22de Jaer. Zondag, 5 Mej 1«68. I I S5 1^1^ VERTREKUREN UYT AELST NAER H S-KMT 8"46 1 "O- j«: O»» AU.) 0-0. All. 5-58 i i tr i k a« o O. tot Korlryk Zaterd. en Zondag, f.euv. Tluenen Luvk Verv. Landen. 5-25 8-31 VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN: 6 FRANKS 'S JAlïRS. DE MINISTERS EN HET ONDER IVFS. DEN DENDERBODE Dend. 5-25 8-33 12-2 3-15 6-15 ij Gend, (6-05 vrvdag) 7-'3 (E le2e3° kl. 8-32 Lokeren 5-25 8-33 12-25 3-15 6-15 8-52 2-25 12-48 3-18 6-15 6-30 9-10 Brus. 7-58 8-31 E(1 2 3 k«) 8-46 11-40 11-57 1-20 j| Brugge, Ost. 7-03 E 1 23 kl). 8-32 8-52 12-25 2-45 5-47 E (1* 2e 3® k') 5-52 8-50 gj 12-48 6-15 6 30 Mech. 5-25 8 31 E(1 23 kl.) 8-33 8-46 11-40 jf! Doornyk, Korlryk, Moescroen, Ryssel (langs 11-57 1-20 2-45 3-15 5-52 8-50 gj Gend) 8-32 8-52 12-25 12-48 3-18 6-30 8-33 El 23 kl.) *8-46 11-40 41-57 3 15 5-52 g Ninove, Geersb. Alh, 7-58 2-43 5-52 8-50 jg Berger., Quiévrain, Namen, 7-58 2-45 5-52 VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Gend; 5-30 7-30 9-00 11-00 3-00 0-00 6-30 7-00 VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-30 9-30 10-50 2-50 5-35 6-55. Te Lede staen al de konvoys uytgenomen de Expres. Te Idegem en Santbergen slaen al de konvoys. - Te Gyseghem staen stil al de konvoys. Te Denderleeuw slaen al de konvoys uytgen. de verirekken van Brussel 6-30 8-12 12-15 5-50 0-00 en uyl Aelst 8-31 11-40 1-20 5-47. Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-11 8-59 12-10 2-58 6-05 9-02 9-07. Calque Sunm. VAN LOK EREN NAKR. Dendermonde, Aelst, 7-05 10-55 1-55 5-00 7-38 Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, 7-05 1-55 5-00 0-00 0-00 VAN ATH NAER Geeraerdsb, Ninovp, Aelst, Dendermotide, Lokeren 6-53 8-12 Geerardsb. 10-35 4-15 7-35. Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-55 8-12 Geerards. 10-35 4-15 7-35. Brussel Hang Denderleeuw) 6-55 10-35 4 15 7-35. Gend. Bruggse, ostende(langs Aelst). 6-55 8-12 Gend 10-35 4-15 Exp. van Ronsse naer Audennerde, gend. 8-05 11-25 3-20 4-25 8-22 VAN BRUSSEL NAER 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-30 8-12 11-20 12-15 Exp. 2-14 5-10 5-50 8-15 7-30 10-30 2-14 5-10 0-00. Aelst, Gend, Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-36 11-33 00-00 2-22 5-29 8-18 (langs Mecli.) 5-50 8-56 3-36 8-69 Aelst 7-36 0-00 11-33 00-00 2-22 5-29 8-18 0-00. van braine-le-comte naer: Enghien, Geerardsb, Soltegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7 53 van gend naer Soltegem, Braine-le Comte, 6-10 0-00 3-25 0-00 AELST, DEN 2 MEY 1868. Mf Reynaert, afgeveerdigden van Rortryk, komt in eene scboone en welgepaste redevoering de ministers en hun stelsel, eene hekeling te geven, dewelke hun waeriyk deugd zou doen, wilden zy ze aennemen, of zich icvers in schul dig bekennen. Maer neen, die mannen aen het hoofd van ons Belgien geplaetst, handelen vol gens '9iluzpsuoo veriigten niets dan het gene jstrekt tot heyl van religie en tot geluk en welzijn van 't Vaderland!Zoo zeggen zy, en de preuven daervan zyn onder andere de schandige bloedwet <en het verderfelyk stelsel van onderwys dat zy fiier willen en zullen in brengen. Gy houd niet op van spreken, zegt den acht baren Hr Reynaert, van uwe vurige genegenheyd voor het onderwys des volks, van uwe onbe perkte verknochtheyd aen deze groote en edele zaek, van uwe edelmoedige opwellingen voor de vryheyd, den voortiytgang, de beschaving 'T is het gewoon refrein van al uwe redevoerin gen. Gisteren nog, verklaerde den minister van linantien op zyuen plegtigsten toon, dat het libe ralisms, eene politieke leerrede is, strekkende om, ïu alle de kringen der menschelyke werkzaem- iheyd, de grootste vryheyd mogelyk te verzekeren. iDoch terwyl gy deze onvruchtbare deklamatien Tiytkraemt, terwyl gy aen onze ooren deze holklin kende woorden doet weêrgalmen wat doet gy Is het wel de vryheyd des onderwys, is het wel hare behoudenis, hare uytbreyding die gy verdedigt en begunstigt? Al uwe poogingen, uwe budgets-edelmoedig- iieyd, uwe ofïïciele verknochtheyd, zyn klaer- folykelyk gerigt naer een ander 'doel hetgene van het tegenstrydige der vryheyd te onder steunen en te doen doorgaen, 'l is te zeggen de centralisatie, den invloed des gouvernements, eene sterke inrigting van het staets-onderwys, het monopolium van het officieel onderwys En wat het volksonderwys en de verspreyding des lichts betreft, is het niet waer dat, door uwe daden, door den gestadigen oorlog dien gy het vry onderwys aendoet, gy het bloedig ver- wytsel verdient van dit dwaes en verfoeyelyk princiep werkstellig te maken beter is de o'n- wetendheyd, beter de ellende, de zedelyke en lichamelyke vervalling der jeugd, dan de schen ding, de slagtotfering van een stelsel van een liberael gedacht Dit zyn de woorden van M. Reynaert, woorden welke de ministers wel juyst niet overtuygden (want overtuyging kennen zy niet, als er kwestie ,is van iets tegen hunne goesting) maer toch den mond stopten, by zoo verre dat er niet eenen gezind was dezelve te beantwoorden of trachten te wederleggen. En zwygen in zulke gevallekens is toch altyd het gezondste voor die heereu, want duyzend DE SOLDATEN VAN DEN PAUS. DOOR P. D.... Voor God en do II. Kerk irn o»»e broeders gestorven. Mgr. Üupanloup. Hoornen. De Schildwacht voor 't Vatikaen Serristoir of de Garibaldiers te Boomen. De Zouaven kenden de uytgeslrcktheyd van het na kende gevaer niet. De dolken waren gescherpt, de casernen ondermynd, wapens, bommen, poeder en alle slach van vernielingsmiddelen in gereedlieyd 400 Garibaldiers hadden zich mei 2G0 Romeyncn, meestal oude kennissen der positie, en meer uyl roofzucht als voor de vryheyd van Ilalien strvdende, op verscheydcne punten der staJ in de huyzen verscholen ten eynde nog meer de burgers te ontmoedigen en aen verradery te doen gelooven, hadden eenige onder hen zich in Zouaven verkleed. Reeds waren in verscheydene wyken onlusten uytgeborslcn welke aenstouds door de Zoua ven beteugeld werden T was in den nacht van 19 October dat het seyn, door het uytwerpen eener bom. gegeven wierd. Al de troepen waren onder de wapens. Langs verschillige kanten hoorde men, door geweerschoten, dit teeken beantwoorden. Een honderdtal Garibaldiers schaerden zich byeen en vlogen in alleryl naer het Capitolium, teil ey«de door betluydeu der groote klok de Garibal- monden tegen eenen zouden uytroepen het is waer 't geen Mr Reynaert zegde Het is waer dat de ministers aen hunne eygene belangen en aen hunne driften gehoorzamen, en doof blyven voor de tranen en smeekingen van 't volk Het is waer dat zy alleenlyks die schijnbare vryheyd van onderwys vragen, om de jeugd, van hunne princiepen te doordringen, en in bederf en goddeloosheyd te doen opgroeyen Het is waer dat zy slechts zoeken en begeeren over alles meester te zyn om het oogwit gemak kelyker te bereyken dat zy nu zoo hardnekkig najagen, te weten geenen godsdienst meer 'T is waer dat zy nu zoeken de priesters uyt de scholen te jagen, omdat zy ze nog uyt de kerk en uyt het land niet durven verbannen Het is waer dat zy 't volk willen vergodde- loozen om te beter hunne dwingelandige heer- schappy tegen de catholieken te vestigen. Het is waer dat zy alle godsdienstige gevoelens willen uytroeyen om meer medepligtigen te heb ben in hunne rampzalige inzigten. Socios in poena magnum solamen. 'T is waer dat zy nu doen tieren en schreeu wen tegen kloosters, kerken en priesters, om dan later te gemakkelyker den godsdienst al en g'heel uyt te roeyen en den EËRLOOZEN, zoo als zy Christus noemen, te verpletteren, konden zy dit Maer het is gelukkiglyk ook niet min waer, dat zy daer niets tegen vermogen, dat de poo gingen die zy aenwenden vergeefsche poo gingen zvri, en dat alles maer zynen tyd duert gelyk de braembezien. Meermaels zagen wy de boosheyd in de wereld zegepralen tot straf en beproeving van 't mensch- dom, maer altyd zagen wy ze op tyd en stond vernield worden, met deze die haer geplant, bego ten en uyigebreyd hadden. De oogen van het volk eens dat het genoeg gepynigd is, zullen en moe ten opengaen en als het klaer zien zal, hoe scliandelyk men liet by den neus leyd, en waer dien hatelyken kpzyntjeswinkel naer toe wilt, dan zullen de tyden veranderen, en dan gaen wy de ministers met g'heel de kliek naer de maen zien zenden Het nieuw redakteurke van 't Verbond zit in 't net met zyn burgerlyk huwelyk. 'T manneke is er zelf van overluygd, zyne dwaze antwoord op ons artikel is er een klaer bewys van. Maer als men zyne pen verluiert en voor princiep neemtVi'iens brood men eet, diens woord men spreektmen schryfl niet meer wat men wilt, en als men in 't net zit, men spartelt gelyk men kan om er uyl te geraken, niet waer, manneke Ziet hier het net vvaerin het broodmanneke gestropt zit Wy vragen of het waer is, ja of neen, dat de Kerk alleen het regl en de magl bezit van over de huwelyks- zaken te beslissen Zegt het manneke neen, het valt in den ban der H. Kerk. Zegt het ja, het spreekt zyn eygen vonnis uyl, het steekt zichzclve de keel af. 'T manneke zou wel geern neen zeggen, indien het durfde, eu 't zou durven, indien hel voor ons aelstersch diers die buyten de poorten waren, tot den aenval der stad te roepen. Ik was, schryfl eenen Zouaef, met 10 Zouaven en 12 gendarmen in het Capitolium en deed aenstonds myne Zouaven eene deur inslaen en uyt dit huys op de naderende Garibaldiers vuren. De gendar men deden eenen uylval de oproerlingen wierpen zich op hen en hadden er reeds 3 gedood, toen wy op het strydtooneel vlogen en erin gelukten de mu'ylers te ontwapenen en gevangen te nemen. 15 van hen waren onder onze kogels gevallen. Eenige stonden later wierd ik mei eene zending op Sinl-Pieters-plaels gelast. Ik volbragt myne bood schap, eu terugkeerende ging ik voorby eene onzer Gaserncn en sprak er eenige oogenblikken met mynen vriend Desbordes, die aen de poort stond. Nauwelyks eenige straten gevorderd, hoor ik eensklaps eene 'ge weldige ontploffing. Ik keer op myne stappen terug, en, wat zie ik o grooten God Schande aen de eer- loozen die ons in 't gezicht niet durven beslryden. De Casern, ondermynd en mot poeder gevuld, was met al de Zouaven in de lucht gesprongen. Onder de puynhoopen vond ik mynen vriend Deshordes het hoofd en dó beyde heenen onder eene muerinstorting vvr- bryzeld. 25 Zouaven waren gedood, vele andere schrik- kelyk verminkt. Rond 4 uren 's morgeiids, verlieten wy onze stand- plaels om naer Sinl-Paulus, 2 mylen van Roomen, te trekken. Onderwege ontmoetten "wy 500 Garibaldiers. Hoewel slechts 150 mannen sterk, gingm wy onbe schroomd onder eenen gedurigen vuerregen voort op 15 stappen afstand gekomen, deden wy eene los branding en' vlogéB met de bajounet voaruyt. Vele van logiekliekske alleen schreef. Immers, als men zyne pen verhuert aen een logiekliekske, men mag zich nimmer bekommeren met banvloeken der H. Kerk. Maer het schryverke zou geern wat dupen maken onder onze catholyke bevolking, en daerom moet liet zich wel wachten van met nen banvloek op zyn voorhoofd te voorschyn te komen. Wat zal 't venije dan doen Antwoorden en niet antwoorden. Antwoorden zonder ja noch neen te zeggen, iels afzeeveren dat noch mossel noch visch is. Ja, 't ventje verwarmt een beelje zyn voorgaende gesloofsel en giet er eene saus van scheld woorden op, maer van 't regt der Kerk over de huvve- lykszaken, van 't Concile van Trenten, daervan rept het geen enkel woordje. Noglhans, 't is daer, 'l is in die kwestie dat den knoop ligt van g'heel de zaek. Indien de Kerk alleen 't regt en de magt bezit om over de huwelykszaken te heslis sen, 'l is klaer dat den staet clnertoe noch regt noch magl heeft. Indien het huwelyk eene goddelyke instel ling is, indien Christus, met het huwelyk te verheffen tot de weerdigheyd van een sacrament, aen zyne Kerk alleen liet regt en de magl gegeven heeft om te trou wen 't is klaer dat den staet noch regl noch magt heeft een huwelyk in le rigten nevens dal van de Kerk, 't is klaer dat het zoogezegd burgerlyk huwelyk geen huwelyk is, dat het niets anders is dan een burgerlyk konlrakt, waerdoor de burgerlyke regten der aldus getrouwden vastgesteld en gewaerborgd worden. 'T zeeveraerke is verlegen en 't weet niet hoe zich uytdrukken om te zeggen dat het burgelyk kontrakt, volgens hem, een opregt huwelyk is. Het zegt eerst dat het burgelyk huwelyk eene werkldlyke ceremonie is, die alleen de wet aengael, terwyl het huwelyk in de kerk den godsdienst alleen hetrep. Eenige regelen verder zegt het Het burgerlyk konkrakl, of nauwkeuriger, hel bur gerlyk huwelyk is wel een opregl huwelyk op het burger lyk terreyn. Indien het geen huwelyk is, hoe komt het dat men ijcen ander huwelyk kan aengnen zonder dat het eerste ontbonden zy door de zelfde wet die het bekrachtigd heep? Zoodan, 'lis er eyndelyk, na veel haken en weeren, uvt- gekomeu volgens 't manneke, het burgprlyk kontrakt is een opregl huwelyk, het geeft voor bewys dat den slael het voor een opregl huwelyk aenziet, vermits hy geen ander huwelyk laet aenga<m zonder dat het eeiste door hem ontbonden zyAllons, bravo, dit is gesproken gelyk nen boek proficiat, manneke, daer bebt gy hel gevonden, en om zulks te vinden, moet ge zeker geenen ezel zynZegt nu nog, menschen, dat den slael noch regt noch magl bezit om le trouwen. Den staet schryfl zich die magl en dit regt toe, en daermeê is alles gezegd, niet waer, manneke Maer zeg eens, fyn klnpperke, wat doet gy met het Concilie van Trenten? Hoe zult gy zyne banvloeken onlgaen Of zult gy zeggen dal gv er uwe hielen aen vaegl Het Concilie van Trenten heelt vastgesteld dat het huwelyk, om opregl te zyn, moet aengegaen worden voor de Kerk, en dat al degene die zoeken anders getrouwd te worden dan voor de Kerk, zich daerdoor tot het huwelyk onhekwaem maken. Wat meer is, het Concilie banvloekt al wie zou durven zeggen dat de Kerk de magt niet heeft van beletsels aen het huwelyk le stellen. Indien iemand zegt dat de Kerk de magt niet heeft beletsels te stellen die het huwelyk van geener weerde maken, of dat zy grfaeld heep in het stellen dcrzclve. dat hy gebanvloekt zy. Zoodan, in al de catholyke landen waer het Concilie van Trenten gepubliceerd is geweest, bestaet er maer hen waren onder onze kogels gevallen, de andere namen ylings de vlugt, 3 groote karren, met wapens en eenen grooten voorraed poeder geladen, in den brand latende Wy hadden slechts 3 mannen verloren. 'S anderendaegs bengtie men ons dat al de caser nen ondermynd waren wy wierden allen op de merk ten en in de groote straten gekampeerd. Zoo bleven onze Zouaven verscheydene dagen in de stralen grlegerd, altyd onder de wapens en tot den aenval gereed nu worden er bommen geworpen, dan schoten de Garibaldiers van de daken en uyl de'ven- slers der huyzen op vyanden, legen de welke zy hei hert niet hadden de krygkans te wagen. En wanneer de Zouaven de huyzen ingeloopen, cn met groot levens- gevaer die sluypmoordenaers ontwapend en gevangen hadden genomen, dan wierpen die rampzalige zich op de kiiiën, en riepen Leve Pius IX! om hun ellendig leven te behouden. Slechts met de groolsle voorzorgen mochten de sol daten de stad doorkruyssen. en menigeen, terwyl by angstig en bedroefd over gevaren die den onverzaeg- sten heldenmoed zouden afschrikken, een vurig gebed murmelde, wierd door eene onbekende hand getroffen. Ziehier hoe een ooggeluyge dcD aenval der groote casern Serrislori verhaelt. Den 22 October rond half zever, 's avonds, kwam ik van de casern Salzman van Sigolshem, eu spoedde my naer Serrislori, twintig stappen van Sinl-Pieler en het Vatikaen gelegen Onder de poort dier casern lagen verscheydene gendarmen dewelke door Garibaldiers, in Zouaven verkleed, vermoord waren. Hoe ik daer binnen geraekl ben, weel ik metmisschien "nebben een opregl huwelyk, het huwelyk dat voor de Kerk aengegaen word, en by gevolg, het zoogezegd burger lyk huwelyk is geen opregl huwelyk. Hewel, Verfawdsknoeverke, spant nu nog eens uwe hersekens en zegt ons zonder omweg of de Kerk, ja of neen, de magt en 't regt bezit van vast le stellen dat een huwelyk, om opregt te zyn, voor de Kerk moet aengegaen worden Maer pas op, zegt gy neen, gy valt in den ban der H Kerk zegt gy ja, gv bekent dat gy met uw zoogezegd burgerlyk huwelyk tot over d'ooren in 't net zitKiest van de twee, indien gy durft. Het manneke vraegt of men in ons too chrislelyk land het kerkelyk huwelyk ziet aen kant zetten, omdat men eerst voorde wet moet trouwen Och ja, vriendje lief, men ziet dit maer al te veel, en sedert dal de boezemvrienden uwer francraafonskliek, de solidairenin onze sleden beginnen le nestelen, word het snood schandael van gedoopte christenen als heydenen gekoppeld te zien, gemeener dan ooyt. Wat meer is, de solidaire franc- maconssecte predikt, roept en schreeuwt gedurig geer.en priester meer by de geboorte, bv 't huwelyk, hy het overlydenDen priester overal wech dus ook geen kerkelyk huwelyk meerGevoelt gy het, on- noozel prul ventje hoe gy u de vingers verbrand hebt?.... En dan komt gy zeeveren dat gy uwe weerdigheyd op kropt Pas op dat g'er met van borst, want als men zulke schadelyke dingen in 't lyf heeft, riskeert men veel.... Noglhans wy zullen de goedheyd hebben u in tyds eenige goede pillekens toe le dieneu, want wy zou den u nog niet geern kwyt zyn. Het knoeyerke vraegt nog, wat hinder dit stelsel aen ie religie doet?.. Al deed het maer enkelyk het kwaed van onder calholyken samenkoppelingen lezien ontstaen van persoonen die de voorvvaerden niet bezitten om voor de Kerk te konnen of le mogen getrouwd worden, dit kwaed ware al groot genoeg om dit stelsel te be keurenBy voorbeeld: ziet men niet al dikwils per soonen voor de wet trouwen, gelyk men zegt, die reeds voor de Kerk getrouwd waren en van elkander geschey- den zyn door de burgerlyke echlseheydmg? Wat ge- beurl er met die persoonen Daer zy door de Kerk niet konnen getrouwd worden zoolang de dood hun eerste huwelyk niet gescheyden heeft, leven zy in eenen aen- houdenden staet van overspel, van zieleverdoemenis en schandael voor de samenleving. Verstaet gv slimmenks- ke, waer uwe dwaze sehryvelary naerloe feyd? Maer wy zullen u den bril nog wat vergrooten, man neken Een ander rampzalig gevolg van uw burgerlvk stelsel dat wy betreuren, is den ongelukkigen staet van zulken die in zonde levende en zells kinderen kweeken- de, voor de wet niet konuen trouwen, 't zy omdat zv militairen zyn, 't zy omd3t zy ziek en op 't sterven zyn- de, of uyt andere redens, zich de papieren niet konnen bezorgen om voor de wet te verschynen. Het gebeurt niet zelden dal zulke ongelukkige, om hunne consciëntie gerust le stellen, vurig verlangen door de Kerk ge trouwd te worden en door het burgerlyk stelsel verhin derd, verloren gaen. Deze die de weerde der ziplen kennen voor welker zaligbeyd Christus zyn dueibaer bloed vergoten heeft verstaen wat vyy zeggen. Dat het Verhondsknoeyerke ons niet verslae't, is geen wonder, liet weet misschien niet of het eene ziel heeft, 't is ook daerom dat wy bier geene litanie van beletsels willen neérschryven, waerdoor de Kerk het huwelyk ongeldig verklaert, waervan het burgerlyk wetboek geene de minste rekening houd en waervoor er noglhans vele zullen verloren gaen. Indien het laeg schryvelaerke zyn kenmerk op 't voorhoofd niet droeg, wy zouden hem zyne pliglen willen leeren kennen, maer 't ware roozen voor de verkens strooyen. de Garibaldiers my voor eenen hunner aenhangers aenzien. Op myne kamer waren 5 kameraden bezig met aen het licht eener lamp hunne karnbyn te laden. Ik ga aen de venster waer eenen gaz-bek der straet Jicht ver- spreydde, om insgelyks myne karabyn te laden, wan neer eenen kogel door het venster vloog, en voorby myn hoofd ruyscbté zonder my aen te raken. Verwon derd nog te leven stond ik eenige oogenblikken be dwelmd, doch herstelde aenstonds én allé te samen vuerden wv op die ellendige dewelke de-vlucht namen 10 doode of gekwetste latende. De kameraden omringen mv, drukken my in hunne armen, gelukkig dat ik aen dit groot gevaer ontsnapt was. Helaes deze liefde- betuygingen waren de laetste die ik van my ne vrienden ontvangen zou tien minuten waren niet verloopen wanneer eene schrikkelyke ontploffing zich onder onze voelen deed hoorei:de balken kraekten, vreesselyko noodkreten klonken aen onze hooren en wy lage», onder de vier stagiën der casern, die ondermynd was begraven. Gedurende ongeveer 5 minuten hoorde ik een gerommel gelyk aen dit van den donder, het ge kerm der gekwetsten,'1 geratel der stervendeallengs verging alle gerucht, de gekwetsten, uytgeput vao krachten, konden geen noodgescbrey meer uytbrengen en ik bemerkte dan al hel akelige van myne gesteltenis: 2 groote balken lagen op myne beenen en verhryzel- den zemyn linkeren schouder was gekwetst, met myn linker oog lag ik op eenen scherpen steen en leed hieidoor ysselyke pynen myne voeten waren als samengevrongen ik versmachtte en dacht allen oogea- blik le «terven. (Vervolg later.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1868 | | pagina 1