van 't catho-
licismus-, ja dat de verdraegzaemheyd zelfs een
der uytstekende karakters is van 't liberalismus.
O die vuyge huychelaers
Het verslag van de logie van Namen is eeuen
walgelyken hutsepot van gestoofde en herstoofde
lasteringen tegen den klergé en tegen den gods
dienst. Volgens de moortelbroers van Namen,
de zedeleer heeft niets gemeen met het catholicis-
mus. Voor overige, voegen zy er by, 'tiseygen
aen t verpliglend onderwys van zich niet bezig te
houden met godsdienst, noch misschien zelfs met
zedeleer.
De moortelgasten van Verviers verklaren met
eeuparige stemmen dat zy onder andere straffen,
ook de boet en 't prison zouden willen".
De logie van Brussel vraegt de zelfde dwang
middels als die van Antwerpen, en daerenboven
de gedwongene inlyving van al de ongeleerde in de
kaders van 't leger, met de boet en 't prison voor
d'ouders.
De logie van Leuven spant de kroon. 'T is te
betreurenzegt zy, dat men den vergiftigen invloed
van 't catholicismus op de werlcklassen melden moet.
spronkelyk van Piemonl, welken onze vrymelselaers,
lol spot der Kerk, niet een standbeeld willen vereeren,
ging studeren te Geneve, in Zwitserland, en vvierd
aldaer den hertvriend van Jan Calvyn. Hy zoog zoo wel
de godslasterende gevoelens van dien aiTskeller in. dal
hy zyn geloof verzaekte. Schrikkelyk gevolg, gelyk
men op onze dagen nog ziel, van hel verkeer mét de
booze.
Tot in 't merg toe bedorven, en zoo als Calvyn vol
hnet legen Paus en Kerk, kwam hy in Gelgenland, en
liet niet na om al wien hy kon van 'l catholyk geloof
al lel rek ken.
Al wat zedeloos en goddeloos onder dc grooten was,
schaerde zich met zyne parly. Sluw en driftig, hv vvierd
den brandstoker der beroerten die welhaesl hol vader
land zoo bloedig en zoo lang gingen scheuren. Menige
edelen wierden ingewikkeld in dien' warlkring én
wierden van flauwe catholyken aenhangers der ergste
vyanden van God en van den vrede, onder het voor
wendsel van vrydenken.
2. Beramingen.
Het jaer 1566 begon in beramingen der plannen.
Philippus Marnix had zyne woonst gevestigd Te Breda,
waer Willem Prins van Oranje zich gewoonlyk hield.
In February 1566 kwamen in 'l hoys van Marnix te
samen zyne voornaemste parlyvrienden, en hy stelde
een geweldig schrift van haet en laster op da 't land
door verspreyd de hevigste opschudding te weeg bragt.
Den 3 april bad eene tweede vergadering plaets te
Brussel, waer aen 25') edellieden deel namen. De eene
door protestantsche dweepzucht begeesterd, aenzagen
Marnix als hun bckwaepiste werktnvg om door schrif
ten en loopingen het sipeulende vuèr le doep ontvlam
men de andere, gasten van plezier, van dans.- en wyn-
paiTyeh, losse en waggelende catholyken, lieten zich
meóirekken uyt opzigt hunner eet- en- drinkmakkers.
Men viel uyt legen de inquisitie, rechtbanken van Spanje;
men schilderde die af als de afschuwelyksche vvanden
van 'l mcusehdom, barbaerschcr dan al de barbaersch-
flet protest antismus heeft beter verstaen dan U catho
licismus wat eene zedelijke en menschen beschavende
religie zyn moet. het evangelie is den grondsteen
WAER OP HET PAUPEIUSMÜS EN DE ONWETENHEYD GE
ROUWD ZYN.
Wat de ouders aengaet die de stoutigheyd
zouden hebben van niet goed te vinden dat hunne
kinders in die maoonnieke gevoelens opgebragt
worden, de logie van Leuven vraegt ook dat men
ze in de boet slae en in 't kot steke.
Den Hoogen Raed alzoo verlicht en aengedre -
ven door de logiën, heeft zich zelf aen 't werk
gezet en zelf een wetsontwerp aeneengeknoeyd,
samengesteld uyt 23 artikels. Ziet er hier eenen
korten uyt trek van -
1° Pligt voor den vader en voor de moeder
weduwe van met geweld hunne kinderen meysjes
en*jongens naer 'de school te leyden.
2° Afschaffing van alle geestelyk onderwys.
3° Iiischryviiig van den naem der ouders aen
hunne pligt te koi-t gebleven op eene lyst ten
toon gesteld voor 't gemeentehuys.
4° Veroordeeling der ouders tot eene boet van
100 PRS. ten hoogsten, en indien zy niet betalen
kunnen, tot dén dwangarreyd voor dertig dagen
ten langs ten, ten profyte van de gemeentë, of tot
eene gevangenhouding van vyf dagen ten langslen.
5° ontrukking van het kind aen 't bestuer Van
zyne ouders.
Ziet daer, catholyke werklieden, op welke wyze
den Uoogen Raed die aen 't hoofd is van ons
staetsbestier, met u zal te werk gaen, indien gy
er niet in voorziet om dien francmagonsboel
met geheelzynën liberalen aenhang te helpen
wegvagen.
Openbare zittiutj van W Juny.
De zitting van vrydag 28 juny wierd aengevan-\
gen met de lezing en goedkeuring van het proces-
verbael der laetste zitting. Vooraleer de beraed-
slaging over den teruggezonden budget te openen,
doet tien liepr Burgemeester den 'voorstel van
Z. M. den Koning tot een bezoek aen de stad
Aelst uyt te noodigen. Dezen voorstel goedge
keurd in princiep mei algemeene stemmen word
naer de eerste sectie verzonden. Vervolgens
word de algemeene beraedslaging over den afge-
keurden en teruggezonden budget door bet voor
malig bestuer opgemaekt, geopend.
M' VAN WAM BK K E yetklaert eenige algemeene
aenmerkingen te willen maken vooraleer tot de
beraedslaging der artikels over le gaen,
In deze algemeene aenmerkingen legt M'Van
Wambeke de droevige wezenlykbeyd van den
heden der dwingelanden, brengende ondei de volkeren
bloedstorting, verdrukking en' slaverny. Den 8 april,
met do bykomsl van nog eenige edellieden, ging men
de protesialie alïezcn voor de Gouvernante, zuster van
den Koning Philippus II van Spanje, verzekerende
scbynhcylig dal men geen ander inzigl had dan de ge
varen van verwoesting te vcrwyderen indien de iukvvi-
sitie kwaaie ingevoerd le worden, dat zy al le samen
niets voor oogwit hadden dan gelioprzaemheyd aen den
koning den luysler zyner regering en de redding van
't vaderland.
Na die schoone woordenhield de Marnix-païty,
waer in Brederode en den Prins van Oranje, als hoofden
stonden, doch deze laetste min openlyk, eene derde
vergadering in July to Sl-Truyon, bisdom van Lnyk.
Nu was hel een meeting van 2Ö01. |iersoonen met wa
pens, deels aangekomen te peerd, deels vremdelingen,
deels ketlersebe dvveepgeesten. Zy namen verblyfin de
kasteden en hofsteden, of kampeerden in de weyden
en veldtm, niet zonder vervaerdheyd der invvooners.
ben vergaderingskreet, was Leven de Geuzenben
prins van Oranje en den graef van Egmonl wierdcn er
door de Gouvernante gezonden om de rust le bewaken.
Onderdnyms trachtte prins van Oranje, den koning
van Spanje in 't land hatelyk le maken: hy zegde hy voor
beeld aen eenen vertrouweling dal koning Philippus
maer zocht zyne zuster de Gonvernante en 'L land te-
bed ricgen.
Onderlusschen de byeenkomst van St-ïruyen wierd
zeer buy'tensporigen op den boord van'Vrankrvk
vloeyden toe nog ergere benden. Van daer kwamen
boekjes, bladeren, liedekens, altoos van een en den
zelfden inhoud, tegen de inkwisitie van Spanje en ge-
zamentlyk van godlastering Legeii den calholvken golls'-
dienst. Ilil dooide in-mey en Juny. Menige prolrsfant-
selie.predikers waren onder de henden gemengeld om
hel volk op te winden, Na dat alle deugnieten genoeg-
zacm toegesneld waren, verdeelde men zich in twee
muytersbenden om de religie van 't gemak te preken
die niemand in iels bedwong.
fiiiancieien toestand klaer voor de oogen, en zegt
dat by en zyne medeleden van de meerderheyd
zeer verre zyn te denken gelyk den voorgaenden
verslaggever des budgets M' Eyermart, die stout
weg in zyn verslag heeft durven schryven dat
den toestand van stadsfinanciën bloeyend is
dan, wanneer de burgers onder den last van
TWEE EN ZEVENTIG EN HALF TEN HONDERD
OPCENTEN gebukt gaen, en dat de stadsscliuld
van f7o DLYZEND FRANKS gelyk zy in f848
was, tot de onbegrypelyke en ónuytlegbare
somme van VYF HONDERD TACHENTIG DUY-
ZEND FRANKS geklommen is.
Wat zou wylen den liberalen M' Impens zeg
gen, hy die in 1848 tranen stortte gelyk duyveh-
eyers, omdat er 175 DUYZEND FRANKS schuld
op de stad drukte? Wat zou dien liberalen man
nu zeggen, nu dat de 175 DDYZEND FRANKS
door zyne vrienden veranderd zyn in eene schuld
van 580 DUYZEND FRANKS??Ha dan riep
hy uyt dat wy de goüdmynen van Californiëh
noodig hadden om die verpletterende schuld van
175 duyzend franks te dekken I... Welke goüd
mynen zouden eruiu noo'dig zyn om die anders
verbazende, ónuytlegbare enburgerruinerende
schuld van 580 DUYZEND FRANKS te betalen?...
Eene schuldverhooging van niet minder dan
VIER HONDERD EN VYF DUYZEND FRANKS,
en dit wel in liet kort tydbestek van 18 jaren
Moest dit Iiberael spel zoo nog wat hebben
mogen voortga.en, 't en zouden geene goud- maer
diamantmynen moeten zyn oin die liberale lief-
hebberyën te dekken. En dan komt den fameusen
Mr Eyerman vertellen dat den linantietoestand
onzer stad bloeyend is, dat hy fier is over dien
toestand en soortgelyke liberale snorkeryen, die
wy veeleer als eene bittere beschimping- tegen
de gedrukte burgers aenzien dan als waer
verslag.
M' Van Wambeke beeft dan gezegd dat hy en
zyne ambtgenoten der meerderheyd vast beslo
ten hebben de ware principen eener wyze ge-
spaerzaamheyd te doen gelden, om, al de schul
den waeronder de slad verpletterd ligt at' te
lossen, ter zelfder tyde, om door de vermindering
der uytgaven, niet meer genoodzaekt te zyn de
burgers nieuwe lasten op te leggen.
Wel integendeel, 41' Van Wambeke heeft ons
de blyde tyding aengekondigd dat de meerder
heyd er in voorzien zal oni voor 't aenstaende
jaer de TWEE TEN HONDERD op bet kadastrael
inkomen ons door bet iiberael bestuer op den
bals gelegd, af te schaffen en die liatelyke buyten-
gewoone liberhaterscontribulie te doen verdwy-
nen. 'T is ai veel gewonnen van den eersten
keer, byzonderlyk als wy nog bovendien 't voor-
uytzigt hebben van dien schroomelyken lioop
OPCENTEN te zien verminderen die" onze stad
in eene vreeslyke verhouding betaelt tegen an
dere steden. Want, en den spreker heeft groot
5. Vorming der benden.
De eene der muytersbendeii was lusschon Valencyn
on Doornyk, de andere over Yperen en Belle. De pro-
lostanlsche prekers verstoutten en kwamen alsdan iu-
waerls 't land, op 't laetsle van Juny, vielen zy tegen
7 catholyk geloof uyt in de nahyhey'd van Gend'. Hunne
uytzendcüngen gingen de menschen uytlokken in de
slad, en zoo waren le Gcndhrugge lol 6B00 aeniloor-
ders, nieuwsgierigen en andere,'ook vrouwen on hin
ders. Mon liep er onvoorzigtig als in de strikken der
hel, gelyk naer eene kermis ol' fecsl. beu bnlliu Croe-
sens van Gcndhrugge willende zich legen dien geuzen-
toeloop verzetten, wierd van zyn peerd geslagen en
mot steenen doodelyk gekwetst, ben predikant welken
hy in hechtenis ging nemen vluchtte in de bosscben.
Vele zulkdanige oproerige vergaderingen overal hereyd-
den den grooten aenslag der Mainix of Geuzenparty
voor de mnend angnsty.
Men hemerke dat terwyl die onlusten dreygden en
aanvang namen, in niev, juny, july, den graef van
Egmonl, gouverneur van Oost- en, West-Vlaenderen, en
den prins van Oranje, gouverneur van 'l gebied 'van
Antwerpen, de meest bedreygde deelen des lauds, geen
de minste maelregelen van voorzorg namen, noeit van
verdediging, noch van pliglbeleyd. noch van nianhaf-
tiglleyd. Men ziet gecue werkzaeinheyd legen die over
treders, geene vergadering van laiidhuigt. geene verma
ning aen de besturen van sleden en doipen, noch aén
ónderhoorige ambtenaren
Marnix, een vriend van Calvyn en nit ook van Oranje
was maer altyd aen schryven legen de catholyken.
Te beginnen met angnsty 1566, was alles gereed. n,:
plunderbenden voorzien van haken, hamers,gevzerdé
knotsen, pyleil en andere veriiiobiigsloygen hegonueu
hunne vufiiieliilgen in 'l zoydwesteii van Vlaenderen
Marnix. Iiezteltl niet'den gèl'sl van Calvyn, wiis voor-
nanielyk aedgedaen van liaêl tegen hel Roomsoii catho
lyk gélóof, om de Kerk le verdelgen, den Pon» van
Oranje slagtofferende geweien aen lieei-sclinppyziiehi
(Het vervolg luier.