■iJ»'1'' Jaer. Zondag, 15 December I8G8. N" llfiil.
VERTREKUREN UYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN:
6 FRANKS 'S JAERS.
WETENSCHAP EN
GELOOF.
Ter zaek.
Welnu,
Ten Tweeden.
GEMEJENTERAED.
KAMER.
Dend. 5-20 1-20 8 30 12-25 3-13 6-20 ffi Gond, (6-05 vrydag) 7-' 6 E 8-31 8-50 12-25
Lokcren 5-20 1-20 8-36 12 26 3-13 6-20 12-46 3-15 6-20 6-41 9-26
Brussel. 8-01 8-35 (El 23 k') 9-43 12-12 1-14 §j Brugge, Oslemle. (E 7-06). 8-50 12-46 6-41
E 2-50 5-48 (E la 2e 3® k') 5-53 8-35 8-55 Doornyk, Kortryk, Moescroen, Ryssoi (langs
M eel). 5-20 1-20 8-00 8-35 (E 1 2 3 lil) 8-36 9-43 Geild) 1-06 (EDoorn. uiig.) 8-50 12-46 3-15
E 1-14 E 2-50 3-13 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-51) M 6-41
Anlvv 5-20 1-20 8-00 8-35 E 8-36 9-43 E 1-14E i Doorn. Ryss. (langs Alh) 8-00 0-00 Alh 5-53
2-50 3-13 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-5!) ffi alleenl. tol Korlryk 7-aterd. Zond. en Woensd.
l.euv. Thienen I.uyk Verv. Landen. 5-20 (1-20 ja Ninove, Gnersb. Alh, 6-10 8-00 (12-12 Doornyk
8-35 E) 8-36 9-43 12 12 1-14 E 3-13 (6-20 E j§ uylg. 2-50) 5-53 (8-55 Ninove.)
le 2® kl. van Tliienen) (8-35 8 55 E 1 2 kl.) Bergen, Quiévrain, 6-10 8-01'12 12 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NAER: Lokeren, Gend, 1-30 9-00 E 11-00 2-30 5-00 E 0-00 1-30
VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 4-40 1-20 9-30 E 10-50 2-30 5-35 E 0-00.
Te Lede slaen al de konvoys uylgenomen de Expres. Te Idegem en Santreroen slaen
al de konvoys. - Te Gvseghem slaen stil al de konvoys. —Te Denderleeuwstaen al de konvoys
uylgen.de vorirokken van Brussel 6-30 8-10 12-06 6-00 0-00 cn uytAelst 8-35 1-14 5-48 5-3n.
Afrcys van Denderleeuw uaer Ninove. 9-12 's avonds.
VAN LOKËRËN NAER
hendermonde, Aelst, 910 11-00 1-85 8-00 7-30
Ninove, Geeraerd3bergen, Ath, 7-08 41-00 1-55 0-00 5-00 (7-30 Ninove.)
VAN ATH NAER
Geeraerdsb, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-55 10-30 1-45 4-36 7-80.
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-55 10-30 1-45 4-36 <-50.
Brussel Hang Denderleeuw) 6-55 10-30 1-45 4-30 7-50.
Gend, Brugge, Ostende (langs Aelst). 6-55 10-30 1-45 4-36 7-50.
van Ronsse naer Audenaerde, gend. 8-05 11-25 3-20 4-25 8-22.
VAN 6R0SSEL NAER
Aelst, Gend, 6-30 E 1 2 3 kl.) 7-28 8-10 11-20 12 06 2-10 5-15 6-00 8-20
Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-28 11-20 2-10 5-15 (8-20 Ninove.)
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-38 41-33 00-00 2-94 8-29 8-00.
Aelst 7-35 9-58 11-33 00-00 2-24 5-29 8-00 0-00.
van brainE-Le-comtè NAER; Ëngh, Geer, Sol, Gend» 6-52 9-00 11-08 2-08 4-28 5-27 8-05
van gend Naer Sottegem, Braine-le Comte, 0-08 8-10 9-10 11-28 2-20 7-00 E
CTilque Suum.
Den DENDIiR-BODE zal tol 51 Decem
ber 1868 gratis ijezonden worden, aen al degene
<lie zich voor 'l jaer 1869 willen abonneren.
AF.LST, OEN 12 DECEMBER 1868.
tip onze dagen dat de franemaQons-liberbalers-druk-
toers onophoudelyk en op alle manieren bet catholyk
geloof aenrand en, door alle soorten van leugens on
dtogredens, zoekt verachtelyk te maken en te vernie
tigen, zal bet zeker niet ongepast zyn hieromtrent
eéiiige waerhcden te geven uyt den merkweerdigcn
herderlyken brief van Mgr. Dechamps, aertsbisschop
van Mechelcn, overdc groóté dwalingen van onzen lijd,
waerheden welke de bedriegeryen en verleydingsmid-
delen der goddelooze liberhaterspers vergruyzeu en in
den wind slaen.
Wy roepen de aendachl onzer geëerde lezers op deze
waerheden en verzoeken bun dezelve wel te onthouden,
zy zullen mcermacls in 't geval zyn met dezelve de
bedriegers, de verleyders, de vyanden van ons beylig
calholvk geloof den bek ie konnen stoppen en over
do weerde te oordeelen van de smaedarlikels, leugens
en lasteringen legen 'i geloof, waermeê de kolonnen
der verderflyke liberhaterspers alle dagen opgevuld
zyn. Thans
Een der groote vraegpuiilén, wélke Mgr. Decbamps
aenraekt is de nauwe verwantschap welke er besteel
Uisschen weienschap en geloofeene verwantschap
die onze hedendaegsche geleerden gedurig willen loo
chenen, om te doen gelooven dat de Kerk geene vveteu
schap, gecne kennis, geenc verlichting gedoogt.
Integendeel, deze verbintenis Uisschen wetenschap
en geloof is zoo innig, dal de eene het andere zoekt.
Alleen bet Calholidsmus wcérslaet de proef der wezen-
lyke wetenschap, terwyl in andere godsdiensten hy,
die geleerd word, ook ophoud te gelooven. De waer
heyd kan de waerheyd niet tegenspreken.
Welke chrisleiie waerheyd, vraegt Mgr., heeft oovt
door wetertschappelyke ontdekkingen geleden Geene
enkele. Indien gy twyfelt, vraegt het aen Descartes,
Leibnitz, Pascal, Copernicus, Galilee, Cuvier er. ande
ren. Wel verre van te verbleeken by het licht der
wetenschap, vind het geloof altyd nieuwe en kracht
volle bevestigingen in hel werk der geleerden.
En ter dezer gelegenheyd werpt Mgr., de domme en
valsche aenhalingen onzer doctrinaire pers om, die ons
gedurig, in antwoord op de hoogere beweering, de
veroordeeling van Galilee door het Pausdom aenhalen,
omdat hy de bewegiug der aerdc en het slilslacn der
•zon leerde.
Laet het ons hier herhalen het Pausdom heeft het
stelsel van dien geleerden nooyt veroordeeld, wel in
tegendeel
liet stelsel, door Galilée gevolgd, wierd 139 jaren
vóór hem, te tloomen aen de Hoogesohool onderwezen
door Nieolaes de Cusa en dezen laelslen, wel verre van
veroordeeld te worden, wierd door Paus Nikolaes V
integendeel tot het kardinaclschap verheven.
Copernicus onderwees dit zelfde stelsel te Roomen,
omtrent den jare 1500, voor een auditorium van 2000
leerlingen, en wierd nadien lot kanouik te Konings
bergen in Pruysen benoemd, terwyl Gelio Galganini,
die zulks omstreeks 1518 deed, lot apostolischen pro-
tonotaris wierd verheven, en den eerslgenoemden zyn
werk aen den Paus opdroeg.
Galilée kon dus door bet U. Officie niet juyst om dat
stelsel veroordeeld worden, en overigens nooyt wierd
die beslissing door de Pauzen onderteekend en trok
bet H. Officie later zyn decreet in, om den weg in te
treden dien de Pauzen altyd hebben betreden, en die,
wel verre van het wezentlyke wereldstelsel tegen de
werken, hetzelve integendeel hebben bevoordeeld.
Wal nu die zoogezegde gevangenis aengaet, vvaermeö
men, volgens de moderne aenvallers der Kerk, Galilée,
zou gestraft hebben, deze bestond vooreerst in de ver
trekken der beambten zeiven van den Iribunaellater in een
palcgs met prachtige hoven, en uyt welk verblyf hy zyne
brieven dagleekèndeuyt myne aengename afzon
dering.
Dit paleys verliet den geleerden weldra, om naer
zyne villa by Florenlien terug te kceren. Deze l'eylen,
zegt Mgr. Dechamps, kunnen niaer mishagen aen de
schilders en poëten, die Galilée hebben voorgesteld,
hel wereldstelsel aflcekenonde op de vochtige muren
eener gevangenis
Een ander punt word gedurig door onze hedendaeg
sche geleerden, in haet tegen de Kerk, aengehacld
het is, dat het geloof niet vereemgbaer is met den
vooruytgang, omdat het geloof onveranderlyk is.
Is de naUier niet onveranderlyk, en is dit eene hjnder-
pael acu den vooruytgang der wetenschap
Doch al die pur.ten zouden eygentlyk geen bewys
behoeven; T is groolendeels deu on\vil, welken niet
zien mil. Men versloot de zekerheyd in alles wal met
den godsdienst in betrekking staet, en vvaerom Omdat
den twyfel geinakkelyk is. Üe zekerheyd legt eene ver-
pligling op den twyfel niet"Ziedaer hel groote racd-
sol opgelost.
Daerby, is het niet opmerkelyk, dat alles samenspant
tegen het Catholicismus Eiken anderen godsdienst
laet men in vrede eiken anderen erkent men als met
wetenschap en vooruytgang kunnende gepaerd gaen
maer alleen het Caiholicismus, hetwelk de verlichting
altyd geweest is, dat niet
Wy bedanken Mgr., dit groot punt te hebben aenge-
raeklmen heeft deze dwalingen zoodanig verspreyd
en zoo dikwyls herhaeld, dat zy in den mond liggen
zelfs van mensehen, die catholyk zyn en willen blyven.
Overigens, de vyanden der Kerk, om hun systeem
te kunnen doordryven, moesten de geschiedenis ver-
valschen volgens de behoefte van hun werk, zooals nog
de valsche kardinaels Dubois deden in onze werken
zooals zy de valsche Monila Sccrela hebben opgegraven,
en willen doen doorgaen als 'l wetboek der Jesuitcn
Het Verbond van zondag klaegt bitterlyk van den
kier gé, en 't voegt er by dat het toch zooveel eerbied
heeft voor de religie
Waorom spreekt 't Verbond alzoo?
Waei'om van den eenen kant al dien haet, al dien
laster, al die woede, al die galle legen de priesters,
en van den anderen kant dien geveynsden eerbied voor
de religie
Waerom, lezers Om dry redens.
Ten eersten, omdat de kliekjannen het aelstersch volk
vreezen. De jannen welen dal hel met hun hier gauw
zou gedaen zyn, moesten zy te veel opentlyk den gods
dienst aenranden zy weten dat het aelstersch volk
catholyk en meer aen God en godsdienst vastgehecht
is dan aen al de kliekskes en den liberalen bugt te
samen. 'T is genoeg te zien geweest dynsdag lest in
die zielroerende en troostvolle opdragt aen T lleylig
Hert van Jesus, de kerken konden de menigte van hot
volk niet slikken. Het kliekske weet dit, daerom trekt
het zyn chh'stelyk masker aen en spreekt hel van zynen
diepen eerbied voor de religie
Ten Tweedenhet kliekske valt uyt legen de priesters
en poogt ze, door leugen, lasteren versmading, halelyk
te maken, wel overluvgd dat het kwaed dat hel tegen
de priesters uylbraekt op de religie valt. Die u veracht,
veracht My, zegt Christus, sprekende van de priesters.
Hel kliekske weel dat, als hel volk de priesters haet,
het natuerlyk ook de religie zal haten. 'T is daerom
dat al wat liberhaler is zoo geern huylt en tiert tegen
den Paus, tegen het lydelyk beslier van den Paus,
tegen de kerkgoederen, tegen de zoogezegde rykdom-
men der kloosters. 'T is daerom dat de liberbaters
onophoudelyk de priesters en religieusen beschimpen,
bespotten en belasteren. Hunnen haet gaet zooverre,
dat de logien, zegt men, eene somme van 1000 franks
durven beloven voor at wie eenen priester voor den
iribunael kan brengen.
Ten Derden, hel kliekske valt; uyt tegen de priesters,
niet omdat de priesters slecht maer wel integendeel
te goed zyn, omdat zy de pligten van goeden herder
te wel vervullen, omdat zy hunne kudde, zooveel zy
konneu, afhouden van de vergiftigde en vergiftigende
weyden van 't ongodsdienstig onderwys, van de zede-
looze komedien, van de vrye zedeleer, van de godde
looze conferenlien, van de smeerigc en slechte gazetten
enz. éiiz. enz.
Waren de priesters inderdaed slecht gelyk ze 't Ver
bond afschildert, ho 't kliekske zou ze met alle vriend
schap onthalen en verheffen tot aen de wolk'en; gelyk
het gedaen heeft met den aposlaet Chavée in zyne con
ferentie op hetstadhuysWare dien Chavée' getrouw
gebleven aen zyne lieylige zending van priester, peyst
gy dal het kliekske hem die eer f?), en vriendschap
zou bewezen hebben Verre van daer,. het kliekske zou
hem vierkant uylgeschuylfeld cn door :den modder ge
sleept hebben, gelyk liet nu doet met onze achtbare
geestelykheyd.
Het kliekske wilt van onze priesters niet, zy zyn te
deugdzaem, te zuyver van zeden, te grondig van leering,
te vastgekleefd aen hunne pligten, en daermeê Kan het
kliekske, in hunnen persoon, den godsdienst niet hale
lyk maken. Inde ine, daerom valt het tegen de pries
ters uyt
De priesters, zegt 7 kliekbladje, zyn onwetende domme
rikken, die t systema van verdomping volgendie 7 volk
doen vervolging cn vreedlieden onderstaen. T zyn overlieer-
schers, schreeuwt het kliekbladje, die 7 volk, verlagen,
uytbaten en in slavernij houden, die zich van de religie
bedienen als van een uytliangbord om hun oogwit te berey-
ken '7' zyn schynltcijlige fanatieken, tiert het klieksehrifl,
die. onder hun geestelijk karakter, hunne lydehjke belangen
zoeken. T zyn poliliekendie zich mei sloffclyke zaken bezig
houden. 'T zyn wereldlykc burgers onder een priesterkleed.
Kortom, 7, zyn mensclien vol driften en gebreken enz.
Als men zulk walgelyk geknoey leest, men nypt
zynen neus loc om den stinkenden adem der schryve-
laers niet te gcrieken, en men beklaegt de 0i|ossot>i
lezers, die zich wekelyks met zulken vuyleu draf
voeden.
Niemand zal nu meer verwonderd zyn dat 7 kliekske
zoo bitterlyk van onze achtbare geeslelykcn klaegt
al wie by 7 Verbond ter school gaet, wilt andere pries
ters hebben.
En wal voor priesters
Priesters die meêwerken om de religie te vernie
tigen
Priesters die de regten van God en van de H. Kerk
laten onder de voeten stampen
Priesters die onverschillig zyn aen de zaligheyd der
zielen
Priesters die de verkené laten den schaepstal van
Christus ondervroeten en de kudde verwoesten zonder
spreken mei een woord, liberale priesters naer de
laetsle mode, 't is te zeggen, liefhebbers der viye zede-
leer en vrydenkersDit zyn ware priesters naer
den smack van 't kliekske dit zyn ware navolgers van
Christus, hunnen Goddelyken Meester,, want, volgens
7 Verbond, Christu3 heeft 'l voorbeeld gegeven van ver-
draegzaemboyd in zake van godsdienst, by gevolg, was
Chrislus ook nen liberael, nen protestant, ncn vry*
denker I
Maer nu, wat middel is er om aen zulken liberalen
klergé te geraken
Den koristen en zekersten middel is, dat 't kliekske
ons bier te Aelst een slaelken geve van eenen klergé
modèleof dat.er mannen naer den smaek van 7 kliekske
ue plaets onzer priesters nemen.
Allons, zoo gezegd zoo gedaen ToeZander, gy,
den gm-rooten Jefl', het betaemt dat gy aen 'l hoofd
staetspeel maer seffens uwen paletot uyt, doe maer
de choorkap aen en zet uwe zwarte bonnet op
nooyt zal er te Aelst een zoo knappen en magnifieken
deken te zien geweest zyn g7ieel 7 land zal er komen
naer kyken, tot Pie Vis toe met zynen haen.
En gy, ouden pastor-deken, maek plaets, g'en kent
uwe zaken niet, den grooten Jeff zal dit beter doen.
En gy pastor van 7 hospilacl, g'en zyt maer nen uyt-
bater. uwe jaerwedde is veel te groot, trek ook maer
op. M. De Ryck komt in uw plaets; 't is hy die nu
pastor van 'l hospitael word 'l is hy die de ziekeu zal
beregten en aen de stervenden 7 geloof aeiiroepen.
Wal meer is, dien braven lieer zal alles gratis doen en
om de liefde Gods.
En gy, pastor van 7 beggynhof, g'en zyt ook maer
nen domper, g'en kont uw beggynhof niet bestieren
trek raaer u gelten op 7 is Cieske Vandersmissen die,
in uw plaets, pastor van 't beggynhof wordDat is
nen anderen kadé, nen anderen beslierder als gy
Hy zal zoodanig het licht verspreyden, dal de blinde
zelve zullen zien zonder bril
En gy, eersten onderpastor, trek er ook maer van
door, g'en zyt ook maer nen acliteruytkruyper, die
't waer christendom niet kent en eene verbasterde
leering aen do kinders en de geloovigen voorhoud
M. Valerius Cumont zal, in uwe plaets, eersten onder
pastor spelen 't is hy die op den preekstoel gaet sprin
gen en aeu de kinders en geloovigen den catechismus
leeren en uyllcggen Fiat i.ux. zegt 't Verbond, en het
licht zal opryzen, dank aen den splinternieuwen onder
pastor, M. V. Cumont
En gy daer M. De Schuyter, rol ook maer al gauw
uwe mallen op gy zyt ook al oenen van die hoog
moedige overheerschcrs, die overal wilt den meester
spelenMaek plaets voor M. Nelen De Pauw, 'l is hy
die voorlaen, als geestelyken koster uw roket zal aen-
spelen en zingen voor de bermhertigheyd
En gy, buytenmenschen, gy moet niet jaloersch zyn
uwen" toer zal ook wel komen, want liet aelstersch
kliekske heeft nog vooruytgangers, verlichtere cn vry
denkers genoeg om al de buytenpaslors te remplaceren,
te beginnen met dezen van Eremhodegem, die ook al,
als nen lichtdomper, door 't Verbond veroordeeld is
Goeden moed dan, menschen, met zulken nieuwen
liberalen klergé moet de religie bloeyen, of ze wilt
of niet
EXJ<SE><3
ZITTING VAN 'i DECEMBER.
Het voornaemsle punt dat in deze hoogst bexrem-
dendc zitting verhandeld is geweest, was de vraeg
door het armbureel gedaen ter bekoming eener buyten-
gewoone subsidie van over de DRY DUYZENU FRANKS,
vraeg welke de meerderheyd niet wilde inwilligen al
vorens zich, op voorstel van M. Monfils, verzekerd te
hebben dat hel armbureel die subsidie noodig had.
Men errinnert zich nog dat den burgemeester een beslag
van dc andere wereld maekte zeggendo dal de arme
mensehen naer hun maendgeld niet konden wachten,
dat de kleyne bedienden moesten betaeld worden; dat
er geen geld in kas was, dal hy de veranlwoordelyk-
heyd van de armen in gebrek te zien niet durfde op
zich nemen, dat die billyke vraeg niet mogt uytgcsteld
worden en meer andere vieren en vyven te lang om
te melden.
M. Monfils drong echter aen om de boeken van het
armbureel te zien en vroeg inlichtingeuNu die in
lichtingen kwamen met stukken en brokken en als,
na veel haken en weeren, M. Monfils eyndel^k de boe
ken in handen gekregen had, bevond hy dat er, in
)laets van geen geld inde ki3®lezyn, er bovendo
DRY DDYZEND FRANKS In waren
Van dees rcBUltaet maekte M. Monfils eene nota op
en droeg deze voor in de voorlaetsle zitting, en vroeg
hierover uytleggingen. Den Voorzitter van het welda-
digheydsbureel, M. De Pauw, kon daerover geene vol
doende uytleggingen geven, zoodal de opklaring dezer
zaek lot eene volgende zitting verschoven wierd. 'T was
dun hiervan dat er maendag lest kwestie was.
By de opening der zitting en na proeesverballczing,
nam den burgemeester het woord om gevraegde uyt
leggingen te geven. Wy waren verwonderd dat M. be
Pauw, voorzitter van het weldadigheydsbureel, tot over
den kop in zyne schelp kroop en zyne eygene zaken
door een ander liet afhaspelen. Wal er van zy, den
burgemeester was op zyn gemak niet, hy begon zyne
zoogezegde uytleggingen die aeneenhingen gelyk gekapt
strooy, het talryk publiek deden lngchcn en den spre
ker, of liever den zeeveraer hoogst belagehelyk maek-
ten, want nooyt hebben wy armzaliger.in eene publieke
vergadering hooien zeeveren. Jell' gevoelde bet Zelf,
want hy kronkelde en vrong zich gelyk iemand die de
buykpyn heeft, hy keek omhoog naer.de gazbekken,
hy riep den stadsbode om ze beter te doen branden,
hy keerde en wende zyue papieren, by schonk en dronk
water, hoestte, kuymde en deed van alles om zynen
embarras te verduykenAl 7 gezeever van Jeff kwam
hierop neer dat de nota van M. Monfils niet juyst was,
dat er wel eenige erreuren in de eerste nota'van den
ontvanger des weldadigsheydsbureels waren, maer dat
elkeen erreuren doet, iels wat hy beklaegt. Doch, zoo
voer hy voort, dc uota die ik hier nu heb, is de nota
van 7 weldadigheydsbureel, deze is korrekl en bewyst
dat de nota van M. Monfils onnauwkeurig is. Met die
nota zwiert en draeyt den burgemeester als met eenen
drapeau diei: hy aen een vyandig leger zou ontrukt
hebben en poogt, nog altyd door arlèkmsgebaren, zyne
ziglbare verlegenheyd weg te slckeu en het gedurig
gelach van 't publiek te trotseren.
Maer M. Monfils was geene dupe van die Largenhoves-
streken hy hield vast aen zyn eerste werk en beves
tigde dat zyne nota daevofomtrent g'heel nauwkeurig
was, dat er moesten DRY DUYZEN'D franks in de armkas
zyn, aengezien er uyt de stukken bleek dat er ontvaiir
gene sommen niet in rekening gebragtwaren; dat het
overschot van verleden jaer niet aengeteekend stond,
immers dat er dry duyzend franks MEER ontvangst was
dan uytgaef, en bygevolg dat er de dry duyzend franks
moesten in kas zyn. M. Monfils maekte zelf de rekening
van 't armhuivel en dit op eene zoo duydelyke en klare
wyzc, dat het publiek hem toejuychle en te kennen gaf
dal het de zaek zeer wel verstond. Daernn vroeg M.
Monfils dc nota van 7 armbureel waerover den Burge
meester zoo langdradig gezeeverd had, en wat be
merkte hy Hy zag dat er op die nota juyst de uytla-
tingen waren aengevuld die hy, M. Monfils, in zyne
eygene nota had aengeslipl:! Hy vrcef zulks onder
den neus van Burgemeester en stelde het dagorde voor
op dc vraeg van hel weldadigheydsb&reel.
Den Burgemeester was als aen zynén stóel genageld
en zocht de redenering van Mr Monfis krachteloos
te maken zeggende dal hv er niets van1 verstond
Had Mr Monfils hem toegedouwen, dat, als hy zoo klaer-
blykelyke cyffers niei verstond, hy maer naer de ban
ken der primaire school weet Ie keeren had, in
plaets van als burgemeester der stad Aelst te zetelen,
meester Langenhove zou g'bad hebben wal hy ver
diende.
Ondcrlussehen bewees Mr Liennrt uyt de nota zelf
die den Burgemeester zegde van het weldadigheyds
bureel te komen, dat Mr Monfils volkomen gelyk had,
aengezien de uytlatingen die Mr Monfils besladigd
had, juyst alle in de nota geredresseerd waren. Mr
Lienart vroeg aen Mr De Pauw ol hy de nota, waermêe
den burgemeester zooveel wind maekte, erkende als
komende van hel weldadigheydsbureel Mr De Pauw
zweeg gelyk nen arduynen bisschop. Daerop para
feerde den burgemeester de nota en toonde zich be-
reyd dezelve naer de sectie tc laten zendèn. Auda-
ces forluna juvat, daehL byMen nam hem by
zyn woord en aldus wierd die zaek al wederom lot
eene andere zitting verschoven. Wy zyn nu nieuws
gierig om tc welen wal er van die fameuse nota zal
geworden en hoe den slimmen burgemeester zieh
zal uyt den slag trekken al te bewyzen dal Mr Moufila
ongeiyk gehad heeft te bewecren dat er 3000 franks
in d'armkas waren, terwyl er, volgens Jeff, niemen-
dalle in was
Men is iri de Kamer bezig met de petitie der
Catholyke drukpers, protesterende tegen de
onwettige huyszoekitigén, aenhoudingen en in
beslagnemingen van abonnentenregisters etc.
Mr Reynaert, afgeveerdigden van Kortryk, beeft
welsprekend de vryheyd der drukpers en d'pn-