iV 1576. 27s" .liter. Zondag'» 1!) Januai' 1.675. MM I:: i K!\ de VOLGENDE STATIEF: YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST AAER T BELGISCH LIBEBAL1MLS. Wat zegt dit artikel 5 En nu, onderzoeken wy DE KARTUIZERMONNIK Maer, 4ux Armes De vryheid gelyk in Holland. NAF.R AEI.ST I IT Alh 6.00 10.30 1.42 4.36 7.50 9.05, Anlvv. 5.53 7.10 9.5) 12.35 3.45 4.30E. t««*3«kl. 7-00 Brussel 7.25 E.1'2' 3ekl. 7.30 8.13 11.20 12 02 2.10 3,10 E 1'2'3'kl. 5.15 C.OD 8.2U Dcndermonde 7.32 9..35 11.33 2.22 5.27 8.06 10.32 Gocraerdsbergen 7,34 11.14 2.17 5.13 8.26 9.39 Gcod 5.53E 8 06 E 1* 2' 3'kl. 8.52 11.13 12.45 E lc 2' 3® kl. 2.0" 4-57 E 1.2.3. kl. 5.03 8.03 8 08 Lessen 7.14 10.53 2 01 4.54 8.10 9.24 Lók'cren 6.56 9.10 10.57 1.50 4 50 7.36 Ninove 7.59 11.43 2 40 5.35 8.49 10.03 Oslendc 4.39E C.45E. 1 2 3 kl. 0.57 9.17 12.02 3 04E 6.12 lit Genii naer Mooi-lzccle, Sol legem, Goernerdb., Engh.cn, Craine-le- Conile 5.58 8.12E 9.10 11.24 2.18 5.37 7.00 LIT GEERAERDSBERGEN NAER Mnrin-I.ierde. Sollegem, Moorlzeeleen Gend, 5.20 7 32 9 52 11.58 2.57 5.15 5.57E 8.59 lit Df.nderi.eei w NAER llaellerf, Dursl, Herzcle, Sotleg. Audcnaorde, Anscgem, Korlryk, 6.24 0.00 904 12.52 0.00 G.24 lit Antwerpen naer St. Nikoi.aes, J.okeren en Gf.nd 4 50 7.15 8.50 10.50 2.20 3.50 7 00 Lit Gend naer I.okeren, St. Nikoi.aes en Antwerpen 4.25 7.UU 9.25 t'UO 2.15 5.30 6.5a ABONNE.MENT-PRYS 6 FRANKS 'S JAERS. De inscliryving eindigt met 31 December. Dendcrmonde. 5-20 7-20 8-38 12 25 3-15 G>20 9.48 Lokeren. 5-20 7-?0 8-38 12-25 3-15 6-20 Mechclen. 5-20/ 7-20/ 8-03</ S-37d Exp. 1*2'3® kl. 1-14./ Exp. 1* 2® 3® kl. 2-5Od 3-15/ 5-53d 6-20/ (8-35d 8-bd Anlw. 5-201 7-20/ 8-03./ 8-37d Exp. 4* 2° 3* kl. 1-14dExp. 1® 2" 3' kl. 2-50d 3-15/ 5-53d 0-20/ 8-3Sd en 8-58 d Brussel, lungs Dendermonde, 5-20 8-58 3-15 Brussel, langs Denderleeuw.6 25E. 7-307-57 8-37E. 1® 2® 3® kl. 9-43 12-02 1-14 E, 1' 2' 3® k1.3-50 5-27 E 5-538-38 8-58 Leuven, Thicnen, Luvk, Verviers 5-20/ 7-20/ en 8-37./ Exp. 1® 2® 3® kl. 8-38/ 9-43</ l2-02d l-!4d Exp. I«2'3*kl. 3-15/5-53d 8-38rf8-58 I (1) Nota. De loiter betceke-nt langs Termonde cn de Gend, (5-05's vryd.) 8-0lEl®2®3®k 8-3-1 8-53 12 25 12-16 3-18 3-46 E. I® 2' 3® kl. 6-20 6-41 9 26. Brugge, Ooslendc. 8-01 Exp. 1® 2» 3® kl. 8-34 8-53 12-25 12-46 3.18 3-46 E I® 2® 3® kl. 0-20 6-41 Doornyk, Mouscrou, Korlrvk, Ryssel langs Cend) 8-34 12 25 12-46 3-18 G-20 6-41 Doorn. Mouse. Korlrvk, Rvss.(tangs Alh) 6-10 8-00 12 02 5-51 Ninove. Geeracrdsbergen, Lessen, Alh 6-10 8 00 12-02 2-51 5-51 8-58 Bergen, Quiévrain 6 10 8-00 12-02 2-50 5-51 Engliien Braine, Manage, Cliarleroy, Namen langs Gecrucrds- I bergen G 10 (8-00 E. 1' 2® 3® kl.van Geeraerdsbergen) I 12-02 2-50 5-51 E. I® 2° 3® kl* van Charleroy. letter d langs Vcndaleeuw. ANNONCEN-PRYS PER DRUKREGEL Gewoone tr. 0-20 Vonnissen 0-50 Reclamed 1-00 AELST, 18 JANUARY 1875. lie nbonnoiiicufprys is C franks V jaers. Iileiue beriehleii en brhctnliiuiLi'igcis van 1» drukregels, door de geahonnce' den loe'gc- /.onden, worden Si uinel gratis opgenomen De belgisclle liberalen zyn Sedert lang in verdeeldheid, zy veikeeren in twist en leven in oneenigheid doch hunne principen, hun doelwit, hunne verzuchtingen, hunne strek kingen blyven de zelve alleenlyk bestaet die verdeeldheid in de te gebruiken middels om de allesvernieler.de liberale principen, tol on geluk des lands, te doen zegepralen. De pro gressisten, anders gezegd, de vooruilloopers, willen dien zegeprael met geweld en gedruiseh seffens bewerken, ze zyn ongeduldig de oude liberalenof doclrinniren, de zoogezegde ge- viagligden, willen hem integendeel traegzaem, met voorzichtigheid, met list bewerken om <les Ie zekerder tot hun doel te geraken. Deze oneenigheid of verdeeldheid, gelyk men het noemen wil, heeft, te Brussel, in dit bolwerk van 't liberalismus, (Je inrichting cener nieuwe liberale vereeniging teweeg gebracht, die men Grondwettige maelscbuppg der libe rale kiezers eau het anondissemenl Brussel beet. Die nieuwe liberale mnelscliappy, aen wel ker hoofd M. Orts, volksvertegenwoordiger, staet, beweert liet gematigde deel van 'ibel- gisch liberalismus en den eerbied tot onze grond wei te vertegenwoordigen. Doch, om de zoogezegde, gematigheid, om dien eerbied lot onze grondwet le kunnen waerderen, om zich te overtuigen dat die gewaende gematigheid cn eerbied slechts helklinkende en ronkende woorden, een sluw bedrog zyn, is het genoeg- zaem het art. 3 van het programma der nieuwe liberale maetschappy met eenige aendacht te lezen. 3" Vulstrelte scheiding vaii'Stael eh lierken, en als onmiddelyke maetregel i A. De volkomen verwereldlyking van open- baer onderwijs in alle graden B. De algemeene en gelylvormige toepassing i des princieps van het verwereldlyien der kerli- hoven C. De afschaffing der vryslelling in zake van militie om reden van eeredienst Dit is, geëerde lezers, het art. van het pro gramma dergenei. die zich gematigden durven noemen en, in schyn, minst vyandig aen onzen II. Godsdienst, aen onze katholvke rechten zyn, en waerin geen het minste verschil mei hetgene der parysche communcmanncn van 1870 te vinden is. Wat verslaeti, wat willen, wat hegeeren die gematigde liberalen door de scheiding van Siaet en Kerken 7 Hierdoor verslaen, willen en hegeeren zy eenen Slaet zonder God, alle betrekkingen OF DF. ROEPING VAN DEN AIENSCIÏ. Een verhael uit den tyd van Lodcwyk XIII. 6' VERVOLG ZIE ONZE VORIGE NUMMERS. De ongelukkige ridder stnektc hartverscheurende zuchten en riep grillend Alfred's.uaem uit, als achtte liv die luide kreten in staet den afstand te doordrin gen, dien do dood alleen met zulke, snelheid door loopt Gclroflen door zy tic wanhoop trokken de andere officieren hem van hét lich'aem des sterven den af, en poogden zyne aeudoening lol bedaren le brengen. Lael mv zegde hy lact my hem vcrwnhnen, hem lol het leven terug roepen, al ware hel klcclils vooreen oogenblik. Misschien let ft hy nogach, inochle hy myne slem hoorenHeeft hy'dner niet gezucht?... O! indien hy Gods vergiffenis afsmeekte, zou ik minder ongelukkig zynEen priester in 's Hemels naem, hocl spoedig oenen priester Men verzekerde hem nu dat Alfred dood was, en dit waren de Iaclsle woorden welke de arme jonge ling verstond. Hy viel bewusteloos neder en werd in een huis gedragen wrier eenige vrouwen zich beieverden om hem uit zyne bezwyming te doen by komen. Zich verdedigende, had Alfred hem eenc wonde acn den arm toegebracht, die eenige heelkundige hulp vercischte en er werd een heelmeester gc- haeld. Intusscben hadden de niet lalryke officieren, riie liet tweegevecht hadden bygéwooiid, zich onder ecde verbonden om het geheim er van le bewaren. Men zal roecueu zeiden zy dat Alfred in den tusschen de gecslelyke overheid en 'i wereld lik gezag verbreken en, by gevolg, 'geene hulpgelden.mee*' voor'l ophouwen-cn herstel len van kerken of pasloreelhuizen, gpene jaer wedden meer- voor de geastelykhcid welke zy in de uiterste armoede zouden willen dom pelen en lot den' bedelzak brengen. De weige ring van die hulpgelden en de verbeuring dér jaerwedden van de geestelykheid zou, volgens ons, dc schreeuw endsle onrechtveerdiglieid zyn die men ooit zou kunnen hegacn omdat dc Siaet, door de betaling dier hulpgelden en van die jaerwedden, nog hel hondersté deel niet beiaelt van den intrest der goederen die de voorouders onzer liedendaegse.he liberalen len zynén profyte aen dc Kerk en de geeste- lykheid, lydéns dc franse lie revolutie op het einde dfer vcrledene eeuw, on triolen hebben. De SUet is dus verplicht de Kerk en de geeste- lyklieid uit dien hoofde te ondersteunenwant de hulpgelden en jaerwedden, die hy aen de Kerk en geestelykheid betitelt,zyn eene schuld die de réchtveerdigheid en de goddelvke wet ten aen alle bezitters van gestolen of geroofde goederen oplegt. Wat nog meer is, "de Staet zou de traktaten, die by met den II. Stoel aengegaen heeft, verscheuren, zyne verbinte nissen, zyn gegeven woord onder de voeten trappelen moest hy die volkstergende en schreeuwende onrechtveerdiglieid plegen. Het eerste punt des artikels 3 van liet pro gramma der nieuwe liberale maetschappy is (lus eene oorlogsverklaring aen de Kaïhoiykc Kerk, wélke zy, door hongersnood, armoede en gebrek, zou willen overweldigen en in het modder versmachten, gelyk de walgelyke arts- logenaer, Voltaire, eene der voorvaderen on zer li bei alen het schreef. Zegt dit zelfde artikel 3, dien maelregel van scheiding van Staet cn Kerken zal men aen- stonds- niet nemen. Als onmiddelyke maet- regels, als- mactregels, die men selï'cns zal aënvangen, zal men bewerken 1° De volkomen verwereldlyking van'topen- baer onderwijs in. alle graden. Indien men den zin van die woorden be- grypt, verslaen de gematigde liberalen hier door liet hooge, het middelbare eii het lagere onderwys van heide geslachten aen den ge- zegenden i|i\loed der Katholyke Kerk te ont trekken. liet gedacht van de Godheid willen zy uit de scholen, uil de opvoeding der jeugd verbannen. Dus, geene priesters,geene paters, geene broeders, geene nonnen ol zusters meer om de jeugd te onderwyzen en op te voeden Geene kristelyke leering in de school meer Geen gebed vóór of na de klas meer Geen kruisbeeld, geen beeld der II. Maegd-meer met een woord, al wat de Godheid en onzen II. Godsdienst erinnert moet uit de school, uit de opvoeding verbannen worden als eene ver pestende leerDe kinderen, de jonge lieden van heide geslachten moeten zonder het ge dacht der Godheid, eerst in de onverschillig heid, zonder Godsdienst, en dan in de godde loosheid, in het verderf opgevoed en onder wezen worden dat zouden dc gematigde liberalen willen dat zullen zy bewerken, omdat zy hopen dat hierdoor de Katholyke Kerk zou vallen en van den bodem der aerde vcidwynen. slryd gevallen is,dat zal eene verzachting zyn voor de smart vativden en voordew.anboop van Ferdinand. Dit p'nn werd hem medegedeeld zoodra hy in slaet was hclzelve aen le hooren en hy was er ïlankbaer voor maer het verschatte hem. gecnen .troosttic ;godsdiiiist', die alle smarten verlicht, verhoogde de zyne. De ongelukkige jongeling Gracht zich gedurig zyn" viend voor do óogen zooals hy voor do vicr- sehaer des Eeuwigen Rechters verscheen, beladen met zouden, welke misschien door geen enkelen zucht waren afgebeden en by dit denkbeeld stolde hpm lirt bloed jn de aderen en van dit oogenblik af had hy zieli gaerne aen de strengste boetpleging willen onderwerpen indien hy gemeend had de ziel van -zync-n vriend dacrdoor Ic kunnen redden. Eindelyk daegt er een slraellje van hoop in liet angstig gemoed van Ferdinand op hv meent dal Alfred zyne hand gedrukt heeft. Was dié handdruk de vergiffenis van den vriend cn het berouw van den •christeneHy wil hel hopen hy hecht zich acn dal denkbeeld gelyk de schipbreukeling, door de woeste baren geteisterd, zich vast hecht aen de plank die do zee hem acnbupll, hy grypt zo gretig acn ei: meent, in zyue e'ersto vreugde, reeds do haven des behouds voor zich te zien, alhoewel hy zich nog te midden der onstuimige golven bevindt. 0. bermhtrlige God! bpd hy met vurigheid verhoor myn ootmoedig smeeken en ontvang ipviie gelofte. Urn voor myn misdry'f le boeten cu genade voor Alfred tc verwerven, beloof ik li; van zoo Ihng ik leef een haircnklced le dragen en doe ik afstand van Mathilda's litfrnl zy zal wel is waer niet weten ,üal ik de moordenacr haers broeders hen, maer kan des nielleiiiii: my met höer vereenigen?Neen, nimmerik heb den rouw iii die familie gézaeid, zou ik er dan nog hare erfenis mogen oogsten?'....» Bcdaerder geworden, maer nog steeds ongelukkig, zag de jongeling zich dry weken aen bel ziekbed Dwaze onderneming, ydele hoop, zotte mee ning; want dc poorten der hel, zullen, volgens de belofte van haren Goddefyken Stic liter, tegen liaer niets vermogen. De algemeene en gelykvormige toepassing des princieps van hel vet wendiuwwii der kerk hoven. Wat willen, wat hegeeren de gematigde liberhalers daerdoor In alle steden en dorpen de verordeningen op de kerkhoven in leven roepen, dié onlangs te Gent cn le Antwerpen zyn in voege ge bracht, in andere woorden, geene katholyke kerkhoven meer; de kalholykeumocien overal het recht ontnomen worden van kerkhoven le bezitten waer zy hunne afgestorven broeders in 't geloof, volgens de gebruiken hunner religie en in eenen grond door baer gezegend, mogen begraven, 't geen tol hier toe aen de joden cn protestanten niet gëvyeigerd wordt. Volgens dit 2J|' punt der onrnijddelyke -mael- regel s zou men dus al dc dooden, zonder on derscheid, op een en 't zelfde veld begraven katholyken priesters, kloosterlingen, protes tanten, joden, zedebédervcrs, vrydenkers. zelfmoorders, moordenaèrs zonden af dooréén gelyk in ware prospullen gedolven worden. Die maetregel ganseb tegenstrydig aen de godsdienstige vryheid en hy gevolg aen onze grondwet wordt voorgesteld en gewenscht doormannen, die zich gematigden en grondwet lige durven noemenWat moeten dan de proqressilen of de vooruilloopers wezen waervan zy afgescheiden zyn omdat zy te geweldig en ongrondwettig te werk gingen?..."... Welk verschil is er dan tusschen die twee soorten van liberhalers Volgens ons, geen want beiden willen onze rechten en vryheden verbeuren cn onder dc voeten treden, cn hierdoor allengskeus de godsdienstige gevoelens uil de bar len der vol keren rukken om er eene ware samenleving van beesten van le maken. 3" De afschaffing der vryslelling in zake van militieom reden van eeredienst. Wat beoogen zy hierdoor, welk is bet doel wit der zoogezegde gematigde liberalen Onzen H. Godsdienst in ons land doen ver- kvvynen by gebrek aen priesters, aen klooster lingen. En inderdaed, in alle kristene landen zyn tot hiertoe de jongelingen, welke zicli tol liet priesterdom bestemmen, van den soldalen dienst vrygesteld. Deze vryslelling ragen en vereischen godsw-elten, en die der li. Kerk ja zelfs de natuerlyke wet v ra egt cn vereisclit liet, omdat de dienst der militie den jongeling in de onmogelykheid steil zyne goddelykc roeping le volgen. Hel doelwit der zoogezegde gematigde libe ralen is noch de lielde lot de gelykheid van iedereen voor de wet, noch om door dit middel eenige manschappen meer nner 't leger te roe pen, Neen! Neen!! dat is het nietliet is hun geweldige liaet tegen hel katholyk geloof die hun dit in.blaest: zy ineeuen dal doordien dwangmiddel vele jongelingen zouden belet worden zich aen het priesterdom toe lowyden, weeral om dc godsdienstige gevoelens uil de herten der volkeren le rukken. Doch ook wee ral eene dwaze onderneming eene ydele mee ning; want er zullen langer priesters en kloos terlingen der katholyke Kerk den bodem der •gekluisterd. Balmond, bekommerd over den loestand van zynen jongen vriend, traditie zyn geheim té doorgronden, maer vernam niets dan onhcpa- lde antwoorden en onderdrukte zuchten De inaerséhalk dc Mellerayc, die liet heldhaftig gedrag van den •ridder de Bochemnure vernomen had, kwam iicm bezoeken, yvenselile 'vm grluk en beloofde hem verhooging van rang. Doch Ferdinand bleef onge voelig voor die eer cn ouderscheidingJe inaer- schalk hield die mismoedigheid voor een ge\olg zyner ziekte en verliet hem in dc overtuiging dat hy liem vermaek genoeg verschaft had om z.yne gene zing te verhoesten Hoe wreed zyn dc kwalen die men niet durft open baren! Hoe akelig is dit, door de welwillendheid afgedwongen' glimlach, die zoo dikwyls vergezeld gaet van eene stille traen Arme jongeling lol dus verre liadl gy slechts geringe smarten gekend, int jmi toe had eenc leederc moeder uw jeudig verdriet verzachten thans, ver van luier verwydeid, moet gy lydcn cn zwygc-n gy lydt, ja, cn, door eene dwaling aen uwen lecflyd eigen, denkt gy dal de smart hiel'voorhy gaet! Neêrslnehtig, verpletterend door't verdriet, zyt gy liet leven reeds moede, by den eersten slap dien gy er in gedaen hebt. Anno jongeling.! De aclnioezenicr of vcldpricsler van zyn regi- foient, de eerw. pater Gr ban us, die reeds 'i geheim zyner zwakheden kont cn den ridder eenige inni gebvzondcre liefde loodraegl', verneemt zyne ziekte hy snelt naer hem toe en non hem wordt de bekentenis gedaen welke de godsdienst, en ook.deze maer alleen, maer hel recht heeft van zyne aanhan gers Ie vorderen, even als de godsdienst ook alleen hel recht heeft om gegronde hoop in tc boezemen. Ferdinand beFydt zyne schuld, verfoeit de gramschap die hem dc handen heeft doen doopon in hel bloed van eenen vriendzyu berouw is zoo groot, zoo <701 de bewandelen dan voorstaenders der alles doodende liberale principen. Zieldaer, Landgenoten wat de zoogezegde gematigde grondwettige liberalen volgens liet art 5 van hun programma willenAVal zou et" on'S al te verwachten slaen van degene die men pro- gressilen, vooruilloopers, geweldige cn ongrond wettige liberalen noemt, indien zy ooit in ons l uid moesten meester geraken Zouden deze misschien de daed by liet woord voegen, en kerken, pastorcelhuizen en kloosters plunde ren en in brand steken cn daerna de priesters en kloosterlingen vermoorden cn de yssolyk- ste tormenten doen lyden, gelyk de bloeddor stige communards te Parys, het gepleegd heb- bmi Ja, want in het programma van beide liberale kampen is er geen verschil met bet- gene der parysche communardser bestaet alleenlyk, gelyk wy het aen 't hoofd van dees artikel zeggen, een verschil in de wyze van uitvoering: de principen, het doelwit, het einde zyn dezelve, en daerom is hel de plicht, van alle ware katlpikyken zoowel de gematigden als dé geweldigen ol vooruilloopers van 't libe ralismus te beslryden, willen zy hun vader land aen de grootste onheilen, aen de ver- schrikkelykste rampen, die een land- of een volk kunnen teisteren, doen ontsnappen, den koophandel en nyverheid doen bloeijen en de rust en vrede verzekeren. Een fransch geuzenblad heeft een groot schelmstuk ontdekteen schelmstuk, door die deugenietèn van pastors begaen. Verbeeld u dat zy de stoutmoedigheid heb ben, zondags verscheidene-Donderde soldaten in een lokael laten byeen te komen, om er den avond te passeeren. Daer doet men hen een heel palrioliek ser- moentje men laet hen een pypje rooken, men geeft hun een glas bier en zelfs zondags een stuk te eten. Wy welen niet of dit allemael waer is; maer zeker is het al te erg, en wy ook, wy roepen de aendacht der militaire overheid over zoo veel gruweldaden in. Hoe, die kempische, vlaemscbe en limburg- sclie jongens zyn naer de school der beschaving, zooals AI. Rogier de kazerne noemt, gezonden, om hier eene soort van a plaisante mannen te worden Om hier al te doen wat den kloeken sóldact betaemt drinken, tieren, de weerlicht geven van God en gebod en den duivel jagen. En nu zouden ze gaen luisteren naer papen, die hen spreken van hunne plichten jegens God en Vaderland, hen durven aenradèn liet vaderlyk geloof te behouden en alsr cerlyke burgers in hunnen familiekring terug te kee- fren Nu durven eenige katholyken die zyu toch onvcrbétcrlyk in het geven zondags die jóngens beletten langs de straet te dwalen met voor hen eene pyp tabak en een glas bier te bel alen Ja, wy herbalen het, ons leger wordt ver leid, wordt bedorven door die duivelschc pas- oprcelit, dal dc pries'er, door nicdelyden bewogen, niet liem weent, hem troost, hem moeit inboezemt en beveelt le hopen cn veel voor Alfred le bidden, 'lerwyl hy, de eerbiedwaardige man, hem verzekert dat hy den kranke in zyne gebeden zal gedachtig zyn. Deze samenkomst »|et den pater, die Fprdinpnd's ziel genas, had ook eenen zeer gumRigcu invloed op zyn liclnem langzamerhand keerden zyne krachten lerug. uiaer niet de blos oj» zyne wangen, noch hel vuerin zyne oogen. Bleek cn met ècn' doffen l<lik, ■stflct de jongeling uit zyne ziekte op. Rnimond be speurt dit en treurt er overiiy denkt acn mevrouw 'de Kochcmaure en verbeeldt zich reeds den angst kreet dier zoo tecdere moeder lo hooren. Toci: de veldtocht ten einde was, keerde de ridder terug naer St. Germain, waer zyn vader hem ontving niet de verrukking des vofdanen hoogmoeds. Bleek en met don gekwetsten arm in eenen doek acn zynen hals hangende, scheen Ferdinand in dc oogeu van den markies een der schoonste heldenII v geleidde liem naer het hof, j»y zyne vrienden cn vooral by do gravin dc St. Pierre; daer verbeidde den jongeling een hartverscheurend loónccl Zoodra mevrouw dc St Pierre den ridder zag, rcikie zy hem wcenende dc hand toe Ferdinand wierp zich acn hare voelen, sloeg de oogen neder en durfde de band niet vatten, welke heui nenge- boden werd. Hel zien zyner onslcllenis verdubbelde die van mevrouw de St Pierre, die hem oprichtte en hem moederlyk omhelsde*, onder tranen cn met den uitroep Alfred, myn zoor.! hoe dner komt uw roem, uw moed to slaen aen het hart uwer moe der! Welk een zwakke troost voor my-te mogen zeggen dat gy gestorven zyt op liet bed van eer Gy, gy held liem gekend, ridder, dien dierbaren zoon gy hendel zyn hart, zynen moed liv had, ik beken het, dc gebreken van zynen lecflyd, maer, zoo dc Hemel hem met ontrukt had, zou hy door tors, en het geuzenblad heeft groot gelyk alarm le blazen. Kom aen meester Bara of meester Defré, eene interpellatie in de Kamer want dewyi AI. Aialou minister van oorlog is, moet hy iets weten van al dal,bederf en al die omkoopery. Aux. armes! (Handelsblad). Het verslag des heeren Kervyn van Letten- ho\e over het voorstel der vertaling van de Kamerjuerboeken is woensdag uitgedeeld ge worden. De Voorzitterder Kamer stelde voor, er iu zit ting van woensdag over te beraedslagen, doch de discussie is verdaegd op voorstel van den heer Bara, onder voorwendsel, dat de opge- ge\ene cjfers en berekeningen dienen onder zocht te worden. In dc Kamer is woensdag eene petitie nen- gekondigd van Sieur Goliath, vragende de verplichting voor de garde-civiek om dry maai den in hel kamp van Beverloo door te bi en gen (Zie den Moniteur.) Een lange schaterlach, waerin heel de Kamer deelde, heeft die petitie ontvangen. Viie is die Goliath? Wie is die kloeke vechter'' Alen denkt dat men, per extra, die petitie zal verzenden, ter inlichting, aen de Antwerpsche kolonel David en zyne majoors. Dezer dagen werd door den duilschen keizer eene ridderorde geschonken aen pater Wolter, een verdreven Jesuit. De ridderorde kon echter niet gegeven worden, om dal de pater niet te vinden was. Alisschien is hy ergens in Amerika of Asja. Naer aenlcidihg van dit feit, moet de liberale Arnlienische Courant liet volgende bekennen Had hei duilsclie gouvernement over de zaek nagedacht, dan had het pater Wolter kun nen interiieeren tot dal de ridderorde gekomen was, en liem dan, met of tegen zynen w il, des noods dooi tusschenkomst van de polilie, eene dekoratie op de borst kunnen vastmaken, om hem, des verkiezende, daerop over de grenzen te jagen. Maer het zy <le geestelyke heer de toege kende ridderorde ontvangt ol niet, het zal al- fyd een merkvveerdig verschynsel blyven, dat keizer Wilhelm mannen dekoreert, die hy over de grenzen jaegt, of wel mannen over de gren zen jaegt, die hy dekoreert Tusschen deze twee opvattingen heeft men de keus. Wy lezen in een Hollahdsch blad de Gronin ger Courant De raed der katholyke kerk onzer stad, heeft tegenover hel Stenebosch een stuk grond gekocht, om er een byzonder kerkhof voor de katholyke te maken. De machtiging der be voegde besturen is gevraegd en bekomen ge worden. Wat zouden wy, na dit antwoorden, indien onze geloofsgéhooien van Holland ons zegden: Welke dwaeslieid hebt gy begaen, niet in den tyd wvzeren beter geworden zyn en niyncn 'ouden dag verkwikt hebben met zyne deugden. Zyn iJood zal, vertrouw ik, voor zyue fouten vpldaen hebben men zegt my dal hv (len tyd gehad liccfl om 's llecrcn bcrmherlighcid in te roepenAch, ja, zoo heb ik dan zelfs nog reden om de Voorzienig heid te danken!Bidder, ik zie hel acn uwe tra nen, gy beniindet Alfredwelnu kom my dikwyls bezoeken, wy zullen hem samen b'ewecueu, want voor my is er geen' vreugd, geen geluk meer op aerde hoop en toekomst liggen voor my in liet graf van Alfred begraven. O, biltere herinnering! voeg de zy cr hy hare snikken verdubbelden en zy hel liacr hoofd op Ferdinand's schouder rusten: Rid der sprak zy na een oogenblik zwygens gy zult thans Mathilda niol zien, ik heb baer naer "myne moeder gezonden. Zoudt gy kunnen gelooven dal ik behoefte had ooi alleen tc zyn, om my geheel acn myne smarten over tc geven, ik hield die voor baer verborgen om liacr niet tc zeer te doen lyden maer die poging was sterker dan myn moed....» Moed' dit woord trof den.ridder. Hoeveel moed bad hy niet noodig om, zonder zich tc verraden, da wanhoop dier ongelukkige moeder le verdragen Ilarc tranen, hare zuchten, hare klachten waren als zooveel pyleji die zyne ziel doorvlymden. Honderd- mnel wel, stond hy op het punt om de hand los (o laten die dc zyne drukte, en zich tc onttrekken aen de liefkozingen, die de nntuer scheen te wraken hy zweeg uil medelyden en droeg alleen het gewicht zyner wroegingen. Zyne aandoening; zyn slilzwygen zelfs, was oen balsem voor hel hart van mevrouw de St. Pierre. Die goede Ferdinand sprak zy in zipli zelve liet is een zoon dien de Hemel mv toe zendt in myucii weemoed, en, zoo hy mv al niet troost over liet verlies van Alfred, zoo zal hy my toch die zware ramp helpen dragen. fWORDT VOORTGEZET.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1873 | | pagina 1