25 le Jaer. Zondag, 29 November 1868. i\° 1165. VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRANKS 'S JAÉRS. DEN GODSDIENST FRANCMA CONSSEC TE. Ziel eens ROZA BERTEUIL, Weihoe Want, Doch.... Dend. 5-20 7-20 8-36 42-25 3-43 6-20 1 Gend, (6-05 vrvdag) 7-< 6 E 8-34 8-50 42-25 Lokeren 5-20 7-20 8-36 12 25 3-43 6-20 1 42-46 3-15 G-20 0-41 9-26 Brussel. 8-0° 8-35 (E4 23k1) 9-43 12-42 1-44 j| Brugge, Ostende. (E 7 06). 8-50 12-46 6-41 E 2-50 5-48 (E le 2e 3C k') 5-53 h-35 8-55 Doornyk, Kortryk, Moesereen, Ryssel (langs Mech. 5-20 7-20 8-00 8-35 (E l 23kl) 8-36 9-43 g Gend) 7-06 (EDooru. uitg 8-50 12-46 3-15 E 4-14 E 2-50 3-43 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-51) 1 6-41 Aniw. 5-20 7-20 8-00 8-35 E 8-36 9-43 E 1-44E Doorn Rvss. (langs Ath) 8-00 O-Oft Aih 5-53 2-50 3-43 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-51) Sj alleenl. tol Korlryk Zalerd. Zond. en Woensd. Leu v. Thienen Luyk Verv. Landen. 5-20 (7-20 ij Ninove, Geersb. Alh, 6-40 8-00 (42-12 Doornyk 8-35 E) 8-36 9-43 42 12 4-14 E 3 43 (6-2'» E i uytg. 2-50) 5-53 (8-55 Ninove.) 4e2ekl. van Thienen) (8-35 8 55 E 1 2 kl.) Bergen, Quiévrain, 6-40 8-l)f 42 42 2-50 5-53 VAN ANTWERPEN NA ER: Lokeren, Gend, 7-30 9-00 E 41-00 2-30 5-00 E 0-00 7-30 VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 E 10-50 2-30 5-35 E 0-00. Te Lede slaen al de konvoys uytgenomen de Expres. Te Idegem en Santbergen staen al de konvoys. - Te Gyseghem staen stil al de konvoys. Te Denderleeuw staen al de konvóys uytgen. de vertrekken van Brussel 6-30 8-4 0 12-06 6-00 0-00 en uyt Aelst 8-35 1-14 5-48 5-35. Afrcys van Denderleeuw naer Ninove. 9-12 's avonds. VAN LOKEREN NAER Dendermonde, Aelst, 7-05 9 40 44 00 4-55 5-00 7-30 Ninove, Geeraerdsbergen, h, 7-05 44-00 4-55 0-00 5-00 (7-30 Ni ivove VAN ATH NAER Geeraerdsb, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-55 40-30 4-45 4-36 7-50. Lessen, Geeraewisbei'gen, Ninove, Aelst 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50. Brussel (lang Denderleeuw) 6-55 40-30 4-45 4-36 7-50. Gend, Brugge. Oslende (langs Aelst). 6-55 40-30 1-45 4-36 7-50. van Ronsse naer Audenaerde, gend. 8-05 41-25 3-20 4-25 8-22. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-28 8-40 44-20 42 06 2-10 5-45 6-00 8-20 Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-28 11-20 2-40 5-45 (8-20 Ninove.) VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-35 41-33 00-00 2-«4 5-29 8-00 Aelsl 7-35 9-55 11-33 00-00 2-24 5-29 8-00 0-00. W* VAN braine-le-comte naer: Engh, Geer, Sol, Gend, 6-52 9-06 44-08 2-08 4-28 5-27 8-05 van gend naer Soltegém, Braine-le Comte, 6-05 8-10 E 9-40 1 1-28 2-20 7-00 E Unique Siiunt. AELST, DEN 28 NOVEMBER 1808. EN DE Ingezien al 't geweld, al de verderlmiddels, al de listen, al de verleydingen die tegenwoordig in 't werk gelegd en gebruykt worden om de religie te bevechten, om baren invloed te ver lammen, om hare heylzame werkingen te ver- Hinderen. Ingezien de onheylspeJIende samenzweering tier belle met de boozen dezer aerde. Ingezien de uytgeslrekiheyd der magt waer- over 't kwaed beschikt en die liet met eene zoo iloorslepene arglistigheyd gebruykt. Ingezien, met een woord, liet scliroomelyk zedebederl'dat in al de klassen der samenleving ïusluypt, door slechte gazetten, door vuyle schrif ten, door scliandige volksbibliotheken, door eer- looze theaterspelendoor smeerige openbare ma kei ar yen van ontuclit, door walgelyke karika turen en zinnenbekorende printen enz Ingezien dien geweldigen stroom van verbees tende sclielmeryen die tegenwoordig met eene vertiendobbelde woede tegen Kerk, Godsdienst (mi Zeden klotst, is er zekerlyk veelte vreezen dat den Godsdienst met zyne heylzame leeringen liier veld en grond zullen verliezen, te meer omdat de catholyken eeuen zeer geruymen tyd te goed, te toegevend, Le onverschillig hebben geweest ■<3ii de verdertlyke francmaconssecte te veel op iiaer gemak dit alles hebben laten bewerken en iiaer allengskens magtiger om magtiger hebben JaLen woidenMaer is dit ongelukkiglyk te vreezen, er hoeft echter niet gewanhoopt te wor- ilon dat dien kanker ongeneeslyk is, of dat hy Kerk en Godsdienst zal verslinden integendeel, hoe groot het kwaed ook zy, liet kan hersteld worden, door eene opregte en moedige terug keering tot liet goed, do'or eene krachtdadige hervattingder tot nu.toe eeuigzins verwaerloosde middelen, door eenen onverbrekelyken wil van 't kwaed te bevechten en bet in zynen verwoes tenden gang te keer te gaen, al, voor de uytbrey- ding van 't goed, de middels te gebruyken juyst tegenovergesteld aen de middels die de boozen gebruykt hebben ter uytbreyding van 't kwaed. Ja, en dit durven wy zeggenzonder vrees van niet te gelukken, er zyn middels tegen 't kwaed, middels voor 't goed, middels die 't kwaed zullen overwinnen en 't goed doen zegepralen. En waer zal men die middels vinden Inde Kerk, in de Waerbeyd, in den Gods dienstDaer moeten wy ze zoeken, daer alleen zullen wy ze vinden, doch wy moeten die middels daer zoeken met regtzinnigheyd, en Uereyd zyn om ze met leerzaemheyd, met onder werping, met volle vertrouwen en eenen bran denden iever aen te nemen en te gebruyken. til Holland, in 't voorheen zoo verketterd Hol land, is de geestelyke orde hersteld en onze broeders hebben daer hunne bisschoppen, hunne seminarien, hunne catholyke scholen, hunne religieusen enz. DE ZUSTER V AIS LIEF D A D1GH EYD. Langzaem en knkend ging de poort loe. Den vrem- deling bleef nog een oogenblik peynzcnd staen, en her nam daerna traogzaem den weg naer zyne vvooning, terwyl hy in zichzelven zegde Ja, daer binnen in die stille, aen God gewyde plaels, daer men niets dan gebeden stort en arme weezen verzorgt, daer heerscht reyn genoegen, geluk en vrede, welke 't schyngenoegen der wereld moet mis sen. Waerom kan ook myn hert dien vrede niet genie ten Waerom is myne ziel steeds beangstigd llelaes Eenige jaren later lag eenen vremdeling, die niemand anders was dan den gopensionneerden kolonel Lemont, op het smerlbed uytgestrekTen worstelde met de dood. Een zekeren angst vervulde zigtbaer zyne ziel, daer hy zich nu weldra voor de poorten der eeuwigheyd zou bevinden. Eene religieuze zat by het bed zy bad en weende. Op eens scheen het gelaet van den stervenden een wey- nig opgehelderd en hy voelde eenige kalmte in zyn hert opryzen. Hy bragt zyne vermagerde hand aen bet bleeke voorhoofd, als wilde hy zich iets herinneren. Amerika doet reuzenstappen van vooruylgang in 't catbolyk geloof; alle dagen worden er nieuwe catholyke parochiën ingerigt en ryzen er catholyke bisdommen op de puynen van het protestantismus kerken, kapellen, kloosters en andere ontelbare gestichten spruyten uyt den grond de catholyke geloofsleer omvat reeds in •hare uytgestrekte ermen een zoo verbazend getal mensclien, dat het protestantismus bleek word van schrik en zelf belyd dat de catholyke religie eerlang zyne uytvaert zal vieren. In den Oosten ziet men gansche streken te gelyk naer den schoot der Catholyke Kerk weêr- keeren. Het grieksch schisma en hei protestan tismus smilten er weg gelyk den sneeuw voor de zon. Engeland, die oude sterkte der dwaling, dit vreeslyk arsenael van vyandschappen legen de catholyke religie, dit zelfde Engeland is ryp ge worden voor eene schitterende bekeering. Het zyn de dommerikken of de onwetenden niet die 't voorbeeld geven 't is de hertogin van Kent, moeder der koningin Victoria 't zyn de leeraers der universiteyt van Oxford, 't zyn talryke luther- aensclie of ealvinische bisschoppen en dominés welke, in weerwil hunner scliroomelyk vette jaervvedden en de schitterende eerambten waer- van zy omgeven zyn, tot de Catholyke Kerk en haer zuyvèr licht komen. De dwalende staetskerk is op het punt van in Ierland gansch en voor al tyd in te storten. Pruyssen, bet verLhuterd, liet verZwingeld, bet verCalvynd, liet geVollairiauiseerd Pruyssen, dien vervuylden nest van kettersch onkruyd, sedert dat liet onze zusters van liefde op liet slagveld vaft Sadowa aen 't werk gezien heeft, spreekt niet meer als met den grootsten eerbied van de catholyke religie en van zyne heyligheyd den Paus Was onzen klergé, waren onze religieusen oovt zoo deugdzaem, ooyt zoo geleerd, ooyt zoo ieverig? Op welk tydstip was er eene zoo onver- brekelyke eendragj, tusschen de Bisschoppen en den Paus.van Hoornen Is 't op onze dagen niet dat men de societevt van S-1 Vincentius a Paulo, den Sl Pieters-penning, waeraen de Joden zelve zonder schaemte meewerken, heeft zien opreg- ten Is 't van bier en elders niet dat er zouaven in overvloed naer Roomen trekken om den stoel van Petrus te gaen verdedigen En men durft zeggen dat de catholyke religie haren tyd gehad heelt, dat zy versleten is Heeft men dan de afkondiging van het heylig leerstuk der Onbevlekte Ontvangenis vergeten, dat gansch de aerde verblyd en in de uyterste bewondering gebragt heelt Men ziet de catholyke religie in volle werking in 't ntidden van ons't is zy die verdient de volksparlementen, de raden der koningen en prinsen, de hyeenkorasten der gouvernementen bezig te houden 't is de religie die verdient al de opofferingen der goeden en al den haet der boozeij, te doen ontstaen 'tis zy die le gioenen priesters en religieusen vormt't is zy die naer Roomen honderde bisschoppen en duy- zende geloovigen uyt de vier boeken der aerde byeenroept, om de martelaers van Japonien en Gorcum heylig te verklaren, om de marteldood van Petrus le vieren 't is de religie die duy- Hemelzegde hy eensklaps, terwyl hy de reli gieuze nauwkeurig beschouwde, zyt gy Roza niet die ik eens op de Notre-Datne-kaey zag Dezelfde, mynheer, antwoordde de Zuster vun liefdadigheyd men heeft my onderrigl dat gy gevaer- lyk ziek waerl, en ik ben gekomen om u in uwe laelste stonden nog myne erkentenis le bewyzen en voor u le bidden. Dit schenkt my troost, voegde hy er zachtjes by, terwy; eenen traen van nendoeriing in zyne oogén pe- relde. Ik gevoel dat ik welhaest zal sterven, zegde hy verder. Nooyl, in geen enkelen veldslag, te midden van kanonsbollen en kogels, ben ik verschrikt ge weest, en nu echter, nu de eeuwigheyd my gapend aenstaert, nu verschrikt my de dood. Mynheer, antwoordde de religieuze, neem uwen toevlugt lot de troostmiddelen van den godsdienst, die zullen u sterkte inboezemen, om de lange reys naer de eeuwigheyd te ondernemen. Ik zal eenen priester gaen roepen, en dezen zal u moed en magt brengen om de dood, even als op een slagveld, in hel aenschyn te zien zonder te verbleeken. Dit kan zyn, doch laet my deswege gerust, en roept niemand. Ach, heb medelyden met u zeiven, met uw eeu wig geluk, ik smeek er u om, zuchtte de Zuster met gevouwene handen. Myn kind, laet my gerust, sprak den ouden krygs- zende missionnarissen zend naer de versiafge- legene streken dei aerde 't is zy die in 't mid den van het krakend en bulderend helorkaen, zich kalm en bedaerd bereyd om een algemeen concilie onder d'oogen van den 80 jarigen Pius IX te houden, 't is die religie die haren tyd ge had heeft en versleten is O rampzalige goddeloozen, g'en weetniet wat ge zegt! Ziet 1 aer reeds versclieyde jaren dat de revo- lutionnairen Roomen willen overweldigen; reeds tweemael met de pauselyke kazernen te onder- myneii om d'Eeuwige Stad in de lucht te doen springenEn nogthans zy staet regt 'T is de voorzienigheyd die er op waekt. Wat peyst er de francmafonssecte van, zy die gedurig de uytvaert van 't Catholicismus zingt Wat ontbreekt er tegenwoordig aen 't Ca- tliolicismus He Wetenschap Wel wy hebben bier onze catholyke univer siteyt van Leuven en een legioen groote, vve- zenlyke diepgrondige geleerden. De Kunst Daerin is 't Catholicismus alle andere secten verre vooruyt. De Welsprekendheyd Zy spreekt door de monden van Ravignau, van Lacordaire, van Felix, van Montalembert, van Hyacintbe, van Üupanloupen talryke andere. Het gezag van schitterende mannen Wel 't Catholicismus heeft voor verdedigers den rationalist Thiers', den protestant Guizot, de geleerdste protestantsche gezaghebbers van Engeland Eene zaek ontbreekt aen de catholyke religie, ten minste in eenige landen, en die eenige zaek is de vryheyd En wat er daervan liet schandigste is, is dat deze die haer dé vry heyd weygeren, juyst deze zyn die zich LIBÉ RALEN noemen en de onbegrypelyke pretentie opperen liet mouopolium der vryheyd te heb ben 1 Maer eyndigen wy voor vandaeg met te herhalen 't geen eenen grooten redenaer weieens zegde dat den tyd den eersten minister is nan God in hel departement dezer wereld. Dit is waer, den tyd zal vooruytgaen en de catholyke reli gie met hemMaer de catholyken in massa moeten in liern de middels zoeken en gebruy ken om dit doel te bereyken. Indien wy den definitiven triomf der Kerk niet zien, andere zullen hem na ons zien. De Goddelyke belofte is daer, en deze is onfaelbaer. Den grooten slimmerik uyt Verbond lieert zich, over acht dagen, in zyne hemdsmouwen gezet om, naer gewoonte, nen grooten slag in den wind te slaen. Ja, slagen in den wind geven, daervan is hy liefhebber, omdat hy daerloe zyne paphersens niet moet spannen. Maer eene stellige discussie aenvallen en uvthouden, daer houd hy niet van, dil gaet hem niet ineê, niet waer. slimmerik man, en deed eene beweging met de hand, als wilde hy de goede religieuze verdryven. Ach, verzoen u met God spreek uwe biecht aen eenen priester, zooals zoo vele krygslielden gedaen hebben, zooals Napoleon zelf gedaeii heefi, voegde er de religieuze geesldriflig by. Dit woord scheen den kolonel le treffen. Napoleon zou gebiecht hebben, hernam hy na een oogenblik stilzwygen. Ja, myn dierbaren weldoener, sprak de Zuster, en hy is te SI. Helena als christen gestorven, met den naem des Zaligmakers op de lippen. Roza, gy oyerluygt my, gy wint, sprak den ster venden ik geloof in God Laet eenen priester roepen Ik wil sterven gelyk onzen keyzer gestorven is. Genadigen God, nu is niynén wenseh voldaen nu ben ik gelukkig, zeyde de zuster in zich zelve dank. eeuwigen dank zy U, dat gy myne bede hebt verhoord. Eenige minuten later trad eenen gryzen geeste- lyken de kamer binnen. Hy scheen eenigzins ontsteld toen hy den stervenden bezag. Hy beschouwde Item nauwkeurig, en riep toen eensklaps uyt Hentelmyn ouden vriend Kolonei Lemont ker.l gy my met meer Denk slechts op Austcrlitz, waer ik als aelmoescmer aen uwe zyde stond, toen eenen kanonskogel nw peerd medesleepte. O, gy zyl den eerweerden heer Durand, nu herin» Hewel, liefhebber, laet ons eens zien waervoor gy u zoo oipooia in d'hemdsmouwen hebt gesteld. Ziende dal gy, sedert eenige weken onze catholyke bevolking zocht te foppen, met haep op te willen draeyen dal men kan waren christen zyn zonder catholyk te wezen, en dat de liberhaters van uwen kaliber betere christenen zyn dan de catholyken, hadden wy u eens voor goed dit christelijk masker willen aftrekken, in stukken scheuren en u naer den kop roeyen. Eu wat hadden wy daerloe gedaen Wy hadden u bewezen dat er maer een waer christi- mismus is, te weten, hel catholicismusdal de liber haters en al degene die de Catholyke Kerk verloochenen ook ter zelfder tyd Christus verloochenen, en volgens de getuygenis van Christus zelf, niet meer mogen aen- zien worden voor christenen, maer wel voor heydaten an publican en, 't is le zeggen, voor vry denkers en lief hebbers der vrije zedelecrEn wat hebt gy daerop geantwoord?Geen enkel woord, niet waer, slimmerik Wy hadden u bewezen dat gy het protestantismus aen de vreesachtige liberhaters aenbied als eene brug om gemakkelykcr over te gaen van het liberalismus tot de vrydenkery... En wal hebt gy daerop geantwoord Geen enkel woordje, niet waer, slimmerik Wy hadden u bewezen dat den overgang van het liberalismus tot het protestantismus en tot de rrydeiikcry zeer gemakkelyk 13, vermits alle.dry die secleu voort- spr.uyten uyt het zelfde princiep, te weten het vry onder zoek... En wal hebt gy daerop geantwoord Geen enkel wooideken, niqt waer, slimmerik Wy hadden u bewezen dat het liberalismus zoowel als hel protestantismus en de vrydenkery voor noodzake- lyk gevolg heeft de vrye zedeletr of de morale indéjien- En wat hebt gy daerop geantwoord Geen enkel woord met waer, slimmerik Wy hadden u bewezen dat de jnrigting van liberale scholen een onfaelbaer middel is om de jongens en de meysjes onzer catholyke familien op uwen leest te schoeyen, om ze in de vrydenkery en vrye zedelecr op te brengenEn wat hebt gy daerop geantwoord Geen enkel woordje, niet waer, slimmerik Er, waerom is het dan dat den slimmerik, zich zoo zw ierig in d'hemdsmouwen heelt gezet Alleenelyk om te vertellen dat wy den godsdienst met den kier (jé, het christianismus met hel catholicismus, en het liberalismus met het protestantismus zoeken te ver warren 0 den oolyftaerd Maer zal men ons zeggen, by moet toch eenigzins hebben doen zien waer by' die zoogezegde verwarring vind Niemendal ie, den slimmerik slibbert daer zoo stilte- kens over als Ity tnaer- kan, en is met eenen T gal uyt om zich lathsniglyk te gaen wegstekett achter nen an deren konfraterDiscuteert gv dan'met zoo nen ellendigen schryvelaerMaer dat den sehaemtevry zich maer wegsleke met zyn chrislelyk masker, wv zul len bent algelyk wel vinden en zyn masker op zynen neus tn stukken trekken. Ha wie zou dit ooyt hebben durven peyzenwie zou ooyt gedacht hebben dat dien sehaetnlevrv zou hebben durven voor den beetel komen met een ehristelvk ™askerJ!Weihoe meent gy dan dat gy met of zonder masker van iedereen niet gekond zvt zoo wel van binnen of van bpvtcn 1 Meent gy dat gy u beter kont maskeren voor 't inwendige dan voor 'l uylwendige En wat zou het u baten n to maskeren voor 't uylwendige? Als gy ecu masker op uwen grooten smoel zoitd hebben, zond gv dacrom min gekend zyn Zou men u niet kennen aen 't ove rige van uw vierkantig korpus Nen papbuvk gelyk nen boterkern en kalfsknten steekt uien immers'zoo gemakkelyk met weg, ten zy' men een masker voor g heel t lyf zou nemen. En nog zou 't moeyelyk wezen om u niet le herkennen. Nen gaey immers kent men niet alleen aen zyne pluymen, maer ooit ner ik het my, zegde den zieken, terwyl een lieten glimlach op zyne lippen zweefde. Dit is juyst heden 3'2 jaren geleden, dag op dat» sprak den geestelykeu. En ik gevoel dat ik heden, op dien sohoonen ver- jaerdag, zal sterven, hervatte den kolonel. En dozen dag zal voor u nog den sehoonslen van allen zyny hernam den gryzen priester gv gaet heden eene groote overwinning behalen immers gv tram met God verzoenen w E 81 u Ik ben bereyd. Den ouden krygsman sloeg drvmael op zyne bor«( en begon met tranen eene belydeuis die hy' in berouw eyndigde. Nu ben ik niet meer bevreesd, zegde hy, en ver hief het hoold met (ierheyd onder de hand die' hem dó absolutie gaf, en vervolgens de H. Teerspvzé toediende Gy hebt nty de magt en den moed wedergegeven zoo als die goede Zuster Roza hel my voorzegd had. Goed gezegd, mynen vriend sprak den eerw heer Durand, gy moet niet meer vreezc-n, want heden zult gy hel hemclsch Austerlitz gewonnen hebben Hy zweeg, knielde neder en bad. De religieuze en de dienstmeyd van den huyze, die op dil oommblik binnentraden, volgden zyn voorbeeld, Eenige slonden later liet tie dienstmeyd eeneD snyóenden git g0i0 nel Lemont had hei lydelvke met het eeuwi-e ver" wisseld. EYNDE. er"

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1868 | | pagina 1