Jaer. Zondag', 6 October 1867. N" 1105. VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN UYT VOELENDE STATIËN i 6 FRANKS 'S JAHRS. LIBERALEN VOORUYTr GANG. Wie zal l beletten PI1ILIPPUS MARNIX Verstoet hel wel. Eyndelyk. MSJTIEWET. De Cholera-Decoratie. DEN DENDERBODE. Dend.B-257-258-33945U-2 1-30 3-16 6-319-18® Gend, (6-05 vrvdag) 7-> 3 <E 1«2«3° hl. 7-2S Lokeren S-2S 8-33 94S IS 25 3-16 6-31 8-30 8-50 12-25 12-42 1-30 3-18 6-20 6-42 Brus 7-55 8-32 E(l 23 k1) 9-41 12-01 12-21 2-41 gj 8-40 (E1 23 hi.) 9-18 2-58 5-48 E (1« 2' 3* k') 5-53 8-36 8-55 S Brugge, Ost 7-03 E( 1 2 3 kl). 8-30 8-50 12-25 Mech. 5-25 7-25 7-55 E (1 2 3 kl.) 8-32 E (1 2 ;f 12-42 6-20 6 42 3 kl.) 9-41 945 12-01 2-58 3-16 5-53 6-31 Doornyk, Kortryk, Moescroen, Rysscl (lnners 8-36 en 8-55 E (1 2 3 kl.) Gend) 7-03 E(J 2 3 k.)I)oornyk niet begrepen Aniw. 5-25 7-25 7-55 E(l 2 3 kl.) 8-32 E(1 23 kl) gj 8-50 12-25 12-42 3-18 6-2» 642 945 12-01 2-58 3 16 5-53 6-31 8-36 8-55 p Doorn Rvss. (langs Atb) >8-00 0-00 Aih 2-45 l.euv. Tliienen Luyk Verv. Landen. 5-25 7-25 5-50 8-50 Doornyk. en 8-32 E123 kl.) 941 94512-01 12 212-58 gj Ninove, Geersb. Alb. 8-00 11-55 2-50 5-53 8-55 3 16 6-31 Thienen 8-55 E (I 2 3 kl.) gj Bergen, Quiévrain, Namen. 8-00 2-50 5-53 VAN ANTWERPEN NAER: Lokeren. Gend, 5-30 7-30 9-00 11-00 2-30 4-00 6-30 7-30 VAN GEND NAER Lokéren. Sl-Nicolacs, Antwerpen. 440 7-20 9-30 10-50 2-20 4-25 5-35 7-00.— re LEDESlaen al de konvoys.uytgenomen de Expres.—Te Idegem en Santbergen slaen al de konvoys. Tc-Gyseghem slaen slil al de konvoys.— Te Denderleeuw slaen al de konvoys uvlgen.de verirekken van Brussel 6-30 8-10 12-00 6-00 8-05 en uyl Aelsl 8-32 2-38 5-48 8-36. Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-08 9-54 12-13-12-32 3-13 6-05 9-08. VAN LOKEREN NAER Denderm. 11-00 3-05 Dcnderm. 4-57 7-40 7-00 11-25 4-57 7-4Ö 1-40 4-34 1-40 4-34 1-40 4 34 1-40 4-34 0-00 7-27. 7-27. 7-27. 7-27 Genii Unique ^iinni. Dendermnnde, Aelsl, 7-00 9-35 Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, WAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelsl, Dendermonde, Lokeren 6-33 10-40 Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelsl 6-33 10-40 Brussel (lang Denderleeuw) 6-33 10-40 Gend. Bruggse, oslende (langs Aelsl). 6-33 10-40 van Ronsse naer Audenaerde, gend 4-00 8-05 9-50 11-55 4-45 8-25. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6,30 E 1 2 3 kl.) 7-25 8-10 11-20 12 00 2-15 5-15 6-00 8-05 E (1 2 3 kl J 8-15 Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-25 11-20 2-15 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-30 8-09 E (1 2 3 kl.) 11-30 H-55 2-95 5-25 8-30 (langs Mech.) 5 51 8-11 10-U9 3-38 5-25 7-41 Aelsl 7-30 8-09 11-30 11-55 2-25 5-25 5-56 8-25 10-00. van braine-le-comte naer: Enghien, Geerardsbcrgen, Soilegcm, Gend, 7-10 9-07 4-45 8 15 van gend NAERt Soltegcm, Braine-ïe' Comle, 5-55 9-33 3-20 6-50 AELST, DEN 6 OCTOBER 1687. (vervolg). Zoo als het klaer blykt uyt het programma van •den moorteibaes Joseph Goffin, uyt de romans van Eugeen Sue zoo hooggeprezen door de lo giën, en uyt al wal vvy tot hier toe gezegd heb ben, het leste woord van den liberalen voorüyt gang is hel Socialismus of de Revolutie. Om zyne revolutionnaire plannen uyttevoeren, 'om troon en altaer te verbryzelen, om al de stichtingen van 't verled ene en geheel de heden- daegsche zamenleving ten gronde te vernietigen, liet maC'Onismus zoo als wy gezien hebben, re kent op de medewerking van 't werkvolk. 'T werkvolk in Engeland is reeds ingelyfd door de logiën ais in een talryk leger. De nationale maetschappy der vereenigde ambachten alleen be- staet uyt 60 duyzend mannen door geheel Enge land verspreyd, en al de maetschappvën van 't land byeengenomen maken, een leger uyt van van 800 duyzend mannen. Welnu, indien de logien erin gelukken om in al de landen gelyk in Engeland zich meester te ma ken van 't werkvolk, wie zal 't Irancmaoonsge- spuys beletten van op gestelden tyd het vuer van de revolutie aen de vier hoeken van de wereld te steken gelyk het reeds beginnen doen heelt ip •1848? Zullen't de regelmatige troepen zyn? Maer de logiën bederven overal het leger gelyk het volk. om hedendaegs-eenen hooggen graed te-beko men in 't leger, men moet francmacon zyn, en al ■wie francmacon is, moet de belangen van 't ma- ïonismus voor alle andere belangen stellenhy verbind zich daer toe door eed, en alle andere eeden gelyk van getrouwigheyd aen de grondwet, aen den koning» aen 't land, enz, moeten wyken voor den eed van getrouwigheyd aen 't mapon nismus;! zoo wilt het de maponnieke zedeleer. Ziet er hier een bewys van In eene redevoering uytgesproken den 24 juny 1841 door B.\ Lefèbre-d'Aumale, spreker by den Orooten-oosten van Vrankryk, vinden wy liet volgende Men heeft gezien op de slagvelden dat krygs- lieden die gereed waren om malkanders bloed te vergieten, op een enkel teeken zich schielyk wederhielden.... De onverbiddelijke weiten van de krygstuclit zelve hebben alzoo geweken voor de magt van 't magonnismnsen dit is misschien het klaerste bewys van zyn overgroot ver- mogen. Ja, den oorlog vernietigt de steden, de lan- den, 'tis eene algemeene verwoesting.: en ziet, het geen noch de koningen, noch de forten, noch de groote kapiteyneu kunnen te weeg VAN Ste. ALUËGONDE. TWE£®S 4. Zwitserland. B. Zwingli. Loochening van't li. Sakrament. Lulbcr bad aliyd in zekere wyze de tegenwoordigheyd' van Christus in liet Allerheyligste Sakrament herkend. Wv zegden in zekere wyze, terwyl bv de mis afschafte cn allé christenen priesters verklaerde, vrouwen en kinders begrepen. Ten minste hy loochende het Aller heyligsle Sakrament niet leenemael. Daer was een veld van loochening open, en Zwmgli ging er stoutmoedig door, en loochende de wezeutlyke tegenwoordigheyd'van Christus volstrekt. Daermede onderscheydde hy zich van Luther en brak met hem af. De Zwinglianen wierden genoemd Sacra- menlarissen. De loochening der tegenwoordigheyd van Christus in 'l H. Sakrament is den grondsteen van Cal- vyn's en Marnix leer, achter Zwingli gekomen. Zwingli verbaelde De waerheyd is mynen regel lol zoo verre, dat ik voor den dag breng het geen ik zou willen verbergen, wetende aen welke las.terin- gen en schimpingen ik my blootstel, maer het ge- weten dwingt my. ben 13 April voor dat ik de tegen- woordigheyd van Ciirislus in 't II. Sakrament loo- chende, voor T krieken van den dageraed ik scheen my in diepen slaep, met groote verveling, wederom in stryd te zyn met eenen tegenstrever. Maer ik bleef brengen om de verwoestingen te staken, een enkel teeken, een enkel zinnebeeld brengt het te weeg, een enkel woord stelt een eynde'.,uen de bloedstorting. Maer wat nog meer verwonderinsweerdig is, op dit achtbaer teeken heeft men gezien dat krygslieden, in 't midden van den stryd hunne wapens neêrlegden, malkander omhels- den, en van vyanden zoo als zy waren, vrien- den en broeders wierdengelyk zy er toe ver- pligtwaren uyt kracht vau hunnen eed. Die redevoering wierd uytgesproken ter gele- genheyd van eene soTsticiale feest; meest al de logiën van 't land waren er vertegenwoordigd, en het verslag van de feest bestaligt dat den spreker op een teeken van den voorzitter B.\ Bouilly, tot drymael toegejuvehd wierd. B.\ Bouilly, be dankte hem hertelyk in den naem van den Groo- ten-Oosten, en sprak in den zelfden zin: Onder de francmasons, zegde hy, cfe kracht der broederlyke liefde is zoo. groot, dat zy zich uytstrekt zelfs tot degene die van elkander afgescheyden zyn door de belangen van 't va- derland. En het woord adresserende aen de mapons die ten tyde van oorlog onder de wapens zyn: Maekt geen onderscheyd, zegde, hy, noch tusschen land, noch tusschen uniformsziet niet anders dan broeders, en denkt aen uwen eed. Zoo dan, onder francmapons, alles moet wy ken, ja, de onverbiddelyke wetten der krygsluebt zelve moeten wyken, niet alleenlyk voor de be langen van 't maponnismus in 't algemeen, maer zelfs voor't welzyn van iederên moortelbroer in 't bezonder; by zoo verre, dat eenen officier op 't slagveld die voor 't welzyn van zyne moortel broers, zynen koning en zyn vaderland verraed volgens de maponnieke zedeleer een loffelyk werk doet en eene pligt kwyt. Welnu, indien het zoo is, en 't is zoo, wat staet is er nog te maken op de legeren om de re volutionnaire plannen van 't maponismus te ver- ydelen? En wie zal nu nog verwonderd zyn dat de krygskunde hedendaegs als eene leerschool van verradery geworden is? Word er nog wel eenen oorlog gevoerd, oritstaet er nog wel eene omwen teling zonder dat men hoore spreken van officie ren van hovelingen of van Ministers die hunnen koning en hun vaderland verraden? Eenen officier, eenen hovejing, eenen Minister francmapon die anders zou te werk gaen, zou zich blootstellen aen de schrikkelykste gevolgen, aen de scbroomlykste straffen van wege de lo giën. En wat zou den verrader wederhouden De vrees van de tribunalen?Maer in een land waer de logiën meester zyn,' waer de francma - pons meest al de bezonderste plaetsen van 't reg- terschap vervullen, moet de onpartydige regt- veerdigheyd zoo wel als de onverbiddelyke krygjs- tucht niet wyken voor de belangen van 't mapon nismus? zoo stom, dal 't geene ik wist waer te zyn, ik het niet kon uytspreken, myne long dien dienst weyge- rende. Dien angst komt my soms nog bedriegeïyk 's nachts overvallen. Ondcrtusschen wy verslacn niets verhevener Ie vertellen dan eenen droom, alhoewel het van geen ligt belang is, 't geene wy in den slaep k door Gods genade geleerd hebben. Het is lot zyne eer <i dat vvy hel hier voorbrengen. Het zigt scheen my vandaeg te ontstellen want 't was gelyk eenen vermaner van hoven uyl een ge- sloelle d:e verscheen. Was hy zwart of wit, dai ge- denk ik nietik verhael immers eenen droom. Hy sprak lot mv, en verdween. Zoohaest ik den geest onlwaerd had, ik worde wakker, spring uyt myn bed, '4 vat den Bybel en lees 'T is den voorhygang des Heeren, twaelfde hoofdstuk der Uylgangen. By dien praet Zwingli will zeggen dat eenen geest, engel of duyvel in den slaep verschenen is, en hem geleerd heeft hoe hy moest bevveeren dal Christus iu 't heylig Sakrament niet rust. Het geloof zou dan gestaefd zyn op-eenen droom van Zwingli. Daermede zou het geloof van Christus lyd tol Zwingli aengeuomen en gevolgd vernietigd zyn. Boven dien hy aenroept zelfs niet zyn eygen ge'roomde, maer het woord van nachtspook waervan hy alleen niet weet of hel wit was of zwart. Du zalighevd der zielen zou afhangen van eenen droomer, van een nachtverschynsel, van de geluygenis van eenen duyvel. Toen naderhand discipelen van Calvyn predikten in sehucren, het is gebeurd dat men hun toonde de blad- zyde„van Zvvingli's werken svaer dezeuverklaert dat iu het H. SakrauK-nl-niets anders is dan een zinnebeeld •van 't lichaem van Christus. 'T welk op die prekers eenen indruk deed van gramschap en schaemle. Wat is rui den liberalen voorüytgang in een catholyk land. Wy hebben bet gezien, den liberalen voorüyt gang in eeu catholyk land is eerst vooral de ex ploitatie van de c'atholyke bevolkingen door en ten profyte van 't liberafismus. Het land dat is wy zeggen de liberhaters. Maer achter 't liberalismus komt liet maponnis mus, en gelyk de liberhaters zeggen het land dat is wy zoo ook zeggen de francmapons liet liberalismus dat is wy. Het liberalismus mag het land exploiteren op conditie dat liet zich ook late exploiteren door 't maponnismus. En gelyk er liberale dupen zyn, zoo zyn er ook maponnieke dupen, want achter 't maponnismus komt het Socialismus of de Revolutie die het leste woord is van den liberalen voorüytgang. Gelyk al de bezonderste kopstukken van 't libera lismus francmapons'zyn die 't liberalismus ex ploiteren ten profyte van 't maponnismus, zoo ook al de bezonderste kopstukken van 't mapon - nismus zyn socialisten of revolutionnairen die 't maponnismus exploiteren ten profyte van de Revolutie. En wie is aen 't hoofd van de Revolutie? Be Revolutie, zegt ons onzen H. Vader Pius IX in zyne Encykliek van 8 december 1849, de Revolu tie word bezield en bestierd door Satan zelf. Haer oogwit is het Christianismus ten gronde te vernieti gen en eene heydensche zamenleving op zyne puyn- hoopen te stichten. 'T is alzoo dat Satan hei liberalismus bestiert door 't maponnismus, door de Revolutie 't is al- zoo dat Satan geheel den boel aen zynen liaek hecht en naer den afgrond sleept waer hy zelf in gevallen is. O liberalen voorüytgang! Men weet al wat rampzalig geschenk bet zooge zegd liberael ministerie aen het land doen wilt; men heeft de nieuwe wet op de soldatery gelezen en gezien, wat die volkslievende mannen g-aen in voege brengen. Indien er ooyt een geesel gemnekt is voor bet arme volk, dan is het zeker de militiewet en nu word zy nog verzwaerd. De burgerwacht word daerenboven zoo ingerigt, dat zy in tyd van oor log de reserve van bet leger zal uytmaken. En wy die hoop hadden dat die liberale mannen te Brussel de loting in tegendeel zouden hebben afgeschaft Nu word het cyfer van het contingent integen deel- verhoogd de remplacementen en nummer wisseling afgeschaft; ais men zich voor de trek king niet meer vrykoopt, voor eene som, die nooyt minder dan 1000 fi\, maer wel liooger zal zyn, moet men soldaet spelen. Zyn er meer zonen in eene familie, dan kan voor de anderen den prys der vrystelling vermin derd worden maer de broeders van den vryge- kogten hebben geen regt tot vrystelling van den dienst. 'T is al soldaet, wat de klok slaet, en dat in Zoo worden bevolkingen kinderswyze in ellendige dwalingen gewikkeld diemetgodslasteringen zielverlies nu reeds meer dari dry honderd jaren duren, ontelbare onleenngen van 't 11. Sakrament hebben by gebragt, van toen lol de heyligschendery van Leuven op nieuvv- jaer 1865, en storten van de eene boosbeyd in de an dere. Zwingli wierd bvgesprongen door Carlostad die ook reeds twyfels op de tegenwoordigheyd van Christus had uylgedrukl en door Joannes Hausschein, die den giieksehen naem aennam van OEc lampadius. Hy was Pastor te Bazel, had zich reeds bemoeyd in de büylen- sporigheden van den Boeronkryg, gaf het schandael van eerie vrouw te nemen, was alzoo weerdig van den vriend van den nieuwen keiter Zwingli te zyn, en wist ongelukkiglyk de bewooners der stad Bazel ook te doen grootendeels afvallen van T geloof. Lui her van uyl Duytschland hield den tegenkant van Zwingli Het waren na 1525 als twee kampen, waer men zich van wederkanten de boedanigheyd kaetste van verachtelyke ketters en duyveldienaren. XVien moest men volgen Zy verstootten bcyde het gezag der kerk. Zwingli verwierp zoo als Luther de Mis, de nenroe- ping van Maria, de tusscheuspraek der Heyligcn, het Vagevuer. Hy schalt af oinirenl al wal Luther hevvaerde van den christenen eeredienst. Hy schikte den hemel op zvne wyze en stelde daer in nevens Christus en Onze'Lieve Vrouw, den afgod Hercules. Numa Pompilius den uvlvinder der afgódery van de oude heydensche Romeynen. Scipio die in het heydendom de leering volgde van den wulpscheu wysgeer Epicurus. een land, hetwelk geroepen was om altyd neut- frael te blyven dat geen oorlog mag voeren. Voor dén burgersjongen is er geene kans meer,- zich nog vry te maken van dezen slavendienst voor den ryken, ja daervoor is gezorgd. Wat geelt het aen dezen, dat hy een paer duy zend frank vooraf beeft betaeld? Doch dat kart men niet zeggen van den burgeisjongen, die nu reeds met moeyte eenen remplapant of eenen nummerwisselaer kan aenkoopen. Men houd dikwyls volksvergaderingen, om te gen de willekeur te protesteeren: ziedaer nu eene gegronde reden om zich te laten hooren ziedaer eene reden om aen zyne representanten te zeggen stemt gv dié wet* dan word gy door ons niet meer herkozen Er is geene qiiestie van katholiek en liberael: men moet de handen ineenslaen en gezamenlyk tegen den algemeenen vyand optrekken, die ons eerst geld uyt de beurs klopte, om forten té ma ken, en nu meer en meer bloed vraegt om die forten te verdedigenHandelsblad Wanneer de krygswet veranderd word in' deri zin van bet ontwerp des gouvernements, zal het- krygsbudget met nog eenige milüoenen vermeer derd worden. En waer zal men die halen f Hel schynt, dat reeds de helft der zestig mil- lioenen, onlangs door de Kamers gestemd om werken van openbaer nut uyt te voeren, besteed zyn aen onbekende üytgavèn en die onbekende uytgaven, beweert men, zyn niét andefë düri krygskosten. Wat zullen de Kamers, in tegenwoordigheyd van die zwaerwigtige questiën, doen Het i9 algemeen gekend dat het militarism by on ze bevolking zeer impopulairis. Het Belgisch volk heelt reeds te veel'geleden van het soldaten spel, om er op verzot te zyn. Maer liet gouverne ment zal niet nalaten, zyn doel te willen berey- ken. De representanten alleen konnen dit ramp-- zalig doel verydelen. De bureelkrabbers hebben weêr"al wat groots verricht! Nauwelyks warende lysten openbaer gemaekt, die de namen der begunstigde personen bevatten, of het begon uytvallen te regenen tegen de farceurs die aen de samenstelling der lysten geknocyd hadden. Men weet dat de decor'atiën vooral naer de inlichtingen der gemeentebestu ren toegewezen zyn, by wie de camaraderie en den partygeest vooral in aenmerking genomen worden. Men zoekt, op de lysten naer de namen van verscheydene doctors, priesters en byzondé^- ren, die zich nacht en dag ten dienste der lyders gesteld, en door opofferingen getroost hebben. Daeren boven staen er namen op van lieden, die tydens de ziekte door niemand opgemerkt ge worden zyn Het misnoegen is dan ook groot! eii van alle komen, er protestatiën in 't licht van deftige en menschlievende persoenen die in hunne eer ver- krenkt of wel de decoratie van minderen rang weygeren, ofwel zekere andere van eersten rang En Calo van ülica den zelfsmoordeix Zwingli hield ook staen dat hy den uytvinder was van de Hervorming, en niet Luther, dal hy de nieuwe lee ring begonnen had reeds in 1516, en Luther maer iu 1517. Luther schreef dat zy tegenslrydig waren aen elkan der, gevolgentlvk uat Zwingli of 'hy moest een satnns- dicnaer zyn lk heb den Paus legen my van voor, ik heb de Kerdoopers en de Sakrainenlarissen van Zwingli legen my al achter, maer ik zal alleen op- trekkeu tegen allen, ik zal ze allen onder de voelen Ireden. Men zou denken Garibaldi te hooren te Aspromonle of te Asinalonga. Zvv-ir.gli was niet min stout in Zwitserland dan Luther by de Duylschers. In weerwil van de verloogen dei' Zwilsersche Bis schoppen van ('onslnnz, Coire en Bazel, den Gemeönle- raed van Zurich, op het verzoek van Zwingli, besloot in 1523 dal de leeringen van dezen vooriaen zouden gevolgd worden. Den Raed van Berné verbood het zelfde jaer aen den Bisschop van Lausanne van nog eenen voel le stellen in Berne of in haer grondgebied lot bissehoppelvke xümbsverrigting. Van den anderen kant, twaelf kantons ongerust over de gevolgen der twisten zonden hunne gevolmagligden naer Lucerne. Berne zelve voegde zich er onder. Den 26 January 1524 een streng beslnyt wierd een parig genomen lol volhouding van het Roomsch catholvk geloof, met bedreyg aen Zurich, m geval van wedèi- spanmgbeyd, van uyisiuylmg uyt 't Z.vitsersch verhond. Boeren van Zwitserland aengemoedigd door die van Duytschland begonnen ook in opstand le geraken. Men las in het Duylsch Boeren manifest van 12 October

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1867 | | pagina 1