27s" Jaer. .V 1587. YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NA ER yebtbekuren uit de volgende statiën: BEKENDMAKING. Ter drukkery van den DENDER-BODE gelasl men zich, zoo alsvoorgaen- delyk, mei het drukken van boekwerken,aflichen.circu- lairen, doodbrieven, dood- heeldekens, rouw-en adres- kaerten, registers, facturen, enz., met een woord, met alles wal den drukkersstiel bclreft. Alen aenveerdl ook wer ken voor de sleendrukkery. Schoon werk, gematigde pryzen en spoedige bedie ning. De bureelen van den Den- perdode zyn gevestigd in de Korlc-Zonlstiael, n° 29, te Aelst. Clemens VAN DE DUTTE. Oorzaken van Frankryks verval en ongelukken. DE KARTHllZEItMONNIK ABONNEMENT-PRYS 6 FRANKS 'S JAERS. Dc inschryviog eindigt met 31 December. DE DENDER-BODE. ANNONCE^PRYS rcn DRl KREGEL Gewoone lr. 0-20 Dendermonde. 5-20 7-20 8-38 12 25 3-15 C-20 9.48 Lokeren. 5-20 7-20 8-38 12-25 3-15 6-20 Mechelen 5-201 7-201 8-03d 8-37d Exp. 2' 3* kl. 1-1 id Exp. 1* 2' 3* kl. 2-50d 3-151 5-53d 0-20/ (8-35tf 8-5(1 Anlw. 5-201 7-201 8-03/1 8-37d Exp. 2» 3® kl. l-14dExp. 1® 2® 3» kl. 2-50d 3-151 5-53d 6-201 8-38(1 en 8-58 d Brussel, Inngt Dendermonde, 5-20 8-58 3-15 llrussel, langs Denderleeuw. 6 25E. 7-307-37 R-.-.7F. 1® 2' 3* kl. 9-43 12-02 1-14 E. 1* 2* 3* kl.2-50 5-27 E 5-538-38 8-58 Leuven, Thiencn, Luyk, Verviers 5-20/ 7-20/ en 8-37J Exp. j» 3« kl. 8-381 9-43(1 l2-02d l-14d Exp. 1' 2'3'kl. 3-151 5-53d 8-38d8-58 (1) Nota. Dé letter 1 betecl ent langs Termoude en de Gend, (5-05 's vryd.) 8-0lEl«2'3'k 8-34 8-53 12 25 12-46 3-18 3-46 E. 1* 2* 3' kl. 6-20 6-41 9-26. Brugge, Oostende. 8-01 Exp. 1® 2' 3' kl. 8-34 8-53 12-25 12-46 3.18 3-46 E 1* i' 3® kl. 6-20 6-41 Doornvk, Mousci'on, Kortrvk, Itvssel (langs Ceud) 8-34 12 25 12-46 3-18 6-20 6-41 Doorn. Mouse. Kortrvk, Itvss. (langs Alli) 6-10 8-00 12 02 5-51 Ninove, Gerraerdsbcrgcn, Lessen, Ath 6-10 8 OC 12-02 2-5«. 5-51 8-58 Bergen, Quiévrain 6 10 8-00 12-02 2-50 5-51 Engbien Braine, Manage,Charleroy, Namen langs C.eerucrils- bergen 6 10 (8-00 E. 1*2® 3® kl.van Gceraerdsbergcn) 12 02 2-50 5-51 E. 1° 2° 3® kl- van Cliarleroy. letter d langs Denderleeuw. Ciiique Suu NAER AEI.ST VIT Ath 6.55 10 3ft 1.42 4.36 7 50 9 05 Anlw. 5.55 7.10 9.50 12.35 5.43 4 5oE. 1®2"3' kl. 7-00 Brussel 7.25 E.l'2®3'kl. 7.30 8.13 11.20 1-2 02 2.10 3,10 E 1*2" 3® kl. 5.15 6.00 8.20 Dendermonde 7.32 9.55 11.33 2.22 5 27 8.06 10.32 Geeraerdsbergen 7.31 11.14 2.17 5.13 8.26 9.39 Gend 5.53E 8.06 E I® 2® 3® kl. 8.52 11.13 12 45 E 1® 2' 3® kl. 2.0" 4-57 E 1.2.3. kl. 5.03 8.03 8 08 Lessen 7.14 10.53 2 01 4.54 8 10 9.24 l.okcrcn 6.56 9.10 10.57 1.50 4 50 7.35 Ninove 7.59 11.43 2 40 5.35 8.49 10.03 Oslcndc 4.39E 6.45E. 12 3 kl. 6.57 9.17 12.02 3 C4E 6.02 vit Grnd naer Moorlzcele. Soltogcm, Gooraerdb., Enghien, Brainc-le- Comle 5.58 8.12E 9.10 11.24 2.18 5 37 7.00 VIT GF.EUAF.ni'SDEnCEN NAER Mnrin-Lierde. Sollegem. Moorlzcele en Gend, 5.20 7.32 9 52 11.58 2 57 5.15 5.57E 8.59 vit Denpf.ri.eevw naer llacltert, Burst, llerzcle, Sotleg. Audenaerde, Anscgcm, Korlryk, 6.24 0.00 904 12.52 0.00 6.24 ut Antwerpen naer St. Nikoi.af.s, I.okerkn en Gf.nd 4.50 7.15 8.50 10 50 2.20 3.50 7 00 ViT Gend naf.r Lokeren, St. Nikoi.aes f.n Antwerpss 4.25 7.00 9.2.» V».40 2-15 5,30 6.55 AELST, i> APRIL 1873. liet groote doelwit onzer Belgische liber- liateis is ally d geweest, en is lieden nog ons vaderland acu den gezegenden en lieilzamen invloed des katholyken Godsdienstes le ont trekken. Op dezen oogenblik, meer dan in andere tyden, wordt dit onheilvolle en ramp spoedige doelwit door onze liberhatcrs, met eene domme verblindheid en woedenden drift, nagejaegd. Dacrom zal bet niet nutteloos zyn de getuigenissen, die de ondervinding van dit samenlevingsvernielend stelsel, van alles te willen verwereldlyken, aen de geleerdste en gezagrvkste fraiisclie schryvers inboezemt, aen de liberale propaganda tegen te stellen, en er liaer meé le bevechten. Onlangs hielden de paryschc dagbladeren zich bezig, met eene historie des oorlogs van 18*70-71, door eencn franschen oppcroffieier, M. den generael Ainbert, geschreven. l)it boek behelst, nevens het verhael der krygs verrichtingen, welke zeer nauwkeurig zyn, zedelykc en godsdienstige wcerdcringen, van or DE roeping van den mensch. Een verhael uit den tyd van Lodewyk XIII. 16® VERVOLG ZIE onze vorige nvmmers. Ferdinand was zyncn angst macr nauwelyks mee ster toen hy vernam dat het proces zyns vaders voor den Baed zou worden gobrachlhy wist dal zyne vyar.den daer de eerste plaelscn bekleedden on sid derde wanneer hy dacht aen dc macht van den gc- bclgden minister. Doch eensklaps zynen, voor de Voorzienigheid belcedigenden angst onderdrukkende, hief hy zyne oogen ten hemel en bad Myn God, ik berust in Uwe rcchtvacrdigheid Gy zult dc wen- schec van uwen dicnaer verhooren. Waerom zou ik reeds vreezen voor eene uitspraek. welke Uw wil gunstig voor my Kan doen zyn Een ademtocht uit Uwe mond is meer dan voldoende om alle listen en lagen der boosheid (e outwarreu en de duisternis te onthullen warin zy zich wikkelt. Dacrom hoop cn vertrouw ik op U alleen immers, indien Gy mync bede verhoort wat heb ik dan te vreezen van dc onge rechtigheid der menschen Do monnik lag nog in diepe overweging op zyne knieën, toen hel openen der deuren, dat met veel ge- druisch gepaerd ging, hem uit zyne mymering wekte, lly stond op. Dc Koning verschvntzyn tred is edel en vast, zyn helder voorhoofd doet de gelukkigste lyding tóe ge noet zien hy nadert den monnik en zegt hem met die goedaerdigheid dio by do Bourbons zoo na- lueriyk was. het grootste aenbehng op den huidigen toe stand van Frankryk. M. Ambei t beslatigl dat Frankryk aen niets anders, dan aen liet verlies van zyn geloof, zyncn ondergang en al de onheilen en rampen die het zoo wreed geteisterd hebben, te wyten heeft. Hy erimiert dat, tydens den laetsten oorlog, liet dc pauzelyke zouaven waren, welke het vuer des geloofs bezielde, welke zich de dappersten onder gansch het leger toonden, welke als voorbeelden van regeltucht acngewezen, en door den vyand meest ge vreesd wierden. De gewetensvolle schryver brengt ook eene welverdiende hulde toe aen de zelfsopoffering der geesteljkheid en der kloosterordeus, gedurende den oorlog. In een laetste kapittelde liemedie legen de kwael ge- getiteld, brandmerkt de generael met kracht dadigheid, als zyude de wreedste vyanden van zyn vaderland, de politiekers cn de libe rale schryvelaers, die den heilzamen invloed der Religie op de familie en de samenleving trachten te vernietigen. Het volgende uiltrek sel van 't bedoeld kapittel zal. door onze geëerde inschryvers, met veel smaek en deel neming gelezen worden Een dag hebt gy durven uitspreken de wet is godloochenendGy wist niet, arme gees ten, dat gy liet doodvonnis van Frankryk uit- sprackl. lie wet is godloochenend Houdt u een oogenblik op die gedachte stil, verwydert uwe oogen van die bladzydeen tracht te begrypen. he wet is godloochen.nd, dit is te zeggen, dat boven den rechter de misdadiger het beeld Gods niet ziet. 'T is een mensch welke hem slaet, omdat hy de andere menschen gehin derd heeft. Als de cipier de deur van 't gevang op hem zal gesloten hebben, zal de veroor deelde nooit op liet strooi zyns beds die god- dclyke zaken vinden, die men berouw, gebed en vergiffenis noemt. De wet, dit ding dat de samenleving beheerscht, dringt overal in, in de steden, ten platten lande, in liet buislyk leven dit ding dat onder al andere eerbied- weerdig is. Eli wel dit is godloocliend a Van zoo hoog voortkomende, moest de godslastering de goddeloosheid iu alle maet- scliappelyke rangen voortsbrengen. Op zyne beurt, vernietigde de goddeloosheid allen eer bied en alle geioofsbelydenissen. a Van den oogenblik dat de wet niets was dan de zegepracl van de machtvan hel oogenblik dat de gedachte der rechtveerdig- heid lot God niet meer opklom, alles werd menschelyk, 't is te zeggen, onderworpen aen den wil van eenigen, als eenigen de macht voor hen hadden. Na de wet van den Gods dienst gescheiden te hebben, is men tot zoo ver gekomen het onderwys van den Gods dienst te willen scheiden. De logiek leidde noodlottiglyk naer dien afgrond. Allengskens, door de onwetenheid der wysgeeren misleid, zonder leidsman, zonder teugel aen zyne drif ten overgelaten, heeft Frankryk zyn geloof verloren. Een denker had gezegd men moet de Godsdienst als staetsmnn beschouwen en de politiek als godsdienstige mensch. Suger, Ximenes, Richelieu hebben ze nooit van el kander gescheiden. In eene redevoering tol de Myn zoon! dacr is dc vrysprack van uwen vader ik zegenden Hemel die toegelaten heeft dat deze wolk zyn hoofd heeft beneveld want dit heeft my genoodzaakt het gedrag van den markies to door gronden en my doen zien dal er, opzichtens my, nooit een edeler noch schooner was dat het zyne ik verlang dal hy morgen op myn lever (op mvne ochtcndonlvangsl) dc hcwyzen myner welwillendheid komc ontvangen. Hy zal zien dat ik het hem aenge- danc ongelyk weet te horstelh n. Ferdinand wierp zich aen 's Konings voelen, toen hy de schriftelyke vryspraek ontving cn liet tranen vallen op de edele hand die ze hciu acnbood. Innig getroffen begaf de Vorst zich in zyn kabinet, zich ge lukkig achtende dat hy rechtvacrdig had kunnen zyn, en wellicht ook verheugd wyl hy eene ovorwinning had kunnen behalen op den minister die hem door zvnen invloed beheerschte Voortgedreven door het vurig verlangen om aen zyne ouders het leven weder te geven, doorliep Ferdinand met er hacst de vorstelykc vertrekken en spoedde zich onverwyld naer Paiys. Zyne ziel gloeide van reine vreugde hy had moeite om Gode zyncn dank te stamelen voor het verworven geluk immers, te midden z.yncr dankzeggingen zag hy in zynen geest de verrukking zyner moeder en de edele be- dacrde vreugde zyns gryten vaders. Die denkbeelden deden zyn hart onstuimig kloppen en te midden dier aendoeningen sprak de ootmoedige kloosterling in zich zeiven Grooto God! moet zulk eene levendige ontroering nog iels anders tot beweegreden hebben buiten U Nauwelyks is de mensch in 't bezit der verhoopte gunst, óf hy vergeel haren Schenker Eiudclvk is Ferdinand aen dc Bastille hy staet hy hel vertrek wacrin de markies vcrblyf houdt, en nog weet hy niet op welke wyzc hy zyne ouders do gunstige vcrandeung zal bekend maken Dc mensch immers is zoo zwak dal de overni3Ct van blydschap hom noodlottig worden kan geestclykheid der stad Milanen gerichl, den uH,° juny 1800, heeft de generael Bonaparte deze woorden uitgesproken Geene satnen- leving kan hestaen zonder zedeleerer is geene goede zedeleer zonder Godsdienst, er is dan niets dan de Godsdienst welke aen den Staet eenen vasten en duerzamen <t steun geelteene samenleving zonder Cods- a dienst is gelyk een schip zonder zeekompas. Een schip in zulken staet kan noch zynen weg verzekeren, noch hopen de have bin- nen le varen eene samenleving zonder Godsdienst, allyd ontrust, eeuwigdurig 6nt- roerd door den schok der geweldigste drif- teil, beproeft in haer eigenzelve al de woc- den van eenen inwendigen ooi log, die haer in eenen afgrond van kwalen "doet nedcr- a storten en die, in 't kort of in 't lang, haren ondergang teweegbrengt. Zulks is de hedendaegsche geschiedenis van Frankryk. Wy hebben die staetsmnimen, die diepe politiekers, welke zich Suger, Ximenes. Richelieu noemden, in hel vcrgetel- boek gesteken. NYy hebben gelyk liet schip zonder zeekompas geweest. Onze wetten, ons bestuer zyn geslicht geweest in't belang der familie, en de wetgever heeft niet begrepen dat de Godsdienst van de familie onafsclieid- baer is. De Godsdienst is een onzichtbare band die, van de geboorte af tot de dood toe, de familie vereenigt. Als bet kind, voor de eerste mael, uit bet buis gaet, draegt men liet naer de kerk, waer de gebeden op zyn jong voorhoofd nederdalen. I)e laetste mael dal de mensch uit het huis gaet, draegt men hem naer de kerk', welke den drempel der eeuwig heid is. Tusschcn deze gebeden, heeft de familie er anderen welke haer leven heilig maken, den neergeslagen moed ondersteunen, de ellenden vertroosten en schitterende weêr- schynen op het smertelykste hestaen werpen. Deze twee zaken, de familie en den Gods dienst, van elkander scheiden zou onmogelyk wezen, zelfs aen den wetgever, want indien hy op ons wereldlyk leven kan aenspraek maken, twee zaken zullen hem allyd ontsnap pen de uer der gebooi te en de uer der dood, liet eerste en het laelste gebed, de verheffing der ziel tot God, als men van hem komt, en als men tot hem wederkeert. Doch, indien de vrydenkers, achter wier rug de revolutioiinaireii listig te werk gaeu, er niet in gelukt zyn den CodsJienst volkomen- lyk, door de geweldigste aenvallcn, in de familie, te vernietigen, hebben ze hem ver zwakt in den Staet en hel gouvernement ongodsdienstig gemaekt. 'T is daer dat men de oorzaken van al onze ongelukken moet zoeken. Die ongelukken zyn teweeg gebracht geweest door de tuchteloosheid, door de zwakheid der karakters, nu, de maelschappe- lyke tuchteloosheid had de krygstuchteloos- heid voortsgebracht en de karakters hadden van hunne sterkte verloren door de twyfel- achtigheid en de vernieling der manhaftige geioofsbelydenissen. Zieldaer, landgenoten, de ware oorzaken der schrikwekkende onheilen en smartvolle rampen, die liet ongelukkig Frankryk zoo diep beproefd hebben. Er hoeft bv liet scliryven van den achtbaren generael Ambert nielsby ge- De deur gaet open en hel blvkt dat tvnc bezorgd heid voorbarig is gewccsl zyn vader ligt bewuste loos Alice is naest hem net-rgeknu-ld, bleek en verschrikttwee genecsheeren verplegen den kranke, en iu hunne neerslachtige blikken leest men zyn doodvonnis. Een ongelukkige val dien de markies g"ed3en heeft toen hy den trap afklom en gereed was om eene wandeling te gacn doen, heelt alle hoop doen verliezen om hem in het leven te behouden en de gunsten des Konings zullen slechts eene lykkist versieren. By dit akelig schouwlooneel denkt de monnik er niet meer aen of hy op de wereld cn of er nog wereldsche hoop is hy ziet niets meer dan de eeuwigheid die zich voor zynen vador g3et openen en stelt zich de gewichtige vracg Was hy wel be reid tot dien groolen overgang Verpletterd onder dit twyfelachlig vermoeden, werpt de ridder zich op de knieën, bidt vurig cn be vochtigt den grond met zyne tranen. Zyne gebeden, zyne zuchten stvgen ten hemeleene diepe ademha ling duidt aen dal de gekwetste tot het loven terug keert en de smeckingen van den ridder veranderen in dankzeggingen. Nu eerst nadert hy zyne moeder en zegt haer Myn vader is gcrechtvaerdigd; de Koning schenkt hem zyn vertrouwen en zyne waerdigheid weder Vervolgens drukt hy den markies in zyne armen, roept hem by zyncn naem en bezweert hem zyne blikken op hem* te vestigen de zieke hoort den zoe ten naem van vader opent de bezwaerde oogle den. ziet zyncn zoon aen met eenen glimlach cn sluimert straks wcfir in. Die sluimering, eerst zoo vreeswekkend, mackt thans de gencesliceren niet langer meer ongerust, zy slacn in voor liet leven van den markies en betuigen dat zvnc sterke natucr hem heeft gered zegt liever de Hemelen zicdaer, daer staet hy die den Hemel w onderen weel af le smcckcn sprak Alice. voegd worden ac eenige oorzaek van Frank ryks verval, en der kwalen en rampen die er uit vooi tgesproten zyn, moet allecnlyk aen het verlies van zyn geloof toegeschreven worden. Want indien liet ftansclie volk aen 't geloof zyner voorvaderen was getrouw gebleven, indien liet zich door zekere liberale godslia- tende filosofen, die niet zoeken dan troebel water te maken, om des te gemakkelyker met de vyf le kunnen vissclien, niet had laten mis leiden, de goddeloosheid, de verzwakking der karakters, de zedeloosheid, de maetscliappe- lyke ontzenuwing, de veiwyldlieid zouden in hun vaderland niet ingeslopen zyn en er zoo veel gruwelen en smartvolle folteringen niet verwekt hebben. Ja, de ongelukken en rampen die het fran- sclie volk te verduren gehad heelt en nog zal te verduren hebben, indien het niet ten spoe digste lot 'l geloof zyner voorvaderen weder keert, zyn eene heilzame les voor ons allen, die ons leert dat liet zelfde lol ons te ver wachten staet indien wy aen *t liberalismus en zyne helschc principen de oorzaek van alle kwalen, ongelukken cn rampen, de ondergang der volkeren waer ze heerschen gehoor geven en zyne principen aenncmen in plaets van ze met hardnekkigheid, moed en zelfsopoffering te beslryden. Want onthoudt het zeer wel, de liberale principen zyn de godloochening in alles, en in de landen waer zy de overhand hebben, verliest het volk allengskens het ge loof zyner vaderen, dit volk wordt goddeloos en hy gevolg zedeloos wacruit de grootste onheilen, rampen en gruwelen voortspruiten, die een land of een volk kunnen teisteren. Bestryden wy dan, /andgenoten, die helsche liberale principen altyd en overal waer zy zich vcrloonen of zich zoeken in te planten, blyven wy standvastig aen 'i geloof onzer voorvade ren, willen wy ons gehelde vaderland aen de gruwelen, die Frankryk te beurt gevallen zyn doen ontsnappen, cn ons eigen geluk en dit onzer kinderen in de toekomst verzekeren. Veertien dagen geleden disebte 't Verbond zyne lezeren nen mageren docli langen boter ham op met goddeloozen kaes beplakt, om hen weêr een zyner oude vuile pillen te doen doorzwelgen, namelyk dat de Syllabus en de leeringen der II. Kerk verderfelyke leerstelsels zyn. Dat die goddeloosheden door de walge- lyke pen van de geusche schryvelaers uit *t Verhoud uitgespuwd worden, dit verwondert ons geenzins. Die kerels zyn immers liefheb bers der onafhankclyke zedeleer, de voor- staenders en verspreiders der verdelgende liberale leerstelsels die, door hel venynig gift dat zy de volkei on inblazen, de parysche com munards den moordpriem, dc peteroliekan, en liet vuer in de handen hebben gesteken. Ja, zulks zyn de schryvelaers van 't Verbond, die men ten rechte de groote plichtigen van onzen liedendaegsclien tyd mag noemen want de groote plichtigen zyn niet zoo zeer de communards der straet die de weerlooze pries ters en kloosterlingen vermoord hebben en alles ten vure en ten hloede brachten, dan wel de laffe en ecrlooze liberale schryvelaers, die men ook ten rechte de communards dei- drukpers heet. Ferdinand bloosde cn zocht in het diepste zyns harten eenigen verootmoedigende herinneringen om tegen dien lof op te wegen. Bceds 's andcrcndaegs had de markies geheel en al zyne kennis herkregen en den gelukkigen uit slag van zyn proces vernemend», verzocht hy, ter stond naer St. Germain gebracht te worden. Ver scheidene weken\erliepen er echter alvorens zyne krachten zulks toelieten. Nauwelyks was helruchtbaor dat de markies we derom in gunst stond, of zyne vrienden, vele on verschilligen. ja zelfs zyne vyanden kwamen hem dacrover geluk wenscben. Dio toevloed van volk deed Alice cn haren zoon dc vlucht nemen zy ver toonden zich slechts wannoer de eenzaemheid of het ïyden van den markies hen by zyne ziekbed riepen. Mevrouw de Sainl-Pierre, die altyd met de Roche- mnures vriendschap had gehouden, kwam het eerst aensnellen en vroeg aenstonds om haren dierbaren Ferdinand te 2ien. Standvastig in hare genegenheid jegens den verdicnslelyken jongeling, had zy zich geenszins gekwetst gevoeld door zyne weigering en had zy zelfs dikwerf, by den markies, party voor hem geirokkcn Door zvnen vader aengespoord om voor de gravin te verschyncn, sidderde de monnik en deed haer verzoeken hel niot kwalyk le nemen dat hy liever in de stilte en de conzaemheid bleef, wyl die voegden aén zynen stand hy hegnf zich daed- werkelvk niet in de wereld dan wanneer de noodzn- kclykhéid hem danrloe dwong Zyn vader durfdo daer niet op acndringen dewyl hy wist dal de zacht moedigheid van zynen zoon nimmer onlncrddo in zwakheid, wanneer zyn plicht duidelyk voor hem afgeteekend stond. Dc gravin de Sl. Pi.-rro ging droevig heen. doch dc markies wcderhield haer, zeggende Voor u, mevrouw, mag ik niets geheim houden, waerin ik weet dal uwe genegenheid belang stelt cn vervolgens deelde hy haer zyne hoop mede JESl'IËTEftSCNRIK. De Jesuiëtenschrik is eene plaeg die hy de geusche kribbelaers uil 't Verbond eene onge* neesbare of chronieke ziekte is geworden. Die fameuze moedige jannen, die noch God noch duivel, noch hel vreezet), wel te verstacn als zy gezond pchter nen 1/2 liter zitten te pronken, huiveren en knarstanden als zy op eenen pater Jesuiët denken. Sedert eenigen tyd zou men gezegd hebben dat de Jesuiëten- sclnik hun verlaten had, doch thans onder vinden wy dat wy ons in onze mocning bedro gen hebben, want niet langer dan, in het IVrkmr/inummer van zondag lest, lezen .wy ten slotte van eenen artikel ter lengte van eenen bierwagen, dien wy uit hoofde zyner zoulloosheid en waterachtige kleur niet verder willen wederleggen Tm luffe is dan nog niet dood en de Jesuiëten bewyzen zeiven eens te meer, door hunne yezagrykste tolk, welk lot een land verwacht dat hen in zyn midden duit. r> 'T geen in andere woorden zeggen wilde Jesuiëten moeten uit ons land als booswichten, baenstroopers, moordenaers, zonder vonnis gelyk uit het duitsche keizer- ryk, verjaegd worden. En waerom zyn die geusche schryvelaers en, met hun, gansch de liberale kliek legen de eerw. PP. Jesuiëten zoo verbittert? Omdat het Jesuiëtenorde, zeggen zy, door de leeringen die het verspreidt, de volkeren ontzenuwt en daerdoor de landen verarmt dit is de sehynrede maer de wezenlyke reden verzwygen de liberliaterswant al wie een weinig gezond oordeel in zynen bol heeft, heeft kunnen bestaligen dat ons land sedert 1830 noch ontzenuwd noch verarmd is en wy hebben hier nochllians de PP. Jesuiëten gehad. Zoo is het ook met hel duitsche keizer- ryk dat de Jesuiëten niet belet hebben van tot het toppunt te komen waer het zich heden bevindt. En nog, wy vragen liet u, verliest Engeland zynen voorspoed omdat er daer Jesuiëten- Kloosters hestaen Verryken Italien, Spanje en Portugal sedert dat zy het Jesuiëtenorde vervolgen en den liberalen kwelduivel aen- doen Antwoordt daer op eens, liberale geu sche schryvelaers Maer de groote reden van de hevige woede der liberhaters tegen de Jesuiëten komt al leenlyk voort uit den stryd dien deze moedige verdedigers der Katliolyke Kerk tegen de alles vernielende leerstelsels van 't liberalismus gedurig en onverpoosd voeren, en hierdoor de volkeren tegen de verleiding wapenen. Zietdaer de ware reder, waerom liet Jesuië tenorde, volgens het liberalismus. van den bodem der aerde zou moeten verdwynen. Ook zal de ondervinding in alle tyden, in alle landen en by alle volkeren met den tyd we derom leeren dat het de heilzame leerstelsels der Jesuiëten niet zyn welke volkeren cn lan den ongelukkig maken, maer wel de boosheid van 't liberalismus, de goddeloosheid der vry- denkery, en dc zedeloosheid der volksbedrie gers. De Sehriftuer voor welke er niets nieuws op dc aerde is, zegt in klare woorden dat de zonde alleen dc volkeren ongelukkig maekt, Misseros facit populos peccatum. vnn zyncn zoon by zich goplactst cn hem hel beroep der wapens wederom le zien opvatten. Der.c mededeeling verwekte bv de gravin oenen glimlach van vergenoegen en deed het denkbeeld ver- ryzen van in Ferdinand eenen 7.0011 weder te vinden. Malhilde was niet gehuwd de herinnering aen dc cischen van hem die hare hand had moeten verwer ven had haer van vele parlycn doen afzien die voor zeker schuierend genoeg waren macr niet gcnocg- znem beantwoordden aen de inzichten van mevrouw dc St. Pierre. Deze beweende nog dagclyks den dood van haren Alfred en vond slechts de kracht om te leven in dc hoop van hel geluk van haer over gebleven kind te verzekeren. Acn liet wederzien van dien zoon in dit leven, dacht zy niet. Dc marlies was nagenoeg hersteld hy macklo zich gereed om zich naer den Koning te begeven en spoorde Ferdinand aen om hem derwaerts te ver gezellen Zonder steun zei hy kan ik nog niet gaen, cn zou ik dan eenen vreemden arm gebruiken, wanneer myn zoon by my is De verschyiiing van den markies aen hel hof bracht er eene levendige belangstelling te weeg. Men wildo vooral welen of de voorbygegane onge nade ook zvne fierheid verminderd en zyne stroef heid verzacht zou hebben. Aller blikken waren op hem pevrsligd, doch weldra mackle dc nieuusgic- righeid placts voor de belangstelling. Bleek cn met cenen onvasten slap steunde de Bocliamnure op den jongen kloosterling en scheen op zynen zoon de aendachl te willen vestigen van allen die hem omringden. Met een getroffen gelaet loonde hy hem aen en men gevoeld dat hy zich inhouden moest om niet uil te roepen Acn hem, ben ik alles ver schuldigd Dc zedigheid van den monnik vor- vhorde hel stilzwygcn zyns vaders, en niemand durfde zyne slem verheffen om hem te pryzen, uil vrees van zulk een uitstekend deugdgevoel te kwet sen. (worm voortgezet

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1873 | | pagina 1