111 o.
Ü5,le «lacr. Zondag 17 January 1J5Ö9.
VERTREKUREN UYT AEEST NAER:
YERTREKEREN l YT VOEGENDE STATIËN
DE TWEE GEZK.TEN
VAN MINISTERIE.
TOOVERHEKSEN
Aen wie de schuld
o
Dend. 5-20 7 20 8-38 12-25 3-15 6-20 Gend, (6-05 vrvdng) 7-'6 E 8-31 8-50 12-25
lokcren 5-20 7-20 8-38 12 25 3-15 6-20 '.u 12-46 3-15 6-20 6-41 9-26
ÏJruss. 6-10 8-0" 8-35 (El 23 k') 9-43 12-12 1-11 Brugge, Ostende, (E 7-06). 8-50 12-466 II
E 2-50 5-48 (E I® 2* 3'k') 5-53 8-35 8-55 Doornyk, Kortrvk, Moescrocn, Rvssel (lnntrs
Mech. 5-20 7-20 8-00 8-35 (E 1 23kl) 8-36 0-43 Gend) 7-06 (E Doorn. uiig.) 8-50 12-46 3-15
15,1-14 E 2-50 3-13 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-51dj 6.41
Antw. 5-20 7-20 8-00 8-35 E 8-16 9-43 E I-14F, l>oorn Ryss. (Inngs Alh) 8-00 0-00 Ath 5-53
2-50 3-13 5-53 6-20 (E 8-35 8-55 9-5!) jij nlleenl. lol Korlryk Zalerd. Zond. en Woensd.
I.euv. Tliienen l.uvk Vcrv. Landen. 5-20 (7-20 Ninove, Geersb. Alh, 6-10 8-00 (12-12 Doornvk
8-35 E) 8-36 9-43 12 12 1-14 E 3 13 (6-20 E uytg. 2-50) 5-53 (8-55 Ninove.)
I' 2® kl van Thieuen) (8-35 8 55 E 1 2 kl.) Rcrgen, Quicvrain, 6-10 8-or 12 12 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NA Eli: Lokeren. Gend. 7-30 9-00 E 11-00 2-30 5-00 E 0-00 7 30
VAN GENII NAER Lokeren. Sl-Nicolacs, Antwerpen, 4-40 7-20 9-30 E 10 50 2-30 5-35 E 0-00.
Te I.ede staen al de konvoys uylgenomen de Expres. Te Idegem en Santbergen slaen
al de konvoys.- Te Gyseghem slaen slil al de konvoys. Te Denderleeuw slaen al de konvoys
yvlgen.de vertrokken van Brussel 6-30 8-10 12-06 6-00 0-00 en uyl Aelst 8-39 1-14 5-48 5-35.
Afrcy3 van Denderleeuw naer Ninove. 9-12 's avonds.
('iilque Simm.
Dendorrrmndc, Aelsl,
Ninove, Geerncrd3bergen, Ath,
9 10 11 00 1-55 5-00 7-30
0-U0 5-00 (7-30 Ninove.)
6 FRANKS 'S JAliRS.
VAN LOKEREN NAER.
7-0B
7-05 11-00
VAN ATH NAER
Geeraerdsb. Ninove. Aelsl. Dendermnnde, l.okeren
Lessen. Gecraerdsbergen. Ninove, Aelst
Brussel (lang Denderleeuw)
Gend. Brugge. Oslende (langs Aelst).
van Ronssc naer Audennerde, ornd.
VAN RRl'SSEI. NAER
Aelst. Gend. 6-27 E If 8 kl.) 7-28 8-08 H-20 12 02 2-10 5-15 5-57 8-20
Ninove. Geeraerdsbcrgen, Alh (langs Denderleeuw), 7-28 11-20 2-10 5-15 (8-20 Ninove
VAN DËNDBRMONUE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-35 11-33 00-00 2 "1 5-29 8-00.
Aelst 7-35 9-55 11-33 00-00 2-24 5-21) 8-00 O-OO.
uVAN BIUINE-I.E-COMTR na EuEngh, Geer. Sol, Gcnd, 0-52 9-Ofl H-08 2-08 4-28 5 27 8-05
Van genu naer: Sollcgcm, l)raine-le Comle, 6-05 8-10 E9-10 11-28 2-20 7-00 E
6,55
6-55
6-55
6-55
8-05
10-30
10-30
10-30
10-30
11-25
1 45
1 45
1-45
1-45
3-20
4-36
4-36
4 36
4-36
4-25
7-50.
7-50.
7-50.
7-50.
8-22.
AELST, DEN 10 JANUARY 1869.
liet liberhaters-doctrinansiniiiisierie errinnert
•ons den ouden Janus, afgod der fabel, die aen
xlc tegenwoordige maend den naem van january
gegeven heeft. Janus bad twee gezigten die
-slechts verschillende waren voor den vorm of
in den schyn, maer die den zelfden geest, de
zefde gedachten, den zelfden wil en de zelfde
verzuchtingen hadden.
Het liberhaters-doctrinarisministerie beeft ook
Iwee gezigten. die voor den vorm en in den schyn
van elkander verschillende zyn, maer die ook
tien zeilden geest, de zelfde gedachten, den zelf
den wil en de zelfde verzuchtingen hebben.
Meester Frère beheert, regeert en bestiert
"alles volgens zynen francmayonswil. Aën de
geavanceerde liberhaters der linkerzyde loont
fiy liet stuerscb radicael gezigt van minister Bara,
•dit volmaekt portret van liet allesomverwerpend
-en onbeschoft macoimiek liberalismus. Maer ter
zellder lyd 'ooul liy het goedsjeudig en zacht
zinnig gezigt van Mr Eudoor l'irmez aen deze
tler caibolyken die nog willen dupen ofgefopten
van liet doctrinarismus.
Doch MM. Pirmez en Bara zyn en blyven des-
1 iettemin de gewillige en plooybare instrumenten
van meester Frère, zy dienen alle twee en gely-
kelyk lot de uytvoering van M. Frère's gelief
koosde princiep, dit namelyk der daerslelling
\an een alleenbeerschend staeisrationalismus in
al ile bestuerlakken van 't gouvernement.
Het bestuer van 't onderwys is toegekend aen
M. Pirmez. In dees vraegsluk, waervan gansch
bet toekomende des lands afhangt, is 't nog niet
geradig openlyk het princiep te laten kennen
't geen men by voorkeur wilt doen gelden men
zou zich blootstellen,bet geweten des lands in
volle opschudding te brengen en van den lioogen
staetszetel ueêr te luymelen, met openlyk een god
loochenend onderwys voor Ie stellen. Daerom is
er bier nog een beetje bypocrielery noodig, 'leen
gezigt van Janus mag maer alleen getoond wor
den, al moesten zommige geavanceerde progres-
liberhaters er wat 0111 knorren en morren.
M.en behoud dus in schyn de onderwyswet
van 1842, terwyl men ze echter stuk voor sluk
vaneenscbeiirt'door eene besluerlykc uytlegging.
Men ziet nog van tyd tot lyd den priester in
zommige staetscbolen maer hoe lang zal 't nog
duren
Het liberhaters-doctrinarismus voert eeneu
hardnekkigen oorlog tegen 't vry onderwys, het
zoekt dit onderwys overal, door eene schandige
concurrentie, eu dit nog met de penningen der
DE TWEE
le VERVOLG ZIE ONS VORIG NIMMER.
II.
Des andcrendaegs, in den avond, waren er dry per-
soonen gezeten voor den heerd, waor de heksen zich
sedert 50 jaren warmden. Tusscben de lange, gele en
gerimpelde gezigten. waerop twee knypbrillon stonden,
veiloonde zich hel blonde hoofd van een tlijarig meysjc.
Zy had groolo blauwe oogen en een gewoonlyk glim
lachend mondje maer dien glimlach was thans ver
dwenen en dikke Iranen rolden over hare frisscho wan
gen Zy hield den noodlolligen brief in de handen en
mompelde
Myn God, 't is dan gedaen mynen vader is dood
mynen armen vader, die my zoo lief had Ily had my
geschreven dat hy my zou koinen afhalen nu zal hy
nimmermeer komen
De heksen wisten dat men eene diepe smerl onge
stoord moet lalen, dat allen Iroosl in dergclyke omslan-
dighedeu magteloos is. Zy dachten er aen wat zy met
Gabrielle zouden vorriglen, en wenschlcn liaer goed
te doen met zoo woynig onkosten als hel inaer mogelyk
was. Die oude dochters waren echter noch boos noch
hardvochtig; maer zy hadder. leeds zooveel doodtoo-
ncelen bygevvoond, dal zy aen de smerl gewooo waren.
Welacn, kind, sprak Veronica, gy moet u voor
Gods wil ncderbuygen. Vaeg uwe tranen afdoel een
brok brood in (jat glas gckooklen wyn, dal zal u dezen
nacht doen slapen.
Dank, goede Juffer, ik kan niet. 'T is alsof eene
zwaerle my verstikt....
Heet my niet juffer, onderbrak haer do oude.
zeg zuster Veronica.
catholyken, te vernietigen en volstrekt onmoge-
lyk te maken, en als liet doctrinarismus er zal
in gelukt hebben bet ten gronde le -ruïneren,
bet overal te doen vallen en alzoo bet mouopo-
lium van den staet te hebben ingevoerd, spyts
de constitutie en de regtveerdigheyd, wat zal er
dan gebeuienï Het heerscheud doctrinarismus
zal meester wezen van de:i toestand, het zal zyn
masker wechwerpen en den priester vrylyk
mogen uyt al de scholen jagen er^er liet ramp
spoedig ryk d«M- vrydenkery inhuldigen.
Ja, landgenoten, aen wie zal de schuld zyn
dat dit rampzalig wangedrocht der vrydenkery,
dien geessel der familien, hel ongeluk van een
volk, in de scholen zal troonen, om er vry en
zonder vrees bet vergift aen 't opkomende geslacht
met eene yskoude ongevoeliglieyd toe te dienen
Vreeslyke vraeg!Maer nog scbroomelyker
aiftwoord Want gy zeke zult de schuld zyn,
gy, die bet goddeloos en onheylspeileiul libera
lismus ondersteund en in de band gewerkt hebt,
door uwe zorgloosheyd, door uwe onversclnl-
ligbeyd. en vooral door de onbegrypelyke ligt-
zinniglieyd met dewelke gy uwe kinderen uyt
goede, doelmatige, treffelyke en godsdienstige
vrye scholen getrokken hebt, om ze le zenden
naer stactsgestichten, waer gy wist dat eene
godvreezende en zedelyke opvoeding de minste
was der bekommernissen van bel onderwy-
zend personiieelGy zelve zult de schuld
zyn van 't ongeluk uwer kinderen en van al de
droefenissen die er u uyt dien hooide op den
hals zullén vallen. t
En wat er nog 't ergste van al zal wezen,
ge zult den vreeslyken afgrond zien, ge zult de
uytgestrektheyd der ramp begrypen. ge zult er
middel willen tegen zoeken eu vinden, maer
'tzalwelligt ie late zyn: uwe kinderen zullen
tot in bel beenderenmerg toe bedorven zyn,
bunnen geest zal door 't ongeloof en de booslieyd
verleyd wezen, 't geen zal maken dal zelfs uwe
kindskinderen van honderd negentig keereu de
zelfde rampzalige gevolgen zullen te vreezen
hebben.
Wy hebben liet zoo dikwils gezegd, maer wy
zullen bel blyven zeggen eu herhalen zoolang
wy de pen kounen houden een ongodsdienstig
onderwys is de grootste ramp waerdoor een land
kan getroffen worden, 't is den vreeslyksten
geessel die de tamilien kan teysleren, want '1 is
daerdoor dat een volk wetens en willens zynen
eygen ondergang bewerkt en de schroomelyksie
aller straffen van den hemel uytdaegt, degene
namelyk van 't verlies des geloofs...
De maf.onnieke liberhatersbladen, die eerlooze
medepligiigen van deze sociale zedelyke zelf
moord, zuilen hiertegen misschien liuylen, tieren
en ons beschuldigen van lanatisinus, van zelf
belang, Van dompery en acbleruytkruyping
Wv zyn arme dochlers, die werken om le leven,
maer geènc juffers, voegde Suzunna er by.
Zyt gy gehoorzaem, spiak zuster Veronica, zoo
zult gy hy ons niet slecht varen. Wy gingen u 111 het
klooster niet bezoeken, dewyl gy ons niet noodig had,
maer wy kenden u reeds toen gy nog zeer Kleyn waerl.
Ik herinner my nog den dog toen gy my naer hel
klooster hebt gebraglmaer ik weet niets meer noch
van myne moeder, noch van mynen goeden vader, dien
ik kom te verliezenHebt ge ze gekend
Ja. myn kind, zy waren regt beklagensweerdig
zy waren edel als oenen koning en arm als Job.
Ik dacht dal den adel een voordeel was, cn dal
men gelukkig kon zyn, ofschoon arm.
Ja, als men kan werken. .Maer tot zyn ongeluk
heette uwen vader burggraef do Lescale. wal wilde
hy verriglen Hy leefde van de inkomsten van een kleyn
landgoed, toen een proces hem ruïneerde. Dan kwam
hy naer Parys, om le poogen iets te doen maer kon
eencn Lescale kommies worden Men had hem een
ambt beloofd hy kreeg het nieten dewyl hy zich
in de grootste kringen niet kon aenbieden zooals het
behoorde, ontbeelden zvne bloedverwanten hem met
trolschheyd. Uwe moeder eene fiere ziel - kon dat
niet verdragen zy wierd ziek en stierf. Uwen vader
sloot zicli verscheydene dagen op by wilde zich in
de wereld niet lalen zien, en de wereld vergal hem in
zyn verdriet. Hv zegde ons dal by voor hem en voor u in
buylcnland wilde gacn werken Hy vertrok iuderdaed
en liet u by ons. Korls nadien gcleydden wy u, op zyn
bevel, naer bel Visitatie-klooster, en gedurende twaelf
jaren zond hy geld voor uw ouderhoud. Ik dacht dal
hy zich in voorspoed bevond, en nu vernemen wy dal
hy gansch geruïneerd is. Men mag 10 deze wereld op
niets siaet maken. God zend ons niets dan droefheyd
over. Zynen heyligen wil geschiede.
Het was de eerste inael dal Gabrielle de rampen harer
familie hoorde verhalen tol dusverre had zy gedacht
de dochter ie zyn van ecnen welgestelden koopman
zy had nog geen ander verdriet gehad dan dat van
Maer wy zullen ons niet geweerdigen aen die
scbandbladen te antwoorden, zy welen zoowel
als wy dat wy de zuyvere waeibeyd zeggen,
doch dit maekt de rekening niet van scliaem-
lelooze baetzoekers, die, om hunnen zak te vul
len, om bunnen zuyger niet te zien stoppen, om
hunne patroonen aen 't schotelken le behouden,
er noch graten noch beeuen in vinden bel volk
in zyn geestelyk, in zyn zedelyk en iu zvn tydelyk
wqlzyn ie exploiterenAeu de ouders echter
zullen wy zeggen dat de lessen der ondervinding
en der tyden daer zyn, en dat deze ons ongeluk-
kiglyk maer al te veel gelyk geven.
Den grooten slimmerik uyt 't Verbond maekl geen het
minste gewag van onze discussie over 'l godsdienslig
onderwys in de scholen den Ennen zit met den bek
in de pluymen zyn spyt te verkroppen en zwyt over dit
onderwerp dal hy zweel. Maer dat hy zwygc of dat
hy klappe, wy zullen niet zwygen. Hy zul hebben 't geen
hy gevraegd heeft Dit zal hem misschien leeren
min vervvaend zyn. Waerschynlyk zal hy er in 'l toe
komende tweemaol op peyzen eer hy ons nog zal uyl-
dagen tot eene discussie. Ooderviiiduig leert, niet
waer, slimmerik
Zoodan, liefhebher, hel is cn 'l blyfl klaer bewezen
dat de meesters of meeslersseo eener liberale school
geen hoegenaamd regt hebben lol het bekomen van
renen priester voor 'l godsdienstig onderwys 111 hunne
scholen.
Maer, zult gy zeggen, hebben de leerlingen eener
liberale school daerioe geen regt 'fyn de leerlingen
dezer schoot ijeene schapen der gr note kuilde van welke lut
geestelijk hoofd den herder is, en moeien zy, om des herders
nwedwilliijheydvan 'l geeslelyk onderwys beroofd zyn,
indien hel onderwyzend korps deze leemte niet vervulde
(Verhoud van 6 september 1868.)
Hcwel ja, slimmerik, die leerlingen zyn ook schapen
der groole kudde, en verre van dacrmeë le bewyzen
dal zy regt hebben lol het bekomen van ecnen priester,
'tisjuysl daenneè dat gy u aen de galg klapt. Span
ncu keer uwe paphersens, ge zuil liet gaen vereiaeu.
Ja, eenen herdc-r moet zyne schapen hoeden, 't is
zyne pligt; maer moet hy ze ook niet bewaken, en is dit
insgeiyks zyne pligt niet Moet hy zyne schapen niet
zoeken te bevryden van de muyl der wolven cn van
alle andere gevaren By gevolg, mag hy niet zyne
schapen gaen op liberale weyden waer hy noch gezag
noeb opzigt heell, en waer zy noodzakelyk aen zyne
waekzuumheyd ontsnappen zouden E11 als 'l gebeurt,
legen zynen wil eu dank, dat er van zyne schaften zyn
die, door hel toedoen van moedwillige godsdiensthaters,
zich van de kudde verwyderen um op liberale weyden
le gaen loopen, op weyden waer hy hun niet volgen
kan, is 't niet klaer dat zy T regt verliezen door hem
gehoeo te worden Antwoord nen keer, slimmerik
Maer g'en zult niet antwoorden, gy gevoelt le wel
hoe schoon gy wederom in uw eygen net gestropt zit,
haren vader niet le zien, en met ongeduld wachtte zy
naer den lyd dal zy eyndclyk lol beni zou mogen gaen.
Toen zy vernam dal hy verre van liacr gestorven was.
na een armoedig leven, toen zy zich gansch alleen zag
en zonder anderen bysiaud dun die twee vrouwen, wier
ouderdom en voorkomen haer afkeer inboezemden,
verviel zy tol eene sprakelooze sniert, die voor onder
werping kon worden gehouden.
Zoo, kom by my, sprak Suzaniia, wy zullen u
ronwkloederen bezorgen. Myne zuster heelt reeds liet
beste nat wy bezitten byeenverzameld.
En Veronica legde een pak op tafel, bcstaende uyl
kleederen voortkomslig van dooden en welke, volgens
hel gobruyk, aen de twee heksen overgelaten waren.
No een tamclyk lang overzigt van al dal oudkieérkoo-
persgoed, legde zy de hand op een kleed van grooten
rouw, met wvde mouwen en sleep.
Wy zullen dat vermaken, kleync, zegde Veronica
er zal niet veel aen te verrigten zyn. De arme markiezin
van Flassans was len naesten by van uwe grootte.
Zy was juysl als gy, zegde Suzanna, eu tevens
wierp zy hel kleed op do schouders van 't mcysje.
Gabrielle sidderde hel was haer alsof uien haer
met een doodslaken bekleedde
Ach zuster Suzanna, riep zy uyt, is dal niet hel
kleed eener doode
Zekerlyk myn kind maer wal doet dit De mar
kiezin is toch met vau de pest gestorven.
Het meysje haestle zich het kleed op le rapen, het
welk zy van hare schouders had afgeschud, en Veronica
door hare gchoorzaemheyd overwonnen, zegde met
zacbiaerdiglieyd
Morgen zullen wy dit alles in orde brengen. Ik
heb u een goud beddeken opgemaekl digi by hel onze
doel tbaus u gebed en begeef u ter ruste.
111.
Gabrielle bevond zich byna eene week len huyze
der bejaerdo dochters, zonder le welen welk. beroep,
zy uyloefeiideu.
gy ziet dal het le klaer lilykt uyt uw eygen gezegdo
wie hier de moedwillignerds zyn, wie hier volgens
reden en regl, en wie legen nlle reden en regl te werk
gaet.
Gy bekent dal de leerlingen eener liberale school
schapen zyn van den herder eu zyner kudde; by gevolg,
welk regt hebben de liberale sehoolslichters deze scha-
pen van de kudde en van den herder af le rukken
Welk regt hebben zy eens anders schapen op te houden?
Zeg nen keer, liefhebber
Zult gy zeggen dat de ouders dezer kinderen dit regt
geven aen de meesters of meeslerssen der school
Maer zyn de OMders ook gcene schapen van «le ku«ldo
en mogen zy legen hunnen herder opstaen Mogen zy
hunne lammeren van de kudde verwyderen Mogen
zy dezelve onttrekken aen de vvoekzaemheyd van hun
nen herder
Allons, onnoozelen klapper, beken dol uwe liberale-
sehoolslichters en heschulters, uwe liberale school
meesters cn meeslerssen, en de ouders die aen liberale
scholen hunne kinderen toevertrouwen, zich allen om
ie meer pliglig maken en dat zv allen le samen eene
strenge rekening zullen geven aen den Grooten Herder
van hierboven, aen wie die schapeu loebebooren.
Den liberalen knoever brengt by, lot verschooning
dal de leerlingen eener liberale school, nieltegensinende
de afwezighcyd van den herder, algelyk gehoed worden,
dal hunne meesters of meeslerssen de leemte aen-
vullen.
lla 1 slimmerik, 't zyn de meesters of meeslerssen
die herders of herderinnen spelen in de plants van den
waren herder Maer van waer komt hun 't regl ziel»,
tegen zyneu wil en dank. in zyne pl.aets le stellen om
zvne schapen te hoeden Indien het ware dal hy zelf
die schapen van zyne kudde verwyderd had omdat by
dezelve niet wilde hoeden, dan zond gy eer.igzins reden
hebben van spreken. Maer dil is hier 't geval niet, in
tegendeel, 't is tegen zynen wil eu dank dal zy van
hem verwyderd zyn.
Ha de liberale meeslers of meeslerssen spelen do
herders of herderinnen Zy vervullen de leemte
Maer waer is hunne bevoegdheyd Waer zyn de waer-
horgen dal zy de ehrislclvke leering niel zullen ver
basleren en vervalschen Waer zyn de waerborgen
dat zy aen dc kinderen de christelykc leering zullen
leeren eerbiedigen, beminnen en oeffenen Welk ver
trouwen mogen de ouders hebben in die zoogezegde
herders en herderinnen
Hoe hel onderuyzend korps vervult die leemte
E11 wat «loet bel onderwyzend korps daerloe Waerin
bestacl het zoogezegde geestelyk onderwys van dit
onderwyzend korps? Is '1 in den catechismus aen de
kinderen le doen van buyten leeren zonder dal zy er
een enkel woord van verslaen Wel God van den
hemel 1 de papegacyen kunnen ook alzoo den catechis
mus leerenEi: gy zegt «lat «Ie leemte lllwilfl
vervuld is Allons, allons, pri-tentieuscn knoeyer,
draey zulke domme prullen on aen «Ie jannen van uw
slim klb.'kskcmaer zwyg dacrvnn als gy met menschel)
spreekt die een once verstand hebben........
Wy zullen een3 zien of den Ennen dit mael den bek
uyl de pluymen niet trekken zal.
Den volgenden zondag wierd zy naer de vroegmis
geleyd, cn by het te buys komen zegde Veronica
Gabrielle, myn kind, deze week gaet gy met ons
mede.
Denzelfden dag, in den namiddag, kwam men klop
pen aen dit buys, waer nooyl iemand binnen trail.
Veronica, die geopend had. kwam lerug en riep
GroolenGod.' weet gy voor wien men ons no
roept, zuster? Voor dien biaven jongman die ons zeke
ren oag verdedigde voor Gaston di* Diart. Hy is d«aod'..
Gods vcrbolgenheyd drukt dns op die lamihe r
mompelde Suzanna. Weiaen, wy zullen by Jer. armen
jongen gaen waken.
Maer zuster, sprak Veronica, ik weet niet of ik
er wel toe in staet ben deze week hebben wy 2©oveel
gevvaekt.
Waer is den jongen gestorven
Hy is gestor^'-n als iemand die noch hoys, noef»
t'huys heeft, in do afspanning den zilveren Hoen, om
ringd van vreindelingen.Hy had dus nofcft vader,
noch moeder, noch naeslhestaenden
k.xnaer», hernam Veronica, ik zal o wat hefpen,
en als alles in orde is. ka» Gabcielle mei u mofe gaei»
waker».
Het meysje, dol aHcs gehoord had. vroeg met angsi
By wie toch gaen wy waken, zusier
Gy hebt hel wel gehoord, astwitordde Suzanna,
wy gaen by eenen dooden waken.
Hei arm kind w ier® zoo bleek, afs dien witten, doek,
tóen zv aen den hals droeg.
Dat is niets, kind, men w ard aen alles gvweoiu
2oud gy bang zyn
Ja, zusier, ik ben- bang.
Dat zal wel overgaen, zeodta- gy eenen- doode»
zult gezien hebben. Kom, myn. kind, de levenden allee»
zyn Le vreezen de dooden doen niemand Itwaetf. Netnv
uw gebedenboek en uwen paternoster, en vertrekken
wy.
G.ibricllc gohoorzuemde en. volgde de zwarte.
({«VOUD VOORTGEZET.)