2 7s" Jaw-. ZoüMls.fi-, it7 JuJv 1875. 1W" 1403. YZEREK WEG.— VERTREKUREN UIT VEEST N.IER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Dendermondc. 5-05 7-33 8-48 12 25 3-OG G-22 9.55 Lokeren. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22 Mechelen. 5-03/ 7-3"/ 7-09</8-i2(/ Exp. /®2®3®kl. 11 -53<7 1 -04rf Exp. 1" 2® 3® kl. 2-54-/ 3-06/ 5-52</ 6-22/ 8-46J 9-06d 9-48d Exp. 1® 2® 3' kl. Anlw 5-051 7-33/7-09rf 8-l2d Exp. 1'2® 3® kl l-fMdExp. 1® 2® 3® kl. 2-5 W 3-06/ 5-52d6-22/ 8-46d y-OGd 9-4Sti Exp. 1® 2® 3® kl. Brussel, langs Dendermonde3-/5 7-55 3 06 Brussel, langs Denderleeuw. 6 22 E. 7-097-30 8-12E. 1® 2e 3® 9-24 11-53 1-04 E. 1° 2® 3» KI.2-S4 5-23 Exp. 1® 2® 3® kl. 6-24 8-46 9-1.6 9-48 Fxp. ie 2® 3° kl. - Leuven, Thiencn, Luik, Vcrviers 5-05/7-35/ 6-22d en 8-12d Exi' 1® 2® 3® kl. 7-50d 8-48/ 9-24d (ll-53d lol Leuven) l-04d Exp. 1® 2® 3® kl. 2-54d 3-'!6/ 5-23d Exp. 1®2® 3® kl. (1) Nota. Do Idler beleekeul langs Tcrmor.dc en de ikiis.it 6-24d (8-46d tol Thiencn) Gend, (5-00 's vryü 7-59El®2®3®k 8-41 8-?i9 12 22 12-40 3-26 3-51 en 5-37 E. 1®2® 3® kl. 6-20 6-40 8 29 Exp 1® 2® 3® kl. 9-36. Brugge, Oostende. 7-59 Exp. 1® 2® 3e ki 8-59 1 «-<>2 12-40 3 51 en 5-37 E I® 2® 3® kl. 6-40 Doornvk, Mouscron, Korlrvk, llvssel (langs Gend8-41 12 22 12-40 3-26 3-51 Éxp 6-20 6-40 Doorn. Mouse. Korlryk, Byss. (langs Atli) 6-01 7-50 II 53 Ninove, Gceracrdsbcrgcn, Lessen, Alh 6-01 7 50 11-63 2-54 5-52 9-06 Bergen, Quiévruin 6-01 7-.r0 11-53 2-54 5-52 Enghien Braino, Manage, Charlerov. Namen langs Ceeracrds- bergen 6 01 7-51) 11-53 2-54 5-52 Icller d langs Denderleeuw. 1 issqste Sucnst. NAKR AEI.ST UIT Alh 6 49 10.30 1.40 4 34 7.58 9.12 Anlw. 5.40 9.510.50 E. 1'2® 3® M. 12-30 3-15 E. 1"2° 3' kl. 1-33 4.45 5.50 6.50 E. 1® 2° 3® kl. Brussel 7.20 E.1-2® 3®kl. 7.26 8.14 I.06 11 53 2.10 3.12 en 4.58 E le2u 3® LI.5.09 5.53 7.5 E. i® -2® 3® M. 8.20 Dendermonde 7.23 9 55 tf 34 2.25 5 27 8 13 10.47 Gceracrdshcrgen 7.27 11.08 2.18 5.12 8 33 9.60 Gend 5.49E 0 157 39 K I® 2® 3® kl. 8.29 10.59 12 31 E I® 2® 3® kl 1.59 4 51 E 1.2.3. kl. 5.29 8.06 8 11 9. Ui Exp. 1® 2" 3' kl. Losscu 7.09 10 50 2 00 4.54 8 18 9 32 Lokeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.40 Ninove 7.55 11 :;ti 2 46 5.40 9.01 10.18 Oostende 4.30E 6 29E. 1 2 3 kl. 6.28 9.03 12.00 3.32E 1® 2® 3® kl. 6.01 ut Gend naer Moortzeele. Sollegem, Geeracrdh., Enghien, Brainc-Ie- Cotnle 5.52 S.12E 8 58 11.18 2.10 5.31 6.59 l'IT GEEHAERDSRERGEN NAER 15 7.24 Marin-I.ierdo, Sollegem, Moortzeele èn Gend 9 49 11,59 2.59 5.09 5.50E 9.10 uur Denderleeuw naer llaellcrl, Bursl. Hcrzelc, Solleg. Aiidonnorde, Ansegem, Korlryk, 6.20 0.00 9.02 12.55 6.09 7,20 uit Antwerpen naer Sr. Nikouaes, Lokeren en Genu 4.40 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 6.50 9 00 uit Gend naer Lokeren, St. Nikoiaes en Antwerpen 4.25 7.00 9.25 19.40 2.45 5.30 6.40 8.43 AELST. 20 JULY 1873. LIBERHATERS-BOCTRmASRSBT De doctrinaire» van 89 hadden zich inge beeld dal zy op den grondregel liunner god- verloochenende iheoriön eene nieuwe mact- schappy zouden kunnen scheppen. Zy hadden lot ideael dit monsterachtige ding aengeno/ne», dat men noemt :,den Slaet zoiuLr God, '1 is le zeggen, den Siael als leids man, bestierder en leermeester der burgers doen optreden en in het uitoefenen van al die belangryke bedieningen er alle godsdienstig gedacht en alle krislelyke overlevering van afscheiden ol van venvyderd houden. Zulk stelsel moest, zegden de liberhaters-doctri- nairen, de algeineene verdraegzaemheid te weeg brengen en, by gevolg, den vrede en 't geluk der maetschappyen, welke geene andere bekommernis zouden hebben dan de gene van onbepaeldelyk haer welzyn en haren slolfelyken voorspoed uil le breiden. Dit was een uitzinnige droom, een gedrag gelyk aen dit van eenen houwmeestei die een gebouw zou willen oprechten en zou beginnen met er de grondvesten van weg te nemen. Aen het grondbegi» van alle maeischappelyke orde bevindt zich het gedacht van God en der plicht. En om aen de gewetens le gebieden en de driften tot zwygen te brengen, is eene onlydelykeen spraeklooze schim der Godheid, gelyk het rationalismus ze soms aenneeml, niet voldoendehet moet de ware God, de levende God, de God der kristenen zyn. lieden, na eene ondervinding van meer dan dry kwaerl eener eeuw, kunnen wy de uit slagen door 't doctrinare politiek verkregen beoordeeleu. Het doctrinaire politiek had de verwaendlieid gehad de godsdienstige kwestie af te schaffen en ze dóór 't dogma van 't ut Hi lar ismus, anders gezegd van 't algemeen nut, te vervangen en na den mcnscli zoo in het domein der stolfelykheid gesloten te hebben, had het hem een tydbegin schitterende van voorspoed beloofd. Niets van dit alles is voor gevallen. Van den eenen kant de godsdiens- lige kwestie is niet afgeschaftoveral integen deel, ontwaekt zy en beheerscht zy alle andere Kwestien van den anderen kant, in plaets van den voorspoed dien men gedroomd had, heell men over de wereld de slechtste aller plagen, de plaeg der maetschappelyke onwen- telingen, doen losbersten. Dit was, ten minste, liet onvermvdelyk ge volg van 't doctrinairen politiek. Ontneemt aen de menschelyke ziel, het goddelyke voed sel dat zy in dc vertroostingen en in de belof ten der religie vindt, en aeuslonds, zult gy haer met eene onverzadelyke gretigheid het sloffelyke genot zien najagen. Nu, 't is daer gansch het socialismus. De aerdsche goederen UIT B2 Vervolg zie ons vorig nummer. In der dacd, het plan van den paslor was even gelukkig uitgevoerd als opgevatmacr de vlucht van Malhildc, iiö een paer uren vervoegd, had alle berekeningen in verwarring gebracht. Doch gelyk in den slryd een onverwachte acnval der. vyanden of oen verkeerde beweging der troepen door een be- kwaem generael hersteld wordt, zoodal de kans niet keert, zoo ging het ook bier. Do goede Anloine was bel eerst in de paterre gekomen, toen zich daer dc bedienden en de lielilonl- slekcrs nog bevonden. Hv ging slil in een hoekje zitten, en was op niets anders bedacht dan op liet einde van liet bedryf, waerby hy zich aen het werk moest zeiten. Macr hoe groot was zyne neerslachtig- hcid, toen hy na liet tweede tonncel van het sluk onverwachts hot scherm zag vallen De toeschou wers waren woedend zy (loten en lierden, dan uien vreesde, dal dc zael zou instorten -, na eenigc oogen- blikken verscheen de directeur zelf en vorklaerde, dal een onvoorzien toeval, dal-do eerste looncel- speelslcr overkomen was, belette dat dc voorstelling ten einde toe vooitgezet werd cn, dal er den volgen den dag door eene plakkaerl aen bet publick bekend gemaekt zou worden, wal er voorgevallen was. Anloinc, die het vermoedde opvatte dat men wellicht zyn plan bespeurd had, -verloor echter als wakker en onverschrokken man den moed niet. Hy loopt voorby hel orkesl; steekt zyn hoofd achter het scherm en zegt op den barschcn toon van een ver toornde Steelt men zoo hol gold van liet publiek, dal zyn entróe bestaoll oin zicht le vermaken Vergeef tiet ons, goede vriend, antwoordde een der looncelspclers, hel is onze schuld niethel is een ongeluk. Maer wal Duivel, wat is er dan aen de too- ncclspeelsler overkomen De Duivel mag liet weten zy is verdwenen wy vinden haer nergens. Deze woorden gaven oen Anionic licht in de za- bepeikl eti de begeerten van den mensch on eindig zynde, schryft men aen 'l beslaende maetschappelyke orde oumogelykhedeu toe die uit den aerd zeil der zaken voortspruiten, en men zoekt in den algemeenen ojidergang het yilel geluk dal u door onvoorzichtige utopis ten is beloofd geweest. Macr ei zyn in den mensch betere instincten dan die blinde dorst naer 't genot. De mensch, heeft de Eeuwige Waerheid gezegd, leeft niet alleenlyk van brood hy moet de goddelyke waerheid hebben. Ook kan hy de rust niet vinden in de hooveerdige twvfelary die onze liberhaters-doctrinairen aenprediken. By de klaerte der rampen die de rationalisten-prin cipe» te weeg gebracht hebben, ontwaekt zyn slapend geloof. Zy 'machteloosheid ciudelyk gevoelende roept hy de goddelyke hulp in, en vindt in 't ongeluk de religie weder welke hy in den voorspoed scheen vergelen te hebben. Van daer komen onder andere, die ontzag wekkende uitlingen van 't katholjk geloof welke heden het doctrinalismus ergeren, liet heeft gelyk er zich in te vergrammen, want 't is daer een der krachtigste bewyzen van 't toekomende einde zyuer heerschappy. Gc- plaetst tusschen de maetschappelyke omwen teling, die zyne wellelyke dochter is, en het catholicismus dat de loochening van al zyne hooveerdige theorie» is, is het noodlotliglyk veroordeeld 0111 vroeg ol laet te verdwynen. Het doctrinarismus zal gedood worden door de maetschappelyke kwestie die liet in le\eu geroepen heelt, zonder ze te kunnen oplosser, en welke geene oplossing zal vinden dan in die zelfde godsdienstige kwestie die zyne ver metele onwetenhcid versmaedde. Zoo spreekt tot hier de welgesclirevene Gazelle de Liége, en '1 is als ware dit onver- gankelyk godsdienstig princiep met eenen keer in deze ongelukkige lyden van goddeloos heid en twyfelleer eenen reuzensprong wilde doen, dat ivy zien dat het in 't gelofterde Frankryk ook het hoofd opsteekt. Want daer ook, in dit zelfde land, waer een Renan, een Liltré en andere sprekers van openbare leerstoelen openlyk, scbaemleloos en volksverleidend de Godheid van Christus leerden loochenen. Daer, in dit zelfde land,waer men een stand beeld opreclilte aen den nooit genoeg geschand vlekte» Voltaire, dien rampzaligen volks bederver. Daer, in dit zelfde land, waer men de opper hoofden van het geestelyko en van hel recliler- lyke gezag henevens scl.uldelooze klooster lingen en onpliclnige burgers uit linet tegen dit godsdienstig princiep vermoordde, daer, in ilit zelfde land, zeggen wy. heeft dit zeilde godsdienstig princiep hel ongeloof en de twy felleer van den zetel doen nedei tuimelen om plaets in te nemen van die maetschappy\er- delgende leering van 't rationalismus. ken hy verbeelde zich terstor.d, wst er kon gebeurd zyn Malluldo had zichzelve, boe dan ook, voor liet afgesproken uer uil de voelen gemaekt. Hy verliet lu-t theater, liep mei verliaeste schreden naer den molen en zeide aen de vrouw Malbilde is ontvluchtmaci zy bevindt zicb ongclvvyfeld in liet bosch lael ons óp weg gaen wy moeten haer zoeken ei; vinden. Anloinc en Anna begaven zich onmiddelvk op weg; •.y*dooi'zoc!iton aile hoekjes en weldra riep Anloinc riep Anloinc Stilik heb liacr zoo oven aile hoekjes op zochten loon .- Hier is zy gehoord. Nog ecnige schreden verder gaende,boorde hy we derom eeuige beweging cn zeidc op duisterenden loon. Malhildc wees niet bevreesd, ik ben hel, Anloinc. Hel was lyd, want weldra ware de hulp le lact gekomen. Er was onderhall' uer vcrloopen sedert de vlucht van Malbilde en deze ontmoeting. De teere jonge dame, die zich ter hoogte van ongeveer vyflieii voet had nedergeworpen, was byna buiten Kennis op den grond gevallen. Binnen weinige oo- genblikken lol zichzelve gekomen en bemerkende, dat ,zy niet gewond was, stond zy op en trachlc hel bosch te bereiken, om niet ontmoet tc worden. Docli dacrzy de streek niet kende, had zy voortdu rend als een doolhof rondgechvaeld. Haer "mantel cu hare japon bleven telkens m de lakken haken haer voelen en hare handen waren mol bloedige schram men overdekt. Geheel uitgeput van vcrnioeijenis cn afmatting was de arme dochter aen den voet van een boom neergezeten en bad zy zicb aen Gods genade overgeven. Anloinc kw am nog juist by tyds, om haer uil deze harde beproeving le redden. En op die bekende slem antwoordde zy: Anioine help my ik ben .Malhildc Daerop sloeg zy hare oogen hemelwaetis en bad j Barmhartige God, Gy wilt rav dan nog ccnmaol j redden De eerste hulp, die men boer broclH, was haer j tc'ontdoen \nu haren koninklvken mantel, die al hare bewegingen belettemen wond dien om haer hoofd bv wyze van een sluijer. Anloinc en Anna na- j men liacr tussclicn beiden cn steunden zoo haer waggelenden gang. Mei tic hulp van God kwamen 1 En inderdned.wnt zien wy in dc wetgevende Kamer van Frankryk 7 Van den eenen kant, men steil daer onbe schroomd voor dat er openbare gebeden '/.ou den ingesteld worden om van den hemel licht en by sta tid over de werkingen dier vergade ring af le smeeken, en dezen voorstel ziel men daerby mei eene verpletterende meerderheid, tot razende spyt van eeuige iugedrongeue goddelooze volksvertegenwoordigers, aen* eer den. En, van den anderen kant, ziet men oflï- ciëellyk door die zelfde wetgevende vergade ring den goddelyke» dienst in bel leger lieriu- ricblett, goddelyke dienst welke sedert 45 jaren tot ongeluk en scliaude van Frankryk en deszeifs leger er uil verbannen was. Dc liberlinters-doclrinairen van Frankryk builden en tierden wel lege» deze herinrich ting van den goddelyke» diensibun versleten zeever en dwaze vooroordeeien van Ueiihad, inhwisilie, yeesl verstompinglirhidompery en meer andere liberhater.si imram vonden geen gehoor inde wetgevende vergadering; deze besliste dat die goddelyke dienst moest l:u in gericht vvoden en dal bel leger zyne eer moet ZQekeu juist in do herstelling van datgene waervan de verlating juist de oorzaek zyuer nooit verkroppelyke schande en ondergang geweest is. Gnet Frankryk in dien weg voort, men mag er van verzekerd zyn. de roem eu de eer die hot vorloi'on Jio-J Mril -treil fieizcl've WfUli i wederom te beurt vallen, want, zegt de sclirif- tuer, eene natie die in God vertrouwt zal nooit beschaemd worden £>CG8<C«— SST3 VOOR SEE VRYBEWKERS. M. Xaverius de Monlépin, een romanscbry- ver wiens werken, wel is waer, geene aen- beveling verdienen heelt eenen bi-ief tot de Figaro gericht in den welken de schryver veel goede gevoelens aen den dag legt en op den welken wy de aertdachl onzer geëerde lezers en bezonderlyk deze der vrydenkers inroepen. Ziehier den brief: Parys, IS July 1875. Aen Mynheer II. de Villeniessant, Als gy op de ondersteuners der repu bliek klopt, klopt gy juist, klopt gy goed maer ik vind, laet my toe u dit le zeggen, dat gy niet bard genoeg klopt. Als gy oorvegen uitdeelt aen bet radicaille. doel gy handschoe nen aen. Waerom Om uwe handen niet vuil te maken parhleu! dal begryp ik. Dereden is vatbacr maer in den grond is die reden niets waerd. De leproozery van die ciloyens is niet besmet- telyk. Eerlykc menseken krygen ze niet by dc aenraking. zy cindelyk, na een niocijclvkeii weg door hosschen en over groeven tc hebben afgelegd, acr. den molen. Malhildc vond daer gelegenheid, om van klecderen le verwisselen, en by een helder brandend vuer, melk en eer. versterkend voedsel. Al dezo hulp werd met eene mocdrrlyke teederbcid verschafl. De goede vrouw kon, tcrvvyl zy dezen schoonen engel zag (zoo noemde zy Malhildc) maer nid vergeten, dal zy in liet gevocr verkeerd had van den gehcclcn nacht in liet bosch te moeten doorbrengen, met veel kans van den dood tc ondergaen want zy had in de strikken kunnen geraken, die daer voor wolven en vossen ge spannen waren. Tcivvyl zy aen Antoine liet besmeurde loeneel- gewaed toonoe, stond zy vctliacsd over de sehopii- lieid der zydestof. over dc fraeiheid van het gouden zijverborduersel, over het fluweel en de kostbare edelgesteenten, waermode het gewaed omzet was. Macr Auloine, die uitsluitend bezorgd was over het geen er nog tc doen was, brak c!e uilroepingen van bewondering, die de goede vrouw deed, kortaf cn zeidc aen Malbilde Jonge jufvrouw, mynhccr de pastor hccfl my bevolen, om u hy hel aenbreken van. den dag naer het huis van mevrouw, de gravin de Rivière le gelei den zy is de dame, aen wie hy gisteren avond een brief geschreven heeft, om u aen ie bevelen, zooals gv u crinneren zult. Neem dus al de rust, wneracn gy behoefte licht. Beste Auloine, gelooft gy, dal ik hier volkomcD veilig ben Ja jonge jufvrouw, even veilig als in eeno kerk...... En bovendien, ik ben er nog Mei. moest liet eens wagen hier le komenen tcrwyl hy deze woorden sprak, nam hy een zeer zware blaespyp, zooals men die loenmaels had, en hief die dreigend in de lucht. Wanneer er geen zeven komen, dan ver zeker ik u, dal gy gerust zult slapen. Dal God u heloouc, edelmoedige vriend Ik heb aen u hel behoud myiis levens en meer dan hel. leven te danken. Anna nam eene kleine lamp van den ithkt, ontstak die cn ieide de jonge jufvrouw langs een houten trap nafer de opkamer. De vloer van dit vertrek was zoo slecht samengevoegd, dal men hel vuer van beneden door dc reten zag liet dale was van riet, macr stevig cn goed gesloten het raent was met. geolied papier beplakt in dc plaets van glasruiten. Hel bed bestond Gy licht gister uw hert de helft lucht ge geven, laet. my vandaeg geheel cn al myn hert lucht geven, dewyl liet overloopt van woede en walg. Ik wil slael cn vuer brengen in eene der schnndelykste wonden dezer laetsto jaren, die zooveel schandelyke •vonden hebben zien ont- Staen gy begrvpt dat ik hier van de civiele begrafenis spreek, van de begrafanis zonder eeltige» godsdienst. En als men my vraegt waerom ik, een voudig schryver van romans en dramas, dit vraegpunt aeniaek, zal ik antwoorden dat ik nooit, zelfs nog in de slechtste dagen, niyne overtuiging en my tie vlag heb verborgen. Kalholyk, mack ik een wapen van myne [ten, om het geloof inyner vaderen te verde digen. Koningsgezinde, wil ik niet dat een handvol ellendige kerels, Frankryk by de vol keren doen verachten dat Frankryk, het welk onze koningen zoo schoon, zoo machtig hadden gemaekt. Gister joeg men de koningen weg; van daeg is de aenval op hoogcr gemunt. Heeft de tieger met een saters-ina.xker vooi, heeft de vuige afschuwelyke Raoull-Higault niet in een dag van verbeestende zinneloosheid gedecre teerd, dat de genoemde God vervullen was ver- llaerd Men wil, dat. de mensch leeger sta dan het beest men heeft wei gezegd dat hy van den aep voortkomtDat is eenvoudig, dat is gemakkelyk, eu hiertoe is slechts éën enkel vVoord noodig men besiist dat de mensch gntxrtn jinl~in't!ll. Geene zielHebt gy dat begrepen Alzoo, als de laetsle adem aen de ver bleekte lippen is ontvluchtals dc oogen zullen gebroken zyn als liet hert niet meer zal kloppen-- dan is alles, volgens die nien- schen, gedaen In dien dooden romp zat dus niets onster- felyks, niets goddelyks De hersens dachten, hel hert kon beminnen en lyden maer de gedachten, de hact en de liefde kwamen voort van een onzichthaermekaniek in den mensch! Nu de groot e veer gebroken is, houdt hel mecaniek op, en daer is niets meerniets, hoort gy dat wel niets dan eenen hoop ver bleekt vleesch, dal weldra zal rotten. Hel niet is begonnen Wat doet men met den romp van eenen dpoden hond Men stopt hem in den grond. Wat doet men met den romp. dat een men- scheiyk schepsel was? Ze steken het in den slykput. Die menscheu zyn logiek. Dat alles is afschuvvelyk, maer 't is slim. Men moet de ziel dooden, om God te kunnen treffen. Het gemeen moet geen geloof, geen eerbied, geen afschrik meer hebben, om in de namen des meesters van de radikalen een gehoorzaem instrument te worden, gereed om de gyzelaers dood te schieten eu de paleizen met pelrool af le branden, cn na de paleizen, slechts uit een groolcn zak, niet becstnrbladcn ojige- vuM <le dekking bestond mi witte grove lakens, welke de goede Anna voor de eerste maci uit de kas gehaeld had, waarin zy gesloten waren. Dc kamer was opgevuld met koren, dat gemalen moest wor den. Toen Maliiiidc alleen was, ging zy nauwkeurig na al, wat liaer omringde, en zy zag zich plotseling ovcrgeplaetsl uil het paleis der koningin van Babylon in de nederingc woning van een moleneer. Haer geest werd overstelpt door allerlei gedach ten doch ze verdreef ze alle, om zich uitsluitend aen hel gebed lolde II. Maegd le wyden, van wie een groot beeld aen den nuier hing daerna legde zy zich op hel bed neder, waer zy ecnige uren ver kwikkende rust genoot. Nauwo'yks was de dageraed aen gebroken of Anna en Malhildc bevonden zich reeds aen de poorten der stad Dc iiii uwe boerin droeg op haer hoofd een zwaren Korf met groenten, cn speelde deze rol zoo goed, dat men niet vermoedde, dal zy de beroemde tooneelspcelsler was. den vorige» dag aen den troep van Humph ontvlucht. De gravin lliviére wachtte haer reeds af in hel voorportael van haer huis en had de noodige hevelen gegeven, zoodat men oogenblik kolvk-koii vertrekken. Zy had het noodig geoordeeld meerdere dienstmaegden bv zich te nemen, opdat Malhildc tc midden van deze geniakkelyker aen alle nasporingeii zou ontsnappen. Doch toen de gravin haer zag komen, oordeelde zy hel heler oui zulks niet tc doen cn zelve Malhildc in hare vertrekken le leiden, waer zv haer van gewaed deed verwisselen en haer toesprak op den loon van eene moeder, en inel wacrdigheid eener edele Chrislchke dame; zy moedigde linrr op allerlei wyze aen en gaf haer de verzekering, dal zy op dit kasteel even veilig was als binnen de muren van een fort. Verder zeide de gra vin acn dc jonge dochter, dal zy zich gereed maken morst, em met haer le vertrekken en tc trachten haer al dc gewone diensten le bewyzen, die de plicht eener Limcrjufvrouw medebrengtzy voegde er hy dat zy voorzichtig zyn moest om niet te veel te spre- keh met de dienstmaegden, schoon deze getrouw w;tren zy moest zich er slechts by bepalen haer te zeggen, dat zy van het Eraiische-Comlé kvynm, lieig.-en waer was, en dal zy le Riom gekomen uaf, om daer eeuc betrekking le vinden. By deze liarlelykelael begon hel hart van Malhildc de theaters, en na de theaters de Imize», en na de huizen de hullen. En als dit alles zal volbracht zyn, als het volk wei zeker zal zyn dat er geen God dat er geene ziel bestoet,.maer enkel verlangens om te voldoen en hebzucht om te bevredigen dan zal dt' Internationale Iriomleeren, haren brandfakkel op hel rookend Parys planten cn en de Pruis Franckcl, hel hoofd van dit ge nootschap, zal de koning zyn der wereld. De burgerlyke begrafenis brengt ons daer- heen, als men helkvvaed in den wortel niet afsnydt. Je burgerlyke begrafenis is eene erfenis van de commune. Zv is de noodzake- lyke overgang tusschen Mei J.STl e» den datum nog onbekend, dal de petrool weer zal ontbranden, Ziel wat er te Lyon cmgaet. Ziet de som- here by een komsten van die schurken der roode ving vereentgd rond vier slecht genagelde planken, waerin die patriotten, vrvdenkers van d ry dagen oud gestoken hebben ba - staerds hunner byzitten l Hoort wat daer ge- zegd wordt; hoort wat er gezegd wordt op die maeityden van communards, welke deze leesten der god verloochening opvolgen hoort wat er gezegd wordt als de kiezers van ciloven liane zich bedrinken aen 't kort nat. Ik richt my tot den eerlyken man, den glorieryken soldat, die, dank zy God, nu in zyne vast en zuivere hand, het gezag houdt, fk smeek hem, radicae) le werk te gaen. Dat de kar van den heul naer het kerkhof der geguil- 11uó'i'°LreLi'] -kl<b'nil)at e ge7i(larrfteifliet ver gezellen en het alleen vergezellen.... En het zal gauw gedaen zyn. Maer, zal men zeggen, de vrvheid van ge weten De vryheid van geweten is een woord zonder gezonden zin. De mensch, geschapen naer het beeld Gods, heeft het recht, niet zyncn schepper te loochenen of ten minste onbe- schoit, als een eeretitel, een schandelyke on- geloovigheid ten loon te spreiden. Hy, wie hy ook zyn moge, die liet klucht spel speelt van niet te geloove» in God, is een schurk, die hang is van God. Hy, wie hy ook zyn moge, die eene on- sterfclyke ziel loochent, cn voor zyn eigen en voor de zyuen, enkel de burgerlyke begrafenis reclameert, is een zot of een domkop dat men kieze doch in alle geval is hy minder dan een hond. Ziet gy dien nederige» lykstoet?De doodswageri is van minste klasse, maer de kist is bedekt door het heilig kruis, ledei-een stael stil, en neemt den hoed af.'t Is de majesteit van den dood, die voorby gact Men groet de onsterfelyke ziel, die, ouldaen van het stoffelyk lichaem, naer hoven zweelt, naer God en naer de vergiffenis.... Ziel... ziet nog... Daer gaen half dronken kerels, kerels met bandieiengezichlen, met tc lierleven, cn zy geloofde dat zy don vrede en dc rust weder gevonden bad. Maer de have, die God baer bereidde, was niet die, welke de gravin lliviére lol hare beschikking gesteld had, cn zy was cr dich ter Dy dan zy wel dacht. XL Krysgracd. Wy lalen bet aen den lezer over zich ccn denk beeld te vormen van betgeen cr op lint theater plaets bad de woede en do wanhopige plannen wocraen zich Humph met zyncn troep overgaf zyn oilbcschryflyk. Hel publick zoowel als dc looncclspelcrs rie pen Waer blyft Semiramis (Malbilde Zy was zoo even nog bier zeide een tiit de reien zy bad haren langen mantel om de schouders hangen hoe is het mogelvk, dal zy daermede onge merkt verdwynen kon. En ik was toch op mynen post zeide dc deurwachterik bezweer hel, dal. zy niet hier langs hier gegaen is. Zy moet dus in dc lucht verdwenen zyn want alle deuren zyn stevig mol dt- yzereu sluilboomcn gesloten, voegde een anden er by. En de vensters vroeg een ander. Dvvacs dc vmslers van de beneden-verdieping zyn allen van traliën voorzien en die van de Iwcedo verdieping zyn z.oo hoog, dal een reus by dien sprong den bals zou breken, lael staen eene vi'oiivv. Wal er ook van zy, antwoordde een man dro ernstiger was dan dc overige, zy heeft een heilweg gevonden, vvacrdoorzy ontkomen is er blyft niets over. dan haer le gaen zoeken, cn legen wil cn dank terug tc voeren. Maer waer zal men haer vinden Ilcl zal wel z.yu, zooals. aflyd zy zal gehoor gegeven hebben acn een jongeling, die 'baer ont voert en zeker galoppen zy nu niet vier poslpaerden vooit Men moet den commissaris van politie de zack in handen geven. Wil ik u myn gevoelen eens over dc gehcele zuek zoggen hernam oen. ander, die zich slimmer waeiulc dan al dc overigen zy zal op dc vlucht zyn met dien jongen baron, die hier eiken dag'voor haer raeni heen en wcderliep. (wordt -voortgezet.) A BONN EM ENT-PR YS 6 FRANKS 'S JAERS. De inschryv'ing eindigt met 51 December. ANNONCEN-PRYS UER drukregeli Gewoone Ir. 0-20 Vonnissen a 0-50 Reclamen i-ü(»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1873 | | pagina 1