22'le *lacr. Zondag, 16 Aug-usly 1868. A" 1148
VERTREKUREN UYT .IEEST XAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN:
6 FRAME'S JAI5RS.
LANDGENOTEN,
OP UWE HOEDE
Oordeelt zelve
Wat dunkl er a van,
calholyken
Dend. 5-20 7-20 8-36 42-25 3-43 6-20 3j Gentl, (6-05 vrvda;?) 7-'6 E 8-34 8-55 42-25
s Lokeren 5-20 7-20 8-36 12-25 3-43 6-20 ij 12-46 3-47 6-20*6-41 9-26
Brussel. 8-0° 8-35 E(1 23 kl)9-43 11-58 42-22 J- Brugge, Ostende, (E 7 06). 8-55 12-46 6-41
2-50 5-48 E (le 2* 3e k') 5-53 8-35 8-55 Doornvk, Kortryk, Moescroorii Kyssel (langs
Meeh. 5-20 7-20 8-00 8-35 E1 2 3 kl.) 8-36 Gend) 7-06 (EDooni. uilg.) 8-55 12-46 3-47
9-43 E 11-58 2-5'» 3-43 5-53 6-20 8-55 E 6-41
Antvv. 5-26 7-20 8-00 8-35 E 8-36 9-43 E 14-58 Doorn Ftvss. (langs Ath) 8-00 0-00 Alh 5-53
2-50 3-43 5-53 6-20 8-55 E Si alleenl. tot Kortryk Zaterd. Zond. en Woensd.
I.euv. Thienen Luyk Verv. Landen. 5-20 (7-20 Ninove, Geersb. Ath, 6-40 8-00 41-58 2-50 5-53
8-35 E) 8-36 9-43 42-22 3-43 (6-20 E le 2e kl. jg (8-55 Ninove.)
van Thienen) jg Bergen, Quiévrain, 6-40 8-00 44-58 2-50 5-53
VAN ANTWEIiPEN NAEK: Lokeren, Gend,* 5-00 7-30 9-00 4 1-00 2-00 4-00 E 6-00 7-30
VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 40-50 2-30 4-20 5-35 8-45.
Te Lede staen al de konvoys uytgenomen de Expres. Te Idegem en Santbergen staen
al de konvoys. - Te Gyseghem staen stil al de konvoys. Te Denderleeuw slaen al de konvoys
uytgen. de vertrekken van Brussel 6-30 8-45 12-06 6-00 0-00 en uyt Aelst 8-35 5-38 5-48 0-00.
Vertrekuren uvt Denderleeuw naer Brussel 8-11 8-59 12-40 2-58 6-05 9-02 9-07.
Uulqne Suiim.
VAN LOKEREN NAER
Uendermnnde, Aelst, 7-05 9 10 1100 1-55 5-00 7-30
Ninove, Geeraerdsbergcn, Ath, 7-05 11-00 1-55 0-00 5-00 (7-30 Ninove.)
VAN ATH NAEK
Geeraerdsh, Ninove. Aelst, Dendernionde, Lokeren 6-55 40-30 4-45 4-36 7-50.
Lessen, Geeraerdshergen, Ninove, Aelst 6-55 10-30 1-45 4-36 7-5o'
Brussel Gang Denderleeuw) 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
Gend, Brugge, Oslende (langs Aelst). 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
van Bonsse naer Audenaerde, genu. 8-05 41-25 3-20 4-25 8-22
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-30 8-15 14-20 42 06 2-10 5-15 6-00 8 20
Ninove. Geeraerdshergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 11-30 2-40 5-15 (8-2U Ninove.)
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelsl) 7-30 11-33 00-00 2 "4 5 30 8-00
Ae,sl 7-35 9-55 f 1 33 00-00 2-24 5-30 8-00 0-00.
van braine-le-comte naer: Enghien, Geerardsb, Soltegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7 55
van gend naer Sottegcm, Braine-le Comte, 6-10 0-00 3-25 0-00
AEIiST, l>EN 14 AUGUSTY 18(58.
Wilt gy weten waer liet goddeloos en maet-
sehappyverdelgend maponniek liberalismus ons
poogt naer toe te leyden, let op hetgeen wy hier
gaen zeggen en put er de strenge gewetenspligl
in van dit verderflyk magonniek liberalismus met
.meer kracht, met meer moed, met meer onver-
schrokkenheyd dan ooyt te bevechten. Luystert
•dan
Te Gend is er eene staetsuniversiteyt, waerin
<1e studerende jeugd van 't land hare opvoeding
«n het vaststellen barer principen voltrekt.
Die universiteyt moet gyjaerlyks met uwe in
zweet en door spaerzaemheyd gewonnen pennin
gen helpen onderhouden. De professors dier
uiniversiteyt trekken jaerlyks zes duyzend franks
ieder, zonder te rekenen dat eiken leerling hun
jiog den leerkoers dien hy volgt afzonderlyk moet
betalen. Deze professors zyn talryk en 't is van
uw zweet en bloed dat de duyzende eu duyzende
franks jaerwedden moeten komen, 't is met uw
zweet en bloed dat die mannen schoone paley-
zen bewoonen, kiekskensleven hebben en ryk
worden alleenlyk om een paer uerkens daegs
wat lesse te geven.
Nu, alhoewel die staetsuniversiteyt er zoo veel
noodig is als 't vylde wiel aen den wagen, ver
mits er twee vrye universiteyten bestaeri, daer
zouden wy nog over gaen, omdat het toch ver
loren geklopt is aeti een doovenmans deur. Maer
""t geen onverdragelyk is, 't geen eene onbetitel-
bare schande is voor een catholyk volk, is dat
liet met zyne catholyke penningen professors
wille blyv.en onderhouden die openlyk opsiaen
niet alleen tegen Kerk en Godsdienst, welke zy,
in hunne schriften, met modder en slyk bezwal
ken en op de hi utaelste wyze durven schand
vlekken, maer dat zy er zelfs principen in leeren
die de samenleving in hare stevigste grondvestèn
doen waggelen en dadelyk zouden doen in puyn
storten, byaldien die rampzalige principen moes
ten in werking gesteld worden.
Daerom roepen wy u andermael toe land
genoten, op uwe hoedeen over 't volgende.
Professor Laurent uyt de staetsuniversiteyt
van Gend is, volgens de belydenis van den
maponnieken liberhater Journal de Gandde echte
UÏTDRUKKING, DEN WAREN VERTEGENWOORDIGER VAX HET
liberalismus. 'T is hy die eenen leerstoel in de
OORDEEL NOOYT LIGTZLYN1G.
Twee studenten der Hoogeschool van Warschau,
gingen door de straet waerin zich koning Sigis-
niond's beeld bevind, welks voetstuk gewoonlyk
omringd is van eene inenigle vrouwen, die vruch
ten, lekkernyeu en alle slach van eetwaren ver-
koopen. De twee jongelingen hieven stilstaan, oin
iemand te aeiischoiiweu, wiens zonderling voor
komen hunne aeudacht gaende maekte. Het was
eenen man van vyl'tig lol zestig jaren zyn kleed,
dat voorheen zwart was geweest, was grys en kael
versleten eenen breeden hoed overschaduwde zyn
mager en kleyn gelael hy had het opzigt van
eenen gryzaerd, eu uoglhans was zynen stap vast
en snel. Hy bleef by een der kramen in de naby-
beyd van het beeld staen, kocht een sluyver
broodje, at er een deel van, stak het overige in
zyne tesch, en vervolgde zynen weg naer het paleys
van geuerael Zaionczek, bevelhebber des konings-
ryks, die, by afwezigheyd van keyzer Alexander,
bet algemeen bestuer over Polen had.
Kent gy dien man vroeg eenen der studen
ten aen den anderen.
Neen, doch te oordeelen naer zyn treurig
kleedsel en zyn niet min treurig gelaet, wed ik,
dat het eenen aeimeiner van begraefnissen is.
Vriend, ge zond uwe wedding verliezen dien
man is Stanislas Slaszic.
Slaszic riep den student uyt, terwyl hy
noginaels den zonderlingen man aenschouwde, wel
ken op dit oogeublik het paleys binnentrad.
Hoe kan eenen man. die een zoo armzalig opzigt
heeft, die in het midden der straet een broodje
koopt, zoo maglig eu zoo ryk zyn
Hel is nogtans zoo, hernam zynen makker.
Dit terugstoolend uylerlyke bedekt eenen der
meest invloedh-bbende ministers en eenen der ver-
wiaerdste geleerden van Europa.
Universiteyt bekleed "t is hy die de hert- en-
geestvorniing der jongelingen welke uyt de kol-
legien komen moet helpen voltrekken.
Nu, luystert hoe dien kerel; in een zyner laetst
uytgegevene boekwerken, les études sur humanité,
durft spreken, luystert wat hy durft neêrschry-
ven en doen drukken
Spreekt my van geene overeenkomst meer tus-
schen het valsch christendom dat men onder onze
ooyen predikt, en de wysbegeerte. Spreekt zelfs
noch van vrede, noch van wapenstilstand. Neen,
oorlog, en oorlog tot de dood, zie daer onzen
kreet tegenover de Kerk, die, in plaets van het
geweten te verlichten, het zelve verbastert, die in
plaels van den mensch tot God op te heffen, hem
vernedert als een dier. (Bludzyde 244 van zyn
laetste gevrocht.)
En verder: fbladz. 447) Wy hebben deregt-
zinnigheyd niet meer van onze driften, maer 'dut
de Kerk zich niet bedriege. ...onze driften zyn
alt yd die van 17 92 De vryheyd is onzen gods-
dienst. Wee aen de Kerk, indien zg ons tegenstand
bied!....
Indien zy zulks waegt, dan zullen de mannen
der XIXC eeuw zich bezielen met den ingewortel-
den haet der Revolutie, en het werk hunner voor-
vaderen voltrekken
En verder
In 1795 wier den de kerken geplunderd, en de
altaren ontroofd, maer het was om den schat der
Republiek te verryken. En waerlyk wy zien liever
de juweelen der heyligen dienen tot onderstand
der vryheyd, dan tot voedsel van superstitie en
dweepery.
By het lezen der heldendaden {sic) van 1795
voelen wy geenen schrik. Wy zouden die wel
willen zien herplegen.
M. Laurent is logiek na de ongodsdienstig-
heyd komt de revolutieen met de revolutie de
PLUNDERING en de ROOVERY
Eu eyndelyk (vragen wy aen onze lezers om
verschooning, indien wy hun die walgelyke gods
lasteringen mededeelen, dan is het, om dat wy
denken dat het onze pligt is die schynheylige
liberhatersche mannen te ontmaskeren.)
Het grondgeloofspunt des Christendoms leyd
den mensch tot het aenbidden van eenen MEEL-
KLONT (beduydende alzoo het eerbiedweerdig
Sakrament des Autaers). liet is niet te verwon-
deren dat dit den afkeer en de woede alom ver-
wekteEn wat waren de buytensporigheden
van 1795 anders, dan eene krachtige tegenwer-
king, tegen de catholyke superstitiën
T is het calholicismus, dat gedurende zoo
veel eeuwen de geesten had verbeest, dat den
eenigsten pligtigen is, want de Revolutie had
Dien man, wiens voorkomen zoo zeer tegen
zynen maetschappelyken stand afstak, zjo magtig
als hy niets-weerdig scheen, zoo ryk als hy arm
voorkwam, was geheel zyn vermogen aen zich
zeiven, aen zyne werken en aen zynen geest ver
schuldigd.
Hy was uyt den nedrigen stand gesproten en
had, zeer jong zynde, Polen verlaten, omdat hy
kennissen wilde verkrygen. Hy had verscheydene
jaren in de hoogeschool van Leipzick en Gollingen
doorgebragt, zyne sludieu onder Brisson en d'Au-
beuton in het kollegie van Vrankryk voortgezet,
de vriendschap van Buffon gewonnen, de Alpen
en de Apenynen doorzocht, en was eyndelyk in
zyn vaderland teruggekeerd met eenen rykeii oogst
van diepe kennissen.
Hy wierd welhaest door eenen edelman met de
opvoeding van zynen zoon gelast. Dan besloot het
staelsbestiier zyne kenuissen le benuttigen, en
Slaszic klom allengskens tot de hoogste ambten
en de voornuemsle weerdigheden. Door zyne ge
woonte van spaerzaemheyd bekwam hy een groot
geldelyk vermogen. Vyf honderd lyleygenen be
werkten zyne landen en hv bezat groole geldsom
men die hy voordeeliglyk wist uyt le zeilen.
Wanneer heeft zich iemand boven den stand
welken zyne geboorte hem aengewezen had, ver
heven, zonder door afgunst en belastering ver
volgd le zyn? De kleyngeestigheyd vreekt zich
altoos door kwaedspreken, en dit gebeurde ook
aen Slaszic. De goede ingezetenen van Warschau
waren steeds gereed om elke zyner daden uyt eene
schandige of boosaerdige bron le doen spruyten.
Eenige lediggangers stonden vergaderd in de
nabyheyd der twee studenten. Allen bezagen den
minister en ieder wist iets tegen hem uyt te bren
gen.
-- Wie kan gelooven, dat dit eenen staefsmi-
nisteris?sprak eenen edelman, wiens gryzen
slechts voor oogwit de geesten te ontslaven
1795 was eenen oorlog tegen de beslaende dwa-
liny en
Verre van de menschen die hem belegd hebben
te vervloeken, hebben wy slechts ons spijt, uyt te
drukken, om dat dien oorlog niet bekroond is door
u een volkomen zegeprael
Dit is eenen kerel die uvt uwe handen eet
die beheer heeft over 't leegèr en hooger ouder-
wys uwer kinderen I
Is dit niet ontëerend, zulke afgryslyke gru
welen, zulke snoode goddeloosheden te zien
schr.vven in 't midden eener catholyke bevolking,
en dit door eenen goddeioozeu dvveepër die met
catholyke penningen onderhouden word
Ja, dit is niet alleen onlëerend, maer het is
hemeltergend, 't is geessels eu straffen uyldageri
over een volk by welk zulks gepleegd en geduld
word. 'T is daerom dat, in plaets van de pen uyt
walg en alkeer te laten vallen, wy dezelve vast
houden, um uyt al onze krachten tegen dergelyke
abominatien te protesteren er. er opeubaerlyk
aen God vergiffenis over te vragen
Mogten de ouders, voogden en al die ziellast
over jongelingen te dragen hebben de uylgestrekl-
heyd van die verschrikkelyke boosheyd begrypeu,
konden zy verstaen boe zeer de geessels en
straffen des hemels, door zulke openbare gru
welen, op eene natie uytgelokt en neergetrokken
worden, boe zouden zy zich verhaesten hunne
kinderen te trekken uyt eene universiteyt die
zulke leeraers in haren schoot bevat I Hoé zou
den zy zich verhaesten dien vernielenden kanker,
by faule van voedsel, van zelfs te doen verdroo-
gen, om niet medepligtig te worden aen de open
bare versmading, aen de openbare vermaledydiiig
die er door een of meer barer leeraers legen den
Zaligmaker en zyne heylige leering uytgebraekt
wordenWat er van zy, de catliolvke druk
pers zal hare pligt doen met die duyvelsche
woede tegen God en zyne Kerk uyt al hare krach
ten te schandvlekken 't is aen de ouders en al
wie zielenlast dragen hunne pligt Le doen. Zy
zyn verwittigd
De razende woede van het Verbondzyn bitter
spyt en galvolie afjonst kenden zondag lest
geene palen. Het bladje geleek aen de helsche
furie, zinnebeeld der snoode nydigheyd, die afge
schetst staet met eene doornenwisse 'in' de band
knevel en ouderwelsclie kleeding de eeuw van
koning Sigismond herinnerden. Eertyds, wan
neer eenen landvoogd de liooldslad doorreed, ging
er voor en achter lieni eenen troep ruvtrrs sol
dalen verwyderden de menigte die toesnelde om
hem te zien. Maer wat eerbied kan eenen onden
gierigaerd inboezemen, die geen hert genoeg heeft
om eene koets te bezitten, en die, even als eenen
bedelaer, op de straet een broodje uyt de baud
eet?
Zyn hert sprak eenen anderen onderling
is zou hard als de yzereu kist die zvn goud be-
sluyt. Eenen armen man zou aen zwie deur van
honger sterven, eu hy zou hem nog niet de kleyn-
sle aelmoes geven.
Hy di aegt nu al tien jaren het zeilde kleed -
bemerkte eenen derden.
IIy zit op den grond om zyne stoelen niet
te verslylen, zegde eenen klevnen jongen met vrank
gelael,'en allen beantwoorden die spotteruy met
schimpenden lach.
Eenen leerling van eene openbare school had
eerst, zwygend eu vol veroutweerdiging, die woor
den gehoord, welke zyn hen schellen te pynigen
ten laetste, zich niet langer kunnende bedwingen'
wende hy zich lot den gryzaerd en zegde
Eenen man, wiens mildberligheyd gekend is
verdient meer eerbied. Wal geeft hel ons hoe hv
zich kleed en wal hy eet, indien hy zyn vermogen
op eene edele wyze gebniykl I
En hoe gebi uvkl liy het
De akademie van wetenschappen had eene
plaels noodig voor eene boekeni y, en by gebrek
van geld koa zy er geene huren Wie schonk haer 1
dan een prachtig paleys Was liet Staszic niet 1
Ja, maer hy is zoo zeer op lol' als op goud
uyt.
Pollen aenziet den man die de bewegings-
met een afsehuwelyk uytgemergeld gezigt, door
ploegd met breede rimpels, langswaer geduri»
ziltige tranen vloeyen uyt bloedroode oogen, me*t
eene wydopengesperde liieeneumuyl en eene
kalot van slangen er bovenop, die hun venyn
rond zich als met beken uytspuwen op alles wat
dit gedrocht omringt. Jn zoo nen vvalgelyken
toestel versclieen dit smaedbladje zondag lest,
net als was het gedwongen openbare getuvgenis
te komen geven en boeie te doen van en over de
smeenge driften die in den boezem van deszelfs
sphryvelaers gloeven.
Voorwaer eene narde straf van een door nyd
en afgunst gefolterd gemoed, ölaer te regt is 't dat
die ondeugd nen geessel vind in haer eygenzelve
en dat zy dezen die ze koestert, als door een
langzaem vergift, doet wegsterven.
En wacrom al die razende woede, al dit bitier
spyt, al die gloeyende nydigheyd en afgunst v an
l Verbond'!
Enkelyk omdat de negentienden onzer stad
eene zoo brillante, eene zoo beteekeriisvolle
ovatie gedaen hebiten aen de twee achtbare bur
gers, welke liet aelslerscli liberhaterskliekske on
eene zoo schandige wyze meende en gerekend
had in 't verderf te storten.
De ontelbare menigte volks, welke wy op twee
dry duyzend naer niet konnen schallen de
prachtige ti ioml'koets met vier peerden bespan
nen, den onbeschrytlyken geestdrift onzer mede
burgers, den aerd der manifestatie,'de lioedani»-
lieyd der menigte die er deel aen nam, de aen-
genarne muziektoonen, dit alles verscheurt ver
prangt en verplettert 't herte der nydige Yerbonds-
knoeyers Op dit alles spuwen zy met eerie
ongehoorde razerny hun schuymend veuvn ja
toL den droessem toe van hun walgelyk binnen
ste is1 er uytgevlogenNooyl, wy moeten het
met de waerheyd bekennen, beeft de afzigtelvke
nydigheyd zich klaerder ontmaskerd en zichzelve
een^vreesiykere, eene hardere geesseling toege-
MM. Van Wambeke en Verbrugghen zyn langs
een inollegat van de bauk der beschuldi«den e-
slopen op een rytuyg met vier peerden bespjn-
nen jammert het VerbondMaer zegt eens
ongelukkige schryvelaers, wie beeft er zelf het
mollegat moeten openvroelen om er onze ge
achtte vrienden, tegen hunnen dank, tegen hunne
protestatie, tegen hunnen wil, door te stampen
Wie zyn die inollegatvroètelaersHa 1 dit zult
gy wel weten te zwygeuMaer g'en zult toch
met konnen zeggen dat het de beschuldigden
geweest zyn, want deze hebben zicli uyt al
wellen met sterren heelt bedekt als zynen groot
sten roem. Wie heeft hem een beeld ópgermt dat
zyner vertnaerdheyd weerdig is. Wie heeft den
tylel van Canova verkregen om de nagedachtenis
van Copernic te eeren
Hel is Staszic antwoordde den ouderling
en heel Europa is hem daerover dankbaer. Maer
jongeling, het is niet by klaren dag dat men de
chrisleue liefdadigheyd uytoefent. Wilt gv eenen
man kennen, ga dan den gewuonen tram van zvn
afzonderlyk leven na. Dien hoogmoedig™ gieri
gaard beklaegl in de boeken die hy uvtgeeft de
boeren, en zyne uytgeslrekte bezitlingén worden
door vyf honderd lyleygenen bewerkt. Ga eens
's morgens naer zyne wooning, dan zult gy aen
zyne deur eene arme vrouw, die met nat bekre-
lene oogen smeekt, en eenen trotschen uian die
haer onmeëdoogend terug sloo', vinden. Zou'dien
groolschen schenker van paleyzen, dien'oprechter
van prachtige standbeelden niet eerder zvne lyf-
eygeue horren moeien beschermen, en zyne ver
latene zuster moeten ondersteunen
Den jongeling wilde antwoorden, maer niemand
luysterde nog. Droevig aengedaen, daer hy aldus
hoorde spreken van eenen man. die hem eenen
waren en edelmoedig™ vriend was geweest, keer
de hy naer zyne nederige wooning terug.
Des andefeudaegs ging hy vroeg naer het ver-
iilyf zyns weldoeners. Daer vond hy eene wennen
de vrouw, die zich over de oumeuschelykheyd van
haren broeder hekloeg.
Die bevestiging dei' gezegden van den ouderling
deed hem een vast hesluyl nemen Staszic had hem
in het kollegie geplaelsl en hem de middelen om
le sludeeren verschaft. Nu zal hy zyne giften niet
meer aenveerdeo hv zal de geschenken verwerpen
van eenen man die 'koelbloedig de tranen zyurr
zuster kan zien vloeyen.
Den geleerden minister, toen hy zyn n gelief-