27ste Jacr. Zondag, 12 January 1875. IV 1573. YZEREN WEG.- VERTREKUREN UIT AELST NAER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN: EEN BRIL tl ^"Bwrpsirtiefast s& Onderzoekt en oordeel! 1 Zieldaer, :;<E KA RTII LIZ E RM0N NIK E» nu, om te eindigen eenige vragen Dc Broeders der kristel ij kc scholen. r Iels over de kroegen in onze stad. Hel Averecht van ilc Medaelje. ABONNEMENT-PRYS C FRANKS 'S JAERS. Dc inschryving eindigt met 51 December. BE DENDER-BOHE. ANNONCEN-PRYS I'ER drukregel: Gewoone Ir. 0-20 Vonnissen 0-50 Reclumen 1-00 Dendcrmonde. 5-20 7-20 8-38 12 23 3-15 6-20 9.18 Lokeren. 5-20 7-20 8-38 12-25 3-15 6-20 Mechelcn. 5-20/ 7-20/ 8-03«l 8-37rf Exp. 1®2'3® kl. l-!4</ Exp. 1» 2" 3® kl. 2-50d 3-15/ 5-53d 6-20/ (8-3od 8-5d Antw. 5-201 7-20/ 8-03d 8-37d Exp. 1® 2® 3* kl. 1-14</E\i\ 1* 2' 3® kl. 2-50d 3-15/ 5-53d 6-20/ 8-38d en 8-58d Brussel, langs Dcndermondc, 5-20 8-a8 3-15 Brussel, lanqs Denderleeuw. 6 25E. 7-307-57 8-37E. 1* 2' 3® kl. 9-43 12-02 1-14 E. 1® 2® 3® kl.2-50 5-27 E 5-538-38 8-58 Leuven, Thiencn, Luyk, Vcrvicrs 5-20/ 7-20/ en 8-37</ C\r. 1® 2® 3® kl. 8-38/ 9-43d l2-02d 1-14d Exr. !®2®3®kl. 3-15/ 5-53d 8-38d8-58 (1) Nota. De letter beteekent langs Termondc en do Gend, (5-05 *s vryd.) 8-0!El'2'3'k 8-34 8-53 12-25 12-16 3-18 3-46 E. I® 2® 3® kl. 6 20 6-11 9-26. Brugge, Oostende. 8-01 Exp. 1® 2® 3® kl. 8-34 8-53 12-25 12-46 3.18 3-46 E 1* 2® 3® kl. 6-20 6-41 Doornvk, Mouscron, Kortrvk, Rvssel (langs Gend) 8-34 12 25 12-46 3-18 6-20 6-41 Doorn. Mouse. Kortrvk, Rvss. (lungs Alh) 6-10 8-00 12 02 5-51 Ninove. Geeraerdsbcrgen, Lessen, Alb 6-10 8 00 12-02 2-5'. 5-51 8-58 Bergen, Quiévrain 6-10 8-00 12-02 2-50 5-51 Engbicn Braine, Manage, f.harleroy. Namen langs Geeraerds bcrgen 6 10 (8-00 E. 1* 2® 3® kl.van Geeraerdsbcrgen) 12 02 2-50 5-51 E. 1° 2° 3® kl* van Chaileroy. letter d langs Denderleeuw. 4Ym;iie Ststiit NAF.U AF.I.ST VIT Alh 6.55 10.30 1.42 4.36 7.50 9.05 Anlw. 5.55 7.10 9.5) 12.35 5.45 -1 50E. 1®2°3® kl. 7-00 Brussel 7.25 E.1«2'3'kl. 7.30 8.13 11.20 12 02 2.10 3,10 E t'2"3"kl. 5.15 6.00 8.20 Dcndermonde 7.32 9.55 11.33 2.22 5 27 8.06 10.32 Geeraerdsbcrgen 7.31 11.14 2.17 5.13 8.26 9.39 Gend 5.53E 8.06 E 1® 2® 3'kl. 8.52 11.13 12.43 E t® 2® 3® kl. 2.0" 4-57 E 1.2.3. kl. 5.03 8.03 8.08 Lessen 7.14 10.53 2 01 4.54 8.10 9.24 Lokcren 6.56 9.10 10.57 1.50 4 50 7.35 Ninove 7.59 11.43 2 40 5.35 8.49 10.03 Osteiidc 4.3'JE 6.43E. 1 2 3 kl. 6.57 9.17 12.02 3 04E 6.02 ut Gend naer Moortzccle. Sollegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-lo- Cornte 5.58 8.12E 9.10 11.24 2.18 5.37 7.00 VIT GEERAERDSRERGEN NAER Mnria-I.icrde. Sollegem. Moorlzeele en Gend, 5.30 7.32 9 52 11.38 2.57 5.15 5.57E 8.59 vit Denderleeuw naer llaeltcrl. Burst, llcrzele, Solleg. Atidenaerde, Ansogem, Korlryk, 6.21 0.00 904 12.52 0.00 6.24 vit Antwerpen naeii St. Nikolaes, Lokeren en Gend 4.50 7.15 8.50 10 50 2.20 3.50 7 00 Uit Gend naer Lokeken, St. Nikoi.aes en Antwerpen 4.25 7.00 9.25 DUO 2.15 5.30 6.55 AELST, II JANUARY I8"5. B>o jsS»ouncnicnlpry>» 6 franks V jarrs. Ülvine berichten en bekendmakingen >an 4» drukregels, door de gealtoiilieerden toege zonden, worden 9 inael gratis opgenoineii. VOOR ZEKERE KORTZICHTIGE LIEDEN, WELKE ZICH DOOR 1 LIRERALISMUS LATEN VERBLINDEN EN VERLEIDEN. Hoe menigmael hebben wy de aendaebt van sommige lieden op hel radicalismus, eene dei- menigvuldige plagen onzer eeuw, die uit liet iielsch liberalismus zyn voortgesproten, gaende gemaekt en ingeroepen Hoe menigmael hebben wy de zoo droevige cn rampvolle gevolgen der liberbaters leeriu- geu blootgelegd, en bewezen dat zy vyandig zyn aeu alle gezag, aen den eigendom, aeu onzen 11. Godsdienst, aen de huidige samenle ving, die zy gansch zoeken om te kecren en te veranderen Hoe menigmael hebben wy gezegd dat velen niet begrypen of niet willen begrypen welke kwalen, welke onheilen, welke rampen er in bei liberaiismus verborgen liggen Doch, dit alles blyft te vergeefs, velen willen de oogen voor de klaerblykelykheid der daed- zaken niet openen, of er niet naer luisteren, men met 't liberaiismus meewerkt, als men het ondersteunt, 't zy by woord, 't zy by daed, als men hel, 't is gelyfc op welke wyze, yoor- slaet, men 'i gezag, den eigendom, de huidige samenleving, onzen II. Godsdienst,God zeiven besf.ydt en wil vernietigen, en zoo eeuc nieuwe en nog bloedigere commune voorbe reidt die deze niacl 't oud Europa gansch zal omvalten.cn alles, door't vuer en door het zweerd, verdelgen Een engelsch blad Tlie Thablelheeft tle- L' zer laetste dagen een artikel medegedeeld, I door één der aenhangers van T railicalismus geschreven, dat ons oper.lyk de ware inzichten I en de verzuchtingen dezer booze secle doet I kennen, en ons toont in welken afgrond van I ellenden zy de volkeren brengen wil. Zietliier wat wy ouder andere in bedoeld artikel van dien revolutionnair aentreffen. Wy verklaren aen de liberalen, die met de eene band de Commune en niet de andere liet Katholyk Geloof bestryden, dat zy vruch- teloos hunne onwetendheid en hunne tegeu- i strydigheden onder dubbelzinnigheden ver- bergen, zy zullen de Commune en de Inter- Rationale "niet overwinnen. De Commune is het eenigste middel om de dwingelandy der regeeringen te ont snappen.... De liberale aenhangers der grond beginsels van 1789 verwyten ons de heden- daegsche samenleving te willen omverwerpen: wij passen slechts hunne eigene leeringen loe Onze grondregel, gaet die liberale revo- &Utioriiiair voort, is de goddeloosheid ons i oelwit de vernietiging van het kapitacl en de jiidcrgang van degenen die het bezitten ons •«middel, de macht van het getal. Wy zullen de ^samenleving omverwerpen.... hel gedacht van ij aen t God en van de familie uit de herten rukken, J maer zoo doende volgen wy slechts opeuilyk het voorbeeld der rationalistische liberalen. Wy zyn goddeloozen, het is altyd de liberale revolutionnair die spreekt, maer hebben de liberalen God uit de opvoeding, uit de instellingen en wetten niet willen vei ban nen Zyn God en de rechtveerdigbeid sedert 1789 uit de internationale betrekkingen en de diplomatische lael niet verdwenen Wy willen geen liuweïyk meer maer hebben zy aen hel huwclyk het sacrainenlskarakler niet ontnomen om er een enkel burgerlyk kontrakl van te maken Onze leerstelsels, zoo zegt de zelfde revo lutionnair, zyn de naluerlykc uitbreidingen de vooruitgang hunner leeringen. Hel eenig verschil tusschen hen en ons is, dat wy zon der veinzen tol hel doelwit gaen, terwyl zy aerzclen en verlegen zyn hunne daden met hunne grondbeginsels overeen te stellen. Ja, ik herhael het, wy zyn de wettelyke en onver- mydelyke uitbreiding van het liberaiismus Alles wat wy willen en zullen verrichten, het omverwerpen der stadsbesturen, de plunde ring der ryken en der burgers, de vernietiging der familie.... ja, dit alles is de bewerkstelling van de leerstelsels welke de liberalen in hunne scholen geleerd en in hunne dagbladen ge prezen hebben. Wy zouden slechts, zoo eindigt die zelfde liberale revolutionnair, slechts eene zedelyke en godsdienstige leering, machtiger dan onze leeringen te vreezen hebben, en zy kunnen ons die niet tegenstellen. zv. die liberalen-.wier ueiiKwyzeTiet tegenstrydig is van bel Katholyk gezag zy hebben de zedeleer van den gods dienst van het politiek afgezonderdook lachen wy met hunne onvermogende gram schap... IVy vreezen alleenlijk de Kathohjke Kerk dewelko aen de stormen der 18'' eeuw is ont snapt en welker onveranderlyk grondbeginsel altyd geweest is de wereld en het vleesch te bestryden wy vreezen die Kerk welke nu nog eenen onverzoenlyken oorlog durft voeren tegen onze weoschen, onze strekkingen, onze leerstelsels, alhoewel zy de leerstelsels wezen die sedert 1789 toegejuicht zyn geworden. Maer de liberalen die regeeren, maken onze zegeprael zeker, vermits zy, gelyk wy, de wereld en hel vleesch als bondgenooten tegen de Kerk aengenomen hebben. Geëerde lezers, gansch het programma der commune, van het radicalismus, en by gevolg van 't liberaiismus Dit programma is wreed, yssclyk en schrik wekkendDe lezing er van doet alle weldenkende personen, welke door de liberale leerstelsels nog niet totael bedorven zyn, sid deren en beven, maer zyne gevolgtrekkingen zyn onbetwislbacr. Wy dagen al de liberale doctrinairen en hunne dag- en weekbladeren, van den Echo du Parlement lot ons Aelstersch libcrhatersorgaenlje, 't Verhoud, uit op eene ernstige wyze dit programma te wederleggen, of alleenlyk te kunnen bewyzen dat het de vcrscbrikkelyke gevolgen van 't liberaiismus niet zyn. Want, inderdacd, wil het liberaiismus niet God, uit de samenleving, uit de Staets besturen, uit de opvoeding verbannen, en zyn het zyne leerstelsels niet die degene der com mune,xnn 't radicalismus hebben gebaerd? Ja, slechts is er een verschil in de woorden en de handehvyze, gelyk wy het hier hooger bemerkt hebben, doch beiden maken 't eene en 't zelve uit. en trachten langs andére wegen hel zelfde doel te bereiken, nainclvk van on- vermydelyk de volkeren, de samemeving, in de'ellendigste en verschrikkelykste afgronden ledoen nedcrsloitcn Wat zegt gy, liberalen, van dit wreed pro gramma der commune, gy die met het libera iismus meewerkt eu voor zyne kandidaten in de kiezingen werkt en stemt Wat zegt gv, van dit ysselyk en schrikwek kend programma, gy, katholykeni die uit flauwherligheid het liberaiismus niet durft be~ stryden en zelfs ook voor zyne kandidaten in de kiezingen stemt, omdat, volgen! u, in de liberale leerstelsels geen kwaed gelegen is Zult gy nu eindelyk begrypen dat er voor- taen voor u eenen keus te doen valtdat gy moet kiezen tusschen het recht en hel onrecht, tusschen de Kerk en de commune, tusschen God en Belial Zal de bril, die het engelsch blad, The Tha- belt, u op den neus stelt, ti de oógeu niet openen en u doen zien, terwyl het nóg tyd is, dat gy den verkeerden weg zyt ingeslagen en de plundering en brandstichting uwer eigene geldkoflers en huizen voorbereidt? Ongelukkiglyk neen want uwe verblind heid in 't liberaiismus is zoo groot en zoo inge worteld, dat gy het middaglicht zoudt looclie- Maer wacht de gevolgen afdeze zullen en moeten onvermydelyk komen. Zyn ze ver- schrikkelyk en wreed builen uwe verwachting, g'cn zult niemand anders te verwyten hebben dan u eigen zeiven want ge zult, gy zelve, uwen eigen ondergang benevens dien van anderen veroorzaekt en bewerkt hebben. Alles wat wy u nu te zeggen hebben is dal gy dan geen bril meer zult van noode hebben. Op onze dagen wordt er veel geschreven legen de achtbare Broeders der kristelijke scholen zij ondergaan het lot der deugdzame menschcn, die als het ware, door haat en nijd, gestadig vervolgd worden. Daar hun onderwijs overal gewaardeerd en naar waarde geschat wordt, verwekken zij natuurlijk de afjonslig- lieid en de lastering der voorstaanders van het zoogezegde vrije onderwijs, waar alle grondbeginselen van Godsdienst en alle maat schappelijke deugden zijn verbannen. Het groote getal onderwijsgestichten aan de zor gen dier moedige en kundige Broeders toe vertrouwd zijn een spiekend bewijs dat hun onderwijs en leerstelsels door alle welden kende ouders worden goedgekeurd en aange moedigd, niettegenstaande de kwaadwillige en onrechtvaardige vervolgingen aan de welke die ievervolle kloosterlingen veelal zijn bloot gesteld tot staving onzer be.weeriiigcn zullen wij eenen blik geven op dc thans bestaande onderwijsgestichten, bestuurd door dc Broe ders der kristelijke scholen. Deze instelling dagteekenl van 1080 zij werd opgericht door den eerwaarden priester en doctoor in de godsgeleerdheid J. R. DE LA SALLE, kanunnik der aartsbisschoppelijke ROEPING VAX DEX MEXSCII. Een verhud uit den tyd van Lodewyk Alil. y-'fhiWuTf; zie onzi* vorige nummers. i In zoete mymerfng naer zyne lent icrugkcerenr.'?, Ajutnioctlc dè ridder zynen vriend Raimond beidei? -f gingen plaets nemen op eene hoogte van wacr men uitgestrekt gczieht had. Belucht «as helder; «MT'Chtig ging de zon onder, en blymoedig zongen dc geitjes liun lied van dankbaerheid jegens hunnen «L'-hcpper in de verte liet een jonge herder zyne veldfluit booren en zwierven de kudden ongestoord door de vruchtbare beemden. Welk eene statige verrukkcude kalmte! sprak Ferdinand en morgen za! die vreedzame naluer, die thans zoo bedaerd insluimert, ontwaken onder ',T gebulder der kanonnenmorgen zullen die pe- izegende akkers overdekt worden mei de Ijken der {soldaten die zc vertreden hebben boe velen, [die thans slechts droomen van dc lauweren der overwinning, zullen morgen den eeuwigen dood- slaep ingaen! 0, myn God! voegde hy er by, kzvne oogen ten humel slaende, gewaerdig L de vvenscbcn te verhooren die ik lieden, voor de lactslc i macl wellicht, lot U richtschenk aen myuen arm ü'ré kracht der helden en aen myne ziel de rui verheid 1v Engelen om te kunnen stryden als ccn dapper krygsman en dc dood 1c kunnen trotsceren als een braef christen. En, gv. Koninginne des hemels. Troostercsse der bedrukten, zoo myne moeder haren Ferdinand moet bevveenen, stort, gy, dan krachtige» balsem in de bitliM-e wonden liaers harten Waerom ridder sprak Raimond waerom houdt gy u toch niet zulke treurige denkbeelden bezig? 7.y zouden uueh moed kunnen doen ver zwakken Mynen moed verzwakken RaimondNeen zoo de gedachte acn myne dierbare moeder myn gemoed verteedert. zoo "wordt het ook dacrdoor tevens opgewekt om my harer weerdig te tooncn uc hoop van my te zullen onderscheiden ontsteekt in myn hart een vuer, dat ik nauwelyks onderdruk ken kan dc roem vertoont zich onder de schitte rendste kleuren, eu ik brand van verlangen om do lauweren te plukken welke slcchls op bol slagveld groeijeo, al moesten die dan ook besproeid worden niet invnen lactsten druppel bloed. O, hoe benydens- weerdig is zulk een hccrlyke dood maerdie dood zou myne moedei tranen kosten zy, zy is my liever dan "roekeloos verworven roem en wanneer ik, alzoo, nog verlang te leven-, dan is dit alleen om harentwille. Op dit oogenblik noodigt dc trompet de krygs- liedentotde rust; eenieder begeeft zich naer zjnc lent, sluimert in en droomt van glorie. IV. Nauwelyks begon dc dagcracd zyne eerste stralen over bet kamp der Franschen uil te breiden of al dc krygslieden openden de oogen cn begroetten met tWblv gemoed den dag, die hen dc overwinning Kerk van Rheimsin Frankrijk toegelaten door LodewijkW niet de goedkeuring van Z. 11. Paus Benedietus XIII. Den 31 December 1871, lelde dit broederschap 1130 onderwijs gestichten, verspreid in alle de werelddeelen en bediend door 10,578 leden. Het moederhuis dezer instelling is te Parijs. In Belgie tellen deze Broeders 41 gestichten met een personeel van 484 leden en meer dan 10,000 leerlingen hun hoofdgesticht is te Namen cn onder dc bijzonderste onzes lands mogen Malonne, Carlsbourg, Aclst, Chimaycn Gent vermeld worden. Jaarlijks onderscheiden zich bovengemelde seholen, in de openbare examen zoowel door het staatsbestuur als door de bisdommen ingericht, veel al bekomen hunne leerlingen de grootste onderscheiding en dit tuigt genoegzaam den voortgang en de goede leerwijzen dier opvoedingshuizen. X. De Mechelsche Courant bevat een artikel over het schenden der kerkhoven, waeruit wy het volgende overnemen Ziedaer dan hoe de vryheid in Belgien versiaen wordt! Moest men daervoor in 1830 het geweer opnemen eu revolutie maken legen een protestanten Koning, terwyl de katholyken onder dien Koning, in Holland, tegenwoordig alle vryheden hebben, die wy moeten missen! Aen ons hol' is men niet geheel genegen voor die liberalescbenderyen van liet kerkhof, maer men zegt niets; men laetbegaen, en dat ook is schuldig! Toen dezer dagen de Graef van Maende- ren, met den prins van Saksen, te Antwerpen ii de kathedrael een bezoek allegde, zegde de Graef aen Mgr. Sacré over het nieuwe kerk hofreglement. C'esi abominable! en het woord is juistmaer als men daer, in die kringen overtuigd is dat het schande is zoo veel onrecht te begaen, waerom wordt de hand niet aen het werk geslagen, om aen Bel- „ien te geven, wat zelfs de protestantsche lan den aen dc katholyken niet weigeren Men wil dus in Relgicn doen gelyk op pèic Lachaise te Parys men zoekt dacrin zells eene reden van rcchtvaerdigingmaer omdat men te Parys de wellen der Kerk schendt, moet men liet daerom hier doen? Omdat zoo iets te Parys gedwongen in het gebruik is ge komen, moet men dit daerom hier invoeren Wy hebben het slechte niet na te volgen, hetgeen reeds meer dan te veel wordt nage- aept; wy moeten in tegendeel onze eigene ze den en gebruiken behouden. De verlichte liberale jongens lachen met een woord van Z. H. Pius IX, dezer dagen te Rome uitgesproken hy de ontvangst van den Ro- meinschen adel. Jesus,heelt de Paus gezegd, bemint den adel, en heeft zelf adel willen geboren worden. Eu dacrop beginnen de verlichte jongens te schateren, dat het klinkt, er byvoegende dat dc vader van Jesus een timmerman was*. Dit is waer! Maer 't is ook waer.dat die tim merman tot den stam van koning David behoorde evenals Jesus moeder. Zoodal Jesus, om zoo te zeggen, tweemael van adel was. De liberale jongens zyn toch zóo verlicht! voorspelde. Ferdinand, na een kort doeli vurig ge bed vatte met geestdrift dc wapens op cn riep uil Thans is dc dag aengebroken wacrop ik weerdig zal maken deze wapens le dragen a Nu verliet liy zyne tent en ontving den zegen dien de veldpriesler* acn liet rond hem vergaderde leger gat Plechtig oogenblik loen al die sli'yders in volle wapenrusting daer stonden en. met een hart kloppende van moed, zich verootmoedigden voor het kruis onder erkentenis dal dc overwinning lag in de hand van den God der legerscharen!Na deze godsdienstige verrichting stonden ellen op cn be schouwden mei fierheid dc wallen die zy te bestor men hadden. Zy moesten hunne» moed beteugelen in afwachting van'het toeken, dat eindelyk gegeven werd. De metalen vueimondcn beginnen te donderen cn verspreiden dood cn verdort in alle richtingen. Dra hebben de Franschen alle hinderpalen verwon nen, die hen van de muren verwyderd hielden; reeds zyn dc stormladders legen de wallen der stad geplant en betwisten de officieren cn soldalen elkan der de eer om dezelve het eerst le beklimmen, toen Ferdinand, ccne zwak verdedigde plaets bespeu rende. een vaendel acn dc banden van eenen ge kwetsten officier ontrukte en binnen ecnigc oogen- blikken boven op den wal stond, alwac-r hy hel witte vaendel plantte. De belegerden vielen hem niet woede aen, maer de dappere jongeling verdedigde zich met onversaagdheid. Dra ontdekte hy Alfred acn zyne zyde, gevolgd door eenige soldaten, cn deed dc kreet der overwiuning -zich hooren. Ferdinand ging voort mei stryden cn met zegevieren Arras heeft zich overgegeven, en dc hertog van Enghien, de grootste held van het leger, ziet dc Wie zegt, liberael, zegt geldverkwister. De voorheelden zyn te vinden in al de steden, waer de jongens van 't licht meester zyn. Onze politieke vrienden van Üendennonde hebben, er aen gehouden te bestatigen, welk oprecht den geldelyken toestand is der stad en met hoeveel, sedert het liberaiismus in 18GI aen het bewind is gekomen, stadsschul- den aengegroeid zyn die vermeerdering be loopt, volgens hel in den raed afgelezeu ver slag, lol het kindergeld van lr. i.M»,ll*ö 90 voegt daerby de som van Ir. 50,454-74, boni d'économie op 1801, en gy zult tot de verba zende som van fr. 336,«»51-5-I komen. Is bet te verwonderen dat de mannen van bet op I July door liet kiezerskorps veroor deelde bestuer, aen hunne stadsgenooten eene verbooging van 14 opcenten op de grond en personcele belastingen als eene gedenkenis nagelaten hebben In vele kroegskens zyn er bier des zondags bastringueskens-ballen of berbergdansen waer de werkende man zyne duergewonne cents van de week, tusschen 't spelen van arias op barbarissche orgelkens, gaet ver brassen en verkwisten, in gezelschap van zekere meisjes, die meestendeels nog minder- inns zyn eti door zekere kroeeh«u<lc,a 1,1 hunne koten gelokt worden, en zoo, van jongs af, tot het zedeverderf en de ondeugd aenge- leerd worden. Hetgenc hier 't meest te betreuren is, is dat het begin ol de repitie dier danspartyen, daer, en bygevolg, de geld verkwistingen, en de ondeugdleer en zedeberl. van vrydag te voren beginnen, en dat 't spel dikwyls maer 's maen- dags daerna eindigt. Zouden er aen zulke dingen niet eind en pael moeten gesteld en die brandpun ten van verderf niet moeten uitgedoold wor den, waervan zoo vele ongelukkige werk lieden de vicliemen zyn, en waer zy zich ovet leveren aen de dronkenschap,die hun zoo schadelyk is, en zoowel twist en krakeel in hunne huishoudens doet ontslaenwelke meest altyd de slechtste gevolgen na zich slepen Ons dunkens moet die vraeg met ja beant woord worden, cn 't is daerom, dat wy de vryheid nemen van er de aendaebt van M. den Burgemeester, als Opperhoofd der politie, op in te roepen, hem nederig verzoekende van, met zyne gekende bezorgdheid, de politic- reglementen op de openbare danspartyen te doen naleven, en zoo een einde stellen aen dezen ongelukkigen toestand, wacrdoor meer- iiijcIs een braef- en goed huisvader lot eenen verkwister van 't geld, dat zyne vrouw en kin deren bestemd is, herschapen wordt, en schuldelooze maegden in verloren zedelooze .chepsels veranderen. Wie heeft het gewrocht niet gelezen dat onze vermaerde KOREL KWINT, op 8 decem ber laetst, ter gelegenheid der S' Geeiliafeest van de oude garde, uitgesproken, ZEG, afge lezen heelt poorten der stad voor zich openen. Hy trekt ile stad binnen cn tracht vóór alles de woede der soldalen le beteugelen nauwelyks is dc stad overwonnen of zyne onversaegdc ziel vindt de kalmte der voor zichtigheid- cn goedheid terug, maer kan hy in den eersten roes der overwinning alle wanorde beletter.? De verschrikte inwoners houden zich schuil en sluiten hunne huizen, en dc Franschen zyn dus ge- noodzackt geweld te gebruiken, op het oogenblik dat zv niets beters verlangen dan huuue vermoeide ledematen le verkwikken. De ridder had, in gezelschap van eenige officieren, eene schuilplaels gezocht in eene schuer al waer Alfred ook weldra binnenkwam niet ctlelyke kame raden, die, Ferdinand naderende, hem geluk wcnsch- ten over het schitterend wapenfeit dat hy hel eerst dc Fratischo vlag op de muren van Arras Kad ge plant. Verhit over de vermueijenissen van den dag cn nog eenigzins wrok gevoelende over de weige ring van het te leen gevraegde geld, onderbrak Alfred op wrcveligcn loon die loftuitingen met den uitroep dat Ferdinand zich eenen roem toeeigende die cigenlyk aen hein (Alfred) toekwam. Verwon derd, vroeg Ferdinand de verklaring dncrvnn. Alfred antwoordde met irotsehc vewaendheid dat de'adder, waervan de lidder gebruik gemaekl had om den wal tc beklimmen, door hem was acngcbracht en dat, toen hy zich gereedmnekte om erop te klimmen,Fer dinand hem, mol eenige soldaten voorgekomen was. Ik wist met, weerde Alfred, dal gy die ladder ha dl acngcbrachtgy waeit wel vyftig schreden van my verwyderd en ik meende nicl 11 eer. voordeel tc ontnemen "door van de gelegenheid, die zich acn- bood, gebruik lc maken. Vyftig passenriep Afred vol gramschap uil vyftig schreden!Ik was zoo kort by de ladder dal gy gcuoodzaekl wacrl niy op zyde te dringen om er op to kunnen kon.cn. lk vcrklaer op myne eer....» hernam Ferdinand. En ik vcrklaer dat gy liegt als een schurk viel Alfred in de rede. liet is onraogclyk eene schets te geven van hel uitwerksel dal dezê woorJcn op Ferdinand teweeg brachten. Hel bloed steeg hein naer liet hoofd en bliksemsnel trok hy zynen degen versland, vriend- schap, Godsdienst, waren in een oogenblik vergeten cn dc gevoeligheid over zulke grove onverdiende bcleediging mackte hem dol van woede. Alfred, even wild cn onstuimig, stelt zich terstond in stact van verdedigingaenvankelyk weert hy de slagen van zynen vertoornden acnvaller met goed geluk af doch dia wordt hy gekwetst en valt badende 111 zyn bloed tor aerde. Op dit gezicht komt de vertoornde ridder tol de rede terug, hy verbleekt, werpt zynen degen weg, knielt neder by zynen ongelukkigen vriend, drukt hem in zyne armen en wil hot bloed slclpci:doch het is le laet. Aen Hemel en nerde smeekt hy om levensbehoud voor deugen© dien hy gedood heeft, en roept met wanhopige stem Alfred!. Alfred!., smeek God 0111 vergiffenis eene verzuchting uvvs harten kan u redden... Altrcd... ik smeek ii. vergeef hel my, dan zal God u ook ver giffenis schenken;ach, zie my eens aen, druk myne handAlfred, och, wilt gy my niet acn- ziênw ilt gv my niet vergeven Het is een vriend, die lol "u spreekt, ach vergeef hem zyne oploopcndhcidAlfred!..Alfred! fWOKDT VOORTGEZET.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1873 | | pagina 1