Ü2!e Jaer.
Zondag,
April 1868.
M° 1129.
i 1
VERTREKUREN UYT AELST NA ER
VERTREKUREN UYTVOLGENDE STATIËN
6 FRAP'S JAERS.
WAERHiY KOMT HET
Wiens brood men eet, diens
woord men spreekt.
Uytpluyziug van Leugens.
5 12-2 3-1 6-15 i Gend, (6-05 vrvdag) 7- 3 (E 1* 2e 3° kl. 8-32
5 12-25 3-15 6-15 8-52 '2-25 12-48 3-18 6 15 6-30 9-10
i 1-20 Brugg.
Ost. 7 03 E (1 2 3 kl). 8-32 8-52 12-25
12-48 6-15 6 30
DernJ. 5-25 8-33 1
Lokeren 5-25 8-33 I
Crus. 7-58 8-31 E(1 2 3 k1) 8-46 11-40 11-!
2-45 5-47 E.(lv 2e 3e k') 5-52 8-50 jfj
üloiih. ö-9'i 8-81 E (1 23 4.18-33 8-46 11 -4q Doornvk, Korlt'yk, Moescroeü, Ryss<«1 (langs
11-37 1-2'! *2-45 3-15 3-3*2 8-30 S Gend) 8-32 8-3*2 12-25 12-48 3-18 6-30
Anlw.S-ÏS 8-31 E(i *2 3 kl.) 8 33 E(123kl) 8-46 n„„
11 -40 11 -57 1-20 2-45 3 15 5-52 8-50 irR*bS: i!a"^s Alh) 7:58 °~0Ü Alh 5"°2
.i' h oe o oi 101 «orlryk Zaterd. en Zondag.
T.eirv. Tinenen Luyk Verv. Landen. 5-25 8-31
8-33 E123 kl.) 8-46 11-40 11 57 3 35 5-52 Nmove, Geersh. Alh, 7-58 2-45 5-52
8-50 Bergen, Quiévrain, Namen, 7-58 2-45 5-52
VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Gend, 5-30 7-30 9-00 11-00 3-00 0-00 6-30 7-00
VAN GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-30 9-30 10 -50 2-50 5-35 6-55.
Te Lede staeu al de konvoys uytgenomen de Expres. Te Idegiïm en Santbergen slaen
al de konvoys. Te Gyseghem slacn stil al de konvoys. Te Denderleeuw slaen al de konvoys
u'ylgen. de vertrekken van Brussel 6-30 8-12 12-15 5-50 0-00 en uyt Aelst 8-3! 11-40 1-20 5-47.
Vertrekuren uyl Denderleeuw naer Brussel 8-11 8-59 12-10 2-58 6-05 9-02 9-07.
-•-i
Cniicjue Kuum.
VAN LOKEREN N'AER
Dendermonde, Aelst.
N'inove, Geeraerdsbergen, Ath,
7-05
7-05
10-55
1-35
1-55
5-00
5-00
0-00
7-38
0-00
VAN ATH NAER
Geeraerdsb, Ninove, Aelst. Dendermonde, Lokeren 6-55 8-12 Geerardsb. 10-35 4-15 7-35.
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst
Brussel (lang Denderleeuw)
Gend, Rrnggse, ostende(langs Aelst).
van Ronsse naer Audenaerde, gend.
6-35 8-12 Geèrards.
6-55
6-55 8-12 Gend
8-05 11-25
10-35
10 35
10-35
3-20
4-15
4 15
4-15
4-23
7-33.
7 35.
Exp.
8-22
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-30 8-12 11-20 12 15 Exp. 2-14 5-10 5-30 8-15
Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 10-30 2-14 5-10 0-00.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-36 11-33 00-00 2-22 5-29 8-18 (langs Mech.) 3-50 8-36 3-36 8-<9
Aelst 7-36 0-00 i 1 33 00-00 2-22 5-29 8-18 0-00.
van braine-le-comte naer: Enghien, Geerardsb. Soltegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7 55
van gend naer Sollegoi», Braiue-le Comte, 6-10 0-00 3-25 0-00
AELST, DEN 4 APRIL 1868.
Nooyt toonde ons land meer afkeer en zelfs
meerderen schrik, van legers, kanonnen en for
ten dan hedendaegs, en nogtkans nooyt ontmoet-
ten den verpletterenden oorlogsbudget en de
rampzaligebloedwet, giootere meerderheyd, vuri
gere aenbidders in de Kamer.
Waerby komt het, dat, niettegenstaende de
30,000 petitionnarissen welke tegen die schreeu
wende onregtveerdïgheyd met zooveel veront-
weerdiging protesteerden
Waerby komt het, dat, niettegenstaende de
krachtdadige protestation der vrye drukpers;
Waerby komt het, dat, niettegenstaende de ont
zagwekkende volksmeetings die den gevloekten
bloedimpost, veroordeeld en vermaledyd hebben,
dit alles vruchteloos is gebleven, dat de meerder
lieyd onzer volksvertegenwoordigers die verfoey-
de*wet hebben gestemd, en aldus de belangen
van 't volk, den wil van 't volk, het souvereyne
regt van 't volk, onder de voeten hebben ge
stampt?
Dit kan uyt niets anders voortspruyten ten zy
ihieruyt
Deze meerderheyd der zoogezegde volksverte
genwoordigers is nimmer samengesteld uyt die
vrye mannen van eertyds, welke hun geweten,
de regtveerdigheyd, 's volks belangen en hunne
■eygene overtuyging voor rigtsnoer hadden.
Het zyn die grootmoedige herten niet meer,
ontoegankelyk voor partygeest en baetzucht.
Wat voor mannen zyn het dan?
Helaes, meestal slaven die de ellendige ma-
rt;oimieke kalkoenzweep duchten.
Het zyn veelal mannen die 's lands geluk niet
tmeer konrten beoogen, omdat zy te zorgen hebben
voor zoontjes, neefjes en vriendekens, maer die
•aen ëit verfoeyelyk zelfbelang den voorspoed van
't vaderland rampzaliglyk slagtofferen. Zy staen
mnmevs onder het vernederend dwangjok der
ministers die de uytdeelers zyn van vette postjes,
groole voordeelen, en profyten der budgetten.
Is't niette bejammeren, dat, by een vry volk
gelyk Relgiën altyd geweest is, de noodkreten der
natie de droevige weeklagten der familie vaders
•en de luidsprekende verontweerdiging der ver
drukte burgery, veelal gesmoord worden, onder
•de heynielyke kuyperyen, van eenen hatelyken
kozyntjes winkel? Ja, dit is te bejammeren byzon-
«deriyk omdat zulks in hoogere kringen niet be -
grepen word.
Die spreuk plagt slechts toepasselyk te zyn aen
Sage zielen, aen mannen zonder gevoel of weer-
DE SOLDATEN VAN DEN PALS.
DOOR P. D....
Vu or God «mi do H. Krrk ïvi»
«nte bioadeis gestorven. Mgr. Ihipttnlnnp
Valentino. r Farnesén. Monle-Libretti.
Lwjtenanl (•uillemin en Kaporael Mtrcier.
Zoo eene sclvoone dootl, wilde ik wel gestorven zyn,
murmelde Pachter B.... terwyl hy met het averechtste
zyner hand eenen traen, die zyn oog onglipte, afvaegde;
vial edelen jongeling
Ja, edele jongelingen, hernam Andreas met vuer,
en nochtans, rampzalige hebben zelfs in ons cathojyk
BelgerMand die schoone figuren met bet gift hunner
galachtige en duyvelschc pet) trachten te besmeuren!
Huerlingen en gelukzoekers, heeft men hen geheelen
fluerlingen de Cufournel's, de Alcantara's en zoo vele
andere aen de ede Isle familiën van hun land behoorende,
die Vaderland, rybdom, weelde en al net werelds genot
verlaten om in italiën, onder de handen van een vuyl
grauw te vallen Gelukzoekers de talryke burgers-
kinderen die, ten pryze hunner vernietigde of gekrenkte
toekomst, slechir. het geluk betrachten hun bloed met
dit der oude marlelaers te vermengen. Protestanten (I)
(1 Een joiigon J ■J'-èi lander. 7Ïch, hei no«jj|ig*' mysgold niet
kunnende *ersch»ff«-i, vond den middel dit ter kennis vfln *yn<*n
Koning te brengen. jZyne M»j"S eyt ïond hem het geld ni.-t deze
Hoorden: Indien ik in de pkiets van den Paos was, zon ik
ook wi-nsehen dat tien ray ter hulp kw.ime Tweo andere
vrvwilligi rs dachten voor hun vertrek 's Konings toestemming
te moeten vragen Ga t. myne kinderen, zegde hun dezen
gröotmoedigen Vovi tik zal n niet weerhouden. Maer zon er
hmr iets gebeurt ent ik uwe hulp van noode heb. wal dan ge-
daeu Sire, zend ons eenen telegram, cn wy tulleu aenstonds
digheyd, wier beroep is, in 't stof der vleyery,
als ongedierte, ie kruypen. Maer devraegisof
men ze hedendaegs niet aen een groot deel onzer
Volksvertegenwoordigers zou kunnen toepassen?
Wie zou immers ooyt gedacht hebben dat de
gevoelens van grootheyd en edelmoed, die eene
wetgevende Kamer moeten kenmerken, tot dien
graed van laegheyd en verbastering zouden ge-
daeld zyn.
Wie zou ooyt geloofd hebben, dat men in die
zelfde Kamer al wat edel en groot is belangen
van 't volk, welzyn der familiën, troost der be
drukten; ja, geloof en godsdienst zou hebben
zien verkrenken en moedwilliglyk benadeeligen,
dit wel-om den voorkeur te geven aen al wat
landruinereud, volksverdrukkend en vergodde-
loozend is?
Nogthans, dit is ongelukkiglyk maer al te duy-
delyk bewezen voor al wie klaer ziet.
Doch de overgroote meerderheyd des volks
zal alles sleclUs begrypen als de daedzaken zul
len spreken als 'l volk onder de knellende uyt-
werksels der nieuwe geld-en bloedwet zal zuchten,
als er, ramplaganten zullen moeien gekocht wor
den, als 't werkvolk zal ontbreken en nyverheyd
en landbouw in den drmgendsten nood zullen
verkeeren, als de burgerwacht jaerlyks zal moe
ten optrekken om i^de vremde caserneri soldaet-
je te gaen leeren spelen en alzoo huyshouden,
affairens, vrouw en kinderen zullen moeten ver-
waerloozen. Ja, dan zal de overgroote meerder
heyd des volks het schandelyk verdrukkingstelsel
der bloedwet begrypen en 'ze naer verdiensten
schandvlekken.
Wat meer is, dan zal het volk zeggen wat
heeft het mapouniek gespan ons voor zulke puine
rende opofferingen in ruyling gegeven? En het zal
moeten antwoorden schandelyke kerkofschen-
dingen, goddelooze wetten, vernietiging van hel
christelyk gevoelen, verbanning van God uyt de
scholen, magonnieke verderfmitidelen, algeheele
verbastering der natie enz. enz.
Wy zagen het nog, over eenige dagen, in de
stad Arlon, alwaer de grootste hulde aeri de god-
deloosheyd bewezen, en de heyligste der wetten
geschonden wierd. Eenen vrydenker sterft al-
daeren wat gebeurt er
Gouverneur, burgemeester, gemeenteraed, ma
gistraten, en al wat met overheyd bekleed is,
woonen die solidaire indelving by; ja zelfs tot de
leerlingen des Atheneums, vergezeld van hunne
bestuerders en professors, worden opgeleyd om
dien ergerenden stoet op te luysteren Is het
misschien om die jeugdige en nog onschuldige
herten gewend en gemeen te maken met de
schrikverwekkende dood des vrydenkers en den
gruwel des kwaeds, uyt die jonge geesten te ver
bannen Ja, dit is het inzigt en het werk der ma-
connieke ministers en hunner laffe aenbidders.
Maer hoe lang zal dit nog duren
Deze vraeg kunt, gy alleen beantwoorden, kie
zers, want gy zyt er meester van. Verstaet u met
zelf staèn vol bewondering voor de onbaetzucbligheyd
dier jongelingen, en de Überbaters, gloeyende schande
voor die godsdiensthatende party durven hoon en las
ter op die heldhaftige Christenen werpen Doch ver
volgen wy ons verhael. De burgers van Valentano ver
drongen zich in groole menigte rond de doodkamer
om hunnen eerbied aen de overblyfsels van Dufournel
te beloonen. De schildwachten trachtten ze te verwy-
deren Oh neen, kreten zy, laet ons nog eens den
iuytenanl zien wy komen niet voor hem bidden, maer
zynen bystand afsmeeken.
Emmanuel Dufournel. slechts 27 jaren oud, had in
dienst van Koning Frans van Napels, hel beleg van
Gaëta onderslaen. Sedert December I860 was by by de
Pauzelyke Zouaven.
Op de tyding zyner dood, kwam zynen ouderen broe
der, Adeodaet Dufournel adjudant-majoor der Zouaven
en in dienst te Roomen, naer Valentano gesneld. Met
zyne tranen besproeyde hy de Kist, waerin de overblyf
sels van den broeder dien hy zoo fèer beminde, geslo
ten waren, wanneer een byzondere telegram hem naer
Roomen terug riep.
hilusschentyd waren andere Compaguiën, in verken
ning gezonden, op vele punten aen 't stryden Overal,
schryfl een Aelsterschen Zouaef waer "de Garibaldiers
niet in overgroote meerderheyd waren, deden zy ons
eikanderen, werkt met krachtdadiglieyd, opentlyk
en met klaren dage legen die onweerdige slaven
van bet francmaponsgespan, weygert bun uwe
stem en 't spel zal dadèlyk verandêréo, want 't is
omdat gy te goed, te toegevend zyt en blyll, dal
die mannen rekenen op eene voortdurende straf-
feloosheyd die steeds een aenloksel is tot meer
dere boosheyd.
tfru^keeren. Z* er v«-{ myne dappi-je Gy gelykt een den-
genen dien ik bier in myne biievet lnsch heb. Kn Zvne Mnjes-
tevt toonde hun liet portret \au d^n landbounersroon vnn
IIittji'broek, den held vnn Monte-I.ibretti Pieter Jong. Den
Koning, om He «nd-'rlnodslielde en de ?,elCsopoffering deier twee
toekomende ZmiHVen verrukt, schonk hen nis crinneringsteekeo
zyne inkhorlogie. Zi' da r de hHndelvryie van eene>i protastnnt.
sehen Koning Eenige maenrk n gek den ontving Mgr. Man
ning, Aertsbisschop van Westminsler, eene som van 1 ,0 it> fr.
n»el hel volgende hrielje GoY Farokes PROTESTANT TEN CB-
BRDiitE van Paus Pius IX.
Wv willen van daeg eens de verniste leugens van
't Verbond uytpluyzen oindat niet alleen ons sehaem-
leloos logieblad daerdoor liet publiek zoekt te verblin
den en te foppen, maer omdat, op bevel der groole
IrancmacoDsbazen, g'heel de ma^onnieke drukpers liet
zelfde leugenslelsfil volgt, om aldus g'heel 't land in
den hof der leiigeniael te doen verdolen.
Den vi einden Verèondsjongeu begint zondag zvn eersle
artikel met een koppel grove leugens, te weten I" dal
de liberbalers de meerderheyd onzer stad uylmaken
2° dat wy de aelslersehe liberbalers ai te samen voor
goddelooze francma$o»s doen doorgaen, terwyl zy
meestendeels bunnen pacssehen houden
Uyt deze twee hoofdleugt-ns trekt den jongen nen
g'lieelen hoop gevolgen met en zonder steerten, waer-
meë hy de gebruy&en der II. Kerk en de doenvvyze der
priesters zoekt le bemodderen.
I. Maken de liberhalets de meerderheyd onzer stad
uyl Antwoord
De overgroote meerderheyd der aelslersehe bevolking
is noch liherael noch francmacon, maer zy bestael uyl
ware kinderen der H. Kerk, die de goddelyke diensten
oppassen, tol de 1111. Sacramenten naderen en de ver
maningen der geestelyke overheyd eerbiedigen, met
een woord, christelyk leven. Tot' deze klas behooren
in 'l algemeen de werklieden, de burgery, de landhou
wers enz. en ook byna al de treffolvkste familiën dezer
stad zoodat men wel 2* calliolyken kan lellen tegen
1 liherael.
Inderdaed, de liberalen zyn eygenlyk een klevn getal
groote menheeren, een wat grooter getal speculateurs
en fabriekanten in 'l groot of in 'I kleyn, met of zonder
eygene duyiën dan neeringdoeners en g'employeerden
die onder den dwang der liberhatery slaen enz Hierby
eene bende snolhaerden die wat fransch weten en nog
wat by, nauvvelyks genoeg om pennelekiter te konnen
spelen, een kleyn postje te konnen bedienen, en tydens
de kieziugen, lavvyl le maken; eyndelyk een deel sullen
uyt de burgery, die zich hebben laten verblinden door
het lezen van sleehte gazetten en hel verkeeren met hel
kliekske. en nogthans ineenen altyd goede calliolyken
te blyven, terwyl zy allengskens hun geloof voelen
verflauwen en het eyndelyk verliezen.
IB Zyn al de Aeklerscht liberbalers eygenlyk franc-
macons 1 Antwoord
De Aelslersehe liberhalers zyn te verdeelen in dry
klassen, die alle min of meer onder 't jok van 't ma^on-
nismiis slaen. Deze dry klassen zyn 1° de eygenlyk
ingelyfde francm-ayons; 2° degene die wetens en'willens
gehoorzame werkiuygen zyn van 't mayonnismus 3° de
du pen die meeneri uyt Dun nen eygën wil te handelen
en zich laten gelevden door de rraucmayons gelyk den
ezel door den mulder.
de eer niet hun aengezicht le laten zien zy namen de
vlucht. Een revolutionair dagblad, de Corriere Ita
lianoliet zich deze onloochenbare bekentenis ontsnap
pen Men kan zich geen gedaciu vormen van de
krachtdadiglieyd der Zouaven zy zyn overal. Men zou
zeggeii dal er wel 10,000 zyn
Te Nërola, las dc prbsler Damel mis ten 3 uren.
Aen de communiebank knielden weldra officieren en
soldalen. Zy bercydden zich tol het gevecht, gelyk de
eersie Chrisiene lot de marieldood. Een operoffieier,
in de onmogelykheyd het H. Misoffer by te woonen,'
ontmoet den priester Daniël
Eerweerden heer Aelmoesenier, sprak hy, reeds
sedert twee dagen zoek ik u, en zou begeren de li.
Communie le ontvangen.
Eh welantwoord den priester, ik draeg Onzen
goeden God op myne borstgy gaet Hem ontvangen.
Den officier knielt néér, ontvangt de H. Communie,
en twee tranen besproeyden zyn manhaftig wezen. Na
eene korte dankzegging stond hy op om zyne soldaten
ten zegeprael le geleydcn.
Nerola is hernomen en de Zouaven vliegen onder den
kreetLeve Pirn IX! het dorp in. Voor een gesloten
buys komende, wilden eenige onder hen er binnen
treden en klopten aen de deur. Geeno antwoord zy
kloppen nog harder. De deur wierd geopend en noe
verwonderd wareii zy niet eene in het zwart gekUjeddc
vrouw, op welkers engelachtig wezen den glans der
deugd doorstraelde, voor hen te zien verscbyiieu.
Wal begeert gy, myne heeren, vroeg deze dame.
Hier zyn slechts uwe gekwetste kameraden die men
acn onze zorgen heeft toevertrouwd 'T was eene
oogelsehc ealholyke, Mtno Stone-Bidulph schoone figuer
der Chrisiene meusehenliefde, van die liefde welke, alle
gevaren der mocyelykheden trotserende, zich boven de
zwakheden der unluer verheft, en altyd grootseh en
1Q De eersle klas telt hier maer een kleyn getal
publiekelyk gekende logieleden. Nogthans hier te Aelst
spelen er van die jannen nog den bypokriel Bv voor
beeld, om voor de kerk le trouwen, komen zy met een
bicehlbriefje voor de pinne en verklaren dal zv van
t Irancmaponnismus afzien. Tot nu toe hebben zy, iu
geval van doodelyke ziekte, den paaior niet teeneïnael
afgewezen.
2° Do tweede klas is lalrvkerzy bevat de liberhalers
die aen 't fianemagonsgouvernenient aengekleefd zyn,
i zy uyt glorie, 't zy uyl ambitie voor een kruysken of
een lintje 't zy uyt had tegen de priesters die hunne
pligt kvvyten '1 zy uyl intrest om subsidien en voor
deelen te genieten voor fabrieken, om een plaelsken
lo krygen en verheuverd of ten minste in hun postje
behouden te worden 't zy uyl dwang, om niet bena-
deeligd te worden in hunnen handel, neering of overig
bestaen 't zy eyndelyk uyl verslaefdheyd aen de vrvo
zedeleerwaervan zooveel snolhaerden de meeste lief
hebbers zyn.
3" De derde klas zyn, och arme eenige sullen die
liherael zyn zonder zelve le weten waerom, die uyt
gewoonte meer aen hunne liberale gazel als aen den
ea ecliismus gelooven, die geern met den hoop meê-
zeeveren, en niet gevoelen dat zv"al hunne calholvke
gevoelens naer den duyvel helpen
Deze opsomming schynl ons genoeg te bewyzen dat
al de aelslersehe liberhalers, of francmagons zyn, of
werkiuygen, of dupen der francmagons. En gelyk het
hier le Aelst is, denken wy dat het overal hel zeive is.
laet nu den VerJwjrfsjongen komen met bel gedrag
van deze dry klassen van liberhalers ten opzigte van de
priesters en den godsdienst.
Zy houden hunnen paesschen, zegt den kwant, terwyl
g heel de stad weel dal een groot deel der twee eerste
klassen hunnen paesschen niet houden. En bovendien,
wat zegt' ditpaesschen houden Judas heeft ook zynen
paesschen gehouden. En heeft men, over lyd, te Leuven
het helsch gruwelstuk niet gezien van eenige ongeluk
kige liberhalers, die, na eenen nacht van slempery en
hrassery, 's morgens tot dry keers achtereen zonder
biecht Ons Heer ontvangen en versmaed hebben
Zy verwyderen den priester niet op hel sterfbed. En hoe
dikvvyls is '1 niet gebeurd, dal men den priester slicht»
toeliet, als den zieken in den doodstryd lag en nauwe-
lyks een teeken meer geven kon Tot nu weten wy
niet dal er alhier eenen versleenden franemafon gestor
ven zy maer viel het voor. de familie zou wel middel
zoeken oui het scbandael .eener solidaire iudtlving in
onze ealholyke stad te vermyden.
Zy laten de lyken begraven met de kerkceremonien. Ia, en
de H Kerk leert dat zoolang' het niet blykl dal deu
zieken, by welken men den priester heeft doen roepen,
zyn ministerie met zou verstooten hebben, hy mag aen-
zien worden als iu haren schoot gestorven en daerom
begraefl zy hem met de gevvoone ceremoniën in de
gewyde aerde.
Wat de sehimpernyen van den Ver&ontfsjongen aen-
gael, over winkel, betalen, veel pracht voor geld enz.
Deze mag hy naer de familiën werpen maer niet naer
de priesters. 'T is de familie alleen die beslist, volgens
den wil des gestorvenen, met wat pracht hv moet be
graven worden. De geestelykheyd doel hier anders niet
dan aen de eysschen der familiën voldoen, en 't is den
eersten keer niet dat men eenen ryken met den berm-
herligbeydsdieust laet begraven.
edel, in eiken lydenden broeder haren geliefden Jesus
erkent. (2)
In eenen anderen veldslag verneemt die heldhaftige
vrouw dal de Garibaldiers eenige gekwetste /'ouaven
in hunne vlucht medegenomen hebben. Zy bied zich
onbeschroomd by Menolti en Riccioli Garibaldi aen
vraegt en bekomt do toelating hare hevlige zending
by de Zouaven te mogen uytoefeiien, en eenen genees
heer te roepen. 'T was reeds veel, maer niet genoeg.
Er was een priester noodig om de stervende Ier dood
te bcrevden. M™ Stone dringt aen en Riocioti belooft
het le doen. Neen zegt zy, gy moet. het mv by eed
beloven En Riccioli door die bovenmensclielyke
kracht ontroerd, zweert het en doel aenslonds door den
lelegraef eeneri priester le Roomen vragen.
Mn,e Stone bezoekt de gekwetste, verbind hunne
wonden en weet allen hulp en troost le bezorgen. Zóu
men het wel gelooven? Op hare tcrugreys naer Roomen,
een deel van het italiaenscb grondgebied moetende
doortrekken, wierd zy door de voorposten van het
italiaensch leger met watgelyken smaed bejegend. Men
wilde haer zeil' krygsgevangene nemen, had zy hen niet
bedreygd hun schandig gedrag by den engelsehen Consul
aen te klagen. Hare gekwetste Zouaven wierden van
zakhorlogiën, geld, enz. beroofd, zeirs eenige mishan
deld. Gekwetste soldaten en vrouwen nciirandeu et»
mishandelen Ziedner den heldenmoed der iUliaensehe
soldaten wier lof door de liberale dagbladen op alle
toonen verkondigd word(Vervolg laier.)
(2) Helgiên het-ft liet Panti-I>k Leger ecnigo c'iw
h«ldliaftige xiekei dii'Bst'rs vrrsehiift, onder iindfri? M"1® de gra
vin «Ie Litnmiiigbc, dochter v«n d«» Heer Banh. Domorlier. fid
van di' Kamer «Ier Volksvertegenwoordiger*.
lr> een volgende hoofdstuk «uilen wy hun grootsohen Off,(
hel hfót'dig# slagveld »>n in «1« t«ifituiro vefdho-pitale., bewon
deren.