22 e «Saer. 1128. VERTREKUREN UYT A EEST NA ER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN: Liberalen vooruytgang Liberalen achteruylgang. Is dit le verwonderen Let wel op. 'T moei al uvlkomea. n.nd S-2S 8-33 3-1S 6-15 1 Gend, (6-05 vrydag) 7- 3 (E le 2e 3° kl.8-32 Lokeren S-S5 8-33 IS-SS 3-1» 6-15 ff 8-52'MS 12-48 3-18 6 1S 6-S0 9-10 firns 7-58 8-31 E(1 23k')8-46 11-40 11-57 4-*20 S Bmgge, Osl. 7 03 E 1 "2 3 kl). 8-3'i 8-5*2 1*2-25 245 5-47 E (I' 2» 3' k') 5-52 8-30 ig ■«-« 645 6 30 Mecli 5-23 8-31 E (1 23 kU 8-33 8-46 1 l-4o Doornyk, Kortryk, Moesereen, Rvssel (langs -- HlfWHHg i Geild) 8-32 8-5*2 12-25 12-48 3-18 0-30 Kg,?'W> 8-40 Hoorn Ryss. (langs Ath) 7-58 0-00 Alll 5-52 ai "tol -Korirvk Zaterd. en Zondag. lu<5-25 8-31 7-58 2-43 o-5u2 7-58 2-45 5-5-2 Antvv. 5-25 8-31 Ef-I 2 3 kl.) 8 33 E 11-40 11-57 1-21) 2-45 3 15 5-51 leuv. Thienen Luyk Verv. Landfe-— 8-33 E1 23kl.) 8-46 11-40 41 5^3 15 5-52 Ninove, Geersb. Ath, g_50 jfj Berger., Quiévrain, N VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Gend, 5-30 f-3ü 9-00 11-00 3-00 0-00 6-30 7-00 VAN GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-30 9-30 10-50 2-50 5-35 6-55. Te Lede staen al de konvoys uytgenomen de Expres. Te ini?r.RM ftn. al de konvoys. Te Gyseghem staen stil al de konvoys. Te Denderleeuw staen al de konvoys uvtgen. de vertrekken van Brussel 6-30 8-12 12-15 5-50 0-00 en uylAelst 8 31 11-401-80 5-47. Vertrekuren uyl Denderleeuw uaer Brussel 8-11 8-59 12-10 2-58 6-05 9-02 9-07. Uiilqiir Kuum. H PRAiVKS 'S JA liltS. VAN LOK EREN NAER Depdermonde, Aelst. 7-05 10-55 1-55 5-00 7-38 Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, 7-05 1-55 5-UO 0-00 0-00 VAN ATH NAER Geeraerdsb, Ninove, Aelst. Dendermonrie, Lokeren 6-55 8-12 Geerardsb. 10 35 4-15 7-35. Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-55 8-12 Geerards. 10-35 4-15 7-35. Brussel (lang Denderleeuw) 6-55 10 35 4 15 7-35. Gend, Broggse, oslende(langs Aelst). 6-55 8-12 Gend 10-35 4-15 Exp. van Ronsse naer Audenaerde, gend. 8-05 11-25 3-20 4-25 8-22 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-30 8-12 11-20 12 15 Exp. 2-14 5-10 5-50 8-15 Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 10-30 2-14 5-10 0-00. VAN PENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-36 11-33 00-00 2-22 5 29 «-18 (langs Mcch.) 5-50 8-56 3-36 8-09 Aelst 7-36 0 00 11 33 00-00 2-22 5-29 8-18 U-<m. van braine-le-comte naer: Enghjen, Geerardsb, Sollegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7 55 van gend naer Sollegem, Braine-le Comte, 6-10 0-00 3-25 0-00 AELST, DEN 28 MEERT 1808. EN Een blad van Turyn, l'Unita Cattolicageeft den toestand van vooruy tgang en van achteruytgang van het liberael .gouvernement van Garibaldi- Victor-Emmanuel-Rattazzi- Mazzini en C'e. Volgens dezen toestand, gaen Het goud, het zilver en het brons achleiuyt Het publiek verlrouvven en de eerlykheyd acli- teruytl Hen budget van ontvangsten en staetsrykdom achteruyt Zedeleer en godsdienst achteruyt Publieke veyligbeyd achteruytachteruyt He regtveerdiglieyd achteruytachteruytach teruyt Het goed bestuer achteruyt Koophandel en landbouw achteruyt Maer van den anderen kant He stroopers, en roovers vooruyt He dieven en afpersers vooruyt He staetschulden schroomelyk vooruyt Het papieren geld en de woekery vooruyt! He e.oiiiributiëu en lasten vooruyt Het duer leven, en d'armoede vooruyt'. Het parlementaire geklap en drogredens vooruyt De kroegen en oesterputten vooruyt Met de liberhaters-franomaconsverliobting de onwetenheyd vooruyt! Met bet nieuw liberhatersbestuer de wanorders vooruyt Voegt daerby de diepe verachting waerin de volkskamer verzonken ligt, by zoo verre, dat eenen representani, 0111 zyne gezegdens goed te maken, de volgende woorden in de kamer beeft mogen uytspreken Er btyft aen de lamer, die g'heel en gansch 1 's lands vertrouwen verloren heeltniets anders over ten zy in haren noodlottigen weg voort le gaen en de zelfmoord van 't land le voltrekken!!..» Ziet daer, landgenoten, vruchten van den rampzaligen boom dien men liberalismus noemt. Hittere vruchten, wel is waer, maer locli natuer- lyke vruchten die men voorop moest kennen, aengezien men wist dat eenen kwaden boom geene goede vruchten kan voortbrengen. Neen, dien rampzaligen toestand van 't onge lukkig Italiën moet niemand verwonderen. Het goddeloos liberhaters-francmagonsgespuys, van zoohaest het zich sterk genoeg gevoelde, heeft zich aen 't werk gesteld om 't volk af te trekken van 't geloof, om de geboden Gods, de geboden derH. Kerk en de leering van Christus le ver vangen door de vrye zedeleer, waermeê de groot ste schurken op hun gemak zynGeen grooter ongeluk voor een land dan 't verlies van het waer geloof. Nogthans is 't daeraen dat de frauc- maponssecte in ons catholyk Belgiën zoo aen- houdend werkt. DE SOLDATEN VAN DEN PALS. DOOR P. D.... Voor God on do II. Kork xrn onie broedi-rs gestorven. Mgr. Ihipanlonp Valentino. Farnesen. Monle-Libretti. Luytenant Guillemin en Kaporael Mercier. De stoelen wierden bygeschoven, den haerd met versch brandhout voorzien, de kinderen slaken hunne hoofdjes vooruvi om geen enkel woord van hunne lieve Zwaefkens te verliezen, en Andreas begon aldus Vrienden den vurigsten wensch onzer Zouaven is volbragtlangs alle kanten rukken de saemgezworece versterkt en geholpen door hel ila!ia»nscl> leger, de Romeynsche grenzen over en stellen zich in optogl naer Roonien. Myn God wat gael er van de Zouaven gewor den Zullen zy weêr, in een tweede Caslelfidardo, door de overmacht overrompeld en verpletterd worden Ofzal hel hermen heldenmoed gelukken do eeuwige slad te beschermen Wy weten hel niet. Alleenlyk zyn wy verzekerd dat Hy die de brullende zee in hare palen besloten houd, de hoosheyd, tol straf en beproeving der wereld, nu zegevierende, op tyd en stond zal weten te verhryzelen, en de H. Kerk met des le meer luysler lehekroonen. 'T is als een gewis voorteeken van Gods bvstand, dat onze Zouaven hoewel kleyr.lallig, byna overal de inrukkende drommen Ganbaldiers terug wer pen. En wat middel gebruykt die sectie byzonderlyk? Het inrigten van scholen.... Al de logiegazetten staen ei vol van, tot ons ellendig Verbond toe Zondag lest had liet zich byzonderlyk toegelegd om de Gatti-scholen zonder priester op te helde ren Het Verbond geeft de reden waerom het chrislelyk ondervvys in de liberhatersscholen niet gegeven word. En welke is deze reden Omdat er in Belgiën geene staetsreligie bestaet en er by gevolg alle religiën vry zyn Nu, zegt 't Verbondmen vind in de scholen kinderen van zeer verschillige ïeligien, en men mag er geene principen voorhouden die met elkan ders religie strydigzyn. Zoodan inwooners van 't land van Aelst, volgens het francmaponsblad, zyn uwe steden en parochiën geene catholyke steden, geene catholyke parochiën meer, zy zyn een men gelmoes van 25 verschillige secten, 't is nen hoop Calvinisten, Lutheranen, Quakers, Maliometlia- nen, Joden, Heydenen, Turken, Mormons enz. enzEn gy verstaet wel, ouders van Lede, Hofstade, Moorse!, Melderl, Baerdegem, Oorde- gem, Erpe, Erondegem, Nieuwerkerken enz. enz. gy verstaet wel, zeggen wy, dat voor kinders die naer eene school gaen, waèr zooveel verschillige secten zyn, er geene christelyke leering mag voorgehouden worden, dat onzen Lieven Heer moet buyten de school blyven, want al die secten gelooveti aen Christus niet.. Ziet gy nu, catholyke ouders, verstaet gy nu welk het oogwit is der liberhaters? Zy bouwen overal scholen, zy richten overal gestichten in om schoolmeesters- en meestersseu op te vormen naer hunnen zin, en de wet, waerdoor den pries ter nog een woordje in de scholen te zeggen heeft, willen zy vernietigen, door eenen loozen fraricmapönstrek,met de burgemeesters vry te laten de school onder de wet van 1842 le stellen of niet. Zy weten het, lerwyi de liberhatersbur- gemeesters n^èr hunnen zin zullen te werk gaen, dat priester en catechismus moeten en zullen op straet zitten. Gy zyt verwittigd. Maer wy zullen nog klaetder spreken. Gy komt. te hooren catholyke ouders, onder welk valsch en belagchelyk voorwendsel de li berhaters, priester en catechismus uyl de scholen willen verbannen. Maer wilt gy nu eens de ware redens kennen? Luystert naer't geen de franc mapons onder hun zeggen, als zy alleen zyn. Over eênigen tyd, zyn al de lögien door den hoogen franemaponsraed van Brussel uvtgenoodigd om haer gedacht te geven over het christelyk onder- wys in de scholen. Hoort hier uyt den eygen mond der logien de reden waerom catechismus en priester buyten moeten lo VOLGENS DE ANTWERPSGHE LOGIE. De tusschenkomst van den priester, als wettige magt in 7 onderwys, verydelt en vernietigt noodzakelyk de werking van den ondenngzerzy berooft de hinderen 'van alle ZEDELYK, logiek en rationeel onderwys. De leering van den catechismus is het grootste beletsel dat men stellen kan aen de ont- wikkeling der geestvermogens van het kind. Den Begeven wy ons naer Valentino, stad 25 uren van Roonien gelegen. In die stad waren slechts 45 Zouaven die reeds, eenige dagen le voren, den aenval van een groot korps Ganbaldiers afgeslagen hadden. Juvst was een bt Igische Jesuit, Pater de Gerlache, uyl Roonien toegekomen om dit klcyn garnizoen te versterken al de Zouaven, luytenant .Dufournel aen het hoofd, hadden aen dien Pater hunne biecht gesproken en in de H. Communie den God die de Christenen leeuwenmoed schenkt, ontvangen, wanneer men berichtte dal een honderdtal garibaldiers hel stadje Farnesen bedreygden 1 GO ganbaldiers! 't was niet te veel voor 45 Zouaven De Zouaven trekken dus op en onimoel'ii weldra 2 boeren die, als bespieders erkend, onder doodsbedrey- ging, bekennen dat een korps Garibaldiers van 350 mannen naby was. Zouaven roept Dufournel, zonder eenen eukeïen oogenhlik te aerzelen, vooruyt! naer de doodIn den naem de. Vaders, des Zoons en des H. Geestes, vooruyt Dicht by Farnesen, schryfl een Zouaef, vloog eene losbranding over onze hoofden, en na onze geweren op de garibaldiers afgevoerd le hebben, stelden wy ons met de hajonnet vooruyt en dreven den vyand uyt een huys dal hem als voorpost diende, de garibaldiers hadden zich onder de muren van Farnesen vergaderd en kwamen luydkeels zingende en schreeu wende, in dichtgesehaerde kolonnen op ons af. Het ontroerde ons wel een weynig die roode massa, op de breede boen van Farnesen langzaem tot ons te zien naderendoch wy verwekten eenen goeden akt van be rouw en van betrouwen op God en trachtten zoo juyst mogelyk in de naderende roode drommen te mikken. geest van den mensch, ontlast van dien hoop din- gen die hem verdraeyen, zou jugster, regter en ze- delyker zyn Wa. zegt gy aaervan, catholyke ouders, is het niet om er stom van te staen? Maer gaen wy voort. 2o DE LOGIE VAN LCYK belyd den zelfden pdiq io? voor den calholyken Godsdienst. Volgens haer spreekt het van zelfs dat den invloed van den priester op 't onderwys moet verderflyk zyn, ver- mits HET DOELWIT VAN DEN CATHOLYKEN GODSDIENST REGTSTREEKS THGENSTRYD1G IS AEN DIT VAN HET LIIiE- RALISMUS En gy dan, huychelaers uyt.'t Verbond, wat zegt gydaervan?Zoo spreken de francmapons als zy on dereen zyn, in 't gehevm der klubsen, maer zoo durft gy niet spreken in uwe gazetten voor d'een- voudige menschen die gy zoekt te exploiteren in hun geeslelyk vvelzyn. Gy spreekt liever van uwen zoogezegden eerbied voor de religie uwer voorouders, en alzoo kult men Frederik. Doch gaen wy verder. 5o VOLGENS DE MÖORTELGASTEN VAN NAMEN, a De zedeleer heeft niets gemeens met het catholicis- mus. Voor 't overig, 'voegen zy er by, 7 is eygen aen 7 verpligtend onderwys zich niet bezig te liou- den met godsdienst noch misschien zelfs met ze- deleer!.... Doch, 't is nog niet al. De francmapons van Leuven spannen de kroon. 4o VOLGENS DE LEUVENSCHE LOGIE, is het te betreuren dal men den invloed van 7 catlwlicismus op de werkklassen melden moet. tiet protestanlis- mus heeft beter verstaen dan 't catlwlicismus wat eene verzedelykende en menschen beschavende re- ligie zyn moet. Het Evangelie is den grondsteen waerop het pauperismus en de onwetenheyd ge- bouwdzyn!.. Verstaet gy het nu, catholyke Belgen, waer het liberhaterslVancmapousgebroed naer toe wilt met zyne liberhatersscholen? En dien ellendige» broodschryvelaer daer, die zoolang voor een stuk geld TEGEN de francmapons geschreven heeft, en nu voor wat meer geld VOOK de francmapons sclnyft, zou hy zyne walgelyke schynheyligiieyd gevoelen MASKERS AF De francmaQons en 7 Verbond. Het Verbond begint allengskens meer en meer zyn masker op le schuvven 'lis nu reeds zoo verre ge komen, dal het openlyk party neemt voor de franc mapons die hel nogthans weet bezig te zyn met Christus en zyne leering uyl de scholen en uyl de herten der kinderen te verbannen. Het logieorgaen verheft de francmapons tot aen dc wolken. Volgens 't Verbond, zyn de francmapons d'eerste man nen van dc wereld 't zyn de groole weldoeners van 't menschdom, 'l zyn de fakkels en het licht die hemel Op I50 passen van het huys door ons bezet was den holmuer van een capucienen klooster; daer ontvouw den zich de garibaldiers en deden herhaalde losbrandin gen die gelukkiglyk ons gee nen hinder loebraglen. Een dertigtal onder beu kroppen alsdan lol by liet huys en mikten ons met de tromp op de borst. Vooruytmet de bojonnet, roept Dufournel, jammer dal eene barri cade die wy opgeregl hadden, ons leletlede eenen uyl- val in massa te doen en sleehls uytgangaen eenen per soon liet. Onzen kapiteyn den degen in de vuyst springt in dien engen doorgang vooruyt en valt zonder dralen alleen op de Garibaldiers, twintig roode hemden om ringen hem twintig hajonnelten beureygen hem men trekt den degen uyl zyne hand. Zich van zynen revolver bedienende, valt hy neêr, recht zich weêr op, veidedigt zich dapperlyk en stort eyiulelyk met 14 wonden over dekt, ten gronde. Hy valt, maer zyne zouaven, eenen oogenbhk door die noodlottige barricade van hunnen luyleuanl gesclieyden, vallen op den vyand aen. De worsteling begon. Zy was schrikkelyk De Garibaldiers konden hel tegen den drift der 43 Zouaven met uyl- hotiden en begonnen weldra te deynzen doch, onder steund door hunne overige makkers, keerden zy lot den aenval terug eu missehen zouden wy ouder hel overgroot getal vyanden bezweken zyn, waren dc kleyife garnizoenen van Valtone en Valentano ons nuT ter hulp gesprongen Nu vielen wy met nieuwen moed de roode hemden aen velen onder hun rolden ouder onze hajonuelteii in 'l zand neêr, en gansch het korps nam welhacsl de vlucht hunne talryke gesneuvelde en gekwetste in den brand latende. Slecht 2 onder ons en aerde verlichten 't zyn voorbeelden van alle deug d« n zy zyn aen de religie verkleefd meer als een beelje'l zyn bezorgde en teerdere liefhebbers voor en van de opvoeding van 'l meysje; zy bezitlen de kunst om het aen de driften te onttrekken, en er een vrouwke van te maken naer de laetsle goesle, dit is, ter hoogte van den man, tol meer gemak, weelde en geluk van 't huys! En wat kost hun dit alles Geen de minste moeyle zy doen dit al spelen Al wat zy daertoe noodig hebben, is hunne vrye zedeleer, daermeê is d'opvoeaiug voltrokken en 't meysje is per- fekt..Gelyk men ziel, in schyn, een kleyn kostje en 'i slael net Maer om de francmaponsseliolen aen 't volk te recom manderen, voegt er '1 Verbond nog WAT SAUS hy. De priesters, zegt 'l bladje, de kuypery by de logen- tael mengende, zoeken, tot hunne baet. van de religie eenen winkel te maken,. Doch 'l Verbond gevoelende dal dit wal buyten schreef was, voegt er aenstonds hy dal zy, liberalen, ook verkleefd zyn aen de religie, "en daermeê zyn de iibei halers-l'rancmapons nog nen keer wil gewasschen als nen moor 'T bladje, allvd om zyne lranemapons3cholen te re commanderen, zegt nog dal de religie maer nen dek- mantel is ter uyibuling dat de gerslclyken hebzuchligen zyn dal zy zich indringen in wercldsche zaken dal zy dé oorzaek zyn van alle moeyclykheden dat zy pleyten voor hunnen eygen zakdal het christelyk onderwys een dom- heydstelsel is van ver dierlyking dal de priesters liun kleed hoonen dal zy hunne belangen stellen voor die van gods dienst dat zy niakelaers spelendal zy ttvecdragl in d'huysyezinnen verwekken dat zy hunne priesterlijke zen ding verzaken om C.od aen de wf.riu.d te slagtofl'ercu Dit is de SAUS die 't Verbond giet over zyne aenbeve- ling van de francmapons en hunner scholen 1Is dit niet fyn uyleengedaen En daervoor moeten er vremde schryvelaers, nen reessem advokalen, apothe kers, dotioors en wal weet ik al hunne hersens uyl- putlen. 'T is om dood te vallen Maer wat besluyt is daeruyl te trekken Geen,ander dan dat, als eene secte door zulke schry velaers, leugenaers en lasteraers op zulke wyze moet gepr. zen en aenhevolen worden, het een kla'er hewys is dat zulke secle eene allergevacrlyksle en allerver- achteiykste secle moet zyn. En 't is wel zoo, want nu dat gy volgens 't ellendig logieVcrbond gehoord hebt wal de francmaponssecte is. hoort nu hoe de wereld- lyke gouvernementen er tegen handelen De Franc-Maponnery, is van 1735 lot 1814 door du wereldlyke ovi rheyd twee-en-zeventig mael veroordeeld eu verboden geweest, namelyk in Holland, Vrankryk, Duyls'chlaml, Toskanen, de Oostenryksche Nederlanden, /weden. Zwitserland, Saxen, Spanje, Portugal, Tur kyen, Napels en Sicilien, Ooslenryk, Beyeren, Sardinien, Rusland, Pruysen, enz., enz. Dit is 't oordeel over de francmapons volgens de we reldlyke maglen. Maer welk is nu 't oordeel der H. Kerk Landgenoten, leest en mediteert De Pauzen Clemens XII en Benediclus XIV in de acht tiende eeuw, Pius VII, Leo XII, Pius VIII, Gregorius XVI en Pius IX, in de negeutn-ndc, hebben de Frane-Mapons- sekte gedoemd, en in dpu kerkban geslagen alvvie er aen toebehoort. De bisschoppen van de gansche catholyke wereld hebben in denzelfden zin hevelhrieven uylgegeven, en indien wy goed onderrigt zyn, zal hei toekomende Concilie, 'l welk op 8 december 1868 byeengeroepen is, zich bezig houden met al wat de Franc-Maponnery betreft. waren gekwetst. 'T was dry uren het gevecht was ten twaolfveii begonnen. De Zouaven namen hunnen luytenant op de schouders en kwamen rond 4 uren 's avonds te Valentano aen, Zyne wapenbroeders scharen zich angstig rond het bed. Wat roerend schouwspel Eenige beklagen, andere vertrooster., allen spreken hem woorden van hoop en troost toeHoe lang heb ik nog te leven, vraegt hy aen den geneesheer, en daer dezen aerzeltOh zegt hy, spreekt vry, ik vrees de dood niet.- Pater de Gerlache stond reeds aen zyn bed met de zalving der Stervende Naermale de H. Olie gemengd met het bloed van Jesus Christus op zyne gekwetste en be- bloedde Geetideren vloeyt, schynt de pyn af le nemen, zyn aengezieht is opgehelderd, eD op dit wezen, zoo schrikkelyk voor den vyand, zoo onbeschroomd voor ,ie dood, glanst nu eene hemelsche vreugd. Hoorl de laetsu; kloppingen van zyn edel herthoe hy van zynen ouden Vader, van zyne zusters, van Vaderland spreeki; hoe hy van zyne vrienden verzoekt in Sini-Lorenzo's kerk by de reeds gesneuvelde Zouaven begraven te worden. Zyne bloedende wonden loonenderzegt hy Wal hen ik gelukkig uyl deze veertien wonden'af myn bloed voor de H. Kerk le zien vloeyen Zyn eynde naderde. Dezen dien ik bemin, voegt hv erliy, gaet my oordeelen Men bespeurde eenen hc- inel'sehen lach op zyn gelaet, en kapiteyn Dufournel ging den God dien hy bemind had en voor wien hy gestorven was, vervoegen (Vervolg later.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1868 | | pagina 1