2ode Jaer. Zondag, 18 October 1868. ÜIü U o7.
VERTREK UREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6
'S JAËRS.
KERKGOEDEREN.
Maer, let wel op.
Ten tweeden.
Vraeg. Antwoord.
Gevolgtrekking.
Protestatie der belgische
catholyke dagbladschryvers.
Unique Sttum.
Dend.
Lokeren
5-20 7-20 8-30 12-25 3-13 6-20
5-20 7-20 8-36 12-25 3-13 6-20 jfj
Gend, (6-05 vrvdag) 7-' 6 E 8-34 8-55 12-25
12-46 3-17 0-20 6-41 9-26
Brussel. 8-0" 8-35 E(I 23k')9-43 11-58 12-32 Brugge, Osiendc, (E 7 06). 8-SS 12-46 6-11
2-50 5-48 E (1® 2® 3e k1) 5-53 8-35 8-55 Doornyk, Kortrvk, Moescrocn, Ryssel (langs
Mech. 5-20 7-20 8-00 8-35 E(1 2 3 kl.) 8-36 jg Gend) 7-06 (EDoorn. uilg.) 8-55 12-46 3-17
9-43 E 1 U58 2-50 3-13 5-53 6-20 8-55 E g 6-41
Aniw. 5-20 7-20 8-00 8-35 E 8-36 9-43 E 11-58 Doorn. Ryss. (langs Ath) 8-00 0-00 Aih 5-53
2-50 3-13 5-53 6-20 8-55 E ffi alleenl. tot Kortryk Zaterd. Zond. en Woensd.
Leuv Thienen Luvk Verv. Landen. 5-20 (7-20 Ninoye, Geersb. Ath, 6-10 8-00 11-58 2-50 5-53
8-35 E) 8-36 9-43 12-22 3-13 (6-20 E 1e 2° kl. (8-55 Ninove.)
van Thienen) jg Bergen, Quiévrain, 6-K 8-00 11-58 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NAER: Lokcren, Gend, 5-00 7-30 9-00 11-00 2-00 4-00 E 6-00 7-30
VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 10-50 2-30 4-20 5-35 8-15.
To Lede staen al de konvoys aytgenomen de Expres. Te Idegf.m en Santbergen staen
al de konvoys. Te Gyseghem staen stil al de konvoys. Te Denderleeuw staeu al de konvoys
uylgon.de vertrekken van Brussel 6-30 8-15 12-06 6-00 0-00 en uyt Aelst 8-35 5-38 5-48 0-00.
Vertrekuren uyt Denderleeuw uaer Brussel 8-11 8-59 12-10 2-58 6-05 9-02 9-07.
VAN LOKEUEN NAER
Dendermonde, Aelst, 7-05 9 10 11 00 1-55 5-00 7-30
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, 7-05 11-00 1-55 0-00 5-00 (7-30 Ninove.)
VAN ATll NAER
Geeraerdsb, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-55 10-30 1-45 4-36 7.-50.
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50,
Brussel Gang Denderleeuw) 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
Gend. Brugge, Ostende (langs Aelst). 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50»
van Ronsse naer Audeuaerde, gend. 8-05 11-25 3-20 4-25 8-22.
van BRUSSEL naer
Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-30 8-15 11-20 12 06 2-10 5-15 6-00 8-20
Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 11-30 2-10 5-15 (8-20 Ninove.)
van dendermonde naer
Brussel (langs Aelst) 7-30 11-33 00-00 2-24 5-30 8-00.
Aelst 7-35 9-55 11-33 00-00 2-24 5-30 8-00 0-00.
3^» van braine-i.e-comte naer: Enghien, Geerardsb, Soltegem, Gend, 6-51 11-04 4-07 7 55
van gend naer Soltegem, Braine-ïe Comte, 6-10 0-00 3-25 0-00
AELST, DEN 57 OCTOBER 1868.
(Vbrvolg en Slot.)
2" De Catliolykè Kerk is eygenares van
het goed, 't welk onder den naem van kerk
goederen doorgaet, iusgelyks erkend door de
Tribunalen en Gerechtshoven van Belgen-
land. Daer de arresten te veelvoudig zyn,
zullen wy er slechts dry aenteekenen. Zoo
hebben wy, onder andere, de Arresten van het
hof van Cassatie van den 20 July 1845 van het
hof van Beroep van Brussel van den 12 February
1862, in de zaek der kerkfabriek van Lombise
van het hof van Luyk van den 2 Augusty 1862,
en veel meer andere, welke Hoven alle eens
zyn in hunne considéranls of beweegreden en om
té zeggen dat het als kerkgoederen zyn dat de
kerken, pastoryen, aen hare eerste bestemming
weêrgekeerd zyn, en dat zy (die kerkgoederen) aen
den Éeredienst weergegeven zyn ten titel van
EYGENDOM. Is dit klaer, ja of neen Niemand
dan, al was hy Staet, mag de hand. op dezen
evgendom leggen zonder zich plichtig te maken
aen dievery en bovendien nog aen heyligsclien-
dery, daer de kerkgoederen nog eenen gansch
anderen aerd hebben.
Ik weel wel dat de heeren Tesch, schryver
van het wetsontwerp over de kerkfabrieken,
Van Humbeek, algemeer.en verslaggever op dit
wetsontwerp, alsook den heer Orts, in weer
wil van het Verdrag tusschen Gregorius XVI
en Leopold 1, in weerwil van de Arresten, der
verschillige Geregtshoven en andere Dekreten
hier hooger aengehaeld, den eygendom der ker
ken vlakaf loochenen. Maer waerop is die ont
kenning, die loochening gesteund Ziet hier,
lieven Lezer, hunne schalke en valsche redene
ring Den eygendom der kerken, zeggen die
heeren, bestaet niet uyt kracht van het natuer-
lyk recht, zoo als de goederen der bezonderen,
maer enkelyk uyt.kracht van een sociael recht.
'T is eene vergunning die den staet haer doet.»
En wat is dat; volgens die zelfde heeren, een
sociael recht Wel, dit is iets, zoo als de kerk
goederen, toevertrouwen aen ficlive of veron-
<i derslelde persoonen, aen welke me» een
publiek bestaen geeft, maer welke ficlive per-
<i soonen enkelyk hun recht van publiek beslaen
trekken uyt de geschrevene wet, welke ge-
schrevene wet deze Active persoonen aen- of
afstelt, volgens noodzakelykheyd.
Dit is in andere woorden klaer te zeggen Den
Staet beschikt, volgens zyn goeddunken, over
den eygendom der keike, om dat er geenen be
zonderen of particulieren liet kerkgoed persoo-
nelyk bezit. Hebt gy den list en de schalkheyd
weg!... Ziet gy niet dat het juyst in dit onder-
scheyd van eygendommen is dat den dieven-
trek zou gelegen zyn?... Volgens ons, en vol
gens elk rechtschapen mensch eygendom is
eygendom of het woord eygendom heelt geenen
zin meer. Mag den Staet die fictive persoonen
aen- of afstellen, volgens zynen wil, dan mag
hy ongetwyfeld, op zekeren dag, ook eens afko
men en zeggen, uyt kracht van de bestaende wet
ten dit goed is verlaten. Nu, alle verlaten goed
komt aen den Staet toe. Dus, zyn de verlatenè en
gewezene kerkgoederen de myne. Begrypt gy
nu, lieven Lezer, hoe men op tyd en stond het
kerkgoed, zonder veel lawytte maken, zou kun
nen inpalmen, en dat nog krachtens de bestaende
wetten
Nu, die redenering van. de heeren Tesch, Van
Humbeek en Orts in gelykenis gesteld met de
Parochiën of Gemeentens, zouden wy we! eens
willen weten of de Gemeentens, de Provinciën
enz. haren eygendom van natuerwege bezitten?...
Bestaet haren eygendom niet uyt kracht vaneen
sociael recht Tot gy toe, Staet, bestaet uwen
eygendom ook niet krachtens een sociael recht?...
'f gene voor de Gemeentens, Provinciën, en
voor uwe eygendommen een recht is, waerom
is dat ook geen recht voor 'de kerk Meent gy
dat gy u moogt inmengelen in den eygendom
der kerken, omdat gy Staet zyt Indien dit zoo
is, mengelt u dan ook in de eygendommen der
gemeentens, der provinciën, alsook in de eygen
dommen der commerciale maetschappyert. aen
de welke alle gy een publiek nut toekent, ilecht-
veerdigheyd jegens allën en in alles, als hel u
belieft, en niets meer.
Aen deze valsche leering van de heeren Teseh,
Van Humbeek en andere, zouden wy nog kun-
nen voegen eene vele algrysselykere leering van
M' Orts, leering uytsluytelyk gegrond op de
socialistische wet van den 2-4 November 1789,
de welke allen eygendom zonder onderscheyd
heeft afgeschaft, en hier nog in zwang zou zyn!!!
ann. pari. séance du 7 üécembre 1861, pag.
185.Maer tot zoo verre zullen de heeren Tesch,
Frere, en andereden heer Orts niet volgen, uyt
vtees dat het met hunnen natuerlyken of com-
mercialen of 't is gelyk welkdanigen eygendom
ook zou gedaen zyn. Ook aenzien wy deze leering
van den heer Orts als eene onnoozele verblind-
Iteyd, de welke hy, buyten de Kamers, ferns-
tiglyk niet zou durven verdedigen, want terstond
zou men hem onder de oogen leggen de Arti
kelen 12 en 15 van het Concordaet, alsook alle
de Arresten, Dekreten en Besluyten hierboven
aengehaeld. Er blyft dus bewezen dat de Catho-
lyke Kerk eygenares is van het goed dat zy voor
haren Eerdienst gebruykt.
II. Kan de kerk eygenares van dit goed zyn
Om deze tweede vraeg naer behooren te be-
antWuorden, zou een boekwerk onvolledig zyn,
maer om bet kort te maken zeggen wy dat de
kerk eygenares kan zyn van het goed, dat zy
gebruykt voor haren Eerdienst, ingezien zy,
sedert het arrest van den 7 thermidor jaer XI,
een civiel beslaen geniet, en als dusdanig eyge
nares kan zyn. Om dit te bewyzen hebben wy
slechts deze vraeg voor te stellen en dezelve op
te klaren.
Hoevele en welke conditiën worden er ver-
eyscht om een civiel bestaen te genieten en ver
volgens eygendommen te konuen bezitten krach
tens de wet Deze vier
1° Eene wet die dees civiel bestaen bekrach
tigt
2° Een établissement dat een eygen erfgoed
heeft, of ten minsten de faculteyi van een te
bekomen dat item eygen zy
5" Byzöndere bestuerders verschillende van de
algemeene
4° Een overzicht op alle de werken en daden
van deze bestuerders uytgevoerd door de open
bare overheyd.
Hebben de kerkfabrieken dees civiel bestaen
en hebben zy de vier vereyschte conditiën
Ongetwyfeld Ja.
Van ten jare XI bezaten de kerkfabrieken reeds
deze vier verschillige conditiën. Hun bestaen
steunt op den Art. 76 der wet van den 18 ger
minal jaer XI. De kerkfabrieken zyn ingericht
om te waken over den onderhoud, de noodwen
digheden en het behoud des tempels, alsook
over de beschikkingen der giften. De Arresten
van 9 Floraal en Thermidor jaer XI hebben
de samenstelling der kerkfabrieken geregeld.
Tot hun eerste gebruyk zyn weergegeven alle
de niet-ontvremde goederen der kerkfabrieken,
welke niet-ontvremde goederen als de eerste
grondstof van het erlgoed der kerkfabrieken uyt-
maekten. Het besluer dier goederen is aen de
zelfde vormen onderworpen als die dei gemeente
goederen, en gevolgentlyk zyn zy ook geplaetst
onder de voogddy of opzicht der hooge adminis
trative overheyd. Dus, sedert deze arresten, zyn
alle de kerkiabrieken, wettelyk opgerecht, civiele
persoonen zoo wel en ten zelfden titel als den Staet,
de Provinciën, de Parochiën, enz. enz. Hebben
zy een civiel bestaen zy hebben recht om ey
gendommen te bezitten volgens den stand dien
zy in tiet sociael order bekleeden. Ook, kart noch
mag iemand de eygendommen der kerke schen
den of ontvremden, krachtens de Constitutie,
dewyl deze allen eygendom, van welken aerd hy
ook zy, waerborgt.
Doof al hetgeen hier voorgaet denken Wy
bewezen te hebben
1° Dat de kerk, krachtens het Verdrag van
1834 en de verschillige Arresten der Gerechtsho
ven, eygenares is van de goederen ten gebruyke
van haren Eerdienst, onder den naem van kerk
goederen
2° Dat zy er eygenares kan van zyn, krachtens
haer civiel bestaen, en dit ten zeiven titel als den
Staet, de Provineien, de Gemeentens, enz.
Hebben Mr Tesch, opsteller van het wetsont
werp op de kerkfabrieken, en M' Van Humbeek,
algemeenen verslaggever van dit wetsontwerp,
de hoofdzaek, die te regelen was uyt hei'oog
verloren, 't is spytig voor den nutteloozen tyd
en studiën, diezy aen hun werk besteed hébben.
Allen rechtschapen en treffelyken mensch, die
zich door zyne driften niet laet vervoeren, zal die
grondelooze wet overbodig, onnoodig en on-
rechtveerdig vinden. Moglen dus de heeren
ministers die onnuttige wet begraven zoo als dit
eertyds Leopold I eyschte, alsdan zouden zy
eenen akt van wysheyd en voorzichtigheyd daer-
stellen, en Leopold II niet pramen zynen overle
den vader tegen te spreken.
De algemeene vergadering van de catholyke
dagbladschryvers des lands, byeengeroepen om
te protesteren tegen de willekeurige handelvvyze
der parketten van Brugge en Kortryk, ten op-
zigte van twee Vlaemsche catholyke gazetten,
het Jaer 50 en den Catholyken Zondagheeft Zon
dag om een ure namiddag, onder voorzitting
van deu heer A. Neut, bestuerder der Patrie
van Brugge, in hel lokael der Grondwettelyke
Behoudende Vereeniging des arrondissements
Brussel, plaets gehad. De vergadering bestond
uyt mqer dan vyfiig leden. Zes scliryvers of uyt-
gevers van catholyke bladen hadden, by brieve,
hunne bytreding tot de protestatie toegezonden.
Meest al de andere zyn latei by getreden.
Na een beknopt vertoog der l'eyten, door den
Voorzitter aengeboden, besloot de vereeniging,
met algemeene stemmen, dat de catholyke druk
pers protesteren moet tegen de ongrondwette-
jyke en onwettelyke akten, aen welke de preven
tieve geregtiglieyd zich te Brugge heeft schuldig
gemaekt. Vervolgens gal' M. Verspeyen lezing
vaneen ontwerp van protestatie, welk, in de
volgende bewoordingen, na eene algemeene en
eene byzöndere beraedsluging over lederen para-
graef, aengenomen is geworden
De belgisclie catholyke dagbladschryversver-
eenigd in algemeene vergaderingte Brussel, doen
de volgende verklaring
Zwaerwigtigc akten, wacrdoor de openbare denk.
wyzc ontroerd is geworden, zyn le Brugge uytgevoerd.
ln naem der Geregtigheyd, en met hei doel om
de daders en de aenhilsers van brandstichtingen, te
St-Denys gepleegd, te ontdekken, hebben buyszoekin-
gen, strenge onderzoekingen, langdurige ondervragin
gen, aeoslag van registers en handschriften, eene pre
ventieve aenhouding, eyndelyk, in de bureelen vin
Bruysche catholyke b'nden plaets gehad.
Indien deze maetregelen, ondanks hunne gestreng-
heyd, wettelyk verschoonbaer waren indien zy van
aerd waren om het on^artyriige onderzoek der waer-
heyd te begunstigen, zouden wy de magistratuer in de
uytoefemng harer wettige bevoegdheden eerbiedigen
maer de klaerblykelykheyd der fevten zegt, en den
tekst der wetten roept lietde handelvvyze, die men
ten opzigte der uytgevers van 't Jaer 30 en van den
Gatholyken Zondag, evenals ten opzigte der opstellers
van luetslgemeld blad, gevolgd heeft, verkrachten de
grondwettelyke vryheyd der drukpers en hebben geene
lationneele of geregtelvke veiwantschap met de te Sl-
Denys gepleegde misdaden.
Het dekreet van 1831, de daer opgevolgde akten
welke het volledigcn en wyzigen, bepalen duydelyk
bet geval, waerin de preventieve aenhouding in zake
van drukpers wettelyk word er is een misdryf noodig,
dat eene ergere straf dan die des gevangs medebrengt
bovendien moet de aenhilsing tot dit misdryf regtstreeks
gedaen zyn. Nu, liet is radikael onmogelyk in hel
artikel van 't Jaer 3 eene onregtslreeksche provocatie
tot een hoegenaemd misdryf te ontdekken, nog minder
eene regtslreeksclie aenhilsing, dit wilt zeggen, onder-
rigtingen, raedgevingen, zinspolingeu zelfs, strekkende
om derde persoonen tot de overtreding der wetten uyt
te lokken.
Dit is genoeg te zeggen, datwy de preventieve
aenhouding des uytgevers van '1 Jaer 30 beschouwen
als. gedaen tegen de vryheyd der drukper3 «n der per-
soonlyke vryheyd, en wy achten dit feyt des te erger,
daer de aenhouding des heeren Van den Berghe-Denaux
geduerd heeft tot nadat den schryver van het beligte
artikel door de justitie gekend was.
Om dezelfde reden protesteren wy tegen de huys-
zockihgen, de knevelende doorsnuflelingen en in be
slagnemingen gedaen by denzelfden uylgever van
7 Jaer 30, by den Èytgever van den Catholyken Zondag
en van het Bruysche Vrye, by den heer proost Van
Becelaere.
De wooust is onschendbaer. Dit is eene der
groole princiepen van ons Öpenbaer regl, en dit prin
ciep moet maer wankelen, als een hoog belang, de
maetscbappyelyke veyligbeyd, het beveelt.
Nu, wat heeft dit belang gemeens met de maatrege
len, welke wy aen 's lands aendacht aenduyden Wat
had de justitie le welen, wie de namen zyn der brief-
wisselaers, wier schriften buyten 't bereyk zyn, van allo
ernstige beschuldigingen Wat had 2y"le zien in do
mrigtir.g van deze of gene uytgave wat moest zy
weten van hare opstellers, van hare eygenaren Waer-
toe, eyndelyk moestcB de registers der inschryvens in
beslag genomen en overzien worden
Deze toepassing van regterlyke strengheden, tegen
de drukpers gedaen, neemt, bovendien, een le erger
karakter aen, daer ze plaets heeft na de verminking
van het wettelyke grondbeginsel van de onafstelbaer-
heyd der magistraten, en in de omstandigheden, won
derbaar geschikt is om tot verwondering en w»ntrou-
wen aenleyding le geven.
Het aengeklaegdc artikel van 't Jaer 3D És den
4 july verschenen liet Wierd onmiddelyk aengeklaegd
door het gewoon orgaen des kabinelsmen vervolgt
het enkel twee maenden en half later wanneer de
eerste uylslagcn des onderzoeks de politieke berekenin
gen schenen ie verydelen, welke de ministerieële party
aen de brandstichtingen van St-Denys hechtte. Zonder
linge toeren zonderlinge loevalligheyd Hoe komt hel,
dat deze gewaende aenhilsing zich na zulk lang tydver-
loop doet kennen, en zoo g'heel juyst om de verhopingea
van het doclrinarismus het haer ontbrekende voedsel
te geven Men heeft, overigens, in gansch den loop
van dit incident, tusschen de officieuze drukpers en
het parket eene bestendige gelykheyd van rienyvyzo
kunnen opmerken, voor welke "men veel goeden "wil
noodig heeft om ze aen de grillen van het toeval loc ie
schryvcn.
Al deze omstandigheden, en meer andere nog,
op welke liet onnoodig is hier aen le dringen, maken
'l ons ten pligl, op eene krachtdadige manier tegen de
handelwyze van de parketten van Kortryk en Brugge
te protesteren.
Wy evschen de volheyd van de grondwettelyke
waerborgen der drukpers onze eyschen gaen niet
buyten hel gemeen regtmaer wy eyschen ze in al
hare volheyd, gelyk men ze nog onlangs erkende in
den persoon van twee dagbladschryvers, voor 7 Assi
senhof van Braband gedaegd, en door dit Hof vryge-
sproken.
Indien de akten, die té Brugge gepleegd zyn,
moesten herhaeld worden, en de verhoudingen vaneen
3telsel nemen, zou het met de vryheyd der drukptr»
gedaen zyn, en wy zouden terugzien die processen
voor strekkingvdie kwellende vervolgingen, dat beheer,
waervan de gehate willeheurigheyd niet de geringste
grief onzer voorgangers tegen bet Hollandsche gou
vernement was. Het is dus noodig deze pooging tot
herstelling van 7 beheer Van Maanen in haer begin
tegen te houden, aen welke pooging men een byzondir
gevvigt heeft gegeven door een waerlyk theairael toe
stel en door eene ongewoone oiitplooying der openbare
rnagt.
Dit is het doel dezer kalme, doordachte protestatie,
doch welke het sterke gevoel van ons regt wel zai
weten krachtdadig te maken. Wannet-r den nederigslen
uytgever eens dagblads, wanneer den nederigslen
schryver gekrenkt is in de regten, welke de Grondwet
en de wetten hem waerborgen, zyn al de dagblad
schryvers door denzelfden slag in hunne vryhevd 6n
vveerdigheyd getroffen. De zaek van eenen enkelen
schryver word de zaek van allen, en 7 is hunne pligl,
hunne eer, hun belmig, die te verdedigen.
Die pligl komen wy vervullen.
Wy sturen onze protestatie vooreerst naer het ver-
antwoordelyk bewind, van hetwelk de magistraten var»
Brugge en Kortryk afhangen. Het is de wezenlyko
schuld onzer grieven, en 7 is van hen, dat wy voldoe-'
ning vorderen.
Wy doen eenen oproep tot de Wetgevende Kamers,
natuerlyke bewaersters der Grondwet en der wetten
van het Belgische volk, en wy vragen baer, de onver-
jaerbare region der drukpers te vrywnren.
Wy beroepen ons iusgelyks op het land, dat de
justitie zelve beoordeelt, gelyk hel de ministers acn-
en- afstelt.
Eyndigende, achten wy het ons ter» pligt, onze
dankbaerhcyd te bewyzen aen da al te zeldzame libé
rale dagbladen, die, in den persoon hunner tegenstre
vers, regten hebben willen verdedigen, welke wy aen
de Wet, voor al de Belgen gemeen, ontleenen.
Gedaen te Brussel, den 11 october 1868.
Snieders, J. Staes, opstellers van het Handehhlad en
den Huysvriend, te Antwerpen
Sassen. Journal d'Anvers;
V.-J. Dumoulin, Kempenlandte Herêïithals
L. Taymans-Nezy, Gazette van Lier;
A. Willems, Den Kempenaer, te Turnhout
Ryckraans-Van Deuren, uytgever vau Lu Dyie, te Ste
chelen
E. en J. Van Moer, opstellers vüd den Mechelsche Courant.
én den Ware Volksvriend
Eng.' Erébe, hoofdopsteller van den. Journal de Brnxelks-
Alexander belmer, Journal en Courrier de Bruxclles
Oscar Delmer, Belgique
P. Rossel, ilessager du Dimanche
H. Goemaere, uylgever van den Counter de Bruxelb*
P. de Gerlache, bestuerder van deu Caiholique
Leon Arendt, opsteller, id.;
Ed. Terwecoren, bestuerder van de Précis hikbriguefi
Hector de Condé, Cloche du Dimanche
M. Renard, id.;
Jules Nollée de Noduwez, uytgever te Brussel
Victor Devaux, Revue générale
Woeste, advt.
A. Coppin
Xaveer Havermans, uytgever van de Vlaemsche lijding*
Cnsimir' Coomans, opsteller vyn la Paix en van Ut Justus
Willem,Lebrocquy, inetiwsschryycr, te Brussel
G. Adriacns, opsteller vao de Tydt vao do Qizclle
Louvain, eo sao hel Vëéerlfittd
Emmanuöl Despfcl. Ferdinanfi, ópsloHer varr do Gazette
de Nivdlcs