N" 1099. ag\ I! ScplciiilHT 1867. VERTREKUREN UYT A El.ST NAUR VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN: 6 FRANKS 'S JAERS. LIBERALEN VOORUIT GANG. PHILIFPUS MARN1X Onder andere. Het koppel by Pandour, le Brussel. «end. 5-25 7-25 8-33 9-45 12-2 t 303-16 6-31 9-18® Gend, (6-05 vrvdag) 7-1 3 (E l*2«36 kl. 7-25 •Lo keren 5-25 8-33 9-45 12 25 3-46 6-31 gg 8-3'» 8-50 4 2-25 12-42 1-30 3-18 G 20 6-42 «rus. 7-55 8-32 E(l 23 k1)9-41 12-01 12-21 2-41 j£? 8-40 (E I 23 kl.) 9-18 2-58 5-48 E (1" 2e 3C k') 5-53 8-36 8-55 Brugge, Ost7-03 E( 1 2 3 kl). 8-30 8-50 12-25 flleeh. 5-25 7-25 7-55 R (1 2 3 kl.) 8-32 E (I 2 S 12-42 6-20 6 42 3 kl.) 9-41 9-45 12-01 2-58 3-16 5-53 6-31 Doornvk, Kortryk, Moescroen, Ryssel (langs 8-36 en 8-55 E (1 2 3 kl.) >fj Gend) 7-03 E(i 2 3 k.)l)oornyk niet begrepen Aniw. 5-25 7-25 7-55 Efl 2 3 kl.) 8-32 E(1 23kl) ffi 8-50 12-25 12-42 3-18 6-2o 6-42 9-45 12-01 2-58 3-16 5-536-31 8-36 8-55 gfj Doorn Ryss. (langs Alh) 8-00 0-00 Aih 2-45 if.euv. Tliienen Luyk Verv. Landen. 5-25 7-25 «fj 5-50 8-50 Doornyk. on 8-32 El 23 kl'.) 9-41 9-45 12-01 12 21 2-58 Ninove, Geersb. Alh, 8-00 11-55 2-50 5-53 8-55 3 16 6-31 Thienen 8-55 E (1 2 3 kl.) gj Berger., Quiévrain, Namen, 8-00 2-_50 5-53 VAN ANTWERPEN NAER: Lokeren, Gend, 5-30 7-30 9-00 11-00 2-30 4-00 6-30 7-30 VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 10-50 2-20 4-25 6-35 7-00.—Te Lede slaen al de konvoys uylgenomen de Expres.—Te Idegem en Santbergen slacn al de konvoys. -- Te Gyseghem staen. stil al de konvoys.Te Denderleeuw slaen al de konvoys uytgen.de vertrekken van Brussel 6-30 8-10 12-00 6-00 8-05 en uyl Aelst 8-32 2-38 5-48 8.-36. Vertrekuren uyl Denderleeuw na er Brussel 8-08 9-54 12-13 12-32 3-13 6-05 9-08. Dendermnnde, Aelst, 7-00 9-35 Denderm. 11-00 3-05 Denderm. 4-57 7-40 Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, 7-UÜ 11-25 4-57 7-40 0-00 VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27. Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27. Brussel (lang Denderleeuw) 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27. Gend, Bruggse, oslende (langs Aelsl). 6-33 10-40 1-40 4-34 7-27 Gelid van Ronsse naer Audenaerde, genu 4-00 8-05 9-50 11-55 4-45 8-25. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-30 E>( 1 2 3 kl.) 7-25 8-10 11-20 12 0G2-15 5-15 6-00 8-05 E (1 2 3 klj 8 15 Ninove. Geeraerdsbergen, Alb (langs Denderleeuw), 7-25. 11-20 2-15 -5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (loncs Aelsl) 7-30 8-09 E (12 3 kl.) 11-30 11-55 2-25 5-25 8-30 (langs Meelt.) 5-51 8-11 10-69 3-38 o-25 7-41 Aelst 7-30 8-09 11-30 11-55 2-25 5-25 5-56 8-25 10-00. van BRAiNE-LE-coMTE naer: Enghien, Geerardsbcrgen, Soltegcm, Gend, 7-10 9-07 4-45 8 15 van genu naeii Sol,legem, Braine-le Comte, 5-55 9-33 3-20 6-50 Uiiiqtic Siuim. AELST, 1)EN 7 SEPTEMBER 1867. (vervolg). Wy hebben gezien in onze voorgaende artikels Avat de logiën vei slaen door die zoo gezegde ver betering van den zedelyken toestand der werk- klassen, die een der byzouderste voorwerpen is van hare bekommernissen. In 't woordenboek van maponnismus, verbeterhui der -zeden wilt zeggen verpesting der zeden, en den zedelyken toestand der werklieden verbeteren wilt zeggen de werklieden ieeren leven en sterven gelyk de onredelyke dieren. Wy hebben ook reeds beginnen verstaen uyt «den mond van den moortelbaes Golïin in welken •zin de logiën zich bekommeren met de verbete ring van deri stoffelyken toestand der werkklns- sen. Volgens B.\ Golïin, om het werkvolk te •winnen, om zyn vertrouwen te verwerven, om er zich meester van te maken, men moet het voor- mytzigt van eene verbetering in zynen stoffelyken tóestand voor zyne oogen doen SCHEMEREN, men moet hem zyne zoogezegde regten leeren kennen en vervolgen, men moet hem wys maken ■dat de werklieden de slaven zyn van de kapitalis ten, en dat er voor 't werkvolk maer een middel •is om zich van die dwingelandy te verlosssn, te weten, de inrigting van warkvolksmaetschap- ipyën. 'T is niet zonder reden dat de inrigting van werkvolksmaetschappyën deel maekt van 't nieuw sprogramma van den liberalen vooruytgang. Die .inrigting is voor de logiën van 't allergrootste ge- wigt. 'T is immers niet genoeg dat de werklieden gewillige werktuygen worden van 't maponnis- mus voor 't uytvoeren van zyne revolulionnaire splannenzy moeten daerenboven als in een leger dngelyfd en georganiseerd worden, en die maet- schappyëu ztyn er het middel toe. Zonder die or ganisatie zou het werkvolk aen het bestier der liogiën ontsnappen en magteloos zyn, gelyk de liberale party aen het bestier der logiën ontsnap te en magteloos was eer dat zy hare organisatie van de logiën ontvangen had. De invoering van dien maelregel schynt in ons «ca'tholyk Belgenland meer moeyelykheden te.ont moeten dan in andere landen. Diergêlyke werk- volksmaetschappyën bestaen reeds in verscheyde Banden en byzonderlyk in Engeland, leder am bacht, heeft er zyne maetschappy en al die maet- VAN Ste. ALDEGONDE. TWEEDE DEEL. Omstandiger bewys in Luther der gevolgen van kwade leeringen. De gewigtigheyd der geschiedenis beslael niet in gebeurtenissen acn te .teekenen, gelyk leveringen op een winkeliersboek maer in het sterk verband schit terend te doen uylkomen tusschen de daden en hare oorzaken, tusschen de leeringen en hare gevolgen. Wanneer iemand, legen de verordeningen wegens <de veepest, komt hoymelyk uyl e<m verpest land met koeven om zich er van hoymelyk t^ ontmaken zonder verlies, hy Iracht haestelyk er mede'te bedriegenden eersten koopman, stoker of landbouwer gereedst. On- <derUisschen de gierige baelzucht doel de plaeg ontslaen ha den stal, zy verspreyd zich by het gezónde vee, geheel de hoeve, geheel het dorp, geheel de streek, somwylen geheel eene provincie of nog meer staen in schrik over den schielyken voordgang van 't kwaed. Welke verbittering zoo men den invoerder komt te ont dekken, welke verwylsels, men zegt en met rede Hy is door zyne onwetenheyd, onvoorzigligheyd, baetzuch- tigheyd, bedriegery, den smeder van al onze rampen. •Maer welken hoon voor die vrywillig, moedwillig, hard nekkig de daorstelling van ergere ellende bewerkt Dit aencluyden en doen blyken, 0111 door de wysheyd •der ondervinding hel volk te onderwyzen en te waér- schuwen tegen nieuw hedendaegseh bedrog, daer is de vollooying der iaek van den reglzinnigen gescbied- schryver. Het schondkarakter op Marnix's voorhoofd is niet dat hv zeer veel zyne handen geleend heeft aen het in gruys slaen persóonlyk van kerken, maer omdat hy er van oorzaek is geweest, er toe op^ernyd heeft door leering, schriften en daden, dat hy vrywillig de oorzaek 'zag in 't gene hy deed van 't gene er ging uylbrocden dat hy immers voor oogen had al wat onlangs met zoo veel gerucht rondom hem geschied was. hie van 't gela den geweer den haen overhaell, en lost is rekenpligtig van alles waer door den kogel vliegt. Wy hebben 'l verband gezien tusschen de leeringen schappyën zyn onder elkander vereenigd door eene nationale maetschappy. Al liet werkvolk van een land op die wyze als in een leger ge- schaerd, moet volgens liet plan der logiën, zich met liet werkvolk van de andere landen veree- nigen door eene internationale maetschappy, om alzoo, op gestelden tyd, gelyk in 1848, liet'vuer van de revolutie gelykelyk te kunnen aen'de vier hoeken van de wereld steken. Dé logiën van Engeland en Vrankryk, om die van Belgenland ter hulp te komen voor 't inrig- ten van werkvolksmaetschappyën, waren met onze belgische logiën overeengekomen om in Au- gusty 18G5 te Brussel een congres te houden van werklieden byeengeroepen uyt Engeland, uyt Vrankryk, uyt Üuytscliland, uyt Italiën, uyt Bel gië» enz. Eenige werklieden uyt Londen, aenge- dreveri door de logiën, hadden'reeds een vooraf gaande reglement opgesteld en al de logiën wa ren in beweging om in de onkosten te voorzien en al de overige voorhereydende maetregels te nemen. Eene logie van Parys, le Temple des Families, aenveei'dde het volgende voorstel aen haer ge- daen door B.\ Firbourg, lid van de logie VAvenir en correspondent van de internationale maet schappy der werklieden De vrymetselary is eene algemeene filoso- ft fische en mensclilievende confederatie, en by- gevolg zy moet aenmoedigen, begunstigen en verspreyden al de goede werken die strekken tot verbetering van het lot der werklieden. 'T is daerom, zeer weerdige Broeders, dat ik de eer heb de gunst uwer zedelyke en stoffe- lyke medewerking te verzoeken voor het groot werk van ontvoogding dat te Brussel welhaest zal geschieden. T is in die stad dat het inter- nationael Congres der werklieden zich moet vereenigen, en 't is om te voorzien in de 011- kosten voor de byeenkomst van al de werklie- den, onze broeders, dat dien penning dienen moet; zy zyn arm, en bygevolg wy moeten ze helpen. Enz. enz. Gelukkiglyk voor ons belgisch werkvolk, er kwam iets in den weg en 't Congres kon geen plaets hebben. God geve dat onze catholyke werkklassen voor altyd aen dit gevaer ontsnapt hebben. God geve dat zy de oogen openen over den schrikkelyken afgrond in den welken zy wel haest zouden gedompeld liggen, indien zy 't on geluk hadden zich door de logiën in maelschap- pyën als in regimenten te laten inlyven. van Lulher en dc gevolgen te Roomen en in Duytsch- land. Io Zwitserland onder Zvvingli en Calvyn *'t zal wederom 't zelve zyn. Vooraleer wy overslaen lot deze modellen waerop Marnix van meer naby zich gevormd heefl, men stippe aen deze bemerkingen lot bekrachtiging van den samen hang onzer aenhaliugen. Luther schreef in 1517 tot den Paus Leo X Allerhcy- hgsten Vader, ik werp my voor de voeten van Uwe Heyligheyd. Ik offer my op met al dal ik ben en heb. Maer levendig, dood, roept, herroept, keur goed, ver werp al dat u belieft. Ik zal uwe slem herkennen als de stem van Chrislus die in u heerschl. Korls daer na schreef hy aen den Predikheer Prierias Indien uwe leering de leering is van Roomen, kardi nalen en Paus, zoo zeg ik vry c!at den waren Anleehrist zit in den tempel Gods, in het gepurperde Babyion, dal bet Hof van Roomen de synagoog is des duyvels. In een geschil over zyne leerstellingen er omvielen aen Lulher woorden als dezeHet is in den naem van God niet dat ik dit sp« 1 begonnen heb, hel is in den naem van. God met dal bet eyndigen zal. Den 15 Juïiy 1520, alle^langmoedigheyd uylgeput zynde om den hooveerdigen Augustyn lót inkeer te brengen, Paus Leo X sprak uyt de veroordeeling van zyne kelleryen en sloeg hern in den ban der Kerk. Luther geefl onmiddelyk by eenige gedrukte laster- bladen de maet van zyne dolzinnige gemoedsgesteltenis. Men zegt, lezers, dat er eene Bulle van den Paus ^pytgekomen is tegen my. Ik heb ze nog niet gezien, zoude zy benauwd zyn mv in 't aenschvn le beschou wen Die donker bulle is een nachtvogel, zy doemt my. Ik doem haer. Ik wensch aen alle christenen die ze ontvangen de pynen der hel. Den Paus zegt dal ik de gevoelens volge van wylen Jan Hus. Inderdaed, alles wal den Paus veroordeelt in Hus, dat keur ik goed, en al wal hy goedkeurt, veroordeel ik. Vlucht, christenen naer de bergen, of dat men het leven onlneme aen den Paus, aen den moordenaer van Roomen. Als een gebod van God aen de menschen verkondig ik dit orakel gekomen van den hemel Houd op van den Turk le bevechten tot dat den naem van Paus weggenomen zv van de oerde. Den 17 November 152U, Lulher verklaerde te beroe pen van de Bulle van den Paus lot eene algemeene Dip zoogezegde ontvoogding of vpymaking van, 't werkvolk by middel van de werkvolksmaet schappyën is, gelyk al wat de logiën doen of be- oogen, eene foppery, eene stroopery. Om er ons van te oyertuygen wy hebben maer te zien wat er omgaet in die landen waer die maetschappyën reeds bestaen, in Engeland by voorbeeld. In Engeland die zoogezegde ontvoogding van 't werkvolk is voor hem eene verslaving zonder weerga. Het stael er aen de werklieden zelfs niet vry deel te maken of niet van die maetschappyën, zy worden er toe gedwongen door de vreedste en barbaerschte vervolgingen. En als zy er eens deel van maken, er is geen middel om er van af te ge raken. Het staet hen ook niet vry van te werken als het hen belieft; zy zyn verpligt hun werk te staken zoo dikwyls en zoo lang het belieft aen de hoofdmannen der maetschappy die onder 't ge bied der logiën staen. Wat meer is, al de werklieden zyn verpligt wekelyks een achtste van hunne winst in de kas der maetschappy te storten met vooruytzigt van die spaerpenningen te zien verkwist of gestolen worden De spaerkas der maetschappy dient tot onderstand der werklieden gedurende de oproe rige werkstakingen, maer zy dient ook en vooral tot voldoening van de begeerlykheyd van zommi- ge kerels die aen 't hoofd zyn der maetschappy. De hoofdmannen onder 't bestier en de be scherming der logiën doen al wat zy willen; nie mand durft hun tegenspreken, niemand durft hunne schelmeryën aenklagen uyt vrees van zich blootgesteiil le zien aen de vreedste vervolgingen. Wy zullen in ons volgende artikel eenige feyten aenhalen die aen onze lezers een gedacht zullen geven van 't geen diesaengaende in Engeland om gaet. Terwyl liet nog tyd is, brave werklieden van ons catholyk Belgenland, zyt op uwe hoede en wacht u van de klauwen der francmapons; ver zet u tegen dit lielsch gespuys en zend het met geheel zynen liberalen aenhang voor altyd naer den weerlicht. Pandour. Wat den bliksem hoor ik hier al van u zeggen? Is 't waer dat gy door den Paus naer Roomen geroepen zyt, om afle beyde in 'l aenslaende Concilie te gaen zetelen, om de bisschoppen te gaen onderwyzen en de Kerk te helpen bestieren Is 't waer Pluymstryker, dat kerkvergadering. Hy had dil recht niet, eiv ook als er naderhand eene algemeene Kerkvergadering byeenge- komen was te Trente in Tyrol, hy weygerde zieli er aen te gedragen en herkende* noch VausVnoch Kerkverga dering noch eenig hoegenaemd gezag. Den 10 December daer na, op de openbare plaets te Wittenberg digi aen de Oosterschepoorl, Doctor I uther doet eene groote houtmyn stapelen. Verre rondom is een schouwburg trap wyze opgeslagen. Ten 10 ure voor middag verscbynep eenige Professoren der l'niversi- leyt, een hoop lachende studenten en wal nieu'wsgierige burgers al door Luther opgeroepen. Dan komt aen Doctor Marten met zynen leeraerts- mantel en eenige boeken onder den arm, en de pauze- lyke bulle die hem veroordeelt in de hand. Anderen dragen nog verscheyde boeken. Op een leeken zyner hand tot slil/.wvgen, 'den staf drager der Universileyt ontsteekt den brandstapel. Wanneer de vlam knewelend begon le spelen door het hout, den schaemteloozen Monik toonde de Bulle aen hel volk, wierp die- in het vuer, en riep Gy hebt het buys van God eesloord, daerom zult gy geleverd wor den aen bet eeuwig vuer. Luther v^tierp daer by in de vlammen 1° De boeken over het kononiek recht 2° De verzameling der Pauzelyke Kerkwetten 3° Hel beroemde werk van godsgeleerdheyd opge steld door den beyligen Leèraer Thomas van Aciuinên, een der vermaerdsle meesterstukken van verhevene wysheyd. 4° Al de boeken door verscheydene geleerden uyt- gegeven om de misslagen van Luther le beslryden. De byeenkomst juychle den monik toe leve Lulher Wech den Pausaenhang Hoogmoed en magleloosheyd blyken hier te samen in den Wiltonbergschen Doktoor. Den oproerigen pries ter brand den slrafbrief van zynen vader. Scheuren en branden is gemakkelyker dan antwoorden en weder leggen. 'S anderdags, Luther trad op zyn preekgestoelle als een overwmnaer en galmde Ik heb gisteren op de openbare plaets door 't vuer doen verleeren de werken der Pauzen. 'T ware beter dat den Paus zelve alzoo zou gebraden geweest zyn, ik wil zeggen den pauzelyken troon zelve. Sommigen vermaenden hem tot meerdere bedaerd- gy gelast zyt met de punten van 't gelooi te ver beteren, en dat Ploeg de zedeleer gaet perfec^ tionneren g'heel Brussel is daer vol van en 'k wil weten wat er waer van is? Pluymstryker. Op myn woord van eer, daer is niets van, Pandour. Bovendien, ge weet wel wat voor nen grooten voorstaender ik ben van de geloofsleer. Had het in myrie magt geweest, van over lang zou er geenen anderen Gatechismus meer te vinden zyn dan onzen francmagons-Gate- cliïsmus, en geen andere discipels-dan vryden- kers en -Solidairen. Pandr. E11 gy daer, slimmerik, is 't waer dat gy, tot troost en blydschap van al uwe vrien den en vriendinnen, de zedeleer gaet perfection- neren en voltrekken Ploeg. Dat zyn nu nen keer vervloekte leu gens, Pandour. Ik zweer ik u by myn schootvel- dat er niets van is. Ten anderen, 'k zou ik nog al nen schoonen zyn om de zeden te gaen perfec- tionrieren. Pandr. Van waer komt dan dit valsch ge rucht? Pluyytstr. Dit zal waerschynlyk komen uyt den artikel van den Lierenaer die in *t Verbond gestaen heeft en waerin inderdaed gesproken is over de zuyvere Evangelische zedeleer en over 't Zedeberf. Wy zegden daer onder andere in dat de Pauzen, Kardinalen, Bisschoppen, Priesters en Religieusen de schuld zyn van al de wanor ders, en dat de Kerk nooyt bloeyender en geluk kiger geweest is dan als de brave jongens van de fransche Revolutie de kloosters vernielden, de tempels verwoestten en al de magt en rykdom- men aen de Kerk ontrukten. Wy voegden er zelfs by dat wy nog geestelyken van dien tyd gekend hebben, maer nooyt betere priesters gezien heb ben...... Pandr. En staet dit waerlyk in 't Verbond?.... Wel Pluymstryker, Pluymstryker, wat al beestig heden steekt gy toch uyt Ploeg. (Grimlachende in de handen vry- vende.Wel gezegd, Pandour, nu ziet gy dat al de beestigheden in 't Verbond van uiy alleen niet komen. Pluymstr. Maer Pandour, dien artikel uyt den Lierenaer is' een meesterstuk, en hy kwam ons uytnemende wel te pas om op de geestelyken te kounen vallen, om de catholyke scholen te .konneti bevechten, om de francmaeonsscholen aen te pryzen o,f voor te staen, en om alzoo het volk nog beter te kormen by den neus leyden zonder dal het zulks gewaer worde. Geloof my, Pandour, t is met schreeuwen en tieren tegen de papen dat wy ons kraem nog moeten wat aeneen- heyd, maei hy antwoordde Ik wil voor zulks gehouden worden by 't volk, dal ik vol van laster ben tegen den Paus. Gy zoud eerder olie uyl eenen key perssen dan een goed woord uyl mynen mond. Hy voegde er wel haesl by 'T is geen tyd meer om 't geweten te pramen ieder geloove wat hy begeert. Die leering komt overeen met de geene van de rond- loopsler Clemence Royer onlangs op verscheyde stad- huyzen en openbare zalen, zoo als te Antwerpen, Aelst en Gend waer zy opgeleyd was door wylen den univer- siteylsprolessor Callier, den vriend van Laurent. Lulher vvierd van dag tot dag buytensporiger. Hy leerde dat alle christenen Priesters waren, mans, vrou wen, en kinders, en dat een ieder vrylyk mogt zeggen Ik ben bisschop en Paus. Hy beweerde dat de goede werken nutteloos zyn, ja schadelyk en dal het al zonden zyn. Hy loochende vier der HIL Sacramenten, te weten, het Vormsel, de Bicht, het H. Olysse! en 't Huwelyk. Op dal niemand hem zou tegenspreken, noch opwer pen dat geheel zyne walgelyke leerkneding slrydig onder een zvvabbende, zyne uytkomst was Ik laet niet toe dal myne leering geoordeeld worde door iemand, zelfs niet door ^1 de Engelen, ik ben zeker en wil op myne leering zelve den rechter zyn over allen, ook over de Engelen. Want myne leering is de leering van God, myn vonnis het vonnis van God. In verscheyde Hoogescholen, menige studenten lieten zich misleyden en liepen den vervvaenden hevligschen- der achleraen. Zy zwierden, gemaskerd met 'pauskroo- nen op hel hoofd, rydénde op ezeb en schreeuwende langs de straten. Dood aen de pausreligie. Luther uylte tegen die wanorders geen woord van berisping. In April 1521 uther nog altyd in zyne kloosterkap, predikte te Erfurt. Na 't sermoon de menigte viel de woonsten aen der Kanoniken. Men plunderde*den avond enden nacht door vvf en twintig huyzen. Stoelen ban ken, tafels waren, aen stukken geslagen. De bedden wierden opengesneden en de pluymen vlogen als sneeuw Je stad door. Roovers wierpen zich op al vvai zy vinden, een groot getal rukten voornamelyk in de kelders. Hel geduld ontbreekt om te tappen bier- en wyn vaten worden ingestooten. Vele dronke plunde- raers liggen smorgens als beesten op de slrael. Zeven huyzen waren gebrand tot den grond. Luther scbrvfl nadien in vreugd De Bulle van den Paus heeft te Erfurt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1867 | | pagina 1