Ü7ste Jaer. Zondag S3 IXoyember 1873. N° 1420, DE ROOZEKRANS YZEREN WEG.- VERTREKUREN UIT VEEST NAER VERTREKUREN UIT DE VOEGENDE STATIËN uit Genu na er T GODVERLOOCHEND ONDERWAS. Land van Riem. DE DENDER-BOB ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inscbryviug eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklainen «O cent. Vonnissen fr. 1,00. Dendermonde. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22 9.55 Lokeren. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22 Mechelen. 5-05/ 7-35/ 7-09rf8-12d Exp. 1 2e 3° KI11-53d l-04d Exp. 1® 2" 3* kl. 2-54</ 3-06/ 5-52d 6-22/ 8-46d 9-06d 9-48d Exp. 2® 3' kl. Antw. 5-05t 7-35/ 7-09d Mad Exp. 1® 2* 3* kl. l-04dExp. 1® 2® 3* kl. 2-5id 3-06/ 5-52d6-22/ 8-46dy-06d 9-48d Exp. 1" 2® 3* kl. Brussel, langs Dendermonde, 5-( 5 7-55 3-06 Brussel, langs Denderleeuw. 22E. 7-097-50 8-12E. 1» 2® 3* kl. 9-24 tl -53 1-04 E. 1® 2' 3* kl.2-54 5-23 Exp. 1® 2' 3® kl. 6-24 8-46 9-06 9-48 Fxp. 1* 2* 3° kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 5-05/7-35/ 6-*22d en 8-t2d Exp 1" 2e 3® kl. 7-50d 8-48/ 9-2id (lt-53d lol Leuven) 1-04d Exp. 1® 2* 3® kl. 2-54d 3-06/ 5-23d Exp. 1' 2' 3° kl. (t) Nota. De Idler betcokeut langs Termondt on de 6-24d (8-46d tot Thienen) Gend, (5-00 's vryü.) 7-59Et®2'3®k 8-41 8-59 12 22 12-40 3-26 3-51 en 5-37 E. 1*2® 3® kl. 6 20 6-40 8-39 Exp. 1® 2® 3® kl. 9-36. Brugge, Ooslende. 7-59 Exr.l® 2® 3® kl.8-41 8-59 12-22 12-40 3 51 en 5-37 E 1® 2® 3® kl. 6-40 Doornvk, Mouscron, Kortrvk, Rvssel langs Gend) 8-41 12 22 12-40 3-26 3-51 Êxp. 6-20 6-40 Doorn. Mouse. Korlryk, Rvss. (langs Alli) 6-01 7-50 11-53 2-50 5-52 Nmove. Geeraerdshergen, Lessen, Ath 6-00 8-12 7 50 1 1-53 2-54 5-52 9-06 Bergen, Quiévrain 6-01 7-50 11-53 2-54 5-52 Engliien Branie, Manage, Charlerov. Nameu langs Geeraerds- bergen 6 01 7-50 11-53 2-54 5-52 letter d langs Denderleeuw. il Caique Suam. NAER AEI.ST UIT Ath 6.49 10.30 1.40 4.34 7.58 9.12 Antw. 5.40 9.50 10.50 E. f 2° 3® kl. 12-30 3-15 E. 1°2° 3® kl. 3-33 4.-45 5.50 6.50 E. I®2° 3® kl. Brussel 7.20 E.l®2' 3®kl. 7.26 8.14 11.06 11.53 2.10 3.12 en 0.00 E 1® 2"3® kl.5.09 5.55 8.0ü E. 1®2® 3® kl.8.20 Dendermonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5 27 8.13 10.34 Geuraerdsbergen 7.27 11.08 2.18 5.12 8.33 9.50 Genii 5.49E 6 157 39 E I® 2® 3® kl. 8.29 10.59 12.31 F. 1® 2® 3® kl I 59 4-28 \L 1.2.3. kl. 5.29 8.09 8.14 9.16 Exp. 1® 2° 3® kl. Lessen 7.09 10.50 2 00 4 54 8 18 9 32 l.okeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.40 Ninovc 7.55 11.36 2 46 5.40 9 01 10.18 Ooslende 4.30E 6.20E. 1 2 3 kl. 0.28 9.00 12.00 3.06E 1® 2® 3® kl. 6.04 Moortzeele. Sotlegem, Geeracrdb., Fnghien, Braine-le- Comle 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.34 6.59 UIT GEBKAEIIDSBEUGEN NA KR Maria-Lierde. Sotlegem, Moorlzeele en Gend, 5 15 7.24 9 49 11.59 2.56 5.09 5.50E 9.01 UIT DE.NnERI.EEUW NAER Haeltert, Burst. Horzele, Solteg. Audenaorde, Ansegem, Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20 uit Antwerpen naeii St. Nikoi.aks, I.okkuen en Gfnd 4.50 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 7.00 0 00 Uit Gend naeii Lokeken. St. N'ikoi aes en Antwerpen 4.25 7.00 9.25 1O.50 2.45 5.30 6.50 0.00 AELST, 22 NOVEMBER !H75. De onderriclitingsbonddie liberale mafon- nieke instelling welke door ganscli 't land om baren verregaenden en boosaerdigen geest van godverloochening gekend is, heeft dezer laetste dagen ie Brussel zyne jaerlyksche alge- meene vergadering gehouden. Het verslag, in naem van den algemeenen raed des bonds aengeboden, verhaelt in de volgende bewoor- dingen den vooruitgang van 't wereldlyk on- derwys, anders gezegd 't godverloochenend onderwys, in onze hoofdstad Welhaesl zal Brussel de eersie lagere school tellen welke waerlyk wereldlyk zal wezen want daer de meisjesschool, reeds door eene fractie van den Schoolpenning geopend, maer de leerlingen die II jaren bereikt hebben aenneemt, 't is te zeggen, na hunne eerste communie, heelt die school de gelegenheid niet verschaft een volstrekt wereldlyk onderwv'S in te richten Niet eene godsdienstige of filoso/ieke leer zal in *t progiamma onzer schooi geschreven staen, ten einde de kinderen, door de oefening, de principen van verdraegzaemheid aen te leeren, die de grond slag der politieke inrichting van de huidige Staten uitmaken, en in hunne herten gevoelens van welwil lendheid on niet h'lelyke vooroordcelen le doen ontkiemen. Zielüaer, landgenoten, wat men in dit ver slag leest. Men zou zeer weinig begryp moeten bezitten om niet le ontwaren dat gansch die macunnieke en liberale woordenkramery niets anders zeggen wil dan Wy willen een nakomelingschap van godverloochenaers vor men. een nakomelingschap dat de kerken zal plunderen en in brand sleken, dat de priesters en kloosterlingen zal vermoordendat zal rooven en stelen, dal zal leven gelyk ourede- lyke schepselen in de wildernissen, met een woord, een nakomelingschap dat op eene nog breedere schael al de monsterachtigheden, gruwelen, onheilen, rampen en folteringen zal plegen die de parysisclie communards in 1871 pleegden. Wy zullen in geene verdere bedenkingen nopens dit akelig programma treden alleen- lyk zullen wy bestatigen dat het niet nieuw is, dat het reeds van 'ijaer 1793 bestaet en dat het, in ons land, een groot getal aenhangers telt die naer 't gunstig oogenblik snaken, gelyk nen visch naer 't water, om die yziug- wekkende plannen te kunnen uitvoeren. Dit zal men ons, denken wy, niet durven betwis ten, want weinige dagen voor de vergadering van den onderrichlingsbond had te Brussel een meeting plaets der vrydenkers, deelmakende J der maelscliappy genoemd De Vrijmaking. Wil men weten op welke wyze die Vry- gemaeklen de principen van verdraegzaem heid verstaen die den grondslag der huidige Staten uitmaken Men leze slechts een deel van 't verslag dat I in die vergadering werd voorgedragen en waerin geschreven staet i De Yrymaking is de eerste rationalistische mapt- schappy die in Belgie geslicht werd Zy heeft allyd I hoog en standvastig hel vaendel der vryheid van I geweien gehouden. Hacr invloed is zoo groot, haer faem zoo J verspreid de vrymaking des gecstes maekt met zulke zekerheid haren weg en dringt overal binnen in du hut, in het huis, iu hel werkhuis, dal er ons uit al de deelcn des lands dagelyks bylredirgen toekomen Hare (dc Ynjmakiug) tegenstrevers verflauwen I en verliezen alle oogenblikken grond zy beslaen nog slechts door de overheersching, de uitkoopery en den list; hunne leerstelsels hunne dogmas, hunne geloofbelydcnis worden besproken en vergruisd. 'l Is dal 't volk begint le bcgrypen dal de religie onverecnigbaer is met de rede dat zy (de religie) zyne gceslesvrymaking tegenwerkt, dat zy de ver loochening der wetenschap en der menschelyke weerdigheid is; dat zy (allyd derelige) de oorsprong is van al de kwalen waer de samenleving aen lydl dal zy daerenboven verslaefl en verderft. 'l Is dat 't volk begrypl dal de geestelykheid met 't geld, door 't arm en ongelukkig volk, in 't zweet zyns acnschyns gewonnen, in ledigheid leeftdat de geestelykheid en de goevernemenlen zich onderlinge verstaen om het onder 't jok der slaverny le doen bukken. Het verslag der a Vrygemaekten isklaerder en duidelyker dan dit des onderrichlingsbonds, doch het verdedigt de zelfde principen. het streeft naer 't zelfde doelde verdelging van 't katholyk geloof, naer 't geen de goddelooze Voltaire eens zegde verpletleren wy den eer- luozen Het eenige verschil dat er lusschen de beide maetschappyen bestaet is dat de leden des onderriclitingsbonds aen de hoogere volksklas behooren terwyl dezen der Vrymaking by 't gepeupel aengetrolfen worden. Zietdaer het eenigste verschil. En nu, luisteren wy naer de Vrygemaekten in den redetwist nopens de voornaemste pun ten van hun programma. Onze geachte lezeren zullen ons verschoonen hun die walgelyke en snoode godslasteringen voor oogen te leggen. Alhoewel het ons hoogst pynelyk valt zulks le moeten doen, hebben wy geen oogenblik geaerzeld, omdat de bekendmaking van de verregaende goddeloosheid die de aenhangers van 't mav-onniek liberalismus bezielt, altyd voor 't land nut en oordeel moet medebrengen en den afgrond aenwyzen waer het de samen leving naertoe sleept. Wy zullen het dus rnaer bekend maken luistert, landgenoten I>e burger Pellering, vader. Men moet olie eerediensten ontmaskeren. Zy zyn allen op 't goede en 'l kwade geslaefd. Inde ontleding die men er van maekt,vindt men slechts twee principen God en Satan. God is hel goede. Satan is het kwade. Zoo er meer kwaed dan goed bestaet, is 'l dus Satan die de waro God is. fi»«* burger 4'oulon. Men heeft van dc natuer- lyke religie gesproken en eene plaets aengeliaeld waer J J. Rousseau zegde: de menscli gevoelt de noodwendigheid van te aenbidden Eli wel 'I is eene leugen door de religie-uitbaters uitgevonden.... Voliaire heelt eezegd Indien God met bestondt, men zou hem moeien uitvinden Verre van my 't gene de schryvers; wier woorden ik heb aengehaeld, voor de verspreiding des lichts hebben gedaen le willen loochenen, maer moeten wy hen blindelings volgen? Neen, wy hangen noch van Voltaire, noch van Rousseau af. Alle W3re yrydeiikcr hangt slechts van zyn geweien, van zyne rede af, door de wetenschap verlicht. Neen, de wensch gevoelt de noodwendig heid van te aenbidden met'l is liet menschelyk gv. .bocht vernederen le houden staen dal hel vóór eencn afgod, 't is gelyk denwelkeu, moet nedcr- knielen. Zenden wy dus den goeden God naer den zolder, zyne ministers of priesters naer den kelder cn zyue zinnebeelden naer de voddenmerkt. »c burger Scohj. lk ben van gevoelen dat wy de kinderen in de goede principen moeten op voeden, 't is le zeggen, vermydende hun an God le spreken Als er een pastor in de slraet voorby gaet, zeggen wy hem Gy, gy zyl een luijaerd, gy leeft ten koste van dien ongelukkigcn die nevens u gaet en die werkt. Wy zullen niet verder dien walgelyken mod derpoel iiigaen en ons by deze bekendmaking bepalen. Wy laten die goddelooze woorden kramery aen 't oordeel onzer gecerde lezeren over alleenlyk zullen wy doen opmerken dat die leerstelsels der beide maetschappyen door gansch de liberale kliek en bare drukpers, zonder er het Verbond van Aelst uit te zonde ren, inwendig goedgekeurd en b.vgetreden worden. Ja, inwendig keuren zy die helsclie principen en plannen goed zy wachten met ongeduld liet tydslip af op 't welk zy aen hare vurigste verlangen, de verdelging van 'l katho lyk geloof, zullen kunnen voldoening geven en even als de parysisclie communards tegen al wat den naem van kristen draegt, baren geweldigen haet bot vieren. Doch, wy hopen, dat de belgische bevolking, door de goede drukpers by tyds verwittigd, zich door de verleidende en honingzoete woor den van die apostels des kwaeds niet zal laten overtwyfelen, dat bet integendeel hunne hel sclie liberale mafonnieke leeringen zal ver- stoolen en zoo aen liaer vaderland de rampen, onheilen en gruwelen zal sparen die aen 't ongelukkig Frankryk, door 't verlies van zyn geloof en zyner zeden, zyn te beurt ge vallen. BE SCHOOLPENNING. De Schoolpenning, ge weet wel, die eerlyke instelling welke scholen maekt zonder God, heeft op den theater, ten zyneii voordeele, een stuk doen spelen, getiteld a de Demi Monde 't geen zeggen wil de dames van de lochte soort. De Schoolpenning kon geen beter stuk kiezen dan dat. Later kunnen de meisjes, die hy nu met de opbrengst opkweeken wil, ook naer soortgelyke stukken gaen zien en wie weet, in prakiyk zetlen wat zy op den theater gezien hebben... (Handelsblad.) De Gazette van Gent moet wel bekennen dat het voor ons katholyk ministerie eene schoone zaek is, van de troonrede ook in het Vlaemsch afgekondigd te hebben. Maer alsof zy dit van wege een katholyk bestuer niet over liaer hart en kon krygen, drukt zy liaer spyt uit omdat er in de troonrede geen enkel woord te lezen staet over de viaemsche taelbelangen. PaerdensterkOver kort heeft liet katholyk ministerie eene wet afgekondigd waerby de rechten van den Vlaming voor de rechtbanken verzekerd worden nu drukt liet de troon rede af in 't Vlaeinscli. En 't is algeiyk niet welHet verricht DADEN, en men vraegtnaer WOORDEN Hoe aerdig toch, als iemand door liberale begrippen is ingenomen Sedert dat de klerikalen ontwaerd hebben, o zegt 'i Verbond, dat overal de burgerwachten meestendeels samengesteld zyn uit libera- len, dit wil zeggen uit de verlichte (sic) en neeringdoende burgery, leggen de o katholieke bladen er zich min of meer op toe, die nationnale instelling te bespotten en te bechimpen. Het eene noemt ze[: Garde a Comiek liet andere noemt ze zelfs niet goed om de ganzen te wachten. Gy verwyt ons, Verbond, eene nationnale instelling bespot en beschimpt te hebben, op haer de minachting of liever den spot des volks getrokken te hebben met de burgerwacht, GARDE COMIEK te lieeten, en te zeggen dat ZE ZELFS NOG NIET GOED IS OM DE GANZEN TE WACHTEN, en dit wel om reden dat de burgerwachten overal meestendeels uit liberalen zyn samengesteld. Eli welVer bond, uw verwyt is onverdiend, want ondanks al uw gekribbel, ondanks al uwe verbolgen heid, ondanks al uwe scheldwoorden, zult gy liet volk van deze overtuiging niet alkeeren. 't Is de garde comiek die zich zelve belachelyk gemaekt heeft en 't volk doen zeggen, dat zy niet in staet is een kuddeken van 5 ganzen te wachten. En inderdaed, is er iets belachelyker dan wel des zondags de neeringeoende burger, welke gansch de week gewerkt en geslaefd heeft, eene soldatenjas te doen aentrekken, zich van het hoofd tot de voelen in de wapens te stellen, om dan twee volle uren te para deren, te marcheren, te converseren, op com mando van eenige verwaende guiten die de eersie lettergreep der militaire oefeningen niet verstaen, en die, door hunne onlkunde, in dit vak, niet alleen den spot op hun maer op 't gansch korps trekken van kerels, voegen wy er by, die meermaels, door bedekte kne den, listige kuiperyen, lialelyke wetsmisken- ningen hunne herkiezing hebben zoeken te verzekeren en die verdienen deerlyk door de mande te vallen. Dus, Verbond, is liet de schuld van vele gepluimde en verzilverde opperbazen der burgerwacht zeiven dat die nationnale instelling door 't volk bespot en begekt wordt. Maer als de burgerwacht toch zoo bela- clielyk is, vraegt't Verbond, waerom werken de kalliolyken dan zoo vlytig om er meester van te geraken Om een einde le stellen aen de lialelyke vervolgingen en kwellingen van allen aerd, drukkingen ten tyde van kiezingen, enz. waer- meó men de kalliolyken sedert lange jaren bejegend heeft. De maet is vol, ze loopt reeds overdit weten de gepluimde en verzilverde kneukels best, want iiadden zy met de burgerwacht gehandeld, gelyk men met eene nationnale instelling moet handelen, 'l is te zeggen, er geen politiek wapen van maken, om er degenen meê te kwellen die anders durven denken, dan de opperhoofden van den dag, nooit zou zy lot spot gehouden geweest zyn, nooit zou By deze woorden mm zv. met eene traen iu de oogen en liet hart vol bitterheid, afscheid van hare vriendin, die vruchteloos poogde haerte veriroosteu. De kinderen waren omkranst met violetljes, de jongelieden met myrlbcn, de mannen met eikenloof en de grysaerds met olyflakken. Elke wyk vau Parys zond, in afzonderlyke kolonnen, hare vrouwen, meisjes en kinderen naer den hof der Tnileriën, die toen een openbare volkstuin was, en hel was in zekeren zin een lust van zóó de gansche bevolking te been le zien. Dezen keer was hel niet om aen de deur van den bakker op ryen te staen wachten, ten einde brood voor hare kinderen te bekomen dat de huismoeders hare wooning verlaten hadden, het was om den God van Robespierre te zien. Zonder tvvyfel voelden een aenlal krislenc vrou wen, die, gedwongen, aen deze revolutionnaire plechtigheid deel namen, hare zielen met bitterheid laven, maer de vryheid van dien ongelukkigen tvd werd zóó uitgelegddat zy genoodzaakt warenzich met bloemkransen op te looijen en den optocht te helpen medemaken voor 't monster dal haer weduwen had gemaekt en hare zonen iu de oorlogen nad ver slondén. Robespierre, die de hooggcpricsler van de godde looze plechtigheid wilde zyn, had zich voorzitter der Conventie doen benoemen Dit ambt gaf hem het reebt om eene redevoering le houden en hy hechtte daeraen dilmacl een byzonder bolang. Om 12 uren trad de Conventie, voorafgegaen door een indrukwekkend muziekkorps, le voorscbyn. Al hare leden waren in cosluem, met de drykleurige sjarpen aen en roode, blauwe en wille pluimen op hunne hoeden Robespierre ging op de eereplaels met het hoofd in de hoogte en dc blikken nu cn dan ten hemel slaende alvvaer hy zich nu gewcerdigde eencn God te erkennen, eene erkentenis waermede hel Opperwezen, volgens de meening van den dicta tor, zich zeer vereerd moest gevoelen Ily smaekte met veel genoegen de toejuichingen van eenige toeschouwers, doch dit genot werd voi'- biltcrd door dc schimpscheuten zyner kollega's die met zyncn hoogmoed lachten. Ziet gy wel, zef de eene, hoe men hem toejuicht Geen wonderwas het antwoord, hy uil immers voor God spelen! Zoo hoog juist nietIIij is vaudaeg de hoogepriester van het Opperwezensprak een derde. Robespierre deed alsof by die spotlerny niet hoor de, maer poogde de stammen dier oneerbiedigen te onderscheiden om dezelve later aen zyne vreeselyke wraek over le leveren. Volgens het gebruik bestond een groot gedeelte der dekoraliën van het feest in beschilderd doek en waren ii -standbeelden van hout Midden in den tuin was een amphitheater opgericht ;in deszelfs nabyheid stonden eenige zinnebeelden, die bestemd waren om ras te verdwynen. Zoodra de ledeu der Conventie plaets genomen hadden op de met roodlaken be- ideede zetels, werden de revolutionnaire liederen aengeheven wacrondcr zich de looncn van meer dan 200 trompetten mengden. Plotseling zwegeu do orkesten en Robespierre, boven op de estrade, zoo dat iedereen hem zien kon, en een bouquet van koornaren en veldbloemen in de baud houdende nam het woord Franschen. Republikeinen Eindelyk is de gelukkige dag. dien het Fransche volk aen het Opperwezen loewydt, aengebroken. Nooit heeft do wereld zoolang ze geschapen is, Hem ccn zoo weerdig schouwspel aengeboden o Ily heeft dc tirannie, de misdaed cn hel bedrog op aerdc zien regeeren, en op dit oogenblik ziet Ily een heet volk, sirydende legen allo verdruk- kers van hel menschelyk geslacht, den loop zyner c heldhaftige verrichtingen slaken, om zyne wen- sclien en gedachten te riclUen lol het groolo Wezen dan aen hetzelve die lack heeft opgelegd en den moed en de krachten beeft geschonken om ze te volbrengen. Nadat Robespierre nog eene reeks van hoogdra vende cn bestudeerde volzinnen gesproken had. dien afkeer ohtstaen zyn die het grootste deel der burgery er voor gevoelt. Zietdaer, Verbond, de reden die de onaflian- kelyke burgery aendryft om verwaende, ge- pluimdeen verzilverde guiten builen te kegelen en tot aen bunnen pompon in den vollen grond te planten. Iels waerin zy overal zullen geluk ken, wy durven liet u verzekeren VOLKSKAMER. De Kamer beeft woensdag zonder er merke- lyke veranderingen aen toè te brengen liet ontwerp van adres in antwoord op de troon rede met 39 stemmen tegen 23 aengenomen. Dit is eene nieuwigheid die voor de openbare schatkist hoogst profytig zal zyn. Vervolgens heeft de vergadering het onderzoek des bud- jets van oorlog aengevangeri en hetzelve, na eenige uitleggingen des heeren ministers van oorlog nopens de plaelsvervanging, met 37 stemmen legen 1G aengenomen. De heeren Leden van de Muziekaldeelirig der 4dt' kalholyke sektie, onder den naem van Maelscliappy van T Land van Riem, hebben zondag een aenlokkend avondfeest gegeven twee schoone kooren, verscheidene quatuors, eenige romancen eri kluclitliedekens zjn, met veel smaek en gevoelen uitgevoerd, "en met hartelyke toejuichingen begroet geweest. De heer J. Hofman, heelt liet feest met zyne medewerking grooten luister bygezet, door twee muziekstukjes, Fantaisie en Potpourri voor harmonium. Beide stukken waren door den uitvoerder samengesteld, en het muziek- tuig is een gewrocht zyner uitvinding. Onmo- gelyk te beschryven, met welken geestdrift den talentvollen lieer Hofman begroet geweest is: een ware blyk dat de talent eens waren kunstliefhebbers door elk naer waerde geschat wordt. Zeggen wy hier ook dat de geheele Maelscliap py blyken gegeven heelt van iever en zelfsop- offering en dal hare pogingen met den roem- ryksten uitslag bekroond geweest is, ook dat de lieer Prosper Verhuist van Nieuwerkerken, eene eervolle melding weggedragen beeft door zyne medewerking aen het feest als pianist, en dat de lieer J. Colson, zich van zyne laek van Orkestmeester met veel kunst en behen digheid gekweten heeft. Jammer is 't, en dit was 't algemeen ge voelen,dal zulke feesten niet op een behoor- lyker tooneel, en in eene behoorlykere zael gegeven worden. Mochten wy de heeren Leden der Maetschappy var. 't Land van Riem eeneu raed geven, wy zouden hun zeggen dat zy, voor hunne toekomende leesten, vooral des winters, 't gebruik van 's Stadsfeestzael moe ten vragen, daer die zael beter geschikt is dan eene in de lucht opgeslagen tent, om 't gehoor te verlustigen gelyk zulks blykt telkens dat in die zael toonkunst- of spreekkunsttooueelen gegeven worden, 't Land van Riem heeft, voor die zael dezelfde aenspraken en rechten, als andere maetschappyen te meer, dat het Land van Riem kunst aen zedelykheid pnert in al de feesten welke door die Maelscliappy gegeven worden. klom hy van de estrade af en toen hy op de laetsten trap stond, reiktö men hem eene brandende fakkel aen xvaermeé hy de monslerbeelden van de God- verloochening, do Tweedracht en tiet Eigenbelang in den brand slak. Die zinnebeelden, op doek en hars achtige planken geschildeid, waren weldra verteerd en toen de vlammen gebluscht waren bespeurde men boven dc weinige asch het vergulde slandbecld der Wyshcidmaer helacs, zy, die maller oogen van glorie moest schitteren, was zwart geworden van den rook. Op eemgen afstand waren een jongman iü gGwone burgerklceding en een bejaerd Jacobyn voorzeker wel de meest belangstellende toeschouwers Ofschoon zy arm in arm stonden, hadden zy een woord gewis seld, zoo zeer was hunne aendacln verslonden ge weest. Nu sprak echter de Jacobyn conipo woorden cn de jongman glimlachte en scheen toestemmend le ant woorden. Daeiop verwyderden zyzich in de richting waer Anna naesl Inro moeder gezeten was. Deze twee waren even als zoo vele andere krislclyke vrouwen, tegen haren dank, hy de plechtigheid tegenwoordig en deelden elkander nu cn dan fluiste rend hare afkeurende gewaerwoidmpen mede. Ma dame Charneux sprak opzellelvk le méér met hare dochter, uit vrees dat, wanneer zy Anna aen hare overwegingen overliet, haer hart overladen met gevoelens van afgekeerdheid, zich soms lucht zou geven, in welk geval zy zich verloren mocht achten zoo vol was hel daer van bespieders, door de policie afgevaerdigd om slachtoffers voor do nooit verza digde guillotine te verschaffen. Het was ter oorzako dier vrees dat de moeder gedurig haren blik op haers dochters aengezicht vestigde met liet doel om hare inwendige gewaervvoordmgen te raden en derzclver uitbarsting te voorkomen. (wordt VOORTGEZET DER KARMBLITES. t Ken geschiedenis uit den tyd van Robespierre. t (8® VERVOEG ZIE ONS VORIG NUMMER.) Nauwelyks had Robespierre den rug gekeerd of er i ontsnapte eene lange, diepe zucht aen de horst van Maria Dupleix, die hare nicht veel liefde en vriend- schap toedroeg. f Lieve Anna, wat hebt gy my daer in den angst gebrachtsprak zy met blvkbare belangstelling En waermeó nicht vroeg Anna. Och, hoe kunt gy dal vragen Gy hebt u openiyk de Republiek verachtIk bezweer u, wees J toch voorzichtig hel schyut dat dc dictator liet niet zoo erg heeft opgenomen, maer uw leven hing aen eeo spinneweb. Denk aen uwe jeugd, aen uwe toekomst. Myne toekomstMaria, daer is my niets meer acn gelegen. Die heeft hy reeds vernietigd Maria verstond dat zy Robespierre bedoelde, cn meende van de gelegenheid ie moeten gebruik i- maken om hare niebt een weinig op te beuren, ten j einde baren haet legen den dictator en zyne aenban- i. gers ecnigermate tol bedaren to brengen. Zygafte kennen dal alles veel gunstiger zou kunnen'wezen j dan Anna zi"h verbeeldde, en Robespierre liaer wel -i vergeving zou scheuken zoo zy zich verder niet le 'o sterk legen de nieuwe orde van zaken uitliet. Maria, het is dc bloedhond niet, noch de beul, e die mv in liet ongeluk kunnen storten, wal my be- •01 droefd cn diep ongelukkig maekt, is, dal Adolf iu zyn verderf loopt.. Doch.lael my gaen invne moeder zou J ongerust kunnen zyn over myn langdurig uitblyven. Den 20"®° Prairial van 'l jaer 11 (8 juni 1793) was bel dc dag, bestemd voor de goddelooze spotlerny die men bet Feest van het Opperuczen had gelieven te noemen. Parys, over het algemeen, allyd nieuwsgierig naer vreemde schouwlooneclen, wachtte verlangend. De kristenen, echter, waren neC-rslachtig en prevelden binnensmonds en met eenen zuchtAlwéér eene nieuwe heiligschennis! God, die de zon doet schynen zoowel voor de boozen als voorde deugdzamen, schonk hare schoon ste stralen aen den treurigen dag, by welks aen- breken salvo's van geschut en krvgsmuziek liet feest aenkondigden, hetwelk, door al de dagbladen, die T gezag wisten le vleijen, was opgehemeld als een grootscli en verheven denkbeeld. Wapperende vaendels en drykleurige behangsels, guirlandes van bloemen en festoenen van groen versierden de vensters en de gevels der buizen. De Paryzenaers, allyd even nieuwsgierig zooals wy gezegd hebben waren reeds vroeg op, om liet schouwspel te zien. Wy moeten er byvoegen dal die nieuwsgierigheid minder strafbaer wordt in onze oogen, als wy overwegen dal, in dii tydvak van dolle goddeloosheid, cr iets zóó vreemds gelegen was in liet denkbeeld van de Godheid te vereeren. dal een feest, waerin eenig godsdienstig gedacht door- slraeldc, voor het Paryzer volk al het acnlokkelyke eéner groote nieuwigheid had. Van 's morgens zeven uren af, begonnen de anders verlaten, straten bevolkt te worden door groepen nieuwsgierigen. Alle huismoeders hadden bevel gekregen om met hare dochters, die mandjes met bloemen moesten dragen, op hel feest te vcisohynen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1873 | | pagina 1