I
HIS February 1U09. 1170.
VEKTItElvUHEINI UYT A EEST Wl l!
LANGSOM STOUTER.
Parochiale school van Sl.
Jacobs.
TOOVERIIEKSE.Y
o
Dend. 5-20 7-20 8-38 12-25 3-15 0-20 jfi fiend, (6-05 Vrydag) 7-'6 E 8 31 8-50 12-25
Lokcren 5-2 7-20 8-38 12 25 3-15 6-2M .f. 12-40 3 15 (i-2U 6-41 9-26
Bruss 6-10 8-0" 8-35 (El 23k''i 13 12-12 1-14 T llrogyc, Oslcnde, (E 7 06). 8-50 12-46 6-11
E 2-50 5-48 (E I" 2* 3'k') 5-53 8-35 8-.»5 Uoornyk. Koftryk, Moescroon, Kyssel (lanes
Mocli. 5-20 7-20 8-00 K-35 (E I 2 3U» 8-36 9-43 1 Good) 7-06 (El)ooro. uily 8-51) 12-46 3-15
E 1-14 E 2-50 3-13 5-53 6-20(E 8-35 8-55 9-54) 6-44
Aiilvv. 5-20 7-20 8-00 8-35 F. 8-36 9-43 E 1-44 E Doorn Byss (langs All)) 8-00 0-00 Ath 5 53
4-50 3 13 5-53 6-40 (E 8-35 8-55 9 5!) alfecnl. lol Korlryk Zaterd. Zond. en Woonsd.
LeuvTliieflen Luvk Vorv. Lauden 5-20(7-20 Ninove, ficcrsb. Ath, 6-10 8-O0 (12-12 Doornyk
8-35 E) 8-36 9-43 12 12 I-14 E 3 13 (6-20 E uvlg. 2-50) 5-53 (8-55 Ninove.)
I' 2ekl van Thienen) (8-35 8 55 E I 2 kl.) J Bergen, Quiévrain, 6-10 8-ü(' 12 12 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NA EK: Lokeren. fiend, 7-30 9-00 E 11-00 2-3o 5-00 E 0-00 7-30
VAN fiENI) NAER Lokeren. Sl Nicolaes. Antwerpen. 4-40 7»20 9-30 E 10-50 2-30 5-35 E 0-00.
Te Lebf. slaen al de konvoys uylgcnomen de Expres. Te Idbgfm en Santbergen siaen
al dié konvoys. - Te Gyseghem slaon stil al de konvoys. l'e Denderleeuw slaen al de konvoys
uvtgen.de vertrekken van Brussel 6-30 8-10 14-06 6-00 0 00 en uyt Aelst 8 39 1-14 5-48 5-35.
Afri vo van Denderleeuw naer Nmovo. 9-12 's avonds.
Dendermonde, Aelst, 7-05 9 10 11 00 1-55 5:00 7-30
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath, 7-t'5 11-OO 1-53 0-00 5-00 (7-30 KinoVe.)
VAR ATH NAER J
Gecraerdsh, Ninove, Aelst. Dendermondc, Lokeren 6-55
10-30
1 43
4-30
7 50.
Lessen. Geixaerdshergen, Ninove, Aelst 6-53
10-30
t 43
4-36
7-50
brussel flaog Denderleeuw) 6-55
10-30
1-45
4 36
7-50.
Gend, Brugge, Ostende (langs Aelst). 6-55
10-3O
1-45
4-36
7-50.
van Konsse naer Audcnaerdc, gend. 8-05
11-25
3-20
4-25
8-22
VAN hRUSSEt NAER
Aelst, Gend. 6-27 F. t 2 3 kl.)7-2R8-< 8 H-20
12 02 2
10 5
15 5-57
8 20
Ninove. Gceracrdshergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-28 H-20 2-10 3-15 (8-20 Nioove
VAN DERDfcRMONDfc NAER
Brussel (langs Aelst) 7-35 11-33 00-00 2 "4 5-29 8-00.
Aelst 7-35 9 55 11 33 00-UU 2-24 5-2!) 8-60 0-Go.
fJT* VA" braink-I.K-C08TK naer. F.rtgh, Geer, Sol, fiend, 6-52 9 "6 I l-OR 2 08 1-23 5 27 8-05
van gf.nd naer Sottegcm, Brame-ló Comle, 6-05 8-to O io I1*28 2-20 7-00 E
R FRANKS 'S JAERS.
-~Tr~f> Wy verzoeken vriendelyk de-
i\V gene onzer inschryvert» welke
A\vr» .i JT voor I8G8 en vroeger nog niet
Voldueu hebben, hunnen abonnemeiilsprys te
komen betalen ol ons bet beloop in een posi-
niandaet over te zenden.
AELST, DEN 27 FEBRUARY *8(i0.
Bet maeonniok liberalismus word langsom stou
ter êflgrj'pzucbtiger. 'Tis als zocht bet 'l hntelyke
co dwingelandige sic volosic jubeo, stal pro
ratio#* votuulas, zon wit. ik het hf.iuikn, als eeni-
gen sti-liegel van zyn gedrag publiek af te kon
digen, om aen dc catholyke Keigen te bcrigten
dai ry rich, in bet toekomende, aen niets anders
dan aen dwingelandy, despotismus en alleen-
beerscliing te verwachten hebben. Dit alles trots
t»uw coustilutionaele vrylteden en regten die
ons gewaerborgd zyn.
En inderdaed. ziet bier, lezers, boe sloutmoe-
dig '4 toateJyk bbeialismus de vrybeyd van Gods-
dimiNt, vau beJiladigbeyd en onderwys dudl
sclieudeu
Deu minister van justicie komt, krachtens de
Toofwet dei- studiebeurzen, de parochiale school
van St-Jaeohs te Gend, welke Leopold I, by
lomiogtyk besluyt van 20 mey 1858 aen de kerk
fabriek bad toegekend, stoutmoediglyk aen te
-siatiu. en ze, tegen -alle regt, aen 't liberbaters-
besiuer vau Gend over te leveren.
Deu achtbaren herder der Parochie van St-
J.icobs, dien rampzaligen akt van berooving niet
konuende beletten, heelt de diepe veronlweer-
diging zyner berderlyke ziel doen kennen, door
eene krachtdadige protestat,ie tegen dien ouregt-
veerdigzi) aenslag van't kerkegoed, waerby den
tinnen alleen in zyne aedelyke opvoeding zal te
lyden hebben.
Ziet bier deze zielroerende protestatie, waerop
\vy al de aeudacbl onzer landgenoten inroepen
Dcc Ëcrw. hoer Pastor vau Sl-Jacohs hepfl de ver-
Icdene. week don volgenden brief, ten gelallo van dry
duyzend afdruksclcn, aen zyne parochianen locgc-
stuerd
Gend, den 15 February 1869.
Zeer Lieve Parochianen
De wet op de studiebeurzen komt de kerk en de
parochie van St-Jaeobs op eene zoo deerlyke en ellen
dige, als onreglvecrdige wys te treilenDoor koninklyk
besluyt van 49 january Inetót, word de stichting van
wylen Jufvrouw Sophie Vindevogel, beggynlje in hel
Groot Deggynhof, overgeleverd 3eu den fieuieenteraed
van Geod Ziel bier de zaek
Door gift dier weldadige Jufvrouw, geuiagligd by
Koniuklyk besluyt van 27 Mey 1838, en volbraglden
28 Au gusty zelfde jaer, wierd de kerk van Sl Jacobs
DE TWEE
7* VERVOLG zie ons vorig nimmer.
IX.
'S andcremlaggs reeds heel vroeg zat Frigprd .tc
peerd en draefde door weèr en wiHd jiaor de hoofd
stad. In eene dcrgcméefistc sVratcn der voorstad St.
Penis was eene ellendige kroeg of liever een gemeen
logement, want op bol uylbangbord las tneu Hier
legeert mm I* wei e«i f( peerd.
Dit zoogenaemde logement, een waer Rcinles-iou»
van slecht volk, was vooreerst bel doel zyner revs.
Frigard die, deels om hel slechte weder, deels om
door gcenc bekenden gezien te worden, de kap vau
zynen gryzen reysmaulel inden vorm ecner monniks
kap over zyn hoofd bad geslagen, trok dezelve by liet
binnenrydco dier stad een weynig naer achter, ten
eynde gemakkelyker zyne blikken regis en links I®
kunnen weodee oui te merken waer bet beruchte loge
ment tc vinden was. Men kon het aen hem zien dal by
in deze gemocnc buerl juysl geenen onbekenden was
mogelyk was het lang geloden dat hy er de lactste
mael, maer zeker was hel dat hy er 'meer dan eens
geweest was. want toen hy zyne herborg gevonden had
en zonder dralen door eene smeerige poort de biiiucn-
plaels was opgereden, kwam dc weerdm hem groeten
met de woorden
- Wees welkom Meester Frigard toy hebben 11 in
geruymen tyd niet gezien.
eygepaerster van een buys, gelegen in den hrommen-
vvat, 6, Gend, op voorwaérde I" dal liet ten eeu-
wigen dage zou dienen lol het houden der parochiale
school aen Sl-Jacdhs2" dat zoowel de vremde als do
ter school gaende kinderen, dagelvks, voor de zielen
vao de bloedverwanten der geefster, zouden lezen
de dry akten van Gelool, hoop en liefde en na hare
dood, dezelfde dry akten dagelyks blyven lezen voor
de rust barer ziel en deze harer bloedverwanten,
en eens 'sjaers, op baren sterfdag, eene mis booren.
Dienlongevolge wierd het buys inzonderhuyd ge-
bruykt, des zondags, lol het honden der fihrislelyke
leering, voor een deel der kinderen van Sl-Jacobs, die
te latryk waren, om in de kerk, onder de leering van
éónen priester, verzameld te worden en in de week,
eerlyds tot spellewerkschoöl, laelst tot bewaerschool.
Eenige zoo liefdadige als godvruelitige vrouwen namen
het op zich, door jnerlyksehen inleg, giften, enz er
omtrent twee honderd klevnen van beyde geslachten
te doen loeren, door eene Zusier der Kmdsheyd van
Jesus ze te voeden, te kleedeu, door eene jaerlykscho
prysdeeling te belooneu en op te vvekken, enz. Daertoe
schonk bun den kerkraed hel kosteloos gebruyk vau
het huys.
Hoe schoon, hoe treffend was niet de bezorgdhevd
dier ware kiinleimoeders Twee honderd kinderen
waren er hoogst gelukkig mede twee honderd moe-
dórs niet min Macr dit ontstak den had der Christus-
hatende vrvgcesteii dit verwekte den nyd van de be-
nyders der liefdewerken van don calbolyken Gods
dienst
Burgemeester en Schepenen der stad Gend vroegen,
en berhneldtn bunnc vraeg tol tweemael, op 26 Mey
en 29 October 1868, om dit huys te mogen toeëygeoen
aen de stad, en door hen zeiven de stichting besturen
en den lieer Dara, minister van justitie, krachtens de
artikels 1, 10 en 49 der bovengeuaemde wet op de
studiebeurzen, en der wet vau 23 September 1842,
ontneemt aen de kerk en schenkt aen de stad, door
een schreeuwend onrtgl, die godsdienstige stichting
En dit roofbesluyl word den koning voorgeleyd, om
het door zyn handteeken kracht te geven, den 19 Janu
ary, geene dry volle dagen vóór hel sterven var. zynen
volksgeliefdeu, eu door langdurig lyden afgemartelde»
eenigen zoon
En wat wenden zy voor, om deze rooving tc ver-
schoonen
Dat de Kerk de zending met heeft, te onderwyzen
dat zv de magl niet heeft, om eenig goed te bezitten,
I wanneer liet niet uylsluvtelyk dienen moet tol do
noodwendigheden van den Goddelyken dienst.
Welnu De Kerk zoo de zending niet hebben, te
onderwyzen. en hel regt, er bel noodige toe te be
zitten Heeft Dezen, die den calbolyken Godsdienst
ingesteld heelt, niet gezevd Gael, en onderwyst alle.
volkeren even gclvk lly gezeyd heeft i>oel dit
t< Ier inyuer gedachtenisdoojd hen in den naem des
Vaders, en des Zoons en des licyligen Geest a Heeft
lly dan .pen zyne dienaren, door zyne Goddclyke magl,
met zoowel de zending gegeven om te Qudcrwyzen,
als om den Goddelyked dienst te verrigttn
Nu, deze zending kunnen zy niet volbrengen, zonder
eygenaren te wezen van de noodige gebouwen, hel
noodige huysgerief, enz.; en gcvolgcntlyk heelt de
Kerk, vanwege haren goddelyken Stichter, het regt
om alles te bezitten, wal noodig is of voorde.elig 0111
hare veclvoudigo zending uyt te voeren. Geen inen-
schelyk gezag beeli de magl, bel te bek-: ten of er palen
aen le stellen omdat geenen mcnsch magl heeft over
eenen anderen nicBsch, ledzv hem die gegeven worde
van God bygevolg nog min over de Kerk van Christus
anders ware God in stryd legen zich zeiven, mei aen
Uuwst vrouw, deed den aengesprokenen ik heb
u immers gezegd dat niemand dan gv en uwen man
inyneu naem mogku kenueo en dal dien uooyl iuyde
mogl worden uylgespruKeu.
Ik vraeg verschooning Meester, ik weet het macr
dacht er met aen de lydeo zyn slecht, men is biy dal
men eenen gasl en voornamelyk dal men ceus ecuêu
bekenden ziel.
Zoo? dc tyden zyn sJecbl vroeg Frigaid werk-
tuyglyk, waul deze woorden waren lieiu welkom en
voldoende lol het mukcu ceiier berekening die in een
oogwenk volircrkkeu was.
Slecht Mynheer toy zoudmi Hyde zyn zoo er wat
te verdienen viel, al ging er zelfs ook al eenig ge va er
incé gepaerd.
Te verdienen herhaeldo Frigard lerwvl hy zyn
peerd het hoofdstel aftrok wuerseliynlyk zal er wal
te verdienen zyu. I> nwen mai: l'liuys
Hy is dezen nacht op eenu smokkelparly uyt ge
weest 011 ligt nog le bed
Goed lael beui nog een uer rusten wek hem
dan en zeg dat Frigard hem spreken wil.
Goed Mynheer. Komt gy niet wal binnen
Ik hob hoogdringende zaken te verriglCi). Binnen
anderhalf uer hoop ik terug le zyn. Zeg aen niemand
dèl ik hier ben geweest en spreek niet dan met de
grootste omzichliglieyd mvnen naem uyt
ten tier later vmkIin. wy Frigard op den dorpel van bet
buys van uiyoheer Nathan die den rentmeester uyl-
goleyd® deed lot aeu de deur met de woorden
Nah, lal plyfl soo afgesproke meister Frikaer
Keld besorgcu zal ik je mils je per^oouiyk porg blyfl,
so as ik je kesegl heb.
Frigard zal dan zyne nian'uen maer zonden, voor
de menschelyke magl hel regt le geven van le onl
nemen, wal Hy door zich zelveu geschonken heeft
aen zyue Kerk.
Niet mm van de natoer, oan van Christus, beeft de
Kerk het regt, alles te bezittep, wal dienstig is om bare
zending te volbrengen. Alle uienscbcn hebben bel aen-
geboren rogi van zich te vereenigen foor hocgenaemd
eynde, door de naluerlyke wel niet verboden, 00 elk
iels van bot zyne by le dragen of ui te leggen, om bel
111 'l gemeen te bezitten eu le besturen Nu, welke
vereeniging is min verboden welke is in legended
bcyligér voor God. geoorloofder voor het regt, voor-
deeliger aen bet mcuschdom, dan de vereemging
van alle calbolyken, die mën catholyke Kerk noemt
En wie beeft dan meer regt, alles le bezitten, dal nuiüg
is oin ha er verheven eynde le bercyken
Wal meer is, de burgerlyke wet zelve heeft haer dit
regt erkend ten allen lyde. En dil is zoo zeker, dal
op 28 mey 1838, deze zelfde gift, van dewelke wy
spreken, door Leopold I, wiens handteeken men beden
zoo trouwloos schend, is bekrachtigd geweest. Met
welk regt dan verbreekt men die gin Daerom zyn
de liberaleu, die de liefdewerken en de onderwys-
gestichten der II. Kerk halen eu bmydeu. geuoodzackl
geweest, om ze haer te kunuen ontnemen of voor bet
toekomende le beletten, eene opzellelyke wet tc nraken,
met terugwerkkende kracht, 't is le zeggen, met de
magt aen onze Grondwet legenatrydig, om oude regten,
volgens dun bestaeude welteh bekomen, le schenden.
Waer heelt die trouwloosbeyd ooyl beslaeu by een
brscbaefd volk?. En nog, boe hatelyk die wet zy,
nog erkent zy, mart. 9 en 10 dc Kerk als bckw.aem
om milde giften le aeuveerden, wanneer die gedaen
worden ten voordecle V3n hel byzonder onderwys der
kerkelyke of parochiale leering. Nu, wat leest men in
den giftbrief der school, over dewelke w y handelen
Dat zy moet dienen tot eene parochiale school.... Wal is
eene parochiale school Eene school vooreerst, waer
onderwezen worden al de kinderen dor parochianen,
en de parochianen alleen, 'lisle zeggen, der Calbo
lyken. Heydenen, Turken, Joden, enz., zyn geene paro
chianen, omdat zy niet Slaen onder dén Parochies of
Pastor. /.al den sladsraed de inzichten der catholyke
geefster uiel te buylcn gaen. met, gelyk in zyne andere
scholen eu naer dc voor schriften der burgerlyke wel,
er kindereu van alle secten ondereen te aeuveerden
Eene parochiale school is voorts «ene school, die uyl-
sluytelyk slacl ouder liet lio'oe beslier van deu Paslor,
111 de kerk' lykc lael Parochus. 'T is dan zoo veel ge
zegd als pastorale schoolNu, wal leert eenen pastor
aeu de kinderen zyuer parociiiaeeu anders, dan de
clirislclyke leeringliet inzicht dei geefster dau
uioet, naer de hoogste vvaerscbyulykbcyd, geweest zyn,
baer huys te doen dienen, zoo mei uylsluylelyk, ten
mitiste Imofdzakelyk. voorde catholyke, godsdienslig.-,
christelyke leering 'T is dan eene godsdienstige stich
ting, macr geene eygenllyke stichting van onderwys
zy is wettig en geoorloofd,1 volgens de air. 9 en 10 vau
du balelyke wet der studiebeurzen zelve en zoo heb
ben Je liberalen, om deze stichting le kuunui inpal
men. Iiuiiue eygene wel mei de voelen getreden.
Weent dan eu kermt dan, arme moeders Jammert
dan, catholyke co milddadige vrouweo Ware moeders
van de zielen der kindcis Wan; gelyk eerlyds
Herodes de kinderen van Bèllilecin en vau de omstreken
aeo 't leven ontrukte, om Christus, dien by vreesde en
benydde, alleen te treilen de kinderen wierden ge
dood, en Christus, die alleen gezocht wierd, ontsnapte;
aldus ontrukt mm u uwe kinderen, ni> l om uwe kin
deren le treffen, maar uyt hact legen Chnsius, uyt nyd
tegen dc liefdewerken, die zyne Kerk lot Mand brengt
odio erilis omnibus honuuibus propter me, zegt by, gy mil
gehaet aorden van alle uunschen iovi my, Christus zullen
eerst om twee honderd kroonen en binnen eenen dag
ol acbl zolf komen voor de bUO kroonen vroeg den
rentmeester
Tal is le segge met een pricfje hernam den
woekeraer met eeu pnefje van twee honderd kroo
nen, dan keef ik er 180 en later mei een priefje van
800 kroonen keef ik er 720 lat is 10 percent, so as
we afgesproke beune Sondcr priefje, keen kcld.
Neeu dal weet Frigard, hernam den rentmeester
die, ofschoon geslaegd in zyne galdelyke onderneming,
niet gerust scheen Ie zyn uopous het overige, a En
zoud gy deuken Mynheer Nathan dal er veel gevaer in
steekt?
So as ik je kezegi heb. zcyde den jood weder
om. Niet dal ik kcloof lat tie twee swarte, toover-
bekst'n seme, maer lat se koel slaen met te overikheit
en met feele foomnme luf. Tie jonge pnron moes maer
met tie freule tc la Ferrière trouwe, tan was te oude
parou ook kered en sou ik myn kelt terug kryge
sonder de Jcoedero to ferkoope.
Dat aal den jongen baron later zonder moeyte
doen als wy heui maer achter de grendels hebimu
ziilen, antwoordde 'Frigard. Wat die jonge juffer be
treft dal zal wel gaen. maer om hem vast te krygeit dal
zal zynen last lyden
So as ik je kgzegl heb hernam den jood nog-
maets foor tie jonge juffer te pakke, sein twee manne
kenoegsaem 0111 lien mier achter 'l stol ie aelte,
mogen er kewis -wel lier sterke kerels some.
Hiermede nam Frigard afselieyd van deu Wockemer,
en sloeg de» weg 111 naer de herberg waer hy e«n «er
te voreu beloofd bad tc zullen terug komen
Is uwen man wakkef vroeg by aen de weerdio.
die na mei vloeken en tieren en hel uytdeeien van
eenige oorvegen ecu zestal kinderen lol zwyge» tc
zy niet dei en, hem zullen zy hiet t reflet)uwe schul-
deloote eu weerlooze kinderen alleen zulle»; het uyt-
I loeten
Wanneer zullen wy 't eyhde zien der vervolging van
l goed Wanneer tal hel liberulendcni ophouden du
kiudeteu, de armen, de weezen, de onwetenden, die
Imn geloof willen getrouw blyven, le verdrukken?
de Kerk, die ware wecze, omdat zy op do aorde zonder
anderen verweerder is dan liaer feetdie ware moe
der, die hel t genoeg heeft om tol den laetftten mensoh
toe op le nemen en le vobden m haren school wan
neer zullen bare verbasterde kinderen ophouden ze te
kwellen, oin ze in rust hare zending te laten vol
brengen
Intusschenlyd, Beminde Parochianen, waer wenden
wy ons naertoe. om u eene niet)we schuylplaels ic
vinden Vanwaer zal ze den Hemel ocderdauwon, of
de aenle voortbrengen Welke goede ziel, gernekl
door Gods genade, en bewogen door uvV smerlolyk
verlies, doet ze vrrrvzen en nylsclnelen. als eene
sprnyt van den boom der catholyke liefde, die nooyt
Uytbloeyt
Bid en smeektja, valt den Hemel lastig, opdat hy
deernis licbbe mei bel onheyl, dat u Ireft, en er in xvoo
bermhertigheyd in voorzie. Bi.l, opdat hel land, eenen
inkeer doende tor zich zelve», zich Welhacsl van een
schaddclyk juk verlosse, dat loodzwacr drukt op zyuc
catholyke instellingen.
Dit zo» ik 11, i'van op den sloc' der wacrbeyd
voorgehouden lieblien maer ouze vrydenkende ver
volgers, eer zy bunnc roofwellcn stemden, hebben dc
slimme en listige voorzorg genomen eene wet tol stand
le brengen om alle priesters met boel eu gevangenis
tc slaen, die er iels van hunne roofwetlen of dwang-'
besluylcn zouden aenranden. Zy willen in volle vryheyd
en iu de diepste slilzwygendhevd, hunne viyheyd- e'n-
godsdienslkrenkende wetten kunner. Uylvoehen Dal
den Hemel liet op hunne ziel niet vreko
Buwueri dil schrift, b. P., opdat gy. den waren jrrond
der zaek kennende, zoud kunnen antwoorden aen af
dezen, die er u verkeerden uytleg zulle» van geven.
Bewaert het, opdat hei u doe gedenken, wat gy van
uwe vrygezinde vyanden le verwachten hebt Bewaert
het, opdat gy. wanneer de ingave Gods ti tot milddadige
gillen of stichtingen aenspoorl cr tweemael op
zoud denken, en raedplegen Diet wyze en godvreezendö
mannen, om le kennen op welke wyze gy Uw inzicht
kunt volbrehgen. zonder den drift "der arvpzuchtigo
vrygeesien le ontsteken. Bewaert het, opont gv, don
inhoud en do vuorwaordcn vau onze geiooMe «lichting
wel kennende, nauwkeuriglyk zoUd kunnen oordeelen,
mot welke trouw uwe sladsmannen de Inzichten en den
wil der godsdienstige geefsier zullen uyt Voeren.
iucu allngeurijeaakn Under,
F. DtvoS.
Deze krachtige prolesi.nie z;»l bearmd wordeif
door allen, voor wie de goede trouw eu de eer-
jyklieyd nog he.staen. He mannen der liberale
inpalmingen zullen bezit neincn van 't huys,
maer de verontweerdiging der eerlyke lieden zal
hunne komst voortijl zyn; 't huys, zooals den
Uien Public wel zegl, zal door liet volk voorlaen
geheeien worden het gestolen buys.
lulusschen bedanken wy den eerw. heer
pastor van Sl-Jacobs voor den moed, met wel
ken hy de zaek der Kerk, en niet alleen de zaeTe
der Kerk, maer der armen, en de vrybeyd varf
goed le doen, verdedigt.
Wy juyehen uyt al de krachten onzer ziel die
mannelyke priesterlael loe en zyn verzekerd dat
zy in alle catholyke herten weerklank zal vinden.
hebben gebracht mynheer Frigard in eene soort vair
voorkamer oiilving.
by is op en geheel lol uwen dien»t Mvnheer.
Macr ik hoop toch dat Mynheer hein goed betalen zat
er is tegenwoordig niets le verdienen. Zie daer nynff
zes kinderen, ze vechten om eene korts droog brood.
Wy hebben aeo alles gebrek.
Prrbleu nep Frigard nvt, dal zrct er ellendig-
uyt en ik meende 11 eenen kostgast le bezorgen
Als Mynlieer liet kostgeld vooruyl heUelt, zullen'
wy hem aen niets gebrek laten lyden Mbet hy opge
sloten en in "l geheym gehouden worden? I»an zal,
hoop ik, liet kostgeld er naer zyn
Zachtjes wat. vrouw, is er geen ooned, daer
achter Hel is eene zaek van hel grootste geheym'
waervoor ik kom, en waerl gy eene vrouw zooals hvntf'
alle andere, dan zou Frigard zich wel wachten u in dat-
gehevm in le wyden.
Weez onbezorgd Mvnheer -, ik ben eene vrouw
'l is waer maer ik behoef voor geenen manskerel
aehu-riiy! te slaen, zelf» uiel nis er met dolk of ine»
moet gewerkt worden, zegde zy met eenen lioosaer-
drgen hoogmoed. En, hare stem buvpende,- fhiysterde-
zy, Frigard met eenen veel betcekenenden idik aeo-
Ziende Ei zyn er hier veel langs voor meekomen -lie
er langs achteren uylgedragen zyn; zooals gy w»et
Mynheer, het water loopt on-ter den stal diner
Ja, dal weel ik sprak den rentmeester macr
is uvv hoys vcyhg genoeg om voor eenrgo weken-
iemand te bergen zoudor dat dc geburen bet Kuoneu
ontdekken?"
Dergelyke koslgasteu worden met den dolk be-
waekl Mynheer Hol i» dacrom dat meu zich mei geen
kleynigheyd per dag te vrede» stellen
(w<mn voiKTvtzKV