Q7s,e Jaer.
Zondag, 28 September 1875,
W° 141.2,
DE ROOZEKRANS
YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NA ER
VERTREKUREN l il DE VOLGENDE STATIËN:
vit Genu naer
Hoe 't italiaensch liberalismus de
wet der waerhorgen verslach
ABONNEMENT-PRYS
6 FRANKS 'S JAERS.
De inschryving eindigt
met 51 December.
DE DENDERBODE.
ANNONCEN-PRYS
PER drukregel:
Gewoone Ir. 0-20
Keclumen
Dendermondo. 5-05 7-35 8-48 12 25 3-06 6-22 9.55
Lokeren. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22
Hecheien. 5-05/ 7-35/ 7-09dS-12d Esp. 1' 2® 3* kl. 11-53rf
1-04d Exp. 1' 2° 3" kl. 2-54J 3-06/ 5-52d 6-22/
8-46d 9-06d 9-48d Esp. 1» 2" 3' kl.
Antw. 5-051 7-33/ 7-09d 8-l2d Exp. 2* 3® kl. 1-0-WExp.
1*2* 3* kl. 2-5id 3-06/ 5-52d6-22/8-4üdy-06d
9-48d Esp. 1* 2* 3* kl.
Brussel, langs Dendermondc, 5-< 5 7-55 3-06
Brussel, langs Denderlefuw.fi 22E. 7-097-50 8-12E. 1® 2e 3®
kl. 9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl. 2-54 5-23Esp. 1® 2' 3' kl.
6-24 8-46 9-C6 9-48 Fxp. 1* 2' 3® kl.
Leuven, Tliionen, Luik, Verviers 5-05/7-35/ 6-22d en 8-12d
Exp. I® 2® 3® kl. 7-50d 8-48/ 9-24d (ll-53d loi Leuven)
l-04d Exp. 1® 2® 3® kl. 2-54d 3 «16/ 5-23d Exp. 1® 2® 3® kl.
(1) Not*. De letter bGteekent langs Tennonde en de
6-24d (8-46d tot Thienen)
Gend, (5-00 's vryd.) 7-59EI*2®3®k 8-41 8-59 12-22 12-40
3-26 3-51 en 5-37 E. 1«2« 3® kl. 6-20 6-40 8 29 Esp.
1® 2® 3® kl. 9-36.
Brugge, Oostende. 7-59 Exp. 1® 2® 3® kl. 8-59 12-22
12-40 3 51 en 5-37 El® 2® 3® kl. 6-40
Doornvk, Mouscxon, Kortrvk, Rvsscl (langs Gend8-41
12 22 12-40 3-26 3-51 Exr 0-20 6-40
Doorn. Mouse. Kortrvk, Rvss. (langs Ath) 6-01 7-50 II 53
2-50 5-52
Nmove. Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-01 7-50 11-53
2-54 5-52 9-06
Bergen, Quiévram 6 01 7-50 11-53 2-54 5-52
Enghien Braiiie, Manage,Charleroy, Namen langs Gecruerds-
iergen 6 01 7-50 11-53 2-54 5-52
letter d langs Denderleeuw.
NAER AEI.ST VIT
Ath 6.49 10.30 1.40 4.34 7.58 9.12
Antw. 5.40 9.50 10.50 E. 1' 2® 3® kl. 12-30 3-15 E. 1®2®
3® kl; 3-33 4.45 5.50 6.50 E. 1® 2° 3® kl.
Brussel 7.20 E.l®2« 3®kl. 7.2C 8.44 11.06 II.S3 2.10 3.12
en 4.58 E 1*2° 3® kl.5.09 5.53 7.5» E. 1® 2® 3® kl. 8.20
Dcodcrmonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5 27 8.13 10.34
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.18 5.12 8.33 9.50
Gend 5.49E 6 157.39 E 1® 2® 3® kl. 8.29 10.59 12 31 E
I® 2' 3' kl 1.59 4-51 E 1.2.3. kl. 5.29 8.06 8.11
9.16 Esp. 1® 2" 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 2 00 4.54 8 18 9.32
Lokeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.4»
Ninove 7.55 11.36 2 46 5.40 9 01 10.18
Oostende 4.30E 6.20E. 1 2 3 kl. 0.28 9.03 12.00 3.32E
1® 2" 3® kl. 6.01
Moortzcele. Sottegem, Gecraerdb., Enghien, Braine-le*
Coaile 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.34 6.59
vit geivIiaeudsbergen naer
Marin-Lierde.Sollegem, Moortzcele en Gend, 515 7.24
9 49 11.59 2.59 5.09 5.50E 9.10
vit Denderi.eevw naer
llacltert. Buist. Ilerzele, Sotteg. Audcnaerde, Ansegem,
Kortrvk, 6.20 0.00 9.02 12.55 6.09 7.20
ut Antwerpen naer St. Nikolaes, J.okekkn en Gend
4.40 7.15 8.50 10.50 2.15 3.45 6.50 9 00
uit Gend naer Lokeken, St. Nikoi.aes en Antwerpen
4.25 7.00 9.25 U>.40 2.45 5.30 6.40 8.45
drukpers openbaer gemaekt, en indien die
katliecliismus geen verdichtsel is, zal men
moeten bekennen dat nog nooit 'zulke monster
achtigheden en akelige gruwelyklieden uit een
mensclienbrein zyn gevloeid.
\Vy zullen eenigeartikelen uitdien katecliis-
mus onze geëerde lezeren mededeelen opdat
zy er zelvcn zouden kunnen over oordeelen
1° Een revolulionnair mag geen persoonlyk
belang, geene liefde, geene genegenheid ken
nen hy mag gecnen eigendom, zelfs geenen
noem hebben. Hy moet ganscli voortgaen in
't eenige gedacht, in den eenigen hartstocht,
de revolutie.
2° Hy moet niet alleen in woorden, maer
met ter daed met geheel de samenleving, met
de wetten, met de zedelykheid en met al de
aengenomen vormen afbreken. Hy moet door
drongen zyn van de overtuiging dat hy in de
liedendaegsche samenleving alleen leeft, om
ze zoo dapper mogelyk te vernietigen.
5° Een revolulionnair veracht alle weten
schap en laet bare beoefening over aen de
volgende geslachten. Hy moet slechts eene
wetenschap bezitten, namelyk de vernieling.
Om bet in die kunst ver te brengen, moet hy
de natuei kunde en de geneeskunde beoefenen.
4° De zedeleer moet by verachten. Voor
hem is alles zedelyk, van den oogenblik dat
het den triomf der revolutionnaire priucipen
bevordert, en onzedelyk als het dien triomf
wederhoudt.
Hy moet alt.yd op leven of dood, openlyk
of in 't geheim, stryden tegen den Staet en
zyne medeburgers.
G° Hy moet even onverbiddelyk zyn tegen
over anderen als tegenover zich zeiven. Ban
den van bloedverwantschap, vriendschap,
liefde bestaen voor hem niet. Zyn eenig genot
moet het welgelukken der revolutie zyn. Dit
doel najagende moet hy altyd bereid zyn te
sneuvelen en anderen, die hem hinderen, te
vermoorden.
7. Gevoel mag liy niet hebben alles moet
koude berekening zyn.
8° Met geen ander dan met een geloofsge
noot mag de revolutionair in vriendscliappe-
lyke betrekkingen staen. Hy moet eenieder
naer de diensten schatten die liy aen de revo
lutie kan bewyzen.
9" Ieder opperhoofd van den revolutionairen
bond moet over eenige onderlioorigen beschik
ken als over eenen eigendom, die aen de
revolutie behoort.
10° Als een makker in gevaer is dan moet
by de vraeg ol by hem kan redden, slechts de
vraegwat is "t belang der revolutie den
dooi slag geven.
11° Een revolutionair leeft in de maet-
schappy en te midden der zoogezegde be-
scliaelde wereld, in 't vooruitzicht dat zy
scbielyk zal vernietigd worden. Hy moet iiim
mer aerzelen om in belang der revolutie eenen
menscli aen kant te brengen of eene stad te
vernielen. Hy moet allen gelykelyk balen. En
indien by zich door den band van bloedver
wantschap of liefde laet wederliouden om den
eersten den besten die hem tegenwerkt eenen
voet korter te maken dan is hy geen echte revo
lutionair!
Zieldaer, geëerde lezeren, een uiltreksel
uit den geheimen revolutionairen katecliismus
van Bakunine, een der aenvoerders van de
Internationale. Wy zullen in geene verdere
uitlegging treden; het lezen dezer 10 artikelen
is meer dan voldoende om den versteendsien
en hardnekkigste!) liberliater te doen uitroe
pen Hoe is 't mogelyk dat zoovele harbaersch-
lieid, zooveel haet door 'l liberalismusde oor
sprong van alle kwalen, rampen en ongelukken
in de herten van sommige lieden is ontstaen
De IV/fwirfsknoeijer bad sedert eenigen
tyd den vuilen en walgelyken stiel van issclier
aen den liberalen modderpoel laten varen en
zich met andere zaken bezig gehouden, doch
die kerel kan zich daer niet aen gewennen en
heeft wéér den grooteu modderlepel opgeval
om in den stinkenden liberalen modderpoel te
gaen scheppen. Naer liet schynt is de vangst
allervoordeeligst voor zyne party geweest,
want de vuilbaerd heelt twee fransclie libe
rale liefhebbers der onalhankeljke zedeleer
opgeschept die naer de liberale principen ge
luisterd en hun priesterkleed besmeurd had
den. Wy wcnschen den F«'ft0»tósknoeijer pro
ficiat met zyne vangsthy kan ze by de andere
liberale vuilbaerden zetten die overal de groot
ste macht der liberale party uitmaken...
Salut, knoeijer!
Y Deze week heeft 't liberael Verbond onzer
stad aen zyne aenliaugers een boekwerkje
toegestuerd, getiteld De klerikale parly in
Uelgie, door Emiel De Laveleye, professor der
Staetsuniversiteit van Luik. De tyd heelt ons
ontbroken dit schrift te lezen nauwelyks
hebben wy liet kunnen doorbladeren en wy
hebben bemerkt dat liet slechts de herhaling
is van eenige artikelen die weinige weken
geleden er door de Verbondsknoeï}evs uit ge
kopieerd zyn geweest.
Wy zullen dus dit liberael boekwerkje, dat
tegen de kloosters is gerucht en ons de maet
geeft van den haet dien de liberliaters tegen
liet priester- en kloosterkleed hebben opgevat
eens met aeudaclit lezen en er desnoods het
liatelyke en 'tgoddelooze van doen uitschynen.
Eene openlierlige beh<lcnl§.
liet Verbond verklaerl ronduit dat het waer-
lyk een Geuzenblad is. 't is liever Geus, zegt
het dan katholyk, omdat het licht van de
Geuzen komt, en de donkere metten van de
sakristy. Is dat niet ijosnoi|Is dat niet
«!1S0o3, niet jpüapuu En weet gy, geachte
lezers, waerom 't Verbonden deszells aenliau
gers liever Geus dan Katholyk zyn Omdat de
katliolyke Gemeenteraden van Dendermonde,
Niiioveen Ronsse klaer gezien hebben omdat
deze Besturen den wyzen maelregel genomen
hebben van aen de geldverkwistingen een
einde te stellen welke de liberhalerscliolen ver
oorzaken en die penningen eene betere bestem
ming te geven omdat zy de ware belangen
hunner lastgevers niet uit liet oog verliezen,
maer dezelve getrouwelyk nakomen, cn omdat
de Geuzen te Antwerpen nieuwe liberhater-
scliolen, ten koste van de Stadskas inrichten,
waer de geest der jongheid in vrydenkeiide
gedachten kunnen gevormd worden, ten einde
deze van alle Godsdienstige gevoelens af te
trekken, en naer den geuzensmaek op te kwee-
ken. Zyn zulke gedroclitelyke bekentenissen
niet een oprecht bewys van den geest die onze
liberliaters en derzelver parkemenlen sclnyve-
laers kenschetsen
DE BEBEVAERTEN.
In al de deelen van de wereld, worden er
liedendaegs laljke bedevaerten gedacn, om,
door de krachtige bemiddeling der Allerhei
ligste Maegd en godzalige dienaers des Heeren,
van den Allerhoogste, de verlossing onzes
Heiligen Vaders, den Paus, Pius IX, van God
te bekomen de prolesiantstlie Landen, zoo
wel als die welke uitsluitelyk bet ware geloof
belyden, brengen bet hunne by, opdat God
een einde zou gelieven te stellen aen de ver
volgingen, welke zyne Heilige Kerk lydt
omdat bel eindigen dier vervolgingen den
waren vrede onder de volkeren moet bren
gen omdat daerdoor een einde moet komen
aen de lalryke wanorders welke maer al te
lang bet meiisebdom verdrukken omdat de
vrymaking der Heilige Kerk het herleven der
grondbeginselen van orde en ware welvaert
voor gevolg moet hebben, en alzoo den mensch
van den verdierlyken staet bevryden, vvaertoe
bet logiestelsel hem wil brengen, om hem
aldus van zyne ware bestemming af te trekken.
Die vurige gebeden van heel de kristelyke
wereld ontsteken de gal van 't liberalismus,
dat wil zeggen, van de moortelbazen. Raedt
eens, geachte lezers, welke aenmerkingen ons
GeuskensVerbond over de bedevaerten maekt
Geene gegronde redenen kunnende bybrengen
om ze te beknibbelen, komt het goddeloos
blad, in zyn Nummer van zondag lest, ten dien
opzichte, met eenen rimram voor den dag,
dien de ware liberalen zelve zonder schok
schouderende verontvvaerdiging niet kunnen
lezen, nocli hooren lezen omdat zulk gezee-
ver niet geschikt is voor een gezond brein
omdat zulk gescliryvel slechts de aeudaclit
kan opwekken van die welke alle goed oordeel
verloren hebben, en van 't getal zyn dergenen
vvaervan de Zaligmaker zegtVader, vergeef
hel hun want zy weten niet wat zy zeggen.
Wilt gy u van dc waerheid onzer opmerkin
gen overtuigen, neem dan liet opgenoemde
Nummer in de band en zie wat bet geuzenblad
in een artikelke van zes regelen daervan zegt,
het schryft letterlyk dat de bedevaerten
niet gedaen worden, om door lezen iels te
bekomenmaer om onrechtstreekscli e»
zonder gebaer den te kort te vergoeden dien
de tarief Wasseige in de Staetskas te wege
brengt. Stonden zulke beestiglieden niet,
in volle letters, in bovengemeld blad uitgedrukt,
zou men kunnen gelooven dat zy in onze ver
lichte negentiende eeuw den dag gezien heb
ben? Moet men niet vvaerlyk een parkementen-
scbryvelaer zyn om zulken praet de drukpers
toe te vertrouwen? lleeft de S" Martens ridder
zyne woorden overwogen die hy daer neér-
scliryft wy denken het niet, want anders zou
by zich zoo belachelyk niet gemaekt hebben
van met zulken zeever de zeer dungezaeide
lezers \an 'i Verbond ie vergasten.
Naer wy vernemen heeft ons kollegie van
Burgemeester en Schepenen maetregelen ge
nomen nopens het schyf der busschutlers-
maetschappy van Sl Antonius, op den anjuin-
kauter, alhier. De aengelanden en de wande-
laers zullen er het stedelyk bestuer dankbaer
over wezen, de openbare veiligheid vereischte
dat er sedert lang aen dit schyf veranderingen
toegebracht werden ten einde groote ongeluk
ken te vermyden. Wy roepen insgelyks de aen-
daclit in van wien 'l behoort op 't schyf in den
AELST, 27 SEPTEMBER 1873.
De tolken van 'I belgiscli liberalismus roepen
ons op alle toonen toe dat wy scbandelyk
liegen toen wy de snoode en haelvolle liandel-
wys der italiaensche liberalen jegens de Kerk
en Z. H. den Paus uitleggen. De wet der waer
horgen, zeggen zy, verzekert de vrylieid des
Pauzes en den eerbied voor zyuen persoon
ook de Kerk geniet te Rome al de vryheden
welke haer in eenen vryen Staet worden
erkend, enz., enz. Zulks is de antwoord achter
de welke onze liberhaterstolken de liatelyk-
heden en willekeurigheden trachten te ver
duiken, waermeé 't italiaensch goevernement
de Kerk en Z. H. den Paus bejegent. Doch
indien men zich wil een gedacht vormen hoe
die zoogezegde wet der waerborgen uitgevoerd
wordt, hoe men de vrylieid en den eerbied
voor den persoon vail Pius IX verstaet, wat
men door de vryheden wil zeggen die aen de
Kerk in dien vryen staet toegekend worden,
hoe men er, integendeel, de Kerk eu Z. H. den
Paus met boon en laster overlaedt en tegen
hen de woede der revolutionnaire roode kliek-
mannen verwekt, dan hoeft men slechts bet
italiaensch liberael blad la Capitale onder
zoovele anderen te lezen, en men zal weldra
de overtuig bekomen dat die wet van zooge
zegde waei borgen eene eerloosheid en walge-
lyke foppery is waermeé men de europesclie
Staten heeft om den tuin geleid.
Nemen wy J.a Capitale en zien wy welke
snoodheden en lasteringen dit orgaen der
revolutie, zich niet scliaemt te verspreiden
Op 17 Augustus 11. schreef La Capitale
Gisteren had er in 't Valikaen een groot
gastmac! plaets. Er werd een heildronk aen
Hendrik V, de grael van Chambord, voorge-
steld. De feestdag van O. L. Hemelvaert was
de opgegevene reden dezer slempparly.
Op 18 Augustus schrecl 'l zelfde blad
Het land moet ir. beweging komen en die
eerlooze secle van zynen hals schudden, die
in 't Valikaen geld en wapens bezit.
Op 19 der zelfde maend zegde La Capitale:
Wy, voor ons, wy hebben noch geld noeli
wapens. In't Valikaen, integendeel, koopt
i men wapens aen. Men moet de klerikalen
in de oiimogelykheid stellen van ons te
4 hinderen.
Op 20 Augustus lest las men in dit orgaen
der revolutie
Den 13 dezer heeft de Paus verscheidene
4 milliocnen uit Fraukryk ontvangen. Wat
4 doet hy met dit geld? Hy gebruikt het om
4 de vrylieid van Italië te moorden
Op 21 der zelfde maend spuwde La Capi
tale het volgende uit
De Paus heeft 2 1/2 milliocnen goud uit
4 Fraukryk ontvangen dal zyn geen adressen,
4 maer wel geldmiddels die tegen Italië ge-
bruikt worden.
Op 22 Augustus kondigde 't zelfde laster-
blad af
De Paus spant met de katliolyke genoot-
4 schappen samen en werkt met ben legen de
4 zekerheid van den Staet. Die renegaten ver-
4 dienen al te samen als vadermoorders omge-
4 bracht te ivorden.
DER
KA RUI ELITES,
Een' geschiedenis uit den tyd van Robespierre.
Wie onzer lezers keul Robespierre niet Robes
pierre, de beid van liet schrikbewind dien dc
pluimslrykcr Barrère den Deus der omwenteling noem
de, doch die dacdwcrkelyk den nacm van bloedhond
verdiende
Eenieder kent hem en spreokt zynen nacm met
afgryzen uit. ledereen althans ieder weldenkond
mensch yst hy de gedachte aen eenen onverhoop-
len maer hclaes niet onmogelyken terugkeer tot die
dagen van moord en verwoesting, die mot bloedige
letters in de geschiedenis gehoekt stacn lol eene
altoosdurende waerschuwing tegen de teugelloos
heid der menschelyke hartstochten. En men denke
met dat die schrikkelvke zedeverbastering zoo maer
eensklaps ontstaen is Verre van daer! Slechts traps-
gewyze is Satan er in gelukt dit ryk van wanorde
cn verwoesting te stichten, dat toegejuicht is gewor
den door de hel en hare trawanten in menschcnge-
daente, aen wier hoofd Maximihaen Robespierre
stond, die, met den duivel in het hart, in die dagen
van diepe ellende, eeno strenge zedelykheid veinsde
om zich den nacm van deugdzame, onomkoopbare te
verwerven, eenen nacm dien by noodig had, 0111 met
des te beleren uilslag. nu cn dan, de rol te spelen
van de uolf in eenschapenvacht.
Op 23 Augustus braekte dit helscli blad uit
In liet Valikaen brandt men van verlangen
naer den oogenblik op den welken de moor-
dery in de straten der stad zal aenvaiigen.
E11 wat doet onze regering, alhoewel zy
weet dat er in 't Valikaen kanonnen, wapens
en geld zyn Niets! Het pauzelyk hof beeft
besloten, onwederroepelyk besloten, de re-
4 volutie te verwekken
Op 24 der zelfde maend brulde La Capitalj:
Men vraegt waerom Roonien nog geene
hooldslad is geworden gelyk eene hoofdstad
van Italië dient te zyn En men antwoordt
omdat Roonien de hoofdstad van Italië niet
zal blyven. Wie is daer de schuld van Het
Valikaen.Maer liet volk zal zich oprechten,
cn de oorzaek weten, weg te nemen die hem
met vernedering en slaefsclilieid bedreigt
Zietliier landgenoten, hoe liet italiaensch
revolutionnaire goevernement de wet der zoo
gezegde waerborgen begnpt, hoe liet O. II.
Vader, Pius IX beschermt, boe liet zyne vry
lieid en zynen persoon eerbiedigtE11 1111,
kan'men yzingwekkender gruwelyklieden neér-
schryven Kan men rechtstreekscher lot
den moord, de brandstichting en plundering
opwekken, in een woord, kan men den geest
des Kwaeds, de lielsclie boosheid, de godde
loosheid verder dry ven? En zeggen, dat 't goe
vernement van den overweldiger, dit alles
laet begacn en er zich in schyn niet meé be
kreunt, maer integendeel, dal het de tolken
der liberale roode kliek in bunnen oorlog tegen
O. H. Vader ondersteunt en aenmoedigt in
plaets van ben tot den eerbied van 's lands
xvetten te roepen. Doch wat is 't, de overwel
diger, Victor-Emmanuel, is machteloos, want
het is hy niet die regeert't is de revolution
naire kliek die aen alles gebiedt en voor de
welke alles 't hoofd buigt
E11 nu, ten slotte, landgenoten, wy hebben
hier slechts aengehacld 't gene in eene enkele
week door La Cupitale tegen O. II. Vader
is afgekondigd, en denkt niet dat liet tegen
liet doorluchtig Opperhoofd dei II. Kerk alleen
is dat al die eerloosheden worden neergeschre
ven. Neenalles wat van verre of van naby
den Kalbolyken Godsdienst, de priesters en
kloosterlingen raekt ondèrgael 't zelfde lot.
Ook is bet La Capitale alleen niet die zulke
walgelyklieden zyne lezeren opdisclitbyna
al de nieuwsbladeren die sedert den lieiiig-
schendenden en overweldigenden aenslag van
Victor-Emmanuel op de hooldslad des krislen-
doms aldaer zyn verschenen, voeren dezelfde
tael en verspreiden dagelyks dezelfde las
teringen en versmadingen om 't volk tot
den moord, de brandstichting en plundering
op te wekken. Doch al die dagbladen zyn de
tolken der zegevierende revolutie die slechts
den gepasten oogenblik afwacht om zyne \er-
nielende en verslindende werktuigen los te
laten en zoo de voorzegging van Victor-Emma
nuel zelf toen hy, in eenen oogenblik van ver
lichting, uil riep Andremo al fundoWy gaen
naer den afgrond te bewaerheden......
BE INTERNATIONALE.
Het kongres der Internationale dat dezer
laetste dagen te Geneve gehouden werd, heell
weinig ruohtbaerheid gehad. Heden wordt
de geheime revolutionnaire kntecliismus van
Bakunine, in dit kongres voorgelezen, door de
Niet ten onrechte is men, traclilig jaren na den
tyd wacrin dc duivel, als verpersoonhkt in het
schrikbewind, openlyk den oorlog verklaerdo acn
God en zyne Kerk, aen de orde en dc goede zeden,
niet len onrechte is men, thans nog, ja, meer dan
ooit, bekommerd voor den terugkeer van een dergc-
lyk tydperk van zcdelykc ellende met zonder grond
doel dc katliolyke pers, doet ieder weldenkend bur
ger van den Staet, gedurig ccne waerscbuvvende
slem hooren aen dc milice de t'arenir. aen de geestige
Belgische jeugd, en aen liet Belgische volk, dal door
de gansclie wereld geëerd, maer. jammer genoeg,
door de boozen het meest bewonderd wordtE11 wat
zegt die slem welke zoo luide spreekt, zoowel van
den leerstoel in de Kerk als in de duizenden en dui
zenden voortbrengsels van de goede drukpers Zy
roept ons waerschuwend toe
o Bast op! Wecst voorzichtig!Onder voor
wendsel van uwe grondbeginselen van vrvbcid te
ontwikkelen, kweekt gy bandeloosheid Vrijheid!
0, dal is voorzeker een schoon woord, en de zaek
die dat woord verbeeldt, is onbetwislbacr een der
dierbaersle panden van het Belgische volk wel-
aen wy gunnen u de vrylieid voor het goede. Maer
maekt, wy smeoken 'l u voor het behoud van
liet dierbaersle uwer belangen, maekt toch onder
scheid tussehen vryhoid en bandeloosheid, die hare
bastaerddocliter is. Blyft toch immer en bovenal ge
hecht aen liet voorouderlyk Geloof, sta niets af van
datgene wat u geleerd wordt voor liet behoud en den
bloei van uwen godsdienst nuttig te zyn verwerpt
nooit het goede om hol twyfelaehtig betere ie beko
men en zoekt slechts de ware vrylieid in eene slipte
volbrenging uwer clirislclyke cn maetschappclvkc
plichten.
Maekt onderscheid tussehen de vrylieid, die
eene deugd is welke beslacl in liet recht lot uitoefe
ning van hel goede, - en de losbandigheid, waerin
de vryheid ontaerdt wanneer zy recht geeft tot de
uitoefening van liet kwned.
Past opWecst voorzichtigOnder voor
wendsel van dc beschaving te bevorderen, prent men
u begrippen vau moderne wysheid in, welke u zullen
brengen tot de zoude die zich mag beroemen de
stichteres der hel te zyn, lot de verbanning van alle
ooimoedigheid uit uwe harten lol den hoogmoed,
die eene der hoofdoorzaken is van talloos kwaed.
lichter eerbied voor en hecht u aen uwen vlacmschcn,
deugdzamen volksaerd huivert by de gedachte aen
elke verbastering Houdt vast acn de oude vlacmsehe
zeden, zy zyn dc bakermat van de deugden uwer
voorouderscu waren die minder beschacfd dan
hunne naburen Zegt ja zoo gy w ilt, maer voegt
er by zy waren voorzeker niet minder deugdzaem!»
Wecst lier op uwen volksaerd cn mitsdien op de lael
die cr 't kenmerk van is. Dweept cr veeleer meê dan
dat gy ze zoudt durven minachten en vergeet nooit
dal tael en zeden naeste verwanten zyn Leert de
lael vau vreemden wyl die tael u noouzakclyk is
sprak over een paer jaren een groot vlaemsch letter
kundige maer verwaerloosl nooit uwe moedortael,
hel heilig pand dat uwe vaderen u hebben nagela
ten Werkt voorzeker mede aen den vooruitgang
maer hoedt u voor dc beginselen der moderne wys
heid, zy zyn niel gegrond op liet Christendom cn der
zelver toepassing leidt bare aenliaugers tol hel ver
derf. Laet u niet verfransclien
Zoo spreekt de kalholykc, dc goede drukpers, zoo
en nog krachtdadiger roept de H. Kerk door den
mond barer leeraers u loc Wcesl behoedzaem, ver-
afschuwl alles wat ons een nieuw jacr '89 zou kun
nen aenbrengen, en weel wel dal, even als thans,
ook voor 1789 de gemoederen door de slechte druk
pers, door dc leer des zedebedcrl's werden voorbe
reid lol die droevige, Koning- en prieslcrmoordende
revolutie, welke, ook in ons Vaderland, de treu
rigste sporen heeft achtergelaten.
Ily, die de toekomst kennen wil, hoeft slecht de
geschiedenis open te slaeu, hy zal bevinden dat de
zelfde oorzaken immer dezelfde gevolgen hebben
gehad, zoo liet uitwerksel niet, blykhaer door de
schikkingen der Voorzeinigheid, verydeld werd.
Niel plotseling, maer trapsgewyze stichtte Satan
het ryk van verwoesting, lie ryk van allaerverbi yzo-
lingen zedehederf, liet ryk van Koning- en priester-
moord den oorlog legen God, door zyne mcestgo-
licfde schepselen.
Mochten de volgende episoden uil den drocvigen
tyd der Fransche omwenteling iets bydrageu om onze
lichtzinnige landgenoolcn lol ernstige overweging
te brengen en de nadenkenden in hunne goede ge
voelens, in hunnen afkeer van elk verzet tegen de
godsdienstige grondbeginselen ic versterken, zou
schryver van dit Mengei.werk zich ruimschoots be
loond achten
In de strnél Tournon le Parys woonde een braef
burger-gezin bestaenóc uit vader, moeder, twee
zoons en eene dochter benevens eene oude tante
De vader was byna den ganschen dag afwezig voor
zyne zaken ofschoon er in dien ongelukkigeu tyd
schier geen' zaken tc doen waren zyn schrynwer-
kerswinkel was zor.dcr werkgezellen even als die
van zj non schoonbroeder Dupleix die 111 de slrael
St. Ilonori! woonde. Hel was een tyd van stilstand
voor alles wal zaken cn kost winning, een tyd van
woelenden vooruitgang voor wat nieuwe Staetsin-
riclilingeu betrof. I)e twee zonen dienden in 't leger
en zoo waren madamo Cbarncux en haro dochter
Anna byna den ganschen dag met de oude tante in
liet huis der slract louinon alleen.
Anna was een lief, zaehlaerdig en oprecht gods
dienstig meisje, die behagen vond iu dat stil, ccn-
toonig leven, zonder ander gezelschap dan dal van
hare moeder en dc oude, met recht geërde tante van
haren vader, eene voormalige karmeliles, welke,
door de zoogenaamde vryheid van dien tyd uil haer
klooster gejaegd was, en, geene andere toevlucht
meer hebbende, de gastvryheid was komen vragen
aen hare bloedverwanten Voor die heilige nou had
men van een afgelegen zoldcrkamerke een' soort van
cel gemaekt, cn daer, afgezonderd van de wereld en
van de woelingen der omwenteling, had die vrome
ziel het middel gevonden lot hel genieten eencr
kalmte, die ecnigszins geleek op den hcmelsehen
vrede dien zy in haer klooster had gesmackt. Ja,
geëerd door mynheer cn madaino Charneuxbemind
en geliefkoosd door Anna, aclitc die hoogbejaerde
kloosterlinge zich betrekkelyk zecrgelukkig. Immers,
nu kon zy door een onverwacht toeval, dat ofschoon
het aen de omwenteling en hel zedehederf des lyds
te wyten w as, door dc Voorzienigheid was toegelaten
ter beproeving der getrouwe zielen, nu kon zy hare,
door ondervinding en overweging gerypte ervaring
nog aen wenden ter vorming van het barl tener
maegd, die onder verseheidcno opzichten bare
hoogste belangstelling wacrdig was.
(WORDT VOORTGim.)