fi7ste Jaer.
Zondag, fill
.V 1594.
YZEREN WEG.- VERTREKUREN UIT EI ST NAER
VERTREKUREN UIT RE VOLGENDE STATIËN:
PROVINTIALE KIEZING.
DE KAISTIIUIZERMONA'IK
RE REVOLUTIE.
UIH'IIII'II ID 11u*muusa)i&^gBBnMMMUUUUiai»=98BgW'*WWW,1'IMB
ABONNEJIENT-PRYS
C FRANKS 'S JAERS.
De inschryvlrig eindigt
met 31 December.
ANNONCEN-PRYS
PER drukregel:
Gewoone fr. 0-20
Vonnissen 0-50
I Rcclamen n 1-00
Dcndermondc. 5-05 7-55 8-48 12 25 3-06 6-22 9.55
Lokeren. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22
Mechelen. 5-051 7-351 7-09rf8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. 1 t-53d
l-04d Exp. le 2" 3® kl. 2-54<l 3-061 5-52d 6-221
8-46d 9-06d 9-48d Exp. 1e 2® 3' kl.
Antw. 5-051 7-351 7-09(1 8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. 1-04dExp.
2® 3® kl. 2-5Id 3-061 5-K2d6-221 8-16d lJ-06d
9-48d Exp. 1® 2® 3e kl.
Brussel, limns Dendcrmoude,
Brussel, langs Denderleeuw 6 22E. 7-097-50 8-12E. 1® 2® 3®
kl. 9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl.2-54 5-23Exp. I® 2® 3® kl.
€-24 8-46 9-C6 '9-48 Exp. 1' 2' 3° kl.
Leuven, Thienen, Luik, Vcrviers 5-0517-351 6-22d en 8-12d
Exp. 1® 2® 3® kl. 7-50d 8-481 9-24d (IU53d lol Leuven)
l-04d Exp. 1® 2' 3* kl. 2-54d 3-061 5-23d Exp. 1® 2® 3® kl.
(1) Nota. Be letter 1 bcleekent langs Termonde en de
6-24d 18-46(1 lot Thienen)
Gcnd, (5-00's vryd.) 7-59E1°2®3®k 8-41 8-59 12 22 12-40
3-26 3-51 en 5-37 E. 1®2® 3® kl. 6-20 6-40 8-29 Exp.
1® 2® 3® kl. 9-36.
Brugge, Ooslende. 7-59 Exp. 1® 2® 3® kl. 8-59 12-22
12-40 3 51 en 5-37 E 1® 2' 3» kl. 6-40
Doornvk, Mouscron, Kortrvk, Rvssel (lungs Cend) 8-41
12 2-2 12-40 3-26 3-51 Exp. 6-20 6-40
Doorn. Mouse. Korlryk, Ryss. (lungs Alii) 6-01 7-50 11 53
2-50 5-52
Ninove. Geeruerdsbcrgcn, Lessen, Alb 6-01 7 50 1 1-53
2-54 5-52 9-06
Bergen, Quiévrain 6 01 7-50 11-53 2-54 5-52
Engliien Braine, Manage,Charleroy, Nainon langs Gecruerds-
bergen 6 -01 7-50 11 -53 2-54 5-52
letter d langs Denderleeuw.
«ique Sniu».
NAER AELST lUT
Ath 6.49 10.30 1.40 4.34 7.59 9.
Antw. 5.40 9.53 10.50 E. 1® 2® 3® kl. 12-30 3-15 E. 1'
3' kl. 3-33 4.45 5.50 6.50 E. I® 2® 3® kl.
Brussel 7.20 E.1'2' 3'kl. 7.26 8.14 11.06 11.53 2.10 3.
en 4.58 E 1® 2® 3® kl.5.09 5.53 7.50 E. 1®2® 3® kl. 8.
Dendermondc 7-23 9.55 11.34 2.25 5 27 8.13 10.
Gecraerdshergen 7.27 11.08 2.18 5.12 8.33 9.
Gend 5.49E 6 157.39 E 1® 2® 3" kl. 8.29 10.59 12.3
1® 2* 3® kl l 59 4-51 E 1.2.3. kl. 5.29 8.06 8.
9.16 Exp. l® 2° 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 2 00 4.54 8 18 9
Lokeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4,50 7
Nmove 7.55 11.36 2.46 5.40 9 01 10.
Ooslende 4.30E 6.2UE. 1 2 3 kl. 6.28 9.03 12.00 3.3
1® 2' 3® kl. 0.01
I'it Gend naer
Moorlzeele. Sollegem, Geeraerdh., Enghien, Braine-le-
Comle 5.32 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.34 6.59
VIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde. Sollegem. Moorlzeele cn Gend, 5 15 7.24
9 49 11.39 2.39 5.09 5.50E 9.10
uit Denderleeuw naer
llaellerl, Burst, Herzelc, Solleg. Audenaorde, Aosegem,
Korlryk, 6.20 0.00 9.02 12.55 6.09 7.20
uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokehen en Gend
4.40 7.15 8.50 10.50 2.15 3.45 6.50 9 00
uit Gend naer Lokeken, St. N'ikoiaes en Antwerpen
4.25 7.00 9.25 M.40 2.45 5.30 6.40 8.43
AELST, 24 MEI 1875.
Kandidaet der grondwettige en bewarende
gezindheid van 't Kanton Aelst, voor de ge-
deeltelyke provintiale kiezing van maendag
26 mei
KA li EL LIÉNART.
Zooals wy het voorzien en verwacht hadden
geniet de kandidatuer van M. Kakel Liénart
den algemeenen byval in onze stad en in de
gemeenlens die 't Kanton Aelst uitmaken.
Bezondere berichten welke ons uit by na al
de gemeenlens van 't Kanton zyn toegezonden
melden ons dat de kandidatuer van M. Kakel
Li én art, door de overgroote meerderheid van
't kiezerskorps, by getreden wordt, en dat het
zich maendag aenstaende in massa naer de
slembus zal hegeven, om aen den voorgestel-
den kandidaet eene deftige meerderheid te
schenken, en aldus ook aen onze liberale
tegenstrevers te bewyzen dat de Stad en liet
Kanton Aelst onwankelbaer aen de katholyke
principen standvastig blyven.en de eendracht,
4velko onze macht uitmaekt, langsom inniger
onder de katholyken wordt.
Niettegenstaende de goede tydingen waer
van wy liooger spreken, rekenen wy het ons
ten plichte ons laetste nummer vóór de kie
zing van maendag te baet le nemen om de
katholyke kiezers aen te sporen allen op hun
nen post te wezen. Er zal, wel is waer, geene
worsteling zyn, onze aloude liberale tegen
strevers zyn wel zoodanig plat geslagen dat
zy het hoofd niet kunnen oprechten, wy zyn
wel van den zegcprael verzekerd maer het
iielaemtdat wy aen onzen geachten kandidaet
eene trefielyke en doorslaende meerderheid
geven, eene meerderheid welke hem vereere
en hem tevens belooue over de zellsopoftering
van welke hy ons het bewys komt te geven.
Wy achten het onnoodig in verdere by-
zonderheden te treden. Wy betrouwen dat
onze. laetste oproep, door allen, zal ge
hoord en gewenschter wyze zal beantwoord
worden, omdat wy de overtuiging hebben dat
alwie de katholyke denkwyze genegen is,
hegrypt dat zich zonder tcetti ge reden onthouden,
zelfs als er geene worsteling bestaet, eene
lafheid is en altyd eene lafheid zal blyven.
CEDEELTELYKR PROVINTIALE KIEZING
VAN MAENDAG 26 MEI 1875.
SAME NS TELLING DER KIESD UREELEN.
Ist® BUREEL
Ter zncl van den gcmecnlcrned, Sladlials.
De kiezers der Stad Aelst, van de letter A
tolde letter II niet medebegrepen.
OF DE
ROEPING VAN DEN MEXSCII.
Een vcrhael uit den tyd van Lodewyk XIII.
23® VERVOLG EN SLOT.
Mevrouw, viel de Coligny hacr in de rede,
a uwe dochter heeft u do waerheid gezegd uw
zoon leeft eu bevindt zich in uwe nabyheid. Gisteren
is hy uit Palestina wedergekeerd en my heeft hy als
vriend gelast om u voor te bereiden op zyne komst
en op 'l geluk van hem te omhelzen....»
Groote God rnyn zoon leefiWees gedankt,
o Hoer, wees geloofd en geprezen in alle eeuwig
heid zy voegde hare handen samen en sloeg
met zoo blykbare zielsverheffing hare blikken ten
hemel, dat de Coligny en de jonkvrouw die het
uitwerksel van de door cerstgenoemden gegevone
verzekering met angst en vreugde afwachtten
niet eerbiedige houding en in diepe stille haer hieven
aeuschouwen. Ja, Heerc nu Gy my nog de vreug
de verguul van dengene te zien, wiens ongelukkig
einde my nog meer bclreurde dan zyncn doodzelven,
nu zy hel overigo van mynen levensduer U een offer
van boelpleging maer tevens van dankzegging
Zoo sloot de krislelykc moeder hacr gebed, en zy
scheen zich eensklaps als versterkt te gevoelen met
eene nieuwe kracht, want zy verzocht Malhildc haer
eene hand te reiken om zoo als zy zegde
op 16 slaen en met haer den geliefden verrezene
te gcnioet te gaen. Maer Coligny vroeg zy
wat gy my dacr gezegd hebt komt zoo onbegrype-
Jyk voor
u Mevrouw, wat ik u zeg, is de waerheid. Uw
zoon keert uil hot IILand weder, waer hy zoo
als hy zelf my hoeft verteld door eene strenge
boete het ongelyk heeft trachten uil te wisschcn dal
by Ferdinand de Rorhcmaure hci.fl aengedacn. liet
edel ten rechte komen van eenen aen u gcrichlen
2dc BUREEL
Ter X'ilJticzacl, Stadhui*.
De kiezers der Stad Aelst, van de letter 11
tot de letter U, niet medebegrepen.
5de BUREEL
Ter afspanuiugden \5eil»«»oiii,iZoul*lrae?poorl
De kiezers der Slad Aelst, van de letter U
tot bet einde der lyst.
4dc BUREEL
Ter afspanning de IrL van Aoë, ESovcitier-
slrael (ISolendries)
De kiezers der gemeenten Baerdegem, Gy-
segliem, Herdersem, Hofsiade, Meldert en
Moorsel.
5d® BUREEL
Tor afspanning St Idol, BCspfanadepIein.
De kiezers der gemeenten Lede, Impe,
Smetlede, Wanzele en Wichelen-Schoonaerde.
6d® BUREEL
Ter afspauning, het ELIein Geiil,.4ii'iiKslrnct.
De kiezers der gemeenten Baevegem, Eron-
degem, Eipe, Meire, Nieuwerkerken, Oorde-
gem, Oltergem, en Vleckem en Vlierzele.
De revolutie, de plaeg onzer eeuw, wordt
overal dreigender dan ooit. In Spanje heerscht
zy als meesier en moet alles voor haer geweld
ten onderdoen. In Frankryk kiest de goud
en bloeddorstige kliek Ranc en Barodet en
verlieerlyla hierdoor de bloedige nagedachtenis
der schrikwekkende commune. In 't duit-
sche keizerryk hebben de revolutiemannen,
hy den oproerjvan Frankfort, hunne macht
gemeien. In llalien, eindelyk, beleedigt de
roode parly Victor-Emmanuel, in de hoofd
stad zelve, welke hy het Opperhoofd der II.
Kerk ontstolen heeft, en de laetste oproer ie
Rome zal waerschynlyk niets anders dan de
voorbode zyn van eene yzingxvekkende om
wenteling die de overweldiger der Pauzeljke
Staten van den troon zal doen tuimelen die de
onrechtveerdigheid en verradery lot grond
zuil heeft.
EN
wat doen de europesche Staten terwyl de
Revolutie overal het hoofd begint op te rechten?
Niets wordt aengewend, niets wordt verricht
om haer met vrucht te beslryden zy verge -
noegen zich alleenlyk de stolTelyke orde, en
dan nog maer in schyn, le handhaven, zy ge-
doogen, ja, ondersteunen zelfs, het godver-
loochenend ondenvys en de verspreiding
zyner denkbeelden. Deeenigste vyand die zy
schynen te vreezen, is de Revolutie niet, die
gezwoorne vyandin vanallegoddelykeen men-
schelyke heerschappy neen, 't is de Kerk
Christi en hare heilzame leeriiigen.de eenigste
teugel welke de voortplanting der revoluiion-
naire principen kan wederhouden. Zy eerbie
digen de vryheid der doling en van 't kwaed
maer onderdrukken, door alle middelen in
brief is de oorzaek dat gy, mevrouw de Rochennure
cn de talrykc belangstellenden niet, van eenige
weken na hel droevig voorval, zyt onderricht ge
worden van den gelukkigen uitslagdie brief zou
u veel droefheid bespaerd hebben, mevrouw, doch
lael uwen zoon zelf u die omstandigheden verhalen
by bevindt zich op dit oogenblik by den markies
deels om de gevolgen welke zyn plotselings verschy-
nen voor u zou kunnen bobben, deels wyl hy zich
dacrloe in den geest van boelvcerdiglicid verplicht
acblto, heeft hy eerst een bezoek aen Ferdinand er>
zyne ouders willen geven.
Dra was de kamer van de lydende vol vrienden
die haer kwamen geluk wenschcn. Mevrouw do
Saint Pierre gaf haer verlangcc lo kennen dal zy
zich in de onlvangstzacl zouden begeven alwaer zy
met hare dochter hen volgen zou om dan terstond
den geliefden zoon te gaen verwclkommcu.
ISauwelyks echter waron zy de zael binnengetre
den of een geestdriftig gejubel kondigde de komst
aen van vier personen, die iu het ongelukkig voorval
van Arras een zoo gewichtig deel hadden gehad.
Hel waren de markies en de markiezin, vergezeld,
van oen' monnik, van een' pelgrim met door de zon
gebruind gelaet, mei langen baerd en in reisgewacd.
Zoodra hy zyne moeder eu Malhilde bemerkte, ver
liet de groep waervan hy tol dusverre deel gemackl
had, snelde hy naer de gravin en wierp zich onder
den uitroep Moeder vergeef my de droefheid
die myn missbg u heeft veroorzaekt, gelyk Ferdi
nand my die vergeven heeftvoor haer op de
knieën.
De gravin richtte hein van den grond op en om
helsde hem teedtr, zonder een enkel woord le kun
nen spreken Malhilde weende tranen van blydschap
cn omhelsde op hare beurt den lang beweenden
broeder.
Toen de eersle aendoening wat voorby was, ver-
baekle Alfred aen zyne moeder, zuster en hel inlus-
schen nog aengegrocide getal vrienden, hoe men,
toer. hy lusscheu eene menigte gesneuvelden, oni-
daen van alles wacröcn men hem zou hebben kun
nbn herkennen, op 't punt was van begraven te
worden, door eene wondere schikking der Voor-
hunne macht, de goddelvke vryheid van het
goed. Zwitserland, dat de* bloeddorstige com-
munemannen terzelfdertyd dat hel zyne eer
biedweerdige Bisschoppen verbant met open
armen onlfangt, levert ons een treffend bewys
van dit zonderling politiek op.
In 't duitsche keizerryk, heden door de
socialistenleer zoo sterk bewerkt, houdt de
kerkvcrvolgcr Von Bismark zicli met niets
anders bezig dan met de Katholyke Kerk te
onderdrukken en pogen te vernietigen Die
godshaler. dit werktuig der iiejsche franc-
maQonssecte, wil de eenheid van hel nieuwe
duitsche keizei ryk slichten, en begint met
zich 15 milioenen katholyken vyandig le ma
ken, tegen welke hy eene vervolging heeft
ingericht, die aen de tyden van Juliaen, den
apostaet doet denken.
DUS,
Indien de Staetsbesluren zich ten dienste der
Revolutie stellen, zich de uilvoerders van haer
werk van verdelging maken, wie kan er aen
den cindelyken uilslag twyfelen? De stofl'elyke
orde kan niet duren als het op de zedelyke
orde niet gesteund iswant altyd en overal
heeft het verderf des geestes de maelschappe-
lyke ontzenuwing eu ontbinding voor gevolg
gehad. Men mag de wederwrack die 'L socia-
lismus, anders gezegd, de Revolutie, voorbe
reidt, als geene loutere toevalligheid aeu
schouwen, men moet, integendeel, erkennen
dat zy slechts het logieke cn noodlottige ge
volg der principen is, die tot heden toe, tol
ongeluk der samenleving, by de europesche
Staetsbesluren en by de volkeren den voor
keur genoten hebben. Ja, de wet Gods is van
kant gesteld en men heefl de macht van 't ge
tal eu de zedelykheid der welgelukking uit
geroepen heden staet 't gelal op onder de
gedaente van 't socialismus, der Revolutie, en,
zich de macht erkennende, roept het zyn ge-
waendRECHT uil!
Ilel gevaer is ernstig want er ligt voor de
huidige samenleving eene kweslie van leven
of dood in besloten.
DOCH,
Dit gevaer zal men noch met de liberale
staetswetlen, noch met alles wat door de
wereldlyke macht kan aengewend worden,
te keer gaen.
Een redmiddel alleen bestaet er, welke de
huidige samenleving kan heelen, en dit mid
del, wy hebben het reeds hondermoel aen-
gewezen, is de terugkeer naer de goddelyke
wetten, naer de Kal holy ke Kerk en hare ge
zegende leering welke alleen in staet zyn alle
maetschappelyke vraegstukken op te lossen.
Hoe '1 Liberalisrmas de vry
heid verstael.
Leve de vryheid! riepen de liberale revolutie
mannen van de jaren 90 uit, toen zy de ver
dachten naer de guillotien sleepten
zienigheid had bemerkt dat er in zyn schyhbaer
zielloos lichaem nog leven was. De hem later mede
gedeelde omstandigheden kwamen hier np neer dat
men hem naer een der lalryke en zeer bevolkte
hospitalen had gebracht, waer hy allengs lot zich
zelvcn gekomen en genezen was Zyne genezing
vorderde - ter ooi zake der diepte van de hem
toegebrachte wond zeer langzaem, cn hiertoe
bracht de droevige gemoedsgesteltenis vvaerin hy
zich bevond, ook het hare byby had besloten
zich geheel onbekend le laten, gevoelde eene hevige
wroeging over het ongelyk dat hy Ferdinand had
aengedaen en besloot ccnc bcdcvacrl naer het 11.
Land le doen, dacr eenigen tyd in boelveerdigheid
door te brengen, dc plaetsen te bezoeken die door
het bloed en de voetstappen des verlossers zyn ge
heiligd en dan, meteen berouwvol doch gezuiverd
geweten, te verschynen voor d«n belcedigden vriend
en de bedroefde moeder en zuster. De geestclyke,
aen vvien by zyne fouten had beleden en zvnhert
gcopenbaerd, bad aen dat beslui! zyne goedkeuring
niet willen schenken zander hetzelve mede te dee-
len aen zy ne moeder, voor wie de ysclykc waerheid
wellicïit i'iiel zou verborgen blyven of die ten min
sten in den treurigen vvnen zou worden gebracht
dat hacr zoon gesneuveld was De priester zelf bad
d'en brief geschreven cn by, Alfred, alhoewel nog
zeer zwak, had denzelven ondertcekcnd. waeri a hy
was ter hand gesteld aen eenen herstelden gekwet
ste, die hem moest bezorgen aen Ferdinand de
Rochemaurc, welken hy, toen meer dan ooit, als
zvnen waerdigen schoonbroeder beschouwde. De
brief behelsde eene bede om Ferdinand's vergiffenis
en eene gerusislelling opzichlens het lot van den
gestraften beleediger, voldoende om zyne vroome
moeder en zuster tegen alle bekommering deswego
te hevryden. Vervolgens verliaclde de geheel be
keerde jongeling eenige byzonderheden betreffende
zyne reis naer en zyn verblyf in hel II. Land, en
zegde ten slotte
Ik zou het vermissen van den brief hetwelk
myne dierbare moederen zuster en mynen geócr-
den vriend Ferdinand in zulke diepe droefheid heeft
gedompeld nog oneindig meer betreuren, indien
Leve de vryheid! bulderden de pelerolie-
scliurken der commune van Parys, toen zy de
gyzelaers vermoordden
Leve de vryheid! schreeuwen de liberhaters
van ganscb de wereld als zy de Kerk en hare
dienaren vervolgen
'l Is in naem der vryheid dat men dc groot
ste gruwelen gepleegd heeft, en dat heden-
daegsnogal de onreebtveerdigheden bedreven
worden.
Een valsch liberael begrip der vryheid beeft
de vryheid van het goede en degene van het
kwade op den zelfden rarig doen stellen, en
deze laetste tracht de eersle te versmachten.
Men heelt aen de logentael en 't kwade de
rechten der waerheid en van 'i goede erkend.
De logentael en 't kwade onderdrukken de
waerheid en 't goede, als het gelal hun de
macht geeft.
Volgens de liberhaters, is de vryheid van ge-
welen de vryheid der goddeloosheid de vry
heid van 't woord, de vryheid der godslaste
ring, der onzedelyke redevoeringen en vvulp-
sche theaterspelen;de vryheid derdrukpers.de
vryheid der versmading en van de verspreiding
des verderfs de vryheid van vereeaiging, de
vryheid der verdoken maetschappyen en zelfs
der Internationale, die hedeudaegs, door zekere
liberale opperhoofden, min gevreesd wordt
dan de katholyke religie welke men belet, -
gelyk liet onlangs in ons land, te Yerviers, is
voorgevallen, zich aen openbare gebeden
en bedevaeiten over te leveren.
Vlaemsche kweslie.
Het vryc gebruik der vlaemsche tael vóór de
beteugelende gerechtshoven, dat reed's zoo
dikwyls tydens de beraadslagingen over het
budjet van juslicie opgeworpen geweest is,
zal haest, door de Kamer der volksvertegen
woordigers, opgelost worden. De middensectie
gelast nieft onderzoek van den wetsvoorstel,
Coremans en C,c beeft, zoo wy uit goede bron
vernemen met eenstemmigheid liet volgende
ontwerp aengenomen
Vooriaen zullen al de daegvaerdingen,
hevelen om voorden rechter te vei schynen cn
ganscli het voorloopig geding in de twee talen
opgesteld worden, en by de eerste onder
vraging die de overtreders, verdachten of be
tichten, in de vlaemsche provintien, zullen te
ondergaén hebben, zal de magistraet hun
vragen in welke tael zy verlangen vervolgd en
verdedigd te woiden. Hunne antwoord zal tot
vertrekpunt dienen tot alle verdere rechts
plegingen welke zullen moeten geschieden in
de tael aengewezeii door degenen welke 011-
tegensprekelyk het recht hebben zich le doen
verstaeu en verstaen te worden door die welke
hun moeten vonnissen.
Op die wyze zouden wy dc droevige schouw
spelen niet meer zien waervan er zooveel is
gesproken geweest en die onze bevolkingen
zoo dikwyls ontroerd hebben.
In 't vervolg zullen dus de veroordeelden
niet meer gedwongen zyn zich tot de gendar-
dil geon'aenlciding gegeven had aen myne moeder tot
het nemen van een besluit, hetwelk my hoop geeft
hare toestemming le verwerven tol eenen slap dien
ik voor het heil myner ziel hel veiligste acht. Moeder
lief! stemt gy er in toe dat de verrezene zoon zyn
leven gael toewyden aen den Heer, in dc eenzaam
heid cn do boelveerdigheid, waervan het troostelyke
hem by middel zyner misdacd zelve is bekend ge
worden
Al do aenwezigen sloegen verwonderde blikken
op den eertyds zoo Irolscbcn jongeling tn vestigden
daerna een uilvorscbend oog op de gravin.
Dczo stond op en sprak met eeneis blik glinsterend
van geestdrift en lierheid
Edele lleereti en Dames, 'gy zult het misschien
ongepast vinden dal eeno vrouw, als ik, zulke ge
wichtige vraeg als deze toestemmend beantwoord
zonder er eerst wyze mannen over le raedplegen.
In dc veronderstelling echter dat myn Alfred rypelyk
overwogen zal hebben hoe gewichtig zyn stap is,
en dal hy, evenals zvnc moeder, de wispelturigheid
heeft ondervonden van datgene wat men in de
wereld geluk noemt, geef ik hem op staenden.
voet myne toestemming om den weg ik to slaen
wacrtoe hy meent geroepen te zyn, op voorvvaerac
dal hy zoolang in de wereld en de beschermer zyner
zuster blyvc, tol dat dc Heer ook haer lol heeft
bepaeld, hetzy in den huwelyken of in ecucn an
deren levensslael.
Het is zonder twyfel aen al dc aenwezigen be
kend dat ik vast besloten heb het ovenge myns
levensin ren klooster door le brengen, cn ik ben
er trotsch op dal myn zoon een nog groolcr offer
durft brengen aen den Albestierder die ons beginsel
cn ons einde is. Indien Ferdinand de Rochemaure
er nog in toestemt myne dochter zyne band aen te
bieden, zoo veroorloof ik haer die hand le aenveer-
deu. 5a de Rochemaure, heefl de ridder de Coligny
het meeste recht op haer, ook hem wil ik, ten ge
valle, myne toestemming met mynen zegen schen
ken
Zy zag den ouden markies en Alice aen, als wilde
zy zeggen Nu is bel aen u, om uwen zoon aen
te moedigen.
men of andere personen te wenden om het
vonnis le kennen dal tegen bun is uitgespro
ken.
Naer alle wacrschynlykheid zal die voorstel
byna algemeen bygetreden en met eene groote
meerderheid aengenomen worden. Aon dege
nen welke bet zullen tegenwerken, 't zy om
dat eenige magistraten zich in de vlaemsche
lael zullen moeten oefenen, 'tzy omdat de ge
woonten en aengenomen gebruiken by de
tribunalen zullen moeten veranderd worden,
kunnen onze vlaemsche afgeveerdigden ant
woorden dat de eerste plicht eens rechters
is van zich uil le drukken in de tael welke,
door de bevolking iu 't midden derwelke hy -
zyne bedieningen uitoefent, gesproken wordt.
Indien de rechters dc partyen welke voor bun
moeten verschynen niet kunnen of niet willen
verstaen of begrypen, indien zy eenen ver
taler noodig hebben, Llyft er liuu niets over
dan hun ontslag te geven en zicli van 't ge
rechthef te verwyderen. De rechters cn de ad-
vokaten bestaeii immers voor de rechtsonder-
hoorigen liet zyn de rechlsonderhoorigen
niet welke voorde rechterlyke macht bestaen,
en indien de magistraten iu de beide Vlaan
deren, in de provintien Antwerpen, Braband
en Limburg de vlaemsche tael niet spreken,
zoo veel te slechter voor hen.
Hel is zei Is onverstaenbaer dat liet gouver
nement zelf sedert lang geene wet ten dien
opzichte voorgesteld hebbe en dal men tot
het parlementaire recht van voordracht toe
vlucht hebbe moeten nemen om 't schandelyk
misbruik le doen verdwynen waervan de
3 miboenen vlaemsche Delgen zich ten rechte
beklagen, liet art. 25 der belgische grondwet
uitleggen op de wyze dat 't Verbrekingshof
van Brussel het uitlegt, zeggen, dat het aen
de rechters en niet aen de verdachten en be
lichten vry staet de tael tc gebruiken die ze
verkiezen, scüynt ons eene ongehoorde onge-
rymdheid.
Wy herhalen het, in alle beschaefde landen
beeft, men 't recht zich uit te drukken in de
tael die men spreekt, in alle beschaefde lan
den moet een man welk zyne eer er. degene
zyner familie, zyn bestaen en zyn leven te ver
dedigen heeft door degenen begrepen worden
welke vOor zending hebben hem te vonnis
sen.
Al ander systema leidt onvermydelyk naer
omgerymdc en scliandelyke gevolgen, die in
een vry en beschaefd land moeten verdwynen,
wil men geen deel der bevolking, welke soms
de meerderheid uitmaekt, gelyk het in ons land
't geval is, onderdrukken.
Be vlaemsche Belgen wachten met ongeduld
de afkondiging der zoolang gewenschte wet
af die door elk vlaemscb bert met eenen kreet
van vreugde en verlossing zal beantwoord
w orden
De markies nam eindelyk hel woord
Mevrouw de Saint-Pierre ik hen u dankbaer
voor de eer en voor uwe goede bedoelingen, doch
acht my verplicht ten acnhoore van al onze vrienden
te verklaren dat ik mynen zoon volkomene vryheid
schenk om van uw vercercnd acnbod al of niet ge
bruik te maken Over eenige dagen was het voort-
bestaen van myn geslacht en dicnsvolgcns het hnwe-
lyk van mynen zoon, myn vurigste wensch sedert
ben ik geheel veranderd. Ik wil my in grootmoedig
heid door u niet laten overtreffengy, mevrouw,
hebt wel is waer nog een kind, doch gy verlacl het
ora den Heer le dienen. Welaen ik heb myne Alioc
lot troost en laot mynen zoon volkomen vry om lo
handelen naer goedvinden.
De Coligny naderde Ferdinand Hy drong er op
aen dat hy de cchlgenool van Malhilde worden zou,
en dankte hem voor zyne kieschlieid van haer zyne
hand niet te willen aenbieden in tegenwoordigheid
van dengene die hem zoo onedelmoedig ten twee
gevecht had uitgedaegd om zich van zyner. mede
dinger te onlslaen.
u Vriend antwoordde Ferdinand indien
myne moeder erover denkt gelyk nun vader, ver
kies ik de monnikspy, en wordt gy Malhikle's echt
genoot. Ik zal ulieden steeds in vri ndschappelyk
nendenken houden voor zooveel de kloostertucht
zulks loclacl, en immer bidden voor uw geluk.
Slechts eenige weken daerna traden mevrouw do
St.-Pierre, hacr zoon en dc jonge markies do Roche
maurc elk in een door hen vei kozen klooster, cn
werd Malhilde de gelukkige echtgcnoolc van deti
geheel bekeerden Alplionse dc Coligny.
Toen Ferdinand by de Kartliuizei monnikken aen-
kwain, sprak dn ecrbicdwcerdigc Pater Hieronymus,
zynen geliefden novice omhelzende Wees wel
kom, nu n zoon! nu geloof ik aen de oprechtheid
van uwen roep en zal ik er byvocge» dal ik n in elk
geval terug verwachtte, zoo do Heer my niet vóór
uwen vader naer dc eeuwigheid riepwant de
mensch wikt maer God beschikt.
EINDE.