vertrekuren uyt aelst naer 22de Jaer. Zondag, 26 April 11)611. A° 1152. 6 FRANKS 'S JAERS. VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN CATHOLYKE BELGEN, OP UWE HOE DEI Want. Leest en oordeelt. Uend 5-23 8-33 1M 3-15 6--15 Genc^, (6-OS vrvrlag) 7-' 3 <E 1» 2« 3° kl. 8-32 Lokeren S--25 8-33 I4-S5 3-1S 6-15 S< 8-S2 '2-25 12-48 3-18 15 6-30 9-10 Bras 7-38 8-31 E(1 23 k1) 8-46 11 -40 11-57 1-20 jg Brugge, Ost. 7 03 E 1 2 3 kl). 8-32 8-52 12-25 2-43 3-47 E (I* 2' 3' k1) 3-52 8-50 Hi 12-48 6-15 6 30 llecll. 5-23 8' 31 E (1 23 kl.) 8-33 8-46 11-40 j§ Doornyk, Kortryk, Moesereen, Ryssol (langs 11-57 1-20 2-43 3-13 5-52 8-50 gj Gend) 8-32 8-32 12-25 12-48 3-18 6-30 Aniw 5-25 8-31 Efl 2 3 kl 8-33 E(l 23 kl) 8"46 S Doom! Ryss. (langs Alh) 7-58 0-00 Alb 5-32 11-40 11-57 1 -20 24a 3 In o-52 8-50 gj i0J0rl,,ytlVaierd. en Zondag. I.euv. Thienen Luvk Verv. Landen. o-25 8-31 r 8 33 E12 3 kl.) 8-46 11-40 n- 57 3 15 5-52 Ninove, Geersb. Ath, g.jjO Bergen, Quiévrain, Namen, VAN ANTWERPEN NAEB: Lok eren, Gend, 5-30 7-30 9-00 11-00 3-00 0-00 6-30 7-00 VAN GENU NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-30 9-30 10-50 2-50 5-35 6-55. Te Lede staen al de konvoys uytgenomen de Expres.Te Idegem en Santbergen slaen al de konvoys. -- Te Gyseghem staen sl.il al de konvoys. —Te Denderleeuw slaen al de konvoys uytgen. de vermekken van Brussel 6-30 8-12 12-15 5-50 0-00 en uyt Aelst 8-31 11-40 1-20 5-47. Vertrekuren uyt Denderleeuw uaer Brussel 8-11 8-59 12-10 2-58 b-05 9-02 9-07. 7-58 2-45 5-52 7-58 2-45 5-52 CTiique Siinm. VAN LOKEREN NAER Denderrnpnde, Aelst, 7-05 10-55 1-55 5-00 7-38 Ninove, Geeraerdsbergen, Atb, 7-05 1-55 5-00 0-00 0-00 VAN ATH NAER Geeraerdsb, Ninove. Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-55 8-12 Geerardsb. 10-35 4-15 7-35. Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-55 8-12 Geerards. 10-35 4-15 7-35. Brussel Ylang Denderleeuw) 6-55 10-35 4-15 7-35. Gend. Bruggse, ostende(langs Aelst). 6,-55 8-12 Gend 10-35 4-15 Exp. van R'oiisse naer Audenaerde, gend. A; 8-05 11-25 3-20 4-25 8-22 VAN BRUSSEL N^£ït Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-30 8-1841-20 12 15 Exp. 2-14 5-10 5-50 8-15 Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw),7-30 10-30 2-14 5-10 0-00. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-36 11-33 00-00 2-22 5-29 8-18 (langs Mech.) 5-50 8-56 3-36 8-09 Aelst 7-36 0-00 11 33 00-00 2-22 5-29 8-18 0-00. fgp van braine-le-comte naer; Enghien, Geerardsb, Soltegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7 55 van gend naer Soltegem, Braine-le Gomte, 6-10 0-00 3-25 0-00 AELST, DEN 20 APRIL 1868. Er gebetiëen tegenwoordig zulke ernstige en bevremdende dingen in Belgiën, dat mon alligt aen derzelver mogelykheyd zou twyfélen ware het niet dat men zyne eygene oogen en ooren moet gelooven. G'heeL Europa houd zich thans bezig met het gewigtigste aller vraegstukken, met liet vraegstuk van 't onderwys. Terwvl men in Engeland, in Ierland, ja, zelfs in Vrankryk de grootste, de geleerdste politieke mannen liet godsdienstig en christelyk onderwys hoort verheffen en verdedigen terwyl men in Holland, Pruyssen, Spanje enz. den godsdienst als den grondsteen van alle onderwys en opvoe ding ziet aennemeu, wat hoort en ziet men in het catholyk Belgien 'T is eene tiendobbele schande, dat het catho- lykste land der aerde zich zelve moete aenklagen als hai'dnekkiglyk werkende aen 't grootste onge luk dat een volk kan overkomen, aen 't verlies van 't geloof zyner voorvaderen. En inderdaad, men hoort en ziet hier de franc- mafonssecte aen 'l hoofd van Belgien den catho- lyken godsdienst haten, lasteren, beschimpen en vervolgen Men hoort en ziet meer de aen- liangersdier secte van verderf zyn stoutmoedig en schaemteloos genoeg den catliolykén gods dienst af'te schilderen als eene plaeg, als eene pest, ais eene aeneenschakeling van monsterach tigheden, die onze kinderen verdommen en ver beesten. Men ziet bovendien dat list en geweld gebruykt worden om onze cathoiyke scholen in francma'oonsscholen te hervormen, en dat daer- toe zelfs liet geld der catliolykén met volle gre pen verkwist word, terwyl het volk onder den last van contributien verpletterd is en gedurig inner vruchteloos om verligting smeekt. Uit doet ons den kreet herhalen dien wy aen 't hoofd van dit artikel plaetseu Cathoiyke Bel gen, vveest op uwe hoede In menigvuldigp plaetsen begint de francma- Conssecte zich voor goed g'heel Le ontmaskeren en openlyk te werken om haren haet tegen de cathoiyke religie allengskens in 't hert der jeugd te doen dringen. De Patiie van Brugge deelt ons onder andere mede dat in eene liberale meysjesschool dier slnd, den wees gegroet komt afgeschaft te worden dien men gewoonlyk bad voor en na de klas. 'T is alsof de teedei-e jeugd er kwalyk zou van varen van namelyk een kort schietgebed tot hare geliefde Moeder te sturen om hare magtige bescherming in te roepen't is alsof de teedere jeugd zich 't hert en de lippen zou vergiftigen al tot God en zyne heylige Moeder eene bede te doen van dankbaerheyd voor bekomene gralien en weldaden. Maer zoo verre gaet het rampzalig en berekend schandgeweld der francmaponssecte, dat zy boven alles durft betrachten de kiemen der godsdienstgevoelens te doen verdroogen daer waer zy altyd met vrucht in geplaetst worden, in 't hert der kindschheyd. De gendsclie francmapons hadden iusgelyks het gebed voor en na de klas in eene liberale DE SOLDATEN' VAN DEN PAL'S. DOOR P. D.... Voor God en de U. Kerk zyn onte bloeders gestorven. Mgr. Uupanloup Hoornen. Oe Schildwacht voor 't Valileaen Serristoir of de Garibaldiers le Hoornen. Zoo was Roomen wanneer den H. Petrus de stad bin nentrad, en met zyn bloeit de goddelyke leering in Noros renperk, op dezelfde plaets waer zich nu het Vatiknen verheft, bezegelde Gedurende 300 jaren vloey- de hel Christenen bloed by stroomennu wierden duy- zenrle Christenen in hel Koliseum voor de wilde dieren geworpen, dan verlichtten zy als fakkeltoortsen Ne ro's vermaken. vergingen onder de geesselroeden en zweepslagen, onder pynigingen van allerhanden aerd, welke seen en mond mei woorden kan uylspreken. Het heulen rot waende 'net godgelrouwe volk uyt te roeyen, maer de Ghristenen vermenigvuldigden onder hunne moordende hand. Waf is Roome's grond heilig! Eens nam Pius V eene handgreep aerde op en gaf ze aen eenen poolschen am bassadeur die hem reliquiën gevraegd had t'huys ge komen, opende den ambassadeur den doek waerin hy school willen afschaffen. Maer d.e familien der kinderen, die nog eenige gevoelens van christe- lykheyd bezaten, beseften al het hatelyke van dien snooden maetregel en kwamen er zich open lyk en zoo krachtdadig tegen verzetten, dat de logiekwanten achteruytgedeynsd zyn en wederom het gebed hebben laten opzeggen, want zy vrees den hunne school gansch en g'heel te zien ont volken en aldus hunne prooy teenemael te ver liezen. 'T is te hopen dat het te Brugge ook zoo zal wezen en dat de brugsche familien zich niet min krachtdadig tegen deze laffe godsdienstver drukking zullen verzetten. Indien de magonnieke secte nog zooverre" niet durft gaen in andere cathoiyke steden, 't is dat zy er het volk nog vreest, 't is dat zy wel gewaer word dat de godsdienstgevoelens er nog te levendig zyn. Maer dit alles zal later wel komen, als de Belgen nog wat onverschillig bly- ven en de magl der secte zich laten uytbreyden, want haer doel, haren wil, al hare verzuchtingen zyn alleenlyk en uytsluytelyk het Geloof, de Kerk, Christus en zyne Leering onder de vervloekte schandbenaming van EERLOOZEN te verplette ren. Voltaire, den artsgoddeloozen grootvader der liberhaters-francmagons, heeft hun die af- schuwelyke en vermaledydde lesse voorgespeld, en de brusselsche liberhaters-francmagons heb ben ze reeds in 't openbaer gevolgd al in een catholyk land aen de cathoiyke schoolkinderen voor het praelbeeld van eenen opperfrancmagon te doen zingen Wech met 't Geloof! Wech met den Messias!! Wech met Jesus-Christus en zyne Kerk- Wee de ouders die oogen hebben en niet zien willen, ooren hebben en niet hooren willen, want de vruchten van den magonniekeu boom die aen hunne kinderen voorgesteld worden, bevat ten het droevig vergift dat hunne oude dagen zal vergallen, ongeminderd dat zy aen God de schroo- melykste verantwoording voor 't geestelyk en zedelyk verlies hunner kinderen zullen te geven hebben. Wilt gy nog meer overtuygd wezen, cathoiyke ouders, M. Hymans, den getrouwen ministeriëlen dienstknecht, die natuerlyk goed moet ingelicht zyn op de heymelyke inzigten der liberhaters- francmagons, komt zeer onbehendig en onvoor- zigtig te handelen, door in een artikel in het O/fice de Publicité afgekondigd, geheymen aen den dag te brengen die d'ouders 't belang hebben te kennen. M. Hymans zegt maer gladaf dat het aenleeren van den Catechismus en van al de andere gods dienstige geloofspunten, hoegenaemd geene weerde heeft, dat elk verstandig man die moet verwerpen als verdichtsels gelyk aen deze der godheden van het heydendom. Vervolgens zegt hy nog dat de christelyke leering een broeysel is van oneenigheyd. Maer als dit nu de theorie der magonnieke doctrinairen is, waerom belyden zy dit niet vol mondig in de Kamer, nu juyst ter gelegenheyd van de debatten over het godsdienstig onderwys, waerom dryven zy hunne inzigten met hun ge woon geweld niet door? Daer zit nog iets onder en M. Hymans heeft zulks durven openbaren. aerde dacht le hebben, en vond er slechts bloed. Vol heylige vrees en blvdscbap kwam hy den Paus hiervan berichten. Den heyligen wiens krachtig geloof dit bloed sedert 14 eeuwen uytgedroogd wederom had verleven digd. antwoordde dat hy zeer wel wist dal den grond van Roomen verzadigd was door martelaersbloed en ontelbare heylige reliquiën behelst Oh heyligen grond! welke vurige gebeden, welke verhevene en groótsche blikken zyn hier ten hemel getogen! Eyndelyk verheft zich het Heylige kruysteeken ten hemel, de Christene verdringen zich uyt de onderaerd- sche holen, waer de H. Kerk hare geschiedenis begon, en bevolken de stad Roomen. Beschaving, licht, vryheyd worden met het ware Geloof uyt Roomen naer alle werelcldeelen gezonden. Ik zie keyzers en volkeren tegen den Pausopsiaen en in slof vergaen. Ik zie den Paus dit stof op nemen ervan koningen en volkeren vormen die welhaest, ondankhaer en nylzinnig, den ondergang der kerk heramen en zelf vernietigd worden. Zy gingen voorhy slechts puynhoo- pen nalatende; hy alleen stond pal de hand op de on- vergankelyke zaken gesteund. lk zie in de helderhcyd der vreedzame lyden, de Pauzen, het oog op toekomende stormen gevestigd, het ware licht voeden en versprevden,—in deduyslernismet eene altyd vaste hand de onuytdoofbare waerheydsfak- kel, aen de wereld toonen ik zie hen mei eene mach tige hand het alleen overgeblevene gebouw onder- Indien men de onderwyswet van 1842 afschaft, dan zal de geestelykheyd. zegt M. Hymans, de Staetsscholen doemen en er den toegang aen de catliolykén van verbieden. Hare stem zal byna overal aeuhoord worden, onze scholen zuilen ontvolken en de geestelykheyd zal op eygen hand nieuwe scholen oprigten. lius, zouden wy zelfs, zoo vreest M. Hymans, ons eygen werk dwars- boomen en de geestelykheyd maglig in de band werken. Dit is nu den beknopten en vryen inhoud van 't gene M. Hymans komt te scliryven, en 't is, ons dunkens, klaer en duydelyk voor iedereen. Maer dien slimmerik heeft daer maer zoo spoe dig middel in gevonden en hy weet zich over dien belreurensweerdigm invloed der geestelyk heyd te troostendit gevaer, zegt hy zal niet eeuwig duren.*» En hoe gaet men dit aen boord leggen? Wy gaen liier wederom de gedachten van M. Hymans samentrekken Wy hebben onze scholen tevermemgvuldigen en onoplwudelyk te verbeteren, zoo zal de gewensch- tehervormmg van zelfs gebeuren, op liaren dag op hare uer, zonder spyt of zonder hinderpa- Jen. Dus, volgens 't scliryven van den officieusen Hymans, zal de wet van 1842 tydelyk behouden worden, en de liberale doctrinairen zullen onder- tusschen maer moedigen krachtdadigvoortwer- ken om met 't geld der catliolykén hun onderwys, gelyk zy dit verstaen, uyt le breyden en gedurig te verbeteren. Wy kunnen hier niet anders doen dan de ou ders op te wekken dit punt ernstig te overwegen en hun nogmaels toe te roepen Catholykenweest op uwe hoede! Hel nnemloos maer geenzins onbekend redakteurke, dal sedert eenigen lyd, zyne pen aen ons aelslersch logiekliekske verluierd heeft, wilt voor geen brood- sehryvelaerke doorgaen. 'T manneke bekent wel dat het zyne pen verhuurt, maer het loochent ooyt zyne pen verhuerd te hebben aen wien en aen welken prys Dei zy om tegen zyne overtuygingen le schryven. Als hel schryveiaerke zoo spreekt, spreekt liet tegen zyne overtuyging niet lü Spreekt hut legen zyne overtuvging niet, als het zegt dal het uooyt zyne pen verhuerd heeft om tegen zyne POLITIEKE overtuygingen le sehry\en 2° Spreekt het schryveiaerke tegen zyne overluyging niet, als het zegt dat hel nooyt zyne pen verhuerd heeft om tegen zyne GODSDIENSTIGE overtuygingen le schryven Wy hebben groote redens om or aen te twyfelen. Maer onderstellen wy eens dal bel zoo zy. Indien bel waer is dal het manneke noovl zyne pen verhuerd heeft om te schryven legen zyne POLITIEKE of GODSDIENSTIGE overtuygingen, waerby komt het dal hel geschreven heeft nu VOOR en dan TEGEN den catliolykén godsdienst? Was het schryveiaerke over tuygd in beyde gevallen, en heeft het veranderd van godsdienstige even als van politieke overtuygingen gelyk men verandert van hemde of paletot? Ofwel, heeft het geschreven zonder overluygingeu Indien '1 manneke eeschi'even heeft zonder overluV' gingen,; 't is klaer dal het tegen zyne overtuygingen niet geschreven heeft, maer '1 is ook klaer dat eenen schryvelaer die zyne pen verhuerd om te schryven zonder overluyging nen broodschryvelaer is. steunen en de puynhoopen onder dewelke de aerde zucht weer oprechten. Wanneer den mensch, in uvtzinnige dagen, in de aeubidding zyner eygene werken vervalt, en geenen Godineer kent, zie ik de Kerk deze waenzinnighevd trotseren, en met eene kalme slem, zonder vrees noch gramschap, de wereld toeroepen Uwe goden zyn slechts heische Geesten; God alleen is uwe eer en aen- bidding waerdig Aldus ontrolt zich de geschiedenis vervuld van eenen mensch alléén maer dezen is den Godmerisch, welken gekomen is wanneer de wereld onder het ryk van Satan verging, welken de wereld aen Satan ontrukt en in het licht, in den vrede en in de waerhevd gehragl heeft. Dees werk is niet volbragl, den slryd duert nóg voort, maer de Kerk zal overwinnen. Zoo sprak onzen vriend Andreas toen hy 's anderen- daegs weder by hel huvsgezin van Pachter B... gezeten was. In vroegere samenkomsten had hy hun 'uyt du brieven van zynen goeden Victor de schoonheden van hel Christene Roomen afgemaelrlhy had met bende reusachtige Sint-Pieters kerk, waer 24 Heylige Pauzen rusten, bewonderd die kerk verrykt mét 11 colonnen van den tempel van lerusalem, onder andere eene waer Jezus legen leunde toen hy hel joodsche volk onder richtte, de Scala Sancla of dun trap van hel geregtshof Indien 't ventje overtuygd was in hevde gevallen en veranderd heeft van godsdienstige zoowel 'als van politieke overtuygingen gelyk men verandert van hemde or pate- lot, 't is wederom klaer dat het manneke tegen zyne overtuygingen niet geschreven heeft maer 't is ook klaer dat schryvelaers die veranderen var. overtuygin gen gelyk men verandert van hemde of palelot, 'voor broodschryvelaers aenzien en gehouden worden. Zoodan, met of zonder snuvfdoozen, met of zonder gendsclie mokken, met of zonder huyzen op zynen inkt pot, '1 schryveiaerke mag zeggen zooveel het wilt dat hel nooyt zyne pen verhuerd heeft om tegen zyne overtuygingen le schryven, wy zullen, lot verder bewys van zyn gezegde, niettemin, met volle regt slaende houden dal hel manneke zeer wel "t princiep kent. - Wiens brood men eet diens moord men spreekt, en hy gevolg zullen wy met niet min regt den uaem van broodschryvelaer op zyn voorhoofd mogen plakken Mag het manneke ook alzoo spreken var. den Den- derbode Overigens heeft hel ventje niet te vreezeu dat het mevrouwen zal ontmoeten die zynen inktpot zullen komen bekroonen met. huyzen, gelyk het verteltwant mevrouwen die liefhebsters zyn van zulke inktpotten, bekroonen ze gewoonlyk niet met huyzen, maer wel met lui/zen.... Dit past beter aen de weerdiglievd van zekere onbaetzuchtige schryvelaers, die overal eene positie zoe ken en dezelve, om hunne al le groote en al le bekenue weerdigheyd, niet vinden kunnen. Wy hebben gezegd dat wy groolelyks twyfelen of hel broodsehryvelaerke legen zyne overluyging niet spreekt, als het beweert dat hel nooyt zyne pen verhuerd heeft om legen zyne overtuygingen le schryven. 'T manneke is immers van d'eersle leugen niet geborsten. Hebben wy, by voorbeeld, hel broodredakleurke niet op heeter dned van leugen betrapt als hel bezig was met de historie te vervalsehen om te bewyzen gelyk twee en twee is vyf dat onze Hoogw. Bissschoppen dieven zyn, dal zy de studiebeurzen gestolen hebben 'T brood- schryvcrke heeft dus geen regt van op zyn woord ge loofd te worden, als het zegt dal het nooyt zvne pen verhuerd heeft om tegen zyne overtuygingen le schry ven Maer onderstelt dat het schryverke nog eenige over tuygingen heeft, onderstelt zelfs dal hel nog godsdien stige overtuygingen heeft, welke zyn die godsdienstige overtuygingen Het ventje, zoo het zegt, eet biedigt den waren gods dienst die den zynen is. Maer welken is den godsdienst van 't manneke Is T den catholyken godsdienst Verre van daer. Den catholyken godsdienst was wel onlangs nog zynen godsdienstwant T manneke is catholyk geboren, catholyk opgehragl, en als het nog in cathoiyke gazetten schreef, had het misschien ook nog cathoiyke overtuygingen. Maer sedert dal het in liberale gazelten schryft, heiTt het veel geleerd. Het schryveiaerke heeft geleerd dal de Cathoiyke Kerk eenen winkel is, dal de Cathoiyke Kerk de ware leering ran Christus verbasterd en vervalsclil heep., met een woord, dat hel catholicismus eene oude en tol op den draed ver st et ene vodde is.... Den Catholyken godsdienst is dus den waren godsdienst niet, hy is den godsdienst van het manneke nietzyne cathoiyke overtuygingen van over een jaer of twee zyn ook reeds oude en lol op den draed versletene vodden geworden Maer nog eens, welk is den waren godsdienst, welk is den godsdienst van 't manneke Het ventje zegt dat bet christen, en waren christen is. Maer wal is volgens 't manneke, een waren chrislen De ketters zyn ook christenen is 't manneke ketter, T is te zeggpn lulheraen, calvinist, kwaker of iels diergelvks 'T manneke schvnt ten min6le protestant te zyn want het houd staen met de protestanten dat Christus uyt alle scctcn zyne uylvcrkoome zal trekken? (1) L. Veuillot. Parfum de Rome, tone I. dien den Zaligmaker beklom om voor Pilalus le ver' schynen, Sinte Joannes van Latranen, de oudste kerk van Roomen, waer eens karel-den-Grooten dien mngli- gen Keyzer der Westerwereld, neder knielde om de zegening van den Paus te ontvangen, waer meer dan 33 kerkvergaderingen geweest zyn al de andere ontelbare reliquiën die Roomen als in het heyligdom herscheppen en nu was hy bedroefd en neerslachtig omdat nog eens* eenen dier heische stormen, welke zoo dikwerf reeds Roomen aen roofzuchtige en heyligschendende horden overgeleverd hadden, de heylige stad bedreygde. Den vvand, zoo sprak Andreas nu voort, op alle punten door onze Zouaven terug gedreven, doch immer met versche troepen versterkt, nadert nu in overgr-oote menigte de stad Roomen. My nen God schryft eencr» Belgischen.Zouaef, wat gaet cr geworden? Buylen de stad liggen de Garibaldiers en versprevden overal*schrik en vernieling, terwyl zy onder de verraderlvkste mas kers dezelve langs binnen trachten te overmeesteren. Men spreekt hier sleehls van gehevme plannen, van verraed en omkooping. 0 kenden zy toch H Vader hadden zy met ons den goeden Ouderling zoo beininne- lyk en nogtans zoo belasterd, Gods bysland zelf voor zyne vervolgers zien afsmeeken. Maer neen de ellen dige! zy kennen dezen niet, denwelken zy zoozeer vervolgen.... Maer wal er ook gebeure, wy zullen in hel vervullen onzer plicht niet wankelen. (Vervolg later.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1868 | | pagina 1