27sle Jaer.
Zondag, 9 Sfaerl 11175.
m° 1385.
IS
rer drukregel:
Gewoone Ir. 0-20
Vonnissen a 0-50
Reclanien 1-00
YZERE1X WEG.— VERTREKHIIEIV UIT AEEST ,Y.\Et»
VERTREKUREN HIT DE VOLGENDE STATIËN
Nicufljacrsgiflen aen Z. li. fins IX.
Dc Syllabus en de belgi-
sebe grondwet.
DE V A111II LI ZE tl 110 X Yk
Opvoeding.
De drukpers.
©e Tael d es volks,
liet mag door de Vlamingen nooit vergeten
worden-, hoe cilmjen Bergé den Ylaemschen
lnndaerd heeft beleedigd en miskend hei mag
niet vergeten worden, dat de doctrinaire par-
ABONNEMENT-PRYS
C FRANKS 'S JAERS.
De inschryving eindigt
met 31 December.
gg^jSgpSk
AM N ONC EN-PR YS
Dendermonde. 5-20 7-20 8 38 12 25 3-15 6-20 9.48
Lokeren. 5-20 7-20 8 38 12-25 3-15 6-20
Mcchclen. 5-201 7-201 8-03J S-37d Exp. 1 - 2» 39 kl. i-1 id
Exp. 1" 2" 3" kl. 2-5'Jtl 3-15/ 5-53cl 6-201 (8-35(1
8-5 d
Antw. 5-201 7-20/ 8-03(1 8-37d Ex:
1« 2C 3'
8-58(1
Brussel, langs Dendermonde, 5-2' 8-58 3 15
Brussel, langs Denderleeuw.6 25E. 7-307-57 8-37E. le 2e 3°
kl. 9-43 12-02 1-14 E. le 2e 3° kl. 2-50 5-27 E 5-53 8-38 8-58
Leuven, Tbicnen, Luyk, Vervlers 5-20/ 7-20/ en 8-37d Exp.
2" 3e kl. 8-38/ 9-43(1 12-02(2 1-1 id Exp. lc 2* 3" hl.
3 15/ 5-53d 8-38(18-58
9 2° 3e Kl. 1-1 WExp.
1 kl. 2-50d 3-155-53(1 6-20/ 8-38(1 en
(1) Nota. De letter 1 beleeke-ixl langs Termonde en de letter d langs Denderleeuw.
Gend, (5-05 's vryd.) 8-0iE!e2'3ek 8-34 8-53 12 25 12-46
3-18 3-46 E. I9 2e 3' kl. 6 20 6-41 9-26.
Brugge, Oostende. 8-01 Exp. I9 2" 3» kl. 8-34 8-53
•12-25 12-46 3.18 3-46 E !e 2* 3e kl. G-20 6-41
Doornvk, Mouscron, Kortrvk, Rysscl [langs Ccnd) 8-34
12 25 12-46 3-18 0-20 6-41
Doorm Mouse. Kortryk, Ryss. [langs Alh) 6-10 8-00 12 02
Ninove, Gceraerdsbcrgcn, Lessen, Ath 6-10 8 0(f 12-02
2-5'. 5-51 8-58
Bergen, Quióvrain 6 10 8-00 12-02 2-50 5-51
Engbien Braine, Manage, Cbarleroy, N'aMion langs Geeruerds-
bergen 6 10 (S-00 E l929 3e LI.van Geeraerdabcryen)
12 02 2-50 5-51 E. 1» 2" 3' kl- van Cbarleroy.
H'seaajne Smscai.
NAER AEI.ST tlT
Ath 6.55 10.30 1.42 4 36 7.50 9.05
Anljvv. 5.55 7.10 9.5) 12.35 5.45 4 50E. l°2°3e kl. 7-00
Brussel 7.25 E.1'29 3'kl. 7.30 8.13 11.20 12 02 2.10
3,10 E 19 2° 3" kl. 5.15 6.00 8.20
Dendermonde 7.32 9.55 11.33 2.22 5 27 8 05 10.32
Gouraerdsbergen 7.3i 11.14 2.17 5.13 8.26 9.39
Gend S.53E 8.06 E l9 2" 3" kl. 8.52 11.13 12.45 E
1" 2" 3" kl. 2.0 4 57 E 1.2.3. kl. 5.03 8.03 8.08
Lessen 7.11 10.53 2 01 4.34 8.10 9.24
Eokeren 6.56 9.10 1U.57 1.50 4 50 7.35
Niiiovc 7.59 11.43 2 40 5.34 8 49 10.03
Oslcndc 4,3'JE 6.-15E. 1 2 3 kl. 6.57 9.17 12.02 3 04E
6.02
ITT Genu naer
Moorlzeele, Sollegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le-
Comlu 5.58 8.12E 9.10 11.24 2.18 5.37 7.00
UIT GEERAEUDSBERGE-N NAER
.Maria l.ierdc,Soltegem, Moorlzeelo en Gend, 5 20 1 52
9 52 11.58 2.57 5.15 5.57E 8.59
uit Dendsrleeuw naer
Ilnellert, Burst, Ilorzele, Solleg. Audenaerde, Ansegem,
Kortryk, 6.24 0.00 904 12.52 0.00 6.24
uit Antwerpen naer St. N'ikolaes, Eokeren en Cend
4.50 7.15 8.50 10 50 2.20 3.50 7 00
uit Gend naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.25 7.00 9.25 19.40 2.15 5.30 6.55
AELST, 8 3IAEUT 1875.
6dc LYST.
Bedrag der vorige lysten fr. 4283 84
Onbekend
id.
Aelst 10
PAROCHIE YLIERZELE.
De Eerw. Heer Jos. Anseau, pastor 10
p Geltmever, onderpastor 7
De Wed- Norbert Blom* 12
M. Eug. De Vos 10
M. P. Uiteudaele en zusters 5
W. Judocus De Bruyne 3
P. J. Verleyen 3
Naemloos 2
JolY. Franci.sca Desmet 2
Marie De Swaef 2
M. Ed. Desmet 2
«J. B. Eloot 2--
u Const. Jocquet 1 23
(i P. J. De Groote, koster 1
P. De Swaef 1
o L. Seliollaert 1
Ben. De Rieck 1
De congregatie van O. L. V., jonge
dochters 3! 08
De regelzusters van den H. Franciscus 5
Gillen van eenige parochianen 8 67
PAROCHIE iNIEÜWERRERKEN. 1
De congregatie der jonge dochters 28 80
De Eerw. heer C. L. De Vos, pastor 20
M. C. L. Callebaut, oud-burgemeester 20
M. Redant 10
M. Rasschaert 3
Onbekend -4
Ter gelegenheid des redentwists over den
Syllabus en de belgisclie grondwet die onlangs
in de Kamer der volksvertegenwoordigers is
outstacn, heelt de Gazelle van Luik een merk-
weerdig artikel afgekondigd dat wy, om de
groote waerheden en vaste katholyke prin-
cipen welke er xn vervat zyn, aen onze ge
achte lezers meêdeelen.
Als Belgen, moeten wy aen dc grondwet
gehoorzamen, ze beschermen en des noods
verdedigen. Wy kunnen dan niets anders dan
de welsprekend bewegende woorden van 31.
Thonissen, afgevaerdigden van Hasselt, toe
juichen. Met de grondwet te eerbiedigen en ons
bereid te verklaren ons tot hare verdediging
op te offeren, verheffen wy haer boven liaer
zeiven niet en piaetsen wy haer niet op eene
voetzuil waervan zy gemakkelyk zou afgewor
pen worden.
De Grondwet is gcene verklaring van
principen, van politieke grondregels, geene
uitroeping der rechten van den menscli. Zy
stelt vryheden daer; zy wacht zich wel van er
natuerlyke rechten van te maken, gelyk
M. Frère-Orban het zoo onbezonnen gezegd
heeft.
or DE
KOEPIi\G VAX DEX MEXSCïI.
Een verhael uit den tyd van Lodewyk XIII.
12' VERVOLG ZIE ONZE VOIUGE NUMMERS.
Dierbare Vader
Van mvne lecdersle jeugd af gewoon uwe wen-
scheo tc besebouwen als bevelen, waeraen alles
my verplicht te gehoorzamen, zoek ik le vergeefs
naer geuoegzacm ootmoedige uitdrukkingen om u
kennis te geven van de onmogelykbcid waerin ik
i my bevind om hel verlangen, dal uw laelslc brief
beval, ten uilvoer le brengen. Ik ken en eerbiedig
1 uwe rechten op my, en ik heb er immers ecne eer
ingestdd dio te erkennen er te eerbiedigen Nog-
lans, waerde Vader, veroorloof my bel u le zeggen:
de rechten van God zyn my heiliger en Hy alleen
kan de overeenkomst verbreken die ik met Hem
heb aengegaen. Misschien had ik geene geloBo
mogen doen zonder uwe toestemming gevraegd
en bekomen tc hebben, maer zy is nu cenmacl
gedaen ze staet opgeschreven in den Hemel en er
i blvll my Biels meer over dan dezelve le vervullen.
Getroffen door de groote waerheden van den
godsdienst en door de gevaren welke mvne zwakke
i deugd in de wereld liep, bob ik gezocht naer een
toevluchtsoord waer ik myne dagen in oefeningen
van boetvaerdigheid kon slyteu. Het Karlhuizer-
klooster is de plucl3 waer ik my» leven hoop le
eindigen daer zal ik bidden voor u en voor myne
/poeder, daer zal ik myn geluk verzekerd achten
8 Zi' ('le bloedwet) is een verdrag en, gelyk
in alle verdrag hebben wy iets verkregen en
iels loegestaen ol verlaten, De kalholyken
hebben aen hunne bondgenoten, de liberalen,
de vryheid en de geljkheid der eerediensten
en de vryheid der drukpers afgestaen, welke zy
ten rechte als onalmeclbare gevaren, niet
alleenlyk voor de religie, maer vooral voor de
samenleving aenzageu. Integendeel, heelt men
hun liet recht van vereeniging, de vryheid van
onderwys, de onafliangelykheid dei' Kerk ge-
wacrborgd, welke zoo vele onzer tegenstrevers
betreuren van ons erkend te hebben en waer-
op zy zouden willen terugkeeren.
Als katholyken, ons op liet religieuse
gezichtspunt stellende, zyn wy gehouden aen
de grondwet le gehoorzamen en liaer te be
hoeden.
Zy (de grondwet) is het wettelyk orde der
zaken, vreedzamelyk gevestigd. En wy mogen
er by voegen, roemwéerdiglyk behouden. Wy
moeten haer staende houden, al ware liet
het pryze van harde opofferingen.
Wat! de Kerk leert ons dat men aen de
overheid moet gehoorzamen, en wy zouden
ons aen de voorschriften dei grondwet niet
moeten onderwerpen Wy zouden daertegen
moeten opstaen legen liaer zouden wy het
recht van opstand hebben
Ook mogen wy, de hand op het geweten,
bevestigen, dat de grondwet geene gelrou-
wigere onderdanen en geene aengekleefdere
verdedigers heeft dan de katholyken. Indien
zy, door niemand dan door ons, moet omver
geworpen worden, mag zy verzekerd zyn eene
goede gezondheid te genieten.
Maer welke zyn onze plichten jegens de
leerstelsels der Kerk, leerstelsels onlangs in
de Encycliek en den Syllabus van 1864 erin-
nerd en in het kort hervat
Zy zyn eenvoudig en zeer duidelyk. Die
leerstelsels zyn de uitspraek der waerheid
Zy zyn zoo.zeker en vast als welkdanige
andere waerheid. Of wel de Kerk is eene
logen, of wel die leerstelsels, vaslgesleld door
de onfaelbare overheid, door de tussehen-
komst der Kerk, zyn de waerheid en niets
dan de waerheid.
Van toen af, moeten wy ze aennemen,
ze beminnen en werken om ze wel te kennen
en ze wel te doen begrypen. Deze taek scbynt
ons nog meer aen de drukpeis opgelegd dan
aen de nationale vertegenwoordiging. Echter
betreuren wy soms dat er zich, langs de reeh-
terzyde der volkskamer, eene soort van af
schrik ten opzichte \an den Syllabus veropen-
baert en eene neiging van allyd le bewyzen
wat hy niet zegt met zorgvuldiglyk vei holen
te houden, t geen hy zegt. Er is daer eene
vrees van de waerheid, die niet roemryk is
en die ons zelfs zeer gevaerlyk schynt. De
waerheid zal ons verlossen, zy'zal de samen-
le\ing vei lossen waerom vreezen haer te
toouen
Wy gelooven dan vastelyk al wat de
Hoogepriester gelooft en onderwyst, zoo wel
als hy spreekt in den Syllabus, dan als hy, in
de andere omstandigheden de Kerk onder
wyst, zeggende wat men aennemen en wat
men verwerpen moet.
Met het onlaelbaer orgaen der waerheid,
gelooven wy dat de Slaei geene afzondering
der waerheid maken en zich op geenen enkel
stofielyken grondregel stellen mag.
indien uwe goedheid my de gunst gelieft te ver-
leenen welke ik op myne knieën van u afsmeek.
0, vader, lieve vader, gedoog dut uw kind u
ltcriiniere aen de kortstondigheid van dit leven.
Nog eenige jaren en wy zyn allen, gy, waerds
vader, myne moeder en ik, voor ailyd vereeci"d
in den hemel.
Al hoewel Ferdinand wist dal zyne moeder gaerne
den inhoud van dezen brief zou gekend hebben,
durfde hy haer denzelven niet meêdeelen. Ook
vreesde by nu een onderhoud met die goede moeder
in welker boezem hy anders elk zyner geheimen uit-
sto'-Lle. Als Alice hem haer verlangen te kennen gaf
om te weten vat hy geschreven had, antwoordde de
jongeling
i' lk heb gedacht aen ons beider geluk en dil voor
allyd trachten te verzekeren ik wacht nu met ge
duld en ondcrweping nryns vaders antwoord ar, ik
wil my alléén aen zyne gramschap blootstellen.
Onder voorwendsel van de omstreken tc doorkrui
sen, keerde Ferdinand naer het klooster terug en
opende daer zyn hart voor pater llioronymus
De Karthuizei hoorde hem aen, niet zooals men
luistert in dc wereld waer eigenbaet de denkbeel
den benevelt en ongevoelig maekt voor het 'onge
luk, maer met die zorgvuldige oplettendheid die
dooreen hemelseh medelyden wordt ingeboezemd.
De grysaerd stortte tranen by het verhael der wroe
gingen van Fardinand, en verwonderde zie'n dat de
besmellelyke adem der wereld zyne deugd zoo 011-
bevle t gelaten had vervolgens Liet door den jonge
ling geopenbaarde verlangen, om kloosterling" le
worden, bestrydende, sprak de monnik
Neen, myn zoon, outneem der wereld het voor
beeld uwer deugd niet; laei dal voorbeeld aen uwe
jeugdige wapenbroeders tooncn dpi de militaire
Mei. Hem gelooven wy dat de maelschappy
moet kristeJyk zyn en al de. plichten van hel
Chrislianismus kwyten.
Met Hein gelooven wy dat de onbepaalde
vryheid der drukpers, van het onderwys, der
denkwyze, der eeredienstea eene zinneloos
heid, een oneindig gevaer is, en wy voegen
er by dat wy aen die onbepaelde vryheid,
of lieyer aen het onbepaelde misbruik dier
vryheid, den ongelukkigeu toestand moeten
toeschryven waerin de Europesche samen
leving zieli beweegt.
Met Hem gelooven wy dat de volkeren
zyn er nog? welko de kristeiyke eenheid
bezitten, zich moeten wachten van in hunnen
schoot die gevaerlyke en onmaelschappelyke
vryheden in te voeren, die hun weldra zouden
verwoesten
Zieldaer, geachte lezers, de ware belydems
der oprechte katholyke principen zonder dc
welke de samenleving onmogelyk nog kan
gered worden van de verwoesting en schrik
wekkende onheilen en rampen die haer be
dreigen. Ja, het orkaen, dat gansch Europa
dreigt ten vure en te bloede te brengen, dat
de koningen en Staetsbesturmi wil omverre
werpen en alles verdelgen, de revolutie met
haer afschuwelyk drakenhoofd, is reeds aen
de 4 hoofdpunten aen Y rommelen en schynt
alle oogenblikken te zullen uitbarsten
Nochthans een middel beslaet er om die uit
barsting te voorkomen en dit dreigend gevaer
te verydelen. Dat de koningen, de Slaets
besturen, de volkeren tot dp ware principen
van recht en reciityeerdiglieid terugkeeren,
dat zy de leeringen van den 11. Aposlelyken
Stoel, in den Syllabus vervat, aenuemen en
sliptelyk naleven en de geesgels, de rampen,
dc onheilen die ons géstadiglyk bedreigen zul
len van ons afgekeerd worden, het orkaen zal
verdwynen en de samenleving gered zyn
Ach mochle weldra de dag aenbreken dat
de koningen, de Staelsmannen de machtige
der aerde de oogen voor liet ware licht ope
nen, en dat zy, de verdelgende leerstelsels
beseffende die de samenleving onvermydelyk
naer den afgrond zouden voeren, eindelyk
begrypen dat, buiten de ware katholyke prin
cipen, alle redding onmogelyk is en zal zyn.
Wy nessiess uit het Pïi.tssiüeuteRi van
Gr avcz, Ëaiftpelsop van iluiiicn <2e voE^essde
regelen en hevelen ze iiru dc bezossil.-re
ucndaeht onzer geaeltte Sezereri.
En gelyk gansch het krislene leven van de
opvoeding afhangt, neemt dan ceue bezondere
zorg van de opvoeding uwer kindereu. Wy
mogen het ons niet laten vervelen van uwe
aendacht op dit belangryk punt in te roepen.
O kristene ouders! verwaerloost die groote
plicht niet, uw lydelyk en eeuwig geluk en dit
uwer kinderen zyn er aen verbonden. Boezemt
hun van jongs af de vrees des Heeren en de
liefde tol de 11. Kerk in. Hel kind bemint na-
tuerlyk den priester, het begeeft zich onge
dwongen tol hem gelyk lot een vriend en een
vaderzie wel toe van in hem die gevoelens
niet te doen verflauwen, door woorden van
mispvyzing en berisping die men zich zoo ge
makkelyk veroorlooft, opdat hy van den pries
ter zyne liefde tot de Kerk, zyne ware moeder
stand niet gansch overonigbaur is mol bel beoefe
nen der deug.I, met een bnief, chnsielyk gedrag.
Reeds al lc. veel zyn er die zioli verbeelden uat de
beoefening van den godsdienst voor hen cenc onmo-
gelykheid is en meenen dit als ecue verochooning
voor hunne vcrwaërlóoflpc van doiuelver le kunnen
doen gelden, Gy, myn zoon, zult nu aen de wereld
toonen \va' een edel hart en een vasteu wil vermo
gen. Gy zult de zuster van Alfred niet huwen, dal
keur ik heel goed maer uwe helofto van ongehuwd
te blyven, uwe begeerle van de strenge orde der
Karthuizers tc aeiiv.iei den, zyn die door God goedge
keurd Kies u eene andere eclilgenoolc naer Gods
welbehagen en schenk Frankryk kinderen, die waer-
dig zyn uwen naem le dragen en erfgenamen te zyn
van uwe deugdenRidder bedroef uwen gryzèn
vader niet en kost toch nimmer viywillig eene traen
aen uwe moeder, die n meer bemint dau hel licht
barer oogen. Indien het 's Hemels wil is dal gv in de
eenzaemheid zult leven, zal Hy de gebeui te'nissen
zoo welen le legclen dat(gy daerlpe geraekt. Wacht
met ehnslelykc onderwerping''de vervulling Zvner
raedsbcsluilen af, en hoü toch hét tydelyk verdriet
dat u neórslaehjig maèkl niet voor een wezrlyke
roeping.'Vaerwel, myn zoon, en indien gy ander-
ni'ael behoefte er aen hebt, uw hart eens 'uil te- slor-
ten, kom gerusl wedericlkcns zuil gy pater
Hieronymus bereid vinden om mot ff den Hemel om
verlroosimg te snieeken.
Zoo sprak de man die onder studie, waken, vas
ten en bidden, in hei strenge verblyf der Knrlhui-
zermounikken grys geworden was Hy mackte, eve
nals elke voorzichtige zieleherder, wel degclyk on
derscheid lusscheu eene plotseling ontsiane zucht
om zich van de Wereld te ycrwyderen en lusscheu
een ryn overwogen ofl'cr, dal dc kloostergczindc aen
ovenbreiige. Kiest met al de mogelyke beschei
denheid de meesters oen welke gy uwe kin
deren wilt toevertrouwen. Gelukig indien gy in
uw midden een en waren krislelyken onder-
wyzer, eene vast godvruchtige en God vree-
zende ondervvyzeres bezitZegent er don
Heer overomringt hen van al uwé achting
nooit zult gy de diensten genoegzaem erken
nen die zy u bewyzen.
Maer wacht u van uwe kinderen naer ge
stichten of scholen te zenden waer de pries
ter geenen toegang heeft. Wanneer zelfs dat
zy niet stelliglyk goddeloos zouden zyn,
heersebt er allyd een dampkring van onver
schilligheid, die voor de jeugd niet weinig min
gevaerlyk is dan de goddeloosheid die zich
openbaer maekt. De dagelyksche ondervinding
leert lieG en de boom erkent men aen zyne
vruchten.. Ten anderen, de gevaren van "be
derving zyn liedendaegs zoo groot en zoo tal-
ryk dal de kristelyksle en d.o volmaektste op
voeding met moeite genoegzaem is om ze te
verydelen.
Doch Wy hebben het u reeds gezegd de
grootste vyand der Kerk is de slechte druk
pers. Wy zouden aen onze opperste plichten
nalatig blyven, O. Z. G. B, indien, in tegen
woordigheid der verwoestingen die zy onder
ons veroorzaakt, wy u uwe plichten in deze
zaek niet eriunerden. Er is eene daedzaek ge
makkelyk om te bestatigen dit is, dat alle ge
stadige lezer van een slecht dagblad onveiuny-
delyk een slechte kristen en een wederspan-
nig kind der 11. Kerk 'wordt. Mistrouwt u dan
van u eigenzelven hebt niet te veel goede ge
dachten van uwe vermogens, steunt u op
uwe tegenwoordige gevoelens niet, op uw
besluit van goede katholyken te blyven. Die
goede gevoelens zouden aen de dagelyk
sche aenraking der goddeloosheid en der
logentae! niet kunnen wederstaen. lloevcle
zyn er niet welke zoo van hun eigenzelven le
veel goede gedachten gehad hebben, en die
verloren zyn door de lezing van goddelooze
dagbladeren
't Is omdat de Kerk die gevaren kent, dat
zy u verbiedt van ze te lezen. Het verlangen
van uw geluk leidt liaer, gelooft het wel,in'dees
verbod dat zy gedaeu heeft,en geen andere be
weegreden dan de vrees uws verderfsverwekt
haren angstweest dan gehoorztaem aen hare
raadgevingen en geboden. Laet niet toe dat
die dagbladeren den drempel uwer wooningen
overschryden, noch dat zy in de handen der
genen vallen die van u afhangen. Ondersteunt
ze door uwe abonnementen niet, gy zoudt ver-
antwoordelyk zyn voor liet kwaed" dat zy ver
oorzaken. Integendeel ondersteunt de goede
drukpers, heiaes dikwyls te weinig onder
steunt zelfs door de goede lieden verspreidt
haer zooveel gy^ kunt, helpt haer met liaer
't zy annoncieu, 't zyn nuttige en aenbelangen-
de mededeelingen te bezorgen. Mocht gy ein
delyk begrypen dat het de zaek Cods verraden
is van zyne vyanden te ondersteunen en zyne
vrienden cn warmste verdedigers te verlaten
•Gotl wil brengen nicUegens'.aonde dat de samenleving
en de loc komst hein nog verlokkend toelacht...
Ferdinand was eenigormale le leur gesteld, doch
hoople op zyns vaders toestemming en cp zyne aen-
nemining in het verblyf der K.mlmizers dat voor' hel
oogenblik hem de eenige veilige sehuilnlacls voor
zyn gemoed locsclieen.
Eindelyk kwam hel antwoord van den markies.
De ridder, brandend van ongeduld, rukt ilen bode
den brief uil de handen en snelt er mede naer zyne
kamer. Hy bad echter maer nauwelyks den moed'om
denzelven le openen. Lang acrzell hy, doch eindelyk
breekt eene bevende baud hel zegellak cn hy leest
deze weinige woorden
Mathilda's hand biyveiide weigeren, bewyst Fer-
dinand de Rocliemaure dat liy 't gezag eens" vaders
«miskent. Dal hy over zich .zijnen btschikkeik zal
vergeten dal ik tenen zoon bad.»
Dal hij over zicli sclvcn beschihkeFerdinand, in
zyno zenuwachtige overylmg had niets gelezen dan
deze woorden, en hy meent zyns vaders locslemming
te hebben bekomen Nu fs zvn lol beslist reeds Lm-
staet de. wereld voor h<m niel meer; liet klooster
za! zyne jeugd verbergen er/het graf-zyuc hoop om
vatten. Die denkbeelden bestormen' jongeling*
geest Zyne moeder, die weel dal hel anlwoord van
den markies gekomen is, snelt naer hem >e om dm:
inhoud van den brief te vcVnemen, doel; Ferniuand
hoort noch ziet. De bcdvyelmde jongeling komt
slechts vveér lot zich zeiven door Int snikken van
mevrouw de Rochemaiire, die den noodlottigen brief
gelezen en de toekomst van haren zoon vermoed héefl.
2 Ondnnkbaer kind roept zy uil zoudt gv my
zóó kunnen verlaten
Moeder was ik niel allyd bestemd om ver van
u te leven be eer riep mv op om tc gacn stryden,
ty die beleediyixig heeft aeugenomen en goed
gekeurd.
Geen enkel lid der linkerzyde heeft tegen
den hoon, onzen landaerd in het aengezicht
geslagen, het woord opgenomen.
Zullen eindelyk zekere flaminganten, schry
verkens van de derde soort, maer subsidieja
gers van de eerste kwaliteit, zelfs ouder ieder
ministerie, met ons erkennen, dat hunne doc
trinaire party in de ziel de vyandin is van liet
viaemsch grondbegin
Wat is de droom van die party Wat an
ders dan het VJaemsehe land en tael, zeden
en gevoelens, gelyk te maken aen liet Fran
kryk van Voltaire, waervan zy de blinde be-
vvierrookers zyn
Om tot dit ideael le komen, zullen zyonze
tael ten offer brengen, ziet slechts op het
stadhuis te Antwerpen, en dewyl tael en
zeden vast aen elkaér verbonden zyn, zullen
zy de laeLste met de eersten trachten te ver
moorden,
Het liberalism of doctrinarism, zooals het
hier bcstaet, is onder alle opzichten een
F ranselt product, en in princiep vyandig aen
Vlaemsehe tael en zeden en aen dal pro
duct offeren zicli zekere zoogezegde liberale
flaminganten op!
'lis waer, aen eenigen kan die afgoden
dienst reeds voordeel hebben aengebracht
by Judas ook rammelden dertig zilverlingen
in de tesch...
Wy zeggen niet, dat wy aen katholieke
staelsmannen zoo byzonder veel dank schul
dig zyn, voor hetgeen zy deden voor de laei
der meerderheid toch niet Maer dezer
grondbegin is met bet Viaemsch toch niet in
stryd, en wy begrypen zelfs niet, dat die par
ty de eenige nationale niet beter begrypt
wat liet Viaemsch voor België en voor zyn
zelfbestaen is
Gelooft ons, kalholieken als het Viaemsch
eens^ zal uitgeroeid zyn als het door u vereer
de Fransch in onze huizen en onze scholen
zal gedrongen zyn, dan zult gy met uwe ver
anderde zeden, met uwen verzwakten gods
dienst, met uwe verlooche/Me grootheid, ook
verre te zoeken zyn. De Bergé's weten het
wel (Handelsblad.)
In de redevoering .welke onze volksverte
genwoordiger en burgemeester, M. Van Wam-
beke, in de kamer uitgesproken beeft, en
waervan wy, in ons nummer van Zondag lest,
de vertaling aen onze lezers meégedeeld heb
ben, zegt spreker, in zyne aeuhplingen over
du ondervvysgesiicliten welke onze stad be
zit,—dat onze R'yks Middelbare .School behen
dig besluerd wordt.
Men duiöe liet ons niet ten kwaede dat \vv
doen opmerken dal onze denkwyze hierin met
die van onzen lieer burgemeester en volksver
tegenwoordiger niet overeenstemt.
Wy weten niet waerin die groote behendig
heid bestaet. Is 't mogelyk in de fynbeid vari
bet stelsel dat er, in de school lieerscht om by
middel van veelvuldige verminderde scbool-
geldeii, er de leerlingen naer toe le lokken, eu
sommige ouders, in de mogelykheid te stellen
van voor een onbeduidend schoolgeld, dit ge
slicht boven de kostelooze stadsschool en de
vrye scholen te verkiezen
thans in bet God die u uwen zoon afeïsclil I Hy vrncgt
hem van u, voor die weinige dagen die men het
niensclielyk leven nocml Dan komt de eeuwige rusl
cn dan zal ik, mot myne teerbeminde moeder veree-
nigd, verdiend hebben le deelt» in de belooning die
bare verhevene deugden haer voorspellen. Gv zuil
iny nifl zien, lieve moeder, niaergy zuil uclcu dat jli
gelukkig ben.
Celukkig riep Alice uit gelukkig in eenznem-
heid en traiicn gelukkig, ie midden van dui.-.endo
bci'oovingen en sirenge verstervingen
Wanneer God ze oplegt, lieve moeder, zal ook
Hy ze weten te verzachten Moeder ik heb kor
ten lyd in de wereld geleefl daer heb ik echter het
ongeluk loeren kennen, daer heb ik uil den beker der
wroeging gedronken, daer heb ik, door de vriend
schap versloolen, ha el en veraehling bekomr-n ten
antwoord op myne woorden van liefde cn vrede In
de eenzaemiicid zullen myne gebeden, myne wen-
solien, myn arbeid geleld worden door den rccbl-
vaerdigen God ondankbaerbcid zal daer het gevoel
van inensehliQvende welwillendheid, vvaervan myn
hart tril.1, niel in myn gemoed verdooven mvne
broeders zullen.iriy, is waer, niet toespreken, m'aer
ik zul weten dat zv my lief hebben 's avond zal ik
geen spy l hebben vaji de dag die voorby is, cn de
volgende dog zal my den dageraed zien begroeten
Icrwyl ik myne slem paer aen.reine lofzangen. God
ter een- Myn naem za! vergelen zyn by dc men
sehen, die noch naem noch verdiensten weten te
vvaerderen, maer by God zal hy dierbaer zyn O,
moeder, ik smeek u, ween toch zulke bitlei tranen
niet'; draeg aen God uwen lsnak op en evenals de
aerlsvador Abraham zult gy het loon van uw offLi'
genieten.»
(wordt voortgezet.)