27sle Jaer.
Zondag, 16 llaerl 1875.
iV 1584.
e>
YZEREN AVEG.— VERTREKUREN UIT A EEST NAER
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN:
Kicuwjaersgiflen «en Z. II. I'iiis IX.
GODSDIENST
VERVOLGINGEN.
DE KARTIIUIZERJIOMIK
Eerst dc moederlael.
in
m ABONNEMENT-PRYS
S. 6 FRANKS 'S JAERS.
I)c rnschryving eindigt
met 31 December.
ANNONCEN-PRYS
PER PRLKKEGEL
Gewoone Ir. 0-20
Vonnissen 0-50
f i'i t ela men 1-00
Dendermonde. 5-20 7-20 8-38 12 23 3-15 0-20 9.48
Lokeren. 3-20 7-20 8-38 12-23 3-15 6-20
Uecbolen. 3-201 7 201 8-03d 8-37d Exp. 1'2* 3' kl. 1-14d
Exp. 1' 2* 3* kl. 4-5 d 3-151 5-53d C-201 (8-35d
8-5 d
Antw 5-201 7-201 8-03d 8-37d Exp. 1'2'3'kl. 1-l4<iExp.
1*4* 3* kl. 2-50d 3-151 5-53d 6-201 8-3M cn
8-58 d
Brussel, langt Dendermonde, 5-2' 8-58 3-15
Brussel, langs Denderleeuw. 6 25E. 7-307-57 8-37E. 1' i3*
kl. 9-43 12-02 1-14 E. 2* 3* kl.2-50 5-27 E 5-538-38 8-58
Leuven, Thienen, Luyk, Verviers 5-2W 7-201 en. 8 37d Exp.
f2'3* kl. 8-381 9-43d l2-02d 1-I4d Exp. 1' 2- 3" kl.
3-151 5 53d 8-38d8-58
(1) Nota. Do letter 1 boteekent langs Termondt cn de
Ger.d. (5-05 's vryü.) 8-01Ef 2'3e k 8-34 8--»-3 12 25 12-46
3-18 3-46 E. 1' 2* 3* kl. 6 20 6-41 9 26.
Brugge, Oostende. 8-01 Exp. 1* 2* 3* kl. 8-34 8-53
12-25 12-46 3.18 3-46 E 1* 2* 3' kl. 6-20 6-41
Doonivk, Mouscroii, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-34
12 25 12-46 3-18 6-20 6-41
Doorn. Mouse. Korlryk, Ryss. (langs Ath) 6-10 8-00 12 02
5-51
Ninove, Geeraerdsbergen, Lossen, Ath 6-10 8 00 12-02
2-5'. 5-51 8-58
Bergen, Quiévrain 6 10 8-00 12-02 2-50 5-51
Enghicn Braiuc, Manage, Charleroy, Namen langs Gecruenls-
bergen 6 10 (S-00 E. 1' 2* 3* kl.van Geeraerdsbergcu)
12 02 2-50 5-51 E. 1° 2° 3* kl- van Charleroy.
letter d langs Denderleeuw.
Unique Suirm.
NAER AEI.ST VIT
Alh 6.55 10 30 1.42 4.36 7.50 9.05
Anlvv. 5.55 7.10 9.5' 12.35 3.45 4 50E. 1* 2°3' kl. 7-00
Brussel 7.25 E.1'2' 3'kl. 7.30 8.13 11.20 12 02 2.10
3,10 E 1 2" 3* kl5 15 6.00 8.20
Dendermonde 7.32 9.55 11.33 2.22 5 27 8.06 10.32
Geeraerdsbergen 7.31 11.14 2.17 5.13 8.26 9.39
Gend 5.53E 8.06 E l« V 3'kl. 8.52 11.13 12.45 E
1' 2' 3' kl. 2.0' 4-57 E 1.2.3. kl. 5.03 8.03 8 08
Lessen 7.14 10.53 2 01 4.54 8 10 9.24
Lokeren 6.56 9.10 10.57 1.50 4 50 7.35
Ni novo 7.59 1143 2 40 5.35 8 49 10.03
Oslciidc 4.39E 6.45E. 1 2 3 kl. 6.37 9.17 12.02 3 04E
6.02
Moorlz.eele. Soltegem, Geeraerdb., Fnglnen, Braine-le*
Comte 5.58 8.I2E 9.10 11.24 2.18 5.37 7.00
VIT GEEIlAEIïDSBEnGEN NAER
Maria-Licrde, Sollcgem, Moorlzcele en Gend, 5 20 7.32
9 52 11.58 2.57 5.15 5.57E 8.59
VIT DENDERLEEUW NAER
Hncltcrt, Bursl, Uerzele, Solleg. Audenaerde, Ansegcni,
Korlryk, 6.24 0.00 904 12.52 0.00 6.24
vit Antwerpen naer St. Niioi.ae», Loeeren en Gend
4 50 7.15 8.50 10 50 2.20 3.50 7 00
vit Gend naer Lokeren, St. Nieoiais en Antwerpen
4.25 7.00 9.25 1".40 2.15 5.30 6.53
AELST, 15 MAKUT 1875.
7J* LYST.
Bedrag der vorige lysten fr. 4495 05
M. J. Van Vreckem, N'ir.ove. 50
Van Cacckenberg Sunaert, Aelsl-Schaerb. 5
Mecrt-Ecckhout, Aelsl. 5
Meert Schuermans, 5
.i Alb. Hendriekx en zyn buigezin. 16 50
Jl. Vader, Clotildis Weymeis vraegt
den zegen voor eene goede eerste
communie. 1
Lcne dienstmeid, 1
Cone zieke vrouw vraegt hare geno-
zing en den zegen voor hare familie 2
Parochie I.ede. V* zending.
Bedrag der 1'" zending fr. 584,13.
Jufv. We De Prez 10
De Backer. 5
JL Felix Van den Abcele. 5
W10 -
Onbekend. 10
MM10-
I M. 10 -
Ch' L' Desmet. 8
u Bern. Vermeulen. 5
Onbekend. 5
De kinderen Joos 3
Jl. Leander Cuppens. 5
Onbekend 4
M. F. De Rybcl. 5
Jufv. Verboeven. 10
Onbekend. 1
To samen fr. 697 13
Toekomenden Zaterdag zul-
len \vy onze lysten van Nieuw-
jaergilten aen Z. II. Pius IX
sluiten.
Wy verzoeken de voorstaenders van Paus
en Kerk welke nog iets te geven hebben, liet
ons, zonder verwyl, te willen doen geworden.
Het ;rancmaconismust de vader van 't god
deloos en godsdicnstliatend liberalismus, moet
diepovertuigd zyn van den weinigen invloed
dien zyiie leerstelsels, tol hiei toe, op de ge
moederen der katliolyke volkeren geoefend
hebben. Ja, het moet de zwakheid zyner leer
stelsels diep gevoelen dan dat het ze. door
alle praein- en dwangmiddelen, de volkeren
wil opdringen, en dat liet zelfs voor de wille-
keurigste en snoodste godsdienst-vervolgin
gen niet acliteruitdeinstomze te doen zegepra
len. Nochlhans het francmaQoiusmus heersclit
in 't donker byna over ganscii de vyf wereld -
deelen het is aen 't hoofd aller Stadsbestu
ren weinige koningen, vorsten, gezagvoer
ders zyn er, welke de nederige en slaefsclie
uilvoerders zyner bevelen niet geworden zyn
zyne aenhangers bekleeden alle bedieningen
en beschikken over alle invloeden, en dan nog
blyft bet machteloos om zyne leerstelsels by
de kalliolyke volkeren in te voeren.
Die machteloosheid om de katliolyke volk
stammen acn den gozegenden invloed der
H. Keik te onttrekken verbittert heviglyk het
frnncinacoiusmus. Het scliryft de mislukking
zvner helsclie pogingen toe aen de moedige
stem \an den edelen gryzaerd, Pius IX, hel
opperhoofd der Katliolyke Kerk, welke te
Roomen, in 't Vniikaen gevangen zit, en acn
wiens bevelen de bisschoppen, de geestelyk-
heid cn de katliolyke volkeren van gansch het
aerdryk nochlhans gehoorzamen en naer wiens
onderrichtingen zy zich schikken.
Het francmapQuismus begrypt dit alles maer
al te weldaerom strekken al zyne pogingen
tot het zelfde doel, namelyk van, by middel
eener schrikwekkende en wreede godsdienst
vervolging, de eenheid der leering, welke
tusschen Z. II. den Paus en het Bisschopschap,
de geestelykheid en de katliolyke volkeren
bestact, te verbreken. Die eenheid, die gelioor-
zaemheid kan 't franemaQonismus niet dulden.
Die stem moet verdwynen en met haer de
volkeren welke haer aenliooren. roept het in
woede uit, zulks is myn ordewoord.
Onze eeuw gaet getuige zyn van eene lievige
en wellicht wreede godsdienst-vervolging, die
aen de tyden van iNeto en Diocletianus en
andere kerkvervolgers zullen doen denken.
In den beginne zal men geen bloed vergieten
andere middelen zullen in 't werk gelegd wor
den om de Bisschoppen, de geestelykheid,
de katholyken voor den wil van den Staet-God
te doen buigen. Wetten en dekreten zullen lot
stand gebracht worden waeraen de Bisschop
pen en geestelykheid, zonder hunne gehci-
ligdsle plichten te miskennen niet kunnen ge
hoorzamen, en deze getrouwigheid aen Gods
wetten en hunne opperste plichten zullen zy
met geldboeten, gevangenis, verbanning uit
j bun vaderland uitboeten. En dan. als het
francmapmismtis zal zien en ondervinden
dat al die dwang- en praemmiddels vruchte-
loos zyn, dat zware geldboeten, gevangenis,
verbanning de getrouwe Kerkvoegden van
hunne plichten niet kunnen doen afwyken,
wie weet tot welke schroomelyke uitersten
bet zal overgaen, wie weet welke schrik
wekkende folteringen, welke ysselyke tor
menten de katholyken in 't algemeen en bezon-
derhk de Bisschoppen en de geestelykheid
zullen te lyden hebben. Maer hot is zeker dat
Christus zyne Keik zal beschermen en uit
de overmaet van het kwaed een zoo krachtig
goed doen ontsiaeh dat het de goddeloozen zal
j verbazen en verstommen.
Duitschland, Zwitserland en Italien leveren
ons daer het bewys van op
Duitschland heeft het sein der hedendagsche
godsdienst-vervolging gegeven. De godshater
Prins Von Bismark, gesteund op de duitsche
francmapons begon met den geeslelyken in
vloed uit de scholen te verbannen en de Jcsuië-
ten als booswichten uit Duitschland te ver-
jagen. Wal schelmstuk, welk misdryf hadden
j de zonen van den H. Ignatius begaen Nooit
heeft men bun het minste ten laste kunnen
I leggen, wel integendeel, gedurende den biet
sten wreedeu oorlog hadden zy hunne buizen
en onderwysgestichlen in hospitalen herscha
OF DE
ROEPING VAN DEN MENSCII.
Een verkoel uit den tyd van Lodewyk XIII.
13' VERVOLG ZIE ONZE VORIGE NUMMERS.
Do markiezin bedacht zich een oogenblik, greep
vervolgens de hand vaii haren zoon cn sprak met
hel diepste gevoel van levendige godsvrucht
Myn kind, indien God dit offer vraegl, hen ik
bereid het Hem te brengen, maer kan ik gelooven
dal die goede Vader, die u aen myne liefde geschon
ken heelt, 't geschenk zal lerugciscbcn wacrvoor ik
niet opgehouden heb hem te danken dat geschenk,
dat my het gemis van alle andere vermaken ver
goedt dat geschenk daer ik my nicö vergenoegde in
de dagen myner jeugd en dat mynen ouden dag zou
hebben opgeluisterd Voorzeker zou T beroep der
wapens u dikwert acn ons vreedzaem verblyf on
trukt hebben, wanneer ik u niet zag dan achtte ik
my al gelukkig u te verwachten cn nu, zoon, voor-
tacn zal ik nu niet meer te verwachten hebben en
zal myn leven zonder hoop en zonder vreugd zyn
Na deze woorden bad mevrouw de Kochemaure
baren zoon zyn voornemen te laten varen of het
althans nog eènigen lyd te overwegen. Ferdinand
beloofde zulks maer, overtuigd, naer hy meende,
dat God hem tot de eenzaemheid riep, begon hy
in 't geheim een Karthuizerleven lo leiden. Hy
sliep op den grond, werkte gestadig, bracht nachten
door in het gebed cn vond in die vrome oefeningen
eene rust weder, welke hy sedert geruimen tyd
niet meer gekend had.
Na eene tnmelyk langdurige beproeving zyner
krachten, deelde hy zyne denkwys mede acn zyne
moeder, welke hy nog altyd afkeerig vond om hem
hare toestemming te geven, maer hy besloot in stille
de vlucht tc nemen en zich aen de voelen van pater
llieronymus ie gaen werpen. Dc heilige man zond hem
met strengheid terug, zoo we! daer hy dacht aen de
tranen welke eene dergelyke vlucht zou kosten aen
zyne mooder, als met het doel om zyne roeping op
de proef te stellen. In het slof nedergeknield,smeekte
de ridder met tranen in de oogen dat hel verblyf der
boete en godsvrucht niet langer meet voor hem ge
sloten moehle blyven
Ik heb gceu vader meer» sprak hy «de men-
schen versloolen my, God roept my en gy, eerwaer-
de Vader, gy verzet u tegen Zynen w ilGy stort den
schipbreukeling, die op hel punt is de haven te be
reiken, wederom in de onstuimige zee. Zoo ik cr in
verga, zult gy dan niet verantwoordelvk zyn voor
mynen val en voor de straffer, welke hy op myn hoofd
zal doen nederkomen? Laet my, arm dwalend sctiaep,
de rust komen zoeken in den schaepslal van dun lle-
mëlschco Vader.
Pater llieronymus verzette zich langen lyd met de
verstandigste redeneringen tegen Ferdinand's be
geerte. Eindelyk gaf hy loc hy deed meer hy be
richtte aen dc markiezin wat ei voorgevallen "was,
tn deed zyn best om hare smarl te verlichten, door
haer te verzekeren dat hy Ferdinand niet zou ver
oorloven zyne gelofte af te leggen, voor dat drie ja
ren van beproeving hem zouden overtuigd hebben
dal zyne roeping hem door den Hemel zelve was in
geboezemd.
Deze verzekering was hoogst noodig om te be
letten dat Alico bezweek onder haer leed. Zy schreef
aen haren echtgenoot om hem de vlucht van Ferdi
nand bekend tc maken en gaf m haren brief zoo zeer
aen de uitboezeming barer droefheid over, dat de
markies er r.ict meer acn twyfelen kon of zy was
pen, en volgden zy de legers om de stervenden
op liet slagveld te vertroosten en by te staen.
De duitsche keizer had cr bun openbaertyk
zynen dank over betuigd en verscheidene
paters voor hunne heldhaftige zelfsopofferi.i-
gen niet het kruis der dapperen vereerd.
Waerom heeft Bismark ze dan verbannen
Hy beraemde eene reeks maelregefcn om de
Katliolyke Kerk aen de almacht van den Stnet
te onderwerpen en voorziende dal de Jcsuiëten
in dezen stryd insgelyks op de eerste rangen
zouden staen, heeft hy zich eerst van deze
moedige doch voor hem lastige stijders en
verdedigers der Katliolyke Kerk ontmaekt.
Onlangs heeft de kerkvervolgcr Von Bis
mark, geljk ten tyde van Josef II, keizer van
Uostenryk, en Wiilem I koning der Nederlan
den, aen het duitsche parlement wetten doen
voordragen, die de tucht, de opvoeding en de
benoemingen der geestelykheid in de handen
van den almachligen Staet stellen. Dcduilsche
grondwet verzetede zich tegen dergelyke wet
ten, maer de duitsche francmaQonsanders
gezegd, de liberalen, hebben alras dc artikelen
der grondwet die hun in hunne voornemens
tegenkanten uit den weggeruimd, met ze een-
voudiglyk al te schaffen. Vertoogschriften
wacr (luizende handteekens op te lezen ston
den. werden aen de duitsche kamers toege-
stuerd om tegen deze 'wellen te pi otcstceren,
de Bisschoppen, de geestelykheid en de ge-
loovigen verklaerden dat hun geweten, hunne
plichten als kinderen hunner moederde Room-
sche Katliolyke Kerk hun gebieden aen de
uilvoering van zulke wettende hand niette
leenen, doch de duitsche francmafons gaen
maer voort zonder zich met de vertoogschrif
ten, de protestatien der katholyken van gansch
het duitsche keizerryk te bekommeren. De
godsdienst-vervolging wordt dagelyks heviger
in het duitsche keizerryk, doch hoe geweldig
die vervolging ook worde, hoe willekeurig de
in leven geroepen dwang- en praeuwelten
ook gemaekt worden, nooit zal men er in
gelukken de eenheid tc verbreken tusschen
de Bisschoppen, de geestelykheid en de ge-
loovigen omdat hunne opperste plichten hun
opleggen dat als men iets legen de goddelyke
orde en de geheiligde rechten der Kerk van
hun vraegt of afeischt. zy, volgens het Evan
gelie, veel eerder aen God moeten gehoor
zamen dan aen de meiisclien.
In Zwitserland hebben de fiancmacons wet
ten gemaekt die de inwendige regeling van
den katholyken eeredienst gansch in verwar
ring brengen. De Bisschoppen kunnen zich
aen die godsdiensivrylieidscliendende wellen
niet onderwerpen, en om zich te wreken, heeft
het vrydenkersbestuer aldaer den Bisschop
van Basel, Mgr. Laeliat, als eenen simpelen
champetter,van zyne bissclioppelykebediening
afgesteld. Die fraricmaconsjannen welen niet
wat een Bisschop is.
Mgr. Mermillod, de geleerde en ievervolle
Bisschop van Geneven, werd verbod gedaen
zyne bissclioppelyke bediening uit te oefenen.
De Bisschop en de geestelykheid weigerden
dit onwettig en willekeurig verbod te erken
nen, en de geestelykheid werd voor drymaen-
den van haer traktement beroofd en Mgr. Mer
millod, zonder procés, zonder vonnis, met de
gewapende macht uit zyn vaderland verbannen.
onschuldig aen de party welke de ridder gekozen
had. Hy antwoordde haer, voor zooveel liy over zynen
zoon sprak, mei al de vervoering der gramschap; die
tael kwam niet overeen met de gevoelens van Alice,
welkerhart slechts heminiKiicn zuchten konby haer
was de smart bestendig, de ontevredenheid slechts
voorbygnende.
Tervvyl dc markies nu alles Ie werk stelde om
zyne ontevredenheid te doen bedaren, door de ver
dubbeling zyner pogingen om in de gunst van zynen
vorst te slygen vergal Ferdinand alles vrat hy in de
wereld had achtergelaten, uilgenomen de smart zy
ner moeder cn Alice, van haren kant, sleet haren
tyd met weenen cn met van God de terugkomst van
haren zoon af te smccken indien dit niet slrydig was
met 7.vnc inzichten.
Zoo verliep er ongeveer een jacr. Eensklaps ver
dween de markies van hel hof van Lodewyk XIII en
de woorden ongenade en bal ittgscliap vielen als on
heilspellende klonken van veler lippen de Minister
bad zich overtuigd van de heerschzuchl eens mede
dingers dien hy sedert lang bespied en nauwkeurig
gadeslagen had en hy wilde nu dot de Rochemaure,
in eenen akeligen kerker en onder de angsten var.
een ingewikkeld proces, zon boeten voor de vrees
die hy hem aen gejnegd had. Trouwe vrienden deel
den Alice mede wal onvveêr zich boven 'l hoofd van
den markies had saïlmgepakl en zy ontveinsden haer
de mogelvkheid niet dat haer echtgenoot misschien
met zyn hoofd zou moeten boelen, niet voor eenig
misdrvf, maer slechts voor ccnige onvoorzichtighe
den.
Verbaesd en onsteld, herhaelde mevrouw de
Rochemaure deze woorden die onophoudefyk haer
op de lippen lagen
Och was myn zoon maer hier
Daerop schreef zy hem haeslig, gelyk ook aen den
kloosteroverste, dien zy in den naem van God en van
de Troosteres der Bedrukten bezwoer haer haren
Thans bevindt zich de doorluchtige banne
ling, in het fransche dorp Ferney op de Zwit-
serschc grens. Zonderling tegenstelling! vroe
ger bleef daer Voltaire de arlslogenaer. een
der voorvaders onzer liberalen, en nu vestigt
zich cr een opvolger van den H. Fianciscus de
Sales.
De verbanning van Mgr. Mermillod is door al
wat in Europa liherael is toegejuicht gewor- j
den. Ja, een der weerdigste, een der kloek- i
moedigste prelaten van gansch liet aerdrjk j
wordt uit zyn vaderland verjaegd, uit dit land i
waer nochlhans de aTschuvvelyke en schrik- I
wekkende communemannen, die Parys met
bloed en vuer overdekten, de volkoineuste
vryheid en veiligheid genieten!.... Niets is zoo
waer dan deze woorden door den doorluchii- j
gen kerkvoogd uilgesproken toen zyne vervol-
gers hem over de grens leidden
liet wywaler verschrikt hun en ze spelen met j
de peterolie!....
De apostaet, de afgevallen pater Hyaciuthe,
alias heerke Loyson, is door den vrydenker
Cateret naer Geneven geroepen om er in de
katliolyke katliedrael dc bediening van pastor
eener nieuwe religie uil te oefen, die ondanks
al de pogingen van M. Cateret en zyne aen
hangers slechts een zeer klein getal geloovi-
ven telt. De katliolyke bevolkingen van het 1
kanton Geneven blyven getrouw aen hunnen
gebannen kerkvader. Dagelyks begeven er zich 1
menigennaer Ferney om hem hulde toetebren- j
gen en zynen bisschoppelyken zeggen te onl- I
vangen.. Er bestaet reeds om zoo te zeggen j
eene bedevaert, en deze zal zoodanig ver
meerderen en algemeen worden, dat zy wel-
haost de geuevesche staelsmannen over hunne
willekeurige en vryhcidsverdelgcnde maetre- j
gelen ernstig zullen doen nadenken.
In Italien heeft het frannnaconismus byna
al zyne verzuchtingen kunnen verwezenlyken.
Door eene aeneenschakeling van samenzwee-
lingen, revolutien, sluipmoorden, schrik aen-
jagingen, trouweloosheden, bedekte kuiperyen
en listige knepen zyn er de wettige koningen
en vorsten onlrooud en heersclil Victor-Em
manuel over de lioofstad van 't kristendom,
over de stad der Pauzen. Europa heeft de
Italiaensehe Irancmagons die schreeuwende
onrechtvpprdigheden. ongestoord laten vol
trekken Pius IX zit in 't Vatikaen gevangen
van keizers, koningen en vorsten verlaten En
nochlhans eenen zekeren schrik bevangt de
vervolgers maer niet den gevangene.
Wat vreezen zy
De verlatene grysaerd van 't Vatikaen, onze
doorluchtige Paus Pius IX, is alles ontno
men behalve zyne stem, en deze stem weer
klinkt wel is waer in de wereld om legen die
onrechtveerdigheden te protesteeren en dc
onveranderlyke princiepen van waerheid en
recht uil te roepen. Hy bezit noch de middels,
nocli de macht om hen uit zyn land, liet erf
deel der kerk te verjagen. Wat vreezen de
Italiaensehe francmaQons dan De invloed der
katliolyke kerk op de volkeren, door het alom
verspreiden barer gezegende leeringen. Daer
om moeten de moederhuizen der kloosters tê
Roomen afgeschaft en de kloosterlingen ver
volgd en uiteengedreven worden. Zulks is de
wil en de hevelen van 't lielsch francmaeonis-
Fcrdinand terug Ie zenden Hy heeft zyne beloften
nog niet uilgesproken schreef zy niets ver?et er
zich dus tegen dat hy liet leven zyns vaders komt
verdedigen integendeel is dal juist een heilige
plicht voor hem
Pater llieronymus was van helzclfdn gevoelen en
beval de ridder zich naer zyne moeder te begeven en
haer naer Parys te vergezellen Ferdinand vertrok nu
terstond naer Rochcniauro.
Toen dc jongeling hel kasteel naderde, gevoelde
hy dat zyn hart nog geenszins aide, handen der na-
luer verbroken had dat hart, ant zich in zoo langen
lyd geen enkelen wenscli had veroorloofd die met de
wereld in betrekking stond, dat hart klopte nu hevig
toen hy in de verte liet houten kruis hv de zoden
bank ontdekte Zyne moeder zat daer tc bidden en
sloeg de oogen nu eens naer den Hemel dien zy om
bvsland smèetye, dan w éér op den w eg langs w aer
zy haren zoon verwachtte.
O blvdschapo geluk een ruiter drukt de spo
ren in de zyden van oen hygend en niet slof bedekt
pnerd zyne lange py wappert m de lucht, zyn hoofd
is ontdacn van de monnikskap die het moest bedek
ken, zyne blikken zyn gevestigd op het huis waer hy
verwacht wórdt, en eene slem, die sedert lang niet
meer lot zyn linrt is doorgedrongen, berhaelt dm-
zendinael den zoeten nacm van moeder.
Niet in staet om eenen enkelen slap te doen,
omvat de markiezin hel kruis, ten einde staende
te blyven, cn aen den voel van dit heilig gedenk-
icekcn. verccnigen zich de twee wezens die el
kander zoo zeer noodig hebben.
liet geluk dozer vereeniging werd, naluerlyk.
verbitterd door de pedachle aen dc gevaren rlio
don markies bedreigden. Het vertrek werd wel
dra vaslgesleld en reeds den voleendcn dag reis
den Ferdinand en zyne mqeder naer Parys.
Nauwelyks waren Alice en Ferdinand te Pnrys
aengekomen, of zy vernamen dat men de grootste
mus. Maer gelyk wy hooger zeggen Christus
zal zyne Kerk beschermen en aen Hem alleen
is liet gegeven hare \yanden te beschamen,
die lyd moet en zal aenbreken.
Ten slotte, wat zeggen dc belgisclie liberalcn-
francmacons van die godsdienst-vervolgingen?
Zy juichen ze met beide -handen toe en wach
ten met ongeduld liet oogenblik af dat zy hier.
ophidine beurt, de Katliolyke Kerk en hare
dieuaers zullen kunnen kwellen, vervolgen en
uit liet land verbannen. Ja.zy ook zouden onze
moeder de H. Kerk aen de almacht van den
staet willen onderwerpen en de Bisschoppen,
de geestelykheid en de kailiolykcn onder hun
nen dweepzuchtigen francmaconskuout doen
bukken. Dit moet ons niet verwonderen het
liberalismus, anders gezegd het francmafonis-
mus is hier gelyk elders de verloochening der
goddelyke wetten en rechten. Volgens hem,
moet de Staet God vervangen, is het wereld-
lyk gezag alles en kan het, en mag het alles
bevelen en overheerschen, T gene, volgens
ons, de verdelging der huidige samenleving
onvermydelyk zou te weeg brengen.
Doch het francmafonismus heelt al zoo
menigmael gepoogd de Katliolyke Kerk te on
derdrukken en ze in het modder zyner helsclie
leerstelsels te versmachten het heeft zoo
dikwyls den val en de verdwyning van den
bodem der aerde van het christene geloof door
zyne tolken voorzegd en telkens verrees het
inet luister, schiiterend en over zyne overwel
digers zegepralende. Ja, nu nog, wy hebben
er de vaste overtuiging van, zal de Kerk over
hare vervolgers zegepralen mogelyk is het,
dat hare vyanden haer geweldige en bloedige
slagen zullen toebrengen, dat zy ze zelfs ge-
deeltelyk zullen onderdrukken, maer haer
overwinnen, haer doen verdwynenNooit!
want hare toekomst, haren eindelyken zege-
prael is verzekerd, steunende op de almachtige
belofte van haren goddelyken Stichterde
machten der hel zullen nooit iels tegen u vermo-
gen.
~=*^8=—
De noodlottige fransche invloed heeft in ons
land meer kwaed voortgebracht dan wellicht
gemeend wordt.
Hoevelc buiienmenschen zyn er niet die
gelooven, dat alwie geen fransch kan geene
geleerdheid bezit? Hoe dikwyls gebeurt hel
ook niet dat de ouders hunne kinderen doen
fransch leeren, voor dat zy de moederlael
machtig zyn En dan op laleren leeftyd kun
nen de jongens geen een van de twee talen.
Leerde men enkelyk fransch om de tael te
kunnen, dan ware het zoo erg nietmaer zie,
met die tael komen ook uitheemsche zeden
en gebruiken hier ingedrongen. Ja, liet gaet
zoo verre dat, al wat geen fransch opschrift
draegt, al ware het ook klatergoud, van min
der weerde en deugdelykheid aenzien wordt.
Neemt, by voorbeeld, de boeken. Onloo-
chenbaer is het dat de fransche letterkunde
werken van veel gehalte bezitdoch juist die
worden door den vreemdeling weinig gezocht.
Daerncvens vindt gy by duizende lichtzinnige,
zedelooze fransche hoeken, en juist die,
ze zyn zoo goedkoop,worden meest gelezen.
vrees had voor hot lol van den markies en dat er
geen odgenldik te verliezen was zoo men kwytsehel-
cling voor hem verwerven w ilde.
Knvtscbclding riep de monnik uitis hy
dan schuldig Myn hart weigert zulks ie gelooven en
het is sleehls 's Konings rcchtvacrdigheid die ik ga
inroepen
Terwyl de markiezin zich naer de Bastille spoed
de, snelde Ferdinand naer Si. Germuii en plaelste
zich op dc gaendcry tegen hel uer waeropdo Koning
gewoon was zich langs daer naer de kapel Ie bege
ven Hem ziende naderen, sloeg hy oenen blik ten
Hemel om zyne poging in de bescherming van den
Eeuwigen Vader aen te hevelen, wierp zich vervol
gens voor den Koning op dc knieën en sprak Item
aen
Sirenauwelyks had ik vernomen dal myn
vader, de markies dc Rochemaure, zich uwe onge
nade op den hals heeft gohaeld, of ik overschreed
den drempel van het Karthuizerklooster en keerde in
do wereld terug nut liet inzicht van hem te verdedi
gen. Uwe Majesteit gelieve my tc hooren en zonder
Iwvfel zal myn vader gered zy p
Verwonderd stond Lodewyk slil en bezag den
smeekende mei eenen guneligcn blik.
Hoe zejde hy, zvt gy ridder Ferdinand Zyt
gy dat. die tc midden der vlammen de dood hebt ge
trotseerd en u vervolgens den tlccre hebt loepe-
wyd Gelukkige jongman, hoe bmyd ik uw' lolO
indien uw vader uwe (lengden bezat 1
Sire myn vader bezit die drugden welke ge
trouwe onderdanen vormen onderzoek-, ik smeek
hein, onderzoek zyne zaek cn Uwe Majesteit zal
zyne onschuld zien.
Sta op, myn zoon, en ga met my God hidden
die de gedachten kent cn de harten doorgrondt
daerna zult gy my volgen naer myn kabinet.»
(wordt voortgezet.)