Ü2,lc «Jacr. Zondag', September 1JJ68. N" lloS,
zy storten tranen.
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
WAER LEYD DIT NAER
TOE
En hoe zoo
TANTE MIETJE.
Liberhalersche Los;lek.
Dend. 5-20 7-20 8-36 12-25 3-13 6-20 i Gend. (6-05 vrvdagl 7- 6 F. 8-34 8-55 42-25
Lokeren 5-2.) 7-20 8-36 12 25 3-43 6-20 Sf. 1*2-40 3-17 0-20 0-41 9-26
Brussel. 8-0" 8-35 E(1 43k'l9-« 11-58 12-22 Brugge, Oslende. 7 06). 8-55 12-46 6-41
2-50'5-48 E (le 2* 3" V) 5-53 8-35 8-55 Doornyk, Kortrvk. Moescroen, Rvssel (langs
Mech. 5-20 7-20 8-00 8-35 E(1 9 3 kü 8-36 1' Gend) 7-U6 (E Doornuiig.) 8-55 12-46 3-17
- 9-43 E 11-58 2-5'V 3-13 5-53 6-20 8-55 E gj 6-41
Aniw. 5-20 7-20 8-00 8-35 E 8-36 9-43 E 11-58 jj! Hoorn Rvss. (langs Alh) 8-00 0-00 Ath 5-53
2-50 3 13 5-53 6-20 8-55 E alleenl. lot Korlryk Zatcrd. Zond. en Woensd.
I.euv. Thienen Lnvk Verv. Landen. 5-20 (7-20 lu Ninove, Geersb. Alh, 6-10 8-öÜ 11-58 2-50 5-53
8-35 E) 8-36 9-43 12 22 3 13 (6-20 E ie 2" kl. jg («-55 Ninove.)
van Thienen) j| Bergen, Quiévrmn, 6-16 8-00 H 58 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Gcnd, 5-00 7-30 9-00 11-00 2-00 4-00 E 6-00 7 30
VAN GEND NA ER Lokeren, St-Nicolaes, Antwerpen. 4-40 7-20 9-30 10 50 2-30 4-20 5-35 8-15.
Te Lf.dk staen al de konvoys uylgcnomen de Expres; Te Idegbh en Santbergen staen
al de konvoys. - Te Gy.skghf.js slaen slil al de konvoys. Te Denderleeuw staen al de konvoys
uytgen.de vertrekken van Brussel 6-30 8-15 12-06 6-00 0-00 en uyt. Aelst 8-35 5-38 5-48 0-00.
Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-11 8-59 12-10 2-58 6-05 9-02 9-07.
Cntque Sunm.
Dendermnnde, Aelst, 7-05 9 10 11-00 1-55 5-00 7-30
Ninove, Gceraerdsbergen, Alh, 7-05 11-00 1-55 0-00 5-00 (7-30 Ninove.)
VAN ATH NAER
Geeraerdsh, Ninove, Aelst. Dendermnnde, Lokeren 6-55 10-30 1-4-5 4-36 7-50.
Lessen, Geernerdsbergen, Ninove, Aelst 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
Brussel (lang Denderleeuw) 6-55 10-30 1-45 4 36 7-50.
Gend. Brugge, Oslende (langs Aelst). 6-55 10-30 1-45 4-86 7-50.
van Ronsse naer Audenaerde, uend. 8-05 11-25 3-20 4-25 8-22.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst. Gend. 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-30 8-15 11-20 12 06 2-'.0 5-15 6-00 8 20
Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 11-30 2-10 5-15 (8-20 Ninove.)
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 11-33 00-00 9-«i 5 30 8-00.
Aelst 7-35 9 55 11-33 00-00 2-24 5-30 8-00 ü-oft.
van braine-le-comte naer: Enghien, Geerardsb, Soltegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7 55
van gend naer Soltegem, Braine-le Comte, 6-10 0-00 3-25 0-00
AEI.ST, DEN !9 SEPTEMBER 1868.
In ons voorgaende N'r spraken wy een woord
over liet werkmans-kongres dat, dezer dagen, te
Brussel, is gehouden geweest en samengesteld
was uyt atgeveerdigden van werkmuusgenoot-
schappen uyt Belgien en uyt vele andere vreuide
landen.
I>e bedoelingen van dit kongres en van de
kongressen van dien aerd welke in 't vervolg
sullen gehouden worden, zvn thans kluer alge-
teekend. Men kan in hunne verklaringen duyde-
lyk zien waer die kougresinauuen naer toe
willen, wat zy in zin hebben en van waer zy
hunne ingevingen ontvangen.
Geen gouvernement meer, geenen godsdienst
meer, geene priesters meer, geen oppergezag
meer, geene burgery meer en dan, boven op
den hoop, oorlog aen 't kapitael, oorlog aen al
degene die iets bezitten, ziet daev de uytdruk-
kelyke grotnlleeririg, door de klappers, in dit
kongres, voovuytgezet, ziet daer de middelen
■welke die gasten hebben voorgeschreven om de
samenleving naer hunne goeste te hervormen
Men zal ons zeggen dat dit allemael utopien,
hersenschimmen zyn die, door hare brutale
dwaesheyd, van zell's onuytvoerbaer worden en
onder dè algemeene verachting van 's volks
gezond oordeel moeten vallen.
Wy zyn gedeeltelyk van dit gedacht, nogthans
is de geschiedenis daer om te bewyzen dat zulke
rampzalige dingen mogelyk zyn, dat zy grouten-
deels beslaen liebben.
En waerom dit
Gaet zeventig, tachentig jaren achteruyt, gaet
naer het schrikbewind van Robespierre, Marat
en andere wangedrochten die onzen vadergrond
met bloed doorweekt hebbenDeze ook had
den 't gouvernement en deii godsdienst alge-
schaft
Deze ook hebben al 'de priesters die ze in
handen kregen vermoord
Deze ook pakten en stolen de eygendommen
van kerken, kloosters en partikulieren
Deze ook hebben alle oppergezag vernietigd
Deze ook hebben den oorlog tegen 'l kapitael
gevoerd en alle grondstellingen van regt en
règtveerdigheyd onder de voeten getrappeld!!!!!..
'T is waer, die tvden van rouw, tranen en
bloed hebben niet lang geduerd, ntaer toch zy
hebben bestaeu, zy hebben onmetelyke rampen,
schroomelyke onlteyleri voortgebragt, en'tis nu
den steert van dit Zelfde schrikdier die zich
wederom begint te roeren. Ja, 't is den steert
der goddeloosheyd, den steert van het l'rahc-
maQonnismus die zich overal doet gevoelen,
omdat hy gedurig gestreeld word door vele
gouvernementen en gezagvoerders.
Op deze vraeg valt et de eenvoudigste ant
woord vele gouvernementen en gezagvoerders
doen zelve of oorloven eenen hardnekkigen oor
log tegen het Catholyk princiep, tegen de Kerk,
Eene oorspronkelyke novelle van J. G. L. Marunier.
Op zekeren nacht wierp de maen haer helder licht op
de schn'vmende zee, geen wolkje dreef er in den onaf-
xienbaren blauwen lucht. Hot was den laelsten nacht
dien de passagiers waerschynlyk op den boot zouden
doorbrengen. Morgen hoopte men New-York te berey-
k'eii De meeste passagiers hadden zich derhalve vroeg
ter rust begeven, om met het aenbreken van den dag
de plaets hunner bcstemibing te begroeten.
Tegen de verschansing geleund, tuerde Louis peyn-
zend over de watervlakte. Hy kon niet slapen. Hy ge
voelde dal bel keerpunt in zyn leven was aengebroken.
Geld, zorgen van stofieiyken aerd behoefden hem met
1e kwellen, want tante had hem byua een kapitael
meêgegeven.... Hy dacht aen zyne moeder wier leven
hy vergald had aen zyne bruyd, die hem teeder lief
had... en al die ongelukken en ellende ware zyne
eygene schuld.
Een heerlyken nacht, mynheerhoorde hy op
eënmael in eeuen vremden tongval naest zich zeggen.
I.ouis keerde zich verschrikt otn en zag den geheytn-
zinnrgen vremdeling in het gelacl Roland trad schuw
achteruyt en maekte eene styvc huyging die weynig
tolverdere verlrouwelykbcyd uytlokte.
D'Anlhol scheen zich daeraeu echter niet te stooren
en vervolgde, terwyl hy gcmpenzaeui tegen eeuen
pilaer leunde
iegen het christelyk onderwys, zonder welk er
geene samenleving kan bestaen. In ons land,
by voorbeeld, ziet eens met welke duyvelsche
aenhoudendheyd, met welke satanieke woede,
met welke helsche schalkheyd er gewerkt word
om den priester uyt de scholen te krygen, om
er kruysteeken, gebed en catechismus uyt ie
bannen, om er de jeugd op te rokkenen tegen
religieus, tegen priester en al wat godsdienstig
isZiet eens in vele plaelsen boe schan-
delyk den invloed der arm- en- hospicenrevenuen
misbruykt word om de arme kinderen aen de
christeiyke scholen te ontrukken en ze naer
ongodsdienstige te sturenZiet eens hoe
vreed en barbaérscb zommige fabriekbazen hunne
arme werklieden stellen tusschen hun brood
en het bywoonen der héylzame onderrichtingen
in het genootschap van den H. Franciscus-Xave-
riusZiet eens, met een wooid, wat er al
gedaen word om den werkman te vergodde-
loozen, te verleyden en te bedervenom hem
tweemael ongelukkig te maken, in dit leven,
met hem den vrede zyns gewetens, den vrede
zyner ziel, liet eenigste goed dat hy op deze
aerde bezit te ontrukken in het ander leven,
mei hem zyne ziel zelve voor eeuwig te doen
verliezen
Waer leyd dit allemael naer toe
Dit zou ons onvermydelyk naer een tweede
schrikbewind of nog naer iets slechter geleyden,
ware het niet dat wy rekenden1 op 't gezond
oordeel des volks, op de wysheyd van den werk
man, op den iever en vlyt der catholyken, op
den iieylzamen invloed dien den godsdienst nog
op de massa's uytoefent, al gedurig de principën
van regt en règtveerdigheyd, de gehoorzaem-
lieyd aen 't wettig gezag en de hoop in de toe
komst aen te prediken.
Daerom achten wy het eene pligt onze land
genoten uyt al onze krachten aen te sporen den
godsdienst, het christelyk onderwys, de catho-
iyke principën te begunstigen overal waer zy
konnen tegeii den stroom des kwaeds eenen
magtigen dyk van goed op te regtcn, met zooveel
't in hun vermogen is de uytbreyding van 't goed
te bewerken, door zondagscholen, goede avond
scholen voor volwassen-; vrye christeiyke ge
stichten, congregatiën, genootschappen van den
11. Franciscus-Xaverius, goede gazelten, calho-
lyke kringen, goede bibliotheken, genootschappen
van werkmans enz. enz. Dit zyn doorgaens de
middels die den geest der boosheyd aenwend
voor'tkwaed om't volk te bederven, en't zyn
die middels welke de catholyken moeten aen-
vvenden voor 'tgoed, om't volk tegen het gift
der bedervers en verleyders te wapenen.
Verslaen onze landgenoten deze raedgeving en
volgen zy de zelve, dat de kongresgasten, de
magonnieke wervers en bedervers dan maer
doen al wal ze willen, zy zullen in hunne ramp
zalige poogingen niet gelukken. Voor de waer-
lieyd alleen is den triomf als zy ondersteuud en
niet verlaten word.
Ja, de Tarluffen, de hypocrieten en de Baziliussen
uyt 't Verbond storten tranen over de ongelukkige ont-
knooping van de wanorders die hier, in den avond der
triomfantelyke inhaling van MM. Van Wambeke en
Verbrugghen, hebben plaets gebad.
Hel is eenen nacht om te mymeren; onder zulk
eenen prachtigen starrenhemel roepen we onze ltefe-
lykste herinneringen op, die het verleden met schooner
kleuren siert dan ze in de vverkelykheyd bezaten.
Inderdaed hel zyn herschensehimmen het is ydcl
bedrog Wat achter ons ligt, hetzy goed of sleebt, moet
verbannen worden uyt onzen geest. Wc mogen de
doouen niet opwekken, maer de werkelykhtyd, bet
tegenwoordige aenhangen. Le roi est mort. vive Ie
Roi, rk'pden heraut van Vrankryk in cénen adem,
dal is ook myne leus! li zult my misschien aenmaligend,
indringend vinden, vvyl ik ongenoodigd u in uwe wel-
ligt zoele droomeryen stoor en myne opvatting van
hel leven nenprys Ik doe hel, wvl uwen persoon my
van den beginne af eene levendige belangstelling inboe
zemde en omdat ik begreep dal uwe geestkracht, uw
kloek karakter door herinneringen ondermynd vvierd.
bit alles met lakten bevallige stembuyging gespro-
ken, liet niet na eenigen indruk op Louis te maken.
Onwillekeurig voelde hy zich tol den vremdeling aen-
getrokken.
Doch wanneer dat verleden ook zelfs het heden en
onze toekomst vernield heeft, dan
a Vergeef me mynheer, dat ik u in de rede val, doch
dit zou ik byna eene drogreden durven noemen. Het
heden behoort ons, geheel ons willen is kunnen.
Ecnoi: man van geestdrift, van talenten baenl zich eenen
weg zoo schoon en zoo prachtig als hy slechts wilt.
Heel'l de fortuyn hem in de oude wereld eenen barer
wispelturige trekken gespeeld, hy dracyt haer den
Maer welke tranen storten die kerels
'T zyn tranen die aen 'l moortelras alleen eygen zyn,
't is te zeggen krokodillentranen.
Al ons medclydenzeggen die huycbelaers, is voor
die ongelukkige huysgezinuen die hunnen man of zoon
zien vertrekken om 'l gevang te gum vervullen'. Mogt
er toch aen die ongelukken een eynde komen
Is dit niet juyst te werk guen gelyk runnen liberalen
konfraler Judas, die ook in den sehyn, belang loonde
aen zynen Meester en Hem aen zyne beulen leverde
dooreenen kus?Zy beklagen die familien, zy stor
ten er tranen over, die valsohaerds, en met den anderen
kondigen zy de namen af der door T geregl getroffene
ireffelyke persoonen, om ze aldus le schandvlekken,
of liever om den poujaerd nog dieper in 'l herte van
Vrouw, Vaders, Moeders, Broeders eu Zusters le ste
kenGelukkiglyk dal door '1 Verbond geschandvlekt
worden, eene eer is, maer ware hel anders, de deftige
familien zouden 't ook moeten verduren.
Maer waerom 3' die valschhevd Waerom al dit ge-
veynsd medelyden Waerom al die suoode krokodillen
tranen 1
Om twee redens 1° Omdat zy de vermaledyding van
g'heel de slad ovet hun zien eii gevoelen 2° Om hun
nen hael, hunne nydige aljonst legen MM. Verbrugghen
en Van Wambeke den vollen toom te konnen geven.
Zy konden niet verdragen dal de slad in volle vreugd
was over den uytslag van eene sedert lang beraemde
en berekende onreglveerdige aenklaging van twee def
tige burgers. Daerom zoeken de VerbondsTanuHen het
snood liberhatersvverk op den rug dier heeren te leggen,
zeggende dal zy en geheel de klerikale party de schuld
zyn van die droevige gevolgen
0 gy suoode lasleraers jaren en jaren heeft onze
slad in rust, peys en vrede geleefd, bit geluk heeft zy
verloren met de aenkomst der liberhalers. De liber-
halers moesten trouble liebben om te konnen leven
zy moesien overal twist en tweedragt zaeyen, om bier
bestaen te vinden, en gy, ellendige lasleraers, durft
de wanorders van uwe kliek aen twee vreedzame bur
gers loeseftryven Koey onbesehnemde lalaerds, dit
zal u niet gelukken, want 't volk beeft reeds ook over
al de gebeurtenissen geoordeeld.
Het volk weet dat het uyt 't liberhaterskamp alleen
is dat twist, tweedragt, wanorders en rampspoed voort
komen.
1" Gy, liberhalers zyt gesproten uyt de kasseysteenen.
2U T zyn uwe Arlequius met geele handschoenen die
ruylen en vensiers zyn komen insmyten.
3° Die brandstapels aensteken om er weerlooze reli-
gieusen levende op le. braden.
4° 'T zyn uwe kopstukken die durven zeggen dal dit
eerloos spel in alle groole omstandigheden zal herbe
ginnen.
5° Die durven uytbraken moeien er 160,000 koppen
vallen, dal zy vallen.
6° Die durven zeggen: de constitutie zal veranderd
worden, of wy zullen ze door de revolutie omveire-
smyten
Kont gy zeggen dat de catholyken u ooyt gestoord
hebben in uwe liberale manifeslaiien, 't zy voor uwe
gaeypersen, uwe federatiefeeslen, uwe ballen of uwe
liberale kavalkaden Wy lieten u woelen, buylen en
tieren en vergenoegden ons te zeggen '1 is liberhuters-
gespuys dal op den zwier is.
Eu als de stad hare vreugd loont over den zegeprael
harer irefftlyksle burgers, waerom boud de Kliek hare
voorvechters niet binnen om alzoo ruzie en ongelukken
te vennyden En dan durft gy schaemleloos zeggen
't zyn do catholykenMaer gelukkiglyk hel volk weet
waciaen zich te houden en zegtin alles wat er voor
gevallen is, heeft 'l liberael gespuys acteur geweest,
eu wy speetuleur. En spectaleur zullen wy blyven lot
rug toe en begroet de nieuwe vrye wereld als zyn
vaderland
Den jongen Roland voelde ?ich al meer en meer lot
dezen aengetrokken, die met zoo veel overredingskracht
en overtuygmg, met zoo veel warmte en beschaving
sprak. Allengskeus raeklen beyden in een druk g- sprek.
Reeds steeg de zon prachtig aen den hemel, toen
Roland en d'Anlhol nog sleeds vertronwelyk zaten le
praten. D'Anlhol, eenen man van ondervinding die
overal gezwei fd li3d en de menschen kende, had spoe
dig onzen jeugdigen Roland zoodanig voor zich welen
ie.winnen, dal Louis hem z\n volle vertrouwen schonk.
Land riep den man uyt de groole rfl, en wer-
kelyk kon een scherp oog eene nevelachtige strinp aen
den gezigteyuder bepeuren. Die onbestemde omtrekken
wierdeu allengskeus duydelyker, tot dat uyt die nevels
zich eyndelyk de wereldstad Ncw-York vertoonde.
Nu lag den boot aeu wal. Passagiers, vremdelingen,
matroozen, men verdrong elkaêr op het dek en duwde
en stiet elkander met pakkaedje en koffers. Het was
eene beweging, een oustuymig heen- en- vveerloopen,
waervan Louis zich in zyne bedryvige vaderstad geen
denkbeeld bad kunnen maken D'Anlhol bleef natueriyk
by Louis. Zy lieten eerst de haestige passagiers met
hunpe drtikie en bereddering den boot verlaten, vóór
zy besloten aen wal te gaen. Na een kort afscheyd V3n
deu kapiteyn le hebben genomen, wien Louis wel
gemeend voor zyne bewezen diensten dank zeyde,
verlieten ook zy den boot en begaven zich naer een
der voornaeuisto logemontgu van Ngw-Yprk.
't naeste jaer met October, dan zullen wy van rol ver
wisselen, stulutum ebt dit is vast beslöieti, maer weet
voorop dal de liberhalerskiiek hier gezuzeerd is.
Pater De Smet, van 'I. order der Jesuiten komt alleen
den vrede te maken tusschen de Verecmgde-Staten
van Amerika en de ludiaensche volksstammen, eu al
dus veel schuldeloos bloed eu menige milboenen la-
sparen.
De Jesuiten moeten toch schrikkelyke booswichten
en ruslsloorders zyn, niet waer, knoevi-r uyt T Verbond?
Hé, ja, peys nen keer, om eem u vr< de t*e maken tlitn
de Amerikanen met 2l)O;000 mannen en 5 nnllioenen.
dollars nog niet zouden hebben Konnen verkrygen. moet.
men daertoe geenen booswicht, geenen ruslsi"<»rder.
van d'ergsle soort wezen He wel, T is eenen Jesuit,
'l is onzen achtbaren landgenoot, Pater De Smet, wel-,
ken dezen gelukkigen vrede gesloten- beeft.
Wat dunkt er u van, knoeyer, gy dié deze achtbare
religieuscu afschil iert als 't schuyin dér aerde, leei ons
nog eens uwe tronie zien om te" welch of de rimpels
des lasters niet wat vermindert zyn
Om de gewigtigheyd van dien vrede te begrvpen,
moet uien weten dat de wilde Indianen gezworen had
den de Witte tot den laelsten toe te verdelgen en dat
't gouvernement der Vereenigde-Staten onbekwaeiu,
was, nietteginslaemle zyn leger van 2t)i><o(K> mannen
en zyne 5 0 millioenen dollarsi de woede der wilde,
te beteugelen.
Maer in de oogen van den knoeyer zal dit allemael
niets zyn, omdat het 't werk is van eeuen Jesuit, den
knoeyer uyt T Verbond zou die woede met eeuen enke
len Nr van zyn prulblad beteugeld hebben
t?
Ter gelegenheyd eener haspeling met de Putrie
van Brugge, over veroordeelde broèrkens en
veroordeelde polieiemamien, roept den liber-
hater Journal (le Bruges uytGy vergeet dat bet
geen de polieiemamien bedryven persooulyk is,
terwyl de misdryven waervan zich eenen pater
of eenen priester plicluig niaekt op allen valt.
In andere woorden Als eenen polieieman of
eenen amblenaer, of eeuen advokaet, of eenen
doctor of zoo iemand dergelyk een misdryl be-
gaet, dan is dien polieieman, dien ambtenaer,
dien advokaet, dien doctor maer alleen pliohtig
maer als eenen geestelykeii eene faut bedrvft,
dan zyn al de geestelyken plichtig
Wy wisten wel dat onze regtzinnige liberhalers
zoo redeneerden maer tol. nu toe hadden wy
onder hen niemand gevonden die het liberhater-
stelsei zoo naïef of zoo brulael weg (gelyk gy
het nemen wilt) vooruytgezet had.
Men moet het verstand van den Journal de
Bruges hebben, om er zulke geestigheden uyt-
teslagen.
Den Monüeur kondigt den uytslag af van den
pryskamp voor wiskunde matliématiques tus
schen de studenten van tweede latynsche klas in
de atheneums en kollegien van hét land.
De gouvernementele kollegien zyn er geklopt.
De twee pryzen zyn behaeld door iwee pries-
terskollegien het kollegie van Sint-Uombaut
van Mechelen, eu dit van Sin:-Truyden.
Rnhmd's nicir7 pp vriend had zich inderdaed over de-
oude wereld le beklagen men bad er zvnen tilel, zyn
ridcb rschap met voelen getreden. Hy was chevalier
d'industne, en men had zyn wapenbord bespot, eu zyne
ridderlyke feyten veroordeeld. D'Anlhol behoorde "tot
de hoogsle klasse dier ellendige opligters, en bewoog
zich in de voornaemsie kringen. De meest Europesche
talen sprak hy gemakkelyk en vlughy wist zich op
de innemendste vvyze voor te doen en bezat geest ea
algemeene kennis om een gesprek belangwekkend en
boeyend le maken Op de meeste Europesche badplaet-
sen had d'Anlhol zyn geluk beproefd cn menigeen in
zyne nelten verslrikl. Le vicomte d'Anlhol had zoo le
Homburg als le Trouville geschitterd in de eerste krin
gen hy was den gast geweest van voorname familien,
die aen "de lippen hingen van den geestigen verleller
wanneer hy haer zyne treffende of wel humoristische
ontmoetingen verhaelde. Doch dien gouden tyd was
voorby, mynheer d'Anlhol was beken 1 geworden eo
had zich verpligt gezien de oude wereld le verlaten e»
in de nieuwe zyn geluk te beproeven.
Louis Roland, den onervaren, vertroetelden jongman
was natueriyk eeae gemakkelyke prooy voor onzec
ridder. Het g- lukte hem spoedig al de herinneringen
aen zyn vorig leven uyt zyuen geest te verbannen. Van
het geld dat Louis bezat, had d'Anlhol zich weldra
welen meester te maken, om het, naer hy voorgaf, in
speculatien le steken die ongetvvyfeld groole wjnsteü
zouden opleveren. Doch spoedig waren die geldmid
delen door hun ongebonden leven uylgeput. Toen hun