2 4S,C tlaer.
Zondag 20 February 1070.
A 1227.
yzi:hi:\ wkg.— vi:imti;iu iu:.v i yi aklst yaisk
MKir.lKlltl Y IYT l)i; YOI.GIMIE STA TIF.
1
tn: s\m:\Li;iix<, is
zn:k.
W clLc iijn de hulpmiddels
Il rn volgt daeruyt
Beggynhof.
AnosiEWsr-Nrrs
ZES FRANKS
Mrn alioniM't'i i i.'
Diin dan ?oor I jaer.
DEN DEN0ERBODS
per drukrrgi I
Owoooe Ir. U 2W
Numutxen 0 04
I'.itlaOHU I-OW
flrli<tiTII)<'11,1c. iO
l.okcron. 5-10
Mcchelen 3-lfN T 8-ft«M
|M Exp. I' r 3'
mo h ;i« ii v, 3-13 r. io
Mo 8 38 11 1.' 3-13 0 io
Esp I' 2* 3' kl 8- iU
1-1 Id Fxp I* 2"
'in
MM
M.
2-1M »-tU 5-?-G/ tt-tri 3M N-MW Kir
AMW 7-1 X lW4t»4* M Exp 2* kl 8-56/
Fxn. 4* 1' kl l-l M tvr 2' a* kl
i IW 6-2urf K UW eo 8 35d K»r I* 2
Brussel. <«.7» th mhrmomdr2 7 2«> 6 3k 3 I." O 2»
I5ni»*el. lamgt Headrrtema HI I m- I' 1* I* ki 'J VI
12 11 in i.m t- i ki JMf t I" M
Leu»cm. Tbicueu. Uyk. Vrrxien. in 7 I «11 x v.d xr
I* 2* 3' kl 8-38/1» 43d It-lid l-lU Ivr 1*2' kl.
3-13/ l 4tid in I» 20/t\r I* cu kl- -11 flm i.i i - l.'.d
cd 9 51 Exr. I* en 2* ki t- 1
(I) Not*. IK) leltci bclcefceal la
Or..l, .6-05 \ry 1 7-»6 Exr I* 3' kl 8-52 8 51
12 23 12-16 ..15 6 20 6-4/ 9 26
Brugge, OoMcfil- 7-06 Exr. 1*2* 3* kl 8-49 12-16
1-3» Exr I* 2' 3* kl 6 kl.
ho,,rn\k, MouMroii. kortrvl, fl»»«-! linsys l.f*d< 8*5#
12-1" S 11 M* I vr l*«r 3 kl i. kl
Duoruyk. Mi'On r.'u, Eortryk. Rys* l/k 8 0" 5-53
pari slecht» lol kortiji"s Mlenl. zond. cii woe»*d'
Vmuxi. Gerro rJsU.rg.-n, Fessen. lib 6-10 0 03 12 12
2 4.1
Bergen
5 5.» I
«UK
5 10 8 00 12-12
uiuc. Manage, CUark.uy. Xiuicn G 10/6-<H
k| ,.iu I .Iil«-r< 2 50 laupv Mb. !urb
.v53 Exr I'2' 3* kl van Chaili-ioxi
Jc Idler l.iug» /Hilir/iY»».
2 50 5-53
Exp 2*
cu ftraiDc
Mil IllJl
Alb 6 55 10
AbfW. 6 0 7.13 f.xr I* t
Rrosstl 6.27 I xp. I* 2*
2 10 5 15 k 37 8 20
Drndcnuunde 7 Ii 9 35 II
GeerTt-rdtGcrgeo 7.36 It It
Ucod 7.10 8 04 4.x r. I' f r
I* 2* J* kl 2 A 3.W* 8 00
UJKm 7.13 10 53
45 4 36 7 .5» 0 03
kl 9 5* 12 36 5 45
I 26 9 66 11.60 12 01
5 «9 8 00
1 33 1 12
2 20 5 fl 8 «0 6 M
1 8.5! II 23 12 45 I tP
05 9 22 E\r I' 2 kl
2 04 4 53 9 10 13
i k r a
0» linde
Exr I
7.02 9 IO 10.57
I 00 If43 2 40
lip I 1 cn 3 kl 7.0
1 50 4 57 7 27
5 34 6 I |0 01
I 9 30 12 03 <00
MoorUPi
Coatn
1 x 1 Go» Mil
rgca, GcernerdG
3 kl 6 00 5 0.. Exr I 1 cn 3 kl
till, Bnuoo-U-
E*p. 9.10 II 26 2.2V 5.40 7 00
or an use I.K COMTt Mil
Engbicn, t.te.-j. rd-'ergco. Soli ago a, MoorUorn
Geod. 6.32 9 00 11 10 2 08 4.28 5.t5 Exr 8 c
iTT besom izk w aan r
Burn. Hondo, .vaiUrgca), \u lenaorde. Aa^pgrn».
fcortryk, 6 50 8.43 8 56 12 36 6 31 6 4)
or <n»i*n> mi St. !<iioiii«, Loiui* 11 Cim
5 00 7.30 9 00 1100 2 30 4 30 7 00
ITI Goa Mtt UUMR, St. Siamau Aarwnrii
4 40 7 10 9 30 2 20 5.00 7 10
.FfT^ 1-"~ t~, I he ijt'ne on: 1 'jfêet tie 111-
j\\\> y srlnyni1I1 r n«n nit! rohfafii
hftKn-n rooi IN/'dl r on/ntcvnli'ii nicmlflyl
VdHM-ht mi* huiinru nOoiiMfntnlsfHys W luien
gnrordm, 'I ;y fridf, 'I :g in f<wamUiet
op ilea pus I.
AbLST« t>l UI l EIIIU ARV IX70.
Minister Prt'it liet zicU t»ver eetiiRcn l\d,
•ttiivalli'ii iliit tie same Hierin if ziet is. En inder-
elaeti. In 6io6»t mis «lil nirt zegp». de dagc-
l\kst Up ouder xi lid lug kvtnl liel genori; en lelt
tivervloede liesiaiigcu. IKen/l im<niT> Ik/it-
tM'hen ItnbamJiglitMi! en opruer, verdtrltllicxd
en liael. eiiii'i'gl eti zelfxiit'lil. «lr«uiki'tiselta|i en
zedclfMtiTieyd, inoord en zriliuoord. uid eeii
xxtHtrd, nooyt /ag men liet kapillel dei scheld
stukken Z'Ki njlgebreyd, zen» algenieen dnn op
onze dagenJa de samenleving is ziek. eu
7eM> ziek, dal. worden de krachtdadigste hul|>-
nmidets niet weldra gebruykl, er van degene-
zing zal Ie wanhopen zyn en den goeden met
den kwaden liet allerduersl zullen inm-U-n be
ta ten.
Wy hcblten het mds /nodikwil* gezeypK
dal wy /ouden moeite worden hel le herhalen,
ware het onze ptigt niet de maetschappelyke
nekte gisiurig te bestrxden en er de hol|iinid-
dels luwen aen te wyzen.
Wat is «Ie «Kirzjiek van de ziekte?
Er zyn er namelyk dry die hel Evangelie
aeukl iegl, te welen de beyeeilykheyd der «ogen,
tie hey< erlykhey<l des theseh en de hnoceerdy iles
lerens.
Eu waer vind men deze dry oorzaken veiee-
nigd
Ah wy moeten ze, tol oneer ou/er /onge
zegde eeuw van xoorux Igang eu vei lichting,
schandvlekken iu hel munumiek dociiinarisch
Kberalinnus Iiaeim eu daerdoor word den
opstand gepredikt eu bewerkt tegen God eu
zyue Kerk. de verspreyding der rampzaligste
god-en zedelooshejd. de najaging der wellus
ten en rykdoraiuen, In 1 genot eener veHiees-
tende vryhexd van het kwaed eu de verdruk
king der tieyizaemste. vryheyd van het goed.
Ziet rondom u, latnlgriioten, ziet hoven 11, ziel
ónder u, en g*en zult sebier niets anders «nl-
moeten dan sauieuspaninng tegen waerhevd eu
regtveerdigheyd, listen en strikken legen do
/eden. vervolging tegen liet goed, hardnekkig-
lieyd legen de religie, schimp, smaed en laster
Gïgi'ii al xvtt onschuldig en heyligis, verhelllng
der ondeugd. Met een woord volkslagefie xor-
hastenng der /innen die den mrnseh hel goed
als kwaed, en 'l kwaed als goed doel neiuie-
roen.
legen dit oiltteitend maeisdiappelyk onge
luk, legen die verslindemie kaïlkerziekle. is er
maer een, eet» enkel geneesmiddel, te weten
EE\ MIRAKEL TE I I IK.
OuJer dezcu lil el houd dcu JustmI d« Luge zich
bezig uiil een LuyUaigrwooó fvyl *su nlols- lmge
gcueuiig, door den aldus geredden zieken locgc-
vhrevin aen .Ir II Marg.l enten hei geSiujk «au
liet water vao O. L. Vrouw van I ourdes
PiKer-Josepli llunquH, wi rknan le l.oyk, fhcra-
voM-olracl <7. he*ft rrIf, in de brocbutr door
«ico Jomtsul de Ltege aeugMvud tyH lydeo cn de ver-
rv/ing lol ivnc g«-/oiultir-xd verliacld
Vao op l>cl i yiiU'-N Mi IM-J kou by maer Uccl
zeidzaotn oieer Kei tysl ver/ateu leo gevolge ecin-r
verslapping vaa bet ragoieiy eo tc rekenen van a-u
bjuiy iM.t, lag by op zydc malras jh geoageiil.
zuiider neb regis uf luiks le kuuuco keeren In ISUó,
«•yndfljri, wu den doctor die hein verzorgde, weg-
geWevcn, viflliMlN - ifsl «ync bezoeken mortaen
nntlHoos narro gevvordes
Sedert Oieo was de zitkle vcn.rgrrd auer laten
wy Harquct ttlf sprekco -
j verloop dtr dry eerste jaren Oie ik te lurddo
doorhrjgi. verandtrdcu mvnr oude speragrzweiten
iu scbfoonilykr ulH-csscn. Yyf of zc\ m.iendru lang
vulgdeo 3bêcs»eti gcduiig d«- eeae Op de aodrrr »n
dwougon iny op myno i;den le Uggt-n. ik «uod iJitr
ten oiiostcn dek ley ue veriacfaliog m v au met meer
Ie moHro dag cn uaeht op myticu rug ligg'-n
Iu 1667 maekirn de aUü-s^e» placls voor bel
Sl-Aatotiiua-voer, 'l vxeUr van dag tol dag vcreegenlc
eu wy onepboudtlykc sniertcu nuoorzaekle, bcaoo-
derlyk 's naclUs.
fbe nieuwe nelln, gevoegd by de leering, mack Ir
vsn myn Hfcbaem als 'l waro eenen gloeyeodtu
oven Zelf» 10 dcu w tuier kou ik oog eaawefyka een
elacp'skcn op uiync boist vcrdugio Wal myic uyt
gttncrgcldc eu bloedlouzc bccucn betreil, dtzt
dcu Icrugkcci lot d» go«lsdii'u«tigi firinnp|u»ii,
tic versterking der cliristclykc gevoelen», de
livthreydiilg der W\ire vryheyd van 'l goed, en
de krachtdadige legenvvei king völi *t misbniyk
dei vrylnwd lot hel avvripil
Willdil zeggen dal wy 'l volk v\illeil in de ke
lens der slaverny klinken Wilt dil zeggeii dal
wy 's volks vryheden zoeken te vernietigen
Neen,duyzeudiuael neen. Wy ook zyn viieu-
deu dei viylieyd, maer wy willen de verdruk
king der w.iie vryheyd niet, vvy willen uiel dal
het volk, door een rampzalig nnshruyk der
vryheyd, venlvvaeld, v.m de godvdieuslige ge
voelens ufgctrokkeji bedorven cn tot ceiie ver
beestende goddclooslieyd gebragt worde. Ue
vryheyd voor een volk is een regt. eeue ware
wetdaed, man onder kmiditie alleen dal dil
volk godsdienstig zyWanl een volk zonder
godsdienst is een wild dier, dal alles zal vei
simden vval hel legenkonit, zmdniesi hel aen
de kdiug kan ontsnappen die tiet vastbond.
T is iu de princiepen van godsdienst dat het
volk nut phgtcu moet leeirn kennen en be-
oeteueu.
"T is m deze princiepen dal liet volk moet
leden zich le ueleudi iu de deugd eu zich af
le houden van het kwued.
'T is in die gevoelens dal het zyne overlie
den, de wetten en instellingen de* lands enz.,
moet leeren eerbiedigen.. Zonder die gevoe
lens zullen noch regihanken, noch gendarmen,
noch prisons, noch schavotten iels vcimugen.
Eenen geleerden fransclieu sehryver.il. tic
im-ipii-v die, die noglhans geeneu klenkael is.
zegdu onlangs Jioe meer vryheyd u volk
licctL, hoe meer godsdicust hel uuk Iiel»ben
lUocl.
Dal alle besturen, Iroogc en leege, zich
movteu heievereii oiu de godsdienstige gevoe
lens ouder 'l volk te verspreden eu aen le
moedigen.
Dal zy wel niocleu zorgen dat de volksbi-
bliollieken zuyver zyn van die veijiesteiide
boekeu, vvaeriu de onschuld laiTelyk vermoord
eu de zedeiyklieyd deerlyk vergdtigd worden.
Dat zy zich wel moeten wachten het ouder-
vvyj» 't geen onder hun beheer staet, te lalcn
veroulcliiistetyken ot bederven.
Dat zy wel moeten toezien dat dc tlieatcr-
5tukkeii,.die iu hunne schouwburgen gespeeld
worden, verzedetvkend, ouderrigtend eu slich
tende 7vu, in plaets van ovei>|>el, ontucht,
track, zcllinooH enz., m te leeren, gelyk
bel eyloe», maer al te veel ge!»eurt.
Dat zy eenen alke» r iiihoezeineu en tegen -
werken van die genootschappen die dcu
meie-ch leoien leven en stei ven gely k debeesten.
Dal zy het eene pligt moeten actiten de zon
dagscholen eu andere liefdadige genoot schap
pen Ui ondersteunen en tc helpen bloey eu.
Dat zy de budgetten van ho*pieeii en armen,
in plaets van er wapens tot kit smakclary en
nog sI.m hier van te maken, iikHimi gebruyken
om den armen, den noovllydoiiden eu den
werkman stofïelyk en timral zedelvk welzyu le
bezorgen.
Dat zy hunne jh»litie moeien doen dienen
tot handhaving van "l goed order, tot bescher
ming van al de burgers eu tol den eerbied
uiuckh u, zr» uiaenUtii Inng, zi-lf» in 'l bert van den
zomer, gealatlig wrwaruni worden inul pulliu bert
walcr.
(.f durende deze twee helste jaren, was myncn
rug g.-bogen gelyk oen hoepel ecoeri'.o. ken kon
niy uyt myn lied mcl uran-n vuur meer dm vvfof
zes iniiiiilc-n, cu ifau uog lu ier alle licit, vyflien uf
Iwuilig dagio, 'l 1» le z.-ggtu, «vaaactr dit vulalrekl
noodzakclyl vvierd 01a Lel tc bc/inakco uf vao lakens
tc ter*aderen.
Te rekenen vau de maend febnory van bet jzer
IK4», gingen deze twee behrte ziekten meor on meer
aeu '1 vtTslacbian
y veruofzaeUcu aea daa zieken oazcglyke vei-
nedcringeu
De kwael verergerde vu dag U>( dzg ra won veld.
Myu ligcbufl 1 bcrwuek under ewne Ipu^üurigc vuf-
rolling Co-u oogcnldik rust moer, B<xh by dage
noeb by na. ble Ik voorzag eynd. ljk dat t^xi my by
lieni giug roepen en du oyt.-raie witr.l vuortaen de
v ungate mynrr vvemebeo Rekeniqde volgt na de
krachten dra wy nog over bleten, wna ik nis zeker
dat dc aaend december nj uyl myn lydcn zou
koiueu vrrio»>rM Njmj i*u>1« i -. buyicu iwynen wcie,
dacblen ook uul ander» kaer den hemel had er
anders over braebikt.
Om den Zit-kcn ren wcynig te verzenen, tragi
ceoco Zyn er broeders bcm ren* dm acboonm bork
van M l.a*serre Oust Litre »/un* ma f.enrdrt.
Hanqnet laa dieu mcl greligbeyd. Kri beti meer en
meer bevochtigd met tranen lly pulto 1 r de o*«*-
luyguig uyl dal de II Maegd brui zoude gencarn by
nniTlelder bron by dewelke zy aen Bertadelle fci-
scbcoei» was
In dc faiuihe zelve vau den zieken ontbrak het aen
geenc opwerpingen Een mirakel voor u
iemand durfde bet hopen Men achrerf noglkcns
OOI dit vvalrr aen M. den pastor van Urtir.n* bel
kwaiu lot dcu vrydag, 27 koveuiber.
der wellen, in plaets van ze te gebruyken om
d'wne party in alles duur vingers le zien,
en d'amlere ie kwellen, le vervolgen en ie ver
drukken door onrcgtveerdige procoHei», chi-
caneii on luirklieveryen.
Dat zy de veid.u lite bnvzfn en verderfsho-
len Wel doèn bewaken en aen dezelve de
strengste pohtiemaeiregels tècpassen.
Dal zy eymtelyk zelve bet goed voorbeeld
moeten geven eu zich moeten zwichten dat er
Iiuii akten vau zedeloosheid, akten van schan
de, akten van verderf kcnilcu ten laste ge
legd worden. Want dil zy'n dan ergeinissen
ol si handalen die van omhoog komen, en the
daeidoor /.ooieel te pligtiger zyn, otndal zy de
under boongen bcSniettetf, hei gezag verlagen
en de luaetsehappy in gevaer brengen
duel liel 100?
Of het zoo gact. dit ul elkeen in zyne ge
meente of stad zelf beoofdtrleti. Wat on» be
treft, wy herhalen het. CMrt bet nu zoo niet,
dd is «Ie oorzaek warnipoT de maetschappy
ziek is. En. will men de nnit«chappy gene
zen en ze redden van harrn gow n«en onder
gang. men ral, tc hef of te leed, moeten zot-
gen dat het zoo ga» l
Zoodan, godsdienst op den eersten rang
godsdienst voor de groute. godsdieuRt voor de
kleyne. godsdienst voor de rykeu. godsdienst
voor den armen, gousdien^i vnordc meesters,
godsdienst vooi de knechten, godsdienst voor
de overinnJcn. godsdienst voor Jeimdctdanen,
godsdienst voor allen. Want, en meu onthou
dt het wet: Zonder godsdienst, geene regtveer-
thgheyd. zmider regtveerdigheyd. geenency-
gcndoni, zonder e>gendom, geene familie,
ronder familie geene samenleving, maer «-en
snmenraepsel van wanorde, iioesiheyd en ge
weld, waeriu hel regt van den sterksten hel
hoste ral wezen.
StiCIALISMl S en al de gruwelen die er aen
vasi ryn, ziel daer waer de versmaehling van
den godsdienst mis oiivermydrlyk naertoc
leydKil iiogtlians 'lis die >»lyke versmach-
ting die het njavonniek doctnuansch üboralis-
mus hardm'kkigtyk bewerkt en zelfs in xvnc
sehriflen ojM-nhaerlyk durft vragen en aen ra
den
Schn.oinelvke verblindhevd
E11 daervao liehWu omtreni alle reuwen hel
z« irde staelke Als de gndilrlooze magere h-
U-ihaU-rs hel geld. de goederen, dc juivreien,
d»-versiersel» der kerken, kloosters eu raliio-
lyken gestolen en zich aldus verrykt liebheu,
dan houden zy airh stil vooreen goed aenlal
ju eu, zy leven dan in weelde en wellusten, iu
slempen en zwieren zooiaug hun gestolen g«M-d
duert klaerals alles wederom verkwist is,
al»de catholyken, de kerken, den godsdienst
weerom wal by envergaerd hebben,dau kniucii
de aTzeLsels van dil nylgehoi.genl godtleloos
lil>eralisinus weer ten voorscbyn doch met
moer woede, met meer gevrHd.. De dievery,
de slok-en roofzucht vertoonen zich iu al hare
alschuvvelykheyd. Maer 'l zal ncn keer den
laetsten wezen, en dien laeiMcu zal*t«o»-i.i
lisinti-s zyn. 't geen texulzakelyk komen moei,
al» de samenleving niet weiki om zich vac de
doodende kwael le genezen vvaenan zy acnge-
daen is.
Rond 6 urm dc» avond», schtyfl tlmqu-l, kwam
rnyuto broeder iny vragen of uieu du-u dait mvne
wonde 1. zoude hadm Ja, zegde ik beu, iU4»-r wat
Ivlcr al» allen zullen tvrg zyn, nylgeuotn*-i> vader,
gy cn ik. Myn betrouwen ivn weder nlsUld, en ik
was hang van uytgrlacben le worden
Hit wat maer 001 l.alf elf drj a\onds dat wy
vilten vxsren cn gcru«1 Myncn liroedcr ontstak ernc
gewrde keer» en las mei tnydcr slem de litanie der
MmMb Maegd.
Korts te vuren bad ik, 10 brt grheym nyns lierteo.
een» n aki van tolkoncN ondeiwerping a«-o dm wil
vau ood gedacn. Heylige Hut' h;"' >k g«zcg<t,
ik kan scbicr un-l bidden nsoer geweerd»)* aen
uwcu Uoddulykno 7000 voor ui> da grji.a le vragen
dvc iu) (aligal is of sliirven of lydm, alt be'. ia»er
tot ffirer.U.rc glorie van uod u, wacrvan mxa grout-
sic g. luk afbjugt. hal de bewerkiog ibana ge-
acbh-de.
yrco broedt r ouislopt de lie vb en schenkt rr
my eeo g'- uyt, 'I welk >k iu rum Irug uyidnr.k
Hy ue«-mi erncu does en dopt beu m bei ffiirakolcus
water. Begin aen den Bek, n-gile ik befli, en bad den
mggraet, aldua alle de beenderen volgende lot ten
cnyiic voelen. Ik bwhl bew etn uojenl.uk irgen on
zelve den zetel van bat Vuiuuius-vuer le badt-o.
Turn ik aen brt bert kwam. verloor ik dc sprack
rn heg 'i. d»LK vij le kermen Ik rs^de gclyk cceru
mtiiscb in den duodsiryd Myn< n broeder baesllc
neb rn berbaeldc. aen ieder lidmaet dat hy aen-
raakn- Uuze l ieve Nrouw \au Lourdes, L»J voor
ona Maer *o 't binueretc «voer ziel, «r jde by dal
nyn lactate ncr gekomen waa en dal by wrlliaeat
rmi anders meur iiusebeu zyon banden ging babbmi
dan cc0 tyh.
Hy baesite c.tcÉ» du» om myne donken wn»-r aen te
doen nu wilde my dekkrn. Ik stouttn bel lakt-u \ao
inv weg, vvaul uiync auicrteu Waren Ic geweldig.
II. 1
Ih'l Inl 'iul. iu zyn N' van zondag, zegt
d.il het zich titel kan onthouden eeflige rvnd-
bnratiye en onpartijdige bedenkingen aen den
Kurd voor te dragen nopen» dc kwestie der
vetkooping vau 'I Hcggyuhof.
II» l bladje is niet le reden over de zien-
WJK' der inccrderheyd ro der liospicencoot-
111 is sic die liet beggxuhul voor IMJ.tNJO frauks
aen den eerw. Iteer Monlils willen xerkoopeu
liet heeft liever meéledreien iu do zieiiwyzc
van de hoeren Cumont, de Morrel) Lcviounoia
Eu welke is de zien wy ze xau M Cumont ro
tv lier twee ndjudanieil?
'T is deze dat men Beggynhof publiek
veikoope met de vryheyd van er wed te doeu
vval meu wille dal den gefiuruleraed zich
met 19 hcinoeyeu In .-li met hol onderzoek of
hel Ifeggy ulioi zal behouden of vcrwieiigO wor
den dal de kwestie van btslaen ol uullteslmen
met uioel opgeworpen worden dat de «enige
kwestie voor hel bcsiiei is ik- tnkomsU'it d«r
armen zooveel moge'yk te vermeerderen.
Allen vry denker zal die redenering verstaeu
en zeggeu 'lisjuyat, de lr>fcndai.noejreia
hehheu gelyk, want alleu vry denker is lief
hebber der ine zedcleer zoowel als 'I i erbond,
en by zulke inauoeii 1» er geen kwestie meei
van christel)ke redeleer of van regtveerdig
heyd. dit is by Iiuii al superstitie Ol bvgeUm-
vighcydliet zevende gebod wacht u van
stelen enz. lelt by Iiuii met meer, du ryn al
im.sbruyken van andere eeo wen vvaeraen ncn
rrttfenkrr zyn hielen vaegt.
Maer gelukkiglykvoor Aelsl, 'tenzyn al geen
vry denkers die op hel stadhuys zetelen, er zyn
er nog andere die, in plaets van dc viye zede-
leer, de chrislel »ke zedcleer volgen en zeggen:
t.uujue Sttum, elk hel zyne, aen dcii armen het
goed der armen, en aen de beggyneu hel goc»l
der beggynen. /.ik» «preekt de regiveerdigheyd,
zoo win en gebied het de chri«tetyke zedeleer,
en allen or.ireii en goeden hesiterdcr is in
geweten gehoudeu die regtveerdigheyd, die
christel)ke zedcleer le volgeu.
liet leibond, iu zyne redenering, steunt zicli
op de veronderstelling dat het tn-ggynliof den
eygendnm 15 van den armen, eu '1 is ju>»l
daertu d.il 't I eibvnd mi» is. Hel Beggyuliol is
den ejrgeudom drrheggyuea. Het g.«êd waerop
het bêggy 11 hof gebouw O i». is dooi de gever»
ol leMa rurs uytdrukkelxk beschikt geweest
voor de bcjsynai en niet voorden armen.
(Ut 11 lx rus wkT».. zeggen de testateurs,
DO Wl VOOR HIT lil «K *nnv oviti niuv,
hinv «.novo (Krvzv Hir.au ov vno* ai ttp is
'i »JI7 Tr /vs n»u hdmixcs, ts.s tTsn» »n
mvzrs oe Tr. nrnwr», w vu n coovri chtclvx
Dmn w/MS n voon os* momv
Zoodiin, knoeyers, gy /)t I* mis als gy zegt
dat den aeuk(H>y>er met l lleggynliof mag doen
wat hy wilt, wout het testament kan of mag
zonder onregtveei digliey d met gebroken w or
den.
<.y zyt t- mi« als gy zegt dat den raed en de
comroi-»ie zich met »e bemoryen hebben met
liet ouderzoek of hel Beggynhol zal behouden
zuo bel my icbccn, opdat ik te 10 myn bed koe o>t-
Maeo.
Ik idle op dit ocgenbhk den ptinl van mynro voet
op don grond, rn nad»en. nttrd al kermende, ook
ruyneu iwtedro vort Umrua my mrt myoe banden
am ic-t bed «nalklnmpeude, r» gtie ik my op, lang»
0<n heviger Mjinrt-U"rndc. <ol 0u ik bctl en irsnM-u
regt Mond. Op dit oKgvublik. »trlici myncn Groei rr
n.) urn »iuuJ om rnne AracG kcui»cb walcr le
nmu-n maer ik drol nul* van wilde. *T was alsdan
dal myn acbreeuwnn ophield.
My nru ou'kn vsJt dn, bv den aenvang der
bewériisf, z»»d1 in erom Kwrk der kamrr bad nedr-
gc/rl om syncn pninroonU-r U tns4>n. stond dacr nu
voormy, «iel nm.ro leocdcr, m ccoe alocda acn-
g MpBde vcrbse»dbe«d.
F. r rak lap* nep ik iiyi ii.-t gy nn-l dal bet levrn
in my Urngke» riMasr ja, aoiwnoodde thendonu»-
•rdrrl «rel jirr u heb ik u too regt oiet aten alacr.
Fnuga i' konden na dean woorden spring ik in
de kamer xoornyt>k keerde nncr myo led lerng,
truk «men palclu'. aen en hernam myncn loop.
Myo. k»n»er asb.-cn m> le klcjn i» lirp ook do
volgende kanttr rond Oh nooyl zal ik do kreten
van geluk vergelen dm alsdan uyt myncn Go--r« ra
opstegen >n net gy wel, zegde ik, dat de Rrytige
Maegd almagdg ia ge ziet dal men ze ben.ioocn rn
euren mag gr uct dal de godJntoozen Gndncger»
zyn. en vndurn derg lykc woorden
Wrlbaest wat giborl bet huisgezin toegesneld
om do wonderbare genezing op den lyd van conn
miuucl cn half goaebmd, te U-siangtn opgewekt
door de vrienden dia brm umnngden, greep Haoquei
bel bufgerwt».-bl-fev*err ran zynen ureeder, et. dil
ligcfrw-in, zoo eveo n«ut gnb.'geo gelyk den jnd
eencr tor, Tcrrtglie, lol dry marl loc. de lading iu
Iwaetf lydcn. lb de M, Maegd bedankt tn Gabber,
tinakl, eel. rookt, beweegt by vrh en waodt '1 bv
»l*of liv n»iuyt vvaio z»ek geweest, by rust zich
of vernietigd worden, wnnt als vuugden en
uytToerders van het lesiameut zyn zy m eon>-
cigiMie rerpligi getrouw te btjven aeu hun
roandaet.
zvl .7* mi» aN gy zegt d.tl dc kvveslie vau
besiaen ol melbe' u niet mogt opgeworpen
worden, want «hl .vare willen van de bestici
der» de* Ucgirynhofe leslamenthrekers maken
lid lleggynliol i« een belasl goed. en al wi«
iu '1 liezii komt van ren goed dat belast i-,
moet er de htstcu vau op zich uemou eu dezelve
volbrengen.
4 E)ndelyk gy zyt mi», als gy ze-;t dat de
femgftic Kwestie is voor hei beslier di* inkom-
sten dei ai uien zooveel mogelyk le »euneer
deren. Hel joed der armen vernwerderen.
zekeriyk eeue zeer goede en loflidyke /aek
umcr daertoe mag men een .mder niel le kort
doeu. Een* anders goed oninemcn. al ware
hel om aeu den armen ie geven, >x eu blyfl
ene diever) inrn moet rik het lyne lat. n
't gtl«»d van r^lveerdighevd.. 7.**gl dn.
uwen N imiu'.iit en ijne iwee
,'Kilang gy ons riet zuil hrvvr
hel lh-„v.v ui In-: van
M. Cuiuoui en zyne iwt* 6dju*
vagelijk iu hunne ziciiwvce, ea
erheyd houden vasi aeu
adjudanten, e
reu hebben
den aru.cn 1.»
dauteii heiden
w y mei de
CL 101E Nllil. dik het zyne
SOORT ZOEKT SOORT. Om den poeti
te kennen wagrmeé het aelsierseh hln*rnh>
mus bezield i«, boefl men slechts le zien wat
«ooit ran mannen bel roept om cnnfcrrnln o
le geren cn zyne aenligfijjera le vcrltrhuu
'T is een uyigekipt puyk van vrydeakers.
fuoortelgasteii, apo.»Uii-u, solidaircn en vat
vval aeu Kerk en Cod «dien sl in<-1 vynudig 1»
Door den keus v.m zulke coulereiitit'predikan-
teii, tr»*kl het aelsierseh liberalismu», zonder
hei te welen, zyn eygen maskei al eu geilt
klaer kennen waer li i hcéu will. Het will
namei \H»ienners berooven van den
Iu el)k on a dtitlw, den Ktal dc
geluid» Daerom maekl hel van zyne vergader-
za«'l eene 0|>eut>.ire gce»«elfdaet» van ons II
Room»cli callndyk Cdoof.
En tnderdaed, zonder liier le «preken van al
de .onge conferentie-klappers, die hunne gs».
hunnen haet legen Kerk en Religie hier ;vn
komen uyibraken, willen wy ou« thans bepa
len aeu zekeren sieur Van Dricsidte, professen
hy hei atheneum van Brussel.
Del ry denker* Verbond van zondag zegt dal
dien nieuwen liberalen apostel, alhier in cenc
coulerenlie aen hel libcraH [»an, deo geus
M .r-uv van S! Ahlegmide nvt zyn jrraf g iiuk
ken lieetl om Immii als tpnUgeUer 1, als bu is
man, als dichter, als >/eleer<lrn rn rcdenaeials
ih/domaet en vaderlanderals apostel dei me '.i-
dvias enz. enz. lol uiodci voor le sletten
Wal zegi gy da.rvau lezers, gy die Msrmt
uyl onze voorgaettde artikels hebt leeren ken
nen eu weel dal hy niets anders is gewre»i
dan eenen gebanvloekte., beeldstormer en gc-
loofsverzaker, eenen hardnekkigeo ketter dis
cipel van den artsketter Ealvyn, eenen vvoe-
hy «rdrri menige jaren nirl mrer getlarn had. en
v-sn morjend* vrtjeg dooriuupl by weêr Kil ksjt,
undrr en boven, rn gaet, op alle üe vcrJicisiijcu,
de zynen oproepen.
Alle nnue kwilon, tegl by. zy-n verdwenen m
een^o *i»nd, gelyk eer n ifroom. GeGoogdbeyU.
kfomtoyd, leering, M At. ua-vwer. grzwrllcn rn
dwrnen San
IK
dit
rag iTy/l
s wal by
CS ik, m
gcli
al, alles i
dcu duif* 1 ie
•r gediem bad
myne onder»,
vM St-Ueaya,
Ufti
meer
le marl «edcrl zoo Ivng. bet beylig
Mi* Gy le vvoonen F< 0 oer «Jjtrui
naer nay» lerng >k wierp my ia dn
gchrfde ouders eo wy telleden uns
nirde aen UF I
elf nerxe dagnn b«h ik.
zeel meu.
ryfboodeni prr^K>nr0 onivaige... acn
n en nyitnggen, lot hi
dal ik grnczcn beo. Ik
#- i crbcsi ik j iw iu jirrn »oj. 11.
•n» ri -wien opwaerl» klimmen, om eenea w.
Zlaud le viadrn grlyk daogenrn dien ik iban» genie'
■^rnfyb -L
byzoid
ajUU
luren'
•land
I»n cenigvl.'
'ovoel. koml
getw
lyoen gang rat lomp, tl
myne kno
»rf
A mm
W - w tudtri vau dag
■ol dag
Mih r daa ooyl ul ik Maria de Koningin van hemel
rn aerdn, enrro en U'rainncb 1 u om batf Gei.-
geuaem l«t ty n en kirt eeoi-n tiebten lui van crleui.
ma ic beulen, dat ik dee» vrrlmt l l»»i