27s,e Jaer.
Ï417.
H ii i
DE ROOZEKRANS
f
YZEUEN WEG.— VERTREKUREN UIT VEEST NA ER
VERTREKUREN U3T RE VOLGENDE STATIËN
Versedelgking der werkende
volksklas.
Be zaek «Ier twee spiegels.
AB0NNES115NT-PRYS
C FRANKS'S JAERS.
De inschryvirig eindigt
met 31 December.
ANNOX'CEN-PRYS
PER DRUKREGEL
Gewoone Ir. 0-20
Vonnissen 0-50
Reclaiuen 1-00
Dendermonde. 5-05 7-3"» 8-48 12 25 3-CG G-22 9.55
Lokeren 7"35 8"48 IMS 3"ü6 61?
Mechelen. 5-05/ 7-35/ 7-09</8-12d Exp. 1®2*3®kl. H-53d
WCC C 4-04d Exp. 2® 3' kl. 2-54<i 3-06/ 5-52d 0-22/
8-4GJ 9-OGd 9-48d Exp. le 2e 3' kl.
Antw 5-051 7-35/ 7-09d 8-1 *1 Exp. 1® 2® 3' kl. 1-04dExr
1® 2® 3e kl. 2-54d 3-06/ 5-52<i6-22/ 8-ibt/ y-0Gt/
9-48d Exp. 1® 2° 3® kl.
Brussel, lungs Dendermonde, 5-/5 7-35 3-06
Brussel, lungs Dendcrieruw6 22E. 7-097-50 8-I2E. 1'
M. 9-*24 11-53 1-04 E. 1® 2" 3® kl. 2-54 3-23Exp. 1®
0-24 8-46 9-16 9-46 Exp. 1' 3°kl.
Leuven. Tluenen, Luik. Vervier» 5-05/7-35/ 6-22d en 8-12d
Exp 1® 2® 3® kl 7-50d8-48/ 9-2-W (11-53d lo! Leuven)
4-04(1 Exp. 1® 2" 3' kl. 2-54d 3-06/ 5-23ii Exp. 1e 2' 3® kl.
(4) Nota. De letter I beleekral langs Termonde en de letter d langs Denderleeuw.
6-24d (8-46il tot Tbienen)
Gend. (5-00 vrvtl.) 7-59Et®2«3®k 8-41 8-59 12 22 12-40
3-26 3-51 en 5-37 E. 1*2® 3e kl. 6-.20 6-40 8 39 Exp.
1® 2® 3® kl. 9-36.
Brugge, Oostende. 7-59 Exr.l®2*3' kl.8-11 8-59 12-22
12-40 3 51 en 5-37 E 1® 2® 3® kl. 6-40
Doornvk, Mouscron, Korlrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41
12 22 12-40 3-26 3-51 F.xp 6-20 6-40
Doorn. Mouse. Korlryk, Rvss. (langs Allt) 6-01 7-50 11 53
2-50 5-52
Ninove. Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 8-12 7 50
1 1-53 2-54 5-52 9-06
Bergen, Quiévrain 6-01 7-50 11-53 2-54 5-52
Enghien Braiuo, Manage, Charleroy, Namen langs Geeraerds
bergen 6 01 7-50 11-53 2-54 5-52
J»
NAER AEI.ST t'lT
Ath 6.49 10 30 4.40 4 34 7 58 9.12
Antw. 5.40 9.5"» 10.50 E. 1' 2" 3® kl. 12-30 3-15 E. 1°2°
3® kl. 3-33 4.15 5.50 6.50 E. 1® 2" 3® kl.
Brussel
en
Culcgiie Sikh».
i-jj 4.o.i>» o.OU r.. ir -i" o ui.
iel 7.20 E. 1®2° 3®kl. 7.2G 8.14 11.06 11.53 2.10 3.12
4.58 E 1® 2U 3® kl.5.09 5.53 K.ÖU E. I® 2® 3® kl. 8.20
Dendermonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5 27 8 13 10.34
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.18 5.12 8.33 4.50
Gend S.49E 6 137.39 E 1® 2® 3® kl. 8.29 10.59 12.31 E
I® 2' 3® kl 1.59 4-51 E 1.2.3. kl. 5.29 8.06 8.11
9.16 Exp. I® 2° 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 2 00 4.54 8 18 9 32
Lok eren 6.50 9.09 K'.57 1.49 4 50 7. in
Ninove 7.55 11.36 2 46 5.40 9.01 10.18
Oostende 4 30E 6.20E 12 3 kl. 6.28 9.03 12.00 3.32E
4' 2® 3® kl. 6.01
uit Gend naer
.Moortzeele. Sotlegem, Gecraerdb., Enghien, Brainc-le-
Conile 5.62 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.34 6.59
UIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde.Sotlegem, Moortzeele en Gend, 5 15 7.24
9 49 11.59 2.59 5.09 5.50E 9.10
uit Denderleeuw naer
Haelterl, Burst, llcrzele, Solteg. Audcnaorde, Ansegem,
Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20
uit Antwerpen naer St. Nikoi.aes, Lokeren en Gend
4 40 7.15 8.50 10 50 2 15 3.45 6.50 9 00
uit Gend naur Lokeren, St. Nikoi.aes en Antwerpen
4 25 7 00 9.25 4O.40 2 45 5.30 6.40 8.45
AELST, 31 OCTORER 1875.
Sedert verscheidene jaren staen de zoo
lioogst belangryke kwestie der verzedely king
van de massa's en de maetregelen die zouden
dienen genomen te worden om het overmatige
gebruik der sterke dranken te bevechten, byna
overal aen T dagorde en dit zoo zwaerwic-htig
vraegstuk, waer 't geluk en '1 behoud der
huidige samenleving van afhangen, wordt
byna door allen uit T oog verloren. En noch-
thaus is er niets dat van eene dringender
noodzakelvkheid is dan wel de lagere volks
klassen, liet werkvolk, lot de kennis cn de
naleving barer plichten terug te roepen. De
oproer, de schaudige wanorders, de gevvel-
denaryen, de bloedsloriingeu, de verwondin
gen, liet gevang en de dood zelve die de nood
lottige gevolgen der werkstakingen zyn, hebben
geene andere oorzaek dan dien rampzaligen
geest van godverlooehening, goddeloosheid,
plichtverzuim en verachting der katholyke
zedeleer welke men aen de werkende volks
klas, door woorden en werken, door verdetT-
lyke leeringen, door slechte voorbeelden,enz.,
tnz., inboezemt. Indien men den ingeslagen
weg blyft volgen, indien men het godsdienstig
gevoel, de leering der Katholyke Kerk blyll
onderdrukken en uilroeijen, en daerby nog,
worden de sleelite begeerten, de driften door
liet misbruik der sterke dranken aenhoudend
aeugeprikkeld, moet men er niet aen twyfelen
of well i a est zal men de werkende volksklas
niet meer kunnen vvederliouden en geene
we re ld sc he machten zullen nog in slaet wezen
om dien rampspoedigen geest van opstand te
dempen die haer reeds zoo grootelyks bezielt.
JA,
Men onthoude het wel. Geene wereldsche
machten, zeggen wv, zullen dien opstands
geest hy de werkende volksklas kunnen beteu
gelen. Noch tribunalen, noch. gendarmen,
noch gevangenissen, noch zelfs talryke le
gers zullen by machte zyn de verdwaelde
volksmenigte tot de beoefening barer maet-
schappelyke- en burgerplichten terug te bren
gen, eens dat deze aen den vergiftigenden
'beker des volksv erderfs met volle teugen ge
dronken en hierdoor hunne kristelyke plich
ten vergeten of dezelve in afkeer genomen
hebben. Door't geweld, dempt men wel voor
een oogeublik den opslaudsgeestdoor 't ge
weld, beteugelt men wel voor een oogenblik
de uitbersling der teugelooze diiften, maer
onmogelyk is bet dien kanker die de. samen
leving ondermynt en onvermydelyk moet doen
instorten, door 't geweld, te genezen. De
eenige en onfeilbare remedie is den eerbied
der kristelyke leering, in de tien Geboden
Gods verval, en bare onderhouding in de her
ten der massa's le planten.
"WANT,
in stede van aen de werkende volksklas vuile
liedekens, zedelooze printen en karikaturen,
zedevernielende boeken en tydscbrifien voor
oogen te leggen en in banden te stellen, geef
DER
K ARM ELITES,
ze goede en zedelvke boeken waerin zy hare
plichten jegens God, jegens haer zelve, jegens
de meesiers en jegens de maetschappy leere
kennen en oefenen.
In slede van de werkende volksklas den
veidevllyken weg naei de kroegen, danszalen
en ontuchtige huizen aen te wyzen, waer zy
met hare eer en ziel haer tydehk en eeuwig
welzyn verzuipt, verbrast eu verliest, toont
haer den weg naer de plaetsen waer men haer
de kristelyke leering voorhoudt, waer men
haer de tien Geboden Gods uitlegt en haer
leert hoe zy hare maetschappelyke plichten
moetkwyten en zich in armoede ol weelde
moet gedragen.
In slede van de werkende volksklas met
eene buitensporige strengheid te behandelen,
en er, by 't minste misdryf, op te vloeken,
tezweeren, te tieren en ze, door die slechte
voorbeelden en wraekroepende ergernissen,
te bederven en te verbeesten, wees er zacht
moedig, vriendelyk en medeljdend mcê, ga
haer voorbeelden van zedelyklieid en gods
dienstigheid voor, en vooral let wel op dat gy
jegens haer niet de gestrengste rechtveerdig-
heid handelt. Gy, meesters, oefent en vol
brengt stiptelyk de lien Geboden Gods ten
opzichte Aan de werkende volksklas en weest
er verzekerd van, zy zal ze ten uwen opzichte
nog stiptelyker volbrengen en beoelenen. En
dan zult gy niet alleen het zoet genoegen
smaken van uwe plicht volbracht te hebben
maer in rust, veiligheid en vrede de wellusten
der fortuin genieten aen welkers hoofd zy u,
door haer zwoegen en arbeiden, heelt ge-
plaetst.
BOCK.
\Vat ziet men Ongelukkiglyk gansch 't tegen-
slrydige geschiedtZekere aen de logiön
verslaefde meesters leggen alles in 't werk
om de heilzame leering der Katholyke Kerk
te bevechten en te versmachten, om den in
vloed des priesters op 'l geweien der wer
kende volksklas te verydelen en te vernie
tigen
Lage en verachtelyke penneschurken wor
den door zekere meesters bctaeld om de
hoogst heilzame werkingen der genootschap
pen van de HU. Franciscus-Xa\erius en de
Sales, der Congregatiën en geestelyhe broeder
schappen, by haer verachtelyk te maken en
te doen vluchten, en lukt dit middel niet, dan
wordt zy gepraemddie genootschappen,
congregaiien en geestelyke broederschappen
te verlaten!
Daer en daer alleen is het nochthaus dal
men, door de uitlegging der lien Geboden,
door'taenleeren der plichten van dm mensch,
door de opwekking lol de deugd, de werkende
volksklas kail ouderdauig, gehoor/aem. eerlyk,
rechtveerdig eu neerstig maken eu zich aen
haer lol leuren onderwerpen.
En dan, als die verachtelyke bciaelde penne
schurken dit alles met hun brandend, walgelyk
eu eerloos schuim bezoedeld hebben, als zy
dit alles verguisd, beschimpt, belasterd heb
ben, als zy al bet modder dat in hun arsenael
te vinden is er opgesraeten hebben, by zoo
verre, dat de werkende volksklas er oenen
schrik van heeft, en er zelfs niet anders dan
walg, afkeer en verachting voor gevoelt, dan
is men verwonderd dat die zelfde werkende
volksklas in opstand treedt, dat zy noch ge-
hoorzaemheid, noch eeibied voor hare over
lieden en meesters meer heeft, noch zich aen
haer lot onderwerpt en op de geldkoflers en
zelfs op 't leven liarer meesters uit is!
En nochthans, 'l is het natuerlyk en onver
mydelyk gevolg van de scliandelyke en be-
treurlyke liandelwyze dier aen de logien ver-
slaeld'e meesters. Dit willen zy niet begrypen.
maer ze zullen hel wel begrypen als het zal
te late zyn.
Wy hebben bet reeds zoo dikwyls gezegd
en zullen het lieden nogniaels herhalen Zon
der kristelyke leering geene godsdienstigheid,
zonder godsdienstigheid geene rechtveerdig-
heid, zonder rechtveerdigheid geenen eerbied
voor den eigendom, zonder eigendom geene
familie, en zonder familie geene samenleving,
maer wanorde, regeringsloosheid eu onder
gang der volkeren en der staten
Een' geschiedenis uit den lyd van Robespierre.
(5® VERVOLG ZIE ONS VORIG NUMMER.)
Het lichaem der overledene werd in het ordes
kleed, met schapulier en sluijer aen, als lol dc reis
naer de andere wereld toegerust, doch vreezende
dal de manner, der Bepubliek haer zulks ten kwade
zouden duiden, bedekten zy de overledene met een
wit laken.
Bestendig bleef moeder en dochter afwisselend
by do overledene in 't gebed, tol op het uer dat de
lieer Charncux t'liuis kwam, die, naer het scheen,
de lyding van den onvttrwochlcn dood der geëer
biedigde tante tamelyk koelbloedig aenhoorde; tlocli
toen hy, met Anna, op het zolderkamerkc was geko
men en daer het ziellooze lichaem zag liggen van
haer, die hy van kindsheen af geëerd en bemind
had, stortte hy ook tranen by haer lyk cn begaf zich
met vrouw en dochter in het gebed.
Toen zy nog eenigen lyd gebeden hadden, stond
madame Charneux op, cn sprak
Nu zullen de mannen der Republiek zich met
de begrafenis gelaster., hebben zy gezegd. Zouden
wy dit toelaten
Verzet zou niets halen antwoordde de vader.
Velen is het bekend wal gruwel)ke folieringen,
wal schrikbarende vernederingen do revolutionairen
van '93 de levenden deden onderstaen niet zoo
algemeen bekend is 't wat tirannie zy op de over
ledenen uitoefenden. Voor die goddeloozen was het
Wy lezen in de Pali ie van Brugge
Zekere doctrinaire drukpers beeft eenen
wrok op ons, omdat bet aen onzen corres
pondent van Brussel beliaegd beeft op de
zonderlinge zaek der twee spiegels terug te
komen, die den provincialenraed van Oost-
Vlaenderen in zyne laetste zitting onledig ge
houden beeft. Maer weinig scheelt het ons
wy houden de pen niet om aen de liberliaters-
bladen le behagen, en, ten anderen, wy zyn
overtuigd dat byaldien zich een dergelyk geval
oncler eenen katholyken goeverneur moest
voordoen, die bladen hel en aerde zouden
bewegen om liet feit 't ganst lie land door te
verkonden.
In den grond,is de dacdzaek een derzwaer-
wichtigsten, en wy willen ze, naer de nieuwe
onderrichtingen die ons zyn toegekomen, aen
hel oordeel des publieks en van al de eerlyke
en ernstige dagbladen onderwerpen.
De heer Mazeman-Van Troostenberghe ver
koopt en levert, den 7 januari 1856, aen den
goexerneur der provincie (M. de baron de
Vrière), voor rekening Aan den Slaet, twee
spiegels aen den prys van fr. 4061,98. M. de
goeverneur belnelt die spiegels by middel der
ler zyner beschikking gestelde gelden van den
Staei en doet ze in de zittingzael van den
provincialenraed plaetsen, zael Avelke hy soms
gebruikte om feesten te geven.
Die spiegels waren daer sedert 1856, als
M. Yrambout, goeverneur gcAvorden in 1839,
ir. 1804 in den zin kreeg, men Aveel niet
Avel Avaerom, van ze aen de provincie over
te laten. De bestendige deputatie van dien lyd,
uit liberhaters samengesteld, Avilligde de vraeg
van M. Yrambout in en besloot aen den Slaet
op de provinciale gelden den prys dezer twee
spiegels le betalen, zy fr. 4061,98.
Wy zullen de reden daer laten, die de goe
verneur aendreven dien sedert acht jaren
beslaenden slaet van zaken te veranderen, en
vvy doen opmerken dat, naer 't besluit der
bestendige deputatie, de prys der spiegels
van de schatkist der provincie naer deze van
den Staet moest overgaen.
Gebeurde dit zoo Neen.
Men doel er eenen persoon vreemd aen
't provinciael bestuer, vreemd aen den ver
koop en de levering der bovengemelde spie-
gels, lusschen komen en die persoon, J. ilucke
genaemd, aerzell niet schriftelyk te verklaren,
door hein waeraclitig bevestigd, dat hy,
op dato 18 Januari 1804, aen de provincie de
twee zeilde spiegels,in 1850 van M. Mazeman-
Van Troostenbeighe gekocht en aen dezen
laetste betaeld, verkocht en geleverd had,
spiegels welke zich sedeit dien lyd in de
zitlingszael des provincialeiiraeds bevonden.
Hoe durlde de heer llocke eene zoo klaer-
blykelyke valsch leit bevestigen 7
Hy liadt geen spiegel 't zy aen de provincie,
't zy aen den Slaet verkocht noch geleverd,
eu, bezwarende omstandigheid, zyn schrift
behelst den zelfden opsiel van 't gene door
M. Mazeman in 1856 regelmatiglyk afgeleverd
Twee spiegelsl5"' keus, 3.15 op 1.95, met
kaders en spiegelboog verguld in fijn goud,
fr. 4061,98.
Wie heelt hem dien opstel bezorgd Wie
heelt hem aengespoord om eene daed te be-
dryven strekkende 0111 zich eene som te doen
betalen, welke men hem zekerlyk niet ver
schuldigd was
Wy weten het niet, maer wy weten dat die
valsclie verklaring, door M. llocke op 21 Janu
ari 1864 gedaen, den zelfden dag door M.
Yrambout is goedgekeurd geweest en beiaeld
op liet kapittel 3, art. 23, van 'l provinciael
budget voor 1864. Die vereffening is natuerlyk
by middel van een betalingsbevel gedaen, dat
door niemand anders dan door M. llocke is
ontvangen, aengpzien het in zyuen naein was
opgesteld.
In zitting van den provincialenraed van
22 July, riep M. de goeverneur uit: Wat
a lieeft hy (llocke) met 'l geld gedaen 't Is
't gene wy aen den heer goeverneur vragen,
want hy heelt, hy, M. Yrambout, de valsche
facture van den heer Hocke goedgekeurd, en
hy moet iu staet zyn de kwestie te beantwoor
den.
Het is waer, M. de goeverneur lieefi de
veranlwoordelykheid van T mandaet-Ilocke,
dat hy geleekend heelt, verworpen maer dit
is noch ernstig, nocli redelyk, noch aenneme-
lyk. De veranlwoordelykheid valt op deze die
teekent, en wy geluoven dat het de eenigsle
mael niet is dat M. de goeverneur zich bezig
gehouden liebbe met de zonderlinge tusschen-
komst van den lieer Hocke, in deze zaek.
Wat er van zy, wy beroepen ons op gansch
de eerlyke en li efielyke drukpers, is het moge-
lyk te zwygen over eene zoo zwaerwichtige
zaek De provincialenraed heelt er gedurende
verscheidene zittingen van geweêrgalmd, en
wy zouden moeten zwygen Een koopman
bevestigt spiegels geleverd te hebben die hy
niet geleverd heeft, hyverklaeit dat de pro
vincie hem uil dien hoofde fr. 4061,98 moet,
lerwyl zy hem geene duit verschuldigd is de
kommissaris des Konings, goeverneur der
provincie, bevestigt, door zyn liandieeken, de
waerachligheid der verklaring van den heer
Hocke en in 't belang van M. Yrambout die
ich onverar.twoordelyk over zyne daden en
over den reclitzinnigen Hocke zegt, zou de
Pahie over zulke dnedzakeu de spons
moeten vagen Neen dit is onmogelyk dc
plicht voor alles er kome van wat wil
Ten andere, hel laetste woord is op dezen
tweevoudigen spiegelhandel nog niet gezegd, k
Iets wonders in deze zaek is, dat 't Verbond
van Aelsl dat allyd zoo klapziek is als het zells
zeer geringe feiten ten laste van katholyken
geldt, van deze zaek der twee spiegels, waeriu
een liberale goeverneur betrokken is, geen
gehenedyd Avo.ordje rept en handelt ol zy niet
bestondt. Ware M. Yrambout een katholyke
goeverneur, hola dan zou het er wel op
wezen men zou het feit met groot geschal
met trommel en trompet op de hoeken der
straten uilbazuinen, men zou de gekwetste
openbare zedelyklieid inroepen, en, in Karen
naem, M. Yrambout verwenschen en verma-
ledyden dat het eene liberale benedictie zou
zyn. Maer nu dat M. Yrambout liherael is,
beslaet de gekwetste openbare zedelyklieid
niet, en zwygen de liberale schryvelaers dat
ze zweelen en reppen zy er geen woordje van
O, die o>j4|.ioa liberale drukpers!?!!
Er bestaet geen twylel meer nopens de
plechtige opening der wetgevende zittingen
door den Koning. De kwesluer der Kamer
heeft het bevel gegeven, om alles tot deze
plechtigheid voor le bereiden.
Indien men de geruchten, welke in omloop
zyn, mag gelooven, zou de troonrede byzon-
deilyk over de kwestie van openbare werken,
der iiaven van Antwerpen en over liet herne
men der geconcedeerde yzerenwegen hande
len.
niet genoeg de altaren oinver de werpen, le troonen
le vcrbryzelen, de fannliën to berooven en de for-
tuinen fc verslinden neen, zy hebben ook nog de
lykkisl willen berooven van bet rouwkleed, van de
gebeden en van het kruis. Ten tyde van het schrik
bewind, werden met ler haest zes dennen planken
aen elkander gespykerd 0111 hel lyk niet bloot, voor
bel oog ziebtbaer, le vervoeren -, deze kist vverdt
bedekt met eenen dryklcurigen lap cn in plaets van
deftige psalmen, waren bet de revolulionnaire liede
ren die den overledene begeleidden naer het kerk
hof naer bel kerkhof, waer men alle kruisen ver
broken, alle teekens van hoop en verryzenis omver
geworpen bad het kerkhof dal men de plaets der
eeuwige rust noemde, en hetwelk ter bewaking was
overgelaten aen honden want zegt Chateau
briand zoo buitensporig is de rampzaligheid,
waerin de mensch vervalt als hy God uil hel oog
verliest, dat hy, zich met langer durvende ver-
trouwen op den mensch, van wiens trouw niets
hein meer verzekert, hy zich genoodzaekt ziet
'i zyne ascli aen de bewaking der dieren too te ver-
trouwen. Ach roept die sebryver uit ach
wat hadden onze voorouders dan toch anders
misdreven, om zoo hunne overblyfsels le zien
vergruizen dan dat zy bet leven hadden geschon-
ken aen onlacrdelingcn gelvk wy zyn (De be
roemde schryver bedoelt hier: gelyk wy, Fransclien,
onder wie zich die schrikktlyke omwenlelacrs,
vertreders van alle goddelyke cii wenschelykc wet
ten bevinden.)
Wy zullen niet trachten te schetsen wal de familie
Charneux gevoelde toen de mannen der revolution-
nairo begrafenissen hel lichaem der overledenen
kwamen weghalen. De man, die dc begrafenis bc-
siuerde, Avilde zich overtuigen of bet Avel de over
ledene van daegs te voren was, en toen bv zag dat
de geweze karmclitcsse eenen klooslersluijcr over
bel hoofd bad, zet by met cer.en helschen grynslacb
Zoo, zoo! die zou gaerne in de gedacnle van
een' echte beggyn naer de andere wereld gicn,
maer daer zullen wy eens een slokje voor sieken.
Zy maekte deel van de groote en ondeelbare Repu
bliek, zy moet dus als eene republikcinschc heldin
ginder komen. Dacrop nam by eene drykleurigc
kokarde eu hechtte haer die onder een luid gelach
op liet voorhoofd vast.
Mynheer Charm, ux had zyne vrouw en zyne dochter
het stilzwygen opgelegd, liet koslle hem veel moeite
haer een goed voorbeeld lot hel nakomen van dit
bevel aen te sporen. Hy beet zich op de lippen, ler
wyl zyne echtgenoote weende en zyne dochter, uit
eenen hoek van bel kamerke gramstorige blikken
op de heiligschenders wierp
Dc plank werd vaslgcspykerd en onder hel zingen
der Carmagnole en van de {la ira droegen de maunen
hel lyk weg.
Madame Charneux was te zeer aengedacn om do
begrafenis te vergezellen Anna en haer vader wil
den mede naer het kerkhof gaen. Tcrwyl eerst
genoemde met moeite de dragers volgde, zoo snel
gingen deze om maer gauw hunucn last 111 den alge-
mcencn kuil le werpen, wilde zy bidden \oor de
overledene, maer bel was onmogelyk de' afschuw,
dien zy gevoelde,verdreef elke bedovan bare lippen en
wekte veeleer plannen vanhaeten wraek in haer hart.
Toen zy den droevigen plicht vervuld hadden en
van het kerkhof terugkeerden, gingen zy een oogen
blik uitrusten 111 liet eenzacmsle gedeelte van den
tuin van hel Luxembourg, alwaer zy, na een paer
minuten overweging in een zeer verlrouwelyk ge
sprek gcraeklen.
Vadergy hebt lyding van myne broeders
Behalen de Fransche legers nog allyd overwin
ningen >1
Ja, myn kind, zy hebben België bezet en dringen
steeds verder door.
Wal zyn myne broeders gelukkig Zy zien niet
wal wy lyden en zien moeten, en zy hebben wnpe
nenwas ik eens in hunne plaets
GINDER SLECHT, MAEIÏ ALHIER GOED.
Hetgeen ons nog al aerdig voorkomt, zyn
de aenlioudende pogingen die de Belgische
liberale party doet oin de herstelling van
het koningdom in Erankryk te beletten alle
dagen zyn hare gazetten opgevuld met laste
rende beschuldigingen, trouAvlooze zinspe
lingen en grove lasteringen legen Mgr. den
grael de Chambord, tegen de prinsen van
Orleans en andere ouderscheide personen.
Men zou Avaetlyk zeggen dat hel koninkryk
gevaerlyker is dan de pest en dat Erankryk
liet ongelukkigste land van de Avereld zal zyn,
indien er de monarchieke princiepen de boven
hand krygen, zonder Avelke er niet anders dan
Avanordè en Avaukelbaerlieid zal zyn.
Zulk eene kruisvaert zou men kunnen begry
pen, indien Belgie onder eene Republiek leef-
de,indien de herstelling van het Koningdom by
onze naburen het vorm van ons gouvernement
moest doen in gevaer brengen, indien er voor
ons eene revolutie moest volgen van natuer
om onze zedelyke en sloffelyke belangen te
krenken maer lioegenaemd niet 't is in een
land, Avaer sedert meer dan 42 jaren het ko
ningdom beslaet, dat zulk eene belacbelyke
pennestryd plaets beeft 't is in een land, 'dat
zyne bronnen van geluk en van voorspoed zou
zien kAvynen indien bet ophield koningsgezind
te zyn, dat inen zich aen zulke biiiteiispoiigbe-
den in bet Scliryven overlevert! Het is Avacr
dat die pennestryd geleid Avordt door sehry-
vers die vreemd zyn aen ons schoon vaderland,
en dat wil veel zeggen.
Nochthans de dagbladeren die bet koninkryk
in Erankryk verachten, beweeren dat zy bet
in België eerbiedigen en dit is eene groote
ongerynidbeid die wy ons toelaten aen te
Wat zou 't dan zyn vroeg de vader.
't Zou niet tegen de vorsten zyn dat ik ze ge
bruiken zou.
Tegen wieu dan
Tegen dc monsters die ons regeeren
<1 Voorzichtig, Anna. Hoe dikweif heb ik u niet
reeds gewaerschuwd
Er is hier geen gevaer, vader
In onzen ongelukkigcn lyd is overal gwaer.
Voorzichtig zyn is plicht, meer nog voor oen vrouw
dan voor een manspersoon.
Anna was in eene diepe mymenng verzonken het
scheen dat zy de laetste woorden haers vaders niet
gehoord had,Want, alsof zy den loop hater gedachte
voorzette, sprak zy luide
Ja, ja, tegen de tiranoen die het loven afsny-
deu en de dood belecdigcn Is er ooit iels af&chu-
welvker le zien geweest, dan dat kerkhof, zooals
zv gemaekl hebben Ik had gemeend dal de
lévenden slcchls te beklageu waren, maer ook do
dooden zyn niet tegen hunne woede bevryd.. Toen
ik hem die roode kokardo op lanle's voorhoofd zag
hechten, dacht ik aen Charlotte Cordaye..,.. en aen
haren dolkOp andercE oogenblikken wil ik acn
myne broeders scliryven, dal zy herwaerls moeten
komen.
.Mynheer Charneux, die zyne dochter meende le
berispen over hare herinnering aen Charlolle Cordav,
verschrok op het hooren dezer laetste woorden,
zoodanig, dat hy luide uitriep
■1 Pas toch op in den naem Gods, doe dat niet,
myn kind Er gael ger n brief Parys uil, die niet
eerst geopend en gelezen wordt. Denk er toch aen,
dat gy vader en moeder hebt
Stel u gerust, vader, ik zal '1 niet doen co toch
drukt mv soms de schande van myn land op eene
ondraeglyke manier, cn dan vliegen my zonderlinge
gedachten door hel hoofd.
Mvn kind, ik herhacl het u, dweep niet met de
kristelyke gevoelens die u bezielen. Zoolang wy niet
geroepen zyn om getuigenis te geven van 't Geloof,
mogen wy ons vergenoegen met God in stille le
diénen. Eenmael zoover, dat wy genoodzaekt zouden
worden 0111 met dc vervolgers van God en Koning
mede le doen, zullen wy toonen wie wy zyn en
desnoods onze getuigenis met ons bloed ondei lee-
kenen.
Op T schavot sterven, wilt gy zeggen vader
Onder de guillotine, zoo noodig' was liet
antwoord.
Ik ben bereid sprak Anna op vasten toon en
zy drukte dc hand haers vaders met vuer aen haer
hari dat van eenen braudenden iever voor de goedo
zaek klopte.
Toen vader en dochter zich naer huis meenden*
le begeven, alwaer madame Charneux, in gezelschap
eeuer vriendin alleen achtergebleven was, spoedden
de weinige personen die onder het hooge geboomte
wandelden zich naer de slrael Vaugirard, tcrwvl de
kinderen hun spel staakten onder hel geroep Duer
komt de hoep van Samson aen Aom aen, tact ons gaen
De troep van Samson, zoo noemde het volk
den stoel der gevangenen die order slcrk geleide
naer hel schavot worden gevoerd. Dat akelig looneel
zag men alle dagen en een zeker gedeelte van hel
volk was daer allyd by legenwoonlig Het waren
echter niet enkel nieuwsgierigen, lielacs neen er
waien ook onder die toeschouwers ouders en bloed
verwanten die met sidderend barlc gingen zien of
er zich ook soms van de hunnen op die noodlottige
karren bevonden, en deze kon men best aen liunno
gelactstrekken onderscheiden slechts bevend durf
den zy dc oogen opslaen.
Kom vader, lacl ons gaen, sprak Anna. Alles
wal ik zie doet myn hart kloppen alsof hel breken
zou. Op bet kerkhof was het niets dan akeligheid
hier is het niels dan ellendeen wie weel wal
wy vinden als wy l'buis komen
(WORDT VOORTGEZET.