27ste Jacr.
Zondag, 12 January 1875.
IV 1573.
YZEREN WEG.- VERTREKUREN UIT AELST NAER
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN:
EEN BRIL
tl ^"Bwrpsirtiefast s&
Onderzoekt en oordeel!
1
Zieldaer,
:;<E KA RTII LIZ E RM0N NIK
E» nu, om te eindigen
eenige vragen
Dc Broeders der kristel ij kc
scholen.
r
Iels over de kroegen in
onze stad.
Hel Averecht van ilc Medaelje.
ABONNEMENT-PRYS
C FRANKS 'S JAERS.
Dc inschryving eindigt
met 51 December.
BE DENDER-BOHE.
ANNONCEN-PRYS
I'ER drukregel:
Gewoone
Ir. 0-20
Vonnissen
0-50
Reclumen
1-00
Dendcrmonde. 5-20 7-20 8-38 12 23 3-15 6-20 9.18
Lokeren. 5-20 7-20 8-38 12-25 3-15 6-20
Mechelcn. 5-20/ 7-20/ 8-03«l 8-37rf Exp. 1®2'3® kl. l-!4</
Exp. 1» 2" 3® kl. 2-50d 3-15/ 5-53d 6-20/ (8-3od
8-5d
Antw. 5-201 7-20/ 8-03d 8-37d Exp. 1® 2® 3* kl. 1-14</E\i\
1* 2' 3® kl. 2-50d 3-15/ 5-53d 6-20/ 8-38d en
8-58d
Brussel, langs Dcndermondc, 5-20 8-a8 3-15
Brussel, lanqs Denderleeuw. 6 25E. 7-307-57 8-37E. 1* 2' 3®
kl. 9-43 12-02 1-14 E. 1® 2® 3® kl.2-50 5-27 E 5-538-38 8-58
Leuven, Thiencn, Luyk, Vcrvicrs 5-20/ 7-20/ en 8-37</ C\r.
1® 2® 3® kl. 8-38/ 9-43d l2-02d 1-14d Exr. !®2®3®kl.
3-15/ 5-53d 8-38d8-58
(1) Nota. De letter beteekent langs Termondc en do
Gend, (5-05 *s vryd.) 8-0!El'2'3'k 8-34 8-53 12-25 12-16
3-18 3-46 E. I® 2® 3® kl. 6 20 6-11 9-26.
Brugge, Oostende. 8-01 Exp. 1® 2® 3® kl. 8-34 8-53
12-25 12-46 3.18 3-46 E 1* 2® 3® kl. 6-20 6-41
Doornvk, Mouscron, Kortrvk, Rvssel (langs Gend) 8-34
12 25 12-46 3-18 6-20 6-41
Doorn. Mouse. Kortrvk, Rvss. (lungs Alh) 6-10 8-00 12 02
5-51
Ninove. Geeraerdsbcrgen, Lessen, Alb 6-10 8 00 12-02
2-5'. 5-51 8-58
Bergen, Quiévrain 6-10 8-00 12-02 2-50 5-51
Engbicn Braine, Manage, f.harleroy. Namen langs Geeraerds
bcrgen 6 10 (8-00 E. 1* 2® 3® kl.van Geeraerdsbcrgen)
12 02 2-50 5-51 E. 1° 2° 3® kl* van Chaileroy.
letter d langs Denderleeuw.
4Ym;iie Ststiit
NAF.U AF.I.ST VIT
Alh 6.55 10.30 1.42 4.36 7.50 9.05
Anlw. 5.55 7.10 9.5) 12.35 5.45 -1 50E. 1®2°3® kl. 7-00
Brussel 7.25 E.1«2'3'kl. 7.30 8.13 11.20 12 02 2.10
3,10 E t'2"3"kl. 5.15 6.00 8.20
Dcndermonde 7.32 9.55 11.33 2.22 5 27 8.06 10.32
Geeraerdsbcrgen 7.31 11.14 2.17 5.13 8.26 9.39
Gend 5.53E 8.06 E 1® 2® 3'kl. 8.52 11.13 12.43 E
t® 2® 3® kl. 2.0" 4-57 E 1.2.3. kl. 5.03 8.03 8.08
Lessen 7.14 10.53 2 01 4.54 8.10 9.24
Lokcren 6.56 9.10 10.57 1.50 4 50 7.35
Ninove 7.59 11.43 2 40 5.35 8.49 10.03
Osteiidc 4.3'JE 6.43E. 1 2 3 kl. 6.57 9.17 12.02 3 04E
6.02
ut Gend naer
Moortzccle. Sollegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-lo-
Cornte 5.58 8.12E 9.10 11.24 2.18 5.37 7.00
VIT GEERAERDSRERGEN NAER
Mnria-I.icrde. Sollegem. Moorlzeele en Gend, 5.30 7.32
9 52 11.38 2.57 5.15 5.57E 8.59
vit Denderleeuw naer
llaeltcrl. Burst, llcrzele, Solleg. Atidenaerde, Ansogem,
Korlryk, 6.21 0.00 904 12.52 0.00 6.24
vit Antwerpen naeii St. Nikolaes, Lokeren en Gend
4.50 7.15 8.50 10 50 2.20 3.50 7 00
Uit Gend naer Lokeken, St. Nikoi.aes en Antwerpen
4.25 7.00 9.25 DUO 2.15 5.30 6.55
AELST, II JANUARY I8"5.
B>o jsS»ouncnicnlpry>» 6 franks V jarrs.
Ülvine berichten en bekendmakingen >an
4» drukregels, door de gealtoiilieerden toege
zonden, worden 9 inael gratis opgenoineii.
VOOR ZEKERE KORTZICHTIGE LIEDEN,
WELKE ZICH DOOR 1 LIRERALISMUS
LATEN VERBLINDEN EN VERLEIDEN.
Hoe menigmael hebben wy de aendaebt van
sommige lieden op hel radicalismus, eene dei-
menigvuldige plagen onzer eeuw, die uit liet
iielsch liberalismus zyn voortgesproten, gaende
gemaekt en ingeroepen
Hoe menigmael hebben wy de zoo droevige
cn rampvolle gevolgen der liberbaters leeriu-
geu blootgelegd, en bewezen dat zy vyandig
zyn aeu alle gezag, aen den eigendom, aeu
onzen 11. Godsdienst, aen de huidige samenle
ving, die zy gansch zoeken om te kecren en
te veranderen
Hoe menigmael hebben wy gezegd dat velen
niet begrypen of niet willen begrypen welke
kwalen, welke onheilen, welke rampen er in
bei liberaiismus verborgen liggen
Doch, dit alles blyft te vergeefs, velen willen
de oogen voor de klaerblykelykheid der daed-
zaken niet openen, of er niet naer luisteren,
men met 't liberaiismus meewerkt, als men het
ondersteunt, 't zy by woord, 't zy by daed,
als men hel, 't is gelyfc op welke wyze, yoor-
slaet, men 'i gezag, den eigendom, de huidige
samenleving, onzen II. Godsdienst,God zeiven
besf.ydt en wil vernietigen, en zoo eeuc
nieuwe en nog bloedigere commune voorbe
reidt die deze niacl 't oud Europa gansch zal
omvalten.cn alles, door't vuer en door het
zweerd, verdelgen
Een engelsch blad Tlie Thablelheeft tle-
L' zer laetste dagen een artikel medegedeeld,
I door één der aenhangers van T railicalismus
geschreven, dat ons oper.lyk de ware inzichten
I en de verzuchtingen dezer booze secle doet
I kennen, en ons toont in welken afgrond van
I ellenden zy de volkeren brengen wil.
Zietliier wat wy ouder andere in bedoeld
artikel van dien revolutionnair aentreffen.
Wy verklaren aen de liberalen, die met
de eene band de Commune en niet de andere
liet Katholyk Geloof bestryden, dat zy vruch-
teloos hunne onwetendheid en hunne tegeu-
i strydigheden onder dubbelzinnigheden ver-
bergen, zy zullen de Commune en de Inter-
Rationale "niet overwinnen.
De Commune is het eenigste middel om
de dwingelandy der regeeringen te ont
snappen.... De liberale aenhangers der grond
beginsels van 1789 verwyten ons de heden-
daegsche samenleving te willen omverwerpen:
wij passen slechts hunne eigene leeringen loe
Onze grondregel, gaet die liberale revo-
&Utioriiiair voort, is de goddeloosheid ons
i oelwit de vernietiging van het kapitacl en de
jiidcrgang van degenen die het bezitten ons
•«middel, de macht van het getal. Wy zullen de
^samenleving omverwerpen.... hel gedacht van
ij aen t
God en van de familie uit de herten rukken, J
maer zoo doende volgen wy slechts opeuilyk
het voorbeeld der rationalistische liberalen.
Wy zyn goddeloozen, het is altyd de
liberale revolutionnair die spreekt, maer
hebben de liberalen God uit de opvoeding, uit
de instellingen en wetten niet willen vei ban
nen Zyn God en de rechtveerdigbeid sedert
1789 uit de internationale betrekkingen en de
diplomatische lael niet verdwenen Wy
willen geen liuweïyk meer maer hebben zy
aen hel huwclyk het sacrainenlskarakler niet
ontnomen om er een enkel burgerlyk kontrakl
van te maken
Onze leerstelsels, zoo zegt de zelfde revo
lutionnair, zyn de naluerlykc uitbreidingen
de vooruitgang hunner leeringen. Hel eenig
verschil tusschen hen en ons is, dat wy zon
der veinzen tol hel doelwit gaen, terwyl zy
aerzclen en verlegen zyn hunne daden met
hunne grondbeginsels overeen te stellen. Ja,
ik herhael het, wy zyn de wettelyke en onver-
mydelyke uitbreiding van het liberaiismus
Alles wat wy willen en zullen verrichten, het
omverwerpen der stadsbesturen, de plunde
ring der ryken en der burgers, de vernietiging
der familie.... ja, dit alles is de bewerkstelling
van de leerstelsels welke de liberalen in hunne
scholen geleerd en in hunne dagbladen ge
prezen hebben.
Wy zouden slechts, zoo eindigt die zelfde
liberale revolutionnair, slechts eene zedelyke
en godsdienstige leering, machtiger dan onze
leeringen te vreezen hebben, en zy kunnen ons
die niet tegenstellen. zv. die liberalen-.wier
ueiiKwyzeTiet tegenstrydig is van bel Katholyk
gezag zy hebben de zedeleer van den gods
dienst van het politiek afgezonderdook
lachen wy met hunne onvermogende gram
schap... IVy vreezen alleenlijk de Kathohjke Kerk
dewelko aen de stormen der 18'' eeuw is ont
snapt en welker onveranderlyk grondbeginsel
altyd geweest is de wereld en het vleesch
te bestryden wy vreezen die Kerk welke nu
nog eenen onverzoenlyken oorlog durft voeren
tegen onze weoschen, onze strekkingen, onze
leerstelsels, alhoewel zy de leerstelsels wezen
die sedert 1789 toegejuicht zyn geworden.
Maer de liberalen die regeeren, maken onze
zegeprael zeker, vermits zy, gelyk wy, de
wereld en hel vleesch als bondgenooten tegen
de Kerk aengenomen hebben.
Geëerde lezers, gansch het programma der
commune, van het radicalismus, en by gevolg
van 't liberaiismus
Dit programma is wreed, yssclyk en schrik
wekkendDe lezing er van doet alle
weldenkende personen, welke door de liberale
leerstelsels nog niet totael bedorven zyn, sid
deren en beven, maer zyne gevolgtrekkingen
zyn onbetwislbacr. Wy dagen al de liberale
doctrinairen en hunne dag- en weekbladeren,
van den Echo du Parlement lot ons Aelstersch
libcrhatersorgaenlje, 't Verhoud, uit op eene
ernstige wyze dit programma te wederleggen,
of alleenlyk te kunnen bewyzen dat het de
vcrscbrikkelyke gevolgen van 't liberaiismus
niet zyn. Want, inderdacd, wil het liberaiismus
niet God, uit de samenleving, uit de Staets
besturen, uit de opvoeding verbannen, en zyn
het zyne leerstelsels niet die degene der com
mune,xnn 't radicalismus hebben gebaerd?
Ja, slechts is er een verschil in de woorden
en de handehvyze, gelyk wy het hier hooger
bemerkt hebben, doch beiden maken 't eene en
't zelve uit. en trachten langs andére wegen
hel zelfde doel te bereiken, nainclvk van on-
vermydelyk de volkeren, de samemeving, in
de'ellendigste en verschrikkelykste afgronden
ledoen nedcrsloitcn
Wat zegt gy, liberalen, van dit wreed pro
gramma der commune, gy die met het libera
iismus meewerkt eu voor zyne kandidaten in
de kiezingen werkt en stemt
Wat zegt gv, van dit ysselyk en schrikwek
kend programma, gy, katholykeni die uit
flauwherligheid het liberaiismus niet durft be~
stryden en zelfs ook voor zyne kandidaten in
de kiezingen stemt, omdat, volgen! u, in de
liberale leerstelsels geen kwaed gelegen is
Zult gy nu eindelyk begrypen dat er voor-
taen voor u eenen keus te doen valtdat gy
moet kiezen tusschen het recht en hel onrecht,
tusschen de Kerk en de commune, tusschen
God en Belial
Zal de bril, die het engelsch blad, The Tha-
belt, u op den neus stelt, ti de oógeu niet
openen en u doen zien, terwyl het nóg tyd is,
dat gy den verkeerden weg zyt ingeslagen en
de plundering en brandstichting uwer eigene
geldkoflers en huizen voorbereidt?
Ongelukkiglyk neen want uwe verblind
heid in 't liberaiismus is zoo groot en zoo inge
worteld, dat gy het middaglicht zoudt looclie-
Maer wacht de gevolgen afdeze zullen en
moeten onvermydelyk komen. Zyn ze ver-
schrikkelyk en wreed builen uwe verwachting,
g'cn zult niemand anders te verwyten hebben
dan u eigen zeiven want ge zult, gy zelve,
uwen eigen ondergang benevens dien van
anderen veroorzaekt en bewerkt hebben. Alles
wat wy u nu te zeggen hebben is dal gy dan
geen bril meer zult van noode hebben.
Op onze dagen wordt er veel geschreven
legen de achtbare Broeders der kristelijke
scholen zij ondergaan het lot der deugdzame
menschcn, die als het ware, door haat en nijd,
gestadig vervolgd worden. Daar hun onderwijs
overal gewaardeerd en naar waarde geschat
wordt, verwekken zij natuurlijk de afjonslig-
lieid en de lastering der voorstaanders van
het zoogezegde vrije onderwijs, waar alle
grondbeginselen van Godsdienst en alle maat
schappelijke deugden zijn verbannen. Het
groote getal onderwijsgestichten aan de zor
gen dier moedige en kundige Broeders toe
vertrouwd zijn een spiekend bewijs dat hun
onderwijs en leerstelsels door alle welden
kende ouders worden goedgekeurd en aange
moedigd, niettegenstaande de kwaadwillige en
onrechtvaardige vervolgingen aan de welke
die ievervolle kloosterlingen veelal zijn bloot
gesteld tot staving onzer be.weeriiigcn zullen
wij eenen blik geven op dc thans bestaande
onderwijsgestichten, bestuurd door dc Broe
ders der kristelijke scholen.
Deze instelling dagteekenl van 1080 zij
werd opgericht door den eerwaarden priester
en doctoor in de godsgeleerdheid J. R. DE LA
SALLE, kanunnik der aartsbisschoppelijke
ROEPING VAX DEX MEXSCII.
Een verhud uit den tyd van Lodewyk Alil.
y-'fhiWuTf; zie onzi* vorige nummers.
i In zoete mymerfng naer zyne lent icrugkcerenr.'?,
Ajutnioctlc dè ridder zynen vriend Raimond beidei?
-f gingen plaets nemen op eene hoogte van wacr men
uitgestrekt gczieht had. Belucht «as helder;
«MT'Chtig ging de zon onder, en blymoedig zongen dc
geitjes liun lied van dankbaerheid jegens hunnen
«L'-hcpper in de verte liet een jonge herder zyne
veldfluit booren en zwierven de kudden ongestoord
door de vruchtbare beemden.
Welk eene statige verrukkcude kalmte! sprak
Ferdinand en morgen za! die vreedzame naluer,
die thans zoo bedaerd insluimert, ontwaken onder
',T gebulder der kanonnenmorgen zullen die pe-
izegende akkers overdekt worden mei de Ijken der
{soldaten die zc vertreden hebben boe velen,
[die thans slechts droomen van dc lauweren der
overwinning, zullen morgen den eeuwigen dood-
slaep ingaen! 0, myn God! voegde hy er by,
kzvne oogen ten humel slaende, gewaerdig L de
vvenscbcn te verhooren die ik lieden, voor de lactslc
i macl wellicht, lot U richtschenk aen myuen arm
ü'ré kracht der helden en aen myne ziel de rui verheid
1v Engelen om te kunnen stryden als ccn dapper
krygsman en dc dood 1c kunnen trotsceren als een
braef christen. En, gv. Koninginne des hemels.
Troostercsse der bedrukten, zoo myne moeder haren
Ferdinand moet bevveenen, stort, gy, dan krachtige»
balsem in de bitliM-e wonden liaers harten
Waerom ridder sprak Raimond waerom
houdt gy u toch niet zulke treurige denkbeelden
bezig? 7.y zouden uueh moed kunnen doen ver
zwakken
Mynen moed verzwakken RaimondNeen
zoo de gedachte acn myne dierbare moeder myn
gemoed verteedert. zoo "wordt het ook dacrdoor
tevens opgewekt om my harer weerdig te tooncn
uc hoop van my te zullen onderscheiden ontsteekt
in myn hart een vuer, dat ik nauwelyks onderdruk
ken kan dc roem vertoont zich onder de schitte
rendste kleuren, eu ik brand van verlangen om do
lauweren te plukken welke slcchls op bol slagveld
groeijeo, al moesten die dan ook besproeid worden
niet invnen lactsten druppel bloed. O, hoe benydens-
weerdig is zulk een hccrlyke dood maerdie
dood zou myne moedei tranen kosten zy, zy is my
liever dan "roekeloos verworven roem en wanneer
ik, alzoo, nog verlang te leven-, dan is dit alleen
om harentwille.
Op dit oogenblik noodigt dc trompet de krygs-
liedentotde rust; eenieder begeeft zich naer zjnc
lent, sluimert in en droomt van glorie.
IV.
Nauwelyks begon dc dagcracd zyne eerste stralen
over bet kamp der Franschen uil te breiden of al dc
krygslieden openden de oogen cn begroetten met
tWblv gemoed den dag, die hen dc overwinning
Kerk van Rheimsin Frankrijk toegelaten
door LodewijkW niet de goedkeuring van
Z. 11. Paus Benedietus XIII. Den 31 December
1871, lelde dit broederschap 1130 onderwijs
gestichten, verspreid in alle de werelddeelen
en bediend door 10,578 leden.
Het moederhuis dezer instelling is te Parijs.
In Belgie tellen deze Broeders 41 gestichten
met een personeel van 484 leden en meer dan
10,000 leerlingen hun hoofdgesticht is te
Namen cn onder dc bijzonderste onzes lands
mogen Malonne, Carlsbourg, Aclst, Chimaycn
Gent vermeld worden. Jaarlijks onderscheiden
zich bovengemelde seholen, in de openbare
examen zoowel door het staatsbestuur als
door de bisdommen ingericht, veel al bekomen
hunne leerlingen de grootste onderscheiding
en dit tuigt genoegzaam den voortgang en de
goede leerwijzen dier opvoedingshuizen. X.
De Mechelsche Courant bevat een artikel over
het schenden der kerkhoven, waeruit wy het
volgende overnemen
Ziedaer dan hoe de vryheid in Belgien
versiaen wordt! Moest men daervoor in 1830
het geweer opnemen eu revolutie maken legen
een protestanten Koning, terwyl de katholyken
onder dien Koning, in Holland, tegenwoordig
alle vryheden hebben, die wy moeten missen!
Aen ons hol' is men niet geheel genegen
voor die liberalescbenderyen van liet kerkhof,
maer men zegt niets; men laetbegaen, en
dat ook is schuldig!
Toen dezer dagen de Graef van Maende-
ren, met den prins van Saksen, te Antwerpen
ii de kathedrael een bezoek allegde, zegde de
Graef aen Mgr. Sacré over het nieuwe kerk
hofreglement. C'esi abominable! en het
woord is juistmaer als men daer, in die
kringen overtuigd is dat het schande is zoo
veel onrecht te begaen, waerom wordt de
hand niet aen het werk geslagen, om aen Bel-
„ien te geven, wat zelfs de protestantsche lan
den aen dc katholyken niet weigeren
Men wil dus in Relgicn doen gelyk op
pèic Lachaise te Parys men zoekt dacrin zells
eene reden van rcchtvaerdigingmaer omdat
men te Parys de wellen der Kerk schendt,
moet men liet daerom hier doen? Omdat zoo
iets te Parys gedwongen in het gebruik is ge
komen, moet men dit daerom hier invoeren
Wy hebben het slechte niet na te volgen,
hetgeen reeds meer dan te veel wordt nage-
aept; wy moeten in tegendeel onze eigene ze
den en gebruiken behouden.
De verlichte liberale jongens lachen met een
woord van Z. H. Pius IX, dezer dagen te Rome
uitgesproken hy de ontvangst van den Ro-
meinschen adel.
Jesus,heelt de Paus gezegd, bemint
den adel, en heeft zelf adel willen geboren
worden.
Eu dacrop beginnen de verlichte jongens te
schateren, dat het klinkt, er byvoegende dat
dc vader van Jesus een timmerman was*.
Dit is waer! Maer 't is ook waer.dat die tim
merman tot den stam van koning David behoorde
evenals Jesus moeder. Zoodal Jesus, om zoo
te zeggen, tweemael van adel was.
De liberale jongens zyn toch zóo verlicht!
voorspelde. Ferdinand, na een kort doeli vurig ge
bed vatte met geestdrift dc wapens op cn riep uil
Thans is dc dag aengebroken wacrop ik
weerdig zal maken deze wapens le dragen a
Nu verliet liy zyne tent en ontving den zegen dien
de veldpriesler* acn liet rond hem vergaderde leger
gat Plechtig oogenblik loen al die sli'yders in
volle wapenrusting daer stonden en. met een hart
kloppende van moed, zich verootmoedigden voor het
kruis onder erkentenis dal dc overwinning lag in de
hand van den God der legerscharen!Na deze
godsdienstige verrichting stonden ellen op cn be
schouwden mei fierheid dc wallen die zy te bestor
men hadden. Zy moesten hunne» moed beteugelen in
afwachting van'het toeken, dat eindelyk gegeven werd.
De metalen vueimondcn beginnen te donderen
cn verspreiden dood cn verdort in alle richtingen.
Dra hebben de Franschen alle hinderpalen verwon
nen, die hen van de muren verwyderd hielden;
reeds zyn dc stormladders legen de wallen der stad
geplant en betwisten de officieren cn soldalen elkan
der de eer om dezelve het eerst le beklimmen, toen
Ferdinand, ccne zwak verdedigde plaets bespeu
rende. een vaendel acn dc banden van eenen ge
kwetsten officier ontrukte en binnen ecnigc oogen-
blikken boven op den wal stond, alwac-r hy hel
witte vaendel plantte. De belegerden vielen hem niet
woede aen, maer de dappere jongeling verdedigde
zich met onversaagdheid. Dra ontdekte hy Alfred acn
zyne zyde, gevolgd door eenige soldaten, cn deed
dc kreet der overwiuning -zich hooren. Ferdinand
ging voort mei stryden cn met zegevieren
Arras heeft zich overgegeven, en dc hertog van
Enghien, de grootste held van het leger, ziet dc
Wie zegt, liberael, zegt geldverkwister. De
voorheelden zyn te vinden in al de steden,
waer de jongens van 't licht meester zyn.
Onze politieke vrienden van Üendennonde
hebben, er aen gehouden te bestatigen, welk
oprecht den geldelyken toestand is der stad
en met hoeveel, sedert het liberaiismus in
18GI aen het bewind is gekomen, stadsschul-
den aengegroeid zyn die vermeerdering be
loopt, volgens hel in den raed afgelezeu ver
slag, lol het kindergeld van lr. i.M»,ll*ö 90
voegt daerby de som van Ir. 50,454-74, boni
d'économie op 1801, en gy zult tot de verba
zende som van fr. 336,«»51-5-I komen.
Is bet te verwonderen dat de mannen van
bet op I July door liet kiezerskorps veroor
deelde bestuer, aen hunne stadsgenooten eene
verbooging van 14 opcenten op de grond
en personcele belastingen als eene gedenkenis
nagelaten hebben
In vele kroegskens zyn er bier des zondags
bastringueskens-ballen of berbergdansen
waer de werkende man zyne duergewonne
cents van de week, tusschen 't spelen van
arias op barbarissche orgelkens, gaet ver
brassen en verkwisten, in gezelschap van
zekere meisjes, die meestendeels nog minder-
inns zyn eti door zekere kroeeh«u<lc,a 1,1
hunne koten gelokt worden, en zoo, van jongs
af, tot het zedeverderf en de ondeugd aenge-
leerd worden.
Hetgenc hier 't meest te betreuren is, is dat
het begin ol de repitie dier danspartyen, daer,
en bygevolg, de geld verkwistingen, en de
ondeugdleer en zedeberl. van vrydag te voren
beginnen, en dat 't spel dikwyls maer 's maen-
dags daerna eindigt.
Zouden er aen zulke dingen niet eind
en pael moeten gesteld en die brandpun
ten van verderf niet moeten uitgedoold wor
den, waervan zoo vele ongelukkige werk
lieden de vicliemen zyn, en waer zy zich
ovet leveren aen de dronkenschap,die hun zoo
schadelyk is, en zoowel twist en krakeel in
hunne huishoudens doet ontslaenwelke
meest altyd de slechtste gevolgen na zich
slepen
Ons dunkens moet die vraeg met ja beant
woord worden, cn 't is daerom, dat wy de
vryheid nemen van er de aendaebt van M. den
Burgemeester, als Opperhoofd der politie, op
in te roepen, hem nederig verzoekende van,
met zyne gekende bezorgdheid, de politic-
reglementen op de openbare danspartyen te
doen naleven, en zoo een einde stellen aen
dezen ongelukkigen toestand, wacrdoor meer-
iiijcIs een braef- en goed huisvader lot eenen
verkwister van 't geld, dat zyne vrouw en kin
deren bestemd is, herschapen wordt, en
schuldelooze maegden in verloren zedelooze
.chepsels veranderen.
Wie heeft het gewrocht niet gelezen dat
onze vermaerde KOREL KWINT, op 8 decem
ber laetst, ter gelegenheid der S' Geeiliafeest
van de oude garde, uitgesproken, ZEG, afge
lezen heelt
poorten der stad voor zich openen. Hy trekt ile stad
binnen cn tracht vóór alles de woede der soldalen
le beteugelen nauwelyks is dc stad overwonnen
of zyne onversaegdc ziel vindt de kalmte der voor
zichtigheid- cn goedheid terug, maer kan hy in den
eersten roes der overwinning alle wanorde beletter.?
De verschrikte inwoners houden zich schuil en
sluiten hunne huizen, en dc Franschen zyn dus ge-
noodzackt geweld te gebruiken, op het oogenblik
dat zv niets beters verlangen dan huuue vermoeide
ledematen le verkwikken.
De ridder had, in gezelschap van eenige officieren,
eene schuilplaels gezocht in eene schuer al waer
Alfred ook weldra binnenkwam niet ctlelyke kame
raden, die, Ferdinand naderende, hem geluk wcnsch-
ten over het schitterend wapenfeit dat hy hel eerst
dc Fratischo vlag op de muren van Arras Kad ge
plant. Verhit over de vermueijenissen van den dag
cn nog eenigzins wrok gevoelende over de weige
ring van het te leen gevraegde geld, onderbrak
Alfred op wrcveligcn loon die loftuitingen met den
uitroep dat Ferdinand zich eenen roem toeeigende
die cigenlyk aen hein (Alfred) toekwam. Verwon
derd, vroeg Ferdinand de verklaring dncrvnn. Alfred
antwoordde met irotsehc vewaendheid dat de'adder,
waervan de lidder gebruik gemaekl had om den wal
tc beklimmen, door hem was acngcbracht en dat,
toen hy zich gereedmnekte om erop te klimmen,Fer
dinand hem, mol eenige soldaten voorgekomen was.
Ik wist met, weerde Alfred, dal gy die ladder
ha dl acngcbrachtgy waeit wel vyftig schreden
van my verwyderd en ik meende nicl 11 eer. voordeel
tc ontnemen "door van de gelegenheid, die zich acn-
bood, gebruik lc maken.
Vyftig passenriep Afred vol gramschap uil
vyftig schreden!Ik was zoo kort by de ladder
dal gy gcuoodzaekl wacrl niy op zyde te dringen
om er op to kunnen kon.cn.
lk vcrklaer op myne eer....» hernam Ferdinand.
En ik vcrklaer dat gy liegt als een schurk
viel Alfred in de rede.
liet is onraogclyk eene schets te geven van hel
uitwerksel dal dezê woorJcn op Ferdinand teweeg
brachten. Hel bloed steeg hein naer liet hoofd en
bliksemsnel trok hy zynen degen versland, vriend-
schap, Godsdienst, waren in een oogenblik vergeten
cn dc gevoeligheid over zulke grove onverdiende
bcleediging mackte hem dol van woede. Alfred,
even wild cn onstuimig, stelt zich terstond in stact
van verdedigingaenvankelyk weert hy de slagen
van zynen vertoornden acnvaller met goed geluk af
doch dia wordt hy gekwetst en valt badende 111 zyn
bloed tor aerde. Op dit gezicht komt de vertoornde
ridder tol de rede terug, hy verbleekt, werpt zynen
degen weg, knielt neder by zynen ongelukkigen
vriend, drukt hem in zyne armen en wil hot bloed
slclpci:doch het is le laet. Aen Hemel en nerde
smeekt hy om levensbehoud voor deugen© dien hy
gedood heeft, en roept met wanhopige stem
Alfred!. Alfred!., smeek God 0111 vergiffenis
eene verzuchting uvvs harten kan u redden... Altrcd...
ik smeek ii. vergeef hel my, dan zal God u ook ver
giffenis schenken;ach, zie my eens aen, druk
myne handAlfred, och, wilt gy my niet acn-
ziênw ilt gv my niet vergeven Het is een
vriend, die lol "u spreekt, ach vergeef hem zyne
oploopcndhcidAlfred!..Alfred!
fWOKDT VOORTGEZET.)