25,e J a or.
Zondag, W lleeii 1U09.
1I7«.
VERTREKUREN UYT A EEST NAER
VERTREKUREN UYT VOEGENDE STATIËN
I RAEG EX AX11VOORD.
T O O V E R II E K S E
En dan.
Dcnd. 5-20 7-20 8-38 12-45 £«5 6 *20 Gend. (6-05 vrvdag) T-'fi E 8-31 8-50 IMS
Lokcrcn 5-f<H-M B-38 W 3-15 6-M 14-46 3-15 0-20 6-419-26
Brnss. 6-10 8-0° 8-35 (EI43k')9-43 EM? 1-14 Brugge, Osleode. (E 7-06). 8-50 14-46 6-41
R 2-50 5-48 (E 1' 2* 3* k') 5-53 8-35 8-55 Doornvk. Korlryk, Moescrocn, Ryssel (langs
Merii. 5-20 7-20 8-00 8-35 (E 1 tSkH 8-36 9-13 S Gend) 7-06 (E Doorn. uiig 8-50 12-46 3-13
F 1-14 F. 2-50 3-13 5-53 6-20(K 8-35 8-55 9-51 J 6-41
Aniw. 5-20 7-20 8-00 8-35 E 8-76 9-43 F.1,14E Doom Ryss (Hines Alh> 8 00 0-00 \th 5-53
2-50 3-13 5-53 6-20 (fi 8-35 8-55 9-5' -f allofnl iol Korlryk Zaterd. Zond. on Wnensd.
I.euv Tliienen l.uvk Verv. Landen 5-20 7-20 Ninovc, Geersh Alb. 6-10 k-00 (12-12 Doornvk
8-35 E) 8-36 9-43 12 12 1-1 4 E 3 13 f-?o F. nvlg. 2-50)5-53 (8-55 Ninove.)
1' 2*kl van Thienen) (8-35 8 55 F 1 2 kl 1 Borger., Quiévram, 6-10 8-0f 12 12 2-50 5-53
VAN ANTWERPEN NA EK Lokeren. Gend. 7-3)9-00 E 11-00 2-30 5-00 F 0-00 7 30
VAN GEND NAFR l.okgren, St-Nicolaes, Antwerpen. 4-40 7-20 9-30 F 10-50 2-30 5-35 E O-OiJ.
Te Lede staen al de kunvoys uyigcnomen de Expres] Te Idegeh en Santbehc.rn siaen
al de konvoys.— Te Gtseciie* slaen slil al de kouvoys Te Denderleeuw staeu al de konvoys
uylgen.de vertrekken van Brussel 6-30 8-10 12-06 6-00 0-00 en uyt Aelst 8 -39 1-14 5-48 5-35.
Afrey.i van Denderleeuw i;.igr Ninovc. 9-12 's avonds.
VAN U'kKHFV NAER
Dendermnnde, Aelsl. 7-05 9-10 11 00 1-55 5-00 7-30
Ninove, Geeracrdsbcrgen, Atb, 7-OK 11-00 1-55 0-00 5-60 (7-30 Ninove
Van ath naer
Geeraerdsb, Ninove. Aelst. Dendernwimle, Lok er er
Lossen. Georaerdsbergon. Nmove, Aelst
Brussel (lang Denderleeuw)
Gend. Brugge. Oslcnde (langs Aelst).
van Ronsse naer Audenaerde. oerd.
van irnrssKi, naer
Aelst. Gend. 6-27 E 1 2 3 kl.) 7-28 8-f8 11-20 12 02 2-10 5-15 5-57 8 20
Ninove. Geeraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-2s 11-20 2-10 5-15 (8-20 Ninove
VAR DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-35 11-33 00-00 5-29 8-00.
Aelst 7-35 9-55 11-33 00-00 1-24 5-29 8-00 0-00.
van braire-i.e-co*tf. ra er Engh, Geer. Sol, Gend, 6-51 9-06 11-08 2-08 4-28 5 27 8-05
van gend naer Sottegcm, Braine-!e Comte, 6-05 8-10 E9-10 11-28 2-10 7-00 E
6-55
10-30
1-45
4-36
7-50.
6-55
10-30
1-45
l M
7-50.
6-55
10-30
1-45
i M
7-50.
6-55
10-30
Ml
4-36
7-50.
8-05
11-25
3-20
4-25
8-22.
6 FRANKS 'S JAERS.
Wy verzoeken vriendelyk de
gene onzer inscliryvers welke
voor en vroeger nog niet
•voldoen licDDen. hunnen ahonnemenlsprys te
komen hetale» oi' ons liet beloop in eeu post-
■mandnel over te zenden.
AELST, DE.\ IT, VEERT I860.
Wy hebben in voorgaende nummers van den
Denderhode wydloopig liet wetsontwerp tegen
het tydelyke der eerediensten besproken en al
bet halelyke en onreglveerdige van dit ontvyerp
■doen uytschyuen. Nu dal dit wetsontwerp ten
bureele der Kamer is neergelegd en eerlang zal
beraedslaegd worden, doen wy de volgende
Ml AEG
Wat staet er aen de Catholyke Kamerleden te
•doen, dan zelfs als men er maer een enkel kapittel
aen hunne beraedslaging zou van onderwerpen
bet kapittel, by voorbeeld, dat betrek heeft niet
de Cómplabiliteyl 1
Op deze vraeg geeft de Godsdienstige weeft, van
V]aenderen de volgende ANTWOORD, welke wy
Tceiiemael bytreden
Sedert dat den Senaet, gebruvk makende van
zyn regt, den budget van M' Bara verworpen
beeft, om zyne afkeuring te bewjzen voor do
•akten van dien minister, zyn de liberalen iu
woede ontvlamd zy eyssehen dat de vervolging
tegen de .zaek der waeriieyd en van bet goed met
meer spoed en kracht voortgezet worde. De wet
■op de kerkfabrieken is op bet dagorder der Ka
mer gebragt opdat men zich zou bezig bonden
al ware bet maer melde kwestie van ontvaogs-i
ten en uytgaven, 't is te zeggen met de Comft-
labifiteyt.
N'ogthans het is voor allen Catholyken onmo-
^elyk zelfs aen de opmaking van dit deel des
wetsontwerp de hand te leenen. Dit princiep
zelf van dit ontwerp is slecht. Ziet hier waerin
dit princiep bestaet al de goederen der kerkfa
brieken zyn den eygendom van den staet, en den
kerkfabriekraed heeft er slechts hel bestuer over
yelykvnrmiylyh aen de reglementen en schikkingen
van t gouvernement, 't welk er alleen meestei en
alleen eygenger van is.
Waerom mag dit stelsel niet goedgekeurd
worden
Omdat het eene DIEFTE bekrachtigtSe
dert Jesus-Cbristus heeft de Kerk altyd goede
ren bezeten welke tot haren onderhoud gediend
hebben, en niemand heeft hH pegt haer van
die goederen te berooven. Dezen «lie de hand
op die goederen durli leggen, valt, door die daed
zelve, in den ban der H. Kerk.
De Catholyken weygeren zekevlyk niet de re
keningen der kerkfabrieken aen 'tonderzoek van
DE TWEE
9' VERVOLG 7ik
Nauwclyk» was Frigard vertrokken of Robert trad
anel zyne, hein ui hoosheyd ver overtreffende weder
helft m overleg om de zaek richtig te maken zoo
als hy zegde.
- Ik kan zoo vervolgde hv bet gesprek?ge-
inakkelyk turnen karoeraed krygen Maer bel is de vraeg
«if gv en ik dal duig met geflikt zonden krygen, zonder
den Bv5tand van Jacques of Pierre of iemand van de
kameraden. Gv begrypt wel vrouw, d u ik met dien
eed L-eh 1 BahWal geef ik er öm, af baddc ik my met
duttend eedrn je-^ns de maneen va* onze compagnie
verbonden oro trouw en eerlyk alle winsten te deelen,
als ik eene zaek, waer zoo veel duymkruyd arm vast
is als a«n deze, alteen kan klaer krygen Wy zullen
elkander byslacn als gy bel peerd maer beslieren
kunt en, lavgs eeo paer stralen om, or.s buys weet te
bcreyken voor dc meyd zal ik wel zorgen... en zwy-
gcr. zal ze wel dal verzeker ik je voegde liy er by
lerwyl hy eencn glinsterenden dolk uyt zyne s'ch -ede
loog en denzelven met cetien gcheymziunigeo blik aen
zyne trouwd wefderhelft toonde. Hoor eens Robert
Als het meysie een vond ig op de plaels waer wy hier
aenlrertVn vermoord moest worden, dan zweer «k o
by de Vel, dat ik u trouw bystmn en, too ooodig, haer
den sloek toebrengen bou zeyde de vronw met eenen
valscbeii ghmlaeh. Maer nu is bet wat antlers, zy
moet levend berwaerts gevoerd worden Fngard zal
haer zaterdag avond willen zieu, en., gy weet bet
Robert, al beu ik nog zoo'o kloeke vrouw, ik heb toch
den staet te onderwerpen zy bieden zelfs aen,
die onderwerping te doen maer men uiuet de
belamelykbeden onderhouden en zich voorat' ver-
staen uiei den wareu eygenaer van het geeste-
lyk erfgoed.
Dat hetliberhaters-francmacons gouvernement
2icli niet itibeelde «Jat lief by eene enkele stem
ming van zyne kalkoeuineeiderlieyd zal blyven,
eu dat de Catholyken zich aen 't princiep van
't ait accompli zullen onderwerpenNeen,
dit kan, dit mag dit zal niet zyn, want er zyn
vöoral pligten van godsdienst en van reglveerdig-
heyd na te komen, pligten welke het aen niemand
i StSet DS te leven ut ri wit'!<11 4Vi>'
Catliolyk zyn en blyven wilt, MOET die pligten
volbrengen, zooniet, hy maekt zich schuldig voor
God en loopt de geestelyke straften in die aen
een zoo zwaer pligtverzuyin gehecht zyn
En dan nog, als onze HH. Bisschoppen zich
zullen gepraeind voelen de stem te verheffen en
te bandelen zonder iemand te ontzien, de liber-
haters, de francmatons, de ministers zullen wel
te roepen en te tieren hebben dat de bisschop
pen oproermakers zyn, wederspannigen aen
's lands wetten enz. enz. er zal naer dit roepen
en lieren nocli gezien, noch geluysterd worden,
hel non possumus zal d'eenige antwoord wezen,
bisschoppen, pastors en catholyken zullen het
allen eens wezen om het gebod van 'l Evange
lie te volgen, namenlyk dat wy eerder aen Cod
dan aen de menschen moeten gehoorzamen.
Dat den luncmavonsboel dan met zyne wet
maer afkome, wy zyn er niet benauwd van, ter
contrarie boe eerder hy die wet stemt en wilt
ten uytvoer biengen, hoe eerder ook hy onder
de volksvermaledydiug zal vallen en hoe eerder
't land ook zal verlost wezen van een stelsel van
snood geweld, schandelyke overheersching eu
batelykedwingelaudy, DeuoppeiscJioenkuysscher
der ministers durfde onlangs iu de kamer, de je-
suiten aen de openbare vemaledyding ten piooy
werpen maer dal dien kerel weltoezie dat 'Hol
\Velk by aen weerlooze, achtbare eu voor de
maëtschappy hoogst nuttige religieusen wilt be
schoren zien, niet eerst op zyn hoofd volle en
hem met geheel zynen aeuhang niet verplettere.
Wy hebben 'tover acht dagen nog gezegd en
wy zullen 't lieden herhalen de llelgen zyn wel
getrouwe ondei dauen, maer ook zy verdragen getne
staverny.
Onze discussie mei den grooten slimmerik uyt het
Verbuud is met ten eyudc wy gaen ze beden neg een
weynig voortzetten en zteti of wy den kerel nog een
oorfi ibheling\ken konncn gevAn.
Zoodan, slimmerik, om aer. d'omJers te konnen waer»
borgen dal eene school hun vertrouwen verdient, om
cr eenen priester tc konnen geven, uioet de geestelyke
een hert io royn Ivf dat nog een beelje meelyden kent.
Ik zou roissciueti met iu slaet zyn de lack die gy my
oplegt te volbrengen... eii dan was de zaek bedorven.
Bedenk u Wel... neem Jacques ter hulp, het is oenen
li ouwen makker laet hem ook eeu kroon ol wat ver-
dicueii...
Als uy niet durft of mot wilt... dan moet ik wel.
Ik kan 'i alleen niet afdoeu dal begrypl ge. Kom aen,
ik ga er ccn glas brandewyn op cellen straks zullen
wy zien. Hiermede verliet Roberl bet buys.
Dat hy het Kokc gelyk by het eten wilt
sprak de vrouw by zich telven toen haren man den
rug gekeerd had Voor geen duyzend kroonee slak
ik aiNit band aen die deerne, zoolang ik met overtuvgd
tieu dal die oude loovcrkollen geene magt meer op haer
hebben komen zy er hier mei aen, tk laet beo haer
op de kamer Drongen, eo ik zat my wol wachten v*n
haer te naderen zonder cersl een kruysje Met wywater
gemaekl te hebbenAl bc» ik sleclit, ik beo toch
nog veel tc goed om belooverd 1c worden.... Neen,
oeeo dat hy zich late beheksen, als by wiltMg haeft
by «iet over, dacr ben ik te slim voor.
Hidetdacd, sluw en slechi was zy genoeg ook moe
dig en «truyseh genoog om een sicrkeren persoon aan
een toeder, teslieojarig meysje met tenen dolksteek
neèr te voiloo of zelf3 te verwurgen. Hadde 't booze
wyidd slechtste doen gehad, gecnon der kameraden van
Robert zou een roodeu duyt van de I8U kroouen Ie zien
gekregen lu bben maer eene bygcloovigti vrees weder-
hield baér. Niet, onidal zy vreesde dat haer bet hert
ie week zou zyn om het schelmstuk le helpen plegen
niet. omdat zy bang was dal Het baer aen moed co
vaslberadeiibcyd «ou falen, neen alleen omdat zy
schrik tudl van de goheymiinmge tnBgt «Ier toover-
hekFe», had zy het verzoek van haren man van de hand
geweien en er loe kunnen besluyien etmen dce kame-
tadeo iets vba den buyl te gunnen.
Zoo kamcracd al wakker,/ riep Robert toen
hy hol steegje in sloeg waer den we«rdigeo kamcracd
overheyd verzekerd zyn dat de school christelyk is,
dal hare meesters of mecslerssen hunne pligten kwy-
ten nopens de chnslelyke opvoeding der lerr.ingen,
en, in 'I geval dat zy aen deze pligien touden tc kort
blyven. de geestelyke overheyd moet er konnen in
voorzien bv gevolg, zy moet er opzigl en gtzag bcb
ben. Dit Hebben wy klaer bewezen.
Maer zult gy vragen, heeft de geestelyke overheyd
geene andere middels om te welen dal onze liberale
scholen chrislelyk zyn, dal hare meesters of meesters
sen hunne pligten kwitec aengaende de christelike
opvoeding hunner leerlingen Weel de geestelyke
overheyd niet gelyk iedereen dal onze liberale meesters
tn roeesierssen hunne leerlingen doen bidden, den
catechismus leeren, op gestelde dagen naer de mis
gaeti enz Wc'uu, zouden zy dit alles doen, indien zy
hunne pligten met wilden Kwyten aengaende de chrisie-
lyke opvoeding hunner leerlingen
Bah slimmerik Dit alles bewysl in T geheel niet
dat uwe liberale meesters of meesierssen gezegde plig
ten willen kwyten. Zeg nen keer, liefbebbor, als men
wilt liberale scholen stichten in de kieyne sleden, en
byzonderlyk in deze van onze catholyke Vlaeoderen,
mag men wel le werk gaen gelvk le Brussel,- te Luyk
en in andere grooto sleden Mag men er beginnen met
regluyi te zeggeu waer men naer loe wilt
Neen, niet waer? Men moet eerst en vooral zoeken
de cliristelyke scholen in den grond le booren, en
daertoe moet men noOdzakclyk het vertrouwen der
Cbristelyke families verwerven. Men zal dus beginnen
met een chrislelyk uythanghord op den gevel der school
te steken men zal uen priester vragen, en krygl men
gecHeti, men zal ten minste do leerliugen io dc school
doen bidden en den catechismus leeren men zal ze
op takcre dagen naer du aus zeudeo enz. euz. U 't niet
waer, slimmerik
Wat meer is, iu de scholen van lecgcr onderwys
hebben meestal de leerlingen nog hunne eerste com
munie niet gedaen, en oin daertoe to konncn aenveerd
worden, moeten zy bunne gebeden konnen opzeggen
en den catechismus van buyten weten. Welnu, waer
zyn daer de ouders die bunne kinderen zouden zenden
naer eene school waer ze oiel zouden leeren 't geen
zy noodzaktlyk weten moeten om tol de eerste com
munie le konncn aenveerd worden Dy gevolg, slim
merik, als uwe liberale meesters of meesierssen bunno
leerlingen doet) bidden, den calcehismus leeren, nu
en dan naer de mis gaen, is T misschien niet omdat
zy voor don oogeiihlik niet verder kunnen Hoe kan
dus de geestelyke overbeyd aen dit alles welen dal
uwe liberale meesters eu meesierssen hunne pligten
w illen kwyten nopens de chnslelyke opvoeding hunner
kinderen
Maer, zult gy vragen, wie geeft u 'l regt te veronder
stellen dal onze liberale meesters eu meesierssen dil
alles doen met een verkeerd mzigl, en geeozins omdat
zy hunne pligten willen kwyten nopens de chnslelyke
opvoeding hunner leerlingen
Wel God van den hemel'l zyo uwe liberale meesiers
cn mcesteróseu zelve die ons du regt geven. Zy zyn
woonde - ik wil wedden dat de duyieo dre wy dezen
nacht verdiend beblien, u den heelen nacht m uw hoofd
gedanst hebbeu en uu ia uwen zak dansen
Al lang gepasseerd par ki kamtraed antwoordde
Jacques, eene beweging met de punt van zynen voor
vinger van onder zyne kin langs zyne strot makende.
Bah "t was wat bytooders ik heb acht tuus -oor myn
paert gehad Hel is, wyl er tegenwoordig «iets le ver
dienen valt. dat de compagnie zoo iets woef atnneoien,
maer als «k den baes w as. ik ging oog Iu ver hel hof
van Versailles uylplunderea dan dat ik myn volk voor
too een smckkelparty zou versiyten
Wees zoo kwaed mei <en half cv is beter dan
een ledigen dop ik heb immeis ook niet inerr gehad
en zie eeos hoeveel kinderen ik le houden heb Kom.
willen wy eeo glas gaen dnnkec
Ik eeg immers insse per lei snauwde Jacques,
de beweging met tvoeu vinger lang- zyue keel hei
balende Dorsl ut overvloed, kamerat d, maer gebrek
aen oorden too als 'i my dikwyls gaet
Dal is ditmael zoo erg nietwy zullen samen naer
myne vrouw gacueu er een goeden borrel gaen pakken
Geeft uwe vrouw krediet vao daeg Tur eere van
welken heylige is dal? maer... (al raekl me ook io alle
geval meials gy kans ziet ooi bel los le krygen dan
geef ik eeo pint.-prak Jacques, die veel meer bekuui-
inerd was over bet los krygeo dan over hel be
talen.
Eer het een half uer laler was zalen Jacques. Robert
ea zyne weerdige huysvrouw volop io den brandewyn
ca aen hel drukke gesprek dat zy onderling op half
Quyslercoden loon voerden, kon aieu geiioegzaein mer
ken dat zy over de onderneming tol akkoord waren
Toen zy lang genoeg gedronken hadden, wierd er
beslo'.eu dat Jacques roet Roberl bel ujiddaguiael zou
gebrnyken dal ev dacnia een uyDje zouden vangen,
cn legen den avond eens inspectie zouden gat-a
maken in de slraet waer de oude tooverbcksen met bet
jonge meysje woonden, en too mogelyk het sigoalcment
mmers zoo teer niet van geweten dat zy daerin nood-
zakelyk zouden acrupult-o makrn Neen, neen. als
ra? n ziel dat zy zonder scrupulen de gt-wigligsic voor-
riflen der chnslelyke leenng met de voeten treden
als men ziel dal zy zonder serupult-n tegen bunnen
herder opstaeo en de chnslelyke opvoeding huneer
leerlingen aen zyn gezag omtrekken «Is men net dal
zy zich zonder scrupulen ten dienste sltiien van liet
fruucmaruiisgespuys. om scholeo le bestieren die door
de H. Kerk afgekeurd en verwezen zvn ja, als men dit
alles ziet. men mag zonder vrees ond- istellen dat zy
bunne pligten aengaende de chrislelyke opvoeding
hunner leeilingen ook zouder scrupulen oudeu konnen
verwaerloozen.
Bovendien, slimmerik, heeft Christus zelf ons niel
gekerd wal wy peyzeu moeien van dtgenc die wedef-
spannig zyn aen t gezag der geestelyke overhevd «?o
van de II Kerk Heeft Christus niet gi-zend. sprrkeude
van de geestelyke overheyd, -- die u aen hoor l, uenhoort
\ly, cn die u wrocht, veracht My llttll (.lirislus niet
gezegd, at uie im,r de kerk niet tmynteri, dat hy voor
ii zy als nen heydmen cn nen publikaen, 't is le zeggen,
als nen ongeloovigen en eenen lielliebl>er der morale
iink'pcndauie - Ziet gy, slimmerik, hoe Christus zelf
aen uwe liberale meesters en ineeatersseo bet masker
afrukt
Zoodan, liefhebber, dc scholen waer do geestelyke
overbeyd noeli gezag, noch opzigl hooft, konnen niel
waeebprgen dal zy christelyk zyn, dat bare meester*
of meesierssen hunne pligten kwytei aengaende de
cbristelyke opvoeding der leerlingen, en by gevolg
zv verdienen het vertrouwen niet van de chnslelyke
ouders. Hel is en blyfl du,? bewezen dat eenen ouder
die zyue kinderen toevertrouwt aen dergclyke scholen,
zorgloos is aengaende bun cedelyk en gee.,ielyk wel-
zyn dal hy zyn geweten grootendeels belastdat hy,
volgens den Apostel, geen ehri.-ieu meer is dat hy nen
zyn geloof verzoekt heeft en stechler u dan eenen onge
loovigen
Hei is en blyfl dus ook bewezen dal de geestelyke
overheyd aen dergelykc scholen enen priester mag
geven dal 7.y zich zou medepligtig maken en 'l zeilde
vonnis over baer hootd trekken.
'T moortel Verbond, dat in domlievd roowel als in
poddeloosheyd den eersten prys verdient, valt wederom
uyt legen d<- priesters. Zyn gnlk' is nu geroerd tegen
den eerw. heer pastor van Sl-Jacobs te Gend, omdat
dezen verpligt zyndc voor de goederen zyner kerk te
zorgen en zich legen de inpalmt r| derzelve te verzet
ten, geprotesteerd heeft legen hel aenslaen van ten
tuns, by testament, aon St-Jaeobskerk voor parochie
school gegeven.
Dit buys was door zekere jufvr. Vindevogcl aen de
kerklalu lek der parochie bezet en zulks was, door
koninglyk besluyl van 28 msy 1838, bekrachtigd, op
voorwaerde dat het hny* ten eeuwigen dage zou dienen
lol parochieschool van St-Jacobs en dat de kinderen dier
school dayclyks, lot laven is barer een yrbeit zvudtn
stvrlen. Dil was tot nu toe getrouwetyk volbragt ge
weest Maer ziet, meealer Bara, den liberalen minister
van regtveerdigheyd, komt op en vind dit testament
uicl goed Wal doet hy? hy neemt, krachtens de nieuwe
beurzcowel, dc school van St-Jaeobskerk af cn geeft ze
van deze lactste zouden opnemen om zich later niet le
vergissen.
Zoo gezegd, zoo gedaen Tegen den avond wier
den dc heyde booswichten gewekt door de weerdin.die
iniusscbcn een pier gryze reysuiantelB roet kappen
(op siach zoo als die welke men lliaos burnous heel)
tegen de kachel had gehangen, om er den opgedroogden
schimmel uyt le gunnen kloppen. Van waer of van w ie
die mantels afkomstig waren, welen wy niel, maer liet
is zeer mogelyk dat ze toebehoord hebben aen reyzi-
gers die op een ongelukkig ucr het logement van
voren binnengekomen eo langs schier nylgrdragen
waren cooals de weerdin 's morgens op eemn
geheymzinnigen toon aen Erigard bad verteld dat wel
eens gubcurd was.
Vrouw sprak Robert zachtjes Jacques is
otels bevreesd voor de magt der ouden Zorg du dm
gy hem den schrik niel aeujaegt door uwen augil te
laten blyken.
Wees niet bezorgd vriend sprak het valscho
vvyf - wal u betreft, indien gy bang tyl zal ik u oe*
fleschje wywater iu uwen tak geven, dan zyt gy tug. n
elke beioovermg beveyhgd.
Ü3l zal zoo al wat zyt I sprnk Robert, die met
regl vreesde dat de talryke misdaden, warrmede zvn
g<-welen t>czoedcld was, bel gewyde water zyo kracht
we| zouden onffl'.iD'rti. - Maer ik kio 't Dglveerdig m
myncn zak steken bscl hel niel, hel schaed locb met
Hoe laeg dil boosaerdig volk ook gezonken ware,
zocht het toch in zynen ioyebeciden angst nog baet in
middelen, welke de II K,-rk tot troost barer vveeoJipe
kinderen hetfl irgesleld en door deze met verirouwun
eu inel vrucht gebruikt worden. Zoo diep was die booio
vrouw gezonken dal zy er met eens nen dacht dal, in
den zm zoo als z.y n>>g geloeide, zy eene ware beylig-
schennis pleegde door eene io den uucm vsn God' ge
wyde zaek le doei. liit-uen lot behoedmiddel leggu ,|Q
gevaren, die eeoe tc plegen roisdaed oplovcrdc!
(wnhft vooRTontT.)