I HIS February 1U09. 1170. VEKTItElvUHEINI UYT A EEST Wl l! LANGSOM STOUTER. Parochiale school van Sl. Jacobs. TOOVERIIEKSE.Y o Dend. 5-20 7-20 8-38 12-25 3-15 0-20 jfi fiend, (6-05 Vrydag) 7-'6 E 8 31 8-50 12-25 Lokcren 5-2 7-20 8-38 12 25 3-15 6-2M .f. 12-40 3 15 (i-2U 6-41 9-26 Bruss 6-10 8-0" 8-35 (El 23k''i 13 12-12 1-14 T llrogyc, Oslcnde, (E 7 06). 8-50 12-46 6-11 E 2-50 5-48 (E I" 2* 3'k') 5-53 8-35 8-.»5 Uoornyk. Koftryk, Moescroon, Kyssel (lanes Mocli. 5-20 7-20 8-00 K-35 (E I 2 3U» 8-36 9-43 1 Good) 7-06 (El)ooro. uily 8-51) 12-46 3-15 E 1-14 E 2-50 3-13 5-53 6-20(E 8-35 8-55 9-54) 6-44 Aiilvv. 5-20 7-20 8-00 8-35 F. 8-36 9-43 E 1-44 E Doorn Byss (langs All)) 8-00 0-00 Ath 5 53 4-50 3 13 5-53 6-40 (E 8-35 8-55 9 5!) alfecnl. lol Korlryk Zaterd. Zond. en Woonsd. LeuvTliieflen Luvk Vorv. Lauden 5-20(7-20 Ninove, ficcrsb. Ath, 6-10 8-O0 (12-12 Doornyk 8-35 E) 8-36 9-43 12 12 I-14 E 3 13 (6-20 E uvlg. 2-50) 5-53 (8-55 Ninove.) I' 2ekl van Thienen) (8-35 8 55 E I 2 kl.) J Bergen, Quiévrain, 6-10 8-ü(' 12 12 2-50 5-53 VAN ANTWERPEN NA EK: Lokeren. fiend, 7-30 9-00 E 11-00 2-3o 5-00 E 0-00 7-30 VAN fiENI) NAER Lokeren. Sl Nicolaes. Antwerpen. 4-40 7»20 9-30 E 10-50 2-30 5-35 E 0-00. Te Lebf. slaen al de konvoys uylgcnomen de Expres. Te Idbgfm en Santbergen siaen al dié konvoys. - Te Gyseghem slaon stil al de konvoys. l'e Denderleeuw slaen al de konvoys uvtgen.de vertrekken van Brussel 6-30 8-10 14-06 6-00 0 00 en uyt Aelst 8 39 1-14 5-48 5-35. Afri vo van Denderleeuw naer Nmovo. 9-12 's avonds. Dendermonde, Aelst, 7-05 9 10 11 00 1-55 5:00 7-30 Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, 7-t'5 11-OO 1-53 0-00 5-00 (7-30 KinoVe.) VAR ATH NAER J Gecraerdsh, Ninove, Aelst. Dendermondc, Lokeren 6-55 10-30 1 43 4-30 7 50. Lessen. Geixaerdshergen, Ninove, Aelst 6-53 10-30 t 43 4-36 7-50 brussel flaog Denderleeuw) 6-55 10-30 1-45 4 36 7-50. Gend, Brugge, Ostende (langs Aelst). 6-55 10-3O 1-45 4-36 7-50. van Konsse naer Audcnaerdc, gend. 8-05 11-25 3-20 4-25 8-22 VAN hRUSSEt NAER Aelst, Gend. 6-27 F. t 2 3 kl.)7-2R8-< 8 H-20 12 02 2 10 5 15 5-57 8 20 Ninove. Gceracrdshergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-28 H-20 2-10 3-15 (8-20 Nioove VAN DERDfcRMONDfc NAER Brussel (langs Aelst) 7-35 11-33 00-00 2 "4 5-29 8-00. Aelst 7-35 9 55 11 33 00-UU 2-24 5-2!) 8-60 0-Go. fJT* VA" braink-I.K-C08TK naer. F.rtgh, Geer, Sol, fiend, 6-52 9 "6 I l-OR 2 08 1-23 5 27 8-05 van gf.nd naer Sottegcm, Brame-ló Comle, 6-05 8-to O io I1*28 2-20 7-00 E R FRANKS 'S JAERS. -~Tr~f> Wy verzoeken vriendelyk de- i\V gene onzer inschryvert» welke A\vr» .i JT voor I8G8 en vroeger nog niet Voldueu hebben, hunnen abonnemeiilsprys te komen betalen ol ons bet beloop in een posi- niandaet over te zenden. AELST, DEN 27 FEBRUARY *8(i0. Bet maeonniok liberalismus word langsom stou ter êflgrj'pzucbtiger. 'Tis als zocht bet 'l hntelyke co dwingelandige sic volosic jubeo, stal pro ratio#* votuulas, zon wit. ik het hf.iuikn, als eeni- gen sti-liegel van zyn gedrag publiek af te kon digen, om aen dc catholyke Keigen te bcrigten dai ry rich, in bet toekomende, aen niets anders dan aen dwingelandy, despotismus en alleen- beerscliing te verwachten hebben. Dit alles trots t»uw coustilutionaele vrylteden en regten die ons gewaerborgd zyn. En inderdaed. ziet bier, lezers, boe sloutmoe- dig '4 toateJyk bbeialismus de vrybeyd van Gods- dimiNt, vau beJiladigbeyd en onderwys dudl sclieudeu Deu minister van justicie komt, krachtens de Toofwet dei- studiebeurzen, de parochiale school van St-Jaeohs te Gend, welke Leopold I, by lomiogtyk besluyt van 20 mey 1858 aen de kerk fabriek bad toegekend, stoutmoediglyk aen te -siatiu. en ze, tegen -alle regt, aen 't liberbaters- besiuer vau Gend over te leveren. Deu achtbaren herder der Parochie van St- J.icobs, dien rampzaligen akt van berooving niet konuende beletten, heelt de diepe veronlweer- diging zyner berderlyke ziel doen kennen, door eene krachtdadige protestat,ie tegen dien ouregt- veerdigzi) aenslag van't kerkegoed, waerby den tinnen alleen in zyne aedelyke opvoeding zal te lyden hebben. Ziet bier deze zielroerende protestatie, waerop \vy al de aeudacbl onzer landgenoten inroepen Dcc Ëcrw. hoer Pastor vau Sl-Jacohs hepfl de ver- Icdene. week don volgenden brief, ten gelallo van dry duyzend afdruksclcn, aen zyne parochianen locgc- stuerd Gend, den 15 February 1869. Zeer Lieve Parochianen De wet op de studiebeurzen komt de kerk en de parochie van St-Jaeobs op eene zoo deerlyke en ellen dige, als onreglvecrdige wys te treilenDoor koninklyk besluyt van 49 january Inetót, word de stichting van wylen Jufvrouw Sophie Vindevogel, beggynlje in hel Groot Deggynhof, overgeleverd 3eu den fieuieenteraed van Geod Ziel bier de zaek Door gift dier weldadige Jufvrouw, geuiagligd by Koniuklyk besluyt van 27 Mey 1838, en volbraglden 28 Au gusty zelfde jaer, wierd de kerk van Sl Jacobs DE TWEE 7* VERVOLG zie ons vorig nimmer. IX. 'S andcremlaggs reeds heel vroeg zat Frigprd .tc peerd en draefde door weèr en wiHd jiaor de hoofd stad. In eene dcrgcméefistc sVratcn der voorstad St. Penis was eene ellendige kroeg of liever een gemeen logement, want op bol uylbangbord las tneu Hier legeert mm I* wei e«i f( peerd. Dit zoogenaemde logement, een waer Rcinles-iou» van slecht volk, was vooreerst bel doel zyner revs. Frigard die, deels om hel slechte weder, deels om door gcenc bekenden gezien te worden, de kap vau zynen gryzen reysmaulel inden vorm ecner monniks kap over zyn hoofd bad geslagen, trok dezelve by liet binnenrydco dier stad een weynig naer achter, ten eynde gemakkelyker zyne blikken regis en links I® kunnen weodee oui te merken waer bet beruchte loge ment tc vinden was. Men kon het aen hem zien dal by in deze gemocnc buerl juysl geenen onbekenden was mogelyk was het lang geloden dat hy er de lactste mael, maer zeker was hel dat hy er 'meer dan eens geweest was. want toen hy zyne herborg gevonden had en zonder dralen door eene smeerige poort de biiiucn- plaels was opgereden, kwam dc weerdm hem groeten met de woorden - Wees welkom Meester Frigard toy hebben 11 in geruymen tyd niet gezien. eygepaerster van een buys, gelegen in den hrommen- vvat, 6, Gend, op voorwaérde I" dal liet ten eeu- wigen dage zou dienen lol het houden der parochiale school aen Sl-Jacdhs2" dat zoowel de vremde als do ter school gaende kinderen, dagelvks, voor de zielen vao de bloedverwanten der geefster, zouden lezen de dry akten van Gelool, hoop en liefde en na hare dood, dezelfde dry akten dagelyks blyven lezen voor de rust barer ziel en deze harer bloedverwanten, en eens 'sjaers, op baren sterfdag, eene mis booren. Dienlongevolge wierd het buys inzonderhuyd ge- bruykt, des zondags, lol het honden der fihrislelyke leering, voor een deel der kinderen van Sl-Jacobs, die te latryk waren, om in de kerk, onder de leering van éónen priester, verzameld te worden en in de week, eerlyds tot spellewerkschoöl, laelst tot bewaerschool. Eenige zoo liefdadige als godvruelitige vrouwen namen het op zich, door jnerlyksehen inleg, giften, enz er omtrent twee honderd klevnen van beyde geslachten te doen loeren, door eene Zusier der Kmdsheyd van Jesus ze te voeden, te kleedeu, door eene jaerlykscho prysdeeling te belooneu en op te vvekken, enz. Daertoe schonk bun den kerkraed hel kosteloos gebruyk vau het huys. Hoe schoon, hoe treffend was niet de bezorgdhevd dier ware kiinleimoeders Twee honderd kinderen waren er hoogst gelukkig mede twee honderd moe- dórs niet min Macr dit ontstak den had der Christus- hatende vrvgcesteii dit verwekte den nyd van de be- nyders der liefdewerken van don calbolyken Gods dienst Burgemeester en Schepenen der stad Gend vroegen, en berhneldtn bunnc vraeg tol tweemael, op 26 Mey en 29 October 1868, om dit huys te mogen toeëygeoen aen de stad, en door hen zeiven de stichting besturen en den lieer Dara, minister van justitie, krachtens de artikels 1, 10 en 49 der bovengeuaemde wet op de studiebeurzen, en der wet vau 23 September 1842, ontneemt aen de kerk en schenkt aen de stad, door een schreeuwend onrtgl, die godsdienstige stichting En dit roofbesluyl word den koning voorgeleyd, om het door zyn handteeken kracht te geven, den 19 Janu ary, geene dry volle dagen vóór hel sterven var. zynen volksgeliefdeu, eu door langdurig lyden afgemartelde» eenigen zoon En wat wenden zy voor, om deze rooving tc ver- schoonen Dat de Kerk de zending met heeft, te onderwyzen dat zv de magl niet heeft, om eenig goed te bezitten, I wanneer liet niet uylsluvtelyk dienen moet tol do noodwendigheden van den Goddelyken dienst. Welnu De Kerk zoo de zending niet hebben, te onderwyzen. en hel regt, er bel noodige toe te be zitten Heeft Dezen, die den calbolyken Godsdienst ingesteld heelt, niet gezevd Gael, en onderwyst alle. volkeren even gclvk lly gezeyd heeft i>oel dit t< Ier inyuer gedachtenisdoojd hen in den naem des Vaders, en des Zoons en des licyligen Geest a Heeft lly dan .pen zyne dienaren, door zyne Goddclyke magl, met zoowel de zending gegeven om te Qudcrwyzen, als om den Goddelyked dienst te verrigttn Nu, deze zending kunnen zy niet volbrengen, zonder eygenaren te wezen van de noodige gebouwen, hel noodige huysgerief, enz.; en gcvolgcntlyk heelt de Kerk, vanwege haren goddelyken Stichter, het regt om alles te bezitten, wal noodig is of voorde.elig 0111 hare veclvoudigo zending uyt te voeren. Geen inen- schelyk gezag beeli de magl, bel te bek-: ten of er palen aen le stellen omdat geenen mcnsch magl heeft over eenen anderen nicBsch, ledzv hem die gegeven worde van God bygevolg nog min over de Kerk van Christus anders ware God in stryd legen zich zeiven, mei aen Uuwst vrouw, deed den aengesprokenen ik heb u immers gezegd dat niemand dan gv en uwen man inyneu naem mogku kenueo en dal dien uooyl iuyde mogl worden uylgespruKeu. Ik vraeg verschooning Meester, ik weet het macr dacht er met aen de lydeo zyn slecht, men is biy dal men eenen gasl en voornamelyk dal men ceus ecuêu bekenden ziel. Zoo? dc tyden zyn sJecbl vroeg Frigaid werk- tuyglyk, waul deze woorden waren lieiu welkom en voldoende lol het mukcu ceiier berekening die in een oogwenk volircrkkeu was. Slecht Mynheer toy zoudmi Hyde zyn zoo er wat te verdienen viel, al ging er zelfs ook al eenig ge va er incé gepaerd. Te verdienen herhaeldo Frigard lerwvl hy zyn peerd het hoofdstel aftrok wuerseliynlyk zal er wal te verdienen zyu. I> nwen mai: l'liuys Hy is dezen nacht op eenu smokkelparly uyt ge weest 011 ligt nog le bed Goed lael beui nog een uer rusten wek hem dan en zeg dat Frigard hem spreken wil. Goed Mynheer. Komt gy niet wal binnen Ik hob hoogdringende zaken te verriglCi). Binnen anderhalf uer hoop ik terug le zyn. Zeg aen niemand dèl ik hier ben geweest en spreek niet dan met de grootste omzichliglieyd mvnen naem uyt ten tier later vmkIin. wy Frigard op den dorpel van bet buys van uiyoheer Nathan die den rentmeester uyl- goleyd® deed lot aeu de deur met de woorden Nah, lal plyfl soo afgesproke meister Frikaer Keld besorgcu zal ik je mils je per^oouiyk porg blyfl, so as ik je kesegl heb. Frigard zal dan zyne nian'uen maer zonden, voor de menschelyke magl hel regt le geven van le onl nemen, wal Hy door zich zelveu geschonken heeft aen zyue Kerk. Niet mm van de natoer, oan van Christus, beeft de Kerk het regt, alles te bezittep, wal dienstig is om bare zending te volbrengen. Alle uienscbcn hebben bel aen- geboren rogi van zich te vereenigen foor hocgenaemd eynde, door de naluerlyke wel niet verboden, 00 elk iels van bot zyne by le dragen of ui te leggen, om bel 111 'l gemeen te bezitten eu le besturen Nu, welke vereeniging is min verboden welke is in legended bcyligér voor God. geoorloofder voor het regt, voor- deeliger aen bet mcuschdom, dan de vereemging van alle calbolyken, die mën catholyke Kerk noemt En wie beeft dan meer regt, alles le bezitten, dal nuiüg is oin ha er verheven eynde le bercyken Wal meer is, de burgerlyke wet zelve heeft haer dit regt erkend ten allen lyde. En dil is zoo zeker, dal op 28 mey 1838, deze zelfde gift, van dewelke wy spreken, door Leopold I, wiens handteeken men beden zoo trouwloos schend, is bekrachtigd geweest. Met welk regt dan verbreekt men die gin Daerom zyn de liberaleu, die de liefdewerken en de onderwys- gestichten der II. Kerk halen eu bmydeu. geuoodzackl geweest, om ze haer te kunuen ontnemen of voor bet toekomende le beletten, eene opzellelyke wet tc nraken, met terugwerkkende kracht, 't is le zeggen, met de magt aen onze Grondwet legenatrydig, om oude regten, volgens dun bestaeude welteh bekomen, le schenden. Waer heelt die trouwloosbeyd ooyl beslaeu by een brscbaefd volk?. En nog, boe hatelyk die wet zy, nog erkent zy, mart. 9 en 10 dc Kerk als bckw.aem om milde giften le aeuveerden, wanneer die gedaen worden ten voordecle V3n hel byzonder onderwys der kerkelyke of parochiale leering. Nu, wat leest men in den giftbrief der school, over dewelke w y handelen Dat zy moet dienen tot eene parochiale school.... Wal is eene parochiale school Eene school vooreerst, waer onderwezen worden al de kinderen dor parochianen, en de parochianen alleen, 'lisle zeggen, der Calbo lyken. Heydenen, Turken, Joden, enz., zyn geene paro chianen, omdat zy niet Slaen onder dén Parochies of Pastor. /.al den sladsraed de inzichten der catholyke geefster uiel te buylcn gaen. met, gelyk in zyne andere scholen eu naer dc voor schriften der burgerlyke wel, er kindereu van alle secten ondereen te aeuveerden Eene parochiale school is voorts «ene school, die uyl- sluytelyk slacl ouder liet lio'oe beslier van deu Paslor, 111 de kerk' lykc lael Parochus. 'T is dan zoo veel ge zegd als pastorale schoolNu, wal leert eenen pastor aeu de kinderen zyuer parociiiaeeu anders, dan de clirislclyke leeringliet inzicht dei geefster dau uioet, naer de hoogste vvaerscbyulykbcyd, geweest zyn, baer huys te doen dienen, zoo mei uylsluylelyk, ten mitiste Imofdzakelyk. voorde catholyke, godsdienslig.-, christelyke leering 'T is dan eene godsdienstige stich ting, macr geene eygenllyke stichting van onderwys zy is wettig en geoorloofd,1 volgens de air. 9 en 10 vau du balelyke wet der studiebeurzen zelve en zoo heb ben Je liberalen, om deze stichting le kuunui inpal men. Iiuiiue eygene wel mei de voelen getreden. Weent dan eu kermt dan, arme moeders Jammert dan, catholyke co milddadige vrouweo Ware moeders van de zielen der kindcis Wan; gelyk eerlyds Herodes de kinderen van Bèllilecin en vau de omstreken aeo 't leven ontrukte, om Christus, dien by vreesde en benydde, alleen te treilen de kinderen wierden ge dood, en Christus, die alleen gezocht wierd, ontsnapte; aldus ontrukt mm u uwe kinderen, ni> l om uwe kin deren le treffen, maar uyt hact legen Chnsius, uyt nyd tegen dc liefdewerken, die zyne Kerk lot Mand brengt odio erilis omnibus honuuibus propter me, zegt by, gy mil gehaet aorden van alle uunschen iovi my, Christus zullen eerst om twee honderd kroonen en binnen eenen dag ol acbl zolf komen voor de bUO kroonen vroeg den rentmeester Tal is le segge met een pricfje hernam den woekeraer met eeu pnefje van twee honderd kroo nen, dan keef ik er 180 en later mei een priefje van 800 kroonen keef ik er 720 lat is 10 percent, so as we afgesproke beune Sondcr priefje, keen kcld. Neeu dal weet Frigard, hernam den rentmeester die, ofschoon geslaegd in zyne galdelyke onderneming, niet gerust scheen Ie zyn uopous het overige, a En zoud gy deuken Mynheer Nathan dal er veel gevaer in steekt? So as ik je kezegi heb. zcyde den jood weder om. Niet dal ik kcloof lat tie twee swarte, toover- bekst'n seme, maer lat se koel slaen met te overikheit en met feele foomnme luf. Tie jonge pnron moes maer met tie freule tc la Ferrière trouwe, tan was te oude parou ook kered en sou ik myn kelt terug kryge sonder de Jcoedero to ferkoope. Dat aal den jongen baron later zonder moeyte doen als wy heui maer achter de grendels hebimu ziilen, antwoordde 'Frigard. Wat die jonge juffer be treft dal zal wel gaen. maer om hem vast te krygeit dal zal zynen last lyden So as ik je kgzegl heb hernam den jood nog- maets foor tie jonge juffer te pakke, sein twee manne kenoegsaem 0111 lien mier achter 'l stol ie aelte, mogen er kewis -wel lier sterke kerels some. Hiermede nam Frigard afselieyd van deu Wockemer, en sloeg de» weg 111 naer de herberg waer hy e«n «er te voreu beloofd bad tc zullen terug komen Is uwen man wakkef vroeg by aen de weerdio. die na mei vloeken en tieren en hel uytdeeien van eenige oorvegen ecu zestal kinderen lol zwyge» tc zy niet dei en, hem zullen zy hiet t reflet)uwe schul- deloote eu weerlooze kinderen alleen zulle»; het uyt- I loeten Wanneer zullen wy 't eyhde zien der vervolging van l goed Wanneer tal hel liberulendcni ophouden du kiudeteu, de armen, de weezen, de onwetenden, die Imn geloof willen getrouw blyven, le verdrukken? de Kerk, die ware wecze, omdat zy op do aorde zonder anderen verweerder is dan liaer feetdie ware moe der, die hel t genoeg heeft om tol den laetftten mensoh toe op le nemen en le vobden m haren school wan neer zullen bare verbasterde kinderen ophouden ze te kwellen, oin ze in rust hare zending te laten vol brengen Intusschenlyd, Beminde Parochianen, waer wenden wy ons naertoe. om u eene niet)we schuylplaels ic vinden Vanwaer zal ze den Hemel ocderdauwon, of de aenle voortbrengen Welke goede ziel, gernekl door Gods genade, en bewogen door uvV smerlolyk verlies, doet ze vrrrvzen en nylsclnelen. als eene sprnyt van den boom der catholyke liefde, die nooyt Uytbloeyt Bid en smeektja, valt den Hemel lastig, opdat hy deernis licbbe mei bel onheyl, dat u Ireft, en er in xvoo bermhertigheyd in voorzie. Bi.l, opdat hel land, eenen inkeer doende tor zich zelve», zich Welhacsl van een schaddclyk juk verlosse, dat loodzwacr drukt op zyuc catholyke instellingen. Dit zo» ik 11, i'van op den sloc' der wacrbeyd voorgehouden lieblien maer ouze vrydenkende ver volgers, eer zy bunnc roofwellcn stemden, hebben dc slimme en listige voorzorg genomen eene wet tol stand le brengen om alle priesters met boel eu gevangenis tc slaen, die er iels van hunne roofwetlen of dwang-' besluylcn zouden aenranden. Zy willen in volle vryheyd en iu de diepste slilzwygendhevd, hunne viyheyd- e'n- godsdienslkrenkende wetten kunner. Uylvoehen Dal den Hemel liet op hunne ziel niet vreko Buwueri dil schrift, b. P., opdat gy. den waren jrrond der zaek kennende, zoud kunnen antwoorden aen af dezen, die er u verkeerden uytleg zulle» van geven. Bewaert het, opdat hei u doe gedenken, wat gy van uwe vrygezinde vyanden le verwachten hebt Bewaert het, opdat gy. wanneer de ingave Gods ti tot milddadige gillen of stichtingen aenspoorl cr tweemael op zoud denken, en raedplegen Diet wyze en godvreezendö mannen, om le kennen op welke wyze gy Uw inzicht kunt volbrehgen. zonder den drift "der arvpzuchtigo vrygeesien le ontsteken. Bewaert het, opont gv, don inhoud en do vuorwaordcn vau onze geiooMe «lichting wel kennende, nauwkeuriglyk zoUd kunnen oordeelen, mot welke trouw uwe sladsmannen de Inzichten en den wil der godsdienstige geefsier zullen uyt Voeren. iucu allngeurijeaakn Under, F. DtvoS. Deze krachtige prolesi.nie z;»l bearmd wordeif door allen, voor wie de goede trouw eu de eer- jyklieyd nog he.staen. He mannen der liberale inpalmingen zullen bezit neincn van 't huys, maer de verontweerdiging der eerlyke lieden zal hunne komst voortijl zyn; 't huys, zooals den Uien Public wel zegl, zal door liet volk voorlaen geheeien worden het gestolen buys. lulusschen bedanken wy den eerw. heer pastor van Sl-Jacobs voor den moed, met wel ken hy de zaek der Kerk, en niet alleen de zaeTe der Kerk, maer der armen, en de vrybeyd varf goed le doen, verdedigt. Wy juyehen uyt al de krachten onzer ziel die mannelyke priesterlael loe en zyn verzekerd dat zy in alle catholyke herten weerklank zal vinden. hebben gebracht mynheer Frigard in eene soort vair voorkamer oiilving. by is op en geheel lol uwen dien»t Mvnheer. Macr ik hoop toch dat Mynheer hein goed betalen zat er is tegenwoordig niets le verdienen. Zie daer nynff zes kinderen, ze vechten om eene korts droog brood. Wy hebben aeo alles gebrek. Prrbleu nep Frigard nvt, dal zrct er ellendig- uyt en ik meende 11 eenen kostgast le bezorgen Als Mynlieer liet kostgeld vooruyl heUelt, zullen' wy hem aen niets gebrek laten lyden Mbet hy opge sloten en in "l geheym gehouden worden? I»an zal, hoop ik, liet kostgeld er naer zyn Zachtjes wat. vrouw, is er geen ooned, daer achter Hel is eene zaek van hel grootste geheym' waervoor ik kom, en waerl gy eene vrouw zooals hvntf' alle andere, dan zou Frigard zich wel wachten u in dat- gehevm in le wyden. Weez onbezorgd Mvnheer -, ik ben eene vrouw 'l is waer maer ik behoef voor geenen manskerel aehu-riiy! te slaen, zelf» uiel nis er met dolk of ine» moet gewerkt worden, zegde zy met eenen lioosaer- drgen hoogmoed. En, hare stem buvpende,- fhiysterde- zy, Frigard met eenen veel betcekenenden idik aeo- Ziende Ei zyn er hier veel langs voor meekomen -lie er langs achteren uylgedragen zyn; zooals gy w»et Mynheer, het water loopt on-ter den stal diner Ja, dal weel ik sprak den rentmeester macr is uvv hoys vcyhg genoeg om voor eenrgo weken- iemand te bergen zoudor dat dc geburen bet Kuoneu ontdekken?" Dergelyke koslgasteu worden met den dolk be- waekl Mynheer Hol i» dacrom dat meu zich mei geen kleynigheyd per dag te vrede» stellen (w<mn voiKTvtzKV

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1869 | | pagina 1