H2,le«likT. Xoiidag, 27 September ittött. 11S4«
vurtrukirun uyt aelst naur
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS,
DE VOLWASSENEN.
Laet ans zien.
Maer.
TANTE MIETJE.
Gevolgen.
Is dit allemael waer
Leve den moorlelbak
Weg mei den papen winkel
HEN BENDER-BODE
•Dend. S-SO T-2(l 8-30 12-23 3-13 6-20 ffi Gem!, (6 (15 vrvdajf) 7-'6 E 8 34 8-S5 12-25
l.olicren 5-20 7-20 8-30 12-26 3-13 6-20 gi 12-46 3-17 0-20 6-41 9-26
Brussel. 8-0" 8-36 15(1 23 k1) 11-43 11-58 12-22 J llroggo, Oslende, (E 7 06). 8-55 12-46 6-41
2-50 5-48 E (le 2° 3C k') 3-55 5-35 5-55 )|j Uoornyk, Korlryk, Moescroen, Ryssel (lungs
Mocli. 5-9.0 7 20 8 00 8-33 E (I 9 3 kl.) 8-36 Gend) 7-06 (E Doorn, uiig.) 8-55 12-46 3-17
9-43 E 11-58 2-50 3-13 5-33 6-20 8-55 15 gj 6-41
Aiiiw. 5-20 7-20 8-00 8-35 E 8-30 9-43 E 11-58 J Doom Ryss. (lungs Alh) 8-00 0-00 Alh 5-53
2-50 3-13 5-53 6-20 8-5-5 E nllocnl. tol Korlryk Zatercf. Zond. en Wocnsd.
Lcuv. Thienen Euvk Verv. Lamlen. 5-20 (7-20 Ninove, Geersb. Alh, 6-10 8-00 11-58 2-50 5-53
8 35 E) 8-36 9-43 12-22 3 13 (6-2'»'E 1« 2" kl. jg (8T55 Ninove.)
van Thienen) j| Borgor.,.Quiévrain, 6-lf 8-00 11 58 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Gend, 5-00 7-30 9-00 11-00 2-00 4-00 E 6-00 7 30
VAN GEND NA ER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 10 -50 2-30 4-20 5-35 8-15.
Te Lede slaen al de konvoys uytgenomon de Expres. Tc Idegem en Santbergen slaen
al de konvoys. - Te Gyseghem slaen slil al de konvovs. Te Denderleeuw slaen al de konvoys
uytgen. de vertrekken van P.russnl 6-30 8-15 12-06 6-00 0-00 en uyt Aelst 8-35 5-38 5-48 0-00.
Vertrekuren uyt Denderleeuw naer Brussel 8-11 8-59 12-10 2-58 6-05 9-02 9-07.
Dendermende, Aelst,
Ninove, Geeraerdsbergen, Atil,
VAN LOKËREN RAER
7-05 9 10 11 00
1-5:
0-00
5 5-00 7-30
(7-30 Ninove.)
6-55
6-55
6-55
6-55
8-05
10-30
10-30
10-30
10-30
11-25
1-45
1-45
1-45
1-45
3-20
4-36
4-36
4-36
4-36
4-25
7-50.
7-50.
7-50.
7-50.
Uolque Kuun
7-05 11-00
VAN ATH nAer
Geeraèrdsb, Ninove, Aelst, Dendëflildnde, Lokeren
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst
Brussel Gang Denderleeuw)
Goud, Brugge, Ostende (langs Aelst) j
van Ronsse naer Audenaerde, gend.
VAN ÖflÜSSÉL NAËR
Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7*30 8-15 11-20 12 06 2-10 5-15 6-00 8 20
Ninove. Geeraerdsbergen, Atli (langs Dendéfleeuw), 7-30 11-30 2-10 5-15 (8-20 Ninove
VAN DERDEtlMONUE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-30 11-33 00-00 2-">4 5-30 8-Ö0
Aelst 7-35 9-55 14-33 00-00 2-24 5-30 8-00 Ü-Ofh
van BRAiNE-LE-coMtE naer: Enghien, Geerardsb, Sottegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7-55
van gend naer Sottegem, Brairte-le Comte, 6-10 0*00 3-25 0-00
AELST, DEN 20 SEPTEMBER 18G8.
Het ministerie komt een nieuw liewys to geven,
van zyii ingeworlelden haet tegen Godsdienst
cn CatliolykOnderwys en tevens van zyne onbe
schofte stoutmoediglieyd in liet verkreuken en
vernietigen onzer grondwet.
flat den liaet van het ministerie tegen den
-catholyken Godsdienst onveiaoeulyk is, dit loo
chent clou opperbaes var. liet ministerie niet, ter
•contrarie. Maer dal dit miuisteiie de grondwet,
schend en vernietigd, zulks durft liet loochenen
.alhoewel de daedzaken liet zoo Maer als bet
■daglicht beloonen.
Over twee jaren onder liet ministerie van M'
Van de Peereboom, kwam de kwestie te berde
•der scholen voor volwassenen. G'lioel de magon-
nieke parly wilde dat in deze scholen, noch
.godsdienst, noch zedeleer onderwezen wierden
«ion priester had er geen affaireus, een kruys-
üiocld ware eene belachelyke zaek, bidden voor
'of na den leergang waie nog heiaclielyker, im
mers den Godsdienst was er nog onnoodi'ger
<iari 'L vylde wiel aen den wagenZoo klapten
•do kopstukken van het magonniëk liberalismus
in de kamer, en van dit gevoelen was ook liet
kopstuk van het tegenwoordig ministerie. Nog-
YftsTts, de ministers Van de Peerehoom en
llögiet, waren van een ander gedacht en hielden
slaen dat liet onderwys voor volwassenen onder
het beheer der onderwyswet van 25 september
•1842 moest staen, en dat er gevolgentlyk liet
Godsdienstig onderwys moest gegeven worden.
De kopstukken der liherhaters moesten eyndelyk
toegeven, en in dezen laelsten zin wierd er een
hcsluyt afgekondigd wacronder den Koning zynen
na.em plaetste en zich verbond de grondwet
na te leven welke zegt dat het onderwys gegeven,
ten koste van den staet, door de wet moet gere
geld worden.
De francmaconslogien geven nooyt den moed
op als er kwestie is den catholyken Godsdienst
te plaetsen waer den hessem staet. De aenvoer-
ders der maconriieke kliek werkten, foefelden
en inlrigueerden zoodanig, dat minister Rogier
en Van de Peereboom hunne demissie gaven.
M' Pirinez wierd minister van '1 inwendige,
en liet zich opvyzen dat het hesluyt 't welk den
Koning geteekend had eene dwaeslieyd was en
dat er eeneu ganscli legenoy- rgestelden maet-
regel moest genomen worden. Allons seffens een
ander besluyt aeneengeknoeyd waerin gezegd
word dat het aen de Gemeenteraden zal vrystaen
het Godsdienslig onderwys in de scholen voor
volwassenen te geven of niet. Den Koning tee-
kende dit ook al wederom zonder te denken dat
hy nu verklaerde zwart te zyn 't geen in zyn vorig
besluyt wit was, en gevende aldus aen de Ge
meenteraden eene magt die hy zelf niet bezit,
't is te zeggen, de fakulteyt van de wetten na te
leven of niet. En dit heet men hier getrouwheyd
aen de Constitutie, welke in haren artikel 67
duydelyk zegtdat den Koning nooyt de wetten-
zelve zal mogen opschorsen noch in hare uyt-
voering dispenseren.
Eene oorspronkelyke novelle van J. G. L. Marunier.
-)X(-
VI.
Frisch en bekoorlyk ligt liet witte buys tusschen
liet veelkleurig groen van linden- en kaslanjeboomen,
aen een zacht gïocyund terras welk een sehilder-
achtigen aenblik bied het den wandelaer langs den
breeden met linden beplanten straelwegLos en
bevallig van lynen heeft het klimop zich om het
latwerk der veranda geslingerd, die zich voor da
woning bevind. En wanneer ge nadert, wat een lief,
gcmoedelyk tafcreellje, 't is alsof Ostade het gepenseeld
had.
In den gemakkelyken leuningstoel zit eene oude,
vrouw ineengekrompen en uytgeteert, alsof ze eerst
van eene ernstige ziekte hersteld was, het zonnetje
dringt hier en daerdoor 't klimop als om haer te verwel
komen en Ie koesleren, en het oudje lacht stil cn tevre
den voor zich heen. Naest haer op eencn bank houd
cenen stevigen man eenen zuygcling in de armen dien
hy telkens met innige teeslerheyd bekykt, en zoo om
zichtig en angstig vasthoud alsof het wichtje een
Opgeblazen zeepbal was. Achter dal groepje, half in
de schaduw, staet eene ranke, jeugdige vrouw aen
M. Pirmez moet toch eenen grooten man zyn,
ofwel hy moet sedert hy aen 't schotelke geraekt
is veel toupet gekregen hebben, want zyne han-
delwyze is noch min noch meer dan eene duy-
delyke bevveering dat noch zynen voorzaet, noch
den Koning geweten hebben wat zy deden en
geen verstand luidden. 'T is schoone voor eenen
minister en eene party die verklaren den Koning
te eerbiedigen en te beminnen.
In eene gemeente waer den Gemeenteraed aen
den inaconiiieken wagen gespannen is, en wiens
leden, als verslaefde trekpeerden moeten dienen,
wat zal er gebeuren
Er zal eene scltool voor volwassenen worden
ingerigt. Alle soorten van boeken, goede en
slechte, Godvruchtige en Goddelooze, zullen ev
mogen ingevoerd worden. Den meester zal over
alles mogen spreken, behalve over den Gods
dienst. Want de opperbazen der gemeente, die
den Godsdienst moeten haten en verachten,
volgens het. mapouuiek princiep, zouden er zich
tegen verzetten. 11e liberhatersprinciepen alleen
zullen er worden ingeplant, van de 10 geboden
Gods, van de S geboden der II. Kerk, van de
pligten eens Christenen inensclis zal er geen
enkel woordeken mogen gerept worden, dit zyn
in d'oogen der maponnieke bazen al oude en
yersletene prullen, die maer goed zyn om de
volwassenen te verkwezelen', bun versland te
verbeesten en er dommenkken van te maken.
Ja maer zult gy zeggen, den Pastor of den
geestelykeu schooïopzigler, zouden wel eens den
neus in die school konnen komen steken, om
aen dit spel een eynde te stellen. Gy zyt er wel
meê, den liberalen burgemeester zou daer seffens
ook zyn en hun zeggen M. den Pastor, M. den
schoolopziener, ik ben hier baes en meester,
een koninglyk besluyt geelt aen den gemeente
raed de magt van u hier te laten komen of buyten
te steken. Nu, den gemeenteraed wilt van geene
verkwezeling hobren, en daer gy hier niets an
ders te leeren hebt, hebt gy hier geene affairens.
Ziet, daer is de deur, man, -en haest u maer dat
gy weg zyt
Ondertusschen worden de leerlingen aen den
heylzamen invloed van den Godsdienst onttrok
ken zy hooren en lezen niets dan al hetgeen
tegenslrydig is aen 't geen den pastor op zynen
preekstoel en in den cntecliismus leert, en zoo
groeyen zy op, olkvelindeonverschilliglieyd, ofwel
in de Godvergeteiidheyd, ofwel in 't verderf. He
Ouders en de meesleis zullen aeu hunne kin
deren en knechten die de school bywoorien wel
te gebieden of te verbieden hebben, de chrisle-
lyke grondstelsels zullen uyt hunne herten weg
gerukt zyn en vervangen door eene soort van
onafhangtykheyd, ofwel door iets nog veel slech
ter, en zy zullen zeggen wy en doen dit niet, wy
en doen 't geen niet, wy en laten dat niet, wy en
laten 't dees niet, de tyden zyn voorby dat wy
altyd dansten gelyk Vader, Moeder of Meester
schuyfelden. Al die oude vodden van 1(1 Geboden
Gods, b Geboden der 11. Kerk enz. enz. zyn
algeschaft als misbruyken eener andere eeuw,
wy zyn van 't progrès, vivan de liberalen
Of dit allemael waer is Wel, dagelyks kan
men daedzaken bestaligen, die zulks onlóochen-
haer bewyzen. Gaet maer naer de Walenstreken
de deurmet een gelukkigen doch weemocdigen
glimlach, overziet ze het lafureellje.
Doet het zonnetje 11 goed, tante vraogt de
juffer.
a Ja, ja kind, dat geloof ik, antwoord de oude
huer stralen verkwikken me, en daar binnen sehynt
ze ook Had ge rny niet zoo zorgvuldig opgepast,
zeker ware ik nog niet zoo spoedig hersteld. Mync
krachten waren uytgeput van al die ongewoone in
spanning en ongevallen.»
h Dat is niet meer dan billyk, viel nu den
ouden man in, den eenen dienst is den anderen
weerd zegt 't spreekwoord, wal hebt gv ook niet
voor my en Martha gedaen.
a Kom, kom Kees, laet die oude dingen rusten,
een ieder doet wat hy kan, dat is immers billyk.
Evenwel is er uyt al die onheylen toch weder iets
goed voortgekomen. Zonder die rampzalige gebeurte
nissen had ik nooyt Martha leeren kennen, die ik
nu als een kind lief heb. En de toekomst wie
weet, Kees wat die ons nog brengt....»
Zoo sprak tante Mietje voorttot dat het zon
netje met weerzin van dien aentrekkelyken groep
afseheyd nam, en Martha de oude vrouw bchoedzaem
binnenleyde. Het was nu reeds tien maenden gele
den, dat tante Mietje het buytenverblyf. Eygen
Rust» met Martha en hees bewoonde. Het had haer
moeyte gekost, doch ze had alles te bact genomen
en wat al rampzalige feyten zult gy daer uyt de
ongodsdienstigheyd en zedelooslieyd zien spruy-
ten liet werkvolk staet op tegen de meesiers
en brengt ganscli een gewest in oproerliet
plundert, het rooft en brand hel verweert zich
met kasseysteenen, met pieken en hamers tegen
de openbare magt, immers 't en wykt maer voor
een ontzaggelyk militair geweld dat er met sabel,
kogel en bajonnet opspringt
En waeruyt komt dit alles
Niet anders dan omdat men daei' den gods
dienst heelt vei'smaed, welken aen den werkman
zyne pligten leert kennen, hem beveelt van ge-
lioorzaem, onderdanig, verduldig te wezen, ge-=
spaerzaem te leven en als brave christenen voor
hun huyshouden te zorgen. Niet anders dan om
dat men de godsdienstige gevoelens uyt de herten
des werkmans heeft gerukt, gevoelens die hem
zeggen wacht u van stelen en onregtveerdig
leven, die hem den overdaed in den drank, de
wulpsehheyd, de ongebondenheyd verbieden,
enz. enz. 'T geen.den Godsdienst doet en gedaen
krygt met zachtmoedigheyd door de overtuyging,
door de hoopgeving van een heter leven, dit kan
het gouvernement nog niet gedaen krygen, met
brutael geweld, met het bloed des werkmans te
vergieten, met de herten te verbitteren zonder
derzetver wonden te genezen. Niettemin blyft
het gouvernement blindelings volherden in zyne
rampzalige tegenkanting aen den zedelyken 'in
vloed des Godsdienst, zonder welken de samen
leving onmogelyk is. Want dat men het wel wete
en nooyt vergete zonder Godsdienst geene regt-
veerdigheyd, zonder regtveerdigheyd geenen ey-
gendom, zonder eygondom geene familie, zonder
familie geene samenleving.
Mogten de Burgers toch eyndelyk de oogen
openen en .g'heel den Goddeloozen francmacons-
boel met pak en bagagie naer de maen zenden.
Den Vertondsknoeyer vrnegt ons een pasport oih zyn
goddeloos vuylbladje lot by de Ueftëlyke mcnschèn
te konnen doen geraken. Hy heeft d'eer ons te annon
ceren, dal, gelukt hy daerin, hy in een, twee, dry,
al de klerikale gazetten in stukken zal kappen en, als
een schavelingsvuerke, in assche zal leggen
•Bravo! jongen, dit sclnnt nen keer geklapt gelyk
non boek, maer zou dit niet een beetje ie veel naer
Donquiohotte rieken Zyt gy nog niet belagchelyk
genoeg da'n dal gy nog moet komen den hansworst
spelen, om uwen waggelenden truweelwinkel wat
regt te houden Zyt gy van dit gedacht, manneke,
schep maer courage en doe voort, maer wy vreezen
voor u dat het niet zal pakken. Gy zyt hier al te wel
gekend en uw godsdienslhatend bladje ook, de mcn
schèn vluglcn hel als eene pest, omdat zy altyd voorop
weten wal er gaet in slaen. 'T is altyd 't zelfde liedje,
't zy men een Verbond leest ol 't zy men er honderd leest,
men weet al even veel, het koml altyd uyt op
G'hebt maer die twee koorden op uwen versleten bas,
doch daermeê zult ge niemand in uwe netten meer
vangen, ten zy deze die nog te dom zyn om zoo ver
te zien als hunnen neus lang is.
Maer lerwyl gy ons verzoekt 11 een bondig voorwerp
tot discussie te verschaffen, willen Wy U zeer geern
voldoen. Wy zullen maer T eerste 'l gereedste nemen,
namelyk uwen eygen artikelde stem der daedzaken,
om Kees en Martha to noodzaken dat zy by haer
hunnen intrek zouden nemen.
Twee maenden naer haer verblyf aldaer, was Martha
moeder geworden. Hel had den dril'iigen Kees veel
zelfbeheersching gekost om zyn gekwetst oergevoel,
dat door die gebeurtenis op nieuw geprikkeld werd,
niet te uylen. Met moeyte bedwong hy zich om het
brood dat hy ter wille der schande at gelyk hy
zeyde niet te weygeren en elders een verblyf
te zoeken. Doch tante Mietje wist van haren invloed
op den timmerman zulk een flink gebruyk te maken
en hem zoo veel bezigheyd te verschaffen, dal Kctis
zich ten slotte zyne ondankbaerheyd verweet. Zy
wist Kees wys te maken dal hy en Martha voor
haer onmisbacr waren geworden, dat ze alle dry
onder hetzelfde leed gebukt gingen en dus zamcu
alles dragen en doorleven moesten.
Ecnigen lyd later kon den ouden man zich hiervan
gedeeltclvk vergewissen, toen tante Mietje, gelyk
men zoo even zag, len gevolge van inspanning cn
verdriet, eene zware ziekte kreeg, waorvan zy eerst
na vele weken langzaem herstelde.
Een paer dagen na den beschreven middag zat
tante Mietje in hare kamer en breyde druk kousjes
voor den kleynen Karei. Al breyjende liet ze hare
gedachten den vryen loop en doolden deze heynde
en ver naer het onbekende land, waer do vader van
liet verlaten wicht vvclligt rondzwierf en armoe leed.
die handelt ovei het onderwys in de schooi van Sieü
llorsmans, en over dit in de'school van Juffer Cole/
Duprez. Nopens het godsdienstig onderwys in de sehoo3
dezer laelste, hebt gy ons zelf geir.terpelleerd. Wy
hebben u geantwoord met verzoek onze -antwoord te
wederleggen, indien gy konde, maer gy blyft stom
gelyk nen arduynen pilaster. Nogthans is dit voorwerp
wel eene discussie weerd, en moet gv er niet benauwd
van wezen, vermits gy het zelf opgeworpen hebt. Nu
dan, heden zullen wy dces onderwerp aenvalten en nadat
deze kwestie zal opgelost zyn, knoeyerke, zullen vvv
deze der kerkhoven beginnen, vervolgens degene van
bet burgeriyk huwelyk en nadien al de andere die gy
zelf hebt opgeworpen. Maer wy bespreken daler maer
eene kwestie te gelyk mag verhandeld worden, want wy
willen de dupe niet zyn van uwe ellendige franomagons-
laktiek, die beslaet in 25 kwestien met nen keer voor-
Uyt te zetten om, ons te beletten er eene grondig te
behandelen. Als gy eene kwestie voorüytgezet hebt om
geestelyken en religieusen te versmaden en in '1 gezigt
te slaen, en dat wy u antwoorden of u plat nypen, ge
zyt seffens aen 't loopen, ge roept uwe weerdigheyd???
in, gy zeevert dat ge den Denderbode veracht enz. enz.
Met zulke polirons- of lafaerdsslreken moogt gy dittnael
voor den dag niet komen. G'hebt ons een onderwerp
gevraegd, en wy geven u uw eygen onderwerp tot
discussie, dus dat gy geene redeus'hebt van klagen.
Nu ter zaek. Gy schreeuwt hoiirra fertonissohry.
ycr. Gy neemt den hoogslen loon op uwe loftrompet
in voordeel der school van Sleur llorsmans, ge maekt
van diet, besluerder nen .feniks der feniksen, als ey
zoo onbezonnen als vermelen aen 'l hoofd van uw
artikel, de alm der tlnedviken, 'durft zeggen: Uyt hel
algemeen concours der middelbare scholen zyn vyf der
n zes leerlingen mm S' llorsmans GEKHOOyD nylgeko'
men. En dezen schillermdm uylslag slael gedrukt'in den
Mónitmr van dm 16 September.
Volgeern zouden wy die dwaze slofferyen van Sieur
Horsmans hertlap uyt 't Verbond stilzwygend voorby-
gaeu, had hy de onbesehoflhcyd niet gehad van ter
dezer gelegenheyd, onze ecrw. Broeders lafherti-lyk
en zonder reden aen te randen.
Wy hebben dus ook den ilonitcnr geraedplcegd, en
wat hebben wy er in gevonden
Zei uwen bril op, knoeycren gy ouders ell publiek
dte hy zoukl le foppen, iet op
Hel officieel blad noeml in '1 geheel 105 mededingers
of eoncurrenien van 't derde jaer, van welke do 51©
eerste «>el PI1V/.EN, de 5© volgende mot ACCESS1TTEN
dan <1 niet simpele MELDINGEN, cn «1 laulsle met
NlEMEND.il.LE uyt het eoncourG gekomen zyn.
Ouder de scholen wolkers leerlingen mol urnen
gekroond zyn, vinden wy er vele van tweede en derde
kalegorie, zooals lloey met I pryzen, Houdcng-
Aunenes, Lokeren, Jodoignc mei 9 pryzen, Gosselies,
Virion, Limbourg, Venrne, Vise, enz. mol 1 prys
Kn AELST dan Aelst, school van EERSTE KATÉ-
GOR1E, mei hoeveel pryzen figureert zy in den Moni-
tenr?....,Met geen eenen, met niemendaile, met
eene O 200 gi'oot, dat den knoeycr uyt 't Verbond en
Sieur Horsmans er beydc te samen hunnen kop konnen
doorsteken I... En dit heet den anlwerpschen Donqui-
chotte :de stem der daedzuken .7Waerlyk wy wisten
niet dat hy zoo oolyk was.
Maer vvaerover Séevcrt den Verjonrtsschryvelaer dan T
Er moet toch iets zyn, anders zou men moeten zeggen
dat hy gedroomd heeft.
Ja, er is iels, en ziet hier wat het is
ln de afkondiging der plaetsen, ('altyd volgens den
Moniteur) konu de middelbare school van Aelst van
EERSTE kategoi'ie op f05 koncuiTenten, slechts op de
virr en vyftigste placts met 9' aeeessittun dan met
f aceessit aen de EEN EN ZESTIGSTE«n eyndelyk
mei niewendalie aen de ZEVEN EN NEGENTIGSTE
De hoop dat Louis fcoü lerugkeeren was allengskens
by haer verflauwd. Oproepingen in de dagbladen,
jnformatiën naer velschillende zyden alles was tot
heden vergeefs geweest. Mevrouw Roland bevond zich
nog in liet krankzinnigengesticht. Ook by haer was
geene beterschap le bespeuren. Wat ellende had dien
eersten stap na zich gesleept, welke zware schuld
rustte niet op hel geweien van dien wuften, opvlie
genden Louis Zoo peynsde tante Mietje, toen de
kamerdeur geopend werd en Martha haer stil naderde.
Een sterker bloos kleurde Martha's wangen, en gaf
haer gelaet byna het schoone cn frische van vroeger
dagen.
't Het gaet goed, heel goed Martha. Myne krachten
komen aenmerkelyk terug, voerde tanto hare ver
pleegster te gemoet, alsof zy eene vraeg in hare
oogen gelezen had.
Gelukkig tante, en zoo ge u sterk genoeg voelt
om een bezoek te ontvangen.
«e Bezoek viel tie oude tante haer in de rede,
Maer kind lief, wie zou my dan komen bezoeken
Eene jonge dame, zcyde Martha, nog sterker
blozende, «4 eene oude bekende, mejufvrouw Lande...»
u Hermina Lande! riep- tante Mietje uyt, zich
verrast omwendende en haren bril afnemende. 4<' is
die er om my te spreken Weet ge ook Martha, wat
zy my te zeggen heeft
44 lk geloof dal ze u haer aeusland huwelyk komt